ویزای کار ایتالیا

ویزای کار ایتالیا

ویزای کار ایتالیا یک روش متداول برای مهاجرت به این کشور و أخذ اقامت دائم است. افرادی که از طریق کار قصد دارند شهروندی ایتالیا را دریافت کنند، باید ویزای کار داشته باشند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

توضیح کوتاه درباره بازار کار ایتالیا

کار در هر یک از شهرهای این کشور، اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد. اولین و مهم‌ ترین نکته برای یافتن شغل مناسب در این کشور، داشتن تخصص، مهارت یا تمکن مالی است. با این سه روش امکان ورود به ایتالیا و توسعه شغل یا اشتغال در یک موقعیت کاری برای علاقه‌ مندان به کار در ایتالیا وجود دارد.

کار در ایتالیا نیز مانند کار کردن در سایر کشورهای اروپایی مستلزم گذر از مراحل قانونی و دریافت ویزای کار ایتالیا است. این کشور جزو اعضای اتحادیه اروپا بوده و واحد پول آن یورو است. آب و هوای ایتالیا برای کار و زندگی بسیار مناسب بوده و هر فردی که برای یک بار به این کشور سفر کرده باشد، بی شک به آن علاقه­ مند خواهد شد.

فرصت‌های زیادی در ایتالیا وجود دارند که می‌توانند فرصت‌ های شغلی مناسب برای کارجویان قلمداد شوند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که تمایل دارید در ایتالیا به درآمد خوبی برسید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

کار در ایتالیا از طریق گرفتن ویزای کار

برای کار در کشور ایتالیا از طریق گرفتن ویزای کار و بدون پشتوانه دیگر لازم است ابتدا فهرست کاملی از مشاغلی که در این کشور به نیروی کار نیاز دارند، تهیه کنید. بهترین راه برای این کار مراجعه به مراکز کاریابی یا آژانس‌های استخدام نیروی کار در ایتالیا یا مکاتبه با آنها است. این روش برای آن دسته از افرادی که هدف از دریافت ویزای کار ایتالیا را مهاجرت و اخذ اقامت دائم این کشور می‌دانند، مناسب است به شرطی که تمام شرایط لازم را برای اخذ ویزای کار داشته باشند.

در حال حاضر وب‌ سایت‌ها و شرکت‌های عمومی و خصوصی زیادی در ایتالیا فعالیت می‌کنند که می‌ توانند فرصت‌های شغلی را در اختیار افراد متقاضی کار قرار دهند، البته همواره دقت داشته باشید که اقتصاد برخی از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و فرانسه، همیشه نوسانات زیادی داشته است و در برخی از دوره‌ های زمانی با رکود مواجه می‌شود؛ بنابراین باید در اجرای مراحل کاریابی در این کشور صبور باشید.

کار در ایتالیا با استفاده از مؤسسات کاریابی معمولاً مبتنی بر مدرک تحصیلی و توانایی‌های فنی و تخصصی فرد انجام می‌شود. به طور مثال، یک پزشک، مهندس مکانیک، متخصص آزمایشگاه، معلم و… به راحتی می‌توانند با توجه به سابقه شغلی خود در ایتالیا مشغول به کار و زندگی شوند. اگر به صورت آنلاین درخواست خود را برای یک کارفرما در ایتالیا ارسال کنید و واجد تمام شرایط یک شغل خاص باشید، کارفرما برای شما یک دعوت نامه کار ارسال می‌کند. به این ترتیب مراحل دریافت ویزای کار ایتالیا راحت‌ تر انجام می‌شود.

ویزای کار ایتالیا برای دانشجویان

افرادی که برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌ های ایتالیا به این کشور وارد می‌شوند، ویزای تحصیلی دارند. بسیاری از این دانشجویان تمایل دارند برای گذراندن زندگی، کار نیمه وقت داشته باشند؛ ولی اشتغال به کار با استفاده از ویزای کار ایتالیا برای دانشجویان مجاز نیست. اگر تمایل دارید از پیچ و خم‌ های این روش اطلاع پیدا کنید، باید حتماً از مشاوران حقوقی و مؤسسات مهاجرتی معتبر راهنمایی بخواهید.

البته برای دانشجویان دانشگاه‌ های ایتالیا یک فرصت اشتغال فراهم است. پس از آنکه تحصیل در ایتالیا این افراد به اتمام رسید، می‌توانند برای دریافت ویزای کار اقدام کنند. در این حالت آنها باید به طور موقت بتوانند در مدت زمان معین شده یک شغل مناسب بیابند. در این صورت ویزای کار آن‌ها از موقت به دائمی تبدیل می‌شود.

مدارک و شرایط اخذ ویزای کار ایتالیا

پس از آنکه یک فرد شغل مورد نظر خود را در ایتالیا پیدا کرده و یا یک دعوت نامه از سوی کارفرما دریافت کرد، می‌تواند نسبت به انجام مراحل اخذ ویزای کار اقدام کند. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای شغل ایتالیا عبارت­اند از: مدرک معتبر تحصیلی و گواهی فنی و همچنین مدرک زبان خارجی که هر دو باید ترجمه شده باشند، مدارک هویتی، مدارک مبتنی بر تمکن مالی و واریز مبلغ معینی پول به واحد پول یورو.

علی رغم محدودیت‌ های موجود در اخذ ویزای شغل ایتالیا برای برخی از افراد، یکی از بهترین روش‌های دریافت این ویزا سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این کشور است. به دلیل اینکه جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی زیادی در ایتالیا وجود دارد، مشاغلی که با حوزه­های توریسم، مواد غذایی، هتل، رستوران، پرستاری، آشپزی، صنایع دستی و… در ارتباط باشند، فرصت‌های بسیار ایده آل و با سود عالی محسوب می­شوند. اگر قصد دارید بدون کاریابی در ایتالیا کار کنید، سرمایه گذاری و کارآفرینی گزینه مناسبی است.

انواع ویزای کار ایتالیا

کشور ایتالیا سه نوع مختلف ویزای کاری به متقاضیان شغل در این کشور اعطا می‌کند، ویزای کار به صورت دعوت نامه، ویزای تعطیلات و ویزای جستجوی کار. ویزای کار به صورت دعوت نامه شامل قانون دعوت نامه از سوی کارفرما است که در قسمت قبلی توضیح دادیم.

ویزای تعطیلات، صرفاً به شهروندان کشورهای نیوزلند، استرالیا، کره جنوبی و کانادا تعلق دارد. با این ویزا و تحت یک سری قوانین و شرایط خاص و ویژه، افراد می‌توانند علاوه بر گذراندن تعطیلات در این کشور، به دنبال یافتن یک شغل مناسب در ایتالیا باشند. ویزای جستجوی شغل در این کشور نیز به مدت ۶ ماه به فرد متقاضی اعطا می‌شود و او موظف است در این مدت یک شغل مناسب بیاید و سپس اقامت خود را دریافت کند.

مراحل دریافت ویزای کار ایتالیا

اخذ ویزای کاری ایتالیا را می‌توان به پنج مرحله اصلی تقسیم‌ بندی کرد. هر یک از این موارد باید به شکل جداگانه و با دقت بسیار بالایی طی شوند تا بتوان در نهایت به هدف اصلی که همان دریافت ویزا است، دست پیدا کرد. موارد پنج‌ گانه مدنظر عبارت‌اند از:

  • پیدا کردن یک کارفرمای ایتالیایی: اولین و مهم‌ ترین گام به منظور دریافت ویزای کار ایتالیا، یافتن کارفرمایی است که تابعیت ایتالیا را داشته باشد. این کارفرما در واقع نقش اسپانسر شما در کشور ایتالیا را برعهده می‌گیرد و به همین دلیل ضروری است که در زمان انتخاب کارفرما به شرایط اعلام شده توسط وی توجه کنید.
  • ارائه مدارک موردنیاز به کارفرما: پس از یافتن کارفرما باید مدارکی را جهت مشخص کردن میزان مهارت و تحصیلات خود در اختیار وی قرار دهید. این مدارک تعیین می‌کنند که شما به عنوان یک کاندیدای مناسب می‌توانید امور موردنیاز کارفرما را به نحو احسن انجام دهید. رزومه کاری مهم‌ ترین مدرکی است که در این مرحله باید ارسال شود.
  • اپلای کردن موقعیت شغلی مربوطه توسط کارفرما برای شما: این مرحله توسط کارفرما طی می‌شود و در طول آن کارفرما باید با در دست داشتن مدارک مشخصی به اداره مهاجرت در استان خود مراجعه کرده و فرم‌های مربوط به استخدام کارگران خارجی غیر از اتحادیه اروپا را پر کند.
  • درخواست جهت دریافت ویزا با مراجعه به سفارت: گام چهارم شامل اقدام جهت دریافت ویزا توسط شما است. برای دریافت ویزای کار ایتالیا لازم بوده به سفارت این کشور مراجعه کنید و با پرداخت هزینه‌های تعیین شده و ارائه مدارک مربوطه درخواست دهید.
  • دریافت ویزا: چنانچه واجد شرایط دریافت ویزا باشید، سفارت ایتالیا ویزای کاری این کشور را در اختیار شما قرار می‌دهد. مدت زمان اعتبار ویزا بستگی به نوع آن دارد، البته کلیه ویزاهای کاری ایتالیا قابل تمدید هستند.

هزینه ویزای کار ایتالیا

دریافت ویزای کاری ایتالیا نیازمند پرداخت یک سری هزینه‌های مشخص است. برخی از این هزینه‌ها باید به صورت مستقیم در اختیار سفارت ایتالیا قرار بگیرند و برخی دیگر نیز جزو هزینه‌های جانبی هستند که به شکل جداگانه محاسبه می‌شوند. به‌ عنوان‌ مثال هزینه کلی رفت و آمد شما به سفارت، هزینه تهیه مدارک موردنیاز،‌ هزینه ترجمه مدارک و… جزو مواردی به شمار می‌آیند که باید در لیست هزینه‌های جانبی قرار بگیرند.

میزان هزینه استاندارد تعیین شده برای ویزای کاری کوتاه‌ مدت ایتالیا هشتاد یورو است. ساکنان کشور ایالات متحده آمریکا،‌ کشور جمهوری آذربایجان و همچنین کشور روسیه به جای هشتاد یورو می‌توانند تنها سی و پنج یورو پرداخت کنند. برخی از افراد نیز اصلاً نیازی به پرداخت هزینه جهت دریافت ویزای کار ایتالیا ندارند که عبارت‌اند از:

  • کلیه افرادی که دارای تابعیت اتحادیه اروپا هستند. (البته افرادی که در منطقه اقتصادی اتحادیه اروپا قرار دارند، مدنظر است.)
  • کلیه دانشمندانی که به منظور انجام امور علمی قصد دارند در یک شرکت ایتالیایی مشغول به کار شوند.

نکته مهم

هزینه ویزای بلند مدت ایتالیا برابر با ۱۱۶ یورو است. لطفاً به این موضوع توجه داشته باشید که این هزینه‌ها ثابت نبوده و معمولاً تغییر پیدا می‌‌کنند. سفارت کشور ایتالیا در زمان دریافت مدارک مربوطه این هزینه‌ها را به اطلاع شما می‌ رساند و به همین دلیل لازم نیست نگرانی خاصی از این بابت داشته باشید. این هزینه‌ها باید به شکل مستقیم در اختیار سفارت ایتالیا قرار بگیرند.

طریقه اخذ اقامت دائمی ایتالیا از طریق ویزای کاری این کشور چیست؟

دریافت اقامت این کشور اروپایی به کمک ویزای کاری به طور کلی روند دشواری دارد. برای اخذ اقامت دائمی به وسیله ویزای کار ایتالیا باید این ویزا را به صورت مداوم به مدت پنج سال تمدید کنید تا بتوانید وارد چرخه اقامت «موقت» شوید. حتی یک سال عدم تمدید این ویزا شما را به طور کامل از پروسه دریافت اقامت موقت خارج می‌کند.

ده سال پس از دریافت اقامت موقت‌ (در صورت ادامه حضور در ایتالیا) شرایط مناسب جهت دریافت اقامت دائمی برایتان فراهم خواهد بود. این نوع شرایط برای اخذ اقامت در اکثر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا مشاهده می‌شود و تنها مختص به ایتالیا نیست.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که در زمان درخواست جهت دریافت اقامت دائمی یا اقامت موقت،‌ کلیه سابقه فعالیت شما در ایتالیا به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. هرگونه مشکل حقوقی و یا سو سابقه، شانس شما را جهت دریافت هر یک از اقامت‌ها به شدت کاهش می‌دهد. در صورتی که اقامت دائم یا موقت ایتالیا را به دست بیاورید، این مزیت به طور خودکار به همسر و فرزندان زیر هجده سال شما نیز داده می‌شود.

ایتالیا گزینه ایده آل برای مهاجرت

مهاجرت به ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت است؛ این کشور هم برای تحصیل و هم برای کار، رفاه و امکانات زیادی را فراهم کرده است.

سخن آخر

ایتالیا از جمله کشورهای مهم در اقتصاد قاره اروپا به شمار می‌آيد که به دلیل ارائه موقعیت‌های شغلی مناسب توانسته است نظر بسیاری از مهاجران خارجی را به سمت خود جلب کند. برای حضور و کار در این کشور نیاز به تهیه ویزای کار وجود دارد که خود شامل سه گونه مختلف است.

دریافت ویزای کار ایتالیا این امکان را به شما مي‌دهد تا خانواده خود را نیز به این کشور دوست داشتنی ببرید. اصلی‌ ترین نکته در زمینه دریافت این ویزا بهره‌گیری از تخصص کارشناسان مهاجرتی است. هرمس اپلای آماده بوده تا شما کاربران گرامی را در مسیر اخذ ویزای کاری کشور ایتالیا یاری کند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری ایتالیا ممکن است؟
بله، افرادی که در مؤسسات آموزشی کشور ایتالیا تحصیل کرده باشند، این اختیار را دارند که پس از فارغ‌التحصیلی خود و یافتن یک موقعیت شغلی مناسب، ویزای تحصیلی‌شان را به ویزای کاری تبدیل کنند.
ویزای کاری آلمان بهتر است یا ایتالیا؟
نمی‌توان پاسخ واضحی به این پرسش داد. هم آلمان و هم ایتالیا در حوزه اتحادیه اروپا قرار دارند و به همین دلیل می‌توان با داشتن مهارت و تجربه لازم ویزای کاری آن‌ها را به دست آورد.
آیا مهاجرت کاری به ایتالیا با مدرک فنی حرفه ای ممکن است؟
در صورتی که بتوانید نظر کارفرمای ایتالیایی را با استفاده از یک رزومه مناسب و ارائه مدارک معتبر در این زمینه کسب کنید، قطعاً برای شما نیز فرصتی جهت کسب ویزای کار ایتالیا وجود خواهد داشت.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای