فرصت‌های کار در فرانسه ۲۰۲۳ چیست؟ اخذ ویزای کار فرانسه در کمترین زمان

فرصت‌های کار در فرانسه 2023 چیست؟ اخذ ویزای کار فرانسه در کمترین زمان

مهاجرت کاری به فرانسه، یک فرصت جذاب برای افرادی است که به دنبال تجربه‌ی زندگی و کار در یک کشور غنی از نقاط نظر فرهنگی و اقتصادی هستند. یکی از شرایط اساسی آن، دریافت ویزای کار فرانسه است. ویزای کار فرانسه به افراد اجازه می‌دهد تا به مدت معینی در فرانسه کار کنند و تجربه‌ی شغلی خود را به گسترش برسانند. در این متن، ما به شرایط و فرصت‌های کار در فرانسه می‌پردازیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

آیا به اجازه کار در فرانسه نیاز داریم؟

کار برای شهروندان برخی از کشورهای عضو اتحادیه  محدود و کنترل شده  است زیرا فرانسه یک دوره محدود “انتقال کار” را اعمال خواهد کرد کشورهایی مانند جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و اسلوونی (جز شهروندان دو کشور باقی مانده، قبرس و مالت)، به دلیل وسعت کم خاک  محدودیتی ندارند. بنابراین، شهروندان ۸ کشور فوق الذکر هنوز به اجازه کار نیاز دارند، مدت این دوره گذرا به خوبی تعریف نشده است و می تواند تا ۷ سال به طول انجامد، حتی اگر تصور می شود که مدت زمان این دوره  کوتاه تر باشد. شهروندان این کشورها می توانند به طور مستقل با داشتن اجازه کار در این کشور کار کنند یا یک کسب و کار را در فرانسه راه اندازی کنند.

کشورهایی که عضو اتحادیه اقتصادی اروپا نیستند

همه شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / CEE نیاز به اجازه کار و اجازه اقامت دارند. هر دو را می توان همان زمان درخواست کرد، با توجه به درخواست های  مستقلی که دارند. نوع مجوز اقامت  بستگی به فعالیت کاری مورد نظر شما دارد، بنابراین می تواند موقت یا طولانی مدت باشد. برای شهروندان سوئیس یک توافق ویژه بین فرانسه و سوئیس وجود دارد که اجازه می دهد آنها مستقیما درخواست مجوز کار کنند. آنها باید به طور منظم برای دریافت ویزا اقدام کنند.

به منظور بستن قرارداد با یک  شهروند غیر اتحادیی اروپا، به ویژه با قرارداد طولانی مدت یا اصطلاحاّ مدت نامحدود، شرکت باید نشان دهد که کاندید مناسب برای آن جایگاه در کاندیدهای اروپا وجود ندارد. این شرایط غیرممکن نیست اما برخی از شرکت های کوچک همواره مایل به انجام این تلاش ها نیستند از آنجایی که این روند می تواند حدودا از  ۴ تا ۶ ماه طول بکشد.

نحوه استخدام در شرکت های فرانسوی با ویزای کار فرانسه

شرکتی که قصد استخدام شما را دارد باید آگهی استخدام مربوط به آن فرصت شغلی را در Pole Emploi آژانس استخدامی ملی منتشر کند. اگر هیچ شهروند فرانسوی به این آگهی پاسخ ندهد، سند درخواست (که شامل درخواست شما و شرکت طرف قرارداد است ) به DDTEFP (اداره کار، استخدام و آموزش حرفه ای) ارسال می گردد.

برای تصمیم گیری، DDTEFP درخواست را با توجه به شرایط، تجربه و موقعیت کاری شما در فرانسه بررسی می کند و  اگر تصمیم مثبت باشد، DDTEFP نتیجه نهایی را به شرکت، ریاست و OMI (دفتر بین المللی مهاجرت) اطلاع می دهد.

نحوه استخدام در شرکت های فرانسوی با ویزای کار فرانسه
با ویزای کار میتوان در شرکت های فرانسوی استخدام شد.

این، جایی است که فرآیند معرفی شما در فرانسه آغاز می شود. این پروسه شامل یک معاینه پزشکی، در کشور شما  یا فرانسه، صدور ویزای مربوطه (در صورتی که  درخواست داده باشید ) و اجازه اقامت موقت می باشد. اگر تصمیم منفی باشد، DDTEFP با دلایل امتناع شرکت را مطلع خواهد کرد. برای برخی از حرفه ها مثل دانشمندان یا کارشناسان کامپیوتر این روند آسان تر است.

اگر شما اجازه اقامت موقت دارید (گردشگران، دانشجویان) حق کار را ندارید، اما می توانید تغییر وضعیت را درخواست کنید. این روند انجام کار  معمولا سریعتر از شروع از ابتدا است. مستقیما به اداره مهاجرت محل سکونت  خود مراجعه کنید(service des étrangers) ،این مرکز اطلاعات شما را به  DDTEFP ارسال کرده، نمایه ( پروفایل) شما، وضعیت کاری شما در فرانسه و بخش واجد شرایط برای شما است، مورد  بررسی قرار گرفته می شود.

انواع اجازه اقامت با ویزای کاری فرانسه

مجوزهای مختلف کاری ( Authorization de travail) وجود دارند. آنها به عنوان مجوز اقامت صادر می شوند و حق کار در فرانسه و یا به عنوان یک مجوز کار خاص (همراه با گذرنامه و / یا ویزا) برای شما صادر می شوند.

در صورت داشتن مجوز اقامت دائم برای فرانسه (Carte de résident،(CR ،شما حق دارید که در فرانسه کار کنید.

اگر مجوز اقامت موقت دارید(autorisation provisoire de sejour, APS )و یا یک ویزای اقامت کوتاه مدت، باید برای اخذ مجوز کار درخواست دهید (autorisation de travail ) اگر درخواست شما  موفقیت آمیز باشد، شما یکی از موارد زیر را دریافت خواهید کرد:

اجازه اقامت موقت (Carte De Séjour Temporaire, CST )

در این اجازه، نوع حرفه مشخص می گردد، برای مثال : کارمند (activité salariée) ،شغل مستقل (activité non salariée) علمی (scientifique) فرهنگی و هنری (profession artistique et culturelle) یا بازرگان (commerçant) و جایی که می توانید آن را اجراکنید، برای مثال حوزه ی شهری فرانسه (es. Francia metropolitana, Ile-de-France, etc)

اجازه کار موقت  (ATP, Autorisation Provisoire De Travail)

این به موارد خاص اشاره می کند، مانند یک کارگر یا کارمند که همچنان در یک شرکت خارجی کار می کند (es. s tatus detaché)

قرار داد کاری موقت ( contrat de travail saisonnier )

این مدل فرارداد، نوع کار، مکان و اعتبار را تعریف می کند.

اجازه اقامت فرانسه بصورت موقت با وضعیت خصوصی یا به دلایل خانوادگی ( vie privée et familiale) در اکثریت مواقع اجازه کار بدون محدودیت زمانی و مکانی را موجب می شود. (استثناهایی هم وجود دارد، مانند: الجزایر، تونس و مراکش) . در حالی که کسی که با وضعیت بازدید کننده یا توریست (Visiteur) حق کار را ندارد و یک درخواست جداگانه باید برای مجوز کار ایجاد کند.

وضعیت کار و نرخ بیکاری در فرانسه

اگر می‌ خواهید اجازه کار در فرانسه را بگیرید بهتر است با وضعیت کار و نرخ بیکاری در این کشور نیز آشنا شوید. به تازگی نرخ بیکاری در این کشور بالا رفته و میزان بیکاری در آن کمی بالاتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا شده است. این کشور با وجود منابع و امکاناتی که دارد، نرخ بیکاری ۸ درصدی را تجربه می‌کند. این نرخ به علت کمبود نیروی کار است؛ البته نه هر نوع نیروی کاری، نیروی کار ماهر.

وضعیت کاردر فرانسه و نرخ بیکاری این کشور
بعلت کمبود نیروی کار وصعیت بیکاری در کشور فرانسه بالا رفته است.

این کشور همه ساله در بخش‌ها و مشاغل مختلف اقدام به جذب نیروی کار ماهر و حرفه‌ ای می‌کند. از جمله بخش‌ هایی که به نیروی کار ماهر نیاز دارد می‌توان به مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات و بخش‌ های بهداشتی و مهندسی اشاره کرد. علاوه بر این در بخش‌های کشاورزی، تولید و مواد معدنی نیز به شدت کمبود نیرو وجود دارد. این مسئله به این علت است که میان نیروی کار شرکت‌های مشهور و سایر بخش‌ها هیچ نوع تعادلی وجود ندارد.

اگر در مشاغل و بخش‌هایی که ذکر کردیم مهارت و تخصص کافی دارید، می‌توانید به راحتی در این کشور مشغول به فعالیت شوید و ویزای کاری آن را دریافت کنید. البته دقت داشته باشید که شما به‌ عنوان دانشجو نیز می‌توانید در شهرهای مختلف فرانسه از انجام کارهای پاره وقت به کسب درآمد بپردازید.

میزان دستمزد و حقوق در مهاجرت کاری به فرانسه

از دیگر مسائل مهمی که در زمان اخذ مجوز کار در فرانسه باید به آن دقت داشته باشید، میزان حقوق و دستمزد است. بهتر است بدانید در کشور فرانسه حقوق حداقلی تعیین می‌شود و کارفرمایان نمی‌ توانند کمتر از آن مقدار به نیروی کار خود دستمزد پرداخت کنند. البته باید دقت داشته باشید که مقدار حداقل دستمزد در هر بخش و شغلی متفاوت خواهد بود. علاوه بر آن میزان حقوق شما به میزان مهارت، شهر محل کار و… بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ واحدی برای هر شغل به‌عنوان حقوق در نظر گرفت. باید بدانید مجموعه‌ ای از عوامل روی میزان حقوق شما تأثیرگذار هستند.

مدارک مورد نیاز ویزای کار فرانسه

برای اینکه بتوانید در کشور فرانسه به کار مشغول شوید، نیاز به یک سری مدارک خواهید داشت. این مدارک برای اخذ مجوز کار الزامی هستند و درصورتی‌که مدارک شما ناقص باشند، سفارت به شما مجوز کار نخواهد داد. دقت داشته باشید تمامی مدارک شما باید به‌صورت ترجمه شده در اختیار سفارت قرار بگیرد. این مدارک عبارت‌اند از:

  • پاسپورت دارای اعتبار حداقل ۶ ماهه
  • مدارک شناسایی و هویتی نیروی کار
  • مدارک تحصیلی به‌صورت ترجمه شده
  • رزومه کاری که با شغل موردنظرتان مطابقت داشته باشد و داشتن یک سری مدارک همچون بیمه که رزومه کاری شما را اثبات می‌کند.
  • ارائه یک گواهی مبنی بر عدم سو پیشینه
  • مدارک مربوط به مهارت‌های زبان که در کشور فرانسه باید فرانسوی یا انگلیسی باشد.
  • ۲ عدد عکس پاسپورتی که در ۳ ماه گذشته گرفته شده است.
  • ارائه یک پرینت حساب بانکی که از سوی سفارت تأیید شده باشد.
مدارک مورد نیاز ویزای کار فرانسه
مدارک لازم برای مهاجرت کاری به فرانسه

مهاجرت کاری به فرانسه، به یکی از مسیرهای معتبر برای تجربه کاری در یک کشور پیشرفته است. ویزای کار فرانسه به افراد امکان می‌دهد تا به مدت معینی در فرانسه کار کنند. معمولاً برای درخواست کار در فرانسه، نیاز به قرارداد کاری با یک کارفرما در فرانسه و مدارک مورد نیاز است. اگر به دنبال فرصت‌های شغلی جدید در کشور زیبای فرانسه هستید، ویزای کار فرانسه، گزینه‌ای مناسب برای شما باشد.

تابعیت و پاسپورت فرانسه

تابعیت و پاسپورت فرانسه

اگر شما کشور فرانسه را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده اید احتمالا به این هم فکر کرده اید که اقامت فرانسه خود را تبدیل به تابعیت و شهروندی این کشور نموده و پاسپورت کشور فرانسه را اخذ کنید.

کار فرانسه با هرمس اپلای

در این مطلب سعی کردیم شما را با مسیر مهاجرت کاری به فرانسه آشنا کنیم. شما می‌توانید برای کار کردن در کشور فرانسه در بخش‌های مختلف استخدام شوید. دقت داشته باشید که هنگام کار در فرانسه، میزان حقوق شما بر اساس مهارت و شهر محل کار وغیره، متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید تمامی کارهای مربوط به دریافت ویزای کاری فرانسه را از طریق مؤسسه مهاجرتی هرمس اپلای انجام دهید. این مؤسسه تمام تلاشش را جهت آسان‌تر کردن روند مهاجرت برای شما عزیزان انجام می‌دهد. کافی‌ست با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
چه مدارکی مورد نیاز برای ویزای کار فرانسه میباشد؟
• پاسپورت دارای اعتبار حداقل 6 ماهه • مدارک شناسایی و هویتی • مدارک تحصیلی به‌صورت ترجمه شده • رزومه کاری • ارائه یک گواهی مبنی بر عدم سو پیشینه • مدارک مربوط به مهارت‌های زبان • 2 عدد عکس پاسپورتی • ارائه یک پرینت حساب بانکی
میزان دستمزد و حقوق در کشور فرانسه به چه صورت میباشد؟
در کشور فرانسه حقوق حداقلی تعیین می‌شود و کارفرمایان نمی‌توانند کمتر از آن مقدار به نیروی کار خود دستمزد پرداخت کنند.
چه بخش‌هایی در فرانسه به نیروی کار ماهر نیاز دارد ؟
مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات و بخش‌های بهداشتی و مهندسی از جمله بخش هایی هستند که به نیروی کار ماهر نیاز دارند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
zamanshareen
4 سال قبل

من میخواهم کار کنم در فرانس پاری

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  zamanshareen
3 سال قبل

اطلاعات کامل در فرم ارزیابی سایت، جهت امکان سنجی پر فرمایید.

کادر هرمس اپلای