تحصیل در اسپانیا

شرایط تحصیل در اسپانیا

اگر شما هم رویای تحصیل در اسپانیا را دارید، باید بدانید که این آرزو دست یافتنی است. اسپانیا با داشتن دانشگاه های معتبر جهانی، امکان تحصیل با شهریه پایین را فراهم کرده است. از طرفی اسپانیا با جامعه بزرگ دانشجویان بین المللی و گستردگی زبان آموزشی شامل: اسپانیایی، انگلیسی و فرانسه، یکی از پرطرفدارترین مقاصد دانشجویی دنیا به حساب می آید. در سال تحصیلی 2022 تعداد دانشجویان بین المللی برای تحصیل در اسپانیا، 50000 نفر افزایش داشت و به 224080 نفر رسید. شرایط مهاجرت تحصیلی به اسپانیا با دشواری خاصی روبرو نیست و با مطالبی که در این بخش ذکر شده، می توانید به این رویا جامه عمل بپوشانید. پس همراه ما باشید تا شما را با صفر تا صد شرایط تحصیل در اسپانیا آشنا کنیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

رتبه علمی دانشگاه های اسپانیا

اغلب دانشگاه های اسپانیا دارای رتبه جهانی کمتر از ۵۰۰ هستند. اسپانیا در سال ۲۰۲۳ دارای ۳۱ دانشگاه در رتبه‌ بندی QS است. به طور مثال دانشگاه اتوناما مادرید با رتبه کمتر از ۲۰۰ و جمعیت ۳۰۰۰۰ نفری از دانشجویان بین‌ المللی بهترین امکانات دانشگاهی در اکثر رشته‌ها را عرضه می‌کند. دانشکده حقوق این دانشگاه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همچنین این دانشگاه دوره‌های خاص زبان اسپانیایی برگزار می‌کند.

دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا با پوشش متنوع رشته‌ های فنی و مهندسی به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی در حدود ۱۲۰ رشته کارشناسی ارشد ۵۰ رشته کارشناسی و ۶۰ رشته دکتری را ارائه می‌دهد. دانشگاه گرانادا که سومین دانشگاه اسپانیا با رتبه ۵۰۱- ۵۱۰ QS جهانی است یکی از ارزان‌ ترین دانشگاه‌ها به لحاظ شهریه و هزینه زندگی است و طیف وسیعی از رشته‌ های علوم انسانی، علوم پایه و هنر را در مقطع کارشناسی ارشد به زبان اسپانیایی و انگلیسی پوشش می‌دهد.

دانشگاه کامپلوتنس مادرید یکی از قدیمی‌ ترین مراکز آموزشی جهان به‌ حساب می‌آید و رتبه ۲۰۶ جهانی را به خود اختصاص داده است. همچنین یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان در رشته دندانپزشکی محسوب می‌شود. دانشگاه بارسلونا اسپانیا با رتبه  182 یکی از بهترین دانشگاه‌ها در حوزه بیومدیکال، مهندسی و علوم انسانی به شمار می‌آید.

دریافت بورسیه برای تحصیل در اسپانیا

برای پرداخت هزینه‌های خود دررابطه‌ با تحصیل در اسپانیا می‌توانید از بورسیه استفاده کنید. برخی از دانشگاه‌ های مهم کشور اسپانیا به افراد واجد شرایط، بورسیه‌های تحصیلی گوناگونی را ارائه می‌کنند. اگرچه مبلغ این بورسیه‌های ممکن است متفاوت باشد، اما درهرصورت یک راهکار عالی برای افرادی هستند که توانایی مالی لازم جهت تحصیل در این کشور دوست‌ داشتنی را ندارند. برخی از دانشگاه‌ های ارائه‌ دهنده بورسیه عبارت‌ اند از:

  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه سویا
  • دانشگاه مالاگا
  • دانشگاه کمپلوتنسه

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های موجود در اسپانیا بورسیه را تنها در اختیار دانشجویان آشنا با زبان اسپانیایی قرار می‌دهند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که با مراجعه به وب‌ سایت دانشگاه مدنظر خود این موضوع را به طور کامل پیگیری کنید. بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه‌ها به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

در نوع اول، دانشگاه تنها هزینه‌های مربوط به شهریه شما به‌ عنوان یک دانشجوی بین‌ المللی را حذف خواهد کرد. نوع دوم بورسیه‌ها نیز مربوط به مواردی است که علاوه بر کاهش میزان شهریه، مبالغی به شکل ماهانه در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید هزینه خوراک، پوشاک و… خود را پرداخت کنید. اینکه کدام مورد بیشتر برای شما مناسب است کاملاً به شرایط‌ خودتان بستگی دارد.

نکته مهم

بورسیه‌های تحصیل در اسپانیا برای افرادی قابل دریافت هستند که از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارند. اگر معدل شما در آخرین مقطع تحصیلی‌تان مناسب بوده است، قطعاً می‌توانید درخواست خود را برای دریافت چنین بورسیه‌هایی ارائه کنید. تعداد بورسیه‌های ارائه شده به شکل سالانه کاملاً محدود است، بنابراین صرف اینکه درخواست خود را در این رابطه ارسال می‌کنید به معنای موافقت با نیاز شما در این زمینه نیست.

شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل در اسپانیا

یکی از مهم‌ ترین مدارکی که برای تحصیل در کشور اسپانیا باید به همراه داشته باشید، مدرک زبان معتبر است. نوع مدرک زبانی که باید ارائه دهید بستگی به دانشگاه مدنظر شما دارد. به‌ عنوان نمونه برخی از دانشگاه‌ های کشور اسپانیا دوره‌های تحصیلی خود را تنها به زبان اسپانیایی برگزار می‌کنند. طبیعتاً برای کسب پذیرش از چنین مواردی باید مدرک اسپانیایی معتبری کسب کنید.

خوشبختانه دانشگاه‌ های بزرگ این کشور موقعیتی را فراهم کرده‌اند که افراد فاقد مدرک زبان اسپانیایی بتوانند در رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی نیز شرکت کنند؛ بنابراین، اگر مدرک مناسبی همچون آیلتس و یا تافل دارید، شانس شما در این زمینه افزایش پیدا می‌کند.

از جمله سایر مدارک موردنیاز جهت تحصیل در اسپانیا می‌ توانیم به ریزنمرات تحصیلی شما اشاره کنیم. این ریزنمرات به دانشگاه مدنظر نشان می‌دهند که در چه سطح خاصی قرار دارید. مدرک اصلی تحصیلی شما نیز باید به‌صورت ترجمه شده (توسط مراکز ترجمه رسمی) ارائه شود. سایر مدارک ضروری عبارت‌اند از:

  • انگیزه‌ نامه تحصیلی
  • توصیه‌ نامه تحصیلی (از سوی یک استاد راهنمای معتبر)

برخی از دانشگاه‌های کشور اسپانیا دارای یک آزمون ورودی هستند؛ بنابراین برای ورود به آن‌ها باید این آزمون ورودی را با کسب نمره مناسبی پشت سر بگذارید. آزمون مذکور به زبان انگلیسی و یا اسپانیایی برگزار می‌شود و معمولاً به شکل حضوری است.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، به‌منظور تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری باید رزومه علمی خوبی را ارائه دهید. این رزومه باید شامل مواردی همچون سابقه تحقیقات ISI و همچنین مقالاتی باشد که توسط شما در ژورنال‌ های بین‌ المللی به چاپ رسیده‌اند.

شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل در اسپانیا

دریافت ویزا برای تحصیل در اسپانیا

به‌منظور تحصیل در اسپانیا باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید. توجه داشته باشید که با سایر ویزاهای اسپانیا از جمله ویزای توریستی و یا گلدن ویزا امکان تحصیل در دانشگاه‌ های مختلف وجود ندارد. تنها ویزای تحصیلی می‌تواند به شما این اجازه را بدهد که در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوید.

برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا معمولاً باید ۹۰ روز پیش از شروع ترم تحصیلی خود اقدامات موردنیاز را انجام دهید. اخذ این ویزا به دلیل وجود تقاضای بالا ممکن است زمان‌ بر باشد و به همین دلیل باید زمان‌ بندی مناسبی را به کار بگیرید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

شاید بپرسید که مهم‌ ترین مدرک موردنیاز برای دریافت این ویزا چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید به مدرک موافقت با درخواست پذیرش یا اپلای شما اشاره کنیم. این مدرک از سوی دانشگاه مربوطه معمولاً به شکل ایمیل ارسال می‌شود. سایر مدارک مهم که برای دریافت ویزای تحصیل در اسپانیا به آن‌ها نیاز خواهید داشت عبارت‌اند از:

  • پاسپورتی که اعتبار مناسبی دارد (حداقل شش ماه)
  • اسناد مربوط به داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی در کشور اسپانیا
  • اسناد هویتی
  • مدارک مربوط به ازدواج متقاضی (در صورت وجود)

درصورتی‌ که متأهل هستید و قصد دارید همسر و فرزندتان نیز با شما به اسپانیا مهاجرت کنند باید مدارک هویتی آن‌ها را ارائه دهید. ویزایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد باید پس از پایان یافتن مهلت آن تمدید شود. روند تمدید ویزا در اداره مهاجرت این کشور صورت می‌‌گیرد.

توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی کشور اسپانیا دارای هزینه مختص به خود است. این هزینه در حال حاضر هشتاد یورو تعیین شده است، اما ممکن است در آینده تغییر پیدا کند. هزینه مذکور باید در زمان حضور در سفارت پرداخت شود.

هزینه‌ های زندگی دانشجویی در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا شامل هزینه‌ های گسترده‌ای است که باید پرداخت شوند. این هزینه‌ها به دسته‌ های گوناگونی تقسیم‌ بندی می‌شوند که از جمله آن‌ها باید به مواردی همچون هزینه غذا، هزینه حمل‌ و نقل، هزینه بیمه، هزینه مسکن و هزینه تفریح اشاره کرد.

نوع

هزینه
مسکن بین پانصد الی هزار یورو در ماه
غذا بین صد الی دویست یورو
حمل‌ونقل بین پنجاه الی هفتاد یورو
هزینه بیمه متغیر است (بستگی به بیمه شما دارد)
هزینه تفریح

متغیر است (بستگی به خود شما دارد)

 

به طور معمول می‌توان بیان کرد که حداقل هزینه‌ های زندگی دانشجویی شما در کشور اسپانیا حداقل ماهانه ۱۰۰۰ یورو خواهد بود. حتی در زمان ارائه مدرک تمکن مالی نیز باید ثابت کنید که توانایی پرداخت چنین مبلغی به شکل ماهانه را دارید و مشکلی برایتان از این بابت وجود ندارد.

راهکارهای مختلفی را می‌توان به‌ منظور کاهش هزینه‌ های تحصیل در اسپانیا به کار بست. به‌ عنوان نمونه، اگر بتوانید یک آپارتمان خارج از مرکز شهر با قیمت مناسب پیدا کنید، قطعاً هزینه‌های ماهانه شما به شکل مناسبی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، به جای گرفتن تاکسی از سرویس‌ های حمل‌ و نقل عمومی کمک بگیرید تا بتوانید در این زمینه نیز صرفه‌ جویی خوبی داشته باشید.

تنها هزینه‌ای که نباید نسبت به پرداخت آن شک و شبهه‌ خاصی به دل راه دهید، هزینه بیمه درمانی شما است. هزینه انجام امور درمانی در کشور اسپانیا نسبتاً بالا به نظر می‌رسد و به همین دلیل باید سعی کنید تا با انتخاب یک بیمه مناسب، این هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهید.

بیمه‌ های درمانی مختلفی برای دانشجویان تخفیف قائل می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. هزینه‌ هایی که به آن‌ها اشاره کردیم تنها هزینه‌های عمومی شما به شمار می‌روند. موارد شخصی دیگری همچون هزینه اینترنت، پوشاک و… را نیز باید در این فهرست جا داد.

شرایط اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

همانند اکثر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا پس از پایان یافتن دوران تحصیل در اسپانیا، به دانشجویان مهلت داده می‌شود تا در یک شرکت مشخص مشغول به کار شوند. این مهلت دوازده‌ ماهه است و در طول این دوازده ماه باید جاب آفرهای گوناگونی را مورد بررسی خود قرار دهید.

چنانچه جاب آفر خاصی نظر شما را به خود جلب کرد، باید پس از بستن قرارداد کاری با کارفرمای مربوطه به سراغ تبدیل کردن ویزای خود به یک ویزای کاری بروید؛ زیرا امکان انجام فعالیت شغلی با ویزای تحصیلی به‌ هیچ‌ وجه وجود ندارد و حتی می‌توان آن را یک امر غیرقانونی خواند.

ویزای کاری در دسترس شما به شکل سالانه قابل تمدید است. پس از تمدید به مدت پنج سال مداوم، می‌توانید درخواستی را مبنی بر دریافت اقامت کشور اسپانیا ارائه دهید. این اقامت به شکل دائم ارائه می‌شود. مرحله بعد نیز دریافت شهروندی این کشور است که ده سال پس از دریافت اقامت دائم قابل اخذ خواهد بود.

بنابراین، باتوجه‌ به موارد گفته شده می‌توان بیان کرد که تحصیل در اسپانیا یک راهکار عالی برای دریافت اقامت این کشور محسوب می‌شود. اگر توانایی بهره‌ گیری از روش‌هایی همچون سرمایه‌ گذاری یا خرید ملک در اسپانیا را ندارید، حتماً ویزای تحصیلی این کشور را در اولویت خود بگذارید. کارشناسان مهاجرتی می‌توانند به‌ خوبی شما را در این زمینه یاری کنند.

شرایط اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

مزایای تحصیل در اسپانیا

مزیت‌ های تحصیل در اسپانیا را می‌توان به موارد مختلفی تعمیم داد. یکی از مهم‌ ترین مزایای مربوط به تحصیل در این کشور، امکان حضور در برخی از بهترین مراکز آموزشی قاره اروپا است. اسپانیا در برخی از رشته‌ های علمی همچون رشته پزشکی سطح بسیار بالایی در جهان دارد و شناخته شده است. دانشکده‌ های مهندسی موجود در اسپانیا نیز در خط مقدم تولید علم قرار دارند که خود یک نشانه عالی محسوب می‌شود.

بازار کار در اسپانیا به دلیل وجود شرکت‌ های بین‌ المللی مختلف واقعاً گسترده است و پس از تحصیل می‌توانید شاهد موقعیت‌های شغلی بسیار مناسبی باشید. رفتار با مهاجران خارجی در اسپانیا مناسب است و مشکل خاصی از این نظر نخواهید داشت.

اسپانیا از نظر آب‌ و هوایی نیز کشور فوق‌ العاده‌ای به شمار می‌رود. در واقع صنعت گردشگری این کشور به همین دلیل رونق داشته است؛ بنابراین مهم‌ ترین مزایای تحصیل در این کشور را می‌توان آب‌ و هوای مناسب، وجود مراکز علمی معتبر و همچنین بازار کار عالی دانست.

مزایای تحصیل در اسپانیا

رتبه علمی دانشگاه های اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا

شهریه دانشگاه های دولتی اسپانیا از حدود ۳۵۰۰ یورو در سال فراتر نمی‌رود و حتی این مقدار برای دانشگاه های شهرهایی به جز مادرید و بارسلونا تا ۱۵۰۰ یورو در سال کاهش می‌یابد که این رقم برای مقطع کارشناسی به‌ مراتب کمتر است. هزینه دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی حدود ۲۰۰۰۰ یورو در سال است و این رشته به زبان اسپانیایی ارائه می‌شود.

دولت اسپانیا برای دانشجویان دکتری مبلغ قابل توجهی در حدود ۲۰۰۰ به‌ عنوان حقوق ماهیانه در نظر گرفته است همچنین امکان ۲۰ ساعت کار هفتگی دانشجویی برای تأمین هزینه‌ها برای تمام دانشجویان میسر است. ما در یک مقاله تمام هزینه‌های لازم برای زندگی در اسپانیا را فراهم کرده‌ایم.

زبان تحصیل در اسپانیا

مدرک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی اسپانیا به زبان انگلیسی آیلتس ۶-۶٫۵ است. همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی و اسپانیایی و صرفاً انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و فقط انگلیسی در مقطع دکتری وجود دارد.

زبان تحصیل در اسپانیا

دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

بورسیه تحصیلی اسپانیا

مسلم است که دانشجویان بین المللی برای کمتر شدن مخارج تحصیل و زندگی، در جستجوی راه های دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا می باشند. تدریس در دانشگاه های اسپانیا به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی صورت می گیرد.

برای سهولت مهاجرت تحصیلی به اسپانیا چه قدمی برداریم؟

تحصیل در اسپانیا انتخابی عالی برای افرادی است که می‌خواهند تجربه زندگی و آموزش در این کشور را به دست بیاورند. اسپانیا فرهنگ بسیار مناسبی دارد و هزینه‌های زندگی و تحصیل در آن نسبتاً پایین است؛ به همین منظور می‌توانید جهت دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت تحصیلی به اسپانیا می توانید با کارشناسان ما تماس داشته باشید. مفتخریم شما کاربران گرامی را در کلیه مراحل مربوطه یاری کنیم تا به راحتی مراحل مدنظرتان را پشت سر بگذارید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
بهترین دانشگاه‌ های اسپانیا برای بورسیه کدام ‌اند؟
دانشگاه بارسلونا، دانشگاه سویا، دانشگاه مالاگا و دانشگاه کمپلوتنسه چهار دانشگاه مهم کشور اسپانیا هستند که بورسیه‌های خوبی ارائه مي‌دهند.
چه کسی بورسیه می ‌شود؟
در اسپانیا افرادی که دارای رتبه علمی مناسبی باشند می‌توانند از خدمات بورسیه انواع دانشگاه‌های موجود در این کشور بهره‌مند شوند.
آیا باید انگیزه ‌نامه تهیه کنیم؟
بله شما به‌منظور دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور باید حتماً یک انگیزه‌نامه مناسب تهیه کنید. اگر با این کار آشنا نیستند از متخصصان امر کمک بگیرد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آقای شاکر
2 سال قبل

سلام خسته نباشید کنار تحصیل در اسپانیا اجازه کار هم میدن؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  آقای شاکر
2 سال قبل

سلام بله بین 15 تا 20 ساعت در هفته اجازه کار قانونی دارید

انسیه
2 سال قبل

2000 یورو حقوق ماهیانه کفاف مخارج زندگی در اسپانیا رو میده؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  انسیه
2 سال قبل

سلام. بله . ولی در کل بستگی به نوع خرج کردن هر فرد داره . ممکنه روانه از امکانات رفاهی و تفریح بخواد کسی استفاده کنه . در این صورت ممکن هست نیاز به پول بیشتری پیدا کنید

کادر هرمس اپلای