مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

داشتن اطلاعات صحیح و به روز به عنوان قدم اول جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یک امر مهم و حیاطی است. بی شک اطلاعات صحیح و به روز شده را فقط می­توان از طریق مشاوران متخصص در این زمینه کسب کرد. اینکه به طور مثال یک دانشجو یا دوست و آشنای شما از چه طریق اقدام کرده است، قابل استناد نبوده و حتماً شرایط شما مشابه شرایط وی نیست. هر فرد بسته به نوع رشته تحصیلی و شرایط مالی توان اقدام و ثبت نام در دانشگاه‌ های مختلف را دارد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

مراحل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و هر چه که باید بدانید

اما مواردی هست که باید قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در نظر داشته باشید. اولین و مهم‌ترین قدم گرد هم آوردن مدارک مورد نیاز برای اقدامات اولیه است .

مدارک مورد نیاز:

  • اصل گذرنامه
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت مللی
  • اصل کارت پایان خدمت
  • اصل مدارک تحصیلی (اصل دیپلم و ریزنمرات، اصل مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات، اصل مدرک لیسانس و ریزنمرات)
  • مدرک زبان ایتالیایی حداقل B2، CLIQ (CELI, CILS, Roma Tre e Dante Alighieri)  برای رشته‌هایی که به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند.
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS – 6, TOEFLE – 78, TOLIMO – 600, FCE – 169

کلیه مدارک فوق باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه شوند. توجه داشته باشید که این ترجمه‌ها باید توسط مترجمین مورد تأیید سفارت ایتالیا در ایران انجام پذیرند.

پس از این مرحله، مشاورین اقدامات اولیه جهت اخذ پذیرش از دانشگاه را آغاز می‌کنند. از سال گذشته با توجه به حجم بالای درخواست ورود به دانشگاه‌ های ایتالیا، وزارت علوم این کشور پروسه جدیدی را اعمال کرده است که طی آن متقاضی می‌بایست بعد از اخذ ویزای ورود به خاک ایتالیا در یک امتحان ورودی شرکت کند و پس از آن به خاک ایران بازگردد. پس از اعلام نتایج، متقاضی مجدد درخواست ویزا می­دهد و برای انجام امور ثبت نام به ایتالیا باز می­گردد.

کارهای اولیه بعد از ورود به ایتالیا

یکی از سختی‌ها و دشواری‌ های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، آغاز انجام امور اداری در این کشور است. هر کشوری دارای چارچوب و نظام اداری مختص خود بوده که می­بایست پیش­تر در مورد آن اطلاعاتی کسب کرد. هر دانشجو پس از ورود به ایتالیا موظف است طی ۸ روز با در دست داشتن مدارک زیر به اداره پست مراجعه کرده و برای درخواست اقامت تحصیلی اقدام کند.

  • برگه ثبت نام دانشگاه و فیش‌های واریزی مربوطه
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی
  • دو قطعه عکس 3 در 4
  • اصل و کپی گذرنامه
  • تمبر به ارزش ۱۶ یورو
  • بیمه خدمات درمانی یک‌ ساله به ارزش ۱۵۰ یورو

رسیدی که از طریق اداره پست به شما تحویل داده می‌شود، دارای تاریخ و آدرس اداره پلیس مهاجرت است که متقاضی برای انگشت نگاری باید به آنجا مراجعه کند. پس از این مرحله تاریخ دریافت کارت اقامت تحصیلی به متقاضی اعلام می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل حجم بالای درخواست، مدت زمان انتظار برای دریافت کارت اقامت از ۲ ماه به ۶ تا ۱۰ ماه افزایش یافته است.

از دیگر اقدامات مهم، ثبت نام نشانی محل سکونت متقاضی در شهرداری است. با این کار شخص متقاضی پس از طی مراحل اداری مربوطه می‌تواند درخواست کارت شناسایی کند و از طرفی سابقه اقامتش را در این کشور ثبت کرده است. باید در نظر داشت که این سابقه بعد از اتمام تحصیل در ایتالیا برای درخواست اقامت کاری و پس از آن برای اقامت دائم مورد نیاز بوده و بسیار مهم است.

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

بسیاری از دانشجویان بین‌‌ المللی مایل هستند پس از اتمام تحصیلات خود در ایتالیا اقامت داشته باشند. برای دریافت اقامت پس از تحصیل، راه‌‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها اقامت از طریق کار است. دانشجویان فارغ‌ التحصیل می‌‌توانند در مدت شش ماه پس از تحصیل، کار مرتبط با رشته خود را پیدا کنند و درخواست اقامت دهند.

اقامت از طریق ازدواج یکی دیگر از روش‌ های اقامت پس از مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است. همچنین فارغ‌ التحصیلان می‌‌توانند با راه‌ اندازی کسب‌ و کار در زمینه‌‌های مختلف، درخواست اقامت از طریق سرمایه‌ گذاری داشته باشند. برای این کار باید سرمایه حداقل 250 هزار یورویی به تجارت این کشور تزریق کنند.

هزینه ‌های تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا یکی از گزینه‌‌های مورد علاقه دانشجویان خارجی است؛ زیرا این کشور دانشگاه‌‌های معتبری دارد و دارای فرهنگی غنی است. بااین‌ حال، قبل از مهاجرت تحصیلی به ایتالیا لازم بوده که با هزینه‌‌های مربوط به تحصیل و زندگی در این کشور آشنا شوید.

در دانشگاه‌‌های دولتی هزینه تحصیل به طور متوسط بین 900 تا 5000 یورو در سال و در دانشگاه‌‌های خصوصی هزینه تحصیل 3000 تا 35000 یورو در سال است که بستگی به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی دارد. برخی از دانشجویان می‌‌توانند از تخفیف یا بورس تحصیلی نیز استفاده کنند. هزینه زندگی در این کشور نسبت به سایر نقاط اروپایی پایین‌‌تر است؛ اما باز هم ‌بستگی به شهر و سبک زندگی شما دارد. به‌ طورکلی، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت مثل رم و میلان گران‌‌تر از شهرهای کوچک است.

هزینه زندگی یک فرد مجرد در ایتالیا به طور متوسط حدود 1,626 یورو در ماه است. هزینه خوراک و پوشاک نیز به نوع محصولاتی که شما انتخاب می‌‌کنید بستگی دارد؛ اما به طور متوسط، هزینه خوراک برای یک نفر بین 200 تا 400 یورو و هزینه پوشاک بین 50 تا 200 یورو در ماه آب می‌خورد. هزینه جابه‌جایی نیز به طور متوسط، برای یک نفر بین 25 تا 100 یورو در ماه است.

بهترین دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهایی است که دانشگاه‌‌های معتبری در سطح جهانی دارد. دانشگاه پلی‌ تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا و دانشگاه ساپینزا در شهر رم سه نمونه از بهترین دانشگاه‌‌های ایتالیا هستند که در رتبه‌ بندی‌‌های مختلف بالاترین رتبه‌‌ها را کسب کرده‌‌اند.

دانشگاه پلی‌ تکنیک بهترین دانشگاه رشته­های فنی و مهندسی در ایتالیا است که در زمینه معماری، طراحی، مدیریت و علوم پایه فعالیت می‌کند. دانشگاه بولونیا نیز به‌ عنوان قدیمی‌‌ترین دانشگاه جهان در زمینه‌های مختلفی مانند حقوق، علوم سیاسی، پزشکی، زبان‌ شناسی و فلسفه فعالیت دارد. معروف‌‌ترین دانشگاه ایتالیا یعنی دانشگاه ساپینزا بیش از ۲۵۰ رشته تحصیلی ارائه می‌دهد و دارای بالاترین تعداد استاد و دانشجو در اروپا است.

کار در حین تحصیل در ایتالیا

کار حین تحصیل در ایتالیا به این معنی است که دانشجویان بین‌ المللی می‌توانند در زمان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به‌ صورت پاره‌ وقت یا کارآموزی در شغل‌ های مختلفی چون معلمی، منشی‌ گری، پخش تراکت و تبلیغات، نگهبانی، پرستاری و پاسخ‌ گویی به تلفن مشغول به کار شوند.

این کار نه‌ تنها به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند، بلکه باعث می‌شود تجربه، مهارت و زبان خود را بهبود بخشند و رزومه قوی‌ تری برای آینده داشته باشند. برای کار در حین تحصیل، دانشجویان باید شرایط و قوانین خاصی را رعایت کنند. دانشجو فقط می‌تواند به‌ عنوان کارمند کار کند و نمی‌ تواند فعالیت خوداشتغالی داشته باشد. همچنین نباید بیش از 20 ساعت در طول هفته کار کرده و باید مالیات خود را پرداخت کند.

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا نوعی اجازه اقامت است که به افرادی که قصد دارند در یکی از مقاطع آموزشی دانشگاه‌‌ها یا مؤسسات آموزش عالی ایتالیا تحصیل کنند، داده می‌‌شود. برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا، متقاضی باید پذیرش رسمی از دانشگاه یا مؤسسه موردنظر خود را ارائه دهد و تمکن مالی خود را اثبات کند. همچنین، متقاضی باید مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی مناسب با رشته و مقطع تحصیلی خود را داشته باشد. هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا برابر با ۵۰ یورو است.

هزینه های زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در این کشور نسبت به سایر نقاط اروپایی پایین‌‌تر است؛ اما باز هم‌ بستگی به شهر و سبک زندگی شما دارد. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت مثل رم و میلان گران‌‌تر از شهرهای کوچک است. هزینه خوراک و پوشاک نیز به نوع محصولاتی که شما انتخاب می‌‌کنید، بستگی دارد؛ اما به طور متوسط، هزینه خوراک برای یک نفر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو و هزینه پوشاک بین ۵۰ تا ۲۰۰ یورو در ماه آب می‌ خورد. هزینه جابه‌ جایی نیز به طور متوسط، برای یک نفر بین ۲۵ تا ۱۰۰ یورو در ماه است.

بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل

ایتالیا کشوری زیبا و تاریخی به شمار می‌ رود که شهرهای متنوع و جذابی برای تحصیل دانشجویان بین‌ المللی دارد. میلان، رم و پادووا برخی از بهترین شهرها برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا هستند. میلان به‌عنوان شهری مدرن و پویا، مرکز اقتصادی، صنعتی و فرهنگی ایتالیا محسوب می‌شود.

رم پایتخت ایتالیا آثار و جاذبه‌ های فراوان و شناخته‌ شده‌ای مانند کولوسئوم، پانتئون، فواره تروئید و واتیکان دارد. دانشگاه‌ های ممتاز و قدرتمندی در زمینه‌ های هنر، تاریخ، فرهنگ، حقوق و علوم سیاسی در این شهر فعالیت می‌کنند. پادووا چشم‌ انداز‌های طبیعی خیره‌ کننده، سبک زندگی مناسب و جامعه دانشجویی فعالی دارد. پادووا شهرت خود را از گالینوس پزشک بزرگ قرون‌ وسطی، دانت شاعر بزرگ اسپاد و کوپرنيك فیزیک‌ دان بزرگ کسب کرده است.

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا یکی از گزینه‌های تحصیل در اروپا در سال 2023 است که مراحل رسیدن به آن سختی کمتری دارد و اکثر متقاضیان موفق به اخذ آن می‌شوند.

سخن آخر

تحصیل در ایتالیا یک فرصت بسیار خوب برای دانشجویان بین‌المللی است که می‌خواهند در یک کشور زیبا، با تاریخ و فرهنگ غنی تحصیل کنند. ایتالیا دارای دانشگاه‌های معتبر و متنوعی در زمینه‌های مختلف علمی، هنری و اجتماعی است که می‌توانند به دانشجویان آموزش‌های باکیفیت و به روزی ارائه بدهند.

این کشور جامعه‌ای گرم و مهمان‌نواز دارد که با دانشجویان بین‌المللی برخورد خوبی دارند و آن‌ها را در فرایند ادغام و شناخت فرهنگ ایتالیایی یاری می‌کنند؛ ازاین‌رو مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی در زندگی دانشجویان باشد. برای اخذ اطلاعات بیشتر با کارشناسان مؤسسه هرمس اپلای در تماس باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
چطور می‌توانم از دانشگاه های ایتالیا پذیرش بگیرم؟
با مراجعه به سایت دانشگاه‌ موردنظر در ایتالیا می‌توانید شرایط پذیرش دانشگاه را مطالعه کرده و برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنید.
در کشور ایتالیا در چه رشته هایی می‌توانم تحصیل کنم؟
در ایتالیا تقریباً همه رشته‌های معروف و پرطرف‌ دار تدریس می‌شوند؛ اما ایتالیا به معماری و فرهنگ بی‌نظیر خود در جهان مشهور است؛ ازاین‌رو تحصیل در رشته‌های هنری چون معماری برای علاقه‌ مندان بسیار جذاب خواهد بود.
شهریه کدام دانشگاه ها در ایتالیا ارزان تر است؟
دانشگاه‌های دولتی شهریه کمتری دارند. به طور مثال دانشگاه پادووا یکی از ارزان‌ ترین دانشگاه‌ های ایتالیا برای تحصیل است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sara
2 سال قبل

نتیجه آزمون ورودی اولیه چقد طول میکشد تا مشخص شود؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  sara
2 سال قبل

بستگی به نوع کالج و یا دانشگاهتون داره

کادر هرمس اپلای