دانشگاه هامبورگ آلمان

دانشگاه هامبورگ آلمان؛ بررسی شرایط پذیرش و هزینه تحصیل

یکی از برجسته ترین دانشگاه های آلمان، دانشگاه هامبورگ ( Universität Hamburg) می باشد که در سال ۱۹۱۹ شروع به فعالیت کرد. دانشگاه هامبورگ جزو ۱۵ دانشگاه برتر کشور آلمان در میان ۲۲۰ دانشگاه برتر جهان می باشد. این موسسه بزرگترین موسسه ی تحقیقاتی و آموزشی در شمال آلمان است. در ادامه به معرفی دانشگاه هامبورگ آلمان می پردازیم. همچنین شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در این دانشگاه را بررسی می کنیم، پس با ما همراه باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

ویژگی های دانشگاه هامبورگ آلمان

دانشگاه اصلی در منطقه مرکزی Rotherbaum ،واقع شده است و مؤسسات وابسته و مراکز تحقیقاتی آن در سطح شهر گسترده شده اند. این دانشگاه علیرغم سابقه ی نسبتاً کوتاهی که دارد، برنده‌ی ۶ جایزه‌ی نوبل می‌باشد. درحال حاضر 43 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند که حدود 5400 نفر آن ها بین المللی اند.

دانشگاه هامبورگ با بیش از ۴۰ هزار دانشجو در شهر بندری هامبورگ بزرگترین دانشگاه شمال آلمان به شمار می رود، یکی از بزرگترین دانشگاه های آلمان است. تاسیس این دانشگاه به سال ۱۹۱۹ باز می گردد و بودجه سالیانه حدود ۴۶۵ میلیون یورو را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه علیرغم سابقه نسبتاً کوتاهی که دارد، برنده ی ۶ جایزه ی نوبل شده است. دانشگاه هامبورگ هر سال، ۷۰۰۰ دانشجوی جدید را ثبت نام می کند و ۳۵۰۰ مدرک فوق لیسانس و ۹۰۰ مدرک دکتری ارائه می کند. دانشگاه هامبورگ دارای ۸ دانشکده می باشد که ۱۵۰رشته در آن تدریس می شود.

دانشکده های دانشگاه هامبورگ

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده علوم تربیتی
  • علوم معنوی
  • دانشکده ریاضیات، انفورماتیک و علوم طبیعی
  • دانشکده روانشناسی و علوم حرکتی
  • دانشکده مدیریت و اقتصاد

دانشکده های دانشگاه هامبورگ

رنکینگ دانشگاه هامبورگ آلمان

  • رتبه 11 ام در بین دانشگاه های آلمان
  • رتبه ی 205 جهان در سیستم رتبه بندی QS در سال 2023
  • رتبه ی 128 ام جهان در سیستم رتبه بندی آموزش عالی تایمز THE 2023
  • رتبه 151-200 ام جهان در سیستم رتبه بندی شانگهای ARWU
  • رتبه ۱۸۰ ام جهان در سیستم رتبه بندی لایدن هلند

 

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه هامبورگ آلمان

  • گواهی صلاحیت ورود به دانشگاه
  • مدارک دوره ی متوسطه
  • اثبات مهارت زبان آلمانی برای همه ی رشته ها
  • مدارک شناسایی
  • ریزنمرات ترجمه شده

– گواهی دیپلم فنی حرفه ای (Fachabitur)، برای دانشجویان متقاضی رشته های فنی دانشگاه پلی تکنیک، اجباری می باشد که در این صورت نیازی به ارایه ی سایر مدارک نیست.

– دانشجویان رشته های مهندسی کسب و کار دانشگاه پلی تکنیک مستثنا بوده و باید مانند سایرین مدارک ذکر شده را ارایه دهند.

مهارت زبان آلمانی مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه هامبورگ آلمان

گواهی DSH II (آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه)

آزمون زبان آلمانی TESTDAF با نمره کلی TDN 15  (حداقل نمره ۴ در هر بخش)

دیپلم زبان Sprachdiplom der Kultusministerkonferenz سطح۲

آزمون ZOP، KDS، GDS و یا گواهینامه ی C2:GDS از موسسه ی گوته

گواهی Deutsche Sprachprüfung II از موسسه مونیخ

داشتن مدرک دانشگاهی در رشته ی مطالعات زبان آلمانی

  • مهلت درخواست برای ترم تابستان دانشگاه: ۱ دسامبر – ۱۵ ژانویه
  • مهلت درخواست برای ترم زمستان دانشگاه: ۱ژوئن – ۱۵ژوئیه
  • مهلت درخواست برای دوره های کارشناسی ارشد بین المللی دانشگاه: فوریه – ۳۱ مارس

زندگی در شهر هامبورگ

هامبورگ یکی از قدیمی‌ ترین شهر‌های کشور آلمان و حتی اروپا به شمار می‌آید. با تحصیل در دانشگاه هامبورگ آلمان می‌توانید تجربه زندگی در این شهر جذاب و دیدنی را به دست بیاورید. هامبورگ را می‌توان از جمله شهرهایی اروپایی دانست که در آن‌ها سنت و مدرنیته به هم می‌پیوندند. در جای به جای هامبورگ می‌توان مراکز تفریحی و همچنین مراکز فرهنگی گوناگون را مشاهده کرد.

امنیت شهر هامبورگ در بین شهرهای شمال آلمان واقعاً مثال‌زدنی است. ساکنین این شهر با مهاجران خارجی به شکل مناسبی رفتار می‌کنند و میزان نژاد‌پرستی در آن بسیار پایین به نظر می‌رسد. همین امر موجب شده است تا امروزه شاهد حضور طیف­های مختلفی از مهاجران در این شهر باشیم. در واقع باید شهر هامبورگ را شهر هزار فرهنگ نامید.

اقتصاد و فعالیت‌‌های تجاری در این شهر هم رده شهرهایی همچون کلن، مونیخ و برلین قرار می‌گیرد. این چهار مورد، ابرشهرهای کشور آلمان هستند و همواره روند روبه‌ رشد مناسبی داشته‌اند. زندگی در شهر هامبورگ به معنای زندگی در شهری است که مردمان آن همواره به پیشرفت و ترقی فکر می‌کنند.

آب و هوای شهر هامبورگ همانند اکثر شهرهای واقع در شمال آلمان سرد و مرطوب است. در واقع حتی در طول تابستان نیز احتمالاً هوای سردی را در این شهر تجربه خواهید کرد. دانشگاه هامبورگ که در قلب این شهر قرار گرفته به راحتی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی در دسترس است. در کنار کلیه مزایایی که به آن‌ها اشاره کردیم، باید به یک عیب خاص شهر هامبورگ نیز بپردازیم و آن عیب، قیمت بالای مسکن محسوب می‌شود.

زندگی در شهر هامبورگ

مدارک موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه هامبورگ کشور آلمان

تحصیل در دانشگاه هامبورگ آلمان نیازمند ارسال کردن یک سری مدارک معتبر و کاملاً رسمی است. این مدارک مشخص می‌کنند که شما به عنوان متقاضی ادامه تحصیل، دانشگاه شهر هامبورگ را به عنوان گزینه اصلی خود انتخاب کرده‌اید. از جمله مدارک موردنیاز در این زمینه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدرک رسمی آخرین مقطع تحصیلی شما (به شکل ترجمه شده توسط یک مترجم رسمی)
  • ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • مدرک زبان که پیش از این به تفصیل بیان شد.
  • مدرک موسوم به انگیزه‌ نامه: این مدرک مشخص می‌کند که پس از پایان یافتن تحصیلات خود در دانشگاه هامبورگ چه قصدی دارید.
  • مدرک مربوط به عدم سو پیشینه
  • توصیه‌ نامه: این نامه باید از سوی یک استاد دانشگاه که شما سابقاً زیر نظر او فعالیت داشته‌اید، ارائه شود.

نکته مهم

کلیه مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید در زمان مقرر در اختیار سفارت کشور آلمان و دانشگاه هامبورگ قرار بگیرند. برای کسب پذیرش از سایر دانشگاه‌ های آلمان نیز به همین مدارک نیاز خواهید داشت و تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد.

چنانچه دارای تجربه مناسبی در رابطه با نوشتن انگیزه‌ نامه یا توصیه‌ نامه نیستید، حتماً با کسانی که در این رابطه دارای تجربه کافی هستند، مشورت کنید. این دو مورد می‌توانند شانس شما را در رابطه با اخذ پذیرش از دانشگاه هامبورگ آلمان افزایش دهند. اگر ریزنمرات خوبی داشته باشید نیز امکان دریافت پذیرش برایتان چند برابر می‌شود.

هزینه ها و شهریه ی دانشجویان بین المللی دانشگاه هامبورگ آلمان

دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg) در October سال 2012 اخذ شهریه را لغو کرد.این دانشگاه هزینه ای بابت شهریه دریافت نمی کند. فقط یک هزینه ی مشارکت به مبلغ ۳۳۵ یورو در هر ترم برای خدمات دانشجویی، حمل و نقل و… باید پرداخت شود.

هزینه ها و شهریه ی دانشجویان بین المللی دانشگاه هامبورگ آلمان

بورسیه ها و کمک هزینه های بین المللی دانشگاه هامبورگ آلمان (UHH)

  • بورس های تحصیلی شایستگی: این بورسیه به دانشجویان بین المللی و دانشجویان دکتری که یکی از شرایط ذیل را داشته باشند، تعلق می گیرد: دانشجویانی که در حال اتمام مدرک خود هستند/ دانشجویانی که علمکرد تحصیلی خود را در طول دوره افزایش داده اند/ دانشجویانی که تعهدات برجسته ای در زمینه های بین المللی UHH از خود به نمایش گذاشته باشند/افرادی که تابعیت آلمانی نپذیرند.
  • مبلغ بورسیه ماهیانه ۶۵۰ یورو به مدت حداقل ۲ ترم است. دانشجویان دکتری ممکن است این بورس را تا مبلغ ۱۰۰۰ یورو نیز دریافت نمایند. پرداخت ها در آوریل و اکتبر انجام می شود و مهلت درخواست این بورس برای ترم زمستان ۱ اکتبر تا ۳۰ سپتامبر و برای ترم تابستان ۱ آوریل تا ۳۱ مارس می باشد.
  • بورس های تحصیلی دکتری: کمک هزینه ی تحصیلی دکتری کمک های مالی تا سقف ۱۲۰۰یورو به دانشجویان دکتری در دانشگاه هامبورگ می باشد.
  • کمک هزینه های مخصوص دانشجویان بسیار متعهد: این بورس برای حمایت از دانشجویان متعهد در دانشگاه هامبورگ با کمک هزینه ای به ارزش ۳۰۰ یورو در ماه است.

 

وضعیت مسکن و خوابگاه های دانشگاه هامبورگ آلمان (UHH)

خوابگاه های دانشگاه هامبورگ

Studierendenwerk (نرخ اجاره ی ماهیانه 250 تا 350 یورو)
دانشگاه هامبورگ ۲۳ تالار مسکونی  با ظرفیت ۴۰۰۰ نفر برای اقامت دانشجویان فراهم کرده است. در این تالارها همه ی اتاق ها مبله هستند.

اقامتگاه های بخش خصوصی و مهمان سرای بین المللی

  • خوابگاه Immobilienscout24
  • خوابگاه Immonet
  • خوابگاه Immowelt
  • خوابگاه Nestoria
ددلاین دانشگاه‌های آلمان

ددلاین دانشگاه‌های آلمان

ددلاین دانشگاه‌های آلمان موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم ، پس اگر قصد تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارید با ما همراه باشید.

راهنمایی جهت اخذ پذیرش دانشگاه هامبورگ آلمان

هدف ما در موسسه مهاجرتی هرمس اپلای از مطالب ارائه شده در باب معرفی دانشگاه هامبورگ آلمان، اطلاع رسانی و کمک به عزیزان علاقمند به تحصیل در آلمان می باشد. امیدواریم تلاش موسسه مهاجرتی هرمس اپلای، باعث تحقق کسب پذیرش تحصیلی دانشگاه هامبورگ آلمان در رشته مورد نظرتان شود. چنانچه نیاز به راهنمایی هستید می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا زندگی در شهر هامبورگ مناسب است؟
بله، این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آلمان و اروپا به شمار می‌رود و با داشتن امنیت، فرهنگ مناسب و امکانات عالی قطعاً تجربه خارق‌العاده‌ای را برای دانشجویان حاضر در آن به ارمغان می‌آورد.
آيا می‌توان به زبان انگلیسی در دانشگاه هامبورگ تحصیل کرد؟
بله، برخی از رشته‌های مهم موجود در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه مي‌شوند. در این صورت باید حتماً مدرکی همچون آيلتس و تافل را به همراه خود داشته باشید.
آیا این دانشگاه خوابگاه دارد؟
بله، دانشگاه هامبورگ دارای چندین خوابگاه ویژه است که دانشجویان خارجی می‌توانند به راحتی در آن‌ها اسکان یابند و به ادامه تحصیل خود بپردازند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

16 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
dorsa
1 سال قبل

سلام. ممنون از مطالب مفیدتون
من فوق لیسانس معماری سال 2018 دارم و لیسانسم رو سال 2015 گرفتم.الان هم 29 سالم هست. میتونم برای ارشد مجدد کشور آلمان اقدام کنم؟ شانس گرفتن پذیرش رو با توجه به گپ تحصیلیم دارم ؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  dorsa
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر.
باید گپ تحصیلیتون بررسی بشه که ببینیم قابل توجیه هست یا خیر .
برای این کار لطفا فرم ارزیابی را تکمیل کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

فاطمه
1 سال قبل

سلام من 22سالمه و فارغ التحصیل رشته ی فیزیک از دانشگاه زنجانم.الان دارم اپتیک و لیزر تو دانشگاه علم و صنعت میخونم ولی احتمالا بعد یکی دو ترم انصراف بدم و برای دانشگاه هامبورگ رشته ی نجوم اپلای کنم.برای پذیرش این دانشگاه حتما باید مدرک زبان آلمانی داشت ؟یعنی امکان نداره بعضی رشته ها به زبان انگلیسی فقط ارائه شه و با توجه به همین قضیه مدرک زبان انگلیسی کفایت کنه؟ من زبان آلمانیم در حد مبتدیه و نهایتاً میتونم برای آیلتس آماده بشم اگه بخوام آلمانیم اینجا بخونم و آزمون بدم گپ تحصیلی زیادی برام میخوره.
لطفاً به این سوالم جواب بدید خیلی مهمه برام

کارشناس هرمس
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
اگر یادگیری زبان آلمانی در ایران براتون مشکله ، پیشنهاد میکنیم دوره زبان آلمانی در مجارستان را بگذرانید و بعد برای تحصیل در آلمان اقدام کنید .

هیروش
1 سال قبل

ممنون بابت اطلاعاتتون من یکی از گزینه هام برای تحصیل در المان دانشکده حقوق هامبورگ هست . و الان برای اقدام مطمئن شدم. میشه با مشاورهاتون صحبت داشته باشم؟

کارشناس هرمس
در انتظار تایید
پاسخ به  هیروش
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
چرا که نه . در خدمتتون هستیم برای این کار لطفا فرم ارزیابی ما رو پرکنید و یا با شماره 02191070170 تماس بگیرید .

فروزان
2 سال قبل

با سلام من لیسانس داروسازیم از هند سه سال فارغالتحصیل شدم می خواستم بدونم می تونم فوق دکترا رشته فن اوری دارویی در این دانشگاه بخونم انگلیسیم خوبه 39سالمه

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  فروزان
2 سال قبل

برای تحصیل در آلمان بهتره که به زبان آلمانی هم مسلط باشید . وبعد از دوره لیسانس میتونید یا مجدد برای لیسانس و یا ارشد اقدام کنید . و گپ تحصیلی هم خیلی مهم هست . نباید داشته باشید و یا با دلایل قوی و با سند دلیل برای افتادن گپ تحصیلیتون برای سفارت بیارید. و سنتون ریسک بالایی برای پذیرش داره

فرزاد
2 سال قبل

سلام
من لیسانس حقوق از پیام نور دارم و ۹ سال سابقه کارشناسی و مشاوره حقوقی در سازمان دولتی. ایا با گرفتن ارشد در المان امکان داره به عنوان مشاور حقوقی کار کرد؟ و اگر پروانه وکالت ایران داشته باشم آیا تاثیری در اخذ پذیرش ارشد داره؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  فرزاد
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
خیر متاسفانه . شرایطتون برای اخذ پذیرش ارشد مناسب نیست .

mina
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
من دانش اموز یازدهم رشته ریاضی و فیزیک هستم میخواستم شرایط ورود به دانشگاه های المان رو بدونم

کارشناس هرمس
پاسخ به  mina
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
برای ورود به دانشگاه های آلمان باید دیپلم داشته باشید و مدرک زبان هم حداقل b2 زبان آلمانی را داشته باشید .
با توجه به رشته و دانشگاه مد نظر شما ، نمره ، معدل و سایر موارد هم متغیر است .

nilou
2 سال قبل

سلام.برای تحصیل توی این دانشگاه حتما باید به زبان المانی مسلط بود مثلا نمیشه به زبان انگلیسی درس خوند ویا برای یادگیری المانی مدتی به کالج رفت اونجا؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  nilou
2 سال قبل

سلام .
تحصیل در آلمان به زبان آلمانی رایگان و به زبان انگلیسی نیازمند پرداخت شهریه هست . ولی امکان تحصیل به هردو زبان وجود دارد .

Simin
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
مدارکی که نوشته شده رو اگه برای دانشگاه مورد نظر بفرستیم میتونیم تو هر رشته ای که بخواییم تحصیل کنیم؟من دیپلم تجربی دارم و الان دانشجو هستم ولی میخوام پرستاری تو یکی از دانشگاه های آلمان ترجیحا هامبورگ بخونم آزمون ورودی داره یا بدون آزمون ثبت نام میکنن؟
و اینکه ممکنه من اگر اینجا رشته ی پرستاری یا پزشکی هم شروع کنم ولی ادامش رو آلمان بخونم؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  Simin
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
باید در رشته ای مرتبط با رشته دانشگاهیتون مشغول شوید .
میتونید پرستاری و یا پزشکی را در اینجا بخونید و ادامه آن را در آلمان تحصیل کنید.

کادر هرمس اپلای