تجربه اقامت یک ‌ساله ترکیه

کشور ترکیه از دیرباز یکی از مقاصد محبوب ما ایرانی‌ها برای گردش و مهاجرت بوده است. هر ایرانی می‌تواند بدون گرفتن ویزا، به مدت 90 روز (به ازای هر شش ماه) در خاک ترکیه بماند. چنان‌چه بخواهید بیش از این مدت در کشور ترکیه بمانید، بهترین راه، دریافت اقامت یک ‌ساله ترکیه است. در این مقاله، نحوه گرفتن اقامت یک‌ ساله ترکیه را شرح داده‌ایم.

اقامت موقت ترکیه به چه کسانی داده می‌شود؟

مدت زمان اقامت کوتاه ترکیه، حداکثر دو سال می‌باشد. اداره مهاجرت ترکیه، چند گروه را واجدشرایط دریافت اقامت موقت ترکیه (اقامت یک‌ ساله ترکیه) معرفی‌کرده است. این گروه‌ها عبارتند از:

  1. ✔ کسانی که برای مقاصد پژوهشی، قصد دارند برای مدتی محدود در ترکیه اقامت کنند

  2. ✔ کسانی که در ترکیه ملک خریداری کرده‌اند و ارزش ملک زیر 250 هزار دلار آمریکا است

  3. ✔ کسانی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار و برقراری ارتباطات تجاری دارند

  4. ✔ دانشجویانی که از طریق برنامه تبادل دانشجو، برای مقاصد تحصیلی وارد کشور ترکیه می‌شوند

  5. ✔ کسانی که برای اهداف گردشگری وارد کشور ترکیه می‌گردند

  6. ✔ کسانی که برای مقاصد درمانی (غیر از بیماری‌های مسری خطرناک) قصد اقامت در ترکیه را دارند

  7. ✔ افرادی که براساس تصمیم مقامات قضایی ترکیه یا به دلیل مسائل اداری باید در ترکیه بمانند

  8. ✔ افرادی که به هر دلیل اقامت خانوادگی از آنها گرفته شده است، اقامت آنها به اقامت موقت تبدیل می‌شود

  9. ✔ کسانی که قصد یادگیری زبان ترکی و شرکت در دوره‌های مربوطه را دارند

  • ✔ افرادی که از طریق نهادهای دولتی برای اهداف آموزشی، پژوهشی و کارآموزی در ترکیه معرفی می‌شوند

  • ✔ فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه که حداکثر شش ماه از تاریخ فارغ‌التحصیلی آنها گذشته باشد

  • ✔ کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه را دارند

  • ✔ شهروندان قبرس شمالی

اقامت موقت ترکیه

اقامت یک ‌ساله از طریق اجاره ملک در ترکیه

اجاره ملک به مدت یک سال، یکی از روش‌های اخذ اقامت یک‌ ساله ترکیه است. برای این منظور، متقاضیان می‌توانند یا در خارج و یا در داخل خاک ترکیه جهت اجاره یک ملک اقدام کنند.

پس از اجاره‌ملک و ارسال مدارک موردنیاز برای دریافت اقامت یک ‌ساله ترکیه پروسه بررسی حداقل 30 روز زمان خواهدبرد. در نهایت، درصورت پذیرفته‌شدن درخواست، مجوز اقامت ترکیه که به آن کیملیک گفته می‌شود، به آدرس ملک اجاره‌شده ارسال می‌شود. در طی این مدت، متقاضی (ایرانی) می‌تواند بدون گرفتن ویزا در خاک ترکیه بماند.

اجاره ملک در ترکیه

اجاره ملک با هدف اخذ اقامت یک‌ ساله ترکیه شرایط ویژه خود را دارد که به شرح زیر است:

اول این‌که متقاضی باید از تمکن مالی کافی برخوردار باشد. وی باید حداقل یک حساب بانکی در ترکیه با حداقل مبلغ شش هزار دلار داشته باشد.

Created by potrace 1.15, written by Peter Selinger 2001-2017

قول‌نامه اجاره ملک، باید در یک بنگاه رسمی املاک در کشور ترکیه منعقد شود. همچنین در دفتر اسناد رسمی ترکیه ثبت‌شده باشد. پس، با داشتن اجاره‌نامه‌های دستی نمی‌توان برای اقامت یک ‌ساله ترکیه اقدام کرد. در نظر داشته باشید که اجاره ملک در برخی مناطق ترکیه، مشمول دریافت اقامت یک‌ ساله ترکیه نخواهد شد.

Created by potrace 1.15, written by Peter Selinger 2001-2017

مبلغ اجاره، بستگی به شهر و ناحیه محل سکونت دارد. به‌طور کلی، مبلغ اجاره برای یک‌سال، بین 500 تا 3000 لیتر برآوردشده است. این مبلغ فقط برای اجاره خانه می‌باشد و سایر هزینه‌های زندگی درنظر گرفته نشده است.

Created by potrace 1.15, written by Peter Selinger 2001-2017

در طول اقامت یک‌ساله ترکیه از طریق اجاره ملک، شخص اجازه کار در ترکیه را ندارد. با این همه می‌تواند در طی این مدت، برای پیدا کردن کار اقدام کند. درصورت پیدا کردن کار، شخص می‌تواند در صورت داشتن مابقی شرایط موردنیاز، مجوز و ویزای کار کشور ترکیه را بگیرد.

اقامت یک ‌ساله ترکیه از طریق خرید ملک

کشور ترکیه، یکی از کشورهایی است که اجازه اقامت از طریق خرید ملک را می‌دهد. اگر ملک خریداری شده، ارزشی بیش از 250 هزار دلار داشته باشد، شخص مالک می‌تواند برای اقامت دائم این کشور تحت شرایط خاصی اقدام کند. اما اگر ملک خریداری‌شده، کمتر از 250 هزار دالار ارزش داشته باشد، متقاضی اقامت یک ‌ساله ترکیه را دریافت خواهد کرد.

امکان تمدید این اقامت یک‌ساله، به‌صورت سالانه وجود دارد. چنان‌چه مالک به‌مدت پنج تا هشت سال، با استفاده از اقامت یک ‌ساله ترکیه و تمدید آن، در کشور ترکیه زندگی کند، می‌تواند درصورت داشتن همه شرایط لازم، شهروندی ترکیه را بگیرد.

اقامت یک ‌ساله ترکیه از طریق خرید ملک

اقامت یک ‌ساله ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از روش‌های دریافت اقامت یک‌ ساله ترکیه سرمایه‌گذاری در این کشور است. سرمایه‌گذاری در این کشور می‌تواند از طریق ثبت شرکت و راه‌اندازی یک کسب‌وکار انجام شود. حداقل سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار یا شرکت در کشور ترکیه، 100 هزار لیر است. همچنین به ازای هر 40 هزار لیر، یک نفر می‌تواند درخواست اقامت بدهد.

پس از ثبت شرکت و دریافت مجوز کار، متقاضی ابتدا اقامت موقت شش‌ماهه دریافت می‌کند. پس از گذشت شش‌ماه و تمدید مجوز کار، اقامت یک ‌ساله ترکیه برای متقاضی صادر خواهد شد. درصورت فعال بودن شرکت و حضور متقاضی در این کشور، پس از دو بار دریافت اقامت دو ساله (در مجموع پنج سال)، فرد می‌تواند برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام کند.

اقامت یک ‌ساله ترکیه از طریق کار

بستن قرارداد کاری با یک کارفرمای ترکی، می‌تواند منجر به دریافت اقامت ترکیه شود. معمولاً مدت زمان اولین قرارداد یک‌ساله است. در نتیجه می‌توان با استفاده از آن، ویزای کار و اقامت یک ‌ساله ترکیه را گرفت. برای پیدا کردن کار در ترکیه، علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کاری موردنیاز کارفرمای ترکیه، تسلط به زبان ترکی الزامی است.

کسانی که تمایل دارند در ترکیه کار کنند، می‌توانند طی 90 روزی که می‌توانند بدون نیاز به ویزا در این کشور بمانند، در خود کشور ترکیه به‌دنبال کار بگردند. همچنین گرفتن اقامت یک‌ ساله ترکیه از طریق اجاره ملک، به آنها اجازه می‌دهد که فرصت بیشتری برای پیدا کردن کار موردنظر خود، داشته باشند.

تحصیل

اقامت یک ‌ساله ترکیه از طریق تحصیل

کشور ترکیه یکی از کشورهای فعال در زمینه برنامه‌های تبادل دانشجو است. حداقل مدت این برنامه‌ها، یک سال است. دانشجویانی که در برنامه تبادل دانشجو پذیرفته می‌شوند، می‌توانند برای دریافت ویزای تحصیلی و اقامت یک ‌ساله ترکیه اقدام کنند.

شرط اول ویزای تحصیلی ترکیه، گرفتن نامه پذیرش از مؤسسات آموزشی این کشور است. مدت زمان ویزا، به‌طول دوره تحصیلی بستگی دارد. برای دوره‌های دانشگاهی، مدت زمان ویزا می‌تواند بین دو تا چهار سال باشد.

افرادی که برای مقاصد پژوهشی، کارآموزی، یا گذراندن دوره‌های حین کار قصد ماندن در ترکیه را دارند، می‌توانند برای دریافت اقامت یک‌ ساله ترکیه اقدام کنند.

یکی دیگر از شیوه‌های دریافت اقامت یک ‌ساله ترکیه، شرکت در دوره‌های آموزش زبان ترکی در خود کشور ترکیه است. از این روش می‌توان برای تمدید اقامت موقت، به مدت یک سال دیگر نیز استفاده کرد. هزینه‌ این دوره‌ها برای یک سال، حداقل چهار هزار لیر است. همچنین، متقاضی باید از تمکن مالی کافی برای یک سال زندگی در ترکیه برخودار باشد.

جمع بندی

بسیاری از ایرانی‌ها، برای تغییر شرایط زندگی خود، کار یا تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند. برخی دیگر نیز، برای آسان‌تر شدن مسیر مهاجرت خود به کشورهای دیگری مانند آمریکا، کانادا، اتریش و… جهت دریافت اقامت یک ‌ساله ترکیه اقدام می‌نمایند. اجاره ملک، یک راه‌حل آسان و ارزان برای گرفتن اقامت یک‌ ساله ترکیه است. با این همه، توجه داشته باشید که از سال 1399 به بعد، براساس قوانین مهاجرتی ترکیه، امکان تمدید این نوع اقامت وجود ندارد. البته شما می‌توانید با ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش زبان ترکی یا گرفتن مجوز کار یک‌ساله، جهت تمدید اقامت ترکیه خود برای یک‌سال دیگر اقدام کنید. سرمایه‌گذاری، خرید ملک و تحصیل در دانشگاه نیز از دیگر روش‎‌های دریافت اقامت یک ساله ترکیه است که می‌توانید برای آن اقدام کنید.

هرمس اپلای

سوالات متداول

بسته به شهر و محله موردنظر، برای سکونت بین 3000 تا 5000 لیر در ماه نیاز است.

داشتن بیمه درمانی، شرایط اسکان متناسب با استانداردهای ایمنی و بهداشتی عمومی، عدم سوء پیشینه کیفری (درصورت درخواست اداره مهاجرت ترکیه) و ارائه آدرس محل اقامت ترکیه.

نداشتن بیمه‌نامه، ارائه اسناد نادرست و جعلی، نداشتن اجاره‌نامه معتبر و ….

مشاوره مهاجرتی رایگان

هدف ما در موسسه مهاجرتی هرمس اپلای از مطالب ارائه شده، اطلاع رسانی و کمک به عزیزان علاقمند به مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا می‌باشد.
برای ارتباط با مشاوران مهاجرتی ما فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

مشاورهای هرمس اپلای
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانوم حسنی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر از طریق اقامت یک ساله ترکیه میتونیم اقامت دائم بگیریم؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  خانوم حسنی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .

کارشناس هرمس
پاسخ به  خانوم حسنی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر .
در صورت واجد شرایط بودن و تمدیدآن ، بله .