تحصیل-در-مقطع-دکتری-در-استرالیا

تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

کشور استرالیا در مجموع ۴۳ دانشگاه سراسری دارد. تمامی این دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی پژوهشی هستند که تحت حمایت دولت استرالیا کار می‌کنند. پژوهش و آموزش دانشجویان دکتری، از جمله خدمات اصلی است که به پذیرش سالانه دانشجویانی می‌انجامد که قصد دارند تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا را به کارنامه تحصیلی خود اضافه کنند. با این همه، تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا نیاز به شرایط ویژه‌ای دارد که در این مقاله به آنها پرداخته‌ایم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

دانشگاه‌‌ های مقطع دکتری در استرالیا

مشابه بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، در کشور استرالیا نیز دانشگاه‌هایی که اهداف و خواسته‌ای مشترک را دنبال می‌کنند، گرد هم جمع‌شده و یک شبکه را تشکیل می‌دهند. تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا اگر در یکی از این دانشگاه‌های عضو این شبکه‌ها انجام شود، یک نکتۀ درخشان و برجسته در کارنامۀ تحصیلی و پژوهشی دانشجویان بین‌المللی خواهد بود. چهار شبکه اصلی دانشگاهی کشور استرالیا عبارت هستند از:

گروه 8 (Go8):

این انجمن یا سازمان اجتماعی از هشت دانشگاه تحقیقاتی برجسته کشور استرالیا تشکیل‌شده است. این دانشگاه‌ها عبارتند از: دانشگاه آدلاید، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ملبورن، دانشگاه موناش، دانشگاه نیو ساوث ولز سیدنی، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه سیدنی و دانشگاه وسترن استرالیا. همه این دانشگاه‌ها، از بهترین انتخاب‌ها هستند. ولی دانشجویان بین‌المللی باید در نظر داشته باشند که پذیرش از این دانشگاه‌ها کار آسانی نیست.

دانشگاه‌‌ های مقطع دکتری در استرالیا

ائتلاف دانشگاه‌ های پژوهش‌ های نوآورانه (IRU):

یک شبکه از هفت دانشگاه برجسته تحقیقاتی با ایده‌های نوآورانه است که سالانه در مجموع نزدیک به ۴۵۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی را پذیرش می‌کنند. دانشگاه‌های چارلز داروین، جیمز کوک، گریفیت، لا تروب، فلیندرز، مورداک و وسترن سیدنی این ائتلاف دانشگاهی را می‌سازند. دانشجویان فوق‌لیسانس با ایده‌های نوآورانه شانس خوبی برای پذیرش در این دانشگاه‌ها و تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا دارند.

شبکه دانشگاه‌ های منطقه‌ ای استرالیا (RUN):

یک گروه متشکل از هفت دانشگاه استرالیا است که در بخش‌های شهری کم‌جمعیت استرالیا تاسیس شده‌اند. دانشگاه چارلز استورت، دانشگاه سنترال کوئینزلند، دانشگاه فدراسیون، دانشگاه ساوترن کراس، دانشگاه نیو انگلند استرالیا، دانشگاه ساوترن کوئینزلند و دانشگاه سان‌شاین کوست اعضای این شبکه هستند.

شبکۀ تکنولوژی استرالیا (ATN):

پنج دانشگاه تحقیقاتی جوان شامل کورتین، RMIT، ساوت استرالیا، فنی سیدنی و دئاکین عضو این شبکه هستند. این گروه حول محور تعامل نزدیک با شرکت‌ها و صنایع استرالیا و جهان فعالیت می‌کنند. یکی از دست‌آوردهای این شبکه، تاسیس مرکز آموزش دکتری صنعتی (کاربردی) بوده است.

شبکه‌های دانشگاهی که در این بخش معرفی کردیم و دانشگاه‌های عضو هر یک از این گروه‌ها، بهترین برنامه‌های پژوهشی در مقطع دکتری را در کشور استرالیا ارائه می‌دهند. تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا اگر در یکی از این دانشگاه‌ها انجام شود، تاثیر بسیار زیادی در ارتقاء سطح آکادمیک و پژوهشی دانشجو در دنیا خواهد داشت.

با این همه، هدف ما از معرفی این شبکه‌های دانشگاهی این بوده که بگوییم فرد متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا باید دانشگاهی را انتخاب کند که اهداف پژوهشی‌اش با موضوع موردنظر دانشجو در یک راستا باشند تا شانس او برای گرفتن پذیرش بالا برود.

آشنایی با سطح علمی دانشگاه‌ها و اهداف پژوهشی که دنبال می‌کنند، به انتخاب پروژه یا برنامه PhD کمک زیادی خواهد کرد. البته این درصورتی است که دانشجوی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا بداند به دنبال چیست و چگونه می‌خواهد هدف خود را دنبال کند.

شهرهای دانشگاهی استرالیا

پنج دانشگاه تحقیقاتی جوان شامل کورتین، RMIT، ساوت استرالیا، فنی سیدنی و دئاکین عضو این شبکه هستند. این گروه حول محور تعامل نزدیک با شرکت‌ها و صنایع استرالیا و جهان فعالیت می‌کنند. یکی از دست‌آوردهای این شبکه، تاسیس مرکز آموزش دکتری صنعتی (کاربردی) بوده است.

هزینه‌ های زندگی در شهرهای استرالیا برای دانشجویان بین‌ المللی

همان‌طور که گفتیم برای دانشجویان متقاضی یک فاکتور مهم، هزینه زندگی در این کشور است. هزینه زندگی در استرالیا به شهر و شیوه زندگی دانشجو بستگی دارد. براساس تخمین دولت استرالیا، برای هر سال تحصیلی، هزینه زندگی یک دانشجو در استرالیا حداقل ۲۱۰۴۱ دلار استرالیا (معادل ۱۴۴۰۰ دلار آمریکا) است. این میزان از توانایی مالی برای درخواست ویزای تحصیلی لازم می‌باشد.

ساختار تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

از بسیاری جهات، ساختار پژوهشی دوره PhD در کشور استرالیا مشابه کشور انگلستان است. مقطع دکتری در کشور استرالیا معمولاً به‌طور کامل از نوع پژوهش محور می‌باشد. برخی از دوره‌ها ممکن است ماژول‌های آموزشی یا واحدهای درسی داشته باشند. اما حتی همین ماژول‌ها و واحدهای آموزشی نیز به جای ارزیابی‌های رسمی، بر روی پیشرفت پژوهشی و حرفه‌ای متمرکز هستند.

بیشتر وقت دانشجویانی که تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا را انتخاب می‌کنند، علاوه بر کار بر روی تز دکتری، صرف پژوهش در زمینه علمی مربوطه می‌گردد. معمولاً در ابتدای کار، از بیشتر این دانشجویان خواسته می‌شود که یک پژوهش در ادبیات موضوع رشته مربوطه انجام داده و در یک مقاله، دست‌آوردهای علمی چاپ شده درباره موضوعی که بر روی آن کار می‌کنند را ارزیابی کنند. بعد از این مرحله، نوبت به پژوهش اصلی در موضوع موردنظر خود دانشجو، آنالیز مطالب منبع، انجام آزمایش‌های تجربی یا جمع‌آوری داده‌های پایشی مرتبط با موضوع می‌رسد.

در دانشگاه‌ های استرالیا، معمولاً هر دانشجو تحت نظر دست‌کم یک استاد راهنما که در زمینه موضوع پژوهشی دانشجو صاحب‌ نظر است، کار می‌کند. این افراد، بخش بزرگی از تجربه تحصیل دانشجویان بین‌المللی هستند. اساتید راهنما، سهم بزرگی در پروسه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا دارند.

مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

یک برنامه دکتری تمام وقت در کشور استرالیا، معمولاً سه سال طول می‌کشد. برای برخی دانشجویان این زمان ممکن است بیشتر باشد که به ثبت‌نام دانشگاه و نوع فاندی که می‌گیرند، بستگی دارد. دکتری پاره‌وقت در دانشگاه‌های استرالیا معمولاً شش ساله است. اما این نوع دکتری معمولاً به دانشجویان بین‌المللی ارائه نمی‌شود. زیرا یکی از شرایط گرفتن ویزای تحصیلی استرالیا این است که دانشجو متقاضی تحصیل تمام وقت در این کشور باشد.

پایان‌ نامه و دفاعیه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

دانشجویان مشتاق تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا در انتهای دوره PhD خود، یک رساله مکتوب که در آن خلاصه‌ای از یافته‌‌های خود و شواهد مربوط به آنها را عرضه کرده‌اند، به دپارتمان مربوطه ارائه می‌دهند. این رساله معمولاً در حدود 100 هزار کلمه باید باشد. در برخی رشته‌های علمی (مانند هنرهای خلاقانه)، ارائه رساله با پروژه کاربردی یا سخنرانی همراه است.

برخلاف بیشتر کشورها، اغلب دوره‌های ‌PHD در کشور استرالیا بدون جلسه دفاع پایان‌نامه هستند. جلسه دفاع پایان‌نامه، جلسه‌ای است که در آن دانشجو از کار خود دفاع می‌کند و به پرسش‌های اساتید در ارتباط با پایان‌نامه‌اش پاسخ می‌دهد. اما تحصیل در استرالیا این ویژگی را دارد که رساله دانشجو برای دو یا چند استاد متخصص در حوزه پژوهشی مرتبط با او ارسال می‌شود. هرکدام از این اساتید، رساله را خوانده و یک ارزیابی کتبی از آن برای دانشگاه محل تحصیل دانشجو ارسال می‌کنند. این پروسه ممکن است چندین ماه به درازا بکشد اما بازه زمانی ارسال ارزیابی کتبی از قبل بین دانشگاه و اساتید مربوطه مشخص می‌شود.

بد نیست بدانید که برخی دانشگاه‌های استرالیا، از سیستم مرسوم کشورهای دیگر یعنی قرار دادن یک جلسه دفاع برای دفاع دانشجو از یافته‌ها و شواهدش استفاده می‌کنند. اما معمولاً این جلسه، به‌صورت حضوری نیست و از طریق ویدئو کنفرانس انجام می‌شود. دریافت مدرک دکتری، بستگی به نظر اساتید ارزیاب رساله دارد.

هزینه‌ تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

در مقیاسه با بسیاری از کشورها، هزینه‌های تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا نسبتاً بالا است اما بسیاری از دانشجویان، این شانس را دارند که از فاندینگ (بودجه تحقیقاتی) که توسط دانشگاه‌ها یا منبع دیگر عرضه می‌شود، استفاده کنند.

شهریه‌‌ تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

شهریه‌ای که یک دانشجوی بین‌المللی برای مقطع دکتری پرداخت می‌کند، به‌مراتب بالاتر از شهریه‌ای است که دانشجویان استرالیا می‌پردازند. زیرا بیشتر شهریه دانشجویان استرالیایی، با یارانه دولتی دانشگاه‌های سراسری استرالیا که از طریق سیستم مالیات کشور استرالیا تأمین می‌شود، پرداخت می‌گردد. براساس تخمین دولت استرالیا، شهریه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی، مبلغی بین ۱۸۰۰۰ تا ۴۲۰۰۰ دلار استرالیا (معادل ۱۲۳۰۰ تا ۲۸۷۵۰ دلار آمریکا) در سال است. این شهریه‌ای است که دانشجویانی که موضوع رساله خود را خودشان پیشنهاد می‌دهند و یا برای یک پروژه دکتری فاقد فاند ثبت‌نام می‌کنند، باید بپردازند.

هزینه‌ تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

پایان‌ نامه و دفاعیه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

دانشجویان مشتاق تحصیل در انتهای دوره PhD خود، یک رساله مکتوب که در آن خلاصه‌ای از یافته‌‌های خود و شواهد مربوط به آنها را عرضه کرده‌اند، به دپارتمان مربوطه ارائه می‌دهند. این رساله معمولاً در حدود 100 هزار کلمه باید باشد. در برخی رشته‌های علمی (مانند هنرهای خلاقانه)، ارائه رساله با پروژه کاربردی یا سخنرانی همراه است.

برخلاف بیشتر کشورها، اغلب دوره‌های ‌PhD در کشور استرالیا بدون جلسه دفاع پایان‌نامه هستند. جلسه دفاع پایان‌نامه، جلسه‌ای است که در آن دانشجو از کار خود دفاع می‌کند و به پرسش‌های اساتید در ارتباط با پایان‌نامه‌اش پاسخ می‌دهد. اما تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا این ویژگی را دارد که رساله دانشجو برای دو یا چند استاد متخصص در حوزه پژوهشی مرتبط با او ارسال می‌شود. هرکدام از این اساتید، رساله را خوانده و یک ارزیابی کتبی از آن برای دانشگاه محل تحصیل دانشجو ارسال می‌کنند. این پروسه ممکن است چندین ماه به درازا بکشد اما بازه زمانی ارسال ارزیابی کتبی از قبل بین دانشگاه و اساتید مربوطه مشخص می‌شود.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا را دارید بد نیست بدانید که برخی دانشگاه‌ های استرالیا، از سیستم مرسوم کشورهای دیگر یعنی قرار دادن یک جلسه دفاع برای دفاع دانشجو از یافته‌ها و شواهدش استفاده می‌کنند. اما معمولاً این جلسه، به‌صورت حضوری نیست و از طریق ویدئو کنفرانس انجام می‌شود. دریافت مدرک دکتری، بستگی به نظر اساتید ارزیاب رساله دارد.

در نظر داشته باشید که بیشتر PhDهای استرالیایی، پروژه‌های همراه با فاند هستند. به‌ویژه در موضوعات پژوهشی مربوط به علوم پایه، تکنولوژی و پزشکی (STEM) شانس دانشجوی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا برای دریافت فاند (درصورتی که پروژه دانشگاهی از قبل تعریف شده باشد) بالاتر است.

پایان‌ نامه و دفاعیه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

فاندینگ‌ های تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

بسیاری از دانشجویانی که تحصیل استرالیا را انتخاب می‌کنند، شانس خوبی برای گرفتن فاند دارند. فاند در زبان فارسی به معنی بودجه مالی است و انواع مختلفی دارد که بورسیه دانشگاهی و کمک‌های مالی دولتی به دانشجویان را در برمی‌گیرد. بسیاری از این فاندها برای جذب دانشجویان نخبه پژوهشگر بین‌المللی برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا تعریف و عرضه می‌شوند. منابع اصلی فاندینگ PhD موجود در استرالیا عبارت هستند از:

دانشگاه‌ های استرالیا:

دانشگاه‌های استرالیا اغلب بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مربوط به خود را دارند. آنها موقعیت‌های PhD موجود در دانشگاه را به دانشجویانی که می‌توانند در ارتقاء سطح علمی و پژوهشی آنها در کشور استرالیا و در میان دانشگاه‌های کشورهای دیگر سهیم باشند، اعطاء می‌کنند. برخی از مؤسسه‌های آموزشی نیز بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی تدارک دیده‌اند. ساده‌ترین راه برای یافتن بورسیه‌های دانشگاهی در کشور استرالیا، مراجعه به وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها یا سایت‌های مرتبط است.

بورسیه‌ های دولتی یا Endeavour Scholarships:

دانشگاه‌های استرالیا اغلب بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مربوط به خود را دارند. آنها موقعیت‌های PhD موجود در دانشگاه را به دانشجویانی که می‌توانند در ارتقاء سطح علمی و پژوهشی آنها در کشور استرالیا و در میان دانشگاه‌های کشورهای دیگر سهیم باشند، اعطاء می‌کنند. برخی از مؤسسه‌های آموزشی نیز بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا را دارند تدارک دیده‌اند. ساده‌ترین راه برای یافتن بورسیه‌های دانشگاهی در کشور استرالیا، مراجعه به وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها یا سایت‌های مرتبط است.

بورسیه‌ های دولتی یا Endeavour Scholarships:

این نوع بورسیه‌ها یک طرح تامین بودجه مالی مخصوص دانشجویان بین‌المللی است که از سوی دولت استرالیا تأمین و عرضه می‌شود. این بورسیه‌ها تا مبلغ ۲۷۲۵۰۰ دلار استرالیا برای چهار سال دکتری پژوهشی را پوشش می‌دهند. بورسیه های دولتی مواردی نظیر شهریه‌، هزینه‌های اقامت و اسکان و مسافرت‌های شهری و بین‌شهری برای اهداف پژوهشی را در بر می‌گیرند.

برنامه آموزشی پژوهش‌ محور:

این نوع فاند هم به دانشجویان استرالیایی و هم به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد. دانشگاه‌های استرالیا این فاند را براساس شرایط و معیارهای تعیین شده توسط دولت استرالیا به افراد واجد شرایط اعطاء می‌کنند.

شرایط دریافت فاند جهت تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

در این بخش شش مورد از عوامل موثر در دریافت فاندهای تحصیل در مقطع دکتری را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

شرایط دریافت فاند جهت تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

دانشگاه محل تحصیل:

هرچه رتبه بین‌ المللی دانشگاه محل تحصیل متقاضی بالاتر باشد، شانس او برای گرفتن بورسیه، فاند و فول فاند بیشتر می‌شود.

• معدل مقطع کارشناسی ارشد:

برای گرفتن بورسیه‌های تحصیلی بین دانشجویان بین‌المللی رقابت زیادی وجود دارد. در این میان هرچه دستاوردهای تحصیلی فرد بیشتر باشد، شانس او برای گرفتن بورسیه بیشتر خواهد بود. معدل بالا یکی از این دستاوردهای تحصیلی به‌شمار می‌رود.

• سابقه‌ تحصیلی و پژوهشی مفید:

چاپ مقاله در مجلات بین‌ المللی شناخته‌ شده، انجام کارهای پژوهشی در ارتباط با زمینه تحصیلی در دوره دکتری، نوشتن کتاب، ترجمه کتاب و مواردی این‌چنینی شانس دانشجوی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا برای دریافت بورسیه و فاند را افزایش می‌دهد.

چاپ مقاله در مجلات بین‌ المللی شناخته‌ شده، انجام کارهای پژوهشی در ارتباط با زمینه تحصیلی در دوره دکتری، نوشتن کتاب، ترجمه کتاب و مواردی این‌چنینی شانس دانشجوی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا برای دریافت بورسیه و فاند را افزایش می‌دهد.

پیش‌ نیاز‌های تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

اولین و مهم‌ ترین شرط برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌ های استرالیا در مقطع دکتری، پیدا کردن استاد راهنما یا Supervisor (سوپروایزر) است. درخواست دانشجویان بین‌ المللی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا، درصورت نداشتن نامه استاد راهنما معمولاً رد می‌شود.

استاد راهنما یا سوپروایزر معمولاً کسی است که سرپرستی یک پروژه یا گروه پژوهشی که دانشجو مایل به پیوستن به آن است را برعهده دارد. درصورتی که دانشجو می‌خواهد زمینه پژوهشی خاصی را دنبال کند و مایل به پیوستن به پروژه‌های پژوهشی دانشگاهی استرالیا نیست، باید استاد راهنمایی پیدا کند که علایق پژوهشی مشابهی با موضوع پروپوزال دانشجو دارد.

بعد از پیدا کردن استاد راهنما، دانشجوی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا باید با این شخص از طریق ایمیل (ساده‌ترین راه ارتباط امروزی) ارتباط برقرار کند. نوشتن ایمیل به استاد راهنما نیز معیارها و ویژگی‌های خود را دارد. دانشجو باید در این نامه، به‌طور صحیح و دقیق در مورد پروژه پژوهشی یا علایق پژوهشی خود توضیح بدهد.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا را دارید باید بدانید که پروسه پیدا کردن استاد راهنما، یک پروسه طولانی و برای بسیاری از دانشجویان بین‌  المللی پراسترس است. زیرا برای بسیاری از پروژه‌های پژوهشی که همراه با فاند هستند، متقاضی بین‌ المللی زیاد و در نتیجه رقابت شدید است. این مساله باعث می‌شود که کار استاد زیاد شود و در نتیجه جواب بسیاری از ایمیل‌ها داده نمی‌شود.

بسیاری از اساتید، در یک دوره، تعداد اندکی دانشجو را می‌پذیرند و برخی دیگر شرایط خاص خود را دارند که ممکن است با شرایط دانشجو هم‌سو نباشد. با این همه، اگر دانشجو در پیدا کردن استاد راهنما ثابت‌ قدم باشد، می‌تواند به نتیجه مطلوب خود برسد.

پیش‌ نیاز‌های تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

بعد از گرفتن نامه از استاد راهنما نوبت به این می‌رسد که دانشجوی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا درخواست رسمی خود را به دانشگاه مربوطه ارسال کند.

سایر پیش‌نیازها که مدارک و اسناد آنها باید به‌همراه درخواست به دانشگاه ارائه شوند، عبارت هستند از:

مدرک تحصیلی:

برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا شخص متقاضی باید دست‌کم یک مدرک فوق‌لیسانس مرتبط ارائه دهد. طبیعی‌ است که هرچه دانشگاه محل تحصیل وی معتبرتر باشد و معدل فوق‌لیسانس او بالاتر باشد، شانس دانشجو برای گرفتن پذیرش بالاتر خواهد بود. همه مدارک تحصیلی و دستاوردهای دانشجو باید برابر با اصل و ترجمه رسمی شوند و مهر دادگستری و وزارت کشور داشته باشند.

تسلط به زبان انگلیسی:

برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا تسلط به زبان انگلیسی بسیار مهم است. پیش‌نیاز زبانی اکثر دانشگاه‌های استرالیا مدرک IELTS با نمره 5/6 در تمامی مهارت‌ها و یا نمره معادل 5/6 آزمون IELTS برای سایر آزمون‌های بین‌المللی زبان مانند دولینگو، تافل و… است.

تمکن مالی:

برای دانشجویانی که پروپوزال دارند و می‌خواهند در زمان تحصیل بر روی موضوع موردنظر خود کار کنند و یا دانشجویانی که در برنامه‌های پژوهشی بدون فاند پذیرفته می‌شوند، اثبات تمکن مالی برای زندگی و تحصیل در استرالیا الزامی است.

توصیه‌ نامه استاد:

برای کسانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا را دارند، دست‌کم دو نامه recommendation از اساتید دوره‌های تحصیلی قبلی، به‌ویژه دوره فوق‌لیسانس مرتبط با موضوع دکتری لازم است.

پروپوزال پژوهشی:

اگر دانشجو قصد دارد در زمان تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا موضوع تحقیقاتی خود را دنبال کند، باید یک پروپوزال از موضوع موردنظر خود تهیه کند و ارائه دهد. معمولاً به این دانشجویان، دست‌کم در سال اول، بورسیه و فاند تعلق نمی‌گیرد. این افراد درصورتی که از سوی یک منبع خارجی حمایت مالی نشوند، باید هزینه زندگی و شهریه دانشگاهی خود را شخصاً بپردازند.

اظهارنامه شخصی (personal statement):

اظهارنامه شخصی برای درخواست‌هایی است که تمایل به حضور در پروژه‌های پژوهشی تعریف شده توسط خود دانشگاه را دارند. این اظهارنامه باید شامل خلاصه‌ای از دستاوردهای شخصی، تحصیلی و بعضاً حرفه‌ای مرتبط با برنامه پژوهشی، انگیزه و هدف دانشجو از شرکت در چنین پژوهشی باشد.

مصاحبه:

برخی از دانشگاه‌های استرالیا قبل از پذیرش دانشجوی دکتری، یک جلسه مصاحبه می‌گذارند که معمولاً علامت خوبی است. زیرا نشان می‌دهد که رزومه تحصیلی و ویژگی‌های دانشجو قوی بوده و استاد راهنما نیز معتقد است دانشجو پتانسیل خوبی برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا دارد. برای دانشجویان بین‌المللی نیازی به مسافرت به کشور استرالیا برای انجام مصاحبه نیست و این مصاحبه‌ها معمولاً به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند.

زمان‌ بندی ثبت‌ نام برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

دوره‌های دکتری در کشور استرالیا ممکن است در هر زمانی از سال تحصیلی دانشگاهی آغاز شوند. پس در واقع یک ددلاین (مهلت ثبت‌نام) ثابت برای این دوره‌ها وجود ندارد. برخی از دوره‌های دکتری همزمان با شروع ترم پاییز یا بهار آغاز می‌شوند اما همیشه این‌طور نیست.

در مورد بورسیه و فاند برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا نیز همین‌طور است. معمولاً تقاضا برای بورسیه و فاند یک بازه زمانی مشخص دارد و ارائه‌دهندگان فاند و بورسیه معمولاً ترجیح می‌دهند که دانشجو کار خود را در ابتدای سال تحصیلی یا ترم دانشگاهی آغاز کند.

توصیه می‌شود متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا دست‌کم چهار ماه قبل از تاریخی که امیدوارند دوره دکتری را آغاز کنند، درخواست خود را ثبت نمایند.

زمان‌ بندی ثبت‌ نام برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

ویزای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

کشور استرالیا سیستم مهاجرتی خود را ساده‌‌کرده است. در حال حاضر فقط یک ویزا برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌شده که آن هم ویزای تحصیلی (سابکلاس ۵۰۰) معروف می‌باشد. این ویزا جایگزینی برای ویزای بخش آموزش عالی استرالیا (سابکلاس ۵۷۳) و ویزای دوره‌های پژوهش‌محور استرالیا (سابکلاس ۵۷۴) است. متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا نیز بعد از گرفتن پذیرش از دانشگاه، باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور یعنی ویزای سابکلاس ۵۰۰ اقدام کنند

پیش‌ نیازهای درخواست ویزای تحصیلی استرالیا

قبل از درخواست ویزای تحصیلی استرالیا موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

• دانشجویان بین‌المللی فقط درصورتی می‌توانند برای ویزای تحصیلی استرالیا درخواست دهند که در دوره‌های دکتری تمام‌وقت پذیرفته شده باشند.
• برای صدور ویزا، داشتن نامه پذیرش از دانشگاه الزامی است.
• اثبات تمکن مالی: برای گرفتن ویزای تحصیلی جهت تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا دانشجو باید بتواند از عهده تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در کشور استرالیا برآید. برای این منظور یا باید خود توانایی مالی برای این کار را داشته باشد (پس‌انداز و یا درآمد از منابع خارج از کشور استرالیا) یا یک حامی مالی در داخل یا خارج استرالیا داشته باشد (تعهدنامه رسمی حامی مالی لازم است). هزینه‌های زندگی یک دانشجو در زمان تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا سالانه در حدود ۲۱۰۴۱ دلار استرالیا برآورد شده است. دانشجو باید به هنگام درخواست برای ویزا، این مبلغ را در حساب خود داشته باشد.

تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا

کشور استرالیا همواره به عنوان کشوری که بهترین مراکز آموزش عالی و مدارس را در خود دارد شناخته می شود. درصد رفاه و درآمد بالای مشاغل در این کشور و همینطور شرایط خاص اقامتی آن را به مقصد اول تعداد زیادی از دانشجویان مبدل کرده است

سخن آخر

تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا برای آن دسته از دانشجویانی است که می‌خواهند سطح علمی و آکادمیک خود را بالا ببرند. برای این منظور، دانشجو باید ابتدا اساتید مطرح حوزه مطالعاتی خود در دانشگاه‌های استرالیا را شناسایی کند و از میان آنها یک استاد راهنما برای خود پیدا کند. پروسه اقدام برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا یک پروسه طولانی و دشوار است. در این میان، تسلط بالای دانشجو به زبان انگلیسی کمک بسیاری زیادی به او در مرحله پیدا کردن استاد راهنما، گرفتن پذیرش از دانشگاه و ویزای تحصیلی استرالیا خواهد کرد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
چه کسانی شانس پذیرش تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا را دارند؟
سطح آموزشی دانشگاه‌ های استرالیا بالا است، به‌ویژه دانشگاه‌ هایی که در چهار گروه دانشگاهی کشور استرالیا هستند. معمولاً دانشجویان نخبه شانس پذیرش بیشتری دارند. هرچه تعداد مقالات چاپ شده در نشریات بین‌ المللی دانشجو و سایر کارهای پژوهشی مرتبط با موضوع برنامه پژوهشی موردنظر دانشجو بیشتر باشد و یا پروپوزال قوی‌تری داشته باشد، شانس پذیرش بالاتری دارد.
آیا بدون داشتن مدرک زبان معتبر می‌توان برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا اقدام کرد؟
خیر. حتی با داشتن نامه از استاد راهنما و رزومه قوی، شرط پذیرش در مقطع دکتری در کشور استرالیا، داشتن مدرک آیلتس بالاتر از ۵/۶ است.
تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا به چه صورت‌هایی ممکن است؟
دو حالت برای تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا وجود دارد: اول با ارائه پروپوزال و دوم با درخواست مشارکت در پروژه‌های دانشگاهی از قبل تعریف‌ شده.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای