تحصیل دکتری در کانادا

تحصیل دکتری در کانادا

با توجه به سطح علمی بالای دانشگاه‌های کانادا، تحصیل دکتری در کانادا جذابیت بسیاری برای افراد علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این مقطع دارد. علاوه بر این مورد، تحصیل phd در کانادا یکی از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت تحصیلی به این کشور است. با توجه به افزایش تمایل افراد برای ادامه تحصیلات آکادمیک خود در مقاطع بالا به‌خصوص دکترا، کشور کانادا شرایط مناسبی را به‌خصوص از منظر هزینه برای افراد علاقه‌مند فراهم کرده است. اگر از شرایط تحصیل دکترا در کانادا اطلاعی ندارید ولی تمایل زیادی به ادامه تحصیل در این مقطع در کانادا دارید یا می‌خواهید با ادامه تحصیلات خود، برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنید، در این مقاله با ما همراه شوید.

در ادامه این مطلب درباره نحوه دریافت پذیرش و مراحل، اسناد و مدارک لازم و البته مدت زمان این مقطع در کانادا توضیح خواهیم داد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

دلایل انتخاب کانادا جهت تحصیل در مقطع دکتری

ادامه تحصیل مقطع دکتری در کشور کانادا بیش از 20,000 دانشجوی بین‌المللی را به این کشور کشانده است. عاملی که باعث جذب افراد به تحصیل مقطع PHD در کانادا می‌شود، اعتبار برجسته مدارک گرفته شده از دانشگاه‌های این کشور به‌خصوص در حوزه‌های سلامت، تجارت و مهندسی است. بعد از آن تنوع فرهنگی، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای تحصیل و زندگی، فرصت‌های شغلی و البته کیفیت بالای زندگی در این کشور با وجود برابری و صلح است.

دلایل متفاوتی وجود دارد که کانادا، یکی از کشورهای مطرح برای تحصیل در مقطع دکترا شناخته شده است.

وجود دانشگاه‌ های مشهور بین المللی

قدیمی‌ ترین دانشگاه‌ های کانادا به قرن هفدهم برمی گردد، اما تحقیقاتی که در این دانشگاه‌ ها انجام می‌شود، همچنان پیشرو در جهان است و شش دانشگاه در ۱۵۰ رتبه برتر، به کشور کانادا تعلق قرار دارد.

فرصت‌ های پس از تحصیل

تکمیل موفقیت آمیز مقطع دکترا به شما این حق را می‌دهد که تا سه سال در کانادا زندگی و کار کنید تا شاید راهی برای اقامت دائم یا حتی شهروندی را در پیش بگیرید.

فضای تحقیق گسترده

از دریاچه‌ های بزرگ انتاریو و کبک، کوه‌های صخره‌‌ای کانادا و دشت‌ های آلبرتا گرفته تا بیابان‌های دست نخورده، مناطق زیادی وجود دارد که بتوانید در مقطع دکترا، برای تحقیق استفاده کنید.

دلایل انتخاب کانادا جهت تحصیل در مقطع دکتری

شرایط تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

مقطع دکتری مقطعی است که دانشجویان زیادی برای ورود به آن در خارج از کشور مهاجرت می کنند. از آنجایی که دولت کانادا شرایط ویژه ای برای دانشجویان مقطع دکتری در نظر گرفته است بنابراین سالیانه تعداد زیادی دانشجو برای تحصیل در مقطع دکتری در کانادا اقدام می کنند.

دوره دکتری به طور تقریبی به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد و مدارکی مانند انگیزه نامه، توصیه نامه و دانشنامه ارشد را باید ارائه کنید. یکی از نکات مثبتی که وجود دارد این است که در کانادا زبان ارائه انگلیسی می باشد و شما می توانید به این زبان در کانادا تحصیل کنید.

بنابراین لازم است تافل بالای 95 و یا آیلتس بالای 7 داشته باشید. به طور معمول حداقل GPA مورد نیاز نیز در این مقطع 3.2 از 4 می باشد. شرط سنی خاصی نیز الزام نشده ولی بهتر است سنتان زیر 32 باشد تا فرایند این کار آسانتر شود. یکی از مزیت های این مقطع دریافت بورس های تحصیلی مناسب جهت زندگی و پوشش هزینه ها می باشد. برای افزایش شانس خود برای پذیرش در این مقطع باید مقالات با کیفیت و ISI ارائه بدهید، هر چه رزومه خود را کامل تر کنید به طور قطع شانس شما برای گرفتن پذیرش دکتری بیشتر خواهد بود.

شرایط پذیرش دانشجو / تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

حداقل شرایط برای تحصیل در مقطع دکتری کانادا، دریافت مدرک کارشناسی ارشد در یک موضوع مرتبط است. برخلاف انگلستان و ایالات متحده، تقریباً امکان پذیر نیست که مستقیماً از مقطع کارشناسی به مقطع دکترا وارد شوید. پذیرش در مقطع دکترای کانادا می‌تواند کاملاً رقابتی باشد، این بدان معناست که پیشرفت تحصیلی شما از مرحله کارشناسی باید در سطح بسیار بالایی باشد. دانشجویان بین المللی باید دارای درجه علمی بالا در مقطع کارشناسی ارشد باشند. همچنین باید دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های تحقیقاتی عالی باشند. انتظار می‌رود یک دانشجوی دکترا در کانادا به محض شروع برنامه دکترا، روی پایان نامه و کار تحقیقاتی خود کار کند.

دانشجویان بین المللی ملزم به ارائه مدرک مهارت انگلیسی TOEFL، IELTS و غیره با نمرات بالا هستند. دانشجویانی که دوره‌ های زبان فرانسه را دنبال می‌کنند باید مهارت زبان فرانسه را نیز اثبات کنند. همچنین متقاضیان باید برای GMAT/ GRE نمرات خوبی برای پذیرش جهت تحصیل مقطع دکتری در کانادا را کسب کنند.

چگونه باید برای دکترای کانادا اپلای کنم؟

روند پذیرش بین دانشگاه های کانادا متفاوت است، اما به طور معمول برای اپلای دکترا باید این مراحل را طی کنید:

1. تصمیم بگیرید که می‌خواهید برای کدام دوره‌ی دکتری اپلای کنید و سرپرست و موضوع پژوهشی خود را تعیین کنید. دوره‌ی دکترای شما می‌تواند اعلان‌شده و ساختارمند باشد (structured PhD) که در آن دانشگاه از قبل حیطه‌ی پژوهش را طراحی کرده است (این دوره‌ها بیشتر مخصوص علوم هستند)، یا می‌تواند آزاد باشد و خودتان پروژه‌ی پژوهش‌تان را پیشنهاد و کلیت آن را توضیح دهید (این دوره‌ها بیشتر مخصوص هنر و علوم انسانی هستند). وقتی سرپرست خود را انتخاب کردید، برخی دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند یک نامه‌ی تأیید (letter of support) از طرف او در مدارک اپلای بگنجانید.

۲.اگر برای دکترای آزاد اپلای می‌کنید، باید یک پروپوزال پژوهشی مطابق با دستورالعمل دانشگاه ارائه دهید و به طور کلی بگویید قصد دارید در مورد چه چیزی پژوهش کنید و چرا پروژه‌ی شما ارزشمند است.

۳.به صورت آنلاین اپلای کنید و هزینه‌ی اپلای را بپردازید و مدارک لازم را ضمیمه کنید.

این مدارک می‌ توانند شامل همه یا بخشی از موارد زیر باشند:

  • انگیزه‌نامه (statement of purpose) ـــ که باید پیشینه‌ی شما و تجربیات آکادمیک/شغلی شما ازجمله هر گونه جایزه، مقاله یا تجربه‌ی مرتبط را اجمالاً ذکر کند. همچنین باید اهداف شغلی‌تان و هر چیز دیگری که دانشگاه ضروری دانسته را با رعایت تعداد کلمات خواسته‌شده بنویسید.
  • دو یا سه معرفی‌نامه (letter of reference) ـــ که یکی از آنها از سوی سرپرست مورد نظرتان است. معرفی‌کنندگان تا حد امکان باید دانشگاهی باشند.
  • کارنامه‌ها و مدارک دانشگاهی ـــ ممکن است دانشگاه کانادایی از دانشگاه‌تان بخواهد یک کارنامه‌ی رسمی برایش پست کند، که یا باید به انگلیسی باشد یا ترجمه‌ای بی‌نقص ضمیمه‌اش شود.
  • نمونه نگارش (writing sample) ـــ بیشتر مخصوص دکترای هنر/علوم انسانی
  • رزومه
  • نتایج آزمون زبان، در صورت نیاز
  • پرتفولیوی کارهای خلاقانه ـــ برای دکترای هنر/علوم انسانی
  • بعضی دانشگاه‌های کانادا ممکن است از شما بخواهند در یک مصاحبه‌ی پذیرش نیز شرکت کنید.
  • ۴. پس از پذیرفته شدن باید برای اجازه‌ی تحصیل درخواست دهید، که برای اقامت‌تان حکم ویزای دانشجویی را دارد. همچنین باید خود را بیمه‌ی سلامت کنید، و بخش راهنمایی دانشجویان ورودی را در وبسایت دانشگاه خود چک کنید.

۲۰ دانشگاه برتر جهت تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک گیل، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مونترال، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه اتاوا، دانشگاه کلگری، دانشگاه واترلو، دانشگاه وسترن، دانشگاه دالاهو، دانشگاه لاوال، دانشگاه ملکه، دانشگاه سیمون فریزر، دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه ساسکاچوان، دانشگاه یورک، دانشگاه کارلتون و دانشگاه گلف بر اساس آخرین رتبه بندی‌های تایمز، رتبه بندی دانشگاه‌های جهان QS و رتبه بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان، بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در مقطع دکتری در کانادا معرفی شده اند.

رتبه بندی دانشگاه‌ ها می‌تواند به شما در انتخاب پروژه یا برنامه دکترا کمک بسیاری کند، مشروط بر اینکه بدانید به چه چیزی باید توجه کنید.

طبقه بندی دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

کانادا کشور وسیعی است که تحصیلات در آن ارزش دارد، این کشور بیش از 100 دانشگاه دولتی و خصوصی مختلف داشته که بیش از 800,000 در آنجا تحصیل می‌کنند. کانادا مانند همسایه نزدیک خود، ایالات متحده، کشور بزرگی است، اما برخلاف ایالات متحده، بخش نسبتاً کمی از آن در واقع مسکونی است. این بدان معناست که سیستم دانشگاهی کانادا آنطور که انتظار می‌رود، بزرگ نیست و وقتی صحبت از تحصیل در مقطع دکتری در کانادا می‌شود، درک آن نسبتاً آسان است.

دانشگاه‌ های تحقیقاتی

حدود ۱۰۰ دانشگاه تحقیقاتی در کانادا وجود دارد که رشته‌ های دکترا را ارائه می‌دهند. دانشگاه‌هایی که امکانات و تخصص لازم را برای حمایت از دانشجویان از مقاطع کارشناسی ارشد فراهم می‌کنند. البته موسسات دیگر مانند کالج‌های هنرهای آزاد و کالج‌های محلی نیز وجود دارند، اما تمایل به ارائه مدرک دکترا ندارند.

دانشگاه خصوصی و دولتی

با توجه به تأمین بودجه، دانشگاه‌های کانادا می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند. دانشگاه‌ های دولتی که بیشترین دانشگاه‌های کانادا را شامل می‌شوند، از طریق استان خود پشتیبانی می‌شوند و تمایل دارند فرصت‌های مطالعاتی جامع‌ تری از جمله برنامه‌های دکترا را ارائه دهند. بودجه دانشگاه‌ های خصوصی از منابع شخص ثالث تامین می‌شود و از این جهت کوچک‌ تر و تخصصی‌ تر هستند.

تعداد دانشگاه‌ های استان‌ ها

وسعت جغرافیایی کانادا به این معنا است که این کشور دارای ساختار فدرال، متشکل از ۱۰ استان و ۳ قلمرو است. استان‌ها، نهادهای مستقل هستند، در حالی که مناطق اختیارات آنها، توسط دولت فدرال مرکزی واگذار شده است. فقط استان‌ها دارای دانشگاه‌های تحقیقاتی با قابلیت ارائه برنامه‌های دکترا هستند. اکثر استان‌ها رویکرد مشابهی در زمینه آموزش دکترا و استخدام دانشجویان بین المللی دارند، اما سیاست‌های محلی گاهی اوقات می‌تواند بر میزان هزینه‌ها تأثیر بگذارد.

  • ✔ ۸ دانشگاه در آلبرتا فرصت‌های دکترا را ارائه می‌دهند و زبان رسمی آنها انگلیسی است.
  • ✔ ۱۱ دانشگاه در بریتیش کلمبیا دارای رشته‌های دکترا هستند و زبان رسمی آنها انگلیسی است.
  • ✔ ۶ دانشگاه در منیتوبا مدرک دکترا ارائه می‌دهند و زبان رسمی آنها انگلیسی است.
  • ✔ ۴ دانشگاه در نیوبرانزویک فرصت‌های دکترا را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و زبان‌های رسمی آنها انگلیسی و فرانسوی است.
  • ✔ ۹ دانشگاه در نوا اسکوشیا نیز فرصت‌های دکترا را ارائه می‌دهند و زبان رسمی آنها انگلیسی است.
  • ✔ ۱ دانشگاه در نیوفاندلند رشته‌های مقطع دکترا را ارائه می‌دهد و زبان رسمی آن انگلیسی است.
  • ✔ ۳۱ دانشگاه در مقطع دکترا در انتاریو دانشجو می‌پذیرند و زبان رسمی آنها انگلیسی است.
  • ✔ ۱ دانشگاه در جزیره پرنس ادوارد دانشجوی دکترا قبول می‌کند و زبان رسمی آن انگلیسی است.
  • ✔ ۱۹ دانشگاه در کبک رشته‌های مهم مقطع دکترا را ارائه می‌دهند و زبان رسمی آنها فرانسوی است.
  • ✔ ۶ دانشگاه در ساسکاچوان نیز فرصت مطالعات دکترا را ارائه می‌دهند و زبان رسمی آنها انگلیسی است.

سه قلمرو کانادا مناطق یوکان، ناناووت و سرزمین‌های شمال غربی، دارای دانشکده‌هایی هستند که تنها مدرک کارشناسی ارائه می‌دهند و هیچ برنامه‌‌ای برای مقاطع بالاتر ندارند.

مراحل درخواست تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

قبل از ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کانادا، به مجوز تحصیل نیاز خواهید داشت. مجوز تحصیل سندی است که برای اتباع خارجی توسط دولت کانادا صادر می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد در موسسات آموزشی تعیین شده، در مقاطع مختلف، تحصیل کنند. مراحل لازم برای اخذ مجوز تحصیل در کانادا در مقطع دکترا به شرح زیر است:

انتخاب دانشگاه

قبل از اینکه بتوانید برای مجوز تحصیل اقدام کنید، باید تصمیم بگیرید که در کدام دانشگاه، قصد تحصیل دارید. استان‌ های مختلف، انواع دانشگاه‌ها را برای ثبت نام دانشجویان بین المللی تعیین می‌کنند. با در نظر گرفتن شرایط، دانشگاه مورد نظر را انتخاب کنید.

اطمینان از داشتن شرایط

  • ✔ اثبات پول کافی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی برای خود و سایر اعضای خانواده، هزینه‌های بازگشت برای خود و سایر اعضای خانواده
  • ✔ اثبات عدم سابقه کیفری
  • ✔ همراه داشتن برگه سلامت
  • ✔ اثبات ترک کانادا پس از اتمام تحصیل

تکمیل مدارک/ تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

  • ✔ دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  • ✔ شما و هر یک از اعضای خانواده که به کانادا سفر می‌کنید، باید پاسپورت معتبر با دو قطعه عکس جدید داشته باشید.
  • ✔ اثبات حمایت مالی با افتتاح حساب بانکی به نام خود، گواهی سرمایه گذاری تضمین شده، اثبات پرداخت شهریه و هزینه مسکن، ارسال صورت‌های بانکی در چهار ماه گذشته
  • ✔ نامه هدف از تحصیل در کانادا
  • ✔ افرادی که به سرپرست نیاز دارند باید فرم اظهارنامه حضانت را با درخواست خود ارسال کنند.

درخواست مجوز تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

می‌توانید درخواست مجوز تحصیل در مقطع دکتری در کانادا را بصورت آنلاین یا با استفاده از یک نسخه کاغذی تکمیل کنید. با توجه به محل درخواست، دستورالعمل‌های متفاوتی در مورد نحوه اقدام وجود دارد.

در نهایت برای تکمیل فرایند، فرم درخواست را پر کنید، کلیه اسناد را ارائه دهید و هزینه‌ها را پرداخت کنید. هزینه‌ها شامل هزینه پردازش برنامه و هزینه بیومتریک شامل اثر انگشت و یک عکس دیجیتالی است. همچنین هزینه‌های دیگر ممکن است برای گواهی پلیس یا معاینه پزشکی بر اساس درخواست خاص شما اعمال شود.

الزام به یادگیری زبان انگلیسی و فرانسوی

با توجه به اینکه در کدام استان کانادا تحصیل می‌کنید، می‌توانید دکترای کانادایی را به زبان انگلیسی یا فرانسوی ادامه دهید. زبان انگلیسی رایج‌ترین زبان آموزشی است، اما دانشگاه‌های کبک به طور معمول دروس را به زبان فرانسوی تدریس می‌کنند. برای تحصیل، هر زبانی که انتخاب می‌کنید، باید نشان دهید که به اندازه کافی مهارت آن را دارید. اگر به یکی از دو زبان فرانسوی یا انگلیسی مسلط هستید که انتخاب دانشگاه آسان خواهد بود، در غیر این صورت، باید یک آزمون زبان را تکمیل کرده و نمره را به عنوان بخشی از برنامه خود ارسال کنید.

الزام به یادگیری زبان انگلیسی و فرانسوی

مزایای تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

کار در حین تحصیل به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما واجد شرایط مجوز کار خارج از دانشگاه هستید. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که ۲۰ ساعت در هفته، در هر موقعیت شغلی که می‌خواهید، در طول تحصیل خود کار کنید.

همراهی خانواده

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا، به طور کلی از همسایه خود ایالات متحده، بسیار کمتر است. این در حالی است که حتی برخی از دانشگاه‌ها، هزینه‌های بین المللی را کاهش داده یا از دریافت شهریه صرف نظر کرده اند.

تحصیل فرزندان

اگر فرزند دارید، می‌توانند بدون نیاز به ویزای دانشجویی در مدارس دولتی درجه یک کانادا ادامه تحصیل بدهند.

دریافت مجوز کار

پس از اتمام تحصیلات دکترا، شما و همسرتان واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی هستید. این بدان معناست که شما مجاز به کار و زندگی در کانادا هستید، در حالی که درخواست شما برای اقامت دائم کانادا در حال بررسی است تا از وضعیت شما در کانادا اطمینان حاصل شود.

استفاده از فرصت‌ های تحقیقاتی

دانشجویان بین المللی در کانادا در مقطع دکترا این فرصت را پیدا می‌کنند که با محققان برجسته کار کنند و از امکانات و فرصت‌های تحقیقاتی با کیفیت بالا بهره مند شوند.

معرفی انواع رشته ‎های دکترا جهت تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

برنامه‌های تحصیل در مقطع دکتری در کانادا امکانات و فرصت‌های تحقیقاتی با کیفیت بالا را برای دانشجویان دکترا ارائه می‌دهد. دکترا در کانادا در بیش از ۵۰۰ رشته مختلف دانشگاهی مانند تجارت، مهندسی، ریاضیات، مدیریت و غیره ارائه می‌شود.

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

وقتی تصمیم به ادامه تحصیل در کانادا برای مقطع دکتری گرفتید باید بدانید که هزینه تحصیل PHD در دانشگاه‌های کانادا چقدر است و چطور پرداخت می‌شود. شهریه این مقطع تحصیلی در کشور کانادا به صورت ترمی یا سالانه پرداخت می‌شود که اگر به صورت سالانه باشد بین 4,000 تا 8,000 دلار کانادا در سال هزینه دارد و اگر به صورت ترمی باشد چیزی بین 2,000 تا 8,000 دلار کانادا خرج دارد.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری با توجه به دوره و دانشگاه متفاوت می باشد اما به طور معمول دانشجویان بین المللی بیشتر از دانشجویان کانادایی باید هزینه کنند. برای اطلاع دقیق تر از شهریه هر کدام از دانشگاه ها می توانید به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید.

هزینه های زندگی با توجه به نوع زندگی کردن شما متفاوت و حدود 3,464 دلار کانادا در ماه خواهد بود. البته نکته مهم این است که بخش اعظمی از این هزینه ها صرف اجاره خانه شخصی یا خوابگاه دانشگاه می شود.

شما به طور معمول می توانید همراه تحصیل به کار نیز بپردازید به طوری که در ایام تحصیل در هفته 20 ساعت اجازه کار خواهید داشت ولی گاهی به طور صریح ذکر می شود که اجازه کار بیشتر از 10 ساعت را ندارید زیرا دوره دکتری دوره ای است که زمان بر می باشد و شما باید پژوهش های خود را به موقع ارائه بدهید. بورسیه های تحصیلی در این کشور به شما کمک می کند تا بتوانید بدون کار خارج از دانشگاه از پس هزینه های خود بربیایید. شما می توانید به عنوان TA یا دستیار آموزشی یا RA دستیار پژوهشی ماهانه حقوق دریافت کنید یا بورسیه های مختلفی که دانشگاه ها یا دولت ارائه می دهد را استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی

  • کشور کانادا دارای سفارت در ایران نمی باشد بنابراین برای دریافت ویزا کافی است به کشور های همجوار سفر کنید تا وارد سفارت شوید و مصاحبه را انجام دهید. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به صورت زیر می باشد:
  • نسخه فرم
  • درخواست ویزا که کامل و خوانا باشد
  • پاسپورت
  • شناسنامه
  • تمکن مالی (۱۰ هزار دلار کانادا + شهریه سال اول)
  • مدارک دانشگاهی و پذیرش
  • تاییدیه دریافت پذیرش
  • مدارکی در مورد سابقه شغلی
  • مدارک تحصیلی
  • ارائه بیمه درمانی

دریافت ویزای دانشجویی دکترا

کانادا کشوری است که علاقه زیادی به جذب دانشجویان بین المللی دارد. این امر در ویزای دانشجویی و سیستم مهاجرت آن کاملا مشهود است. به طور معمول برای ورود به کانادا به عنوان دانشجو و ماندن در مقطع دکترا به دو سند مجوز سفر الکترونیکی و مجوز تحصیل نیاز دارید. ۰ تا ۱۰۰ نحوه دریافت ویزای تحصیلی کانادا را مطالعه در مقاله ای که لینک داده ایم مطالعه کنید.

درخواست مجوز سفر الکترونیکی (eTA)

اکثر دانشجویان بین المللی برای ورود به کانادا به مجوز نیاز خواهند داشت. با درخواست مجوز سفر الکترونیکی  (eTA) نیز می‌توانید وارد کانادا شوید. فرایند درخواست برای (eTA) نسبتاً ساده است و به صورت آنلاین انجام می‌شود. شما باید تنها اطلاعات گذرنامه و اطلاعات پرداختی خود را ارائه دهید. توجه داشته باشید که ((eTA به شما اجازه ورود به کانادا را می‌دهد، اما به شما این اجازه را نمی‌دهد که برای مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در کانادا، تحصیل و زندگی کنید. برای انجام این کار، باید برای مجوز تحصیل را دریافت کنید.

درخواست مجوز تحصیل

مجوز تحصیل به شما این امکان را می‌دهد که در طول یک دوره تحصیلی در کانادا تحصیل و زندگی کنید. این مجوز برای مدت زمان دکترای شما، به علاوه ۹۰ روز اضافی است. در ۹۰ روز اضافی شما فرصت دارید برنامه ریزی سفر بازگشت یا درخواست ویزای کار پس از تحصیل پس از اتمام دوره دکترا در کانادا را انجام دهید. معمولاً قبل از سفر به کانادا باید مجوز تحصیل را در کشور خود درخواست کنید، می‌توانید این فرایند را به صورت آنلاین نیز انجام دهید.

مدت زمان دریافت مدرک برای تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

همانند سایر کشورها، دکترای کانادایی به طور معمول به عنوان درجه پایانی تحصیلات، اعطا می‌شود، بالاترین سطح صلاحیت تحصیلی که یک دانشجو می‌تواند پس از مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت کند. اکثر دوره‌های دکترا حداقل به سه سال مطالعه و تحقیق تمام وقت نیاز دارند، اما برخی از دانشجویان مدت زمان بیشتری را مطالعه صرف می‌کنند و حداکثر تحصیل در این مقطع، شش سال است. سال تحصیلی کانادا به طور کلی از سپتامبر تا آوریل ادامه دارد، اما تاریخ دقیق شروع ترم تحصیلی بین استان‌های مختلف و دانشگاه‌ های آنها متفاوت است.

فرآیند دریافت مدرک دکترا در کانادا

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا نسبت به ایالات متحده، بیشتر با انگلستان مشترک است. در حالی که دکترا در ایالات متحده معمولاً با یک یا دو سال کلاس‌های آموزشی و امتحانات شروع می‌شود، قبل از اینکه دانشجو موضوع پایان نامه خود را مشخص کند، دکترای کانادایی اغلب از ابتدا بیشتر بر روی تحقیقات متمرکز است. با این حال، مانند انگلستان، برای دانشگاه‌ها معمول است که در مقطع دکترای اختصاصی، دکترا با ساختار بیشتری ارائه می‌شود. دوره‌ها اغلب بر مهارت‌های کلیدی مانند تکنیک‌های تحقیق عملی و اصول روش شناختی یا آموزش‌های مفید در زمینه‌هایی مانند آموزش تمرکز می‌کنند. همچنین برخی از برنامه‌ های دکترا، کارآموزی و موقعیت‌های حرفه‌‌ای را ترتیب می‌دهند. به طور کلی، دانشجویان این دوره‌ها را در سال اول دکترای خود تکمیل می‌کنند، قبل از اینکه به تحقیق و نوشتن پایان نامه دکترای خود بپردازند.

ارزیابی پایان نامه دکترا

معیارهای اصلی برای دریافت مدرک دکترا، تکمیل پایان نامه است. مانند سایر کشورها، پایان نامه یک مجموعه تحقیقاتی دقیق و قابل توجه است. معیارهای اصلی برای ارزیابی دکترای کانادایی اصالت و کیفیت پایان نامه است. شما به طور معمول پیش نویس مقاله را در قسمت میانی دوره دکترای خود، قبل از نوشتن نسخه نهایی، بر اساس نظر سرپرست شروع می‌کنید. پس از ارائه پایان نامه، کمیته‌‌ای از آزمونگران برای مطالعه و بررسی آن تعیین می‌شوند، سپس به دفاع شفاهی می‌پردازید.

ارزیابی پایان نامه دکترا

چه بورس‌ هایی برای دکترای کانادا وجود دارد؟

خوشبختانه بورس‌های فراوانی برای دکترا وجود دارد که تحصیل در کانادا را برای دانشجویان بین‌المللی کم‌هزینه تر می‌کند و جوایز بسیاری هست که بر اساس شایستگی آکادمیک اعطا می‌شود. دولت کانادا وبسایتی مفید دارد که با استفاده از ابزار جستجوی آن می‌توانید بورس‌های موجود برای کشورتان را پیدا کنید. وبسایت‌های رسمی دانشگاه‌های کانادا نیز خوب هستند و ممکن است ابزار جستجوی مخصوص خود را داشته باشند و کمک کنند بورس‌های مرتبط با شرایط و کشورتان را بیابید.

بورسیه برای دانشجویان بین المللی

برخی از رشته‌های دکترا برای دانشجویان بین المللی در کانادا، همراه با بورسیه تحصیلی هستند. بورسیه دکترای تخصصی در کانادا برای دانشجویان بین المللی بر اساس شایستگی تحصیلی اعطا می‌شود و هزینه تحصیل، هزینه تحقیق و گاهی هزینه‌های زندگی را نیز پوشش می‌دهد. یک بورسیه کامل تحصیل در مقطع دکتری در کانادا بیشتر هزینه‌های مربوط به زندگی، سفر، اقامت، بیمه و هزینه پرواز را پوشش می‌دهد. متوسط شهریه دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع دکتری در کانادا در سال تحصیلی است.

طیف وسیعی از بورسیه‌ها، کمک‌ها و جوایز برای دانشجویان بین المللی در دسترس است که توسط دانشگاه‌های مربوطه در کانادا برای مقطع دکترا ارائه می‌شود. هر دو بورسیه تحصیلی تحت حمایت دولت و مستقل، بر اساس کشور مبدا برای دانشجویان بین المللی در دسترس است. ما در مقاله ی بورسیه تحصیلی کانادا تمام اطلاعات مورد نیاز برای اخذ آن را برایتان آماده کرده ایم.

چگونه باید برای دکترای کانادا اپلای کنم؟

The Vanier Canada Graduate Scholarships: سالانه۵۰،۰۰۰ دلار کانادا (تقریباً ۳۷،۲۱۰ دلار) به دانشجویان بین‌المللی و کاناداییِ دارای صلاحیت بالا در حوزه‌های سلامت، علوم اجتماعی و/یا علوم انسانی، و علوم طبیعی و/یا مهندسی اعطا می‌کند.

Pierre Elliott Trudeau Foundation: به مدت سه سال، سالانه ۴۰،۰۰۰ دلار کانادا (تقریباً۲۹،۷۷۰ دلار) به دانشجویان کانادایی و خارجی اعطا می‌کند (به دانشجویان کشورهای در حال توسعه توجه ویژه‌ می‌شود). برای درخواست این بورس باید توسط دانشگاه کانادایی یا خارجی‌ ای که می‌خواهید در آن درس بخوانید یا دارید در آن درس می‌خوانید نامزد شوید.

The University of British Columbia Four Year Doctoral Fellowship: برای تمام چهار سال تحصیل، سالانه ۱۸،۲۰۰ دلار کانادا (تقریباً ۱۳،۵۴۵ دلار) بعلاوه‌ ی شهریه‌ی کامل به دانشجویان برجسته‌ ی بین‌ المللی/خانگی در مقطع دکتری اعطا می‌کند.

دستیاری آموزش/تحقیق

بسیاری از دانشجوها نیز تصمیم می‌گیرند کمک‌خرج خود را با دستیار شدن تأمین کنند ـــ در این حالت شما به عنوان دستیار آموزش یا تحقیق در ازای دستمزد و/یا پوشش تمام یا بخشی از شهریه‌تان کار می‌کنید.

شما به عنوان دستیار تحقیق، یکی از اعضای هیئت علمی (که می‌تواند سرپرست‌ تان باشد) را در گردآوری داده‌ها، تحلیل، گزارش‌ نویسی، مرتب کردن آزمایشگاه/دفتر و دیگر کارها کمک می‌کنید. و به عنوان دستیار آموزش، با تدریس یک یا چند بخش از یکی از درس‌های لیسانس، پیش بردن بخش‌های آزمایشگاهی، چند ساعت در هفته حضور در دفتر برای مراجعه‌ی دانشجویان لیسانس، و نمره دادن به مقالات آنان، به دپارتمان خود کمک می‌کنید.

برای درخواست دستیاری تحقیق یا آموزش باید آگهی‌های دانشگاه را چک کنید و احتمالاً یک فرم درخواست آنلاین را پر کنید.

اخذ اقامت دائم کانادا با تحصیل در مقطع دکترا

راه‌های متعددی برای ورود قانونی به کانادا با هدف اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد که شامل کارگر ماهر، تحت حمایت خانواده، راه اندازی کسب و کار و غیره است. اما یکی از راه‌هایی که بسیاری از افراد نمی‌دانند و از رایج‌ترین روش‌ها برای اخذ اقامت دائم کانادا است، تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. نکته مهم این است که شما بهترین شانس را برای اقامت دائم کانادا به خود می‌دهید، چرا که در کنار اقامت، تحصیلات با کیفیت بالا را دریافت خواهید کرد.

دانشجویان بین المللی که تحصیلات تکمیلی خود را در کانادا به پایان می‌رسانند، فرصت‌های زیادی برای تمدید اقامت خود و در نهایت انتقال به اقامت دائم دارند. بسیاری از برنامه‌های مهاجرت فدرال و استانی به داوطلبان دارای تحصیلات دکترا و تجربه کاری، به اقامت دائمتان کمک می‌کنند.

اخذ اقامت دائم کانادا با تحصیل در مقطع دکترا

برنامه PGWP

پس از اتمام تحصیلات خود در کانادا، می‌توانید با اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) تجربه کار کانادایی را کسب کنید که با توجه به رشته دانشگاهی که مدرک آن را دریافت کرده اید، ممکن است این مجوز را بدهد تا سه سال در کانادا کار کنید.

برنامه (PNP)

برنامه نامزدی استانی (PNP) به استان‌ها و مناطق سراسر کانادا اجازه می‌دهد تا نامزدهای مهاجرت را که نیازهای اقتصادی را می‌توانند برآورده کنند، شناسایی کنند. بسیاری از برنامه‌های PNP)) به داوطلبانی که قبلاً دانشجوی بین المللی بوده‌‌اند، به طور ویژه خدمات اقامت دائم را ارائه می‌دهد.

برنامه اکسپرس اینتری

یکی از برجسته‌ ترین روش‌های اخذ اقامت دائم، اکسپرس اینتری است. داوطلبان اکسپرس اینتری از طریق سیستم رتبه بندی جامع ارزیابی می‌شوند. سیستم رتبه بندی جامع به داوطلبانی که جوان، دارای تحصیلات بالا و دارای تجربه کاری هستند و تسلط قوی به زبان انگلیسی یا فرانسه دارند، امتیاز ویژه می‌دهد.

برنامه کبک

کبک، یک محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای متقاضیان بین المللی است که متفاوت از برنامه‌های ارائه شده توسط دولت فدرال و تحت PNP است. کبک همچنین دانشجویان بین المللی سابق را تشویق می‌کند تا به اقامت دائم منتقل شوند.

دریافت شهروندی از طریق تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

با دریافت اقامت دائم، شما یک قدم به شهروندی کانادا نزدیک شده اید. تقریباً می‌توانید مانند همه از حقوق و آزادی‌های یکسان برخوردار شوید. با این حال، هنوز قوانین خاصی وجود دارد که باید برای حفظ وضعیت خود آنها را رعایت کنید. اتباع خارجی که برای شهروندی کانادایی خود تلاش می‌کنند، باید ۱۰۹۵ روز در کانادا بین ۳ تا ۵ سال بمانند تا واجد شرایط دریافت شهروندی شوند. وقتی شهروند کانادا هستید، دیگر به هیچ یک از قوانین مقید نیستید و می‌توانید به دلخواه به کانادا رفت و آمد کنید.

اعزام دانشجو به کانادا

اعزام دانشجو به کانادا

کانادا را می توان یکی از بهترین کشور های دنیا از هر نظر دانست. این موضوع باعث شده تا اغلب افرادی که قصد مهاجرت برای تحصیل، کار و یا هر نوع دیگری از مهاجرت را داشته باشند، کانادا را به‌ عنوان یکی از اولین گزینه ها انتخاب نمایند.

سخن آخر

کانادا میزبان چندین دانشگاه تحقیقاتی مشهور جهانی است که برنامه‌های دکترا را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. شرایط تحصیل دکترا در کانادا برای دانشجویانی بین‌الملل بسیار ایدئال است؛ انعطاف‌پذیری سیستم آموزشی، در کنار کیفیت بالا، امکان اقامت در کانادا پس از تحصیل آن هم به مدت ۳ سال، دریافت بورسیه‌های تحصیلی، اقتصاد پایدار و نرخ بیکاری پایین در کانادا، از مجموعه عواملی هستند که باعث می‌شوند کانادا برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا ایده‌آل باشد. برای تحصیل phd در کانادا می‌توانید موضوعات مختلفی را نظیر علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم بهداشتی، علوم طبیعی و مهندسی انتخاب کنید. تحصیل دکترا در کانادا هزینه‌های متغیری بر اساس نوع دانشگاه و شهر محل تحصیل دارد و بین ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

هدف ما در موسسه مهاجرتی هرمس اپلای از مطالب ارائه شده در باب ادامه تحصیل در مقطع دکترا کشور کانادا اطلاع‌رسانی و کمک به عزیزان علاقه‌مند به تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های این کشور است؛ شما می‌توانید در صورت داشتن سوال از طریق تکمیل فرم ارزیابی از کارشناسان ما مشاوره رایگان مهاجرتی بگیرید. لطفاً نظرات و پیشنهاد‌های خود را درباره این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا می‌توانم طی دوره‌ی تحصیلم در کانادا کار پاره‌وقت انجام دهم؟
بله، تمام دانشجویان تمام‌وقت و دارای اجازه‌ی تحصیل معتبر می‌توانند در داخل یا خارج از دانشگاه در طول هر ترم تا ۲۰ ساعت در هفته کار پاره‌وقت انجام دهند و در تعطیلات بین ترم‌ها به صورت تمام‌وقت کار کنند.
آیا پس از دکترایم می‌توانم در کانادا بمانم و کار کنم؟
بله، اگر بخواهید پس از فارغ‌ التحصیلی در کانادا بمانید و کار کنید می‌توانید برای شرکت در دوره‌ی اجازه‌ی کار پس از فارغ‌ التحصیلی (PGWPP)درخواست دهید. با شرکت در این دوره می‌توانید برای حداکثر سه سال در کانادا بمانید و تجربیات کاری ارزشمند کسب کنید.
دوره تحصیل دکترا چقدر زمان میبرد؟
معمولا دوره های تحصیل دکترا بطور تقریبی به ۳ الی ۵ سال زمان نیاز دارد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای