تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

راهنما تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان، شرایط تحصیل در 2023

هزاران دانشجوی بین المللی به دنبال تحصیل پزشکی در آلمان هستند. کشور آلمان به دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی انتخاب های فراوانی از بهترین دانشگاه ها را ارائه می دهد. تصمیم برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان زندگی شما را تغییر خواهد داد. شما خود را به یک دنیای آکادمیک جدید و چالش برانگیز معرفی کرده اید که به طور عمیقی نیروی بالقوه ی ذهنی و آینده ی شغلی شما را تغییر می دهد و همچنین شما را از لحاظ روحی ارضا خواهد کرد. در ادامه به موضوع تحصیل دندانپزشکی در آلمان اشاره شده است با ما همراه باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان کمی بیشتر از شش سال به طول می انجامد. در ابتدا، تحصیلات ابتدایی چهار ترم می باشد که تاکید آن بر روی علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست شناسی) و اصول پزشکی (فیزیولوژی، بیوشیمی، آناتومی) می باشد. این مرحله با یک آزمون پزشکی دولتی به پایان می رسد.

پس از به اتمام رساندن موفق این مرحله، دانشجو به برنامه اصلی شش ترمه در حوزه های اصلی پزشکی وارد می شود که شامل ارائه، سمینار و کار آزمایشگاهی است.

پس از این مرحله، دوره ۴۸ هفته ای آموزش عملی در یک کلینیک یا بیمارستان می باشد که با نام سال عملی شناخته می شود و تمرکز آن بر روی جراحی، پزشکی داخلی و یک موضوع به انتخاب خود دانشجو است.

این مرحه با آزمون دوم به پایان می رسد و می تواند با آموزش متخصص شدن دنبال شود (به طور مثال در چشم پزشکی، جراحی یا اعصاب و روان). بسته به نوع دوره، این مرحله چهار تا شش سال طول می کشد و با آزمون تخصصی که توسط سازمان نظام پزشکی برگزار می شود به پایان خواهد انجامید.

پیش‌ نیازهای زبانی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی

یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌ های افرادی که می‌خواهند به آلمان مهاجرت کنند تسلط آن‌ها به زبان این کشور است. زبان رسمی در کشور آلمان زبان ژرمنی یا همان آلمانی است. اگر شما قصد ادامه تحصیل، کار و زندگی در این کشور را دارید باید زبان آلمانی را متناسب با شغل و نیاز خود بلد باشید.

برای ادامه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی هم شما به دانش زبان آلمانی نیاز دارید. دوره‌های تحصیل پزشکی در کشور آلمان تنها به زبان آلمانی ارائه شده و دروس به زبان آلمانی تدریس می‌شود. از سوی دیگر پس از فارغ‌ التحصیلی و اشتغال به کار شما باید با بیماران به زبان آلمانی صحبت کنید؛ به همین دلیل است که در این رشته تحصیلی حتماً باید زبان آلمانی بلد باشید.

پیش‌نیازهای زبانی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی معمولاً به مهارت‌های زبان انگلیسی و یا زبان محلی کشوری که در آن تحصیل می‌کنید، وابسته است. برای ورود به برنامه‌های تحصیل دندانپزشکی در آلمان، معمولاً نیاز به مدرک زبانی معتبر مانند آیلتس یا تافل در زبان انگلیسی یا مدرک‌های مشابه در زبان محلی می‌باشد. این مهارت‌های زبانی برای ارتباط با بیماران، درس‌های درسی و کارآموزی‌ها در محیط‌های پزشکی بسیار حیاتی است.

برای پذیرش و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان باید مهارت زبان آلمانی شما در سطح بالا و برابر C1 باشد. البته در برخی برنامه‌ها و رشته‌های حیطه درمان و پزشکی سطح زبان پایین‌تر در سطح B2 هم مورد قبول است. در نهایت آزمون و معاینات نهایی شما که تأییدکننده شما برای ورود به بازار کار در کشور آلمان است هم منحصراً به زبان آلمانی ارائه می‌شود.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان، دانشجو باید یک دوره معمولی ده ترمی به علاوه شش ماه اضافی را پشت سر بگذراند. دوره ده ترمی که به آن اشاره شد شامل یک مرحله پنج ترمی پیش بالینی است که تمرکز آن بر روی علوم طبیعی، پزشکی و مواد دندانپزشکی می باشد و در پایان نیز یک آزمون خواهد داشت.

پس از این مرحله یک دوره پنج ترمی بالینی شامل ارائه، سمینار و آموزش عملی خواهد بود تا دانش پزشکی و توانایی دندانپزشکی دانشجو را بهبود بخشد.

مدرک دندانپزشکی پس از گذراندن موفقیت آمیز آزمون دندانپزشکی دولتی دوم به دانشجو اهدا خواهد شد. این مرحله ممکن است با یک دوره آموزشی تخصصی در جراحی دهان، ارتودنسی یا سلامت عمومی دنبال شود که بین سه تا چهار سال طول خواهد کشید.

شهریه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

شهریه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان در میان کشورهای پیشرفته جزو کمترین ها می باشد. در حال حاضر دانشگاه های دولتی آلمان تقریبا رایگان هستند و حداکثر ۵۰۰ یورو در ترم دریافت می کنند. این مبلغ در دانشگاه های خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی بیشتر است، اما کیفیت آموزش در هر دو نوع دانشگاه عالی می باشد.

معیارهای پذیرش برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان نیاز به مهارت‌ ها و پیش‌ نیازهایی دارید. برخی از این موارد می‌تواند به بالاتر رفتن امتیاز شما برای پذیرش در این کشور عضو اتحادیه اروپا کمک زیادی کند. در ادامه معیارها و مدارک لازم که می‌تواند شانس شما برای پذیرش را بالا ببرد ارائه می‌کنیم:

  • داشتن مهارت زبان آلمانی (سطح C1 و در بعضی برنامه‌ ها سطح B2) ضروری است.
  • برای شروع تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان به گواهی پایان دور متوسطه نیاز دارید.
  • برای برخی موارد برخورداری از دانش زبان انگلیسی نیز مزیت محسوب می‌شود.
  • دانش شما در دروسی مانند زیست‌ شناسی، شیمی و ریاضی بسیار تعیین‌ کننده خواهد بود؛ لذا داشتن نمرات خوب در این دروس می‌تواند کمک بزرگی به پذیرش شما بکند.
  • به جهت رقابتی بودن پذیرش در دانشگاه‌ های آلمان معدل بالا شانس شما را برای پذیرش بالا می‌برد.
  • برخی دانشگاه‌ ها معیارهای خاصی برای پذیرش دانشجویان بین‌ المللی دارند. برای ورود به دانشگاه باید قبل از ورود معیارهای خاص آن دانشگاه را بررسی کنید و سعی کرده خود را به آن‌ها نزدیک‌ تر کنید.

هزینه زندگی در آلمان

به این نکته توجه داشت که هزینه زندگی در آلمان در شهرهای مختلف، متفاوت است. هزینه ­ی زندگی در شهرهای بزرگ، بیشتر است اما متوسط هزینه زندگی در آلمان ماهانه حدود 929.3 یورو (بدون احتساب اجاره) می­ باشد که این مقدار بیشتر به نوع زندگی و هزینه ­های افراد بستگی دارد. این هزینه زندگی شامل هزینه های خوراک، حمل و نقل، هزینه های خانه و هزینه های جانبی دیگر است. برای جزییات بیشتر در مورد هزینه زندگی در آلمان پیشنهاد می شود مقاله ی “هزینه زندگی درآلمان”  را مطالعه بفرمایید.

دانشگاه های برتر برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

  نام دانشگاه      رتبه جهانی دانشگاه      شهر دانشگاه      توضیحات بیشتر
دانشگاه Heidelberg     87  هایدلبرگ دانشگاه هایدلبرگ کهن ترین دانشگاه آلمان و از مشهورترین دانشگاه‌های جهان بشمار می‌آید.
دانشگاه Gottingen   232 گوتینگن دانشگاه گوتینگن جزو یازده دانشگاه برتر کشور آلمان است.
  دانشگاه Munich  LMU     54  مونیخ دانشگاه مونیخ یکی از دانشگاه های تحقیقاتی برجسته در اروپا به حساب می اید.
 دانشگاه  zu Koln  کلن، نوردراین-وستفالن این دانشگاه با ۴۴هزار دانشجو، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان میباشد.
دانشگاه MH Hannover 151-200  هانوفر دانشکده پزشکی هانوفر ، یک مرکز پزشکی دانشگاهی در شهر هانوفر  آلمان  است.
دانشگاه Bonn     138 بن کتابخانه دانشگاه بن بیش از پنج میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است.
   دانشگاه Leipzig 479  شهر لایپزیک  از دانش‌ آموختگان برجستهٔ این دانشگاه می‌توان از  نیچه، آنگلا مرکل و بسیاری از برندگان جایزه نوبل را نام برد.

چرا باید تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را انتخاب کنیم ؟

  • آلمان یکی از رهبران در زمینه سلامت می باشد.
  • تجهیزات مدرن و پیشرفته
  • آموزش مراقبت از بیمار و تحقیق
  • بسیاری از پزشکان مشغول پروژه های تحقیقاتی هستند.
  • تقریبا نیمی از فارغ التحصیلان پزشکی در بیمارستان ها مشغول به کار هستند.
  • کمبود دکتر در آلمان
آیا بورسیه تحصیلی برای دوره زبان آلمانی در اتریش وجود دارد؟

تحصیل در آلمان

دانشگاه‌ های آلمان در بین دانشگاه‌ های برتر جهان قرار دارند و اکثرشان در رده‌ بندی‌ های QS، Times Higher Education و ARWU به عنوان بهترین گزینه‌ های موجود در اروپا طبقه‌ بندی شده‌اند

تحصیل پزشکی آلمان با هرمس اپلای

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان موضوعی است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان قرار گرفته است. ما در این مقاله از دلایل تحصیل پزشکی به این کشور تا هزینه ها و شهریه تحصیلی در این رشته های پرطرفدار را مطرح کردیم. اگر شما نیز قصد تحصیل دندانپزشکی در آلمان را دارید میتوانید با کارشناسان مجرب موسسه هرمس اپلای در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
شهریه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان چقدر است؟
دانشگاه های دولتی آلمان تقریبا رایگان هستند و حداکثر ۵۰۰ یورو در ترم دریافت می کنند. این مبلغ در دانشگاه های خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی بیشتر است.
هزینه زندگی در آلمان چگونه است؟
متوسط هزینه زندگی در آلمان ماهانه حدود 929.3 یورو (بدون احتساب اجاره) می­ باشد.
چرا باید تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را انتخاب کنیم ؟
آلمان یکی از رهبران در زمینه سلامت می باشد- تجهیزات مدرن و پیشرفته – آموزش مراقبت از بیمار و تحقیق- بسیاری از پزشکان مشغول پروژه های تحقیقاتی هستند – تقریبا نیمی از فارغ التحصیلان پزشکی در بیمارستان ها مشغول به کار هستند- کمبود دکتر در آلمان
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید رحیمی
1 سال قبل

تشکر بابت پادکست مفیدی که در مقاله قرار دادین

کارشناس هرمس
پاسخ به  حمید رحیمی
1 سال قبل

ممنون که نطرتون رو درباره پادکست این مقاله با ما به اشتراک گذاشتید .

کادر هرمس اپلای