اخذ پذیرش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان + شرایط تحصیل

 اخذ پذیرش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان + شرایط تحصیل

درباره تحصیل در کارشناسی ارشد در آلمان چقدر اطلاعات دارید؟ یکی از اهداف بلند مدت اکثر دانشجویان تحصیل در کشور های توسعه یافته و پیشرفته می باشد. از آنجایی که کشور آلمان یکی از برترین کشورها در زمینه علم و فناوری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می باشد، لذا سالانه جمعیت زیادی از دانشجویان از سرتاسر جهان برای رفتن به این کشور اقدام می کنند. این کشور هم اکنون یکی از قطب های علمی جهان است که شرکت ها و کارخانجات مطرحی در آن در حال فعالیت می باشند.  یکی از راه های مهاجرت به آلمان تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان است که رایج ترین نوع مهاجرت تحصیلی می باشد. در ادامه به بررسی شرایط و مراحل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان  می پردازیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

همان طور که می‌دانید، دانشگاه‌ های آلمان جزء بهترین دانشگاه‌ های جهان هستند و هر ساله تعداد زیادی دانشجو را جهت تحصیل در مقطع ارشد می‌پذیرند. به طور معمول، مدت زمان تحصیل در این مقطع بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است و گاهی ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد.

هم اکنون نزدیک به 350 رشته در مقطع ارشد در این دانشگاه‌ ها ارائه می‌شوند. پس از پایان دوره این مقطع، مدرک M.Sc به شما داده می‌شود که همان مستر نام دارد. اگر شما در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های غیر دولتی ایران تحصیل کرده باشید، باید مدارک شما ارزیابی شوند و اعتبار آن‌ها سنجیده شود. پس از سنجیده شدن اعتبار و تأیید آن‌ها می‌توانید برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور آلمان اقدام کنید.

یکی از سؤال‌های اساسی دانشجویان این است که تحصیل در آلمان به زبان آلمانی است یا انگلیسی؟ در این مقطع، بعضی از دوره‌ها به زبان آلمانی و بعضی از دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و بسته به این که شما در کدام امتحان بین‌المللی شرکت کرده‌اید، می‌توانید برای دوره‌های مورد نظر خود اقدام کنید.

اگر قصد تحصیل به زبان آلمانی را دارید، با داشتن مدرک B1 پذیرش مشروط دریافت خواهید کرد. پس از آن، شما باید مدرک رسمی تستداف یا DSH را در اختیار داشته باشید تا بتوانید دوره‌های درسی خود را ادامه دهید.

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

برای تحصیل در مقطع ارشد در آلمان باید جهت پذیرش مدارکی را به دانشگاه ارائه دهید.

  • دانشنامه دوره دبیرستان و ریز نمرات
  • دانشنامه پیش دانشگاهی و ریز نمرات
  • دانشنامه و ریز نمرات دوره لیسانس
  • کپی پاسپورت و مدارک شناسایی
  • مدرک زبان
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه

هزینه تحصیل در مقطع ارشد در آلمان

در سال ۲۰۱۴، ایالت‌های آلمان تصمیم به قطع شهریه‌های دانشگاه‌ها گرفتند، ولی در سال ۲۰۱۷، ایالت بادن در تصمیم خود تجدید نظر کرد و مجدداً اقدام به اخذ شهریه از دانشجویان بین‌المللی کرد. دانشگاه‌های دیگر تقریباً شهریه‌ای ندارند و شما باید تنها حدود 350 یورو را به طور سالانه پرداخت کنند، اما دانشگاه‌های این ایالت به طور تقریبی ترمی 1700 یورو شهریه دریافت می‌کنند.

جدا از بحث شهریه دانشگاه‌ها، هزینه‌های دیگری نیز برای زندگی در این کشور وجود دارند که اجتناب‌ناپذیر هستند. به طور مثال، اجاره خانه، خوراک، بیمه، رفت و آمد و سایر هزینه‌ها که به طور تقریبی حدود 1500 یورو تا 3250  یورو یورو در ماه خواهند بود، بخشی از این هزینه‌ها هستند.

دانشگاه های کشور آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

کشور آلمان نزدیک به 420 دانشگاه و مؤسسه دارد و بسیاری از این دانشگاه‌ها در سطح اول دنیا و همچنین در رده ممتاز وزارت علوم قرار دارند. تعدادی از دانشگاه‌های تراز اول آلمان به صورت زیر هستند:

  • دانشگاه صنعتی مونیخ
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه کارلز هایدلبرگ
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه کارلسروهه
  • دانشگاه فرای برلین
  • دانشگاه آخن
  • دانشگاه فنی برلین

برای آگاهی از شرایط و نحوه پذیرش می‌توانید با کارشناسان ما در هرمس اپلای تماس بگیرید.

شرایط کار حین تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

طبق قوانین مهاجرتی، تمامی افراد حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان می‌توانند تا هشتاد ساعت در ماه کار کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که با کار در آلمان می‌توان بخش قابل توجهی از هزینه‌های زندگی در این کشور را تأمین کرد. دانشجویان با کار حین تحصیل می‌توانند بین 960 تا 1500 یورو درآمد داشته باشند.

در آلمان، دانشجویان کارشناسی ارشد در آلمان  می‌توانند حین تحصیل کار کنند. این مسئله به شرایطی مرتبط است که دانشجو باید موارد آن را رعایت کند. معمولاً دانشجویان مجاز به کار کردن حداکثر ۲۰ ساعت در هفته در طول ترم و در تعطیلات دانشگاهی می‌باشند. همچنین، برخی از دانشگاه‌ها و برنامه‌های تحصیلی امکاناتی برای کار کردن دانشجویان خود فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است که اطلاعات دقیق مربوط به شرایط کار حین تحصیل باید از دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه مورد نظر یا مراجع مربوطه استخراج شود، زیرا شرایط ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت باشد.

دانشجویانی که خواهان کار حین تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان هستند، باید از سمت ریاست دانشکده مجوز کسب کنند. بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به عنوان دستیار آموزشی مشغول به کار می‌شوند. با کار به عنوان دستیار آموزشی می‌توان حدود 1200 یورو در ماه درآمد کسب کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که دانشجویان می‌توانند در شهرهای بزرگ مانند برلین، هامبورگ و فرانکفورت راحت‌تر از سایر نقاط آلمان کار پیدا کنند.

در برخی از مواقع، دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند حین تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان مشغول به کار شوند. این نکته را فراموش نکنید که در هنگام تنظیم قرارداد کاری برای کار به صورت پاره‌وقت باید ویزای دانشجویی خود را به همراه داشته باشید.

اخذ کارت اقامت دائم و تابعیت آلمان پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

بسیاری از افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان تحصیل می‌کنند، پس از فارغ‌ التحصیلی خواهان اخذ کارت اقامت دائم این کشور هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پس از فارغ‌ التحصیلی می‌توانند تا 79 هفته در این کشور بمانند. در صورت یافتن فرصت شغلی طی این مدت، افراد برای اخذ ویزا کاری کشور آلمان واجد شرایط می‌شوند.

این افراد می‌توانند چهار سال پس از دریافت ویزای کاری آلمان کارت اقامت دائم این کشور را بگیرند. افرادی که حین سکونت در آلمان مرتکب جرمی شده باشند، نمی‌توانند برای اخذ کارت اقامت دائم درخواست ثبت کنند. متقاضیان نمی‌توانند به صورت مستقیم و بلافاصله پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان برای اخذ کارت اقامت دائم درخواست دهند.

دوازده ماه پس از اخذ کارت اقامت دائم می‌توان برای دریافت حق شهروندی کشور آلمان درخواست رسمی داد. در حال حاضر، برای ثبت درخواست اخذ حق شهروندی کشور آلمان افراد باید 255 یورو هزینه بپردازند. ارائه رسید پرداخت این هزینه در هنگام ثبت درخواست اخذ تابعیت ضروری است. در نظر داشته باشید که طی کردن فرایند اخذ حق شهروندی کشور آلمان بین 7 ماه تا 9 ماه طول می‌کشد.

تحصیل دکتری در آلمان

تحصیل دکتری در آلمان

کشور آلمان یکی از محبوب ترین مقصد ها برای دانشجویان دکتری می باشد. سالانه تعداد زیادی از دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری به کشور آلمان سفر می کنند. ب

سخن آخر

در اکثر مواقع، دانشگاه‌های کشور آلمان از دانشجویان کارشناسی ارشد در آلمان شهریه دریافت نمی‌کنند. از میان دانشگاه‌ های برتر آلمان می‌توان به دانشگاه آخن و دانشگاه صنعتی مونیخ اشاره کرد. داشتن مدارک زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان الزامی است. دانشجویان خارجی می‌ توانند تا هشتاد ساعت در ماه حین تحصیل در تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان مشغول به کار شوند. افرادی که خواهان اخذ اقامت آلمان پس از فارغ‌ التحصیلی هستند، باید در این کشور کار پیدا کنند.به دلیل پیچیدگی این فرایند توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی  درباره تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان با کارشناسان مجرب مجموعه هرمس اپلای در ارتباط باشید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
مدت زمان دوره کارشناسی ارشد در آلمان چقدر است؟
به طور معمول، مدت زمان تحصیل در این مقطع بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است و گاهی ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد.
تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان آلمانی است یا انگلیسی؟
در این مقطع بعضی از دوره‌ها به زبان آلمانی و بعضی از دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‎شوند و بسته به این که شما در کدام امتحان بین‌المللی شرکت کرده باشید، می‌توانید برای دوره‌های مورد نظر خود اقدام کنید.
مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان کدام هستند؟
این مدارک شامل دانشنامه دوره دبیرستان و ریز نمرات، دانشنامه پیش دانشگاهی و ریز نمرات، دانشنامه و ریز نمرات دوره لیسانس، کپی پاسپورت و مدارک شناسایی، مدرک زبان، رزومه و انگیزه‌نامه هستند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نگار عابدی
1 سال قبل

مرسی از سایت خوب هرمس اپلای . خسته نباشید

کارشناس هرمس
پاسخ به  نگار عابدی
1 سال قبل

ممنون از توجه شما .

نیلرام سمیعی
2 سال قبل

دانشگاههای معتبر برای تحصیل در مقطع ارشد در رشته های طراحی لباس و پارچه کدامند؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  نیلرام سمیعی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
دانشگاه های آلمان همه معتبر هستند .
رشته طراحی لباس از طراحی پارچه جداست . طراحی لباس بیشتر رویکرد مد و لباس و لایف استایل دارد ولی طراحی پارچه رویکرد طراحی منسوجات دارد .

کادر هرمس اپلای