ثبت شرکت در اتریش

ثبت شرکت در اتریش

ثبت شرکت در اتریش موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. یکی از راه های گسترش کسب و کار فعالیت در کشورهای دیگر می باشد. از آنجا که کشور اتریش یکی از بهترین کشورهای جهان از لحاظ اقتصادی می باشد برای شما شرایط ثبت شرکت در اتریش و جزئیات آن را بیان کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

کشور اتریش در جنوب اروپا، به‌دلیل سیستم اقتصادی گسترده و متنوع، به‌عنوان هسته بی‌طرف اروپا توصیف شده است. این کشور عضو سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. از این رو، باعث ارتقای جایگاه این کشور در نقشه جهانی شده است و به سرمایه‌گذاران آرامش خاطر می‌دهد که تجارت با بالاترین استاندارد‌های بین‌المللی را در این کشور انجام دهند. بنابراین، اطلاع از چگونگی ثبت شرکت در اتریش و نکات مهم آن برای متقاضیان ضروری است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

انواع ساختار‌ کسب‌وکار‌ها و شرکت‌ها در اتریش

اتریش در بین کشور‌های اروپایی، از نظر رفاه و موقعیت استراتژیک، جایگاه 12 را دارد و به همین دلیل، بیشتر صاحبان مشاغل خارجی را به خود جذب می‌کند. این کشور ثروتمند، تولید ناخالص داخلی سرانه به ارزش 48586 دلار آمریکا دارد. موقعیت مکانی اتریش و خدمات حمل‌ونقل توسعه‌یافته به اکثر شرکت‌ها، دسترسی آسان به‌کل بازار اتحادیه اروپا را ارائه می‌دهد. همچنین، سیستم مالیاتی مقرون‌به‌صرفه همراه با مشوق‌های اضافی مانند طرح‌های مالیات گروهی، مشوق‌های تحقیقاتی و… به موفقیت کشور به‌عنوان یک کانون تجاری می‌افزاید.

ثبت شرکت در اتریش برای شهروندان اتحادیه اروپا که دارای کارت اقامت اتریش هستند، یک فرآیند بدون زحمت است. در حالی ‌که راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای افرادی که در خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، کمی پیچیده است. با این‌ حال، اگر متقاضیان آداب سرمایه‌گذاری تجاری اتریشی را بدانند، روند کار ساده می‌شود. در ادامه، انواع نهاد‌های حقوقی و شرکت‌هایی که متقاضیان می‌توانند در اتریش راه‌اندازی کنند، معرفی شده ‌است:

شرکت سهامی عام (AG)

یک شرکت سهامی عام از طریق مالکیت سهام محدود می‌شود و سهام‌داران، واجد شرایط تجارت در بازار سهام هستند. قانون اتریش، وجود یک هیئت نظارت را برای ثبت یک شرکت سهامی عام با حداقل سه عضو الزامی می‌کند. شرکت‌های سهامی عام، سازمان‌های حقوقی هستند که می‌توانند توسط یک یا چند سهامدار با حداقل سرمایه اولیه 70000 یورو تاسیس شوند.

شرکت خصوصی با مسئولیت محدود (GmbH)

شرکت خصوصی با مسئولیت محدود (GmbH)، یکی از محبوب‌ترین انواع ساختار‌های تجاری قانونی است. این روش از ثبت شرکت در اتریش، به این دلیل محبوب است که به‌طور قابل‌توجهی بر قوانین شرکتی و مقررات برای نگهداری سهام پایین‌تر، کنترل وجود دارد. حداقل سرمایه برای راه‌اندازی این ساختار تجاری 35000 یورو است که باید 50 درصد آن قبل از ثبت شرکت در بانک محلی سپرده‌گذاری شود.

مشارکت عمومی (OG)

در اتریش، مشارکت باز یا عمومی زمانی رخ می‌دهد که حداقل دو سازمان حقوقی یا افراد با هم شریک شوند و به‌عنوان یک سازمان واحد فعالیت کنند. در یک مشارکت عمومی، هر یک از شرکا دارای مسئولیت‌های مشخص، اعم از فردی و کلی هستند. مجوز تجاری و گواهی ثبت تجاری اتریش، تنها دو شرط رسمی لازم برای ایجاد یک مشارکت عمومی است.

مشارکت محدود (KG)

ثبت شرکت در اتریش از نوع مشارکت محدود (KG) مانند یک مشارکت عمومی است. با این ‌حال، یک ویژگی متمایز KG این است که باید حداقل یک شریک عمومی در شرکا وجود داشته باشد تا مسئولیت کامل مدیریت شرکت، تعهدات و حقوق آن را بر عهده بگیرد و سایر شرکا، تنها مسئول سرمایه‌گذاری‌های خود هستند. الزامات رسمی برای راه‌اندازی مشارکت محدود، مانند مشارکت عمومی است.

مشارکت خاموش (stGes)

این ساختار، بسیار شبیه به مشارکت محدود است که تنها یک شریک تمام مسئولیت شرکت را بر عهده می‌گیرد. تفاوت اصلی این است که در راه‌اندازی مشارکت خاموش، هیچ مسئولیت یا قدرت مدیریتی به شرکای خاموش ارائه نمی‌شود.

چگونگی ثبت شرکت در اتریش

مالکیت یگانه

مالکیت یگانه، دومین شکل محبوب ساختار کسب‌وکار حقوقی در میان انواع ثبت شرکت در اتریش است که در آن، کل نهاد یک نفر است. مالکیت یگانه، نوعی خوداشتغالی آزاد سرمایه‌گذاری، حسابداری ساده و مالیات متوسط را تضمین می‌کند، اگرچه ممکن است مالیات با تغییر گردش مالی متفاوت در نظر گرفته شود. متقاضیان برای شروع مالکیت یگانه در اتریش به‌عنوان یک مالک انحصاری، به اخذ مجوز تجارت نیاز دارند.

چگونگی ثبت شرکت در اتریش

به دلیل اینکه نرخ مالیات بر درآمد شرکت های با مسولیت محدود در اتریش ۲۵% می باشد، بسیار مورد توجه سرمایه گذاران شده مخصوصا از سال ۲۰۰۵ که مالیات از ۳۴% به ۲۲% نزول پیدا کرد.

شرکت های متفاوتی را می توان در اتریش ثبت کرد، منتها تفاوت های اصلی در سطح و نوع مسئولیت ها، نوع فعالیت و نرخ مالیات بردرآمد و چگونگی پرداخت این شرکت ها است. اما عموما راحت ترین و کاربردی نوع ثبت شرکت در اتریش به روش مسئولیت محدود_GmbH هست.

درآمد شرکت های مقیم اتریش بویژه شرکت های سهامی خاص و شرکت ها با مسئولیت محدود مشمول قوانین مالیاتی شرکت ها می شود. بر طبق قوانین شرکت ها باید از سود خود به میزان ۲۵درصد به عنوان مالیات پرداخت نمایند. این میزان مالیات برای انواع شرکت یکسان است.

مراحل ثبت شرکت در اتریش

برای ثبت شرکت در اتریش، متقاضیان باید مراحل زیر را سپری کنند:

  1. اولین قدم متقاضی برای راه‌اندازی یک شرکت در این کشور، این است که در مورد ساختار قانونی آن شرکت تصمیم‌گیری کند. توجه به این نکته لازم است که ساختار قانونی شرکت، باید متناسب با نوع تجارت متقاضی در نظر گرفته شود.
  2. متقاضی باید نام و فعالیت شرکت خود را به تایید اداره ثبت تجاری اتریش به‌نام HRA برساند. این اداره دولتی، مسئول تنظیم راه‌اندازی شرکت‌ها، ثبت آن‌ها و سایر خدمات مرتبط با ثبت تجاری است. متقاضی می‌تواند این مرحله را به‌صورت آنلاین انجام دهد.
  3. در این مرحله، متقاضی باید خود را برای ارائه اطلاعات شخصی و جزئیات نوع کسب‌وکار در حال شکل‌گیری آماده کند.
  4. سپس، لازم است که متقاضی ثبت شرکت در اتریش، اسناد قانونی شرکت خود را تهیه کند و آن‌ها را به‌صورت محضری ثبت نماید.
  5. متقاضی باید پس از جمع‌آوری، آماده‌سازی و ارسال مدارک لازم برای تایید، یک حساب بانکی اتریشی باز کند. اگر شرکتی که در اتریش راه‌اندازی می‌شود، مرتبا به امور بانکی و انتقال پول به خارج از کشور مشغول است، افتتاح یک حساب بانکی مجازی با IBAN اروپایی لازم است. این راهی برای کاهش هزینه‌های تبدیل و انتقال ارز است.
  6. پس از ثبت شرکت، مواردی همچون تشکیل پرونده برای ثبت مالیات، تمدید گواهی سهام برای سهامداران شرکت، ثبت‌نام کارکنان تامین اجتماعی و نمایش مهر شرکت باید انجام شود.

معافیت مالیاتی برای تحقیقات

یکی از موارد معافیت مالیاتی انجام امور تحقیقاتی همسو با منافع ملی است. در این مورد دولت اتریش تا سقف 35% مخارج را به شرکت مجری تحقیقات پس خواهد داد. بدین ترتیب اتریش پرجاذبه ترین سیستم مالیاتی را در زمینهF&Eدر سطح اروپا ارائه می دهد. در نهایت اگر شرکتی در طول سال مخارج بالایی را متحمل شود می تواند تا 8% درصد مخارج از کمک دولت بهره مند شود.

  • شرایط خاصی برای متقاضی ثبت شرکت در اتریش مطرح نشده، منتها به طور کلی شخص اصلی باید حداقل فوق دیپلم را داشته باشد _سابقه کار مدیریتی_سابقه شغلی متناسب با تحصیل(یا دوره های فنی که گذرانده)_زبان آلمانی یا انگلیسی با حداقل LVL

الزامات ثبت شرکت در اتریش

ثبت شرکت در اتریش، برای اتباع کشور‌های اتحادیه اروپا، دارندگان گذرنامه از سوئیس یا منطقه اقتصادی اروپا بسیار آسان است و به مجوز و ویزای ویژه‌ای نیاز ندارند. برای شهروندانی که از این مناطق نیستند، مجوز اقامت لازم است و علاوه بر این، متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته و هیچ سابقه کیفری از کشور محل سکونت خود نداشته باشد.

با برآورده کردن این پیش‌نیاز‌ها و الزامات، متقاضیانی که اتباع کشور‌های غیراتحادیه اروپا هستند، می‌توانند یک کسب‌وکار یا شرکت راه‌اندازی کنند، یا به‌عنوان مدیر یا مدیرعامل شرکت در اتریش مشغول به کار شوند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

مدارکی که جهت ثبت شرکت در اتریش نیاز هست:

Business Plan ارایه طرح تجاری برای ثبت شرکت در اتریش که توجیه اقتصادی برای این کشور داشته باشد تهیه اساسنامه ی شرکت اتریشی.

اعلام اطلاعاتی مثل: آدرس دقیق شرکت در اتریش(قرارداد اجاره ی محلی که در اتریش هست)، نوع فعالیتی که شرکت اتریشی خواهد داشت، حداقل سرمایه اولیه ۳۵۰۰۰ یورویی برای ثبت شرکت اتریشی و سرمایه گذاری در آن، ترکیب سهامداران و اعضاء ومشخص کردن میزان سهام هر یک، انتخاب یک مدیر عامل، انتخاب حسابدار و مشخص شدن فعالیت های حسابداری، جذب مشاور مالیاتی و حقوقی، اخذ جواز کسب، ارایه نامه عدم سوء پیشینه با ترجمه آلمانی،ترجمه و اصل شناسنامه،اصل پاسپورت با حداقل ۶ ماه انقضا.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

نکته مهم برای حداقل میزان سرمایه : باید حسابی را در یک بانک اتریشی افتتاح کرد که مبلغ 17500 یورو از 35000(نصف این مبلغ) به صورت cash به بانک پرداخت شود.

در مورد بحث معافیت مالیاتی، در صورتیکه شرکت اتریشی دوره های آموزشی را جهت ارتقای نیروهای کار خود برگزار کند،مشمول ۲۰% معافیت آموزشی خواهد شد و آن شرکت اتریشی میتواند تا ۶% دپازیت جهت مخارج درخواست کند و به اعتبار خود بیفزاید.

برای اطلاعات دقیق در مورد سیستم مالی برای راه اندازی در اتریش، لطفا به وب سایت آژانس تحقیقاتی اتریش (FFG) و همچنین Austria Wirtschaftsservice GmbH   (aws)  رجوع کنید.

و برای اطلاعات عمومی در مورد “Startup Hotspot Austria” از شبکه جهانی رشد (GIN) –  دیدن کنید.

نکات مثبت ثبت شرکت در اتریش

  • مالک تمام و کمال شرکت خواهید بود و نیازی به کفیل(شریک)محلی نخواهد بود.
  • تردد در حوزه شنگن و سراسر اروپا و حق اقمت بلند مدت را خواهد داشت.
  • بعد از ثبت شرکت،متقاضی اصلی و خانواده اش ویزای یکساله نوع D را میگیرند و بعد از گذشت یکسال و ارایه گزارش کار شرکت و پرداخت مالیات و…. می توان این اقامت را تمدید کرد و بعد از گذشت 3 سال از فعالیت پویای شرکت اتریشی، اقامت دائم اتریش را خواهند گرفت. و سپس بعد از ۵ سال هم پاس اتریشی خواهند گرفت و سیتزن اتریش خواهند شد و به راحتی میتوانند ویزای هر کشوری را بگیرند و رفت و آمد داشته باشند و حتی برند تجاری خود را توسعه دهند و در سطح بین المللی مطرح کنند که البته با توجه به سیاست و قوانین آزاد در تجارت بین المللی و گمرک که در اتحادیه اروپا پیاده میشود،به راحتی میتوانند بیزنس خود را گسترش دهند.
  • با ثبت شرکت در اتریش،همراهان متقاضی اصلی، اجازه خواهند داشت که تحصیل رایگان داشته باشند و کار فول تایم بگیرند.
  • ارایه سیستم مالی متمایز، که در آن کمکهای مالی خوبی برای راه اندازی شرکت اتریشی با بهره گیری از تکنولوژی های روز و کاربردی آن شرکت اتریشی تخصیص داده خواهد شد که طبق برنامه های خاص و بودجه راه اندازی شده توسط آژانس توسعه تحقیقات اتریش (FFG) و Austrian Wirtschaftsservice GmbH (AWS) ارائه شده است.

نکات مثبت ثبت شرکت در اتریش

مهاجرت به اتریش از طریق کار

نداشتن اطلاعات کافی در امر دریافت ویزای کاری اتریش سبب شده است، تا بسیاری از افراد موفق نباشند که باعث شده علاوه بر اتلاف وقت و صرف هزینه، امتیازی منفی در پرونده متقاضیان نیز ثبت گردد. همراهی و مشاوره یک وکیل مهاجرت به اتریش باسابقه و آگاه به قوانین می­ تواند تضمینی برای دریافت ویزای کاری شما به اتریش باشد. قوانین ویزای کار اتریش بسیار نزدیک به قوانین ویزای کار آلمان است. و مانند این کشور دو نوع ویزای کاری وجود دارد یکی ویزای جستجوی کار که مدت آن ۶ ماه است و دیگری ویزای کار است.

ثبت شرکت در اتریش برای اتباع خارجی چقدر زمان می‌برد؟

اکنون که تمام اطلاعات موردنیاز برای ثبت شرکت در اتریش در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، ممکن است که بخواهند از زمان دقیق تکمیل کل فرآیند مطلع شوند. زمان‌بندی ثبت شرکت در این کشور به‌شرح زیر است:

– ثبت‌نام تجاری شرکت به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و تنها چند ساعت طول می‌کشد.

– تنظیم و تایید اسناد قانونی حداکثر تا دو روز انجام می‌شود.

– مستندسازی توسط اداره ثبت تجاری تقریبا 6 روز طول می‌کشد.

– برای افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت در این کشور، فقط یک روز لازم است.

– ترخیص از اتاق‌های اقتصادی یک روزه انجام می‌شود.

– تشکیل پرونده برای ثبت مالیات تا دو هفته طول می‌کشد.

– برای درخواست مجوز کسب‌وکار، چند ساعت لازم است.

به‌عبارت دیگر، در صورتی که متقاضی مدارک و پیش‌نیاز‌های لازم برای ثبت شرکت در اتریش را فراهم کند، در کمتر از 30 روز می‌تواند شرکت خود را راه‌اندازی کند.

وکیل مهاجرت به اتریش

وکیل مهاجرت به اتریش

کشور اتریش با داشتن نظام اقتصادی سوسیالیستی، سطح رفاه زندگی بالایی را برای شهروندان خود فراهم کرده است و به همین دلیل مقصد مناسبی برای متقاضیان مهاجرت است.

سخن پایانی

مجبوب‌ترین نوع ثبت شرکت در اتریش، GmbH است. همچنین، در برخی از نهاد‌های قانونی اتریش، سهام‌داران به جز ارائه حداقل سرمایه اجباری، شخصا در قبال شرکت مسئولیتی ندارند. شرکت سهامی عام، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که متقاضیان می‌توانند در اتریش راه‌اندازی کنند. برای تکمیل فرآیند ثبت شرکت، لازم است متقاضی یک آدرس محلی ثبت‌شده در اتریش ارائه کند. سپس متقاضیان با تهیه و جمع‌آوری اسناد لازم، اطمینان حاصل می‌کنند که الزامات تعیین‌شده توسط اداره ثبت تجاری در رابطه با تایید شرکت را برآورده می‌کنند. متقاضیان می‌توانند برای راه‌اندازی یک شرکت در اتریش، از مشاوره متخصصان هرمس اپلای در این زمینه کمک بگیرند تا باید با جزییات و قوانین مربوط به ثبت شرکت در اتریش آشنا شوند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
راحت ترین و کاربردی نوع ثبت شرکت در اتریش چیست؟
روش مسئولیت محدود_GmbH هست
یکی از موارد معافیت مالیاتی چیست؟
یکی از موارد معافیت مالیاتی انجام امور تحقیقاتی همسو با منافع ملی است
تسهیلات مالی در نظر گفته شده برای افرادی که در اتریش ثبت شرکت انجام میدهند؟
ارایه سیستم مالی متمایز، که در آن کمکهای مالی خوبی برای راه اندازی شرکت اتریشی با بهره گیری از تکنولوژی های روز و کاربردی آن شرکت اتریشی تخصیص داده خواهد شد که طبق برنامه های خاص و بودجه راه اندازی شده توسط آژانس توسعه تحقیقات اتریش (FFG) و Austrian Wirtschaftsservice GmbH (AWS) ارائه شده است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ثریا
2 سال قبل

میشه درباره معاهده شنگن و کشور های حوزه این معاهده مطلب بذارید؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  ثریا
2 سال قبل

سلام بله پیشنهاد میکنم مقاله زیر رو مشاهده کنید.
https://www.hermesapply.com/%d9%88%db%8c%d8%b2%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%86%da%af%d9%86/

کادر هرمس اپلای