دریافت پاسپورت ترکیه

دریافت پاسپورت ترکیه

دریافت پاسپورت ترکیه دارای شرایط و نکاتی مهم است که در این مطلب قصد داریم هر یک از آن‌ها را بررسی کنیم. قبل از این امر، باید بدانید که کشور ترکیه، در سالیان اخیر قوانین مختلفی را برای مهاجرانی که قصد اخذ اقامت دائم این کشور را دارند تعیین کرده است که آشنایی با تمامی آن‌ها، به عنوان یکی از اولین گام‌ها برای مهاجرت به ترکیه شناخته می‎شود. از سوی دیگر دولت این کشور برنامه‌های بسیار ویژه‌ای برای اعطا پاسپورت و گذرنامه به شهروندان خارجی دارد؛ به همین دلایل کسب پاسپورت ترکیه بسیار ساده‌ تر از آن چیزی است که شاید فکرش را می‌کنید. باید بدانید که بعد از دریافت پاسپورت کشور ترکیه می‌توانید از مزایای شهروندی این کشور برخوردار شده و به کشورهای زیادی بدون ویزا سفر کنید.

با استفاده از پاسپورت ترکیه، علاوه بر این که خود شخص می‌تواند در این کشور زندگی کند، همسر و تمامی فرزندان زیر ۱۸ سال وی نیز می‌توانند به این کشور مهاجرت کنند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که مزایای اخذ پاسپورت این کشور تنها به همین امر ختم نمی‎شود و مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

 

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

اخذ پاسپورت ترکیه

کشور ترکیه نه‌تنها به دلیل داشتن تاریخ و فرهنگی غنی و منحصربه‌فرد خود شناخته می‌شود، بلکه به دلیل موقعیت استراتژیکی که با حضور بین دو قاره اروپا و آسیا دارد، به‌عنوان یک کشور بانفوذ مالی، سیاسی و اقتصادی زیاد در منطقه معرفی شده است. این کشور را می‌توان به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری بسیار مناسب به شمار آورد که هرساله افراد زیادی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آن بازدید می‌کنند.
اما باید بدانید که ترکیه هم اکنون به‌عنوان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت به‌خصوص برای ایرانیان است؛ دلیل این محبوبیت نیز گزینه‌ها و برنامه‌های مختلف مهاجرتی و آسان ترکیه است که در نهایت می‌تواند منجر به اخذ پاسپورت این کشور شود تمامی افرادی که بتوانند پاسپورت ترکیه را دریافت کنند می‌توانند از مزایای شهروندی این کشور برخوردار شده و به بسیاری از کشورهای جهان بدون نیاز به ویزا، سفر کنند.

گذرنامه ترکیه دسترسی بدون ویزا به بیش از 115 کشور از همه جای دنیا مانند قطر، ژاپن، آرژانتین، آفریقای جنوبی و اوکراین را به ارمغان می‌آورد. درحالی‌ که اکثر این کشورها را می‌توان بدون نیاز به ویزا از قبل بازدید کرد، برخی از کشورها اجازه ورود با ویزا هنگام ورود و در فرودگاه یا ویزای آنلاین را می‌دهند. همچنین پیش‌ بینی می‌شود در چارچوب توافقات و مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا، مزیت دسترسی بدون ویزا به بسیاری از کشورهای اروپایی در حوزه شنگن با دریافت پاسپورت ترکیه در آینده نزدیک فراهم شود.

 

ارزش و اعتبار پاسپورت ترکیه

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که در زمینه دریافت پاسپورت هر کشوری باید دقت داشته باشید، میزان اعتبار پاسپورت آن کشور در سطح جهانی است. بر اساس اعتبار این پاسپورت است که مزایای اخذ آن را مشخص کرد. پاسپورت ترکیه دارای رتبه ۳۸ جهانی است. با استفاده از این پاسپورت، می‌توانید بدون نیاز به اخذ ویزا، به ۷۱ کشور جهان به صورت آزادانه سفر کنید.

همچنین شهروندان ترکیه نیز این امکان را دارند که به ۴۴ کشور جهان بدون نیاز به ویزا وارد شوند و در ضمن ورود به فرودگاه کشور مقصد، ویزای آن کشور را اخذ کنند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که شهروندان ترکیه برای ورود به ۸۳ کشور دیگر، نیاز به اخذ ویزا دارند.

همچنین علاوه بر موارد ذکر شد، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که با دریافت پاسپورت ترکیه می‌توانید تابعیت قبلی خود را هم حفظ کنید. به عبارتی دیگر، کشور ترکیه با تابعیت دوگانه نیز موافق است. البته با وجود تمام این شرایط، شخص باید به کشور زادگاه خود اعلام کند که تابعیت و پاسپورت ترکیه را دریافت کرده است.

شرایط دریافت پاسپورت ترکیه

اخذ پاسپورت ترکیه، با استفاده از روش‌های مختلفی امکان پذیر است که همین امر نیز آن را بسیار آسان کرده است. انتخاب میان این روش‌‌ها،  بستگی به شرایط شما دارد. با توجه به ماده ۱۱ قانون شهروندی در ترکیه، اتباع خارجی برای دریافت پاسپورت ترکیه باید طبق قانون ملی کشور خودشان و نیز اشخاص بدون ملیت به شرط بالغ بودن و داشتن توانایی تشخیص حائز شرایط زیر باشند.

  • داشتن اقامت بدون وقفه به مدت ۵ سال پیش از تاریخ مراجعه ( در زمان اقامت خود، فرد می‌تواند حداکثر ۶ ماه خارج از ترکیه حضور داشته باشد)
  • داشتن رفتار مناسب با حس مسئولیت لازم جهت زندگی اجتماعی، جلب اعتماد از طرف اطرافیان، عدم داشتن سو پیشینه یا عادات مغایر ارزش‌های جامعه
  • توانایی صحبت کردن به زبان ترکی به میزانی که بتواند با زندگی اجتماعی سازگار شود
  • داشتن درآمد کافی برای تامین هزینه‌های زندگی خود و افراد تحت تکلفشان در ترکیه
  • عدم وجود موردی مغایر با امنیت ملی و نظم عمومی
  • عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار و لاعلاج

از تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸، متقاضیان تنها با خرید ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار آمریکا، می‌توانند برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام کنند. همچنین در سالیان اخیر، دولت مردان ترکیه، به دلیل افزایش مهاجران و جذب سرمایه‌ گذار، سیاست‌ های جدیدی را برای مهاجران و روش‌های دریافت پاسپورت ترکیه که طبق آن‌ها، نرخ‌های اخذ پاسپورت در این کشور به شدن مطلوب‌ تر شده است.

از ویژگی‌ های مثبت مهاجرت و دریافت پاسپورت ترکیه‌ای این است که این فرایند برای همه افراد از همه کشورها به‌ صورت یکسان انجام می‌شود و بین ملیت‌ها هیچ‌ گونه تمایزی برقرار نیست. افراد از هر کشوری که باشند صرفاً بر اساس الزامات و استانداردهای ترکیه مانند رزومه تحصیلی، سابقه کاری و میزان سرمایه موجودشان برای اعطای حق شهروندی اولویت‌ بندی می‌شوند. پس اگر از بابت ملیت خود برای مهاجرت نگرانی دارید بهتر است آن را فراموش کرده و فقط روی کامل‌ کردن اسناد و مدارک مهاجرتی‌ تان تمرکز کنید.

مزایای دریافت پاسپورت ترکیه

همانطور که بیان شد، اخذ پاسپورت ترکیه می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای مهاجران داشته باشد که در ادامه قصد داریم برخی از آن‌ها را بررسی کنیم.

  • اخذ پاسپورت ترکیه، موجب گرفتن تابعیت این کشور برای متقاضی، همسر و تمامی فرزندان زیر ۱۸ سال وی می‎شود
  • فرد متقاضی با اخذ پاسپورت ترکیه، می‌تواند به ۱۴۸ کشور دنیا و جزایر کارایب بدون نیاز به ویزا سفر کند
  • پاسپورت ترکیه ارزش بسیار بالایی در اتحادیه اروپا و سایر کشورها دارد
  • افرادی که پاسپورت این کشور را دریافت می‌کنند، می‌توانند به راحتی در ۱۴۸ کشور جهان سرمایه گذاری کنند
  • با داشتن پاسپورت ترکیه، فرد به راحتی می‌توواند در این کشور خرید و فروش، کار و تحصیل کند و از خدمات رفاهی ارائه شده توسط دولت ترکیه استفاده کند
  • با دریافت پاسپورت ترکیه افراد می‌توانند تجربه یک زندگی اروپایی، بدون نیاز به صرف هزینه‌های بسیار زیادی را داشته باشند

مزایای دریافت پاسپورت ترکیه

امکان استفاده از سیستم بهداشتی و درمانی

یکی از مزایای اصلی شهروندی ترکیه، امکان استفاده کامل از سیستم بهداشتی و درمانی این کشور است. به هنگامی که شهروندی ترکیه را کسب می‌کنید، می‌توانید از خدمات پزشکی کامل این کشور برخوردار شده و به سیستم مراقبت‌های بهداشتی دسترسی پیدا کنید. این بدان معنا است که هم فرد متقاضی و هم خانواده او، حق استفاده از تمامی خدمات درمانی را خواهند داشت.

سیستم مراقبت‌های درمانی ترکیه شامل خدمات عمومی و خصوصی بوده که جز سیستم‌های درجه یک دنیا به شمار می‌رود. آن چه که در این سیستم ارزش و اعتبار بالایی دارد، دسترسی به خدمات اورژانس برای شهروندان ترکیه‌ای، حتی افرادی که بیمه درمانی دولتی ندارد، به‌صورت رایگان خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم و اساسی که دریافت پاسپورت ترکیه دارد این است که شما می‌توانید در این کشور حساب بانکی به نام خودتان افتتاح کنید. ترکیه به دلیل اتصال به شبکه‌های ملی جهانی از سیستم بانکداری باز بهره‌مند است و شما این امکان را خواهید داشت تا با واریز پول به‌حساب بانکی ترکیه‌ای از فروشگاه‌های سراسر جهان خرید کنید. البته این فقط یک‌روی ماجراست. از سوی دیگر شما با داشتن کارت‌بانکی ترکیه‌ای می‌توانید با سفر به بقیه نقاط جهان بدون هیچ مشکل صرافی، هزینه‌های خود را پرداخت کنید.

نکته دیگری که لازم است در مورد زندگی در ترکیه و اخذ تابعیت بدانید به خدمت سربازی اجباری مربوط می‌شود. بسیاری از افراد در زمان مهاجرت خانوادگی این موضوع را در نظر نمی‌گیرند و بدون اطلاع کامل اقدام به مهاجرت می‌کنند. در مورد خانواده‌ها و افراد زیر 18 سالی که به همراه پدر و مادر به ترکیه مهاجرت می‌کنند این موضوع برقرار است که فرد واجد شرایط باید در زمان مقرر برای انجام خدمت سربازی اعزام شود. همچنین اگر کسی در کشور مبدأ خودش این خدمت را به انجام رسانده باشد می‌تواند مدارک آن را ارائه داده و آن را معادل‌سازی کند.

زندگی، کار و تحصیل در ترکیه

از جمله مهم‌ ترین دلایل مهاجرت افراد مختلف به کشور ترکیه و دریافت پاسپورت این کشور این است که به فرد متقاضی و خانواده او این اجازه داده می‌شود تا به‌صورت کامل از حق زندگی، کار و تحصیل در این کشور برخوردار شوند. این امکان برای شما وجود دارد تا با تحصیل در ترکیه از برنامه‌ های آموزشی و دانشگاه‌ های رایگان این کشور استفاده کنید. اگر خود شما دانشجو هستید و یا فرزند محصل دارید، این مزیت می‌تواند بسیار به کار بیایید.
همچنین با دریافت پاسپورت ترکیه به‌ عنوان شهروند این کشور، می‌توانید از مزایای بازنشستگی و حقوق آن برخوردار شوید. به‌صورت کلی، شما و خانواده‌تان می‌توانید از زندگی در کشور زیبا و منحصربه‌ فرد ترکیه، نهایت لذت را ببرید.

هم اکنون ترکیه یک انتخاب بسیار ایده‌ آل برای خانواده‌هایی به شمار می‌آید که تصمیم دارند تا فرزندان خود را به‌دوراز استرس کنکور و امتحانات نهایی در یک سیستم آموزشی استاندارد ثبت‌نام کنند. این کشور دانشگاه‌ های بسیار معتبری دارد که مدرک آنها در همه جای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. در حقیقت می‌توان ترکیه را یک انتخاب بسیار ایده‌آل برای افرادی دانست که می‌خواهند در رشته‌هایی مانند پزشکی و دندان‌ پزشکی دانست که ورود به آن بسیار ساده‌تر از ورود به آن در داخل کشور است.

یکی دیگر از مزیت‌ های زندگی در ترکیه این است که یک مقصد بی‌ نظیر برای افراد بازنشسته به شمار می‌آید. کسانی که بازنشسته شده‌اند و سرمایه خوبی در طول مدت کار کردنشان جمع کرده‌اند می‌توانند به‌جای‌ ماندن در ایران، به ترکیه سفر کنند. آنها با سرمایه‌ گذاری و خرید ملک و در نهایت دریافت پاسپورت ترکیه یک زندگی رؤیایی و سرشار از آرامش را تجربه خواهند کرد. این کشور برای بازنشستگان اهمیت زیادی قائل است و برای آنها خدمات متنوعی اعم از درمانی و مراقبتی و حتی تفریحی در نظر گرفته است.

یک نکته مثبت دیگر که دررابطه‌ با مهاجرت به ترکیه و دریافت ویزای این کشور مطرح می‌شود مدت‌زمان کوتاهی است که طول می‌کشد تا فرایندهای آن طی شود. در حقیقت سیاست‌ های جذب سرمایه در کشور ترکیه به صورتی است که تلاش می‌کند که تاحدامکان پروسه ورود سرمایه به است کشور تسهیل و تسریع شود. به همین دلیل مدت‌ زمان دریافت پاسپورت ترکیه برای متقاضیان نیز در مقایسه با سایر کشورها بسیار کوتاه بوده و شاید در عرض 2 تا 3 ماه شما بتوانید شهروندی کشور ترکیه را به دست آورید.

دریافت آسان ویزای مسافرتی

شهروندان ترکیه‌ای با ارائه مدارک لازم می‌توانند به‌سادگی ویزای مسافرتی شینگن، انگلستان و یا حتی ایالات متحده آمریکا را دریافت کنند. این گزینه به‌ خصوص برای افرادی که مقیم کشوری هستند که دریافت ویزای شینگن در آن سخت و دشوار است، دارای اهمیت زیادی است. از سوی دیگر با دردست‌ داشتن پاسپورت ترکیه می‌توانید به کشورهای بسیار زیادی بدون دریافت ویزا، مسافرت کنید.

دریافت اقامت آمریکا با ویزای E-2

طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین کشور ترکیه و آمریکا به امضا رسیده است، تمامی شهروندان ترکیه‌ای می‌توانند از طریق ویزای سرمایه‌گذاری E-2 درخواست دهند. زمانی که شهروند ترکیه باشید، از شما به‌عنوان فردی که واجد شرایط دریافت ویزای E-2 امریکا است، یاد خواهد شد. به کمک چنین ویزایی می‌توانید اقامت کشور امریکا را به دست بیاورید.

هزینه‌ های مقرون‌ به‌ صرفه در ترکیه

ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، هزینه‌های زندگی پایین‌تری دارد. اگر می‌خواهید در نزدیکی اروپا زندگی کرده اما تصمیم دارید تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، کشور ترکیه گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود. هزینه‌های مسکن، خوردوخوراک، غذا، آب و برق در ترکیه ارزان خواهد بود، به‌خصوص اگر درآمد ارزی داشته باشید

انواع پاسپورت‌های ترکیه

پاسپورت‌ های این کشور در انواع مختلفی ارائه می‎شود که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌ های خاص خود را دارند. به همین دلیل، قبل از دریافت پاسپورت ترکیه باید با تمامی آن‌ها آشنایی داشته باشید. در ادامه هر یک از پاسپورت‌ های ترکیه و ویژگی‌ های آن‌ها را بیان می‌کنیم.

انواع پاسپورت‌های ترکیه

پاسپورت معمولی یا قرمز

پاسپورت قرمز یا همان معمولی، گه به عنوان گذرنامه مارون نیز شناخته می‎شود، از سال ۲۰۱۰ برای متقاضیان ارائه شد. قرمز یکی از رایج‌ ترین رنگ‌ها برای گذرنامه است و سالانه افراد بسیار زیادی برای اخذ این مدرک اقدام می‌کنند. در حالت کلی، پاسپورت قرمز برای آن دسته از شهروندان ترکیه صادر می‌شود که واجد شرایط هیچ یک از انواع گذرنامه‌ های دیگر نمی‌‎شود. افرادی که با استفاده از خرید خانه و یا سرمایه‌ گذاری برای اخذ پاسپورت اقدام می‌کنند، می‌توانند در زمانی بسیار کم این مدرک را دریافت کنند.

پاسپورت سبز و یا خصوصی

یکی دیگر از رایج‌ترین پاسپورت‌های ترکیه، مدل سبز و یا خصوصی آن می‌باشد. دارندگان این پاسپورت می‌توانند به راحتی به برخی از کشورهای دیگر سفر کنند. البته برخلاف گذرنامه معمولی، این نوع پاسپورت از پرداخت هزینه‌های معمول معاف است و صرفا لازم به پرداخت هزینه دفترچه می‌باشند. این هزینه‌ها چیزی در حدود ۵۰ لیر یا ۲۵ دلار است. پاسپورت خصوصی معمولا برای افرادی با شرایط زیر صادر می‎شود.

  • اعضای سابق مجلس شورای ملی
  • کارکنان رده اول، دوم و سوم دولتی
  • کارکنان بازنشسته رده اول، دوم و سوم دولت
  • شهرداران
  • همسر دارندگان این پاسپورت
  • فرزندان مجرد و غیر شاغل دارندگان این پاسپورت که با والدینشان زندگی می‌کنند.

پاسپورت خدماتی

این پاسپورت برای تمامی کارمندان دولتی که در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند صادر می‎شود. دارندگان این مدرک، می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۱۱ کشور دنیا مسافرت کنند.

پاسپورت سیاه یا دیپلماتیک

همانطور که از نام این مدرک مشخص است، این پاسپورت تنها برای افراد دیپلمات‌ های ترکیه ترکیه صادر می‎شود. این مدرک سیاه رنگ بوده و به وزرا ، رئیس قوه قضاییه و … تعلق می‌گیرد. این پاسپورت یک مدرک ۲۸ صفحه‌ای است.

نکات مهم در زمینه دریافت پاسپورت ترکیه

برای این که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنید، باید نکات مهمی را بدانید و با توجه به آن‌ها گام بردارید تا در این زمینه، به مشکلی برنخورید. البته نکات مهم در زمینه اخذ پاسپورت هر کشوری، دارای نکات بسیار زیادی است که صحبت از تمامی آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل، اگر شما هم قصد انجام این کار را دارید، بهتر است از قبل با یک مشاور خوب مشورت کنید تا به مشکلی بر نخورید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات در زمینه اخذ پاسپورت ترکیه را بیان می‌کنیم.

  • خرید خانه با سرمایه ۲۵۰ هزار دلار، بهترین روش برای مهاجرت و اقامت در ترکیه است. بر اساس قانون تنظیم شده در سال ۲۰۱۸، متقاضیان می‌توانند تنها با خرید خانه، اقامت دائم ترکیه را اخذ کنند
  • خرید خانه در این کشور، با استفاده از روش سرمایه گذاری، به هیچ عنوان به صورت قسطی امکان پذیر نیست. در واقع متقاضیان در این روش باید تمامی مبلغ خانه را به صورت نقدی پرداخت کنند
  • یکی دیگر از نکات بسیار مهم در زمینه خرید خانه در ترکیه، مربوط به امکان فروش آن است. در این زمینه لازم است بدانید شما تا سه سال نمی‌توانید خانه خود را بفروشید و یا تعویض کنید. اما پس از این مدت، منعی برای فروش و اجاره آن وجود ندارد
  • مراحل و فرایندهای لازم برای دریافت پاسپورت ترکیه با استفاده از روش‌های مختلف، متفاوت و پیچیده است. به همین دلیل، برای این که در این زمینه به مشکلی بر نخورید، بهتر است حتما با یک مجموعه کاردان و مجرب همکاری داشته باشد. دقت داشته باشید که هر گونه اقدام انفرادی در این زمینه می‌تواند بسیار ریسکی باشد و عواقب مختلفی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است تحقیقات لازم را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
  • یک نکته مثبت در مورد کشور ترکیه وجود دارد و آن این بوده که در سال‌های اخیر دیگر نیازی نیست که فرد متقاضی مهاجرت شخصاً به این کشور سفر کند. باتوجه‌به تسهیل‌کردن مراحل مهاجرت به ترکیه، هم اکنون امکان اقدام به مهاجرت از داخل کشور نیز مهیا است. شما می‌توانید با همراهی متخصصان و وکلای مهاجرتی از مؤسسات معتبر مانند مجموعه هرمس به‌ سادگی از داخل کشور برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنید. این کار ازآنجایی‌ که از راه دور انجام می‌شود نیازمند صرف دقت زیادی است و باید در انتخاب شخص وکیل حساسیت زیادی به خرج دهید.
  • ذکر یک نکته مهاجرتی در این قسمت خالی‌ ازلطف نیست و آن به فرزندان بالای 18 سال مربوط می‌شود. اگر فرزند شما سالم است و بالای 18 سال سن دارد باید مستقل از شما برای مهاجرت به ترکیه اقدام کند. اما از طرفی اگر فرزند معلول دارید می‌توانید با نشان‌ دادن مدارک پزشکی و گواهینامه‌ هایی که نشان بدهد وی نمی‌تواند جدا از شما زندگی کند می‌توانید برای او نیز درخواست صدور پاسپورت و حق شهروندی کنید. البته دریافت پاسپورت ترکیه برای فردی که نیروی کار یا محصل نیست دشوار است و باید با پشتوانه مالی بالایی برای این کار اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت ترکیه

یکی از موارد بسیار مهم در زمینه اخذ پاسپورت ترکیه، آماده کردن مدارکی است که برای این منظور نیاز خواهید داشت. دقت داشته باشید که تکمیل بودن این مدارک اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که حتی یکی از آن‌ها را نداشته باشید، ممکن است فرایند دریافت پاسپورت ترکیه شما بسیار طولانی مدت شود و یا به طور کلی نتوانید این مدرک را اخذ کنید. در ادامه مهم‌ترین مدارک برای این امر را بیان می‌کنیم.

  • اصل گذرنامه متقاضی و همراهان برای اخذ پاسپورت ترکیه
  • متقاضی باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد
  • ارائه سند رسمی ازدواج و یا طلاق متقاضی
  • ارائه شناسنامه به همراه مدرک ترجمه شده آن
  • ارائه گواهی عدم سو پیشینه در کشور مبدا
  • گواهی تمکن مالی
  • متقاضی باید بتوانید به اندازه رفع نیاز، به زبان ترکی نیز مسلط باشد

البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که این موارد تنها بخشی از مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت ترکیه بود. اما به طور کلی، مدارک لازم برای این امر می‌تواند با توجه به روش انتخابی شما متفاوت باشد.

یک موضوع البته در مورد افراد مطرح است و آن این بوده که آیا همه افراد برای اعطای تابعیت تأیید می‌شوند؟ در مورد کشور ترکیه باید بگوییم که این سرزمین به تعداد افراد زیادی تا کنون اقامت دائم داده است و آنها می‌توانند در این مشور به‌ صورت طولانی‌ مدت بمانند؛ اما پاسپورت و حق شهروندی ندارند. اگر مسی قصد دارد که با دریافت پاسپورت ترکیه حق شهروندی این کشور را به دست آورد باید به دولت و مقامات مربوطه ثابت کند که برای جامعه و امنیت کشور ترکیه هیچ خطری ندارد.

راه‌های اخذ پاسپورت ترکیه

حال که به‌ خوبی با مزایا و کاربرد پاسپورت و گذرنامه ترکیه آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا شما را با راه‌ های اخذ آن آشنا کنیم. دولت ترکیه برنامه‌ های مختلفی را برای ارائه پاسپورت خود به متقاضیان در نظر دارد که به هر فرد این اجازه را می‌دهد تا بسته به شرایط خودش، یکی از آن‌ها را انتخاب کند. شاید در بین تمامی راه‌های مهاجرت و اخذ پاسپورت کشور ترکیه، دریافت شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری بهترین آن‌ها باشد.
این مسیر نسبت به سایر روش‌های دریافت پاسپورت، ساده‌ تر، ارزان‌ تر و سریع‌ تر خواهد بود؛ به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌ گذاران در سراسر دنیا، از این روش برای دریافت شهروندی کشور ترکیه استفاده می‌کنند. عدم نیاز به اقامت و آزمون زبان، از دیگر مزایای دریافت پاسپورت کشور ترکیه از طریق سرمایه‌ گذاری است. حال اجازه دهید تا شما را با تمام راه‌ های اخذ پاسپورت این کشور، آشنا کنیم.

اما در اینجا یک سؤال مطرح می‌شود و آن این است که به‌طورکلی چه افرادی و با چه ویژگی‌هایی می‌توانند شهروند شده و با دریافت پاسپورت ترکیه، از خدمات این کشور بهره‌مند شوند؟ در پاسخ باید بگوییم که هر فردی که از خارج از کشور ترکیه به این سرزمین سفر می‌کند این شانس را دارد که برای دریافت پاسپورت و اخذ شهروندی اقدام کند. البته ذکر این نکته نیز لازم بوده که هر استان و ایالات کشور ترکیه می‌تواند به‌صورت مستقل در باره اعطای حق شهروندی به متقاضیان تصمیم‌گیری کند.

غیر از مسئله‌ای که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، یک مسئله حقوقی دیگر نیز وجود دارد و آن تعداد تابعیت‌ های شماست. قبلاً هم ذکر کرده‌ایم که کشور ترکیه از بابت اعطای حق شهروندی دوگانه و یا حتی بیشتر هیچ مشکلی ندارد. اما شما باید بررسی کنید که آیا کشور اول شما نیز این موضوع را می‌پذیرد یا خیر. بسیاری از کشورهای دنیا با تابعیت‌ های دوگانه یا بیشتر مسئله‌ای ندارند؛ اما ممکن است درصورتی‌ که تعداد تابعیت‌ های شما از تعداد خاصی بیشتر شود برای حقوقتان در سایر کشورها به‌ خصوص کشور مبدأ مشکلی ایجاد شود.

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق کار

یکی از راحت ترین روش‌ها برای مهاجرت به ترکیه، از طریق کار است. با استفاده از این روش، متقاضیان می‌توانند ابتدا به این کشور وارد شوند و طبق قوانین ترکیه، مالیات خود را بپردازند سپس اقامت دائم و تابعیت خود را نیز کسب کنند. به همین دلیل، می‌توان گفت یکی از راه‌های اخذ پاسپورت ترکیه، استفاده از ویزای کاری است. برای این که شما بتوانید در این کشور مشغول به کار شوید، ابتدا باید در ترکیه یک کارفرمای معتبر پیدا کنید و پیشنهاد کاری از وی داشته باشید.

برای این امر، شما می‌توانید با درخواست کار، برای اقامت و دریافت مجوز کار در ترکیه اقدام کنید. برای اخذ مجوز کار در ترکیه، ابتدا باید کارفرمای شما درخواست خود را به وزارت کار ارسال کند و در اسرع وقت که اغلب زیر ۹۰ روز است، بررسی روی این درخواست انجام شده و پاسخ داده می شود و مجوز صادر خواهد شد. دقت داشته باشید که این مجوز ابتدا برای مدت زمان یک سال داده می‎شود اما پس از این مدت،  متقاضی می‌توان درخواست تمدید داشته باشد. در نهایت پس از گذشت ۸ سال، متقاضی می‌تواند برای اقامت دائم و دریافت پاسپورت ترکیه درخواست دهد.

به این نکته باید توجه داشته باشید که طبق داده‌های رسمی از دولت ترکیه، نرخ بیکاری در این کشور در سال ۲۰۱۸ در حدود ۱۲ درصد بوده و به همین دلیل، می‌توان گفت که شرایط کار در این کشور خیلی مطلوب نیست. یکی از شرایط اصلی برای مهاجرت با این روش نیز تسلط به زبان ترکیه‌ای است. درصد بسیار کمی از مردم ترکیه به زبان انگلیسی مسلط هستند، به همین دلیل، هر فرد باید ترکی را به خوبی بلد باشد.

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق کار

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق تحصیل

یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به ترکیه، از طریق تحصیل است. البته دقت داشته باشید که تحصیل به عنوان یک روش غیر مستقیم شناخته می‎شود، زیرا تنها با تحصیل به دانشجویان اقامت دائم داده نمی‎شود. از آن جایی که ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد و ایرانیان برای سفر به این کشور نیازی به اخذ ویزا ندارند، بسیاری از ایرانیان، این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند تا بتوانند در طول دوره تحصیلی به راحتی به ترکیه سفر داشته باشند. البته ترکیه دارای سیستم آموزشی بسیار خوبی در سطح جهان است و با توجه توافقات انجام شده با اتحادیه اروپا، پیش بینی می‌شود که این شرایط بهتر از قبل نیز شود.

دانشگاه‌های این کشور به دو دسته دولتی و آزاد تقسیم بندی می‎شود که هزینه‌های آن نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد. اما بسیاری از آن‌ها در رتبه‌های خوبی در سطح دانشگاه‌های جهانی قرار دارند. به همین دلیل، قبل از این که بخواهید اقدامی در این زمینه داشته باشید، ابتدا باید در مورد هزینه‌های احتمالی آن به خوبی تحقیق کنید. البته همانطور که بیان شد، با استفاده از این روش نمی‌توانید به صورت مستقیم پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

در واقع شخص باید پس از اتمام تحصیل، برای به دست آوردن اقامت و در نهایت پاسپورت ترکیه، به کار این کشور مشغول شود. البته برای این امر می‌توان از روش‌های دیگر مانند ازدواج و یا سرمایه گذاری نیز اقدام کرد.

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه‌ گذاری

همانطور که در بخش‌های دیگر این مطلب بیان شد، یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت دائم این کشور، سرمایه گذاری از طریق خرید خانه و یا روش‌های دیگر است. با استفاده از این روش، متقاضیان دریافت پاسپورت ترکیه می‌توانند به سرعت این مدرک را اخذ کنند.

 

البته به خاطر داشته باشید که روش انتخابی شما، می‌تواند بر روی مبلغ سرمایه مورد نیاز در ترکیه نیز تاثیر داشته باشد. همچنین این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این مبلغ باید در حدود ۳ سال در اختیار دولت ترکیه باقی بماند. در ادامه برخی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در این کشور را بیان می‌کنیم.

  • سرمایه گذاری به صورت سپرده بانکی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار آمریکا
  • با خرید سهام به ارزش ۵۰۰ هزار دلار کشور آمریکا
  • خرید اوراق قرضه به ارزش ۵۰۰ هزار دلار آمریکا
  • از طریق ثبت شرکت و استخدام ۵ نیروی کاری که شهروندان ترکیه هستند
  • به‌وسیله خرید ملک به ارزش 400 هزار دلار آمریکا

یک سؤال اساسی برای همه متقاضیان اخذ شهروندی ترکیه از طریق ملک ممکن است پیش بیاید و آن این است که آیا می‌ توانیم با ملک‌ هایی که قبلاً در ترکیه خریده‌ ایم به این کشور مهاجرت کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که همان گونه که در قسمت‌های پیشین مقاله هم اشاره شد قانون سرمایه‌ گذاری در ملک برای دریافت پاسپورت ترکیه در سال 2018 اصلاح شد. به‌موجب این قانون شما برای اقدام جهت دریافت حق شهروندی باید خانه و املاک خود را از 18 سپتامبر 2018 به بعد خریداری کرده باشید.

پس بااین‌ وجود باید اشاره کنیم که املاک قدیمی‌ تری که خریداری کرده‌اید در این زمینه به‌صورت مستقیم نمی‌توانند به شما کمکی بکنند. اما یک روش غیرمستقیم برای زنده کرده دارایی‌ های شما در ترکیه وجود دارد که بتوانید با کمک آنها حق شهروندی را کسب کنید. به‌ این‌ ترتیب که شما باید ابتدا همان دارایی‌ها و خانه‌هایی که در کشور ترکیه تا قبل از تاریخ ذکر شده خریده‌اید را بفروشید و سپس با همان سرمایه اقدام به خرید ملک جدید کنید. بدیهی است که از این طریق تاریخ خرید ملک شما شامل این قانون خواهد شد و دریافت پاسپورت ترکیه برایتان میسر می‌شود.

 

اخذ پاسپورت از طریق خرید ملک در ترکیه

با اصلاحیه منتشر شده در روزنامه رسمی مورخ 19.09.2018، هزینه‌های مالی در فرایند اخذ شهروندی ترکیه به میزان قابل‌ توجهی افزایش یافت. براین‌اساس، خارجی‌هایی که در املاک و مستغلات به ارزش حداقل 400000 دلار در ترکیه سرمایه‌ گذاری کرده‌اند، می‌توانند حق شهروندی ترکیه را داشته باشند.

یکی از سؤالاتی که بسیاری از متقاضیان مهاجرت به ترکیه از وکلای مهاجرتی می‌پرسند این است که آیا این سرمایه‌ گذاری در ملک باید منحصر به یک‌ خانه باشد؟ در پاسخ باید بگوییم که هیچ محدودیتی از بابت تعداد املاکی که می‌خرید وجود ندارد؛ ولی باید دو شرط را در زمان اقدام برای مهاجرت در نظر داشته باشید. نخست اینکه مجموع ارزش این املاک باید حتماً 400 هزار دلار باشد و اینکه در زمان اقدام برای مهاجرت و دریافت پاسپورت ترکیه باید حتماً همه املاک خریداری شده باشند.

نکته دیگر در مورد خرید ملک در ترکیه برآورد هزینه‌ های آنهاست. در حقیقت افراد ممکن است سردرگم شوند که پرداخت هزینه‌ها بابت انتقال مالکیت خانه یا زمین باید به دلار باشد یا لیر ترکیه؟ این موضوع به مشاور املاک شما وابسته است که چگونه آن ملک را قیمت‌ گذاری کرده است. اگر قیمت را بر اساس دلار اعلام کرده باشند آنگاه فرایند شما برای پرداخت هزینه و اقدام برای مهاجرت بسیار ساده و کوتاه خواهد بود. اما اگر این هزینه بر اساس لیر باشد شما می‌توانید بر اساس اعلام نرخ لیر و دلار بانک مرکزی در زمان خرید هزینه‌ها محاسبه کنید.

اخذ پاسپورت از طریق انتقال سرمایه به ترکیه

در صورت تمایل می‌توانید برای دریافت پاسپورت ترکیه از مسیر انتقال سرمایه در این کشور استفاده کنید. حداقل میزان سرمایه برای دریافت تابعیت کشور ترکیه از این طریق، ۵۰۰۰۰۰ دلار است. شما می‌ توانید سرمایه خودتان را به‌عنوان سپرده در یکی از بانک‌های ترکیه قرار دهید و یا با خرید اوراق قرضه یا سرمایه‌ گذاری در صندوق سهام، این مسیر را طی کنید.

در این قسمت لازم است که یکی از اشتباهات متداول ایرانیان در زمان انتقال سرمایه و اقدام برای مهاجرت را برایتان شرح دهیم. بسیاری از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که به‌جای خرید ملک یا خانه آماده، به سراغ پیش‌فروش بروند یا اینکه آن ملک را به‌صورت قسطی خریداری کنند. در این زمان فرایند باید مانند اقدام برای دریافت پاسپورت ترکیه از طریق انتقال سرمایه انجام شود. در واقع بسیاری گمان می‌کنند که با این کار می‌توانند ملک ارزان‌تری بخرند و به‌مرور ارزش آن به 400 هزار دلار برسد.

اما این کار برای دولت ترکیه قابل‌پذیرش نیست و شما باید برای ورود به پروسه دریافت حق شهروندی و پاسپورت الزاماً 400 هزار دلار را وارد این کشور کنید. همین فرایند خرید قسطی و پیش‌فروش املاک میز تحت شرایط خاص و دشواری انجام می‌شود و شما باید مدارک مالی مستحکمی برای اثبات انتقال سرمایه به مقامات مسئول ارائه کنید. با رعایت این موارد پاسپورت شما ظرف مدت کوتاهی آماده خواهد شد.

اخذ پاسپورت از طریق ایجاد شغل در ترکیه

از دیگر راه‌هایی سرمایه‌ گذاری در ترکیه که منجر به دریافت پاسپورت این کشور خواهد شد، ایجاد شغل در ترکیه است. شما می‌توانید با تأسیس یک شرکت و یا راه‌ اندازی یک کسب‌ وکار در کشور ترکیه، تابعیت آن را دریافت کرده و برای زندگی به ترکیه مهاجرت کنید. شرط اصلی برای طی‌ کردن این مسیر مهاجرتی، استخدام حداقل ۵۰ نفر از شهروندان کشور ترکیه است.

برای دستیابی به پاسپورت ترکیه از این روش شما باید مقدمات زیادی را آماده کنید. اولین مورد طرح بیزینسی است که باید برای مقامات مربوطه آن را ارائه کنید و ثابت کنید که به درآمدزایی و سوددهی می‌انجامد. مورد دیگر اینکه باید مقیاس سازمانتان را برای آنها شرح دهید و بگویید که تا چه میزان امکان توسعه و گسترده‌کردن این کسب‌وکار وجود دارد. نکته مهم بعدی در خصوص ایجاد شغل برای دریافت پاسپورت ترکیه این است که اثبات کنید علم و تجربه کافی برای ایجاد آن شغل را دارید.

معمولاً مقامات سفارت خانه ای به افرادی که هیچ سابقه‌ای در آن زمینه شغلی دارند اعتماد نکرده و ریسک آن را نمی‌پذیرند. داشتن مدارکی که ثابت کند شما در این زمینه از اطلاعات و مهارت کافی برخوردار هستید به شانستان برای دریافت حق شهروندی اضافه می‌کند. نکته بسیار مهم و اساسی دیگری که لازم است در این زمینه حتماً مدنظر داشته باشید سرمایه کافی برای ایجاد شغل است. ازآنجایی‌که این کشور برای ایجاد شغل شرایط و ضوابط دشواری تدوین کرده است شما باید سرمایه زیادی را برای این کار در اختیار داشته باشید.

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق تولد

تمامی کشورها در سراسر جهان، برای اعطای پاسپورت از طریق تولد، از یکی از قوانین خاک و یا خون استفاده می‌کنند. به همین دلیل، با تولد فرزند در کشوری شرایط اقامت در آن کشور نیز می‌تواند متفاوت باشد. ترکیه از قانون خون در این زمینه پیروی می‌کند. به همین دلیل، در صورتی که پدر یا مادر شخص تابعیت کشور ترکیه را داشته باشد، حق شهروندی این کشور خود به خود به فرزند آن‌ها منتقل می‎شود. اما در صورتی که فرزندی در ترکیه به دنیا بیاید که والدینش خارجی باشند، هیچ اقامتی به وی اعطا نخواهد شد.

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق تولد

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه، ازدواج است. یکی از اصولی که بسیاری از کشورها به آن پایبند هستند، امکان الحاق همسر در صورت عقد پیمان ازدواج است. البته در این زمینه نیز کشورهای مختلف سخت گیری‌های خاص خود را دارند و بسته کشور طول زمان الحاق همسر، متفاوت خواهد بود.

ترکیه نیز جز کشورهایی است که شرایط الحاق همسر را فراهم می‌آورد و در صورت ازدواج پاسپورت ترکیه‌ای را اهدا می‌کند. البته ازدواج باید شرایط خاصی داشته باشد. باید به دولت کشور ترکیه اثبات کنید که ازدواج شما از روی عشق و علاقه بوده و تنها برای کسب تابعیت این کشور، ازدواج نکرده‌اید. همچنین باید نشان دهید که در زمان درخواست برای اخذ پاسپورت این کشور، ازدواج خودتان را به ثبت رسانده‌اید. ازدواج شما باید کاملا قانونی ثبت شود سپس شما می‌توانید به این کشور وارد شود. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای دریافت پاسپورت ترکیه حتما باید سه سال از ازدواج شما گذشته باشد.

برای ثبت ازدواج در ترکیه نیز قوانین وجود دارد که باید تمامی آن‌ها را رعایت کنید. به عنوان مثال، هر دو طرف در ازدواج، باید ۱۸ سال سن داشته باشند و در صحت و سلامت عقل باشند. از ازدواج خود به صورت کامل خارج شده باشند و در صورت مطلقه بودن، مدت زمان شرعی آن گذشته باشد. همچنین باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که در صورتی که پس از اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه، دو طرف از یکدیگر جدا شوند، تابعیت شخص از بین نمی‌رود، اما در صورتی که صوری بودن آن اثبات شود، مجازات و اخراج از ترکیه را به همراه خواهد داشت.

تمدید اقامت ترکیه

تمدید اقامت ترکیه

اخذ اقامت ترکیه به‌صورت موقت و دائم به‌خصوص در میان ایرانیان بسیار رواج یافته است. دلیل آن نیز نزدیکی کشور ترکیه به ایران، نزدیک بودن فرهنگ‌ها، ارزان‌ بودن سفر به ترکیه و غیره می‌باشد.

سخن پایانی

در این مطلب، با بررسی نکات و شرایط دریافت پاسپورت ترکیه همراه شما بودیم. ترکیه یکی از بهترین همسایگان ایران است و سطح زندگی مردم در این کشور، به اندازه کشورهای اروپایی است. در سالیان اخیر، ترکیه شرایط بسیار مناسبی را برای مهاجرت اتباع خارجی فراهم کرده است و به همین دلیل، سالانه افراد بسیار زیادی این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کند. نزدیکی به ایران، تشابهات فرهنگی و اجتماعی، هزینه‌های کم زندگی و بسیاری موارد دیگر، باعث شده است تا بیشترین متقاضیان اخذ اقامت دائم ترکیه را ایرانیان تشکیل بدهند. اگر شما هم قصد مهاجرت به این کشور را دارید، حتما باید از قبل در مورد قوانین و شرایط این امر تحقیق کنید. همچنین دقت داشته باشید که اخذ پاسپورت ترکیه دارای فرایندهای بسیار پیچیده‌ای است. به همین دلیل، برای این که در این زمینه به مشکلی بر نخورید، بهتر است حتما با یک مجموعه مهاجرتی مشورت کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
شرط اول اقامت کاری ترکیه چیست؟
پیشنهاد کاری از یک کارفرمای معتبر
ارزش پاسپورت ترکیه ؟
پاسپورت ترکیه دارای رتبه ۳۸ جهانی است. با استفاده از این پاسپورت، می‌توانید بدون نیاز به اخذ ویزا، به ۷۱ کشور جهان به صورت آزادانه سفر کنید.
حداقل ارزش ملک برای سرمایه گذاری در ترکیه چه میزان است؟
در روش خرید ملک، در صورتی که ارزش ملک یا آپارتمان خریداری شده حدود ۲۵۰ هزار دلار آمریکا باشد، طی ۷۰ روز پاسپورت به شما ارائه می‎شود و همانطور که بیان شد، تا ۳۳ سال امکان فروش آن وجود نخواهد داشت.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای