شهروندی و پاسپورت آلمان

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان مطلبی است که در این مقاله با جزئیات به آن پرداخته ایم. اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان در سال 2023 شرایط خاص خود و روش های مختلفی دارد. در این مقاله می خواهیم روش های مختلف اخذ شهروندی و پاسپورت آلمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

کشور آلمان مقصد مهاجرتی تعداد زیادی از ایرانیان است، در این مقاله می توانید از روش های مختلف مهاجرت به آلمان و اخذ تابعیت این کشور مطلع شوید و از طریق وکلای متخصص ما برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

درباره آلمان

آلمان کشوری در قاره اروپا است. نام رسمی این کشور جمهوری فدرال آلمان است و از ثروتمند ترین و صنعتی ترین کشورهای جهان  می باشد. آلمان دارای ۱۶ ایالت است که برخی از این ایالت ها در برخی موارد به صورت مستقل از دولت مرکزی تصمیم گیری می کنند. آلمان از کشورهایی است که اتحادیه اروپا را بنیان گذاری کرد.

آلمان پنجمین کشور پرطرفدار برای مهاجرین در کل دنیاست. دلیل این استقبال زیاد اقتصاد خوب، سیستم آموزشی منظم، و موقعیت های کاری زیاد این کشور است. مردم از همه جای دنیا تمایل دارند شانس زندگی در این کشور را داشته باشند.

درباره آلمان

شرایط به دست آوردن تابعیت آلمان

برای به دست آوردن تابعیت آلمان شرایط قانونی خاصی وجود دارد که فرد متقاضی تنها با رعایت این شرایط می تواند شهروندی و پاسپورت این کشور را اخذ کند.

روش های اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق داشتن اقامت

  1. اولین شرط برای پروسه اخذ پاسپورت آلمان در این روش داشتن یکی از اقامت های زیر است:

اقامت دائم

بلو کارت آلمان یا Blue Card

اقامت کوتاه مدت (به شرطی که منجر به اقامت دائم شود.)

متقاضی باید به مدت حداقل ۸ سال به صورت قانونی در کشور آلمان زندگی کرده باشد

مدرک معتبر زبان آلمانی داشته در سطح حداقل ب۱ داشته باشد

فرد متقاضی باید توانایی حمایت مالی خود و خانواده خود را بدون کمک دولت داشته باشد.

متقاضی هیچ سابقه کیفری نداشته باشد و در تمام مدت اقامت خود همه قوانین کشور آلمان را رعایت کرده باشد.

متقاضی باید در آزمون شهروندی این کشور قبول شده باشد.

باید تابعیت و شهروندی سابق خود را واگذار کرده باشد.

روش های اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان

سابقه اقامت فرد متقاضی در سیستم دولت آلمان ثبت می شود، برای همین دسترسی به آن راحت است. برای اثبات اینکه فرد توانایی مالی مورد نظر را دارد می تواند نامه بانکی مبنی بر گردش و مانده حساب خود را تهیه کند. در آخر شما موظف هستید تابعیت قبلی خود را واگذار کنید تا پرونده کامل شود و شما بتوانید پاسپورت کشور آلمان را اخذ کنید، مگر افرادی که کشور مبدا این اجازه را به فرد نمی دهد.

مهمترین مدرکی در این پروسه فرد متقاضی باید ارائه دهد مدرک زبان آلمانی است که باید حداقل در سطح ب۱ باشد. این مدرک باید یکی از مدارک معتبر و رسمی اتحادیه اروپا و آلمان باشد.

اگر فرد متقاضی بتواند ثابت کند تمام شرایط گفته شده را دارد می تواند پرونده خود را آغاز کند. همه افراد بالای ۱۶ سال می توانند خود برای پاسپورت اقدام کنند و برای افراد زیر ۱۶ سال باید والدین یا سرپرست قانونی آنها برای پاسپورتشان و تابعیت اقدام کنند.

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق ازدواج

فقط افرادی که اقامت دائم کشور آلمان را دارند صلاحیت اخذ شهروندی این کشور را ندارند، بلکه افرادی که با یک شهروند آلمانی ازدواج کرده باشند هم می تواند برای تابعیت خود اقدام کند.

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق ازدواج

فرد خارجی که با یک شهروند آلمانی ازدواج کرده است هم باید شرایط خاص خود را برای اخذ پاسپورت داشته باشد به این معنی که فرد متقاضی نمیتواند به تنهایی و فقط به واسطه ازدواج براش تابعیت اقدام کند، بلکه باید حداقل به مدت ۲ سال با فردی که شهروندی آلمان را دارد ازدواج کرده باشد و حداقل به مدت ۳ سال در آلمان اقامت داشته باشد.

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق نژاد

یکی دیگر از روش هایی که فرد می تواند تابعیت کشور آلمان را داشته باشد از طریق نژاد است، این به معنی است که اگر پدر یا مادر فرد تابعیت آلمان را داشته باشد فرزند می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند، و مهم نیست در کجای کشور آلمان و یا دنیا به دنیا آمده باشد فقط والدین او باید برای انجام پروسه اقدام و ثبت نام کنند. البته بین سن ۱۸ تا ۲۳ فرد می تواند تابعیت نهایی خود انتخاب کند ( در صورتی که در کشور دیگری به دنیا آمده باشد و تابعیت آن کشور نیز داشته باشد.)

همچنین اگر قبل از سن ۱۸ سالگی کودکی توسط یک فرد دارای تابعیت آلمان به فرزندی پذیرفته شده باشد هم می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند.

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان توسط تولد

اگر کسی دارای والدین آلمانی نباشد اما داخل مرز های قانونی آلمان به دنیا آمده باشد می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند. فردی که از این طریق می خواهد برای اخذ تابعیت خود اقدام کند و یا والدینش برای پرونده اش ثبت نام کند باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • یکی از والدین حداقل به مدت ۸ سال در آلمان زندگی کرده باشد.
  • در زمانی که کودک به دنیا آمده است یکی از والدینش اقامت دائم آلمان را اخذ کرده باشد.

اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان توسط تولد

در این روش کودک باید وقتی به سن ۱۸ سالگی رسید تابعیت نهایی خود را در صورت داشتن تابعیت از یک کشور دیگر انتخاب کند. این قانون شامل همه نوزادانی که بعد از سال ۱۹۹۰ در آلمان به دنیا آمده اند می شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ تابعیت آلمانی

علاوه بر شرایطی که در بالا گفته شد، شما برای اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان باید یک سری مدارک را آماده کنید و آن‌ها را به اداره مهاجرت کشور آلمان تحویل دهید. دقت داشته باشید که وجود هرگونه نقص و ایراد در مدارک شما ممکن است باعث ریجکت شدن درخواست شما شود؛ بنابراین سعی کنید تمامی مدارک خود را به طور کامل آماده سازی کرده و آن­ها را در اختیار دولت قرار دهید. در ادامه این مدارک را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • داشتن گذرنامه یا کارت شناسایی یا کارت مربوط به اقامت
  • شناسنامه و مدارک هویتی
  • در صورتی که متقاضی متأهل باشد، باید سند ازدواج خود را نیز تحویل دهد.

مزایای اخذ شهروندی و پاسپورت کشور آلمان

همان طور که می‌دانید اخذ شهروندی این کشور مزایای بسیار زیادی دارد. تعداد زیادی از افراد تنها برای این که از این مزایا برخوردار شوند، کشور آلمان را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند. شما پس از 8 سال زندگی در این کشور می‌توانید برای اخذ تابعیت اقدام کنید و از مزایای مختلف آن برخوردار شوید. این مزایا را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • داشتن حق آزادی بیان به طور کامل
  • شرکت در انتخابات و داشتن حق رأی
  • سفر به 166 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا و تنها به وسیله پاسپورت
  • برخورداری از بیمه درمانی و امکان انجام خدمات درمانی به صورت رایگان
  • داشتن حق کار در شرکت‌ های بین‌ المللی و مراکز دولتی
  • دارا بودن حق تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌ ها و کالج‌های کشور آلمان
  • استفاده از حق بازنشستگی در کشور آلمان یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا

بررسی آزمون شهروندی کشور آلمان

همان طور که گفته شد متقاضیان برای اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان موظف به شرکت در آزمون شهروندی هستند. این آزمون برای اخذ تابعیت کاملاً ضروری بوده و اگر می‌خواهید شهروند کشور آلمان شوید، باید حتماً این آزمون را با نمره بالا قبول شوید. از این آزمون اغلب برای آزمودن میزان آگاهی مهاجران نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور آلمان استفاده می‌شود.

در این آزمون اغلب از شما سؤالاتی در مورد مسائل روز آلمان پرسیده می‌شود و شما با آگاهی داشتن از آن‌ها به دولت این کشور نشان می‌دهید که به این کشور علاقه دارید و برای شهروند شدن گزینه مناسبی هستید. سؤالات مختلفی در این آزمون تعبیه شده است که موضوعات متنوعی نیز دارند. از جمله موضوعات آن می‌توان به فرهنگ، تاریخ، اقتصاد، قوانین مدنی و… اشاره کرد. اگر بخواهید در این آزمون قبول شوید باید به 17 سؤال از 30 سؤال پاسخ درست بدهید.

ویزای آلمان

ویزای آلمان

ویزای آلمان مطلبی است که در این مقاله با جزئیات به آن پرداخته ایم. آلمان از لحاظ جمعیت با جمعیتی بالغ بر ۸۳ میلیون نفر، دومین کشور اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و به لحاظ اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا است.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله خواندیم کشور آلمان مقصد مهاجرتی تعداد زیادی از ایرانیان است در این مقاله می توانید از روش های مختلف مهاجرت به آلمان و اخذ تابعیت این کشور مطلع شوید و از طریق وکلای متخصص ما برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
روش های اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان​ چیست؟
اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق داشتن اقامت اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق ازدواج اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق نژاد​ اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان توسط تولد​
در اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق ازدواج​ چند سال باید زندگی مشترک داشت؟
باید حداقل به مدت ۲ سال با فردی که شهروندی آلمان را دارد ازدواج کرده باشد و حداقل به مدت ۳ سال در آلمان اقامت داشته باشد.
اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق نژاد​ چیست؟
این به معنی است که اگر پدر یا مادر فرد تابعیت آلمان را داشته باشد فرزند می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند، و مهم نیست در کجای کشور آلمان به دنیا آمده باشد فقط والدین او باید برای انجام پروسه اقدام و ثبت نام کنند.​
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامان کرمی
1 سال قبل

بعد از چند سال میتونیم برای دریافت شهروندی المان درخواست بدیم؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  سامان کرمی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
عموما 8 سال

حدیث
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
پروسه اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان از طریق داشتن اقامت حدودا چه مقدار زمان میبره؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  حدیث
2 سال قبل

بعد از گرفتن اقامت دائم و گذشت زمان با داشتن شرایط میتونید برا شهروندی اقدام کنید

علی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
آیا پس از اخذ شهروندی و پاسپورت آلمان دیگه پاسپورت و تابعیت ایران را نخواهیم داشت؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  علی
2 سال قبل

سلام . میتونید تا 2 تابعیت رو داشته باشید

Masoud
3 سال قبل

سلام‌وقت بخیر
جهت شهروندی المام

کارشناس هرمس
پاسخ به  Masoud
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
در ارتباط با کشور آلمان ، ما کاریابی شما را انجام میدهیم ، البته در صورت واجد شرایط بودن.

کادر هرمس اپلای