فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی ها

فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی ها

فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی ها و نحوه رفتار و پذیرش مهاجران موضوع مهمی است که باید بررسی شود. ما در این مقاله به وضعیت مهاجران در آلمان می پردازیم. امیدواریم این توضیحات چشم انداز خوبیب برای کسانی که قصدمهاجرت به آلمان را دارند باشد. با ما همراه باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

جامعه آلمان با فرهنگی متنوع و جهانی

برای بسیاری از بازدید کنندگان کشور آلمان موضوعی که تأثیر ماندگاری بر ذهن مخاطب گذاشته بود، فرهنگ متنوع و رفتار متفاوت شهروندان آلمانی بود. این امر به ویژه در رویدادهای مهمی مانند جام جهانی ۲۰۰۶ فیفا خود را نشان داد. در آن زمان شعار رسمی بازی ها  “زمانی برای دوستی” بود. بسیاری از کسانی که در طول جام جهانی از این کشور بازدید کردند، از رفتاردوستانه و علاقه مندی آلمانی ها  برای ارتباط با افراد خارجی، شگفت زده شده بودند.

آلمان در بین کشورهای عضو یورو پرجمعیت ترین کشور اتحادیه شناخته می شود. آن ها هم چنین اولویت بالایی را برای خانواده، دوستان و زمان کار خود قرار می دهند. از این گذشته، توریست های خارجی  فهمیدند که اکثریت مردم آلمان، چه جوان و چه پیر، همچنان بر گذشته ملی-سوسیالیستی آلمان و تقسیم این کشور تا اتحاد مجدد در ۱۹۹۰ تأمل می کنند. این که این روند از گذشته با سازگاری همراه بوده و باعث ایجاد فرهنگی زنده و با ارزش های عمیق مانند همبستگی اجتماعی و احترام به تنوع فرهنگی شده است یاد می شود.

جامعه آلمان با فرهنگی متنوع و جهانی

دو نکته درباره فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی ‌ها

همان‌ طور که گفتیم کشور آلمان جزء ۱۰ کشور برتر جهان از نظر جذب مهاجر است و می‌خواهیم دو نکته مهم درباره فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی ‌ها در دو زمینه مختلف توضیح دهیم.

فرصت‌ های شغلی برای دانشجویان مهاجر

در آلمان این فرصت برای دانشجویان خارجی وجود دارد که بتوانند در کنار تحصیل، کار و هزینه زندگی را تأمین کنند. مطابق قوانین آلمان دانشجویان خارجی می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته کار نیمه‌وقت داشته باشند. برای داشتن شغل پاره‌وقت نیازی به مدرک تحصیلی نیست و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی شما در پیدا کردن شغل پاره‌وقت اهمیت بیشتری دارد.

وجود فرهنگ متنوع

آلمان چون از نظر جغرافیایی در قلب اروپا است فرهنگ زنده‌ای دارد و این فرهنگ تحت‌تأثیر قومیت‌های متفاوت است. زندگی در این کشور مثل زندگی‌کردن با رنگ‌های متنوع است. به‌عنوان یک دانشجو کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید و تمام زمان شما صرف فعالیت‌های مثبت می‌شود که مهارت شما را افزایش می‌دهد. زندگی‌ کردن در آلمان هم از نظر شخصی و هم تحصیلی برای شما بسیار جذاب خواهد بود؛ چون در یک محیط فرهنگی جذاب با آداب‌ و رسوم متنوع قرار می‌گیرید.

چرا آلمان از نظر فرهنگ مهاجرپذیری جزء بهترین ‌ها است؟

دو دلیل مهم وجود دارد که بیان می‌کند فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی ‌ها در بین کشورهای دیگر رتبه و سطح بهتری دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم:

برنامه‌های رفاهی بهتر: یک سیستم بهداشتی عالی برای همه در این کشور وجود دارد که رایگان است؛ یعنی مهاجران بدون نگرانی می‌توانند از مراقبت‌ های پزشکی در سطح بالا استفاده کنند. مهاجران وقتی دنبال کار می‌گردند از حمایت مالی برخوردار می‌شوند که کمک بزرگی برای کسانی که پشتیبانی مالی ندارند، است.

اقتصاد قوی: دلیل دیگری که فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی‌ ها بهتر از سایر کشورها بوده، اقتصاد پویا و صنایع بزرگ آن است. در صنایع فنی و مهندسی فرصت‌های شغلی زیادی برای مهاجران وجود دارد و این صنایع رشد پرسرعتی دارند و تقاضا برای کارگر زیاد است.

آلمان، با بیشترین تعداد مهاجر در اتحادیه اروپا

آلمان مدت هاست کشوری مهاجر پذیر بوده است. ممکن است برخی از این آمار تعجب آور باشند، اما آمار جمعیتی  از جامعه ای پرتحرک و متنوع را نشان می دهد. تقریباً ۸۲.۸ میلیون نفر در آلمان زندگی می کنند. تقریباً ۱۰.۹ میلیون نفر از آنها گذرنامه خارجی داشته و بیشتر از هر ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا دراین کشور زندگی می کنند. بیش از ۲۰ میلیون نفر در آلمان سابقه مهاجرت دارند. به عبارت دیگر، تقریباً یک پنجم افرادی که در آلمان زندگی می کنند اصالت غیر آلمانی دارند. اگرچه این تنوع فرهنگی رو به رشد، چالش های اجتماعی و سیاسی خاصی را برای آلمان به وجود می آورد، اما فرصتی برای ایجاد شکل جدید و فرخنده ای از همزیستی در قلب اروپا را نیز فراهم می کند.

 

تجدیدنظر درباره آلمان برای بدست آوردن فرصت های نو

چرا آلمان تعداد بسیار زیادی از مهاجران را جذب می کند؟ بدیهی است، کلماتی از جمله فرصت های متنوع، چشم اندازهای خوب و مشاغلی پر از چالش فقط کلمات نیستند بلکه شما می توانید  این فرصت ها ر از نزدیک لمس کنید.

عملا همه شهرهای بزرگ آلمان دارای ترکیبی غنی و پر جنب و جوش از ملیت ها است. در سال ۲۰۱۵، پایتخت آلمان برلین محبوب ترین مقصد برای مهاجران بود. پس از آن مونیخ و هامبورگ قرار دارند. مرکز مالی بین المللی فرانکفورت در جایگاه هفتم قرار دارد. با این وجود، مراکز علمی نیز نظر مردم را به خود جلب می کنند. به عنوان مثال، کارلسروهه، یکی از مهم ترین مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات اروپا، جریان مداوم مهاجران از سراسر جهان را به خود جلب می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود ۵ نفر از استادان و فارغ التحصیلان این دانشگاه، در رشته‌های مختلف موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند.

 

در آلمان هرچه را که می خواهید بدست می آورید

مهاجران به آلمان سهم عمده ای در دستاوردهای این کشور دارند. بسیاری از افراد با سابقه مهاجرت در آلمان بسیار موفق شده اند و به عنوان مدیر، مهندس، کارآفرین، وکیل یا پزشک مشاغل خود را دنبال می کنند. برخی دیگر به عنوان نیروی کار ماهر در صنعت یا تجارت رستوران ها به کار مشغول می شوند. برخی دیگر نیز مانند فاتیم آکین، کارگردان مشهور ترک تبار، وارد صنعت فیلم سازی شده اند یا مانند جم جمزدیر از گرینز وارد سیاست شده اند. در دنیای فوتبال نیز نسل چند فرهنگی اکنون به معرض نمایش گذاشته شده است. بازیکنان تیم ملی امروز به جای این که منشأ منحصراً آلمانی داشته باشند، ریشه های لهستانی، سوئدی، ترکی، بوسنیایی، برزیلی، غنایی، نیجریه ای یا تونسی دارند.

 

مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان

جمهوری فدرال آلمان کشوری پیشرفته در زمینه های علمی و اقتصادی در اروپا می باشد که با کشور هایی مانند دانمارک، لهستان، اتریش، سوئیس، بلژیک و هلند همسایه است. کشور آلمان یکی از مهاجرپذیرترین کشور های دنیا می باشد و هر سال از تمام کشورهای مختلف جهان برای مهاجرت به این کشور اقدام می کنند.

سخن آخر

یکی از دلایلی که آلمان در بسیاری از زمینه های زندگی کثرت گرا شده است، این که فرصت برای حضور مهاجران در جامعه بهتر از گذشته است. این هم چنین نشان دهنده اجرای دقیق قوانین آلمان نظیر حقوق برابر و حقوق مشاركتی و جایگاه بسیار بالای آنها در این کشور است. این حقوق که در مورد همه گروه های اجتماعی اعمال می شود که صریحاً در ماده ۳ قانون اساسی بیان شده است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا استاندارد زندگی مهاجران در آلمان سطح بالایی دارد؟
آلمان برای زندگی نهمین کشور برتر است؛ چون سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی آن عالی هستند و نرخ جرم و جنایت در آن پایین است. این کشور مقصدی جذاب با امکانات رفاهی خوب برای مهاجران در سراسر دنیا است.
آیا فرهنگ مهاجرپذیری آلمان مهاجران بیکار را می‌ پذیرد؟
شما به‌شرط اینکه پول لازم برای اجاره، سپرده و تضمین ویزا داشته باشید می‌توانید بدون داشتن کار به این کشور مهاجرت کنید؛ اما بهتر است به‌سرعت شغل مناسبی پیدا کنید و با افراد جدیدی آشنا شوید.
آیا در فرهنگ مهاجرپذیری آلمانی‌ ها یادگیری زبان آلمانی اجباری است؟
امکان زندگی در این کشور بدون دانستن زبان آلمانی وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید شغل پیدا کنید و در جامعه ادغام شوید باید بتوانید به زبان آلمانی صبحت کنید؛ به‌ویژه کسانی که خارج از شهرهای بزرگ می‌خواهند زندگی کنند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین سلیمانی
1 سال قبل

میتونید شهری نام ببرید که ایرانی های بیشتری در اون سکونت دارن ؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  نازنین سلیمانی
1 سال قبل

هامبورگ ، برلین و فرانکفورت .

پیام جعفری
2 سال قبل

سلام. ممکنه من رو در مورد مهاجرت به آلمان راهنمایی کنید؟
37 سالمه، زبان آلمانی فقط چند جمله بلدم و فکر کنم بتونم وقت بزارم و در محیط باشم یاد بگیرم.
متاهل هستم و بدون فرزند. چندین ساله که در حوزه تعمیرات موبایل کار می کنم و حتی تعمیر موبایل رو در فنی و حرفه ای تدریس هم می کنم.

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  پیام جعفری
2 سال قبل

اگر مدرک فنی حرفه ای دارید و بالای 3 سال سابقه کار به همراه بیمه و کارتون حوزه ی رشته تحصیلیتون هست بله میتونید برای مهاجرت کاری اقدام کنید

امید
3 سال قبل

سلام وممنون که پاسخ دادید
خب من چطور باید اقدام کنم؟
مدارک لازم و مراحلی رو که باید پشت سر بزارم بفرمائید تا انجام بدم
ممنون

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  امید
3 سال قبل

با موسسه بصورت تلفنی هماهنگ کنید و رزومه خود رو ارسال نمایید.
متعاقبا قبل و بعد اجرا، مدارک مورد نیاز اعلام خواهد شد.

امیدعزت دوست
4 سال قبل

با سلام
امید هستم از رشت
متولد ۶۰ دارای مدرک مهندسی برق قدرت و حدود۱۴ ساله که توی نیروگاه برق که ساخت زیمنس آلمان هست سابقه کار دارم
میخواستم ببینم شرایط من برای مهاجرت کاری به آلمان چقدر مناسبه
ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  امیدعزت دوست
3 سال قبل

سلام
شرایط منحصر به فردی هم از نظر مدرک تحصیلی و هم سابقه مرتبط دارید.
بشدت توصیه میشه بدلیل شرایط خوب جذب نیروی کار از کشور آلمان برای جاب آفر اقدام کنیم.
و همچنین این امکان برای شما وجود داره که با چندین کارفرمای آلمانی قبل از وارد شدن مصاحبه نمایید و در بدو ورود مشغول کار و درآمد مناسب داشته باشید.

کادر هرمس اپلای