مهندسی رباتیک در آلمان

مهندسی رباتیک در آلمان

در این مقاله قصد داریم شما را با هر آنچه که لازم است در رابطه با کار و تحصیل در رشته مهندسی رباتیک در آلمان بدانید، آشنا کنیم. پس اگر به مطالعه این رشته در آلمان علاقه دارید یا می‌خواهید به عنوان یک مهندس رباتیک در آلمان مشغول کار شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مهندسی رباتیک در آلمان یکی از رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر به شمار می‌رود که چه از لحاظ تحصیلی و چه از لحاظ کاری فرصت‌های بی‌نظیری را در این کشور برای شما به ارمغان می‌آورد. جالب است بدانید که در این کشور بیش از ۹۲ درصد افراد فعال این حوزه را آقایان تشکیل داده‌اند اما با این وجود چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان در این رشته از لحاظ تحصیلی و کاری فرصت‌های بسیار خوبی موجود است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

رشته مهندسی رباتیک در آلمان

مهندسی رباتیک به عنوان رشته علوم کامپیوتر و مهندسی تعریف شده است که به طراحی، ساخت، بهره برداری ربات‌ها می پردازد و با سایر رشته‌های علمی چون انیمیشن شخصیت، طراحی دستگاه، علوم شناختی، زیست مکانیک و … ارتباط دارد.

شما با مطالعه رشته مهندسی رباتیک در آلمان اطلاعاتی در حوزه گرافیک رایانه، درک روش‌های شناختی و نظری، برنامه نویسی ربات موبایل، روش‌های حرکت روباتیک، الگوریتم‌های ریاضی، پیامدهای اجتماعی فناوری، شناخت سیستم‌ها خود مختار هوشمند، سیستم‌های کلاسیک کنترل ربات، همچنین زمینه‌های ادراک، پردازش تصویر و هوش مصنوعی و … فرا می‌گیرید.

همکاری هرمس اپلای با وزارت علوم

شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل در رشته مهندسی رباتیک در آلمان

اگر می‌خواهید در دانشگاهی آلمانی به مطالعه مهندسی رباتیک پردازید، باید بدانید که تسلط داشتن به زبان آلمانی و انگلیسی یکی از الزامات است چرا که دوره‌های این رشته در اکثر دانشگاه‌ها شامل هر دو این زبان‌ها می‌شوند.

برخی مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان برای رشته مهندسی رباتیک

  • درخواست پذیرش و ثبت نام
  • گواهی مدرک تحصیلی
  • ارائه سوابق تحصیلی
  • ارائه سوابق کاری
  • گواهی اثبات مهارت زبان آلمانی
  • گواهی اثبات مهارت زبان انگلیسی
  • گذرنامه
  • جدید ترین عکس
  • گواهی بیمه سلامت دانشجویی

 

بهترین دانشگاه های آلمان برای مطالعه رشته مهندسی رباتیک

دانشگاه آخن

دانشگاه آخن یک دانشگاه بین المللی بی‌نظیر است که به عنوان یکی از بهترین دانشگاه آلمان شناخته می‌شود.

توجه اصلی این دانشگاه بر روی صنعت و تحقیق است و به همین دلیل از این دانشگاه به عنوان یکی از موسسات برجسته تحقیقاتی در اروپا نیز یاد می‌شود.

تحصیل در این دانشگاه باعث می‌شود که خیال شما از لحاظ کاری تا حدودی راحت شود، چرا که دانشگاه آخن به تجارت و کار فارغ التحصیلان خود نیز اهمیت بالایی می‌دهد.

دانشگاه سارلند

این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه‌های متوسط آلمان از مشخصات تحقیقاتی بسیار قوی برخوردار است. دانشگاه سارلند، دانشگاهی مدرن می‌باشد که اکثر دوره‌های آن به واسطه همکاری کشور فرانسه با کشور آلمان برای ساخت آن، به زبان فرانسوی و آلمانی برگذار می‌شود. این دانشگاه از لحاظ علمی از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار می‌باشد.

دانشگاه بن

این دانشگاه که از سال ۱۸۱۸ تاسیس شده است، در حال حاضر از شهرت برجسته ای در آلمان و خارج از آن، برخوردار می باشد. دانشگاه بن در سطح بین المللی فعالیت می کند و از این رو یکی از برترین دانشگاه های جهان نیز به شمار می رود.

دانشگاه اشتوتگارت

یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های فنی آلمان، دانشگاه اشتوتگارت است. این دانشگاه، مرکزی تحقیقاتی و صنعتی نیز به‌شمار می‌رود و از این رو آموزش عمده آن مبتنی بر تحقیق می‌باشد. از آن‌جا که هدف دانشگاه اشتوتگارت یکپارچه‌سازی رشته‌های مهندسی، علوم طبیعی، انسانی و همچنین علوم اجتماعی است، این دانشگاه سعی داره دانشجویان خود را به سمت ساخت سیستم‌های هوشمند برای یک جامعه پایدار سوق بدهد.

دانشگاه مونیخ

دانشگاه مونیخ از جمله دانشگاه‌های بین المللی آلمان است که به خوبی از دانشجویان خارجی پذیرایی می‌کند و امکانات خوبی در اختیار آن‌ها می‌گذارد. تاکنون استادان و دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند، توانسته‌اند جوایز مختلف و ارزنده‌ای را به دست آورند که خود این موضوع به تنهایی بیان کننده سطح کیفی و آموزشی بالای این دانشگاه می‌باشد.

دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ، پنجمین دانشگاه قدیمی آلمان است که دارای شهرت جهانی است. از زمان آغاز فعالیت این دانشگاه تاکنون چهره‌های مشهوری همچون مارتین هایدگر، هانا آرنت، رودولف کارناپ، دیوید داوب، یوهان اک، هانس-جورج گادامر، فردریش هایک، ادموند هوسرل، ادیث استین، فردریش ماینکه، ماکس وبر، پل اوهلنوت و ارنست، در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

 

بازار کار رشته مهندسی رباتیک در آلمان

از زمانی که دوران جدید تولید دیجیتال در آلمان شروع شده است و کارخانه‌های هوشمند دست به تولید اشیا، خدمات و ارتباطات پیشرفته زده‌اند، بازار کار مهندسان رباتیک در آلمان پیشرفت قابل توجهی داشته است و سال‌ها است که مهندسان رباتیک در آلمان با اهداف دستیابی به کارهای متنوعی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رشته رباتیک در آلمان شامل طیف شغلی گسترده‌ای است و متخصصان این رشته می‌توانند در تیم تضمین کیفیت، جمع برنامه نویسان، کنترل کننده سیستم‌ها، محققان و… مشغول به کار شوند و حتی در بخش‌های هواپیمایی و هوافضا، میکروالکترونیک، الکترونیک مصرفی، مهندسی زیست پزشکی، خودرو و پزشکی راه پیدا کنند. البته ناگفته نماند که اکثر مهندسان رباتیک در آلمان، در صنایع تولیدی مشغول هستند و به نوعی در محیط‌های اداری به کار می‌پردازند.

بازار کار رشته مهندسی رباتیک در آلمان

برخی از وظایف یک مهندس رباتیک در آلمان

به طور کلی مهندسان رباتیک متخصصانی هستند که وظیفه طراحی و نگهداری ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند را یه عهده دارند، اما وظایف آن‌ها به طور جزئی شامل مسئولیت‌های مختلفی از جمله محاسبه هزینه و سرمایه، کمک و نظارت بر سایر مهندسان و تکنسین‌های موجود در پروژه، عیب‌یابی ربات‌ها یا سیستم‌های رباتیک و … می‌شود.

توجه داشته باشید که، یکی از اصلی‌ترین وظایف یک مهندس رباتیک در آلمان این است که بیشتر وقت خود را صرف تحقیق در مورد آخرین رویدادهای حوزه رباتیک کند، چرا که این رشته با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش و تغییر است.

مهارت هایی که یک مهندس رباتیک در آلمان لازم است داشته باشد

داشتن درک گسترده از سیستم‌های خودکار طراحی و ساخت، توجه جدی به جزئیات، تفکر تحلیلی و انتقادی، از جمله اصلی‌ترین مهارت‌هایی هستند که یک مهندس رباتیک فعال در آلمان باید داشته باشد.

خلاقیت یکی از مهارت‌هایی است که شما را تبدیل به یک مهندس رباتیک متفاوت و موفق در آلمان می‌کند، از این رو لازم بدانید که اکثر فارغ التحصیلان موفق رشته رباتیک در آلمان، هر یک روش‌های علمی به خصوصی را یاد می‌گیرند تا مهارت‌های به خصوصی را کسب کنند. عمده این مهارت‌ها شامل تفکر ریاضی و دید هنری است که متخصصان رباتیک را برای کارهایی از قبیل طراحی فناوری، برنامه نویسی، تعمیر و نصب تجهیزات ماشین آلات و… آماده می‌کند.

علاوه بر مهارت‌های ذکر شده، دارا بودن هر یک از مهارت‌های تخصصی و مرتبط با این رشته برای یک مهندس رباتیک در این کشور می‌تواند موفق واقع شود. جالب بدانید که تسلط به زبان برنامه نویسی c++ و PLC قابل برنامه ریزی از جمله مهارت‌های رایجی است که یک مهندس رباتیک باید به آن‌ها تسلط کافی داشته باشد تا بتواند در آلمان شغل مناسبی پیدا کند. البته داشتن این مهارت‌ها باعث می‌شود که شما به عنوان یک مهندس رباتیک درآمدی بالاتر از میانگین درآمد رایج این شغل به دست آورید.

 

درآمد یک مهندس رباتیک در آلمان

طبق آمار منتشر شده در سال 2023، حوزه رباتیک یکی از پردرآمدترین مشاغل آلمانی می‌باشد که میانگین درآمد یک مهندس رباتیک در آلمان برابر 3,560 یورو در ماه است و حداقل درآمد و حداکثر درآمد مهندسان رباتیک در این کشور، به طور حدودی 1,640 یورو و 5,670 یورو می‌باشد.

درآمد یک مهندس رباتیک در آلمان

تاثیر میزان تجربه کاری بر درآمد مهندسان رباتیک در آلمان

میزان تجربه کاری میزان درآمد (تقریبی)
0 تا 2 سال 1,860 یورو
2 تا 5 سال 2,490 یورو
5 تا 10 سال 3,670 یورو

البته ناگفته نماند که علاوه بر میزان تجربه عوامل دیگری از جمله منطقه‌ای که در آن مشغول به کار هستید، در میزان درآمد شما به عنوان یک مهندس رباتیک در این کشور، تاثیر گذار است. تاکنون مونیخ و برلین پردرآمدترین مکان‌ها برای مهندسان رباتیک شناخته شده‌اند.

مهندسان رباتیک در آلمان، اغلب طبق ساعت‌های کاری سنتی، وظیفه خود را انجام می‌دهند و بعضی مواقع به صورت شیفتی کار می‌کنند

شرایط کار در آلمان برای ایرانیان

کار در آلمان

آلمان، کشور اروپایی با اقتصادی قدرتمند و سطح کیفی بالا برای زندگی می باشد که مدت ها است مورد توجه بسیاری از افراد مهاجر چون مهاجرین ایرانی قرار گرفته است. از آنجا که این کشور به شدت با کمبود نیرو متخصص جوان و همچنین جمعیتی کهن سال روبرو است، بهترین راه مهاجرت به آلمان، مهاجرت از طریق کار به این کشور است.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله نیز خواندید مهندسی رباتیک در این کشور یکی از رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر به شمار می‌رود. اگر به دنبال فرصت های بی نظیر  چه از لحاظ تحصیلی و چه از لحاظ کاری هستید کشور آلمان گزینه مناسبی برای شما میباشد که جالب است بدانید در این کشور بیشتر افراد فعال این حوزه را آقایان تشکیل داده‌اند اما با این وجود چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان در این رشته از لحاظ تحصیلی و کاری فرصت‌های بسیار خوبی موجود است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
بهترین دانشگاه های آلمان برای مطالعه رشته مهندسی رباتیک؟
دانشگاه آخن دانشگاه سارلند دانشگاه بن دانشگاه فنی اشتوتگارت دانشگاه مونیخ دانشگاه فرایبورگ
درآمد یک مهندس رباتیک در آلمان؟
میانگین درآمد یک مهندس رباتیک در آلمان برابر 3,560 یورو در ماه است و حداقل درآمد و حداکثر درآمد مهندسان رباتیک در این کشور، به طور حدودی 1,640 یورو و 5,670 یورو می‌باشد.
وظیفه مهندس رباتیک در آلمان چیست؟
از اصلی‌ترین وظایف یک مهندس رباتیک در آلمان میتوان به صرف بیشترین میزان وقت خود به تحقیق در مورد آخرین رویدادهای حوزه رباتیک اشاره کرد، چرا که این رشته با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش و تغییر است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسیم وفایی
1 سال قبل

ایا پذیرش ارشد این رشته اسون هست؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  نسیم وفایی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
شرایطتونباید ارزیابی بشه ، درصورتی که رزومه تحصیلی خوبی داشته باشید میشه براتون اپلای کرد .

کادر هرمس اپلای