ویزای همراه آلمان

ویزای همراه آلمان

ویزای همراه آلمان مطلبی است که در این مقاله با جزئیات به آن پرداخته ایم. آلمان با فرصت‌های شغلی و توسعه شغلی خود افراد خارجی بسیاری را از سراسر جهان مجذوب خود ساخته است. هنگامی که این افراد کار پیدا کنند و در آلمان مستقر شوند، حق دارند خانواده خود را نیز به آلمان ببرند. ویزای همراه آلمان جهت پیوستن اعضای خانواده (همسر و فرزندان) به دارنده ویزای آلمان صادر می شود. مقامات مهاجرت این کشور ویزای همراه آلمان را به منظور اتحاد خانواده ایجاد کرده‌اند، اما همه مشمول این شرایط ویزا نیستند.  بسته به اینکه متقاضی کجا باشد و می‌خواهد در آلمان به چه کسانی بپیوندد، شرایط متفاوتی اعمال خواهد شد. در این مقاله مدارک لازم، استثنائات و نکات آن را بیان می کنیم.

قوانین مهاجرت و اقامت آلمان به افراد خارجی که در این کشور زندگی می کنند ( از جمله دارندگان ویزای کار این کشور) این حق را می دهد که همسر و فرزندان زیر 18 ساله ی خود را به آلمان بیاورند. با این حال اگر شما شهروند کشوری خارج از اتحادیه ی اروپا هستید باید ثابت کنید که مسکن مناسب و درآمد کافی در آلمان برای حمایت از خانواده ی خود در این کشور را دارید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

مدارک لازم دریافت ویزای همراه آلمان برای خانواده

  • برای همسر(زن یا شوهر)؛ اصل سند رسمی ازدواج و ترجمه ی آلمانی آن
  • برای فرزندان؛ اصل شناسنامه با ترجمه ی المانی تایید شده
  • ارائه ی قرارداد کاری دارنده ی ویزای کار (تا ثابت کند شغل و درآمد دارد)

مدارک لازم دریافت ویزای همراه آلمان برای خانواده

نکات ویزای همراه برای خانواده

همسر شخص برای گرفتن ویزای همراه باید دانش اندک زبان آلمانی در سطح A1 داشته باشد. (بجز شهروندان استرالیا ، اسرائیل ، ژاپن ، کانادا ، جمهوری کره ، نیوزلند و ایالات متحده آمریکا) شخص اصلی دارنده ی ویزای کار آلمان، باید ثابت کند که درآمد کافی و یک منزل مناسب برای اسکان خانواده اش را دارد.

هم چنین سن همسر باید حداقل ۱۸ سال باشد تا شامل قانون ورود به آلمان به عنوان همسر بشود. فرزندان نیز برای اینکه شامل قانون ویزای اتحاد خانواده ی آلمان شوند باید زیر ۱۸ سال، مجرد و در گذشته نیز تابحال ازدواج نکرده باشند. نکته ی مثبت داشتن ویزای کار این است که همسر شخص هم به محض ورود به آلمان اجازه ی کار رسمی و قانونی را خواهد داشت.

همسر برای ورود به آلمان باید درخواست ویزای خود را به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خودش ارائه دهد. رسیدگی به این درخواست و دریافت ویزا ممکن است از چند هفته تا چند ماه، بسته به شلوغی سفارت، طول بکشد.

استثنائات ویزای همراه آلمان

به عنوان مثال همسر شخص برای پیوستن به او در آلمان، نیازی به دانش زبان آلمانی برای دریافت ویزا یا اقامت ندارد اگر:

شخص دارنده ی کارت آبی اتحادیه ی اروپا (EU Blue Card) باشد. شخص در آلمان به عنوان یک کارمند بسیار ماهر و خاص و یا دانشمند علمی مشغول به فعالیت باشد. همسر شخص یک مدرک دانشگاهی داشته باشد. شخص (یا همسر او) تبعه استرالیا ، کانادا ، اسرائیل ، ژاپن ، جمهوری کره ، نیوزلند یا ایالات متحده آمریکا باشد.

در هر صورت حتی اگر قرار نیست در المان شغلی داشته باشید، دانستن زبان آلمانی به راحت تر شدن امور روزمره ی زندگی کمک شایانی می کند. پس چه بهتر که برای ورود به المان نیاز به مدرک زبان آلمانی داشته باشید.

پس از ورود خانواده به آلمان، شخص باید نام آن ها را در اداره ی ثبت نام ساکنین (Einwohnermeldeamt) ثبت کند. او باید برای دریافت اجازه ی اقامت آن ها، طی سه ماه به اداره ی مهاجرت محلی مراجعه کند. به این منظور، شخص باید پاسپورت خود، شناسنامه و سند ازدواج، مدارک مالیاتی یا معافیت از مالیات، مدارک اجاره کردن مسکن و سایر مدارک مورد نیاز طبق شرایط خانواده ی خود را ارائه کند.

همان طور که پیش تر گفتیم به محض دریافت اقامت برای همسر، ایشان مجاز به کار و استخدام رسمی در کشور آلمان خواهد بود.نکاتی در مورد ویزای همراه در این ویدئو اورده شده است.

چه کسانی می‌ توانند ویزای همراه آلمان را دریافت کنند؟

جهت واجد شرایط بودن برای ویزای اتحاد خانواده یا همراه آلمان، متقاضیان باید شرایط خاصی را داشته باشند. علاوه بر این، بسته به وضعیت بستگان فرد در آلمان و همچنین ملیت وی، شرایط متفاوت خواهند بود.

اگر فرد شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس باشد، آنچه برای ورود به آلمان نیاز دارد، پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر است. این بدان معنا است که وی می‌تواند بدون ویزای همراه آلمان وارد این کشور شود. با این حال، باید ظرف سه ماه پس از ورود به آلمان در اداره  Einwohnermeldeamt ثبت نام نماید.

چه کسانی می‌ توانند ویزای همراه آلمان را دریافت کنند؟

از سوی دیگر، اگر فرد از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا / EEA باشد، باید برای ورود به آلمان و پیوستن به بستگان یا همسر خود برای ویزای اتحاد مجدد خانواده درخواست دهد. پس از آن، اجازه اقامت برای وی صادر می‌شود. این مجوز تا زمانی که عضو خانواده یا همسر وی در آلمان زندگی می‌کند، معتبر خواهد بود.

شرایط ویزای همراه آلمان

در ابتدا، اقوام، همسر یا شریک زندگی شما که در آلمان زندگی می‌کنند، باید موارد زیر را داشته باشند تا به شما حق دریافت این ویزا را بدهند:

  • مجوز اقامت
  • بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی کافی
  • فضای کافی برای اقامت شما

درآمدی که برای ویزای اتحاد خانواده کافی در نظر گرفته می‌شود، پس از محاسبه اجاره یا وام محاسبه می‌گردد. این مبلغ نباید کمتر از حدی باشد که خانواده به عنوان کمک‌های دولتی دریافت می‌کند.

همچنین فضای کافی برای هر یک از اعضای خانواده برای افراد بالای شش سال باید حداقل 12 متر مربع در در نظر گرفته شود. برای کودکان زیر شش سال، این فضا 10 متر مربع در نظر گرفته می‌شود.

شرایط ویزای همراه آلمان

شرایط ویزای همراه آلمان برای همسر

برای پیوستن به همسری که در آلمان زندگی و کار می‌کند، در ابتدا باید بالای 18 سال سن داشت و از دانش اولیه زبان آلمانی نیز برخوردار بود. اگر همسر متقاضی ویزا در یکی از دسته بندی‌های زیر قرار داشته باشد، شرط سنی و زبانی مد نظر قرار نخواهد گرفت:

  • دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا
  • خود اشتغال
  • دارای مقام در آلمان
  • دارای وضعیت بسیار واجد شرایط در آلمان

اگر در زمان تاهل، اجازه اقامت آلمان برای همسر صادر شده باشد به راحتی می‌توان مجوز اقامت را برای همراه وی دریافت نمود. از سوی دیگر، اگر همسر پس از ازدواج مجوز را دریافت کرده است، باید سال صبر کرد تا بتوان درخواست داد.

لازم به ذکر است ازدواج‌های چندهمسری توسط جمهوری فدرال آلمان به رسمیت شناخته نمی‌شوند؛ بنابراین، اگر یکی از همسران به آلمان رفته باشد، دیگر اجازه این کار به سایر همسران داده نخواهد شد.

شرایط ویزای همراه آلمان برای فرزندان

شرایط لازم برای آوردن فرزندان خود به آلمان با ویزای اتحاد خانواده، بستگی به سن و وضعیت کودک دارد. اگر والدین دارای کارت آبی یا اجازه اقامت به دلایل بشردوستانه باشند، می‌توانند به راحتی فرزند خود را بدون نیاز به رعایت هیچ شرایطی به آلمان بیاورند.

اگر پدر و مادر هر دو ساکن آلمان باشند، می‌توانند برای آوردن فرزند خود درخواست دهند. اگر والدین از هم جدا شده‌اند و یکی از آن‌ها  بخواهد فرزند خود را به آلمان بیاورد، باید حضانت کودک را داشته باشد.

در صورتی که هر دو والدین حق مراقبت را داشته باشند اما تنها یکی از آنها مقیم آلمان باشد، والدی که مقیم آلمان نیست باید حق حضانت را به مقیم آلمان اعطا کند تا او بتواند برای خانواده درخواست دهد.

کودکان زیر سن 16 سال می‌توانند بدون نیاز به انجام هیچ الزامی به والدین خود بپیوندند. افراد 16 تا ۱۸ساله نباید متاهل باشند و باید به زبان آلمانی روان صحبت کنند تا ویزای اتحاد مجدد خانواده به آنها داده شود.

شرایط ویزای همراه آلمان برای سایر اعضای خانواده

سایر اعضای خانواده (خواهر و برادر، خاله، عمو و غیره) فقط در موارد خاص می‌توانند به اقوام خود در آلمان بپیوندند. اگر یکی از اعضای خانواده که در آلمان زندگی می‌کند یا کسی که می‌خواهد به آلمان مهاجرت کند نیاز به حمایت خانواده داشته باشد، شاید واجد شرایط درخواست ویزای همراه شود.

شرایط ویزای همراه آلمان برای سایر اعضای خانواده

کار در آلمان با ویزای همراه

طبق قوانین آلمان، هر فرد بزرگسالی که با ویزای همراه به آلمان می‌رود و ساکن می‌شود، باید اجازه کار داشته باشد. با این حال، چند شرط وجود دارد که بستگانی که به آنها ملحق می‌شوند، باید داشته باشند از جمله:

  • مجوز اقامت که اجازه اشتغال به وی را می‌دهد.
  • داشتن کارت آبی اتحادیه اروپا.
  • عنوان یک محقق یا یک فرد بسیار ماهر در آلمان.

البته فرد مهاجر خانواده نیز باید شرایط لازم را داشته باشد.

نحوه درخواست ویزای همراه آلمان

برای درخواست ویزای همراه، باید یک قرار ملاقات با سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود تنظیم کنید.  برای این منظور باید تمام مدارک لازم برای درخواست ویزای آلمان را همراه با مدارک خاص بسته به اینکه در آلمان به چه کسی ملحق خواهید شد، ارائه دهید.

لطفا قبل از شروع فرآیند درخواست، از کمک وکیل مهاجرت به آلمان استفاده کنید. اطمینان از اینکه درخواست شما الزامات ارائه شده توسط مقامات مهاجرت آلمان را برآورده می‌کند، می‌تواند یک فرآیند چالش برانگیز باشد. کار در کنار متخصصان حقوقی باتجربه در زمینه الحاق خانواده می‌تواند روند را تسریع کند و اطمینان حاصل دهد که درخواست شما به صورت تخصصی آماده شده است.

مدارک خاص مورد نیاز برای درخواست ویزای همراه همسر عبارتند از:

  • دو فرم درخواست ویزا همراه.
  • کپی پاسپورت همسر در صورتی که شهروند اتحادیه اروپا باشد.
  • یک کپی از مجوزهای اقامت همسر در صورتی که شهروند اتحادیه اروپا نباشد.
  • کپی اصل سند ازدواج.
  • اثبات مهارت‌های اولیه زبان آلمانی.

مدارک خاص مورد نیاز برای درخواست ویزای همراه برای افراد زیر سن قانونی عبارتند از:

  • کپی پاسپورت هر دو والدین.
  • شناسنامه.
  • مدرک پذیرش (در صورت وجود).
  • حکم حضانت (در صورت طلاق والدین).
  • گواهی فوت والدین (در صورت فوت یکی از والدین).
  • رضایت نامه از والدین.
اقامت آلمان

اقامت دائم آلمان

برای اخذ اقامت دائم آلمان روش‌های مختلفی از جمله تحصیل، کار و ازدواج وجود دارد؛ اما ایا میدانید مراحل و مزایای اخذ اقامت آلمان چیست؟

سخن آخر

اتباع کشورهای ثالثی که به طور قانونی در آلمان اقامت دارند، اغلب مایل‌ هستند اعضای خانواده غیر آلمانی خود را نیز به این کشور ببرند. مقامات مهاجرت آلمان که از اتحاد مجدد خانواده‌ها حمایت می‌کنند، برای این منظور، ویزای ویژه‌ای به نام ویزای همراه آلمان ایجاد کرده‌اند. با این ویزا، اتباع غیر اتحادیه اروپا می‌توانند برای پیوستن به اعضای خانواده خود در آلمان درخواست دهند. حق پیوستن به خانواده عموما شامل خانواده اصلی یعنی همسر، فرزندان زیر سن قانونی و والدین فرزندان خردسال می‌شود. سایر اعضای خانواده فقط در موارد استثنایی و سخت ممکن است اجازه اقامت دریافت کنند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
برای پیوستن به خانواده در آلمان با ویزای همراه به چه اسناد و مدارکی نیاز است؟
برای الحاق خانواده، ابتدا به ویزای معتبر نیاز دارید. علاوه بر این، مدارک دیگری مانند گواهی ازدواج، مدارک شناسایی معتبر و مدرک مهارت زبان آلمانی سطح مورد نیاز است.
چه افرادی برای درخواست ویزای همراه آلمان مجاز هستند؟
همسر و فرزندان زیر 18 سال می‌توانند برای این ویزا درخواست دهند. سایر اعضای خانواده نیز تحت شرایط نادر و خاصی می‌توانند برای این ویزا درخواست دهند.
آیا امکان کار با ویزای همراه آلمان وجود دارد؟
بله، برای این منظور فردی که اقامت آلمان را دارد، باید شرایط خاصی داشته باشد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام
8 ماه قبل

با سلام من همسرم با پیشنهاد کاری اقدام میکنند برای ویزا که کارفرما گفتن بلو کارت هم میدن
من هم همزمان میتونم اقدام کنم یا باید بعد ۳ ماه از رفتن همیرم افدام کنم؟

خانم میرخانی
پاسخ به  الهام
8 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
بله ویزای بلوکارت و ویزای همراه بصورت همزمان صادر میشن.

سارا
1 سال قبل

من مادرم آلمان زندگی میکنه و خودم 24 سالمه امکان دریافت ویزای همراه وجود داره ؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  سارا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
شما میتونید از طریق ویزای تحصیلی یا آوسبیلدونگ آلمان اقدام کنید .

آقای سلامی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید فرزاندان بالاهای 18 سال نمیتونن ویزای همراه آلمان دریافت کنن؟ دیگه از چه طریقی میتونیم فرزندمون رو همراهمون بیاریم؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  آقای سلامی
2 سال قبل

سلام میتونن برای اوسبیلدونگ آلمان اقدام کنند به صورت جدا

انصاری
2 سال قبل

سلام. یه سوال داشتم. اگر شخصی ویزاش کاری باشه و بعد از یک دوره ورودش به آلمان عقد کنه آیا همسرش شامل قانون دو سال میشه؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  انصاری
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
بستگی به میزان حقوق دریافتی دارد که متقاضی بتواند هزینه های همسر را پوشش دهد یا خیر .

hengame
3 سال قبل

من پرستارم فرزند 3 سالمو میتونم با خودم ببرم اگه ویزام اکی شد؟

کارشناس مهاجرت
پاسخ به  hengame
3 سال قبل

سلام و درود
بله حتما می تونید همراه خودتون ببرید.

کادر هرمس اپلای