پذیرش تحصیلی ایتالیا

پذیرش تحصیلی ایتالیا

پذیرش تحصیلی ایتالیا یکی از گزینه‌های تقریباً آسان پیش روی کسانی است که قصد تحصیل در اروپا را دارند. پذیرش تحصیلی کشور ایتالیا هرچند گزینه‌های اول متقاضیان تحصیل در خارج از کشور نبوده است اما باتوجه‌به مزایای بسیاری که دارد در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

از نظر سهولت برای اخذ پذیرش تحصیلی، ایتالیا سومین کشور دنیا و نخستین کشور در اروپا است. پذیرش این کشور به دلایل مختلفی از جمله بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌ها، هزینه کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی، تنوع رشته و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته‌ها متقاضیان بسیاری دارد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

مزایا و شرایط پذیرش تحصیلی ایتالیا

ایتالیا به دلیل داشتن امکان تحصیل با کیفیت بالا و هزینه تحصیلی و شهریه کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی، توجه بسیاری از دانشجویان بین‌ المللی از سراسر جهان و همچنین دانشجویان ایرانی را به خود جلب کرده است. پذیرش تحصیلی ایتالیا یکی از روش‌ های مهاجرت به ایتالیا است که از قبل آن می‌توان به اقامت دائم این کشور دست یافت.

دانشگاه‌ های ایتالیا دارای سطح علمی عالی در سطح اروپا و جهان هستند و به همین دلیل پذیرش تحصیلی کشور ایتالیا می‌تواند گزینه خوبی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر باشد. به دلیل اینکه ایتالیا عضو اتحادیه اروپا است در صورت پذیرش تحصیلی ایتالیا دانشجویان می‌توانند از امکانات دولتی گوناگون مانند خدمات بهداشت و درمانی، تسهیلات مالی مختص دانشجویان، خدمات رفاهی، خدمات خوبی برخوردار شوند. در صورت پذیرش تحصیلی کشور ایتالیا به دانشجو ویزای شینگن اعطا می‌شود و توسط آن می‌تواند به سایر کشورهای اروپایی تردد کند.

در صورت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا امکان اخذ ویزای همراه پس از ورود دانشجو به ایتالیا وجود دارد، ولی باید به‌صورت جداگانه اقدام شود. همچنین دانشجو در طول دوران تحصیل اجازه‌ کار به میزان محدود را دارد. پس از اتمام تحصیل متقاضی می‌تواند تا یک سال ویزای جستجوی کار بگیرد و در این مدت درصورتی‌ که شغلی پیدا کند می‌تواند همچنان در ایتالیا اقامت داشته باشد.

پیش نیازها و شرایط پذیرش تحصیلی ایتالیا

ایتالیا از جهت امکان تحصیل با کیفیت بالا و همین‌ طور هزینه شهریه پایین در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی، توجه بسیاری از دانشجویان خارجی و به‌ خصوص دانشجویان ایرانی را به خود جلب کرده است. در کشور ایتالیا 92 دانشگاه وجود دارد که به همراه دیگر مراکز علمی و مهندسی سیستم آموزشی ایتالیا را تشکیل می‌دهند.

دانشگاه‌ های ایتالیا سطح علمی خوبی در جهان دارند به‌طوری‌ که در سال 2023، 13  دانشگاه ایتالیا در ردة ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. برای پذیرش تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی متقاضی باید به زبان ایتالیایی مسلط باشید ولی در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های بسیاری می‌توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد.

دانشگاه بولونیا ایتالیا قدیمی‌ ترین دانشگاه جهان است که قدمتی بیشتر از ۹۰۰ سال دارد. دانشگاه پلی تکنیک میلان در شهر میلان بزرگ‌ ترین دانشگاه فنی و مهندسی ایتالیا است که متقاضیان زیادی درخواست پذیرش تحصیلی ایتالیا را به این دانشگاه ارائه می‌دهند. این دانشگاه تمامی رشته‌ای مهندسی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. دانشگاه فلورانس یکی از به نام‌ ترین دانشگاه‌ ها در رشته‌های معماری و طراحی صنعتی است که هر ساله پذیرای دانشجویان بین‌ المللی زیاد است.

دانشگاه‌ های ایتالیا از نظر سطح علمی و آموزشی سطح بالایی دارند و در سطح جهانی معتبر هستند. همین باعث شده است که دوره‌های مشترکی با دیگر دانشگاه‌ های کشورهای دیگر برگزار کنند. دانشجویان درصورتی‌ که بخواهند می‌توانند در این دوره‌ ها شرکت کنند و از مزیت تحصیل در دو دانشگاه به‌ صورت هم‌ زمان برخوردار شوند. طبق آمار در سال 2023 در حدود 32 هزار دانشجوی بین‌ المللی در دانشگاه‌ های ایتالیا مشغول به تحصیل هستند. در ادامه لیست تعدادی از دانشگاه‌ های ایتالیا به‌ صورت فهرست‌ وار در جدول آورده شده است.

لیست دانشگاه‌ های ایتالیا

۱٫ دانشگاه بولونیا University of Bologna ۱٫
۲٫ دانشگاه پادوا Università degli Studi di Padova ۲٫
۳٫ دانشگاه پلی تکنیک میلان Politecnico di Milano ۳٫
۴٫  دانشگاه ساپینزای رم Sapienza – Università di Roma ۴٫
۵٫ دانشگاه رم Università degli Studi Roma Tre ۵٫
۶٫ دانشگاه پیزا  Università degli Studi di Pisa ۶٫
۷٫  دانشگاه تورین  Università degli Studi di Torino ۷٫
۸٫ دانشگاه فدریکو دوم ناپل Università degli Studi di Napoli Federico II ۸٫
۹٫  

دانشگاه پلی تکنیک تورین

Politecnico di Torino ۹٫
۱۰٫  دانشگاه فلورانس Università degli Studi di Firenze ۱۰٫
۱۱٫ دانشگاه جنوا  Università degli Studi di Genova ۱۱٫

نظام آموزشی ایتالیا

قوانین نظام آموزشی ایتالیا با نظام آموزشی سایر کشورهای اروپایی تفاوت چندانی ندارد. افرادی که پذیرش تحصیلی ایتالیا را برای گذراندن دوره‌های آموزشی در مقطع کارشناسی دریافت می‌کنند می‌توانند تا چهار سال در این کشور بمانند. طول دوره آموزشی برای دانشجویان کارشناسی در اکثر دانشگاه‌ های کشور ایتالیا بین سه تا چهار سال است.

گذراندن دوره‌های آموزشی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز معمولاً بین دو سال تا سه سال طول می‌کشد. برخی از افراد برای تحصیل در مقطع دکتری از دانشگاه‌ های کشور ایتالیا پذیرش اخذ می‌کنند. دوره دکتری در اکثر دانشگاه‌ های کشور ایتالیا طی سه سال تا پنج سال برگزار می‌شود. برخی از دانشگاه‌ های ایتالیا پیش از اعطای پذیرش به دانشجویان از آن‌ها آزمون می‌گیرند.

کسب نمره قبولی در این آزمون‌ها برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌ ها الزامی به‌ حساب می‌آید. آزمون ورودی در اکثر مواقع برای افرادی که خواهان تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی هستند برگزار می‌شود. برای دریافت راهنمایی در زمینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌توانید با مشاوران هرمس اپلای تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا

از میان مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا می‌توان به مدرک زبان اشاره کرد. دانشگاه‌های ایتالیا به افرادی که مدرک زبان نداشته باشند پذیرش اعطا نمی‌کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است گواهی سلامت جسمانی نیز یکدیگر از مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی محسوب می‌شود. افرادی که خواهان اخذ پذیرش از ایتالیا هستند باید مدارک تحصیلی مربوط به مقاطع قبلی خود را نیز به اداره مهاجرت تحویل دهند.

ترجمه تمامی مدارک مرتبط با مقاطع تحصیلی قبلی پیش از ارائه آن‌ها به اداره مهاجرت الزامی به‌حساب می‌آید. از میان سایر مدارک برای اخذ پذیرش تحصیلی می‌توان به توصیه‌نامه اشاره کرد. اداره مهاجرت ایتالیا پیش از صدور ویزای تحصیلی این کشور از افراد هفتاد و شش یورو هزینه دریافت می‌کند. ارائه رسید پرداخت این هزینه هنگام ثبت درخواست اخذ ویزای دانشجویی الزامی به‌حساب می‌آید.

هزینه‌ های تحصیل و زندگی در ایتالیا

هزینه‌ های تحصیل در کشور ایتالیا به طور قابل توجهی پایین‌تر از اکثر کشورهای اروپایی است. افرادی که درآمد ماهیانه نسبتاً پایینی داشته باشند برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا واجد شرایط می‌شوند. در صورت دریافت بورسیه استانی پس از اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا نیازی به پرداخت شهریه نخواهد بود. افرادی که بورسیه نداشته باشند باید طی هر سال بین شش هزار یورو تا بیست هزار یورو شهریه پرداخت کنند.

معمولاً شهریه دانشگاه‌ های که از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند بیشتر از سایر دانشگاه‌ های ایتالیا است. طبق آخرین آمار سرمایه لازم برای تأمین هزینه‌ های زندگی دانشجویان طی هر ماه هشتصد یورو است. دانشجویانی که در شهرهای بزرگ کشور ایتالیا مانند رم و میلان سکونت دارند باید سرمایه بیشتری برای تأمین هزینه‌ های زندگی خود داشته باشند. در واقع هزینه زندگی در شهرهای ذکرشده حدود سی و پنج درصد بیشتر از سایر نقاط کشور ایتالیا است.

بهترین رشته‌ های تحصیلی در ایتالیا

به‌ طورکلی بخش قابل توجهی از متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا می‌خواهند در رشته‌ های فنی و مهندسی تحصیل کنند. از میان بهترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ های ایتالیا می‌توان به مهندسی معماری، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک اشاره کرد. مهندسی برق نیز یکی دیگر از رشته‌های تحصیلی برتر در دانشگاه‌ های کشور ایتالیا است. در نظر داشته باشید دانشجویانی که در رشته‌ های مهندسی تحصیل کنند به‌ آسانی می‌ توانند پس از فارغ‌ التحصیلی در ایتالیا فرصت شغلی بیایند.

از میان سایر رشته‌های برتر برای تحصیل در دانشگاه‌ های ایتالیا می‌توان به رشته‌های مدیریت بازرگانی، حسابداری و مدیریت مالی اشاره کرد. بسیاری از دانشگاه‌ های ایتالیا دوره‌های آموزشی مرتبط با رشته‌ مدیریت را علاوه بر زبان ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌کنند. رشته مهندسی انرژی نیز طی دهه اخیر در میان متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا محبوبیت پیدا کرده است.

انواع بورسیه‌ های تحصیلی در ایتالیا

یکی از محبوب‌ ترین بورسیه‌ها در میان متقاضیان تحصیل در ایتالیا بورسیه استانی است. همان‌ طور که پیش‌ تر به این موضوع اشاره کردیم تنها افرادی که درآمد ماهیانه نسبتاً کمی دارند می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست ثبت کنند. اکثر دانشگاه‌ های کشور ایتالیا نیز برنامه‌هایی برای اعطای بورسیه به دانشجویان ممتاز دارند. در صورت تمایل به دریافت بورسیه از دانشگاه‌های مختلف افراد باید هنگام ثبت درخواست اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا این موضوع را در تقاضانامه ذکر کنند.

از میان دانشگاه‌هایی که به دانشجویان ممتاز بورسیه می‌دهند می‌توان به دانشگاه پلی تکنیک میلان و دانشگاه بولونیا اشاره کرد. دانشگاه فلورانس نیز برنامه‌ های متعددی برای اعطای بورسیه به دانشجویان بین‌ المللی دارد. شانس متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی برای اخذ بورسیه بیشتر است. در واقع اکثر دانشگاه‌ های کشور ایتالیا دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را برای اعطای بورسیه در اولویت قرار می‌دهند.

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا اولین گزینه‌ی متقاضیان تحصیل در اروپا نیست اما با توجه به مزایای بسیاری که دارد و همچنین احتمال موفقیت بیشتر، متقاضیان زیادی دارد.

سخن آخر

برای دریافت راهنمایی در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا می‌توانید با مشاوران مهاجرتی مؤسسه هرمس اپلای تماس بگیرید. کارکنان مؤسسه مهاجرتی هرمس اپلای تجربه بسیار بالایی در زمینه ارائه مشاوره برای اخذ انواع ویزا دارند. هرمس اپلای یکی از برترین مؤسسات مهاجرتی سطح کشور است.

ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد در میان متقاضیان تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر سیزده دانشگاه این کشور در میان پانصد دانشگاه برتر جهان از نظر سطح علمی دارای جایگاه هستند. افرادی که درآمد بالایی ندارند پس از اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا می‌توانند بورسیه استانی این کشور را دریافت کنند. در صورت دریافت این بورسیه نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه نخواهد بود.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
چه افرادی برای دریافت بورسیه استانی جهت تحصیل در دانشگاه های ایتالیا واجد شرایط هستند؟
افرادی که درآمد ماهانه نسبتاً پایینی داشته باشند می‌توانند برای دریافت بورسیه استانی کشور ایتالیا درخواست ثبت کنند. شایان ذکر است از دریافت‌کنندگان این بورسیه هزینه‌ای بابت شهریه دانشگاه دریافت نمی‌شود.
در حال حاضر چه دانشگاهی برترین دانشگاه ایتالیا در رتبه ‌بندی ‌های بین ‌المللی بر اساس سطح علمی است؟
در حال حاضر دانشگاه بولونیا برترین دانشگاه کشور ایتالیا در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است این دانشگاه برنامه‌های متعدی برای اعطای بورسیه به دانشجویان ممتاز و برتر دارد.
هزینه‌ های زندگی برای دانشجویان خارجی حین تحصیل در دانشگاه‌ های کشور ایتالیا چقدر است؟
دانشجویان برای تأمین هزینه‌های زندگی طی هر ماه باید حدود هشتصد یورو سرمایه داشته باشند. هزینه زندگی برای افرادی که در شهرهای میلان و رم سکونت دارند سی و پنج درصد بیشتر از سایر نقاط کشور ایتالیا است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
morteza
2 سال قبل

آکادمی ایتالیانا برای پذیرش چه مدارکی نیاز داره؟؟؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  morteza
2 سال قبل

معمولا همه مراکز آموشی مدارک مورد نیاز اصلیشون به یک شکل هست

کادر هرمس اپلای