شرایط پذیرش تحصیلی رایگان در دانشگاه‌های خارج را کشف کنید!

شرایط پذیرش تحصیلی رایگان در دانشگاه‌های خارج را کشف کنید!

پذیرش تحصیلی رایگان موضوعی است که در این مقاله به آن پرداختیم. به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در خارج از کشور هر ساله افراد بسیاری هستند که به دنبال پذیرش تحصیلی رایگان در خارج  از دانشگاه‌های اروپا، استرالیا و امریکایی هستند. جدا از بورسیه‌های تحصیلی که صرفاً به دانشجویان ممتاز با شرایط ویژه پرداخت می‌شود، برخی از کشورها هنوز هم شرایطی برای تحصیل رایگان تمام دانشجویان دارند. در این مقاله تعدادی از این دانشگاه‌ها که شرایط پذیرش تحصیلی رایگان در خارج دارند در سال 2023 مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

پذیرش تحصیلی رایگان از دانشگاه‌های خارجی

بدون شک یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مهاجرت تحصیلی باید مدنظر قرار دهید، هزینه تحصیل در رشته و دانشگاه موردنظرتان است. برخی از افراد تصور می‌کنند که تحصیل در خارج از کشور ملزم به پرداخت هزینه‌های بسیار سنگینی است؛ اما باید بدانند که بسیاری از دانشگاه‌های جهان فرصت تحصیل کاملاً رایگان یا با هزینه‌های بسیار پایینی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند تا بتوانند پذیرش تحصیلی رایگان را تجربه کنند.

پذیرش تحصیلی رایگان از دانشگاه‌های خارجی، فرصتی فراهم می‌کند تا به دانشجویان این امکان را بدهد که به‌صورت بدون هزینه و با شرایط پذیرش تحصیلی رایگان، در محیط‌های آموزشی بین‌المللی با کیفیت بالا تحصیل کنند. این فرصتتحصیل رایگان در خارجبه‌عنوان یک گزینه جذاب برخوردار است و شرایط دقیق پذیرش تحصیلی را به دانشجویان ارائه می‌دهد تا بتوانند بهترین انتخاب را برای توسعه تحصیلات و شکوفایی حرفه‌ای خود انجام دهند.

البته باید در همین نقطه به این نکته اشاره‌کنیم که اگر تصمیم دارید تا تحصیل رایگان در دانشگاه‌های خارجی را تجربه کنید، باید دانشگاه‌های دولتی را انتخاب کنید. درواقع این مدل از دانشگاه‌ها هزینه‌های خودشان را از دولت دریافت کرده و برای تحصیل از دانشجویان هزینه‌ای را اخذ نمی‌کنند. درصورتی‌که تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشورهای خارجی ملزم پرداخت شهریه‌های بعضاً سنگینی است.

به همین رو شما باید شرایط ورود به دانشگاه‌های دولتی را به‌خوبی بدانید. یکی از مهم‌ترین موانعی که شاید بر سر راه شما وجود داشته باشد این است که این دانشگاه‌ها بیشتر برنامه‌های درسی خودشان را به زبان رسمی کشورشان ارائه می‌کنند. ازاین‌رو اگر می‌خواهید تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی کشورهای خارجی را تجربه کنید، باید زبان رسمی کشور موردنظر را به‌خوبی بدانید.

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور آلمان
در آلمان، دانشجویان می‌توانند به طور رایگان در دانشگاه‌های عمومی تحصیل کنند.

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور آلمان

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی پذیرش تحصیلی رایگان را فقط به دانشجویان اتحادیه اروپا ارائه می‌دهند، کشور آلمان هنوز هم شرایطی برای پذیرش تحصیلی رایگان دانشجویان از سراسر جهان دارد. آلمان سطح کیفی آموزشی بالایی دارد و در بین ۵ کشور دنیا به لحاظ کیفیت آموزش و سطح علمی دانشگاه‌ها قرار دارد.

آلمان هر ساله پذیرای دانشجویان بین المللی زیادی از سراسر جهان می‌باشد. بیش از ۴۰ دانشگاه آلمانی پس از دانشگاه‌های انگلیس و امریکا در ردیف بهترین دانشگا‌ه‌های جهان قرار دارند. تنها هزینه‌ای که دانشجویان در برخی دانشگاه‎های آلمان ملزم به پرداخت آن هستند هزینه‌ ثبت نام است که در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو بسته به دانشگاه متفاوت می‌باشد. علاوه بر این کشور آلمان به دانشجویان اجازه‌ی ۲۰ ساعت کار در هفته را می‌دهد که دانشجویان می‌توانند هزینه‌های خورد و خوراک و زندگی در آلمان را توسط آن تأمین کنند.

هزینه‌های تحصیل پایین در آلمان به همراه اقتصاد قوی و سیستم آموزش عالی باعث شده است تا مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان برای تمامی دانشجویان خارجی، جذاب به نظر برسد. بیش از 40 دانشگاه آلمان در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS جز برترین دانشگاه‌های دنیا هستند و می‌توانند مقصد مناسبی برای همه دانشجویان باشند.

دانشگاه‌های آلمان که امکان‌ تحصیل رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهند،
7 دانشگاه معتبر کشور آلمان با امکان تحصیل رایگان

اگر بتوانید پذیرش تحصیلی رایگان در کشور آلمان را به دست آورید، باید به هزینه‌های زندگی در این کشور توجه داشته باشید. هزینه زندگی در کشور آلمان برای یک ماه، چیزی در حدود ۱۲۴۹ یورو خواهد بود. همچنین شما باید به دولت این کشور اثبات کنید که دارای تمکن مالی لازم، ۱۰۲۳۶ یورو برای زندگی کردن در این کشور کنار گذاشته‌اید.

از بهترین شهرهای کشور آلمان برای تحصیل می‌توان به شهرهای مونیخ و برلین اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ جز مقرون به‌صرفه‌ترین شهرهای دانشجویی جهان انتخاب‌شده‌اند. برترین دانشگاه‌های آلمان که امکان‌ تحصیل رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌توان به مواردی اشاره کرد:

  • دانشگاه لودیوگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه گوته

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور فرانسه

کشور فرانسه یکی از آن کشورهایی است که شما می‌توانید به‌صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه‌های بسیار کمی، تحصیل در دانشگاه‌های برتر آن را تجربه کنید. بااینکه دانشگاه‌های دولتی کشور فرانسه در مقاطع مختلف هزینه‌هایی را به‌عناوین‌مختلف از دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌کنند؛ اما این هزینه‌ها به‌قدری پایین است که می‌توان به‌سادگی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

در فرانسه، تحصیل رایگان ایجاد امکاناتی منحصر به فرد برای پذیرش تحصیلی است. شرایط دقیق پذیرش تحصیلی رایگان این فرصت را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد تا بدون هزینه به یادگیری عالی دست یابند. این مسیر، به دانشجویان امکان می‌دهد تا با اطمینان از تحصیل رایگان در خارج بهره‌مند شده و با انتخاب دوره‌های مورد علاقه و شرایط پذیرش تحصیلی رایگان خاص، به دنیای گسترده تحصیلات علیه هرگونه محدودیت مالی وارد شوند.

برای دانشجویان مقیم اتحادیه اروپا، تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور فرانسه، تنها با پرداخت ۱۷۰ یورو امکان‌پذیر است. بااین‌حال، از سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ دانشجویان غیر اتحادیه اروپا ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتری شدند که می‌تواند تا ۲۷۷۰ یورو در سال برای کسب مدرک کارشناسی افزایش پیدا کند؛ اما دولت کشور فرانسه میزان بورسیه‌های تحصیلی موجود برای دانشجویان بین‌المللی را هم افزایش داد تا فشاری بر آن‌ها برای تحصیل رایگان در این کشور، آورده نشود.

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور فرانسه
در فرانسه، دانشجویان می‌توانند از پذیرش تحصیلی رایگان در دانشگاه‌های عمومی بهره‌مند شوند.

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور کانادا

یکی دیگر از کشورهایی که می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای دانشجویان باشد، کشور کانادا است. این کشور دارای دانشگاه‌های بسیار معتبری بوده که امکان تحصیل رایگان و یا با هزینه‌های بسیار کمی را برای افراد متقاضی فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در کشور کانادا این است که شما می‌توانید پذیرش تحصیلی رایگان را در کنار امکان تحصیل به زبان انگلیسی تجربه کنید.

بسیاری از برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های کانادا، حتی در مقطع کارشناسی نیز به زبان انگلیسی خواهد بود. البته برخی از ایالت‌های این کشور، برنامه‌های درسی و آموزشی خودشان را به زبان فرانسوی نیز ارائه خواهند کرد. بااینکه هیچ دانشگاهی در کشور کانادا وجود ندارد که هزینه تحصیل را از دانشجویان خود دریافت نکند؛ اما شما با کسب بورسیه‌های تحصیلی این کشور، شانس این را دارید تا تحصیل رایگان در کشور کانادا را تجربه کنید.

البته شما باید برای دریافت چنین بورسیه‌هایی، درخواست داده و شرایط آن‌ها را فراهم کنید. همچنین شما می‌توانید از دانشگاه‌هایی که به‌صورت کلی هزینه تحصیل پایینی دارند نیز پذیرش دریافت کرده تا هزینه‌های تحصیلی خودتان را کاهش دهید. هزینه زندگی در کشور کانادا می‌تواند تا ماهیانه ۱۵۰۰ یورو نیز افزایش پیدا کند.

برترین دانشگاه‌های کشور کانادا
برترین دانشگاه‌های کشور کانادا که با اخذ بورسیه‌های تحصیلی می‌توانید تحصیل رایگان در آن‌ها را تجربه کنید

البته برخی از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در کنار پذیرش تحصیلی رایگان این کشورها، بتوانید برخی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور را پرداخت کنید. از برترین دانشگاه‌های کشور کانادا که با اخذ بورسیه‌های تحصیلی می‌توانید تحصیل رایگان در آن‌ها را تجربه کنید، می‌توان به مواردی اشاره کرد:

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور اتریش

کشور اتریش یکی دیگر از کشورهایی است که امکان پذیرش تحصیلی رایگان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. دانشگا‌ه‌های دولتی اتریش هر ساله تعداد زیادی دانشجوی خارجی را برای تحصیل به صورت رایگان در این دانشگاه‌ها پذیرش می‌کنند. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های اتریش وجود دارد. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی اتریش متقاضی باید مقطع پیش دانشگاهی و دیپلم ۱۲ ساله را از کشور مبدأ دریافت کرده باشد و در یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور مبدأ پذیرفته شده باشد.

در برخی از رشته‌ها برای پذیرش تحصیلی رایگان متقاضی باید حداقل ۷۰ واحد درسی را در دانشگاه کشور مبدأ گذرانده باشد. به عبارتی پذیرش تحصیلی رایگان در دانشگاه‌های اتریش به صورت انتقال دانشجو از دانشگاه مبدأ به دانشگاه‌های این کشور می‌باشد. علاوه بر این کشور اتریش به دانشجویان اجازه‌ی ۲۰ ساعت کار در هفته را می‌دهد که دانشجویان می‌توانند هزینه‌های خورد و خوراک و زندگی در اتریش را توسط آن تأمین کنند. تحصیل در مقطع دکترا در کشور اتریش رایگان بوده و به دانشجو هر ماه حقوق نیز پرداخت می‌شود و دانشجو نیازی به کار کردن برای تأمین هزینه‌های تحصیل خود ندارد.

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور نروژ

تحصیل در نروژ در مقاطع مختلف رایگان است و دانشجویان می‌توانند درخواست پذیرش تحصیلی رایگان را برای مقاطع مختلف به دانشگاه‌های دولتی این کشور ارائه کنند. اما نکته‌ی قابل توجه این است که تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور نروژ به زبان نروژی برگزار می‌شود و دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ملزم به یادگیری زبان نروژی هستند. اما جای نگرانی نیست چرا که دوره‌ی آموزش زبان نروژی به مدت یک سال قبل از شروع تحصیل برای متقاضیان برگزار خواهد شد و متقاضیان در صورتی که زبان نروژی را در کشور مبدأ نیاموخته باشند می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. در مقاطع فوق لیسانس و دکترا تدریس به زبان انگلیسی انجام می‌شود و نیازی به یادگیری زبان نروژی نمی‌باشد و متقاضیان می‌توانند به محض ورود به نروژ تحصیل را شروع کنند.

پذیرش تحصیلی رایگان در کشور سوئد

سوئد یکی از کشورهای سردسیر اسکاندیناوی سابقاً پذیرش تحصیلی رایگان به زبان انگلیسی را به تمامی دانشجویان بین المللی ارائه می‌کرد. اما این کشور از اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی، تحصیل رایگان (Tuition free waiver) در رشته‌هایی که به انگلیسی زبان در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شد در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا لغو کرد. اما این کار پذیرش تحصیلی رایگان در کشور سوئد نیست. تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان سوئدی هنوز برای تمام دانشجویان بین المللی فارغ از ملیت آن‌ها رایگان است.

هر ساله سازمان سنجش و آموزش ایران برای دانشجویان ایرانی که قصد اخذ پذیرش تحصیلی رایگان از کشور سوئد را دارند آزمون آمادگی زبان سوئدی برگزار می‌کند و دانشجویان پس از گذراندن دوره‌های زبان می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و در صورت موفقیت می‌توانند مدرک آن را به سفارت سوئد برای پذیرش تحصیلی رایگان ارائه دهند.

تحصیل رایگان در سوئد
در سوئد، سیاست‌های پذیرش تحصیلی رایگان برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد.
مهاجرت به خارج از کشور

مهاجرت به خارج از کشور

در سال‌های اخیر، الگوهای مهاجرت به خارج از کشور تحت تأثیر تغییرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرارگرفته است. برای مثال، میلیون‌ها نفر برای فرار از فقر، خشونت و نابسامانی‌های سیاسی، مهاجرت به خارج از کشور مادری را به‌ عنوان بهترین راه‌ حل انتخاب کرده‌اند.

پذیرش تحصیلی رایگان با هرمس اپلای

بدون شک دریافت پذیرش تحصیلی رایگان، آرزوی هر دانشجویی خواهد بود. اگر شما می‌خواهید چنین تحصیل رایگان در خارج را دریافت کنید یا باید در دانشگاه‌های دولتی کشورهای خارجی پذیرش شوید و یا از بورسیه‌های تحصیلی که در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد، استفاده کنید.

ما در این مقاله به برخی از بهترین کشورهایی که امکان تحصیلی رایگان را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند، اشاره‌کرده و چند مورد از مهم‌ترین شرایط پذیرش تحصیلی رایگان، به شما معرفی کردیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا میتوان در دانشگاه های خارجی بدون هزینه تحصیل کرد؟
بله، شما میتوانید برای ورود به دانشگاه های خارج از کشور دانشگاه های دولتی را انتخاب کنید و به این نکته نیز توجه کنید که برای هر کشوری دانستن زبان رسمی آن کشور نکته بسیار مهمی است که باید در نظر داشته باشید.
هزینه های ثبت نام در دانشگاه های آلمان نیز رایگان است؟
خیر،شما برای برخی دانشگاه ها باید هزینه ی ثبت نام حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ یورو پرداخت کنید.
آیا کشور اتریش به دانشجویان بین المللی اجازه کار حین تحصیل را میدهد؟
بله، دانشجویان بین المللی که در کشور اتریش مشغول تحصیل هستند میتوانند در حین تحصیل به ۲۰ ساعت کار در هفته نیز مشغول باشند
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسمن
15 روز قبل

من کنکور دارم ینی ۱۸ سالمه چجوری میتونم اپلای بگیرم در واقع زبانمم خوب نیست 🙂

شقایق میرخانی
پاسخ به  یاسمن
15 روز قبل

سلام یاسمن عزیز وقتتون بخیر
ابتدا باید شرایط شما مورد بررسی توسط کارشناسان ما قرار بگیره برای ارزیابی شرایطتون میتونید فرم های داخل مقاله رو پرکنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

یونس
17 روز قبل

با سلام و درود آیا بدون داشتن تمکن مالی هم امکان اپلای تحصیلی وجود داره؟

شقایق میرخانی
پاسخ به  یونس
16 روز قبل

سلام یونس عزیز وقتتون بخیر
در صورت دریافت بورسیه میتونید بدون نیاز به تمکن مالی اپلای کنید.

A
9 ماه قبل

سلام. برای تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک کدام کشور ها مناسب است؟
ترجیحا با تمکن مالی پایین تر

خانم میرخانی
پاسخ به  A
9 ماه قبل

سلام کشور های اروپایی خصوصا المان اگر تا زبان سطح b2 بخونید تحصیل رایگان هست حداقل تمکن مالی هم ۱۲ هزار یورو خواهد بود

ساعدی
1 سال قبل

تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی رایگانه؟

کارشناس مهاجرت
پاسخ به  ساعدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
خیر ، عموما دانشگاه های کانادا شهریه محور هستند .

کادر هرمس اپلای