مزایای کار دانشجویی در ترکیه؛ تأثیر کار حین تحصیل

مزایای کار دانشجویی در ترکیه؛ تأثیر کار حین تحصیل

یکی از مزایای کار حین تحصیل در ترکیه، داشتن اجازه کار کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان میباشد. به طور کلی برخی از دانشجویانی که در کشور ترکیه تحصیل می کنند، برای رفع نیاز های اساسی و همچنین رفع هزینه های زندگی و تحصیلی، اقدام به کار در حین تحصیل در ترکیه می کنند. حال برای کار کردن دانشجویان قوانین کار دانشجویی در ترکیه لازم است که در این مقاله به آنها می پردازیم .

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

اجازه کار حین تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی

طبق قانون جدید نیروی کار بین المللی، دانشجویان خارجی که در برنامه های تحصیلی  به عنوان برنامه های کارشناسی ارشد یا Ph.D در موسسه آموزش عالی در ترکیه ثبت نام می کنند قادر به کار و درخواست مجوز کار می باشند.

رویه ها و اصول مربوط به استخدام دانشجویان خارجی با توجه به اظهارات وزارت امور داخلی و با در نظر گرفتن اصول تعیین شده توسط کمیته سیاست های مهاجرت توسط وزارت تعیین می شود. در صورتی که خارجیانی که تحصیلات عالی خود را در ترکیه گذرانده اند ، میتوانند برای مدت یکسال از تاریخ تحصیل خود درخواست مجوز کار کنند، درخواست باید مطابق با اصول تعیین شده توسط هیئت شورای  بین المللی کار مورد ارزیابی قرار گیرد.

در ترکیه، دانشجویان خارجی معمولاً می‌توانند در حین تحصیل کار دانشجویی در ترکیه پیدا کنند. برای این کار، دانشجویان باید مجوز کاری از دانشگاه یا مراجع مربوطه را دریافت کنند. این اجازه معمولاً محدودیت‌هایی مانند تعداد ساعت کاری در هفته را برای دانشجویان تعیین می‌کند. اجازه کار در کار حین تحصیل در ترکیه به دانشجویان کمک می‌کند تا هزینه‌های تحصیلی خود را کاهش داده و تجربه کاری نیز در کنار درس خواندن به دست آورند. اما باید توجه داشت که در برخی مواقع، قوانین کار دانشجویی در ترکیه خاصی برای کار حین تحصیل وجود داشته باشد که باید به آن‌ها پایبند بود.

لازم به ذکر است دانشجویان خارجی که در دوره مدرک لیسانس دولتی بورس تحصیلی دولتی ترکیه را دریافت کرده اند، نمی توانند پس از فارغ التحصیلی اجازه کار را دریافت کنند، حتی اگر اجازه اقامت آنها به اجازه اقامت کوتاه مدت تغییر کند.

 اجازه کار در دفاتر دولتی یا خصوصی

دانشجویان بین المللی متاسفانه حق قانونی برای کار در دفاتر دولتی یا خصوصی ندارند. با این حال، دانشگاه های ترکیه نسبت به پژوهشگران خارجی نسبتا باز هستند. هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی، کارکنان غیر ترکی  ( خارجی ) را استخدام می کنند که از جمله ی آنها دانشگاه هایی با مشخصات بین المللی مانند دانشگاه های Bogazici (استانبول) و دانشکده فنی شرق میانه (آنکارا) هستند که هر دو عمومی بوده و همچنین در میان دانشگاه های خصوصی از جمله Sabanci، Koc و Bilgi (استانبول) و Bilkent (آنکارا) هستند. با تکمیل اطلاعات خود برای کار در این کشور پروسه مهاجرتی خود را آسان می کنید. ما در مقاله ی کار در ترکیه بهترین روش ها و قوانین را برایتان شرح داده ایم.

 

جذب کارکنان و محققان دانشگاهی بین المللی

زبان تنها مانع عمده برای گرفتن یک کار موقت نیست. بعضی از دانشگاه های خصوصی به عنوان دانشگاه های انگلیسی زبان تاسیس شده اند و اکنون تلاش می کنند با دانشگاه های دولتی رقابت کنند تا کارکنان و محققان دانشگاهی بین المللی را جذب کنند.

علاوه بر این، اکثر دانشگاه های پایه و اصلی ، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را در یک طرح جامع تحصیلی استخدام می کنند. گاهی اوقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی ممکن است نیاز به دانشجویان بین المللی برای کمک به برخی از اساتید در انجام وظایف خاص مانند تدریس، انجام تحقیقات و یا آماده سازی آمار و … داشته باشند. که این امر میتواند کمک هزینه ی خوبی برای رفع نیاز های دانشجویان برای ادامه ی تحصیل در کشور ترکیه باشد.

شکی نیست که ترکیه بهترین مکان برای لذت بردن از تحصیلات باکیفیت و کیفیت نسبتا خوب زندگی میباشد. آنچه بهتر است این است که هزینه ی تحصیل در کشور ترکیه در قیاس با سایر کشور ها مقرون به صرفه تر بوده و پول رایج این کشور ارزش خوبی دارد.

حدود هزینه زندگی در کشور ترکیه

میانگین هزینه یک نفر در کشور ترکیه حدود 401.9 دلار در ماه (بدون احتساب اجاره) خواهد بود. هزینه های اداری و کتاب ها تقریبا ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در هر ترم است. به یاد داشته باشید، هرچند که این رقم بستگی به موقعیت شما، شیوه زندگی و درجه تحصیلی شما دارد، شما باید مستقیما اطلاعات بیشتری درباره هزینه های زندگی را از موسسه خود ببرید.

هزینه های عمومی در هر ماه:

اجاره مسکن: 231.16 تا 577.50 دلار

غذا: 145 دلار (برای دو نفر)

حمل و نقل: 26 دلار

کتاب ها: ۱۵۰ دلار

حدود هزینه زندگی در کشور ترکیه

سایت ‌های کاریابی برای دانشجویان در ترکیه

با توجه به اقتصاد روبه‌ رشد و صنایع متنوع ترکیه، فرصت‌های شغلی متعددی برای دانشجویان در این کشور موجود بوده، اما سؤال مهم نحوه پیدا کردن این شغل‌ها است. یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن کار حین تحصیل در ترکیه سایت‌های کاریابی است. در ادامه به معرفی کاربردی‌ ترین این سایت‌ها می‌پردازیم.

Kariyer.net

یکی از محبوب‌ ترین پلتفرم‌ها برای پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه، وب‌ سایت Kariyer.net است. این وب‌ سایت طیف گسترده‌ای از لیست‌های شغلی را برای دانشجویان در صنایع مختلف و بر اساس مکان، صنعت و نوع شغل ارائه می‌دهد.

Yenibiris.com

وب‌سایت عالی دیگر برای جستجوی کار، Yenibiris.com است. این پلتفرم نه تنها لیست مشاغل مناسب را به دانشجویان ارائه می‌دهد، بلکه مشاوره‌های شغلی مختلفی را نیز در اختیار کاربران می‌گذارد. این وب‌سایت دارای یک رابط کاربری مناسب است که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا پروفایل خود را ایجاد کرده و رزومه خود را آپلود کنند تا شانس آ‌ن‌ها را برای جلب ‌توجه کارفرمایان بالقوه افزایش یابد.

LinkedIn

نمی‌توان تأثیر وب‌ سایت لینکدین را در پیدا کردن شغل برای دانشجویان نادیده گرفت. این وب‌ سایت که در ترکیه نیز کاربر بالایی دارد، یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن شغل یا انجام پروژه‌های دانشجویی است. لینکدین با شبکه‌ای گسترده از متخصصان و شرکت‌ها فرصت‌های متعددی را برای دانشجویانی ارائه می‌دهد که به دنبال کار پاره‌وقت هستند. دانشجویان می‌توانند با متخصصان مختلف در زمینه مورد علاقه خود ارتباط برقرار کرده و موقعیت‌های کارآموزی یا فریلنسری را پیدا کنند.

UniversiteKariyeri.com

یکی از وب‌سایت‌هایی که به طور خاص برای پیدا کردن کار حین تحصیل در ترکیه ایجاد شده، وب‌سایت UniversiteKariyeri.com است. این وب‌سایت امکان دسترسی به دوره‌های کارآموزی و موقعیت‌های شغلی ابتدایی متناسب با نیازها و صلاحیت‌های دانشجویان را فراهم می‌کند.

پردرآمدترین مشاغل برای دانشجویان ترکیه

با توجه به این که تحصیل در برخی دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند هزینه‌های زیادی را به دانشجویان تحمیل کند، پیدا کردن بهترین و پردرآمدترین مشاغل اهمیت زیادی خواهد داشت. در این بخش برخی از مشاغل پردرآمد برای دانشجویان ترکیه در حین تحصیل را بررسی خواهیم کرد.

معلم خصوصی

یکی از گزینه‌های پرسود برای دانشجویان ترکیه کار به عنوان معلم یا مربی خصوصی است. دانشجویان می‌توانند با پیشینه علمی قوی خود خدمات تدریس خصوصی در موضوعاتی مانند ریاضیات، علوم یا زبان‌های خارجی را ارائه دهند. این شغل نه تنها درآمد مناسبی را فراهم می‌کند، بلکه مهارت‌های آموزشی و ارتباطی دانشجویان را نیز افزایش خواهد داد.

نویسنده یا مترجم

یکی دیگر از مشاغل پردرآمد برای کار حین تحصیل در ترکیه، نویسنده یا مترجم محتوای آزاد است. اقتصاد روبه‌رشد ترکیه تقاضا برای ایجاد محتواهای با کیفیت و خدمات ترجمه را در زمینه‌های مختلف افزایش داده است؛ به همین دلیل، دانشجویانی که مهارت‌های نوشتاری عالی یا تسلط به چند زبان را دارند، می‌توانند فرصت‌هایی را با درآمد خوب پیدا کنند.

کار در شرکت‌ها

شرکت‌ها و بخش‌های فناوری ترکیه فرصت‌های شغلی مناسبی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که نه تنها باعث کسب درآمد آن‌ها می‌شود، بلکه مهارت‌های علمی آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد. دانشجویان ترکیه می‌توانند به عنوان دستیار، توسعه‌دهنده وب، طراح گرافیک یا مدیر رسانه‌های اجتماعی حتی به صورت دورکاری در شرکت‌ها مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند.

حقوق و دستمزد در ترکیه

حقوق و دستمزد در ترکیه

در بیانیه ای که جدیدا توسط دولت ترکیه اعلام شده است، با توجه به تورمی که در این کشور رخ داده است، به طور کلی، تمامی دستمزد ها به ویژه دستمزد کارمندان دولت تا ۴۹/۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و حتی مستمری افراد بازنشسته نیز افزایش پیدا می کند.

سخن پایانی

برخی از دانشجویانی که در کشور ترکیه تحصیل می کنند، برای رفع نیاز های اساسی و همچنین رفع هزینه های زندگی و تحصیلی، اقدام به کار دانشجویی در ترکیه می کنند. ما در این مقاله به طور خلاصه به شرح امکان کار حین تحصیل در ترکیه پرداختیم. برای دریافت راهنمایی بیشتر درباره قوانین کار دانشجویی در ترکیه میتوانید با کارشناسان موسسه هرمس اپلای تماس حاصل فرمایید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
حدود هزینه زندگی در کشور ترکیه چه مقدار است؟
میانگین هزینه یک نفر در کشور ترکیه حدود 401.9 دلار در ماه (بدون احتساب اجاره) خواهد بود.
چه دانشجویانی نمی توانند اجازه کار دریافت کنند؟
دانشجویان خارجی که در دوره مدرک لیسانس دولتی بورس تحصیلی دولتی ترکیه را دریافت کرده اند، نمی توانند پس از فارغ التحصیلی اجازه کار را دریافت کنند، حتی اگر اجازه اقامت آنها به اجازه اقامت کوتاه مدت تغییر کند.
هزینه های عمومی در هر ماه در ترکیه چه مقدار است؟
اجاره مسکن: 231.16 تا 577.50 دلار غذا: 145 دلار (برای دو نفر) حمل و نقل: 26 دلار کتاب ها: ۱۵۰ دلار
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای