آلمان و اتریش

مقایسه مهاجرت به آلمان یا اتریش

خیلی از مهاجران به دنبال مقایسه آلمان و اتریش هستند تا یکی را برای زندگی انتخاب کنند. امروزه کشورهای اتریش و آلمان محبوبیت بسیاری بین مهاجرین سراسر دنیا به خصوص ایرانیان پیدا کرده اند. البته این محبوبیت بی دلیل هم نیست، زیرا این دو کشور در زمینه های اقتصادی، کاری و استاندارد های زندگی پیشرفت بسیاری کرده اند. اما دغدغه اصلی مهاجران این است که مهاجرت به اتریش یا آلمان، کدام بهتر است؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم به این پرسش پاسخ دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

آلمان یا اتریش؟ کدام کشور برای مهاجرت ایرانیان مناسب تر است؟

در این مقاله که بر اساس تجربه ها و تحقیقات بسیاری که کارشناسان و وکلای ما از این دو کشور دارند نوشته شده است، با مقایسه این دو کشور قصد داریم تا انتخاب را برای شما تا حد امکان آسان تر کنیم و شما بتوانید با اطلاعات بیشتر کشور مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

کشورهای آلمان و اتریش در همسایگی هم و در قاره اروپا قرار گرفته اند. پایتخت کشور اتریش شهر وین و پایتخت کشور آلمان شهر برلین است. هر دو این شهر ها از شهرهای بزرگ و معروف قاره اروپا می باشند و محبوبیت زیادی بین توریست ها دارند.

درنهایت انتخاب میان اتریش و آلمان به اولویت‌ها و شرایط هر فرد بستگی دارد. اما در پایان این مقاله اگر هنوز برای انتخاب بین این دو کشور پیشرفته مردد هستید می توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی هرمس اپلای تماس بگیرید.

۱. مقایسه وضعیت تحصیل و کار در آلمان و اتریش

مقایسه تحصیل

در ابتدا می خواهیم بررسی کنیم تحصیل در کدام یک از این کشور ها برای دانشجویان بهتر است.

هر دو کشور آلمان و اتریش به دلیل شرایط عالی تحصیلی جزو اولین انتخاب های دانشجویان بین اللملی هستند، اما تفاوت اصلی تحصیل در این کشور ها چیست؟

به طور کلی تحصیلات در این دو کشور تفاوت چندانی از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیستم آموزشی توسط دانشجویان احساس نمی شود. زبان رسمی هر دو کشور آلمانی می باشد و تحصیلات در دانشگاههای دولتی هر دو کشور تقریبا رایگان است. اما هر کدام از این کشورها مزایا و معایبی برای تحصیل دارند.

تفاوت اصلی اخذ پذیرش در این دو کشور مدرک زبان آلمانی است. دانشجویان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمانی باید مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل B1 درمقطع کارشناسی است. در صورتی که فرد متقاضی تمایل به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان در آلمان را داشته باشند باید مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 را ارائه دهند. اما برای تحصیل در دانشگاه های اتریش ارائه مدرک زبان الزامی نیست اما باید در نظر داشته باشید که قبل از ورود به دوره اصلی تحصیلی باید دوره زبان آلمانی در کالج های این کشور بگذرانید که شامل هزینه های نسبتا بالایی است.

نکته قابل توجه این است که در هر کشوری تحصیل به زبان انگلیسی ممکن است کیفیت پایین تری نسبت به تحصیل به زبان رسمی آن کشور داشته باشد، اما در آلمان اینگونه نیست و تحصیلات به زبان انگلیسی از همان کیفیت تحصیل به زبان آلمانی بر خوردار است، نکته ای که در کشور اتریش اینگونه نیست و در این کشور کیفیت آموزش به زبان انگلیسی اندکی ضعیف تر است.

آلمان یا اتریش؟ کدام کشور برای مهاجرت ایرانیان مناسب تر است؟

مقایسه وضعیت اشتغال

در هر دو کشور آلمان و اتریش به دلیل اقتصاد رو به رشدی که دارند شرایط بازار کار و اشتغال یکسان است و هر دو کشور پایین ترین نرخ بیکاری در جهان را دارا می باشند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که میزان درآمد در آلمان کمی بیشتر از اتریش و هزینه زندگی کمتر از این کشور است.

اتریش اقتصاد گسترده و نسبتا کوچک‌تری دارد و تمرکز خود را بیشتر بر روی گردشگری و صنعت ساخت‌و‌ساز معطوف کرده است. این کشور می‌تواند شروع خوبی برای مشاغل استارت‌آپی باشد. از طرف دیگر افتخار برخورداری از عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بر پیشانی آلمان می‌درخشد. صنایعی همچون خودروسازی، داروسازی و مهندسی این کشور در مراحل پیشرفته‌ای به سر می‌برند. تقاضای برای کار در آلمان به‌خصوص در شهرهایی مثل برلین، مونیخ و فرانکفورت بسیار بیشتر مطرح می‌شود.

مهاجران میتوانند از طریق اخذ ویزای کاری در این دو کشور اقامت کوتاه مدت داشته باشند و پس گذراندن و کار کردن به مدت زمان مشخص درخواست اقامت بلند مدت دهند.

مهاجرت کاری به یکی از دو کشور آلمان و یا اتریش از طریق ویزای job seeker و یا از طریق job offer انجام می شود. توجه داشته باشید که اگر می خواهید از طریق job seeker اقدام کنید بهتر است در ابتدای امر خانواده خود را به همراه خود نبرید و پس از پیدا کردن شغل و دریافت قرار داد کاری برای پیوست خانواده اقدام کنید.

به طور کلی کشور آلمان به دلیل برنامه ها و سرمایه گذاری های حساب شده در بخش نیرو های کار متخصص از شرایط اقتصادی بهتری نسبت به کشور اتریش برخودار است.

مقایسه رنکینگ دانشگاه ها

رتبه و رنکینگ دانشگاه های آلمان و اتریش تقریبا یکسان است و هر دو کشور دانشگاههای بسیار خوبی در سطح جهانی دارند. اما نکته قابل توجه اینجاست که تعداد دانشگاه ها در اتریش کمتر از آلمان است اما پیدا کردن دانشگاه خوب مناسب با شرایط متقاضی در اتریش نسبت به آلمان راحت تر است.

دانشگاه های آلمان گزینه های بهتری برای رشته های مهندسی هستند در حالی که دانشگاه های اتریش در رشته های هنر از دانشگاه های کشور آلمان پیشی گرفته اند.

شرایط پذیرش از دانشگاه های آلمان که رتبه های بسیار خوب جهانی دارند کمی مشکل است و متقاضی ملزم به ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B1 و یا مدرک زبان انگلیسی در سطح IELTS 6.5 هستند در حالی که شرایط پذیرش از اتریش کمی راحت تر است و احتیاج به مدرک زبان ندارد، اما دانشجو باید دوره های زبان را در این کشور بگذراند که این دوره ها هزینه های بالایی دارند.

۲. مقایسه شرایط زندگی در آلمان و اتریش

مقایسه هزینه زندگی

بر اساس داده ها و گزارش ها در سال 2023 به طور کلی هزینه زندگی در کشور اتریش شبیه کشور آلمان است. در کشور اتریش هزینه ماهیانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در حدود 922 یورو و خارج از مرکز شهر در حدود 697 یورو می باشد که این مبلغ در آلمان برای آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 1,189 یورو و خارج از مرکز شهر در حدود 965 یورو است. پس هزینه زندگی در آلمان یا اتریش خیلی تفاوتی ندارد.

به طور کلی اجاره ماهیانه در اتریش، در حدود ۵۸ درصد در آمد ماهیانه یک فرد است و درآلمان این عدد به ۴۵ درصد می رسد. باید در نظر داشته باشید که میزان درآمد ماهیانه در کشور آلمان به دلیل توسعه اقتصادی، بیشتر از کشور اتریش است.

مقایسه شرایط زندگی در آلمان و اتریش

مقایسه استاندارد زندگی

در مورد استاندارد های زندگی کشور اتریش از آلمان پیشی گرفته است. طبق آخرین امار منتشر شده در سال 2023 از نظر استاندارد و شاخص زندگی کشور آلمان رتبه دوازدهم جهانی را به خود اختصاص داده در حالی که کشور اتریش رتبه هشتم را دارد. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که شهر وین در کشور اتریش بین ده شهر سرزنده جهان قرار گرفته است اما شهرهای آلمان رتبه های بالاتری را به خود اختصاص داده اند.

کشور اتریش از رفاه اجتماعی بسیار خوبی برخوردار است اما این کشور به دلیل کوچک و کم جمعیت بودن تمام امکانات خود را در پایتخت این کشور یعنی شهر وین متمرکز کرده، در حالی که در کشور آلمان اینگونه نیست و این کشور دارای شهر های بزرگ و پیشرفته زیادی است که اقتصاد بسیار خوبی دارند.

مقایسه استاندارد زندگی

مقایسه امنیت

هر دو کشور آلمان و اتریش از امن ترین کشور های اروپا هستند و نرخ جرم در هر دو کشور بسیار پایین است. آمار قتل در آلمان کمتر از ۰.۹ و در اتریش کمتر از ۰.۵ درصد می باشد که این اعداد هر دو کشور را به پایین ترین نرخ جنایت رسانده است. در هیچ یک از این دو کشور بابت امنیت خود و خانواده خود هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت.

مقایسه وضعیت ورزش

در مورد ورزش های زمستانی به دلیل داشتن مناطق اسکی و شیب های زیاد کشور اتریش با اختلاف کمی از آلمان پیشی گرفته است البته اخیرا کشور آلمان در تلاش است در ورزش های زمستانی از اتریش جلو بزند. کشور آلمان در دیگر رشته های ورزشی سال هاست که به مراتب عمکرد بسیار بهتری نسبت به کشور اتریش داشته است.

۳. مقایسه جغرافیای آلمان و اتریش

مقایسه آب و هوا

در کشور آلمان به دلیل گسترده تر و وسیعتر بودن نسبت به کشور اتریش شاهد تنوع آب و هوایی بیشتری خواهید بود. البته هر دو کشور در فصل زمستان اغلب زمستان های سردی را تجربه میکنند و تابستان های گرمی دارند. در مجموع آب و هوای اتریش نسبت به آلمان مقداری گرم تر است. آب و هوای آلمان در مقایسه با اتریش مرطوب تر است و اگر زمستان های معتدل را دوست دارید، مناطق جنوبی و جنوب غربی آلمان بهترین گزینه برای شماست.

۳. مقایسه جغرافیای آلمان و اتریش

مقایسه جمعیت

طبق آخرین آمار منتشر شده در سال 2023 جمعیت کشور آلمان در حدود 83.3 میلیون نفر است که تعداد ۷ میلیون نفر آنها از مهاجرین هستند. جالب است بدانید که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ جمعیت آلمان رشد چشم گیری داشته است. این در حالی است که کل جمعیت کشور اتریش در حدود ۹ میلیون نفر است. شهر وین پر جمعیت ترین شهر کشور اتریش و شهر برلین پر جمعیت ترین شهر کشور آلمان است.

۴ .مقایسه شرایط مهاجرت

شرایط و روند مهاجرت به این دو کشور ممکن است تفاوت‌های قابل‌توجهی داشته باشد. افراد برای ورود به آلمان یا اتریش به ویزا نیاز دارند. برای ورود به اتریش باید ویزای شینگن را دریافت کنید. به این ویزا امکان اقامت ۹۰ الی ۱۸۰ روزه در این کشور داده می‌شود. اگر قصد اقامت طولانی‌تری دارید باید برای اجازه اقامت یا اجازه کار درخواست خود را تسلیم کنید. با این حال به‌دلیل تنش‌های سیاسی میان ایران و اتریش شهروندان ایرانی تحت نظارت بیشتری توسط کشور میزبان در طول فرآیند درخواست ویزا قرار می‌گیرند.

همه این موارد در آلمان نیز صدق می‌کند. تنها تفاوت این است که برای ورود به آلمان به ویزای کار یا تحصیل نیاز خواهد بود که اجازه ۹۰ روز اقامت را به مهاجرین می‌دهد. همچنین آلمان اخیرا قانون مهاجرتی جدیدی برای جذب نیروی کار ماهر از کشور‌های غیراروپایی تصویب کرده است. این قانون دریافت ویزای کار را برای مهاجران آسان‌تر می‌کند و شرایط بهتری را برای اقامت دائم یا موقت فراهم می‌سازد.

5 .مقایسه خدمات درمانی

هر دو کشور دارای سیستم‌های جامع خدمات درمانی هستند و به شهروندان، ساکنان و مهاجران خدمات گسترده ارائه می‌دهند. با این حال تفاوت‌هایی بین سیستم‌های آن‌ دو وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود.

بودجه خدمات درمانی اتریش از بودجه عمومی تامین می‌شود. همه ساکنان چه از طریق کارفرمای خود و چه از طریق دولت به داشتن بیمه درمانی ملزم هستند. این سیستم ممکن است تمام نیازهای خدمات بهداشتی و درمانی را پوشش ندهد و مهاجرین به بیمه درمانی خصوصی نیز نیاز پیدا کنند.

بودجه سیستم خدمات درمانی آلمان هم از بودجه عمومی تامین می‌شود و در زمینه خدمات پیشگیرانه، درمانی و توانبخشی به ارائه خدمات گسترده می‌پردازد. خدمات درمانی آلمان با تمرکز بر تحقیق و نوآوری یکی از بهترین‌ها در دنیا شناخته می‌شود.

دوره زبان آلمانی در اتریش

دوره زبان آلمانی در اتریش

به‌طورکلی دوره زبان آلمانی در اتریش در مؤسسات مختلف زبان آلمانی وجود دارد. در این مؤسسات خواهید توانست مهارت‌های زبان آلمانی خود را در کمترین زمان، تقویت کنید.

مهاجرت به اتریش یا آلمان به کمک هرمس اپلای

در پایان می‌توان گفت اتریش و آلمان هر دو فرصت‌ها و چالش‌های منحصربه‌فردی برای مهاجرانی فراهم می‌سازند که به‌دنبال نقل‌مکان به اروپا هستند. با وجود تفاوت‌هایی در سیاست‌های این دو کشور هر دوی آن‌‌ها در پذیرش مهاجر، فرصت‌های شغلی، خدمات درمانی و اجتماعی حمایت همه‌جانبه‌ای از مهاجران انجام می‌دهند. ما در این محتوا به مقایسه اتریش و آلمان پرداختیم و سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که: مهاجرت به اتریش یا آلمان؟ چنانچه برای مهاجرت به این کشور ها نیاز به راهنمایی دارید، با موسسه هرمس اپلای تماس بگیرید، کارشناسان ما پاسخگوری شما هستند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
تفاوت اصلی اخذ پذیرش درآلمان و اتریش چیست؟
تفاوت اصلی اخذ پذیرش در این دو کشور مدرک زبان آلمانی است. دانشجویان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمانی باید مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل B1 درمقطع کارشناسی است. در صورتی که فرد متقاضی تمایل به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان در آلمان را داشته باشند باید مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 را ارائه دهند. اما برای تحصیل در دانشگاه های اتریش ارائه مدرک زبان الزامی نیست اما باید در نظر داشته باشید که قبل از ورود به دوره اصلی تحصیلی باید دوره زبان آلمانی در کالج های این کشور بگذرانید که شامل هزینه های نسبتا بالایی است.
وضعیت اشتغال در آلمان و اتریش چگونه است؟
در هر دو کشور آلمان و اتریش به دلیل اقتصاد رو به رشدی که دارند شرایط بازار کار و اشتغال یکسان است و هر دو کشور پایین ترین نرخ بیکاری در جهان را دارا می باشند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که میزان درآمد در آلمان کمی بیشتر از اتریش و هزینه زندگی کمتر از این کشور است.
رنکینگ دانشگاه ها در آلمان و اتریش چگونه است؟
رتبه و رنکینگ دانشگاه های آلمان و اتریش تقریبا یکسان است و هر دو کشور دانشگاههای بسیار خوبی در سطح جهانی دارند. اما نکته قابل توجه اینجاست که تعداد دانشگاه ها در اتریش کمتر از آلمان است اما پیدا کردن دانشگاه خوب مناسب با شرایط متقاضی در اتریش نسبت به آلمان راحت تر است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرانک یزدانی
1 سال قبل

با داشتن باسپورت آلمانی میتونیم در اتریش هم زندگی کنیم ؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  فرانک یزدانی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
بله

لیلا
2 سال قبل

در صورت تسلط کامل بر زبان آلمانی میشه صرفا آزمون سطحی که برای مهاجرت لازمه رو بدم ؟؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  لیلا
2 سال قبل

سلام باید مدرک b2 آلمانی رو داشته باشید . اگر تسلط دارین میتونید توی امتحانش شرکت کنید

مهدی
4 سال قبل

با توجه به توضیحات بسیار جامع شما دوست عزیز خواهشمند مکالمه و حتما ملاقات حضوری در حداقل زمان ممکن هستم

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  مهدی
3 سال قبل

لطف دارید.
در صورت درخواست شما از طریق فرم ارزیابی سایت، طی 24ساعت آینده مشاوران هرمس شما رو راهنمایی خواهند کرد.

کادر هرمس اپلای