اجاره مسکن در آلمان

اجاره مسکن در آلمان

اجاره مسکن در آلمان مطلبی است که در این مقاله با جزئیات به آن پرداخته ایم. آلمان طیف گسترده‌ای ازخانه های اجاره ای با کیفیت بالا را همیشه به مهاجران پیشنهاد می دهد. از این رو، بسیاری از آلمانی ها ترجیح می دهند به جای خرید خانه، آن را  اجاره کنند. در این بخش از اجاره مسکن تا بررسی شرایط سکونت در آلمان و چگونگی یافتن محلی برای زندگی و آنچه را که باید، قبل و بعد از جا به جایی  به خاطر داشته باشید را توضیح می دهیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

اولین محل سکونت شما در آلمان

گزینه های گوناگونی برای چند هفته اول شما در کشور آلمان وجود خواهد داشت، قبل از این که مسکن دائمی پیدا کنید: اتاقی در هتل به طور متوسط ​​حدود ۹۰ یورو در هر شب هزینه دارد. انتظار می رود بسته به موقعیت تان، مبلغ تقریبی ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه برای تختی موقت، مبله دو یا سه اتاق بپردازید. خوابگاه های جوانان معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ یورو در هر شب هزینه خواهد داشت. همچنین گزینه ای برای استفاده از پورتال های آنلاین برای اجاره اتاق از یک خانواده آلمانی وجود دارد که مزیت اضافه شده شما در برقراری ارتباط با ساکنان محلی را فراهم می کند.

اولین محل سکونت شما در آلمان

قدم بعدی: خرید یا اجاره؟

برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، اکثر آلمانی‌ها خانه‌های خود را اجاره می‌کنند. شاید بپرسید چرا ؟ به دلایلی هم‌چون: در هر محل و محدوده قیمتی،  آپارتمان‌های کوچک و بزرگ تا ویلاهای دارای باغ‌های بزرگ قرار گرفته‌اند، فراوانی مسکن دلیل اجاره‌ای شدن این محل‌های با کیفیت بالا شده است. این املاک اجاره‌ای از نظر کیفیت اغلب در شرایط عالی و معادل مسکن‌های تحت مالکیت هستند. شاید مسئله افزایش اجاره در هر سال تمدید، سوال همگان باشد اما علاوه‌بر این، مستاجران طبق قانون در برابر افزایش بیش از حد اجاره تحت حمایت قرار می‌گیرند و صاحب خانه‌ها مجاز نیستند بدون هیچ دلیلی،  قراردادی را فسخ و یا اجاره نامه را افزایش دهند.

خانه های مشترک در آلمان

خانه های مسطح و مشترک  با نام “Wohngemeinschaften” یا “WG” گزینه های مناسبی برای افرادی است که می خواهند به سرعت دوستی پیدا کرده و در هزینه های اجاره پس انداز کنند. معمولا در این نوع اقامتگاه مشترک، هر شخص اتاق خصوصی خود را دارد. در بیشتر “WG ها”، آشپزخانه و حمام مشترک هستند، همانند هزینه اجاره و برق، اینترنت و تلفن. آشپزخانه یا اتاق نشیمن مشترک قلب یک WG است. در آنجا می توانید با هم آشپزی کنید یا بنشینید و گپ بزنید. اگر می خواهید تنها باشید، به راحتی می توانید درب اتاق خود را در پشت سر خود ببندید.

در آلمان این خانه ها و تخت ها  فقط برای دانشجویان نیست. کارآموزان و متخصصان شاغل نیز در محل های مشترک این چنینی زندگی می کنند، به خصوص اگر در شهری جدید باشند و یا از اینکه زندگی مشترک را دوست دارند. چنین “WG” های زیادی، به خصوص در شهرهای بزرگ به کرات وجود دارند.

دانشجویان غالبا چنین خانه هایی را در تابلوهای اعلامیه دانشگاه یا وب سایت های اتحادیه دانشجویی خود پیدا می کنند. سرویس تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) همچنین نکات بی شماری در مورد چگونگی جستجوی اسکان ارائه می دهند. به عنوان مثال Asta Bielefeld لیستی از پیوندها به وب سایت های “WG-Börsen” را با پیشنهادهای خانه مسکونی در سرتاسر آلمان گردآوری کرده است. البته، این موارد نیز برای متخصصان شاغل نیز بدون محدودیت است. در این سایت ها، می توانید در شهری که در آن قرار دارید یک خانه  مشترک را جستجو کنید، یا خودتان خانه ای که دارید را آگهی  کنید.

خانه های مشترک در آلمان

نحوه پیدا کردن مسکن در آلمان

می خواهید اجاره کنید یا بخرید؟ اطلاعات مربوط به مسکن های موجود را می توانید در بخش تبلیغات روزنامه ها و وب سایت های املاک و مستغلات پیدا کنید. جایی که امروزه بیشتر آپارتمان ها و خانه ها در آن لیست شده اند. میزان عرضه و تقاضای مسکن میزان زیادی به منطقه مربوط بستگی دارد. در مناطق روستایی، مستاجران یا خریداران مجبورند تا آنچه را موجود است انتخاب کنند، اما در شهرهای بزرگ تر معمولا مالکان می توانند از چندین پیشنهاد استفاده کنند. یافتن مسکن، به خصوص در مناطق شهری اطراف مونیخ و فرانکفورت می تواند بسیار وقت گیر باشد.

ممکن است در مناطق شهری مشورت با یک متخصص املاک و مستغلات عاقلانه باشد. مشاورین املاک مجاز به دریافت بیش از سه ماه اجاره به عنوان کمیسیون خدمات خود نیستند. علاوه بر این، شما فقط باید به کسی که مشاور املاک می باشد و برای شما جستجو کرده کمیسیون پرداخت کنید. اگر فقط به دلیل آگهی در املاک و مستغلات با یک نماینده تماس گرفته اید، مجبور نیستید طبق کمیسیون آلمان مبلغ کمیسیون را پرداخت کنید.

مانند سایر کشورها، هزینه یک واحد اجاره ای به میزان منطقه متفاوت می باشد. اجاره و هزینه های جانبی از قبیل گرمایش، آب و گاز در شهرهای بزرگ حدود ۱۴ یورو برای هر متر مربع هزینه خواهد داشت. متوسط ​​هزینه در شهرهای کوچک و مناطق روستایی حدود هشت یورو در هر متر مربع محاسبه می شود.

برای مثال یانیک از بوروندی تجربه خود از این خانه‌ها را بیان می‌کند:

وی گفت: “بعد از قبول شدن مصاحبه کاری برای شغل با شرکتی در هامبورگ، بلافاصله اقدام به جستجوی یک آپارتمان برای اجاره در آنجا کردم. بعضی اوقات با ۳۰ مورد متفاوت به آپارتمان ها مراجعه کردم. این تعداد بازدید در شهرهای بزرگ یک قانون به شمار می رود. یک نکته بسیار مهم است که صورت درآمد یا قرارداد کار، آنها را به خوبی آماده کنید. بدون داشتن این اسناد، شانس شما برای گرفتن خانه عملا صفر می شود. در پایان، تقریبا سه ماه طول کشید تا یک آپارتمان را پیدا کنم – من هرگز تصور نمی کردم این کار را انجام دهم! من خیلی خوش شانس بودم و توانستم از طریق یک دوست یک آپارتمان مناسب پیدا کنم. نکته من: بسیاری از شرکت ها به کارمندان بین المللی خود کمک می کنند تا خانه خود را پیدا کنند علاوه بر این، همه شهرها چنین کمبود مسکن را  ندارند.”

اقدامات بعد از اجاره مسکن در آلمان

گاهی می بایست ثبت نام اشتراک برق و آب خود را برای اشتراک ماهیانه انجام دهید. اگر صاحب خانه شما به برق، آب یا گاز اهمیت نمی دهد، مجبور خواهید بود  ترتیب این مسائل را خود با شرکت ارائه دهنده برقرار کنید. صاحب خانه شما احتمالا می تواند اطلاعات تماس با شرکت ارائه دهنده منطقه خود را به شما بدهد. تنظیم سرویس های تلفنی، اینترنت و (کابل) تلویزیون را نیز خودتان می توانید انجام دهید. آلمان دارای شرکت های ارائه دهنده خدمات متنوعی از راه دور است. برای مقایسه هزینه آن ها پورتال های آنلاین می توانند بسیار مفید باشند. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده بسته های تخفیفی در نظر خواهند گرفت که شامل خدمات تلفنی و اینترنتی می باشد. همچنین گزینه هایی متناسب با استفاده از تلفن همراه وجود دارد.

نکته: از آنجا که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا تلفن و اینترنت شما متصل شود، ایده خوبی است که در صورت امکان با شرکت ارائه دهنده تماس بگیرید.

اقدامات بعد از اجاره مسکن در آلمان

هزینه اجاره مسکن در آلمان

قراردادهای اجاره مسکن آلمان باید به صورت کتبی منعقد شوند. در بیشتر موارد قرارداد فی مابین، مبلغ اجاره را منحصر به فرد مشخص می کنند. معمولاً یک هزینه اضافی برای هزینه های جانبی وجود دارد که هر ماه به همراه اجاره پایه به صاحب خانه پرداخت می شود. برق، گاز و آب غالبا شامل این هزینه ها می شوند، اما نه همیشه. بنابراین قبل از امضای اجاره نامه، مهم است كه از صاحب خانه بپرسید كه هزینه های جانبی شامل چه مواردی است و سایر هزینه های شما نیز پیش بینی شوند.

قیمت اجاره ملک در آلمان با توجه موقعیت مکانی و همچنین نوع ملک متفاوت است اما در جدول زیر ما قیمت حدودی اجاره آپارتمان های یک خوابه و سه خوابه را در برخی شهرهای آلمان بررسی کرده ایم. توجه کنید که این قیمت ها در سال ۱۴۰۲ جمع‌آوری شده است.

 

شهر قیمت اجاره آپارتمان 1 خوابه در مراکز شهر قیمت اجاره آپارتمان 1 خوابه خارج از مراکز شهر
برلین 690 – 1200 یورو 500 – 1000 یورو
هامبورگ 700 – 1200 یورو 500 – 900 یورو
فرانکفورت 800 – 1500 یورو 600 – 1200 یورو

 

شهر قیمت اجاره آپارتمان 3 خوابه در مراکز شهر قیمت اجاره آپارتمان 3 خوابه خارج از مراکز شهر
برلین 1300 – 2500 یورو 900 – 1800 یورو
هامبورگ 1500 – 2200 یورو 1000 – 1600 یورو
فرانکفورت 1500 – 3000 یورو 1200 – 2500 یورو

هزینه های تلویزیون و رادیو

در آلمان هزینه های رادیو، تلویزیون و استفاده از اینترنت در زیر مجموعه های  هزینه اجاره حساب می شود. اگر از این رسانه ها استفاده می کنید، باید در اداره صدور مجوز آلمان به نام Gebühreneinzugszentrale یا GEZ ثبت نام کنید. این کار می تواند بصورت آنلاین یا با استفاده از فرم های ثبت نام انجام شود که در بیشتر دفاتر پست و بانک ها موجود است.

نام خود را روی صندوق پستی و درگاه خود بگذارید (اگر صاحب خانه قبلاً این کار را نکرده است). نامه شما تحویل داده نمی شود مگر این که نام شما در صندوق پستی شما حک شده باشد برای این کار نیازی به ثبت نام در اداره پست نیست. برای تغییر آدرس  این را فراموش نکنید که نامه الکترونیکی خود را از کشور خود به خانه جدید خود منتقل کنید تا مرسولات شما ناپدید نشود  و اگر به مدت طولانی اقدام نکردید، می توانید از اداره پست آلمان بخواهید که نامه خود را حتی در خارج از کشور برایتان ارسال کند.

ثبت نام در اداره ثبت محل

هرکسی که در آلمان زندگی می کند موظف است به اداره ثبت محل رفته و نام خود را ثبت نام کند. شما باید این کار را حداکثر دو هفته بعد از جابه جایی انجام دهید. برای این کار، به یک سند هویت معتبر نیاز دارید. اگر خانه ای اجاره کردید، باید یک گواهی کامل از صاحب خانه (Wohnungsgeberbescheinigung) ارسال کنید. به طور کلی می توانید فرم و آدرس دفتر مسئول ثبت را در وب سایت شهر جدید خود پیدا کنید.

نکاتی که در محل سکونت خود در آلمان مورد توجه قرار دهید:

برای اطمینان از اینکه در خانه خود در آپارتمان و محله خود احساس راحتی کنید، چند نکته مفید را جمع آوری کرده ایم:

خودتان را معرفی کنید: وقتی کمی ساکن شدید، خود را با همسایگان آَشنا کنید – البته این مورد نیازی نیست، اما این راهی برای آشنایی سریع مردم است و به شما این امکان را می دهد تا همسایگان خود را بشناسید.
ساعات سکوت به طور کلی: سر و صدای بین ۲۲ تا ۶ صبح ممنوع است به طوری که همه می توانند یک شب خوب بخوابند. این به معنای صدای کم نگه داشتن موسیقی و جلوگیری از کارهایی مانند اجرای ماشین لباسشویی در آن ساعت ها است.
حیوانات خانگی: طبق قانون شما مجاز به نگهداری حیوانات كوچكی هستید كه معمولاً در قفس، آكواریم یا تراریوم قرار دارند. در مورد حیوانات بزرگتر، مانند سگ و گربه، شما باید مجوز قبلی را از صاحب خانه خود بگیرید.
مسئولیت های نظافت: تقریباً در هر ایالت آلمان موافقت نامه هایی وجود دارد که مشخص می کند کدام مستاجر مسئول تمیز کردن راهرو یا پیاده رو جلوی ساختمان است. اما نگران نباشید – آنچه که به نظر می رسد یک کار خسته کننده آزار دهنده است می تواند به سرعت به فرصتی هفتگی برای گپ زدن با همسایگان تبدیل شود!
آب شیر در آلمان: با دقت مورد بازرسی قرار می گیرد. بنابراین معمولاً برای نوشیدن و پخت و پز کاملا مناسب است. اما در ساختمان های قدیمی با لوله های قدیمی باید آب مورد آزمایش قرار بگیرید.
تفکیک زباله ها: نکته بسیار مهمی است. آلمانی ها در جداسازی مواد زائد قهرمانان بلامنازع جهانی هستند. با استفاده از ظروف آبی، زرد، سبز و سیاه، مواد زائد خود را برای بازیافت جمع می کنند، جدا می کنند و مرتب می کنند که این به نفع محیط زیست است.

آلبرونی از اندونزیبرای مثال

وی گفت:“قبل از آمدن به آلمان، من هرگز مرتب سازی زباله ها را نشنیده بودم. سیستم مرتب سازی زباله آلمان در ابتدا برای من پیچیده به نظر می رسید و مدت ها طول می کشید تا من عادت کنم. این قوانین از شهری به شهر دیگه متفاوت بود. اینترنت در این مورد برای من بسیار کمک کننده بود، زیرا من اطلاعات مفیدی را در وب سایت این شهرها یافتم. احساس خوبیه که  همان زمان کمک به محیط زیست در نظر گرفته بشه.”

در آلمان چگونه از پول خود استفاده کنیم؟

در آلمان چگونه از پول خود استفاده کنیم؟

پس از ورود به کشور آلمان شما به عنوان یک شهروند ماهر شناخته می شوید و نیازمند یک حساب بانکی برای دریافت حقوق ماهیانه خود از کارفرما هستید. امروزه به دلیل بیماری های حاصل از پول نقدی کمتر کارفرمایی از روش پرداخت نقدی استقبال می کند.

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله سوالات بسیاری که در خصوص مهندسی شیمی در آلمان داشتید را پاسخ داده باشد، اگر فرم ارزیابی و مشاوره مهاجرتی را تکمیل نمایید مشاوران موسسه مهاجرتی هرمس اپلای می‌توانند به طور اختصاصی تری شما را در حوزه مهاجرت به آلمان یاری کنند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
هزینه گرفتن یک اتاق هتل در آلمان چقدر است؟
هزینه هتل برای اقامت یک شب در آلمان تقریبا ۹۰ یورو است.
هزینه اجاره یک اتاق مبله به طور موقت در آلمان چقدر است؟
انتظار می رود بسته به موقعیت تان، مبلغ تقریبی ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه برای تختی موقت، مبله دو یا سه اتاق بپردازید.
هزینه خوابگاه برای یک شب در آلمان چقدر است ؟
خوابگاه های جوانان معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ یورو در هر شب هزینه خواهد داشت.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین فلاح
1 سال قبل

ایا شرکت شما اجاره مسکن بعد از پیدا کردن جاب افر هم انجام میده یا برعهده خودمون هست؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  حسین فلاح
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
به عهده متقاضی هست این مورد .

بهزاد خلخالی نصاب
2 سال قبل

واقعا عالی و طبق شرایط روز همه چی رو بررسی و توضیح دادید.
من می تونم خونه ایی رو با چند نفر دیگه اجاره کنم که هم هزینه م بیاد پایین و هم اونجا تنها نباشم.
شرایطش چه جوری میشه؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  بهزاد خلخالی نصاب
2 سال قبل

سلام بله این امکان وجود داره

asad
2 سال قبل

مطالبتون عالی?

کارشناس هرمس
پاسخ به  asad
2 سال قبل

ممنون از توجهتون

کادر هرمس اپلای