اسکیل ورکر کانادا

اسکیل ورکر کانادا

آخرین به روز رسانی اسکیل ورکر کانادا چیست؟ چه افرادی می توانند اقامت کانادا را از طریق اسکیل ورکر به دست آورند؟ در این مقاله سعی نموده ایم با گردآوری اطلاعات به روز و جامع پاسخ درخوری برای سوالات شما بزرگواران ارائه نماییم. هر سال افراد بسیاری از طریق اخذ ویزای کار کانادا اقدام به مهاجرت به این کشور می نمایند. کشور کانادا برنامه ای تحت عنوان اسکیل ورکر(Skill worker) تنظیم نموده است که سیستمی مبتنی بر امتیاز می باشد و علاقه مندان مهاجرت به کانادا از طریق کار می توانند با کسب حداقل امتیازهای لازم در این برنامه، برای ورود به خاک کانادا واجد شرایط شوند.

اخذ ویزا پروسه ای پیچیده و حساس می باشد، از این رو توصیه می شود حتما از وکلای امر مهاجرت جهت ارزیابی شرایط خود مشورت دریافت نمایید. موسسه مهاجرتی هرمس اپلای به واسطه سال ها تجربه و استفاده از کارشناسان و وکلای با تجربه می تواند شما را در مسیر اخذ ویزای کار کانادا از طریق روش اسکیل ورکر کانادا یاری و راهنمایی نماید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات رایگان می توانید فرم مشاوره مهاجرت را پر نموده تا کارشناسان هرمس اپلای در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل نمایند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

اسکیل ورکر کانادا چیست؟

کشور کانادا کشوری با وسعت بالا و مهاجر پذیر می باشد. نیاز به نیروی کار ماهر، دولت این کشور را بر آن داشته است تا برنامه ای تنظیم نماید که افراد متخصص به تناسب نیاز ایالت های کانادا بتوانند در بازار کار این کشور مشغول کار شوند. همان طور که ذکر شد برنامه  اسکیل ورکر یک سیستم مبتنی بر امتیاز و دو مرحله ای می باشد. پارامترهای مختلفی در کسب حداقل امتیازات لازم دخیل هستند که در دو مرحله ارزیابی اولیه و سپس استخر بارم بندی های متفاوتی دارند. فاکتورهایی در ارزیابی صلاحیت افراد در برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا که با عنوان اکسپرس اینتری نیز شناخته می شود تاثیرگذار هستند ، ۶ فاکتور اساسی می باشد که به شرح زیر می باشند:

  • ✔ سن
  • ✔ تحصیلات
  • ✔ تجربه کاری
  • ✔ پیشنهاد شغلی معتبر
  • ✔ دانش زبان انگلیسی و فرانسه
  • ✔ انطباق پذیری

این فاکتورها یک سیستم ۱۰۰ امتیازی را در مرحله اول روش اسکیل ورکر کانادا تشکیل می دهند، افراد برای اینکه در این مرحله واجد شرایط شوند باید حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن را به دست آورند. افرادی که صلاحیت ایشان احراز شود می توانند وارد مرحله دوم شده و برای اخذ اقامت کاری در کشور کانادا با سایر متقاضیان رقابت نمایند. در این مرحله پروفایل متقاضیان با امتیاز بندی متفاوتی مورد ارزیابی قرار می گیرد و صرفا افرادی که بالاترین امتیازات لازم را اخذ نمایند واجد شرایط می گردند. حداقل امتیاز لازم در مرحله دوم که اصطلاحا استخر (pool) نامیده می شود در زمان نگارش این مقاله 475 امتیاز می باشد

ویزای اسکیل ورکر

ویزای اسکیل ورکر کانادا ویزای تخصصی کارکنان ماهر است. همان‌ طور که گفته شد، این ویزا بر اساس توانایی‌ها و به‌ منظور کاهش و رفع کمبود نیروی متخصص در کانادا، برای متقاضیان کار صادر می‌شود. دولت کانادا با توجه به فاکتورهای از پیش تعیین‌ شده‌، به ارزیابی شرایط و قابلیت‌های متقاضیان اخذ ویزای اسکیل ورکر کانادا می‌پردازد. بنابراین متقاضیان اخذ ویزای کاری کانادا، در صورت داشتن تجربه و مهارت در تخصص خاصی می‌ توانند ویزای کار کانادا را دریافت کنند. پس از آن نیز می‌توانند برای اقامت دائم کشور کانادا اقدام نمایند. کارکنان ماهر از طریق ویزای کار کانادا نه‌تنها شرایط اقامت دائم را برای خود، بلکه برای خانواده خود نیز فراهم می‌کنند. افراد خانواده، مطابق با فرد متقاضی اصلی می‌توانند از همه حقوق اقامت در کشور کانادا برخوردار شوند.

طبق قوانین دولت کانادا تمامی افراد ماهر و متخصص پس از اخذ اقامت کاری کانادا به‌صورت دائم، از حقوق شهروندی بهره‌مند می‌گردند. این امر توسط منشور حقوق و آزادی کانادا پیش‌ بینی‌ شده است. ضمن اینکه متقاضیان پس از چندین سال اقامت دائم، می‌توانند برای تابعیت کشور کانادا از طریق ویزای کاری اقدام نمایند. در نتیجه از همه حقوق و مزایای شهروندی این کشور از قبیل پاسپورت برخوردار خواهند شد.

دریافت (LMIA) برای اسکیل ورکر کانادا

(LMIA) مخفف (Labour Market Impact Assessment) به معنی ارزیابی تأثیر بازار کار می‌باشد. به‌ عبارت‌ دیگر (LMIA) یک گزارش رسمی و موثق است. این گزارش از طرف سازمان کار و امور انسانی کانادا، به جهت رد و یا پذیرش پیشنهادهای شغلی اعطاشده از سمت کارفرمایان به متقاضیان مهاجرت کاری داده می‌شود. متقاضیان با در دست داشتن مدرک (LMIA) می‌‌توانند در زمینه تخصص خود در کشور کانادا مشغول به کار شوند. هم‌چنین نسبت به آینده شغلی خود اطمینان حاصل نمایند.

برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کانادا داشتن (LMIA) الزامی است. زیرا متقاضی با این مدرک می‌تواند به کارفرمایان ثابت کند که شغل وی برای اقتصاد و بازار کار کانادا مثمرثمر خواهد بود. برای دریافت نامه (LMIA)، متقاضی دریافت ویزای اسکیل ورکر باید یک پیشنهاد کار از کارفرمای معتبر کانادایی دریافت کند. پس از انجام فرآیندهای جاب آفر بین کارفرما و متقاضی، کارفرما باید پرونده فرصت شغلی متقاضی را به سازمان کار و امور انسانی کانادا (ESDC) مخفف (Employment & Social Development Canada) ارائه دهد. این سازمان نیز با انجام ارزیابی‌های لازم اقدام به رد و یا پذیرش‌نامه (LMIA) می‌کند.

درصورتی که نامه (LMIA) رد شود، کارفرما اجازه ندارد که متقاضی را برای فرصت شغلی بپذیرد. اما در صورت مثبت بودن، متقاضی می‌‌تواند برای اخذ ویزای اسکیل ورکر و اقامت کانادا اقدام نماید.

تفاوت‌ های بین سیستم‌ های امتیازدهی (FSW) و (CRS)

سیستم مبتنی بر امتیاز کانادا معمولاً متقاضیان را بین دو نوع امتیاز لازم برای پذیرش درخواست اسکیل ورکر و گرفتن اقامت دائم کشور کانادا به اشتباه می‌اندازد. به لیست زیر توجه کنید:

  • سیستم اول یک سیستم 100 امتیازی است که به آن (FSW) یا (Federal Skilled Workers Program) می‌گویند. افرادی که از طریق برنامه اسکیل ورکر قصد مهاجرت به کانادا را دارند ابتدا باید حداقل امتیاز یعنی 67 امتیاز کسب کنند تا برای (Express Entry) واجد شرایط شوند.
  • سیستم دوم یک سیستم 1200 امتیازی است که (CRS) یا (Comprehensive Ranking System) نام دارد و یک سیستم رتبه‌بندی جامع است. پس از کسب نمره حدنصاب در این سیستم، متقاضیان با دریافت (ITA) وارد استخر (Express Entry) می‌شوند.

تفاوت‌ های کلی این دو سیستم عبارتند از:

تعریف کلی:

(FSW) نوعی تست برای تعیین صلاحیت دریافت ویزای اقامت دائم از طریق برنامه اسکیل ورکر است. (CRS) نوعی سیستم رتبه‌بندی است که گزینش در استخر (Express Entry) طراحی شده است.

نظام امتیازدهی :

عوامل امتیازدهی در (FSW) کاملا فردی هستند در حالی که در (CRS) عوامل امتیازدهی به‌صورت گروهی محاسبه می‌شوند.

فاکتورهای گزینش:

فاکتورهای گزینش در (FSW) شامل سن، تحصیلات، انطباق‌‌پذیری، مهارت زبان، سابقه کاری و پیشنهاد کاری است. فاکتورهای گزینش در سیستم (CRS) شامل فاکتورهای اصلی، فاکتورهای همسر یا شریک قانونی، قابلیت انطباق و انتقال مهارت و امتیاز (FSW) است.

امتیازات همسر نامزد و شریک قانونی :

به هنگام محاسبه امتیاز در سیستم (FSW)، امتیازات و شرایط همسر درنظر گرفته نمی‌شود ولی در سیستم (CRS) شرایط و امتیازات همسر یا شریک قانونی نیز با امتیاز فرد درخواست‌کننده اصلی لحاظ می‌شوند.

مزیت (PNP) :

در (PNP)، برنامه کاندیدای استانی یا (Provincial Nomination Program) امتیازی ندارد، اما در (CRS) برای متقاضیان حدود 600 امتیاز به همراه خواهد داشت.

سیستم امتیاز دهی (CRS) برای اسکیل ورکر کانادا چیست؟

از سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) برای محاسبه نمرات داوطلبانی که وارد استخر (Express Entry ) می‌شوند، استفاده می‌شود. اگر افراد، متقاضی ویزای روابط عمومی کانادا تحت برنامه (FSW) باشند، ابتدا باید از طریق این سیستم 67 امتیاز اولیه را کسب کنند.

  • حداکثر امتیاز در سیستم امتیازدهی (CRS) 1200 است.
  • حداقل امتیاز لازم برای قبولی در این سیستم در سال ۲۰۲۱، ۴۷۱ در نظر گرفته شده است.
  • ۶۰۰ از این ۱۲۰۰ امتیاز به فاکتورهای اصلی متقاضی مثل سن، تحصیلات، تجربه، پیشنهاد کار، مهارت‌های زبانی، سازگاری و موارد این چنینی اختصاص می‌یابد.
  • 600 امتیاز دیگر نیز در صورت دریافت (PNP) از هر استان کانادا به متقاضی اعطا می‌شود.

سیستم امتیازدهی اسکیل ورکر (FSW)

سیستم امتیازدهی (FSW) به مقامات کانادایی کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا متقاضیان، واجد شرایط (Express Entry) هستند یا خیر. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا موسوم به (IRCC) از سیستم منحصر به فردی برای انتخاب کارگران ماهر برای کار در بازار کار کانادا بهره می‌گیرد. متقاضیان با کسب 67 امتیاز از 100 امتیاز، صلاحیت لازم را برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر کسب می‌کنند.

  • حداکثر امتیاز برای این سیستم ۱۰۰ است.
  • برای کسب صلاحیت، افراد می‌بایست حداقل ۶۷ امتیاز را کسب کنند.
  • امتیازدهی برحسب فاکتورهای اصلی که پیشتر به آنها اشاره شد انجام می‌گردد.

راه‌ های افزایش امتیاز (CRS) و دریافت ویزای (PR)

در سال 2023 روش‌هایی برای بهبود امتیاز (CRS) و دریافت ویزای اقامت دائم معرفی شدند که در ادامه بررسی می‌شوند:

  • دریافت مدرک دیپلم و مدارک کارآموزی:

برای افزایش امتیاز در سیستم رتبه‌بندی متمرکز، متقاضیان علاوه‌بر مدرک تحصیلات تکمیلی، تحصیلات متوسطه یا مدرک دبیرستان، می‌توانند مدارک دیپلم و کارآموزی در هر مهارتی که ارتباط تنگاتنگی با شغل منتخب آنها داشته باشد، دریافت کنند. همچنین آنها می‌توانند برای دریافت مدارک دیپلم و کارآموزی در دوره‌های مختلفی که مرتبط با شغل آنهاست، شرکت کنند.

  • دریافت پیشنهاد کاری:

یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی می‌تواند علاوه‌بر افزودن امتیاز اضافی به (CRS)، ارزش نمایه متقاضی را نیز افزایش دهد.

  • درخواست یک برنامه کاندیدای استانی (PNP)

استان‌های کانادا از طریق سیستم خاصی به نام (PNP) تعدادی افراد را به‌عنوان نامزدهای اقامت دائم انتخاب می‌کنند. این افراد در دسته متخصصین و افراد با مهارت‌های خاص هستند که بر اقتصاد کشور کانادا می‌توانند تاثیر فوق‌العاده‌ای بگذارند. این افراد همچنین در سیستم (CRS) 600 امتیاز به صورت مستقیم دریافت می‌کنند و همین امر درنهایت منجر به اخذ اقامت دائم کانادا برای این افراد خواهد شد.

  • مهارت‌ های همسر و تاثیر آنها بر امتیاز (CRS):

افراد متاهل که همسر یا شریک قانونی آنها واجد شرایط مهاجرت به کانادا باشد می‌تواند بر میزان امتیازات (CRS) تاثیر بگذارد. امتیازات همسر با امتیازات فرد متقاضی جمع شده و شانس قبولی و دریافت امتیاز حدنصاب را افزایش می‌دهد.

امتیاز بندی اسکیل ورکر کانادا

افرادی که تمایل به اقدام از طریق اسکیل ورکر کانادا را دارند، باید در ابتدا وضعیت فعلی خود را ارزیابی نمایند. آشنایی با فاکتورهای تاثیرگذار در روش اسکیل ورکر و نیز امتیازبندی های مربوطه می تواند شما را در ارزیابی صلاحیت های اولیه لازم یاری و راهنمایی نماید. در ادامه به ریز امتیازبندی های ۶ فاکتور ذکر شده می پردازیم.

مهارت های زبانی (حداکثر ۲۸ امتیاز)

فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار جهت اقدام از طریق اسکیل ورکر کانادا، فاکتور زبان می باشد. افرادی که دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی و یا هر دوی آن ها را دارند می توانند به خوبی در بازار کار کانادا وارد شوند.

شما می توانید تا حداکثر ۲۸ امتیاز از مهارت های زبانی خود در این مرحله کسب نمایید. توزیع امتیازات در این مرحله به تناسب هر یک از مهارت های نوشتن(writing)، خواندن(reading)، شنیدن(listening) و صحبت کردن(speaking) ارائه می گردد. برای ارزیابی دانش زبانی شما باید یک مدرک زبان معتبر ارائه نمایید.

معیار سنجش سطح زبان در کانادا با علامت اختصاری CLB شناخته می شود معادل حداقل بنچمارک زبانی کانادا(CLB) را از این طریق اخذ نمایید. آزمون های مورد قبول کشور کانادا در زمینه زبان انگلیسی CELPIP و IELTS و در زمینه زبان فرانسه آزمون های مورد قبول TEF و TCF می باشد.

با توجه به اینکه زبان رسمی کشور کانادا انگلیسی می باشد و عموم افرادی که از ایران برای این روش اقدام می نماید نیز زبان انگلیسی را انتخاب می نمایند، ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که باید مدرک آیلتس اخذ شده  به صورت جنرال باشد و آیلتس آکادمیک در این روش مورد قبول کشور کانادا نمی باشد.

همان طور که مشاهده می کنید افرادی برای اینکه به لحاظ دانش زبانی واجد شرایط شوند باید حداقل CLB 7 را به دست آورند که مجموعا 16 امتیاز برای فرد کسب می شود. افرادی که  CLB 9 و یا بالاتر را به دست آورند حداکثر 24 امتیاز را اخذ می نمایند. دانش زبان اضافی(فرانسه) می تواند به امتیازات فوق حداکثر 4 امتیاز اضافه نماید:

سطح زبان فرانسه امتیازات
حداقل CLB 5 در هر چهار مهارت مربوطه ۴
CLB 4 و یا پایین تر ۰

ارزیابی و معادل سازی نمرات آزمون زبان انگلیسی(آیلتس) با CLB به شرح زیر می باشد:

سطح CLB Reading Writing Listening Speaking
۱۰ ۸.۰ ۷.۵ ۸.۵ ۷.۵
۹ ۷.۰ ۷.۰ ۸.۰ ۷.۰
۸ ۶.۵ ۶.۵ ۷.۵ ۶.۵
۷ ۶.۰ ۶.۰ ۶.۰ ۶.۰
۶ ۵.۰ ۵.۵ ۵.۵ ۵.۵
۵ ۴.۰ ۵.۰ ۵.۰ ۵.۰
۴ ۳.۵ ۴.۰ ۴.۵ ۴.۰

ارزیابی و معادل سازی نمرات آزمون زبان فرانسه(TEF) با CLB به شرح زیر می باشد:

سطح CLB Reading Writing Listening Speaking
۱۰ ۲۶۳-۲۷۷ ۳۹۳-۴۱۵ ۳۱۶-۳۳۳ ۳۹۳-۴۱۵
۹ ۲۴۸-۲۶۲ ۳۷۱-۳۹۲ ۲۹۸-۳۱۵ ۳۷۱-۳۹۲
۸ ۲۳۳-۲۴۷ ۳۴۹-۳۷۰ ۲۸۰-۲۹۷ ۳۴۹-۳۷۰
۷ ۲۰۷-۲۳۲ ۳۱۰-۳۴۸ ۲۴۹-۲۷۹ ۳۱۰-۳۴۸
۶ ۱۸۱-۲۰۶ ۲۷۱-۳۰۹ ۲۱۷-۲۴۸ ۲۷۱-۳۰۹
۵ ۱۵۱-۱۸۰ ۲۲۶-۲۷۰ ۱۸۱-۲۱۶ ۲۲۶-۲۷۰
۴ ۱۲۱-۱۵۰ ۱۸۱-۲۲۵ ۱۴۵-۱۸۰ ۱۸۱-۲۲۵

سن (حداکثر ۱۲ امتیاز)

سن یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار می باشد. بیشترین میزان امتیاز در روش اسکیل ورکر کانادا به لحاظ سنی به افرادی تعلق می گیرد که در سنین ۱۸ الی ۳۵ سال می باشد.

سن امتیاز
زیر ۱۸ ۰
۱۸ الی ۳۵ ۱۲
۳۶ ۱۱
۳۷ ۱۰
۳۸ ۹
۳۹ ۸
۴۰ ۷
۴۱ ۶
۴۲ ۵
۴۳ ۴
۴۴ ۳
۴۵ ۲
۴۶ ۱
۴۷ یا بیشتر ۰

تجربه کاری (حداکثر ۱۵ امتیاز)

اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین شرط لازم برای متقاضیان اخذ ویزای اسکیل ورکر کانادا داشتن سابقه کاری مفید و مرتبط با تخصص و شغل انتخابی است. نیروی متخصص باید در ده سال گذشته حداقل یک سال سابقه کار مرتبط تمام‌وقت و یا معادل نیمه‌وقت آن را در پرونده خود داشته باشد.

شما می توانید در صورتی که سوابق کاری تمام وقت داشته اید از این فاکتور نیز در پروسه اسکیل ورکر کانادا امتیاز کسب نمایید. به خاطر داشته باشید که کار تمام وقت به معنای کار حداقل ۳۰ ساعت در هفته می باشد. علاوه بر این کد رشته شغلی شما باید در جدول لیست مشاغل مورد نیاز کانادا وجود داشته باشد که با علامت اختصاری NOC شناخته می شود و شامل یک کد چهار رقمی است که معرف شغل مورد نظر شما می باشد. امتیاز میزان سال های تجربه کاری به شرح زیر می باشد:

تجربه کاری حداکثر امتیاز قابل دریافت
۱ سال ۹
۲ الی ۳ سال ۱۱
۴ الی ۵ سال ۱۳
۶ سال و یا بیشتر ۱۵

 

سطح تحصیلات (حداکثر ۲۵ امتیاز)

میزان تحصیلات یکی از فاکتورهای تاثیر گذار سیستم امتیاز بندی اسکیل ورکر کانادا می باشد. مدرک تحصیلی شما باید جهت اعتبار سنجی در پروسه اسکیل ورکر ارسال شود. اما به طور کلی هر چه مدارک معتبر تحصیلی شما در سطوح بالای دانشگاهی باشد امتیاز بیشتری برای شما به  ارمغان می آورد.

افرادی که در دانشگاه‌های معتبر کانادا تحصیل‌کرده باشند خیلی راحت‌تر و زودتر موفق به اخذ ویزای اسکیل ورکر و اقامت کاری می‌شوند. افرادی که در خارج از کانادا تحصیل‌کرده باشند، برای دریافت فرصت اشتغال، باید مدرک معادل‌سازی‌شده خود را به دولت کانادا ارائه دهند. پس از ارزیابی و تأیید این مدارک، متقاضی می‌تواند از آن به‌عنوان مدرک موردنظر برای برنامه اسکیل ورکر استفاده کنند.

جدول زیر مدارک و تحصیلات شما را مورد ارزیابی قرار می دهد:

نوع تحصیلات امتیاز
مدرک دانشگاهی در سطح دکتری یا بالاتر ۲۵
مدرک دانشگاهی در سطح فوق لیسانس یا معادل آن ۲۳
۲ مدرک تحصیلی که یکی از آنها مدرک دانشگاهی ۳ ساله یا بیشتر باشد ۲۲
مدرک دانشگاهی ۳ ساله یا بیشتر ۲۱
مدرک فوق دیپلم ۲ ساله ۱۹
مدرک فوق دیپلم ۱ ساله ۱۵
مدرک دیپلم کانادایی یا معادل آن ۵

 

 

 

 

 

 

 

سازگارپذیری (حداکثر ۱۰ امتیاز)

شما و همسرتان و یا پارتنری که با او به کانادا مهاجرت می کنید در صورت داشتن شرایط زیر می توانید امتیاز سازگارپذیری یا انطباق پذیری با محیط را در سیستم امتیاز بندی فدرال اسکیل ورکر کانادا کسب نمایید .

نوع سازگارپذیری امتیاز

سطح زبان همسر یا پارتنر شما

(در صورتی که  سطح زبان انگلیسی یا فرانسوی او بالاتر از CLB 4 باشد)

۵

تحصیلات قبلی شما در کانادا

(در صورتی که ۲ سال در کانادا به صورت تمام وقت تحصیل کرده باشید)

۵
تحصیلات قبلی همسر یا پارتنر شما در کانادا

(در صورتی که ۲ سال در کانادا به صورت تمام وقت تحصیل کرده باشند)

۵
سابقه کاری شما در کانادا

در صورتی که ۱ سال به صورت فول تایم در کانادا کار کرده باشید.

در شغلی که نوع 0 یا سطح A یا B در لیست NOC باشد و اجازه کار معتبر (Work permit) داشته باشد.

۱۰
سابقه کاری همسر یا پارتنر شما در کانادا

در صورتی که ۱ سال به صورت فول تایم در کانادا کار کرده باشید.

۵
استخدام هماهنگ شده در کانادا ۵
خویشاوندان شما، همسر و یا پارتنر شما در کانادا که:

در کانادا زندگی کند

سن او بالاتر از ۱۸ سال باشد

شهروند یا مقیم کانادایی

این خویشاوندان شامل:

پدر و مادر

پدربزرگ و مادربزرگ

فرزند

نوه
برادر یا خواهر

عمه، عمو، خاله و دایی

خواهر زاده یا برادرزاده

۵

پیشنهاد شغلی معتبر (حداکثر ۱۰ امتیاز)

در صورتی که بتوانید پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی دریافت نمایید می توانید در سیستم امتیاز بندی اسکیل ورکر کانادا 10 امتیاز کسب نمایید. البته این پیشنهاد شغلی یا job offer باید اعتبار لازم را داشته باشد و قرارداد کاری حداقل 1 ساله باشد. این کار نباید به صورت فصلی باشد و در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا که تحت عنوان NOC شناخته می شود ، زیر مجموعه نوع مهارت 0 و سطح مهارت A یا B قرار گیرد.

مهارت‌ های شغلی که تحت برنامه اسکیل ورکر قرار دارند

مهارت‌ها و مشاغل در کانادا سطح‌ بندی شده‌اند. بنابراین برای هر شغل، بسته به اینکه در کدام سطح مهارت قرار دارد، امتیاز متفاوتی در سیستم امتیازدهی اسکیل ورکر در نظر گرفته شده است. سطح مهارت‌ها در کانادا به صورت زیر طبقه‌ بندی شده‌اند:

  • مهارت سطح (A):  

  • مشاغلی که در این مجموعه قرار دارند شامل مواردی هستند که به مدارک دانشگاهی نیاز دارند مثل مشاغل پزشکی، مهندسی، معماری، معلمی.
  • مهارت سطح (B):

  • این مهارت متشکل از مشاغلی است که نیازمند مدارک دیپلم یا کارآموزی هستند نظیر برق‌کشی، لوله‌کشی، آشپزی، مجسمه‌سازی، نقاشی.
  • مهارت سطح (C):

  • در مشاغلی که در این طبقه قرار دارند، داشتن مدرک دبیرستانی یا فنی کفایت می‌کند. نمونه این مشاغل شامل رانندگی پایه یک، قصابی، فروشندگی هستند.
  • مهارت سطح (D):

  • در این نوع مشاغل سنگین و پرجزئیات افراد می‌بایست مدرک فنی داشته باشند. مثل گارسون، کارگر نظافتی.
  • مهارت سطح (O):

  • شغل‌های مدیریتی در این سطح مهارت قرار دارند. کاپیتان کشتی‌های ماهیگیری یا تفریحی، مدیر رستوران، مدیر هتل، مدیر معدن در بین این مشاغل جای داده می‌شوند.

جالب است بدانید که دولت کانادا سه نوع برنامه اسکیل ورکر را برای متقاضیان اقامت دائم تعریف کرده است که شامل گزینه‌های زیر هستند:

  • برنامه اسکیل ورکر استانی: هر استان کانادا شرایط مختلفی برای جذب اسکیل ورکر در نظر گرفته است. مهاجرت به کانادا و کسب امتیاز برای این برنامه اسکیل ورکر معمولا آسان‌تر است.
  • برنامه اسکیل ورکر کبک: از طریق این برنامه افراد فقط می‌توانند به کبک مهاجرت کنند. شرایط جذب اسکیل ورکر در کبک متفاوت از بقیه استان‌های کانادا است و امتیازبندی متفاوتی دارد
  • برنامه اسکیل ورکر فدرال: متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر کانادا می‌توانند به هر قسمت کانادا به جز کبک درخواست بدهند.

هزینه اسکیل ورکر کانادا

فرایند اسکیل ورکر کانادا می‌تواند برای افراد هزینه بالایی به دنبال داشته باشد. چرا که برای هر مرحله هزینه‌های مختلفی باید پرداخت شود. درصورتی که درخواست اسکیل ورکر از طرف دولت کانادا پذیرفته نشود، هزینه‌های این درخواست به فرد بازگردانده نمی‌شود و وی مجددا برای درخواست جدید باید هزینه کند. ضمن اینکه هزینه برای هر کدام از افراد خانواده که قصد دارند باهم به کانادا بروند به‌طور جداگانه حساب می‌شود.

هزینه اسکیل ورکر برای درخواست‌ کننده اصلی: درخواست‌ کننده می‌بایست مبلغ ۵۵۰ دلار کانادا بابت مراحل رسیدگی به درخواست و مبلغ ۴۹۰ دلار کانادا بابت اخذ اقامت دائم پرداخت نماید.

هزینه اسکیل ورکر برای همسر یا نامزد درخواست‌ کننده اصلی: در این حالت نیز مشابه حالت فوق، ۵۵۰ دلار کانادا بابت رسیدگی و ۴۹۰ دلار کانادا بابت اخذ اقامت دائم کانادا بایستی پرداخت کند.

هزینه اسکیل ورکر برای فرزند زیر ۲۲ سال درخواست‌ کننده اصلی: درخواست‌ کننده اصلی بابت ثبت‌ نام هرکدام از فرزندان زیر ۲۲ سال خود که مجرد است باید مبلغی معادل ۱۵۰ دلار کانادا پرداخت کند.

هزینه‌های اسکیل ورکر تنها به این موارد ختم نمی‌شود و متقاضی باید برای موارد دیگری همچون تست زبان، ارزیابی تجربه کاری، ارزیابی مدارک تحصیلی، بیومتریک، ترجمه مدارک، (Clearance) یا ترخیص کالا از گمرک و مدارک پزشکی را نیز مدنظر قرار دهد.

مدت‌ زمان رسیدگی به ویزای اسکیل ورکر

مهم‌ترین دغدغه متقاضیان اخذ ویزای اسکیل ورکر کانادا این است که چه مدت‌زمان طول می‌کشد تا به درخواست آن‌ها مبنی بر اخذ ویزا، پاسخ داده شود. این مورد به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در ادامه بررسی می‌شوند:

نوع برنامه:

یکی از عوامل تأثیرگذار روی مدت‌زمان بررسی ویزای اسکیل ورکر کانادا نوع برنامه‌ای می‌باشد که متقاضی از طریق آن اقدام‌کرده است. برنامه اکسپرس اینتری، برنامه مهاجرت استانی،پایلوت آتلانتیک و غیره هرکدام برای بررسی مدت‌زمان خاصی را می‌طلبند.

تعداد همراهان:

تعداد همراهان اگر زیاد باشد، می‌تواند بر زمان رسیدگی به ویزا تأثیر بگذارد. چرا که مدارک و شرایط هرکدام از همراهان باید به‌طور جداگانه بررسی شود. در نهایت نیز ویزا به متقاضی و همراهان وی تعلق ‌می‌گیرد.

نوع تخصص:

برخی تخصص‌ها در کانادا درصورت نیاز مبرم کشور به آن‌ها خیلی سریع‌تر پاسخ داده و بررسی می‌شوند. بنابراین پروسه رسیدگی به ویزا می‌‌تواند به تخصص متقاضی نیز بستگی داشته باشد.

مدارک:

قطعاً مدارکی که کامل، روشن و بدون ابهام باشند با سرعت بیشتری توسط اداره مهاجرت بررسی می‌شوند‌. هرچقدر مدارک ناقص یا ناهماهنگ باشند، با سرعت کمتری بررسی می‌شوند.‌ حتی پس از بررسی نیز احتمال رد شدن آن‌ها زیاد خواهد بود.

به‌طورکلی می‌‌توان گفت که فرآیند بررسی ویزای اسکیل ورکر کانادا می‌‌تواند بین شش ماه تا دو سال طول بکشد. زمان قطعی آن به عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، بستگی خواهد داشت.

حقوق کارگران ساده در کانادا

کار در کانادا

کشور کانادا یکی از قدرتمند‌ترین اقتصاد‌های جهان محسوب می‌شود و روش‌های متنوعی برای کار در کانادا وجود دارد. همچنین بعد از عبور از بحران کرونا این کشور نیاز به نیروی کار را در تخصص‌های مختلف اعلام کرده است.

سخن آخر

برنامه اسکیل ورکر کانادا به هدف جذب نیروی انسانی متخصص طراحی و برنامه‌ریزی‌شده است. افراد از طریق برنامه اسکیل ورکر فدرال و اسکیل ورکر استانی می‌‌توانند برای اخذ ویزای کار اقدام کنند. معمولاً شرکت در برنامه اسکیل ورکر استانی آسان‌تر است. چرا که هر استان با توجه به نیازهای خود اقدام به جذب نیرو می‌کند‌. متقاضیان باید شرایط مدرک تحصیلی، سابقه کاری، مهارت زبان و سن را داشته باشند تا بتوانند برای این برنامه درخواست دهند. البته مهم‌ترین شرط برای اقدام، داشتن تخصص موردنیاز دولت کانادا است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
گواهی (LMIA) چگونه اعطا می‌شود؟
پس از اینکه کارفرما، پرونده متقاضی را به سازمان کار و امور انسانی کانادا معرفی کرد، این سازمان همه جوانب کاری متقاضی را بررسی می‌کند. هدف از این است که دولت کانادا از مفید بودن متقاضی برای کار و اقتصاد کشور اطمینان حاصل نماید. بنابراین جوانب بازار کار را برای فرصت شغلی متقاضی بررسی می‌کند. درصورت مثبت بودن نتیجه، یک نامه تأیید یا (Confirmation Letter) برای متقاضی ارسال می‌شود.
آیا شرایط اسکیل ورکر استانی با شرایط اسکیل ورکر فدرال متفاوت است؟
بله. شرایط اسکیل ورکر استانی مربوط به هر استان کشور کانادا می‌باشد و شرایط و ضوابط متفاوتی دارد. اما اسکیل ورکر فدرال می‌‌تواند برای هر قسمتی از کانادا باشد. متقاضی می‌‌تواند به‌طور هم‌زمان برای هر دو برنامه اسکیل ورکر فدرال و اسکیل ورکر استانی اقدام نماید. البته به شرطی که شرایط هر دو برنامه را داشته باشد.
آیا امکان دریافت ویزای اسکیل ورکر کانادا بدون مدرک زبان و تحصیلات دانشگاهی وجود دارد؟
خیر. مهم‌ترین شرایط اقدام برای اسکیل ورکر کانادا داشتن تخصص است. بنابراین فرد نمی‌تواند بدون داشتن مدرک تحصیلی و تخصص مربوط به آن، برای این ویزا اقدام نماید. هم‌چنین از دیگر الزامات دریافت ویزای اسکیل ورکر داشتن مهارت به زبان انگلیسی یا فرانسوی است. متقاضی در صورت نداشتن مدرک تحصیلی و مدرک زبان می‌تواند از دیگر روش‌های مهاجرت استفاده کند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر محمد نوذری
2 سال قبل

بعد از کلی مشاوره و کمکی که از شما و تیم فوق العاده تون دریافت کردم. حیفم اومد که این بار یک تشکری نکرده باشم. واقعا دست تک تکتون درد نکنه بابت صداقت و توضیحات بی دریغتون.

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  امیر محمد نوذری
2 سال قبل

خواهش میکنم دوست عزیز . نظر لطفتونه . اینکه شما به خواستتون برسید ارزوی ماست

آرین نصیرزاده
2 سال قبل

سلام من ۵۰سالمه قالی باف هستم وهمسرم معمارتجربی هستن ومدرک فنی حرفه ای دارندپسراولم مهندس عمران وپسردومم دانشجوی سال دوم عمران از دانشگاه بهشتی، به نظر شما ما میتونیم امتیاز لازم کسب کنیم

کارشناس هرمس
پاسخ به  آرین نصیرزاده
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
خیر متاسفانه . از روش های سرمایه گذاری امکان اقدام دارید .
همچنین فرزندانتان میتوانند شرایطشان را به صورت جداگانه بررسی کنند .

حمید
2 سال قبل

سلام وقت بخیر بنده 33 سالمه و لیسانس برق و مجرد برای اسکیل ورکر کانادا می تونم اقدام کنم ؟ هزینش به چه صورته؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  حمید
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
در صورتی که حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با برق داشته باشید و حداقل آیلتس 7 ارائه دهید ، امکان اقدام برای برنامه استانی کانادا را خواهید داشت .

احمد سراجی
2 سال قبل

سلام روش اسکیل ورکر برای کارهای ساختمانی دقیقا چه روشی برای مهاجرت است و کارفرمایان در این روش ایرانی هستند یا کانادائی ، پروسه عقد قرارداد تا دریافت ویزا چقدر زمان میبرد و چه تضمینی برای موفقیت برای یک فرد با شرایط نرمال وجود دارد و درصورت مهاجرت به کانادا با خانواده چه ریسکی بابت عدم موفقیت به اقامت دائم یا ریجکت وجود دارد. هزینه فرایند اسکیل ورکر چه رنجی است و روش پرداخت چگونه است؟ نیاز به مدرک زبان دارد؟
کل فرآیند توسط چه موسسه ای در ایران یا کانادا پیگیری می شود؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  احمد سراجی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
برای اقدام از این طریق باید شرایطتون از قبیل سن ، سابقه کار ، مدرک تحصیلی ، مدرک زبان و … کامل ارزیابی شود .
پس قبل از هرچیز با کارشناسان امور مهاجرت تماس بگیرید تا واجد شرایط بودنتان را بررسی کنند .

کادر هرمس اپلای