اشتغال و درآمد در آلمان

اشتغال و درآمد در آلمان

وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان بصورت آماری در این مقاله بیان شده است. اگر تابحال به مهاجرت به آلمان فکر کرده اید این مقاله می تواند اطلاعات خوبی به شما بدهد. همچنین شما می توانید سوالات خود را در انتهای مقاله از ما بپرسید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان

به طور معمول می‌توان وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان را با دو شاخص نرخ بیکاری و سطح رفاه و رضایت عمومی سنجید. در این کشور صنایع زیادی وجود دارد و یکی از کشورهای برتر اروپا در زمینه اقتصادی به‌شمار می‌رود. با توجه به کمبود نیروی کار در آلمان، این کشور به نیروی کار ماهر و متخصص نیاز دارد. در این کشور قوانین عادلانه‌ای بر روابط کارفرما و کارگر حکم‌فرماست. همین امر باعث شده است میزان امنیت شغلی در آلمان از سطح بالایی برخوردار باشد. به‌طور کلی درآمد هر فرد شاغل در این کشور تحت تاثیر عوامل مختلفی محاسبه می‌شود. با این ‌حال میزان درآمد هر فرد شاغل به اندازه‌ای است که بتواند رفاه خود و خانواده‌اش را تامین کند.

وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان

نرخ بیکاری پایین در آلمان

در سال 2023، نرخ بیکاری در آلمان 5.6 درصد بوده است. از این رو آلمان یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در جهان را داراست. در حالی که در دیگر کشور های اروپایی، بیکاری جوانان در چند سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در کشور آلمان سیستم آموزش دوگانه برای جلوگیری از نرخ بیکاری تبیین شده است.

در آلمان وقتی قرارداد کاری را برای مشاغل مشمول مشاغل تأمین اجتماعی منعقد می کنید، قرارداد حقوق ناخالص شما را بیان می کند. این بدان معناست که شما کمتر از آنچه در قرارداد کاری بیان شده است دریافت خواهید کرد.

به عنوان نمونه، در سال 2023 متوسط حقوق دریافتی میانگین 3,520 یورو در ماه است. در مورد کارمندان مشمول مشاغل تامین اجتماعی، کارفرمایان بطور خودکار مالیات بر درآمد، “هزینه همبستگی” (Solidaritätszuschlag) و کمک های قانونی تأمین اجتماعی را کسر می کنند.

مزیت مشاغل تأمین اجتماعی این است که  شما اگر شغل خود را از دست بدهید، بیمار شوید، به مراقبت نیاز داشته باشید و یا حتی در پیری، تحت پوشش بیمه خواهید بود. کارفرمایان حتی برخی از هزینه ها را نیز بر عهده می گیرند. مبالغ کسر شده بستگی به درآمد شما نیز دارد. ایالت فدرال، پرانتز مالیاتی، صندوق بیمه درمانی و وضعیت خانواده ممکن است دارای خدماتی متفاوت باشند.

ساعات کاری کوتاه، تعطیلات فراوان و تعطیلات عمومی

در مقایسه بین المللی اقتصاد، آلمان در بسیاری از رشته ها و شغل ها مقام های اول را به خود اختصاص داده است. شاید فکر کنید که آلمانی ها به لطف ضرب المثل ها مانند: سخت کار و خشن، ساعات طولانی کار، تعطیلات کم و تعطیلات عمومی کمتر از سایر کشورها به مقام و رتبه برتر خود رسیده اند. با این حال آمار نتیجه ای برعکس را اثبات می کند.

در مورد ساعات کار، با 1651 ساعت کار برای هر کارمند تمام وقت، آلمان سومین و کمترین میزان را در منطقه EU-28 به ثبت رساند. فقط فرانسه و دانمارک ساعات کار سالانه کوتاه تری را داشتند. تعطیلات و تعطیلات عمومی نیز در اتحادیه اروپا بسیار متفاوت است: در آلمان معمولا، کارمندان 41 روز تعطیلات کارمندی و تعطیلات عمومی دارند، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 35.7 بود.

ساعات کاری کوتاه، تعطیلات فراوان و تعطیلات عمومی

هزینه زندگی در آلمان

آلبرت انیشتین یک بار گفت: “بهترین چیزهای زندگی آن هایی است که برایشان پول نمی گیرید.” این سخن می تواند درست باشد. با این وجود در سال 2023، آلمانی ها به طور متوسط ​​3,561 یورو در هر خانواده (چهار نفره) برای مصارف خود هزینه کردند. آن ها بیشتر پول را برای مسکن، انرژی و نگهداری مسکن خرج کردند. پس از غذا، مواردی مانند نوشیدنی و دخانیات هزینه شد. اما تفریحات ​و فعالیت های فرهنگی نیز از فراموش نشده است: هر ماه، آلمانی ها ۲۵۹ یورو برای فعالیت هایی مانند ورزش و تفریحات سینمایی خرج می کنند.

بررسی درآمد خالص و ناخالص افراد شاغل در آلمان

با بررسی وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان می‌توان گفت که اختلاف قابل‌توجهی بین سیستم مالیاتی کشور آلمان و دیگر کشورها وجود دارد. به همین دلیل درآمد ناخالص و خالص افراد شاغل نیز در آن با دیگر کشورها تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای دارد.

منظور از در آمد ناخالص یک فرد، میزان حقوق دریافتی ماهانه یا سالانه او پیش از اعمال کسورات است. به‌طور معمول این میزان حقوق در قرارداد کاری افراد ذکر می‌شود. درآمد خالص فرد به میزان حقوقی اطلاق می‌شود که بعد از کسر مالیات، سهم بیمۀ اجتماعی و هزینه‌های دیگر به حساب او واریز خواهد شد. همچنین گاهی افراد شاغل پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که در شمار درآمد خالص آن‌ها به حساب می‌آید. براساس وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان، این پاداش‌ها شامل مرخصی با حقوق تابستانی، پاداش کریسمس، پاداش‌های کمیسیونی و غیره است. در برخی موارد نیز از مزایایی همچون حق استفاده از اتومبیل شرکتی، رایانه و تلفن همراه شرکتی به‌عنوان پاداش‌ برخوردار می‌شوند.

به‌طورکلی می‌توان گفت درآمد ناخالص و خالص افراد شاغل در آلمان با دیگر کشورها تفاوت زیادی دارد. زیرا این امر به میزان مالیات‌ بر درآمد و مالیات بر شغل وابسته است. به عبارت دیگر این کشور نسبت به کشورهای دیگر نرخ مالیات بیشتری تعیین می‌کند که تقریبا معادل 35% حقوق دریافتی افراد است. همچنین هر ماه به شاغلان فیش حقوقی داده می‌شود که مبالغ کسرشده از حقوق، حقوق ناخالص فرد و دستمزد خالص دریافتی در آن درج شده است.

بررسی درآمد خالص و ناخالص افراد شاغل در آلمان

 

عوامل مؤثر بر درآمد در آلمان

با توجه به وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان می‌توان به عوامل متعددی اشاره کرد که بر روی میزان حقوق دریافتی ماهیانه افراد شاغل تاثیر می‌گذارد. این عوامل شامل سن، میزان تجربه، نوع صنعت، رتبۀ شغلی، ساعات کاری، موقعیت جغرافیایی و غیره است. علاوه بر این موارد موقعیت مکانی و وسعت فعالیت شرکت نیز سهم بسیار زیادی در تعیین میزان حقوق کارکنان دارد. این بدان معناست که هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد به کارکنان خود حقوق بیشتری می‌دهد. گاهی اوقات میزان حقوق شاغلان در شرکت‌های بزرگ‌تر ۲۷% بیشتر از حقوق متوسط ماهانه شاغلانی است که در دیگر شرکت‌ها کار می‌کنند.

موقعیت شغلی و مدرک تحصیلی نیز در رتبه دوم عواملی قرار دارد که بر درآمد افراد شاغل در آلمان تاثیر می‌گذارد. برای مثال مدیر یک شرکت به‌مراتب حقوق بیشتری نسبت به کارمندان آن شرکت دریافت می‌کند. حقوق فردی که در یک پست مدیریتی مشغول به کار باشد، به‌طور میانگین در سال 80000 یورو خواهد بود. در حالی که حقوق سالانه افرادی که در پست‌های دیگر به کار مشغول هستند، به‌طور میانگین 50300 یورو است.

اختلاف در وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان زمانی مشخص می‌شود که بدانیم حقوق افراد شاغل از نظر مدرک تحصیلی نیز با هم اختلاف زیادی دارند. برای مثال افرادی که از مدرک دانشگاهی برخوردارند، سالانه درآمدی حدود 67400 یورو دریافت می‌کنند. درحالی که افرادی که مدرک دانشگاهی ندارند، سالانه تقریبا 49700 یورو حقوق می‌گیرند.

نوع شغل هر فرد، تاثیر به‌سزایی بر میزان در آمد او خواهد داشت. به عبارت ساده‌تر هرچه میزان مسئولیت افراد در شغل‌شان بیشتر باشد، درآمد آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که پزشکان با درآمد ناخالص 8960 یورو در ماه و پس از آن‌ها، وکلا با درآمد ناخالص 7,270 یورو در ماه بیشترین درآمد را در آلمان دارند. علاوه بر این حقوق کارشناسان فنی و پژوهشگران علمی در رشته‌های مهندسی نیز بالا است. آن‌ها تقریبا 5,100 یورو در ماه دریافت می‌کنند.

عوامل مؤثر بر درآمد در آلمان

با بررسی وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان، می‌توان گفت موقعیت جغرافیایی نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد شاغلان این کشور است. دلیل درآمد بالا در برخی از شهرهای آلمان این است که دفاتر اصلی بسیاری از شرکت‌های بزرگ در این شهرها قرار گرفته‌‌اند. برای مثال افراد شاغل در شرکت‌های بزرگ خودروسازی در منطقۀ اشتوتگارت، فرودگاه‌های بین‌المللی در فرانکفورت، و شرکت‌های تولید و توزیع اقلام مصرفی در شهر هامبورگ درآمد بالایی دارند.

اگرچه بسیاری باور دارند که در قرن حاضر تبعیض درآمدی بین زنان و مردان وجود ندارد، اما با توجه به قوانین حاکم بر وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان، متوسط درآمد مردان، ۳۹۶۴ یورو است. درحالی‌که زنان حدود ۳۳۰۰ یورو در ماه درآمد دارند. این بدین معناست که با وجود اینکه آلمان کشوری پیشرفته و سطح بالا در جهان به‌شمار می‌آید، اما در برخی موارد درآمد زنان حتی به سه‌چهارم درآمد مردان نمی‌رسد.

درآمد مشاغل مختلف در آلمان

در آلمان به ویژه در بخش‌هایی همچون علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و مشاغل مربوط به گروه درمان نرخ بیکاری بسیار پایین است. هر ساله میزان دستمزد در این کشور مشخص می‌شود. در این بخش درآمد سالانه  برخی از مشاغل مخلتف بیان شده است:

موقعیت شغلی متوسط حقوق
بانک و امور مالی 47000 تا 87000 یورو
بیمه 35000 تا 62000 یورو
مشاوره 37000 تا 58000 یورو
IT میانگین 56.330 یورو
دارو 52000 تا 81000 یورو
مهندسی میانگین 65000 یورو
حقوق 43000 تا 77000 یورو
هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان

کشور آلمان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت و زندگی به‌حساب می‌آید؛ زیرا شرایط تحصیلی، درمانی، امنیتی و غیره زندگی مطلوبی را برای متقاضیان ایجاد خواهد کرد.

سخن آخر

افرادی که شرایط لازم برای کار و زندگی در آلمان را دارند، می‌توانند با شیوه‌های قانونی به این کشور مهاجرت کنند. از آنجایی که آلمان با کمبود نیروی کار مواجه است، مقامات آن شرایط آسانی برای ورود افرادی فراهم کرده‌اند که در زمینه‌های گوناگون از تخصص و مهارت کافی برخوردار هستند. با توجه به وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان، درآمد خالص و ناخالص افراد شاغل نسبت به دیگر کشورها بیشتر است. همچنین درآمد افراد به عوامل مختلفی همچون تجربۀ کاری، موقعیت شغلی، مدرک تحصیلی، وسعت فعالیت شرکت، موقعیت جغرافیایی و جنسیت وابسته است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
شرایط اقتصاد و اشتغال در آلمان چیست؟
آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و با 5.4٪ تولید ناخالص داخلی، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. با این حال کل این کشور تقریبا 45 میلیون نفر نیروی کار دارد و نرخ بیکاری در آن حدودا 5.6 درصد اعلام شده است.
شرایط بازار کار آلمان برای خارجی‌ها چگونه است؟
آلمان در حال حاضر برای 200 هزار نیروی کار خارجی فرصت شغلی دارد. همچنین بیشتر جمعیت آن را سالمندان تشکیل داده‌اند و تصور می‌شود تا سال 2025 بیش از چهار میلیون فرد شاغل در این کشور بازنشسته شوند.
شغل‌های پردرآمد در آلمان کدامند؟
با توجه به وضعیت اشتغال و درآمد در آلمان می‌توان گفت که محققان، پزشکان و مهندسان از پردرآمدترین شاغلان این کشور هستند. علاوه بر آن، مشاغلی همچون خلبانی و پست‌های مدیریتی نیز درآمد بالایی دارند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوید حسینی
1 سال قبل

خسته نباشید . ممنون برای مقاله مفیدی که در اخیارمون قرار دادین .

کارشناس هرمس
پاسخ به  نوید حسینی
1 سال قبل

ممنون . خوشحالیم که براتون مفید بوده

فرهاد شهسوار
2 سال قبل

من عاشق تاریخ و تمدن کشور آلمان هستم. تمام مطالب مربوط به آلمان رو توی سایتتون مطالعه کردم.
خیلی دوست داشتم برای کار و ادامه زندگی به این کشور برم. اما نمی دونم آینده این تصمیم چی میشه. ده سالی هست که در حوزه تعمیر خودروهای خارجی و چینی فعالیت می کنم. ایا واجد شرایط به این کشور هستم؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  فرهاد شهسوار
2 سال قبل

برای مهاجرت کاری باید مدرک فنی مرتبط با شغلتون رو دریافت کنید و بالای 3 سال سابقه کار با بیمه داشته باشید تا شرایط براتون فراهم باشه

کادر هرمس اپلای