اعزام دانشجو به ایتالیا

اعزام دانشجو به ایتالیا

کشور ایتالیا از نظر اقتصادی در شرایط بسیار مناسبی قرار داشته و با وجود شرکت ها و سازمان های بسیار زیاد، آمار بیکاری در این کشور نسبتا پایین می باشد. در کشور ایتالیا دانشگاه های بسیار معتبری نیز وجود داشته که در سطح بسیار مناسبی از نظر علمی قرار دارند. بدین ترتیب اعزام دانشجو به ایتالیا می تواند یک امر طبیعی باشد. زیرا معمولا اغلب افراد برای تحصیل کشور های پیشرفته از نظر اقتصادی همراه با دانشگاه های مجهز را انتخاب می نمایند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

انواع مختلف دانشگاه های ایتالیا

سیستم دانشگاهی ایتالیا مانند سایر کشور ها از دانشگاه های بسیار مختلفی برخوردار می باشد. دانشگاه های دولتی یکی از نمونه های دانشگاه های ایتالیا می باشند. این نمونه از دانشگاه ها را معمولا دولت ایتالیا با بودجه دولتی ساخته است. تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی معمولا با هزینه های بسیار کمی امکان پذیر می باشد. از دیگر دانشگاه هایی که در کشور ایتالیا وجود داشته، می توان به دانشگاه های خصوصی اشاره نمود. دانشگاه های خصوصی ایتالیا معمولا با بودجه های غیر دولتی و شخصی ساخته شده اند. بدین ترتیب برای تحصیل در چنین دانشگاه هایی ممکن است نیاز به پرداخت هزینه های بسیار بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی باشد.

شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا

معمولا اعزام دانشجو به ایتالیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر می باشد. برای اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی الزامی می باشد. البته در برخی از دانشگاه ها برای رشته هایی خاص آزمون هایی نیز در نظر گرفته، که قبل از پذیرش باید امتحان مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشت. افرادی که می خواهند در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد در ایتالیا تحصیل نمایند، باید مدرک کارشناسی را در رشته مد نظر اخذ کرده باشند.

معمولا در ایتالیا مقاطع تحصیلی مختلف به زبان انگلیسی نیز علاوه بر ایتالیایی تدریس می شود. بدین ترتیب با مسلط بودن به زبان انگلیسی می توان در مقاطع مختلف تحصیلی در ایتالیا مشغول به تحصیل شد. اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع دکترا نیز نیاز به داشتن مدرک کارشناسی ارشد می باشد. معمولا برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه های ایتالیا سوابق تحصیلی تاثیر بسیار زیادی دارد. بدین ترتیب افرادی که سوابق تحصیلی بهتر و معدل بالاتری دارند، در گرفتن ویزای تحصیل در ایتالیا موفق تر می باشند.

آشنایی با برخی از دانشگاه های ایتالیا برای اعزام دانشجو به ایتالیا

دانشگاه پادووا

دانشگاه پادووا یکی از بهترین دانشگاه های ایتالیا به شمار می رود. این دانشگاه در سال ۱۲۲۲ تاسیس شده و در اوایل آن را به عنوان مدرسه حقوق می شناختند. دانشگاه پادووا در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از برترین دانشگاه های ایتالیا شناخته شده است. دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل نموده، بیش از ۶۵ هزار نفر می باشند. پادووا یکی از دانشگاه های دولتی ایتالیا به شمار می رود. بدین ترتیب برای اعزام دانشجو به ایتالیا می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد.

اعزام دانشجو به ایتالیا

دانشگاه پلی تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین یکی از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های فنی و مهندسی ایتالیا می باشد. اغلب رشته های پر طرفدار مهندسی در این دانشگاه ارائه می شوند. بدین ترتیب افرادی که می خواهند در رشته های فنی و مهندسی تحصیلات خود را در ایتالیا ادامه بدهند، می توانند دانشگاه پلی تکنیک تورین را انتخاب نمایند. داشتن اساتید برجسته و همچنین امکانات آموزشی بسیار مناسب باعث شده تا اخذ مدرک مهندسی در این دانشگاه اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. برخی از رشته های فنی و مهندسی که می توان در دانشگاه پلی تکنیک تورین به تحصیل در آنها مشغول شد عبارتند از مهندسی هوا فضا، مهندسی معماری، مهندسی مواد، مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی، مهندسی نفت، مهندسی مکانیک و… که هر کدام از آنها دارای متقاضیان بسیار زیادی از سراسر دنیا می باشند.

 

اسناد و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در ایتالیا

برای اعزام دانشجو به ایتالیا به برخی مدارک نیاز است. دانشجویان باید این مدارک را به طور کامل آماده‌ سازی کنند تا بتوانند در دانشگاه‌ های این کشور مشغول به تحصیل شوند. ناقص بودن مدارک ممکن است باعث رد شدن ویزای شما شود. در ادامه مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا را بررسی می‌کنیم:

  • پاسپورت و گذرنامه معتبر ( پاسپورت شما باید 2 صفحه خالی داشته و تا دو ماه پس از پایان دوره تحصیل اعتبار داشته باشد)
  • ارائه نامه پذیرش از سمت دانشگاه در ایتالیا
  • تکمیل فرم مربوط به درخواست ویزای کشور ایتالیا
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌ های زندگی در ایتالیا
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا اثبات مهارت در این زبان
  • ارائه مدرکی مبتنی بر داشتن مسکن مناسب در ایتالیا برای ساکن شدن
  • داشتن بیمه درمانی
  • گواهی تکمیل شده مبنی بر پرداخت هزینه‌ های درخواست ویزای تحصیلی

هزینه تحصیل در ایتالیا

تقریباً تمامی دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های ایتالیا نگران هزینه‌های زندگی خود هستند. در این مورد می‌توانیم به شما بگوییم که هزینه تحصیل در کشور ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌ تر است و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای اندک براحتی در دانشگاه‌ های ایتالیا مشغول به تحصیل شوید. با وجود این که شما هزینه بسیار کمی را برای تحصیل در این کشور پرداخت می‌کنید، درس‌ هایتان توسط اساتید برتر این کشور و با کیفیت بالا و طبق استاندارد جهانی تدریس می‌شوند.

برای اعزام دانشجو به ایتالیا نمی‌ توان مبلغ یکسانی را برای تمامی دانشگاه‌های در نظر گرفت. عوامل مختلفی روی شهریه دانشگاه‌های این کشور تأثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع دانشگاه اشاره کرد. شهریه تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی نسبت به دانشگاه‌ های دولتی بسیار بیشتر است. علاوه بر این، باید دقت داشته باشید که دانشجویان هر مقطع باید مقدار متغیری شهریه بپردازند. به عنوان نمونه، دانشجویان کارشناسی باید حدود 680-800 یورو در هر ترم برای تحصیل خود هزینه کنند.

مسئله بسیار مهم دیگری که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند، هزینه‌های زندگی و اقامت آن‌ها در این کشور است. تقریباً هیچ یک از دانشگاه‌ های ایتالیا برای دانشجویان محل سکونت و خوابگاه در نظر نگرفته‌اند و دانشجویان ملزم به اجاره خانه در این کشور خواهند بود. دانشجویان می‌توانند برای پرداخت هزینه کمتر از خدمات دانشگاه برای اجاره خانه استفاده کنند. دقت داشته باشید که بسیاری از دانشجویان بین‌ المللی می‌توانند در هنگام تحصیل خود یک شغل نیز داشته باشند. این افراد می‌توانند تا 20 ساعت در هفته را در یک شغل پاره وقت مشغول به کار شوند و از این راه درآمدی برای خود کسب کنند.

ایتالیا گزینه ایده آل برای مهاجرت

مهاجرت به ایتالیا

این کشور یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا محسوب می شود چرا که صنایع آن بسیار رشد یافته اند.

سخن پایانی

ایتالیا را می توان یکی از بهترین کشور های جنوبی قاره اروپا دانست. ایتالیا از جمله کشور های توسعه یافته به شمار می رود. این موضوع باعث شده تا اعزام دانشجو به ایتالیا در سال های اخیر بسیار بیشتر از قبل نیز بشود. معمولا مردم کشور ایتالیا به زبان ایتالیایی صحبت می کنند. واحد پول رایج در این کشور نیز یورو می باشد. جمعیتی که کشور ایتالیا داشته بالغ بر ۶۰ میلیون می باشد. ایتالیا معمولا در بین کشور های اروپا رتبه پنجم را از نظر جمعیت داشته و از این حیث در دنیا رتبه بیست و سوم را دارد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا چگونه است؟
دانشگاه های دولتی یکی از نمونه های دانشگاه های ایتالیا می باشند. این نمونه از دانشگاه ها را معمولا دولت ایتالیا با بودجه دولتی ساخته است. تحصیل در این دانشگاه ها معمولا با هزینه های بسیار کمی امکان پذیر می باشد.
تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا چگونه است؟
دانشگاه های خصوصی ایتالیا معمولا با بودجه های غیر دولتی و شخصی ساخته شده اند. بدین ترتیب برای تحصیل در چنین دانشگاه هایی ممکن است نیاز به پرداخت هزینه های بسیار بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی باشد.
اعزام دانشجو به ایتالیا در چه مقاطع ای امکان پذیر است؟
معمولا اعزام دانشجو به ایتالیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر می باشد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
tinyminee
2 سال قبل

آیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا باید کنکور داد؟؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  tinyminee
2 سال قبل

بستگی به نوع دانشگاه و شرایط ورودش داره . برای بعضی دانشگاه ها امتحان ورودی لازم هست.

کادر هرمس اپلای