اقامت آلمان از طریق خرید ملک

اقامت آلمان از طریق خرید ملک

مهاجرت و دریافت اقامت آلمان از طریق خرید ملک، یکی از روش های پیشنهادی مهم از سوی شرکت های مهاجرتی است. آلمان کشوری توسعه یافته، با زیرساخت های پیشرفته، رفاه بالای اجتماعی و رشد اقتصادی بالاست و به دلیل کسب رنکینگ ۶ نرخ توسعه، مقصد مهاجرتی مهمی برای سرمایه گذاران و مهاجران از سراسر دنیا می باشد.

شاید بتوانید با مطالعه و تحقیق، روش های آسان تر، کم هزینه تر و مناسب تری برای کسب اقامت در آلمان بیابید، اما در صورت تمکن مالی، دریافت اقامت آلمان از طریق خرید ملک بهترین گزینه خواهد بود، و شما را از مزایای اقامت شینگن برخوردار خواهد کرد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

آشنایی با کشور آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهای پیشرفته و مرفه قاره اروپا شناخته می‌شود که در اروپای غربی واقع شده است. این کشور با کشورهایی نظیر لهستان، اتریش، سوئیس، فرانسه، بلژیک و هلند دارای مرزهای مشترک است. مساحت کشور آلمان در حدود ۳۶۰ هزار کیلومترمربع است. این مساحت جمعیتی در حدود ۸۵ میلیون نفر را به خود اختصاص داده است. مردم آلمان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند و واحد رسمی پول این کشور نیز یورو است.

باید بدانید که کشور آلمان دارای یکی از قدرتمندترین اقتصادهای حال حاضر دنیا بوده و از آن به‌عنوان چهارمین اقتصاد برتر جهان یاد می‌کنند. باتوجه‌به شاخص کنترل فساد، نرخ مصادره اموال و نرخ بیکاری در این کشور در بهترین وضعیت خودشان قرار دارند، از آلمان می‌توان به‌ عنوان یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌ گذاری نام برد. شهرهایی مانند مونیخ، برلین، هامبورگ و فرانکفورت می‌توانند گزینه‌ های بسیار مناسبی برای خرید ملک و یا سرمایه‌ گذاری باشند.

افراد زیادی هستند که تمایل دارند تا اقامت آلمان از طریق خرید ملک در این کشور را تجربه کنند. با اینکه دولت کشور آلمان این شانس را در اختیار افراد متقاضی خارجی قرار داده است تا به ‌مانند شهروندان آلمانی، ملک و یا مستغلاتی را در این کشور خریداری کنند، اما شرایط و قوانینی وجود دارند که باید پیش از هرگونه اقدام با آن‌ها آشنایی داشته باشید. ما در ادامه به ‌صورت کامل در خصوص شرایط و قوانین اقامت آلمان از طریق خرید ملک صحبت خواهیم کرد.

آیا اتباع خارجی می‌ توانند در آلمان دست به خرید ملک بزنند؟

در پاسخ به این سؤال باید اشاره کرد که دولت آلمان شرایطی را مهیا کرده است که طبق آن، تمامی افراد خارجی مجاز به خرید ملک در این کشور خواهند بود. خرید ملک هم به ‌صورت حقیقی و هم به ‌صورت حقوقی برای افرادی که تابعیت این کشور را ندارند، امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین باید بدانید که هیچ‌گونه محدودیت قانونی در خرید ملک در این کشور وجود ندارد. شما می‌توانید خانه یا آپارتمان را به همان گونه که یک شهروند آلمانی خریداری می‌کند، بخرید.

با اینکه برخی از کشورهای اروپایی مقررات خاصی را برای فروش مستغلات چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ شرایطی برای افراد خارجی در نظر گرفته‌اند، بااین‌حال کشور آلمان از جمله بهترین کشورها برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک خواهد بود. این کشور راه بسیار ساده‌ای را پیش روی متقاضیان خرید ملک و مستغلات قرار می‌دهد تا این افراد به ‌سادگی بتوانند ملک موردنظر خودشان را در این کشور خریداری کنند.

اقامت آلمان از طریق خرید ملک

در اکثر کشورها محدودیت هایی برای خرید ملک توسط افراد غیربومی اعمال می شود، اما در کشور آلمان محدودیتی در این باره وجود ندارد و افراد غیر آلمانی و غیر اروپایی نیز می توانند سرمایه گذاری در آلمان را تجربه کرده و ملک بخرند. بعلاوه که مالکیت ملک می تواند به طور کامل به شخص غیرآلمانی تعلق بگیرد، درحالیکه بسیاری از کشورها نیاز به شراکت با فرد بومی را شرط خرید ملک قرار داده اند. بدین ترتیب امکان اخذ اقامت آلمان از طریق خرید ملک برای کسانی که تملک مالی و سرمایه کافی دارند در دسترس خواهد بود.

با توجه به قیمت مناسب ملک در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی، افراد بسیاری خواستار سرمایه گذاری بر روی ملک و البته دریافت اقامت آلمان از این طریق هستند. هزینه خرید ملک در آلمان چیزی حدود ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو در هر متر مربع است. هرچند شهرهای بزرگتر و معروف تر آلمان همچون برلین، هامبورگ، یا مونیخ، می تواند قیمتی ۵۰درصد بالاتر و حتی بیشتر داشته باشند.

سرمایه گذاری و اقدام به کسب اقامت آلمان از طریق خرید ملک، سرمایه گذاری ای پایدار و راه حلی قابل اطمینان است. شما می توانید طبق قوانین آلمان ۶۰% از هزینه مسکن خود را تسهیلات دریافت کنید. نیز برای خرید ملک در آلمان می توان وام هایپوتک دریافت کرد. این وام بطور معمول از سوی اکثر بانک های آلمانی به متقاضیان ارائه شده و بازپرداخت آن در دوره های ۲۵ یا ۳۰ ساله تعیین می شود.

دریافت اقامت آلمان از طریق خرید ملک

با اینکه تمامی شهروندان خارجی که اقامت کشور آلمان را ندارند، می‌توانند به‌ سادگی ملکی را در این کشور به‌ مانند شهروندان آلمانی خریداری کنند، اما باید بدانید که هم اکنون دولت این کشور برنامه‌ای برای اعطا اقامت آلمان از طریق خرید ملک به شهروندان خارجی ندارد. به بیان دیگر شما نمی‌توانید اقامت کشور آلمان را تنها با خرید ملک، زمین و یا آپارتمان در این کشور به دست بیاورید. ازاین‌رو باید راه‌ها و روش‌های دیگری را برای دریافت ویزای آلمان امتحان کنید.

البته اگر هدف از خرید ملک در کشور آلمان این باشد که یک دفتر را برای کسب‌وکار خود و یا برای شرکت خودتان مهیا کنید، می‌توانید برای دریافت اقامت کشور آلمان از این طریق اقدام کنید. همچنین اگر مالکیت ملکی به‌ صورت شخصی باشد و شما بتوانید ۱۸۳ روز در سال در این ملک سکونت داشته باشید و مالیات آلمان را پرداخت کنید، ممکن است مقامات مالیاتی این کشور را وادار کنید تا شما را به‌ عنوان مقیم مالیاتی شناسایی کنند.

بااین‌وجود، اقامت آلمان از طریق خرید ملک امری پیچیده و بعضاً ناممکن است. پس اگر قصد دریافت اقامت این کشور را دارید، بهتر است از سایر روش‌های اقامتی اقدام کنید اما نباید از این نکته نیز غافل شد که با خرید ملک در کشور آلمان می‌توانید سرمایه‌ گذاری بسیار مناسبی انجام داده و با اجاره دادن آن، سودآوری بسیار زیادی داشته باشید. همچنین هر زمان که به کمک ویزای توریستی قصد سفر به این کشور را داشته باشید، می‌توانید از منزل خودتان به ‌عنوان محلی برای استراحت و زندگی استفاده کنید.

مسیر خرید خانه یا آپارتمان در کشور آلمان

به ‌صورت کلی، کشور آلمان می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات به شمار برود. قیمت زمین و ملک در این کشور روندی صعودی داشته و به لطف نرخ‌های کم‌بهره بانکی و وجود یک اقتصاد مطمئن، ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش برای افراد متقاضی بسیار کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که نرخ وام‌های مسکن در کشور آلمان در سال‌های گذشته در پایین‌ترین حالت ممکن خودشان قرار گرفته‌اند.

این نرخ که بین ۰.۶ تا ۲.۵ درصد است، می‌تواند به شما در خرید ملک در کشور آلمان کمک کند. به بیان دیگر دولت کشور آلمان شرایطی را مهیا کرده است تا افراد بتوانند به کمک نرخ وام مسکن بین ۱ تا ۲ درصد به ‌سرعت صاحب‌ خانه شوند.

مراحل و شرایط خرید مسکن و اقامت آلمان از طریق خرید ملک

شرایط خرید ملک در آلمان را می توان بدین ترتیب دسته بندی کرد:

  • ✔ بررسی وام مسکن درخواستی توسط فرد متقاضی.
  • ✔ ارائه و دریافت اصل پیشنهاد خرید.
  • ✔ تحقیق بر روی مناطق و موقعیت ملک ها، و انتخاب ملک.
  • ✔ مراجعه به دفتر اسناد رسمی.
  • ✔ ارائه تعهد بانکی به طرف قرارداد برای اثبات تمکن مالی.
  • ✔ دریافت وام مسکن.
  • ✔ تأیید و امضای قرارداد خرید.
  • ✔ تأیید و ثبت قرارداد فروش.
  • ✔ ارائه مدارک پرداخت مالیات.

کلیه این مراحل می بایست در دفاتر اسناد رسمی انجام و تکمیل شود. امضای پایانی قرارداد به صورت حضوری و با حضور متقاضی در دفتر اسناد رسمی واقع در کشور آلمان صورت می گیرد. سپس می توان برای اقامت آلمان از طریق خرید ملک اقدام کرد که این اقدام نیز می بایست در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.

پیدا کردن ملک مناسب در کشور آلمان

مطمئناً افرادی که متقاضی اقامت آلمان از طریق خرید ملک در این کشور هستند، با سؤالاتی نظیر اینکه چگونه و کجا ملک موردنظر خود را پیدا کنیم، کدام شهر و یا منطقه گزینه‌ای مناسب‌تر برای خرید است و… ، مواجه شده‌اید. زمانی که صحبت از خرید خانه و ملک در آلمان به میان می‌آید، یکی از مهم‌ ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت، موقعیت مکانی ملک موردنظر است. این عامل می‌تواند به‌ صورت مستقیم بر روی قیمت، چشم‌ انداز سرمایه‌ گذاری در سال‌های آتی و… تأثیرگذار باشد.

از آن جایی که خرید ملک و مستغلات در آلمان به‌ عنوان یک سرمایه‌ گذاری بلندمدت در نظر گرفته می‌شود، لازم است تا با افراد خبره و متخصص در این زمینه مشورت کنید. این افراد با شناخت کاملی که از کشور آلمان دارند، می‌توانند به شما در پیداکردن یک ملک مناسب که ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشد، معرفی کنند.

باید بدانید که مردم آلمان بر خلاف سایر مردم اروپا، تابلو “فروش” را جلوی ملک خود قرار نمی‌دهند؛ بنابراین پیداکردن ملک‌هایی که برای فروش در نظر گرفته شده‌اند، ممکن است سخت‌تر از گذشته شده باشد. بعد از این با کمک مشاورین املاک و یا وکیل خرید، می‌توانید با صاحب‌ خانه تماس گرفته و برای تنظیم قرارداد، زمانی را مشخص کنید.

هزینه خرید ملک در کشور آلمان

بدون شک یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از هرگونه اقدام برای دریافت اقامت آلمان از طریق خرید ملک باید بدانید، هزینه‌های ملک و مستغلات در کشور آلمان است. درصورتی‌که بدانید خرید ملک در آلمان تا چه اندازه به نقدینگی نیاز دارد، می‌توانید مسیر خرید خودتان را در این کشور بسیار هموارتر از گذشته کنید. به‌ صورت میانگین، قیمت خرید خانه در آلمان چیزی در حدود ۳۴۵۸۰۰ یورو خواهد بود. البته این هزینه می‌تواند تا ۳۵۴۰۰۰ یورو نیز افزایش داشته باشد.

قیمت هر مترمربع آپارتمان در آلمان چیزی در حدود ۵۷۰۰ یورو برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است. البته خریدوفروش ملک در کشور آلمان برخلاف سایر کشورهای جهان مانند آمریکا، زیاد رایج نیست. دلایل زیادی برای این امر وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه‌های بالای ملک در این کشور اشاره کرد. ازاین‌ رو متقاضیان دریافت اقامت آلمان از طریق خرید ملک، باید بدانند که هزینه‌های خرید مستغلات در کشور آلمان می‌تواند بیشتر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌کنند.

هزینه خرید خانه در آلمان در سال ۲۰۲۳

همان‌طور که پیش‌ ازاین عنوان شد، هزینه خرید ملک در آلمان چیزی بین ۳۴۵۸۰۰ تا ۳۵۴۰۰۰ یورو خواهد بود. اما قیمت آپارتمان می‌تواند بسته به منطقه و یا شهری که قصد خرید ملک در آن را دارید، متفاوت باشد. برای مثال قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهرهای مختلف آلمان به میزان ذیل خواهد بود:

شهر

قیمت هر مترمربع آپارتمان
مونیخ ۸۸۴۳ یورو
فرانکفورت ۷۵۰۰ یورو
اشتوتگارت ۷۱۵۸ یورو
فرایبورگ ۶۵۰۶ یورو
هامبورگ ۶۵۰۷ یورو
برلین ۵۴۸۰ یورو
آوسبورگ ۵۹۰۳ یورو

متقاضیان اقامت آلمان از طریق خرید ملک باید بدانند که فاکتورهایی مانند شهر، محله، اندازه خانه و زمین و سن بنا می‌تواند به ‌صورت مستقیم بر روی هزینه نهایی خرید ملک در این کشور تأثیرگذار باشد. در برخی از شهرها ممکن است قیمت بعضی از محله‌ها و منطقه‌ها، حتی تا ۳ یا ۴ برابر بیشتر از سایر منطق باشد.

هزینه‌ های جانبی اقامت آلمان از طریق خرید ملک

البته در کنار هزینه‌ های خرید خانه، هزینه‌های جانبی دیگری وجود دارد که باید به آن‌ها نیز توجه کنید. این هزینه‌ها می‌توانند تا حدود ۱۴ درصد، به قیمت ملک شما اضافه کنند. از مهم‌ ترین هزینه‌ های جانبی برای خرید ملک در کشور آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• هزینه‌های کمیسیون مشاور املاک (در صورت وجود)
• هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی و ثبتی
• مالیات انتقال زمین (در صورت موجود)
• مالیات بر دارایی
• هزینه‌ های نگهداری مداوم
• حق‌ الزحمه نماینده

هزینه‌های جانبی اقامت آلمان از طریق خرید ملک

دریافت وام مسکن در آلمان

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز به این نکته اشاره کردیم، شما این شانس را دارید تا برای دریافت اقامت آلمان از طریق خرید ملک، از وام‌ های کم‌بهره مسکن که توسط بانک‌های کشور آلمان اعطا می‌شوند، استفاده کنید. سیستم بانکی آلمان این شرایط را برای متقاضیان خارجی فراهم کرده است تا با ارائه مدارک لازم به‌ سادگی مانند سایر شهروندان آلمانی، وام مسکن دریافت کنند. هرچند باید بدانید که بانک‌های این کشور به‌ صورت دقیق تمامی اطلاعات شما را بررسی کرده و بعد از تحقیقات این وام به شما اعطا می‌شود.

در کنار ارزیابی شما به‌ عنوان دریافت‌ کننده وام، بانک باید ارزش ملک و مستغلاتی که برای آن قصد دریافت وام مسکن را دارید نیز بررسی کند. ازاین‌رو شما باید تمامی مدارک را برای ارائه به بانک از پیش آماده کرده باشید. به متقاضیان اقامت آلمان از طریق خرید ملک توصیه می‌شود تا حداقل ۲۰ درصد از قیمت خانه خود را به‌ عنوان پیش‌ پرداخت، پرداخت کنند.

البته در برخی از موارد نیز شرایط خاصی وجود دارد که امکان پرداخت هزینه کمتر و یا حتی دریافت وام ۱۰۰ درصدی نیز وجود دارد. پرداخت‌های ماهیانه شما نباید از ۳۵ درصد کمتر از درآمد شما تجاوز کند. درصورتی‌که بانک تشخیص دهد پرداخت وام به شما دارای ریسک بالاتری است، برای مثال خارجی و یا مهاجر هستید، ممکن است مجبور شوید تا اقساط بیشتری را پرداخت کنید.

الزامات اصلی برای دریافت وام مسکن برای افراد خارجی

همان‌طور که عنوان شد، افراد متقاضی خرید ملک در آلمان می‌توانند از وام‌های مسکنی که دولت این کشور ارائه می‌کند، استفاده کنند. برای دریافت چنین وامی و کسب اقامت آلمان از طریق خرید ملک، شما موظف هستید تا مدارک موردنیاز و الزامات اصلی دریافت وام مسکن را فراهم کنید. از مهم‌ترین این الزامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شما باید مجوز اقامت معتبر و یا اجازه کار داشته باشید.
• شما باید یا در آلمان مشغول به کار باشید و یا کسب‌وکاری در این کشور داشته باشید.
• درآمد شما باید به یورو باشد.
• شما باید بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش ملک خود را به بانک واریز کنید.
• شما باید به بانک‌های آلمانی اثبات کنید که توانایی پرداخت اقساط وام را دارید.
• میزان درآمد شما حداقل ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو باشد.

مدارک اصلی برای دریافت وام مسکن جهت خرید ملک در آلمان

بعد از اینکه الزامات مهم برای دریافت وام مسکن را به بانک‌های این کشور ارائه کردید و مأمورین بانک شرایط شما را برای پرداخت وام مسکن مناسب ارزیابی کردند، زمان آن خواهد رسید تا مدارک موردنیاز برای خرید مسکن را به بانک ارائه کنید. متقاضیان اقامت آلمان از طریق خرید ملک باید مدارک زیر را برای ارائه به بانک‌های آلمانی در اختیار داشته باشند:

مدارک اصلی برای دریافت وام مسکن جهت خرید ملک در آلمان

• ارائه شناسنامه شخصی مانند پاسپورت
• کپی از مجوز اقامت
• گواهی ثبت آدرس
• اثبات طرح بازنشستگی آلمان، مانند شناسه تأمین اجتماعی
• اثبات حقوق صاحبان سهام
• اسناد مربوط به ملک مانند مدارک ثبت‌ اسناد، ارزیابی ملک، نقشه ملک
در کنار این موارد اگر شما در حال حاضر در کشور آلمان کارمند هستید، مدارک زیر را باید به سایر مدارک عنوان شده در قسمت بالا، اضافه کنید:
• فیش حقوقی در ۳ ماه گذشته
• صورت‌ حساب حقوق از سال گذشته، می‌توانید از کارفرمای خود درخواست کنید.
• مدارک اضافی برای افرادی که در شغل‌ های آزاد حضور دارند و یا خود اشتغال هستند.
• ارائه اظهارنامه مالیاتی
• ارائه ارزیابی مالیاتی اخیر از اداره مالیات آلمان

توصیه هایی برای کسب اقامت آلمان از طریق خرید ملک

برای کسب اقامت آلمان از طریق خرید ملک، در ابتدا می بایست پیش قراردادی شامل موارد اولیه معامله تهیه کرد، مواردی همچون: ارزش ملک، شرایط و روش پرداخت، شرایط معامله، و میزان سپرده . سپرده اولیه به میزان ۱۰درصد از مبلغ قرارداد یا بهای ملک است و به حساب سپرده بانکی محضر واریز می شود.

دفتر اسناد رسمی آلمان انجام موارد زیر را به عهده خواهد گرفت: استعلام از ثبت برای اموال غیر منقول، وضعیت بانکی، دریافت تأییدیه ثبت املاک. خریدار موظف است مالیات املاک و مستغلات را پرداخت کند. سپس قرارداد خرید بین مالک و خریدار بسته می شود. تکمیل مراحل یاد شده ۴۱روز زمان می برد اما شما برای پرداخت مالیات ۴هفته زمان دارید. شما با کسب اقامت آلمان از این طریق، ویزای اقامت مسکونی دریافت خواهید کرد و می توانید آزادانه در سایر کشورها نیز تجارت داشته باشید.

بهترین موسسه مهاجرتی به آلمان

مهاجرت به آلمان

جمهوری فدرال آلمان کشوری پیشرفته در زمینه های علمی و اقتصادی در اروپا می باشد که با کشور هایی مانند دانمارک، لهستان، اتریش، سوئیس، بلژیک و هلند همسایه است.

سخن آخر

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که باتکیه‌بر اقتصاد قدرتمند خود، همواره گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید با خرید ملک در کشور آلمان، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و مطمئن را تجربه کنید. البته باید بدانید که امکان دریافت اقامت آلمان از طریق خرید ملک هنوز وجود نداشته و شما باید از روش‌های دیگری برای انجام این کار استفاده کنید. اما به هر جهت اگر قصد خرید ملک یا مستغلات در آلمان را دارید، با افراد خبره و وکلای متخصص مشورت کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
هزینه خرید ملک در آلمان حدودا چقدر است؟
هزینه خرید ملک در آلمان چیزی حدود ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو در هر متر مربع است
وظایف دفاتر اسناد رسمی آلمان هنگام خرید خانه در آلمان؟
دفتر اسناد رسمی آلمان انجام موارد زیر را به عهده خواهد گرفت: استعلام از ثبت برای اموال غیر منقول، وضعیت بانکی، دریافت تأییدیه ثبت املاک
وظایف خریدار هنگام خرید ملک در آلمان؟
خریدار موظف است مالیات املاک و مستغلات را پرداخت کند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفا
2 سال قبل

سلام روز بخیر
به طور حدودی چقد سرمایه برای خرید ملک در آلمان نیازه؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  صفا
2 سال قبل

هزینه خرید ملک در آلمان چیزی حدود 3000 تا 8000 یورو در هر متر مربع است.

ستار
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
آیا خرید ملک در آلمان بصورت قسطی یا کمک هزینه ‌ای داره یا به صورت کامل باید هزینه پرداخت بشه؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  ستار
2 سال قبل

سلام . خیر باید هزینه کامل رو همراه داشته باشید و امکان داره با توجه به شرایط خاص وام هم تعلق بگیره

کادر هرمس اپلای