چگونگی دریافت pr کانادا؛ سیستم امتیاز بندی و مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا

شرایط اقامت دائم در کانادا؛ مدارک لازم و مراحل اخذ اقامت دائم کانادا

می‌توان گفت اخذ اقامت دائم کانادا، با توجه به رویکردی که دولت این کشور برای جذب مهاجران از اقصا نقاط دنیا در پیش گرفته، بسیار ساده‌تر شده است. کانادا کشوری بسیار مهاجرپذیر است تا جایی که طی سال گذشته 500,000 مهاجر جدید را به خاک خود راه داده است. دولت این کشور اقداماتی را برای راحت‌تر کردن زندگی مهاجران انجام داده تا این افراد نیز دارای حق‌وحقوقی در کشور مقصدشان باشند. یکی از این اقدامات تسهیل شرایط اقامت دائم در کانادا و ارائه کارت اقامت در این کشور است. اگر قصد اقامت طولانی مدت در کشور کانادا را دارید، باید به فکر دریافت PR کانادا یا همان کارت اقامت باشید. حال می‌خواهیم بدانیم کارت اقامت دائم یا همان PR کانادا چیست و چه کاربردی دارد؟

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

چرا کانادا گزینه اصلی مهاجران است؟

کانادا کشوری پیشرفته با زیرساخت‌های بسیار خوب و اقتصادی بسیار عالی است. این کشور از لحاظ شاخص درآمد سرانه در جهان شانزدهمین و همچنین در شاخص توسعه انسانی (HDI) رتبه دوازدهم را در اختیار دارد. اقتصاد کانادا دهمین اقتصاد بزرگ جهان است که عمدتاً به منابع طبیعی و شبکه‌های تجاری بین‌المللی متکی است.

کانادا گزینه اصلی مهاجران برای اخذ اقامت است.
کانادا، انتخاب اول مهاجران

کانادا بیش از هر کشوری در جهان دریاچه دارد، طبیعت بسیار زیبای این کشور، مناظری زیبا و رویایی را برای زندگی به وجود آورده است. این کشور برای دوستداران طبیعت و کاوشگران، سرزمینی ایده‌آل است. کانادا کشوری است که به شهروندان خود بها بسیاری می‌دهد و برنامه‌های بسیاری برای رفاه اجتماعی جامعه توسط کانادا ارائه می‌شود. دولت فدرال و استانی کانادا برنامه‌های آموزشی رایگان را تا کلاس دوازدهم ارائه می‌کنند. کشور کانادا تحصیل‌کرده‌ترین کشور جهان است و بیشتر از نیمی از مردم این کشور مدرک تحصیلی دارند.؛ بنابراین  با توجه به این خصوصیات مهاجرت به کانادا به مهم‌ترین مقصد مهاجرتی در جهان تبدیل شده است.

اقامت دائم کانادا چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که داشتن اقامت دائم کانادا به این معناست که فرد اجازه دارد تا هر زمانی که بخواهد در کشور کانادا کار و زندگی کرده و به اکثر مزایای اجتماعی شهروندان کانادایی دسترسی داشته باشد اما به‌عنوان شهروند کانادایی شناخته نمی‌شود. مثلاً این افراد نیز مانند شهروندان کانادایی می‌توانند بیمه خدمات درمانی دریافت کرده و در هر جایی از کانادا زندگی، کار و یا تحصیل کنند.

با دریافت PR کانادا، می‌توانید برای دریافت حق شهروندی کانادا اقدام کنید. از دیگر ویژگی‌های داشتن کارت مقیم کانادا این است که شما تحت پوشش قانون کانادا هستید، به این معنی که حق‌وحقوق و آزادی دارید. همچنین هزینه تحصیل فردی که دارای این کارت باشد، یک‌دهم دانشجویان بین‌المللی خواهد بود.

دارندگان کارت اقامت دائم کشور کانادا امکان استفاده از تخفیف‌های مالیاتی در شغل خود را خواهند داشت. همچنین در صورتی که فرد دارنده این کارت فوت کند، اعضای خانواده می‌توانند از بیمه از کار افتادگی و بازماندگی استفاده کنند. همچنین فرد بعد از گذشت سن بازنشستگی می‌تواند از مزایای بیمه بازنشستگی نیز برخوردار شود.

کسانی که کارت مقیم دائم کانادا را دارند ملزم به پرداخت مالیات هستند و باید قوانین کانادا در سطح فدرال استان و شهرداری را برای همیشه رعایت کنند. اگر قصد دریافت اقامت دائم این کشور را دارید، بهتر است قبل از اقدام برای آن، با سفر به کانادا از نزدیک شرایط اقامت در این کشور را بررسی کنید و با نحوه زندگی در آنجا آشنا شوید.

کارت اقامت دائم یا PR کانادا چیست؟

با اخذ اقامت دائمی در کشور کانادا، کارتی تحت عنوان کارت اقامت دائم کانادا یا Permanent Resident Card که به اختصار PR گفته می‌شود، دریافت خواهید کرد. این کارت که صادر شدن آن از ژوئن سال 2002 شروع شد، یکی از بهترین مدارک برای ثابت کردن وضعیت اقامت به مراجع دولتی در کشور کانادا است و نشان می‌دهد که فرد مجاز است به صورت مادام العمر در خاک کانادا زندگی و کار کنید.

این کارت برای کسانی صادر می‌شود که اقامت کانادا را دریافت کرده‌اند ولی هنوز شهروند کانادا به شمار نمی‌آیند. مدت اعتبار در نظر گرفته شده برای این کارت شناسایی، 5 سال خواهد بود و برای تمدید آن لازم است 50 دلار کانادا، هزینه کرد.

کارت اقامت دائم کانادا یا PR کانادا چیست؟
کارت اقامت دائم کانادا

نکته قابل توجه در مورد کارت اقامت کانادا این است مهاجرانی که کشور کانادا را به صورت موقت ترک می‌کنند، بدون داشتن این کارت نمی‌توانند مجدداً وارد کشور شوند. توجه داشته باشید که این کارت برای دانشجویان و نیروی کار خارجی موقتی صادر نمی‌شود. از کارت اقامت دائم کانادا به‌عنوان سند مسافرتی نیز یاد می‌شود.

چگونگی دریافت PR کانادا

برنامه‌های مهاجرتی بسیاری در کشور کانادا وجود دارد که از طریق آن‌ها متقاضیان می‌توانند درخواست دهند و PR کانادا این کشور را دریافت کنند. برای دریافت اقامت کانادا، یک مهاجر باید درخواست خود را به اداره مهاجرت، پناهندگان و تابعیت کانادا (IRCC) ارائه دهد. پس از پنج سال اقامت در کانادا، تمام کسانی که کارت اقامت دائم را دارند می‌توانند برای دریافت تابعیت کانادا نیز اقدام کنند.

پیش از اقدام برای PR کانادا، اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک مورد نیاز دولت کانادا را همراه خود دارید.

اقامت موقت کانادا چیست؟

اقامت موقت کانادا به این معنا است که فرد برای ماندن در کانادا محدودیت زمانی دارد و به افرادی مثل دانشجویان بین‌المللی، کارگران خانگی و … ارائه می‌شود. در اقامت دائم کانادا امکان تبدیل آن به شهروندی وجود دارد اما در این روش این امکان وجود ندارد.

شرایط اقامت دائم در کانادا

برای ارائه اقامت دائم، شرایط اساسی و اولیه در نظر می‌گیرند که هر فرد دارای این شرایط می‌تواند اقدام به اخذ اقامت دائم کانادا کند. یکی از شروط مهم و اجباری برای به دست آوردن این اقامت این است که متقاضی یک سال سابقه کار مداوم داشته باشد. البته این شغل باید طی ده سال گذشته در لیست 347 شغل معرفی شده توسط دولت کانادا باشد تا بتواند امتیاز کسب کند.

تجربه کاری باید در مهارت‌های نوع 0، A و B باشد. مهارت نوع 0 مشاغل مدیریتی، مهارت A شامل مشاغل حرفه‌ای و مهارت B شامل مشاغل فنی و معاملاتی ماهر است.‌

فرد درخواست دهنده باید تحت انجام معاینات پزشکی قرار بگیرد‌ و دارای سابقه امنیتی موفق باشد. داشتن مهارت سطح متوسط در زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی از دیگر معیارهای مهم دریافت PR کانادا است. سطح این زبان‌ها با معیار زبان کانادایی سنجیده می‌شوند.

از دیگر شرایط اقامت دائم در کانادا این است که فرد اقدام کننده بودجه مناسبی برای تسویه حساب و نمره قبولی 67 امتیاز از 100 را نیز داشته باشد.

این امتیاز از طریق بررسی تحصیلات زبان، تجربه، اشتغال، سن، ترتیب کار و تطبیق‌پذیری به دست می‌آید. در ادامه هر یک از عوامل انتخاب و نمره‌دهی برای اخذ اقامت دائم کانادا را بررسی می‌کنیم:

آموزش و تحصیلات

کسانی که دارای مدرک دکترا هستند، بالاترین امتیاز را از بخش تحصیلات دریافت می‌کنند. کامل‌ترین امتیاز در این بخش 25 است.

زبان

حداقل امتیاز به دست آمده از زبان باید عدد 16 و حداکثر آن 28 باشد. افرادی که کاملاً مسلط به زبان‌های رسمی کانادا انگلیسی یا فرانسوی باشند، می‌توانند حداکثر امتیاز را دریافت کنند.

اشتغال

در بخش اشتغال متقاضیان باید دارای حداقل یک سال و حداکثر شش سال سابقه کار باشند. امتیازی که از این مرحله شامل حال متقاضیان می‌شود، حداقل 9 و حداکثر 15 است.

سن

یکی از معیارهای اساسی برای رتبه‌بندی در اکسپرس اینتری موضوع سن است. مناسب‌ترین سن برای دریافت امتیاز از سن 18 سالگی تا 35 سالگی است. هر چقدر که از سن 35 بالاتر رود، به ازای هر یک سال، یک عدد امتیاز کمتر می‌شود و افراد 47 ساله و بالاتر نمی‌توانند هیچ امتیازی را از این مرحله به دست آورند. حداکثر امتیاز در نظر گرفته شده برای این معیار، 12 است.

ترتیب کار

امتیاز ترتیب کار امتیازی است که افرادی که پیشنهاد کاری از کانادا را دارند، دریافت می‌کنند. بازه این امتیاز بین 0 تا 10 است.

سازگاری

افرادی از مرحله سازگاری امتیاز کامل دریافت می‌کنند که سابقه کار تخصصی حداقل یک ساله داشته باشند. حداکثر امتیاز در نظر گرفته شده برای این بخش 10 است.

برنامه‌ها و روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا

اگر مایل هستید که به کانادا مهاجرت کرده و کارت اقامت دائم این کشور را کسب کنید، باید بدانید که برنامه‌های مهاجرتی و روش‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که هر یک شرایط خاص خود را دارند. اکسپرس اینتری، مهارت کاری کبک، برنامه مهاجرت استانی و … همه از برنامه‌هایی هستند که امکان دریافت PR کانادا را فراهم می‌کنند.

برنامه‌های مهاجرتی کانادا که به شما PR این کشور را اعطا می‌کنند:

  • برنامه مهاجرت مهارت کاری یا به عبارت دیگر Express Entry
  • برنامه مهاجرت مهارت کاری کبک
  • برنامه نامزدی استانی
  • ویزای استارت آپ
  • ویزای سرمایه‌گذاری
  • ویزای کارآفرینی
  • ویزای خوداشتغالی
  • مهارت کاری فدرال
  • برنامه مهارت تجاری فدرال
  • تجربه کار کانادایی

روش‌هایی که باعث دریافت اقامت دائم کانادا می‌شوند:

  • اشتغال
  • تولد
  • تحصیل
  • سرمایه‌گذاری
  • ازدواج
  • استارت آپ
شش روش دریافت PR کانادا
روش‌های مختلف اخذ اقامت دائم کانادا

روش تحصیلی و ازدواج دو روش ارزان قیمت برای دریافت اقامت کانادا به شمار می‌آیند. در ادامه هر یک از این روش‌ها را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

اقامت دائم کانادا از طریق کار

یکی از راه‌های دریافت PR کانادا از طریق کار در این کشور است. از آسان‌ترین روش‌ها برای دریافت ویزای کار کانادا این است که پس از 12 ماه کار در این کشور از طریق کلاس تجربه کار کانادایی اقدام کنید. اگر هم با یک کارفرمای کانادایی کار می‌کنید و کارفرما برای اشتغال دائمی شما پیشنهادی داده باشد شما واجد شرایط اقامت دائم در کانادا خواهید بود. این چنین شما از طریق برنامه مهاجرتی مهارت کاری کانادا نیز می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. کار در کانادا یکی از روش‌های موثر برای اخذ اقامت دائم کشور کانادا است.

شرایط اخذ اقامت دائم از طریق برنامه کارکنان ماهر

در سال 2015 دولت کانادا به اجرای سیستم مهاجرت ورود اکسپرس مانند برنامه کارگر ماهر فدرال پرداخت. کارکنان ماهر می‌توانند در 347 جایگاه شغلی اکسپرس ثبتنام کنند. بعد از این مرحله دسته‌بندی انجام می‌شوند و افرادی که دارای بیشتری رتبه‌بندی باشند، می‌توانند برای اقامت دائم کشور کانادا اقدام کنند. این افراد حداکثر 90 روز فرصت دارند تا به ثبت درخواست خود بپردازند.

منظور از کارگران ماهر فدرال، افراد تحصیل‌کرده با تجربه کار تخصصی هستند که توانایی‌های زبانی را دارند و سنشان نیز مناسب است. این افراد می‌توانند درخواست خود را برای اقامت دائم ثبت کنند.

اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه‌گذاری

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، شما و خانواده نزدیکتان می‌توانند اقامت کشور کانادا را به صورت دائمی دریافت کنند. شما برای دریافت PR کانادا باید 800,000 دلار برای حداقل پنج سال تحت برنامه فدرال کانادا سرمایه‌گذاری کنید. این برنامه مهاجرتی برای متقاضیانی است که به جز کبک قصد اقامت در هر نقطه از کانادا را داشته باشند.

چطور با سرمایه گذاری اقامت دائم کانادا را بگیریم؟
دریافت PR کانادا با سرمایه‌گذاری

اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

تمام دانشجویانی که در کانادا در حال تحصیل هستند ممکن است که قصد داشته باشند که وضعیت ویزای خود را به اقامت دائم تغییر دهند. دانشجویان می‌توانند هنگام تحصیل یا پس از اتمام تحصیل خود برای دریافت PR کانادا اقدام کنند. البته این مورد مشروط به این است که دانشجویان شرایط لازم برای اقامت در کانادا را داشته باشند. یکی از مهم‌ترین شرایط برای دریافت اقامت دائم، داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرما در کانادا است.

اقامت دائم از طریق تولد فرزند

هر کودکی که در کشور کانادا متولد می‌شود، شهروند کانادا محسوب می‌شود، حتی اگر پدر و مادر کودک تازه متولد شده تبعه کشوری غیر از کانادا باشند. هنگامی که فرزند به سن قانونی رسید می‌تواند پدر و مادر خود را با حمایت مالی به کانادا بیاورد در نتیجه پدر و مادر کودک نیز شرایط اقامت دائم در کانادا را پیدا خواهند کرد.

اقامت دائم کانادا از طریق استارت آپ

اگر شما یک کارآفرین هستید، این راه دیگری است که شما می‌توانید از طریق آن PR کانادا را به دست آورید. دولت کانادا کارآفرینان واجد شرایط را به کانادا دعوت کرده و آن‌ها را با یک سازمان از بخش خصوصی ارتباط می‌دهد. اگر شما برای اقامت دائم از طریق استارتاپ انتخاب شده‌اید، از اینکه باید با همه کارها سروکار داشته باشید نگران نباشید، این یکی از آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیرهای مهاجرت به کانادا است.

اقامت دائم کانادا با راه اندازی استارت آپ
اقامت دائم کانادا از طریق استارت آپ

اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج

طبق قوانین کانادا، زوجین می‌توانند برای دریافت PR کانادا درخواست کنند. برای این منظور، آن‌ها باید ثابت کنند که هیچ منافع دیگری در این راه وجود ندارد. در صورت ازدواج قانونی با یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم این کشور، شما می‌توانید برای اخذ PR کانادا اقدام کنید.

زمان اقامت مورد نیاز برای دریافت PR کانادا

زمان اقامت مورد نیاز در کانادا برای اخذ اقامت دائم این کشور، حداقل بازه زمانی 730 روزه یا دو سال در طول 5 سال است؛ یعنی شما باید در طول 5 سال به مدت 2 سال در کشور کانادا زندگی کرده باشید. حالا فرقی ندارد که این دو سال به صورت متوالی باشد یا کوتاه مدت و به صورت مجزا.

2 سال اقامت، از شرایط ضروری دریافت PR کانادا
مدت زمان اقامت لازم برای دریافت PR کانادا

برخی از افراد تعداد روزهای سپری کرده در کشور کانادا را از دست می‌دهند و نمی‌دانند دقیقاً چه مدت را در کشور کانادا سپری کرده‌اند. در این صورت امکان استعلام مدت زمان حضور از افسر مرزبانی در هنگام ورود به کشور امکان‌پذیر است.

مدارک لازم برای دریافت PR کانادا

برای اخذ اقامت دائم کانادا شما باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • ارائه نتایج آزمون زبان IELTS
  • ECA (ارزیابی مدارک تحصیلی) برای کسانی که از طریق برنامه مهاجرتی مهارت کاری کانادا اقدام می‌کنند
  • تمکن کافی برای پشتیبانی مدت حضور شما در کانادا
  • مدارک تحصیلی یا گواهینامه شامل مدارک تحصیلی
  • اثبات سن – مانند شناسنامه و کارت شناسایی
  • مدارک استخدام در کانادا مانند پیشنهاد شغلی، فیش حقوقی
  • گواهی سلامت و عدم سوءپیشینه
  • گذرنامه

آماده کردن این مدارک، اقدامی مهم برای اخذ اقامت دائم کشور کانادا به حساب می‌آید.

مدت زمان گرفتن اقامت دائم کانادا

زمان بررسی مورد نیاز برای دریافت PR کانادا، با توجه به برنامه مهاجرتی که برای آن درخواست می‌کنید، به طور مثال سامانه اکسپرس اینتری و یا برنامه نامزدی استانی متفاوت است. انتخاب و تایید درخواست ویزای شما به امتیاز سامانه جامع رتبه‌بندی (CRS) شما بستگی دارد. هنگامی که دعوت‌نامه درخواست اقامت کشور کانادا را دریافت کردید، در حدود 4 الی 6 ماه برای رسیدگی به پرونده شما زمان خواهد برد.

امتیاز بندی برای دریافت PR کانادا

طبق سامانه امتیازبندی مهاجرت کانادا، شما بر اساس مشخصاتی که در پروفایل خود ثبت کرده‌اید امتیاز کسب می‌کنید. امتیازات شما به عوامل مختلفی از جمله سن، تحصیلات، سابقه کار، تجربه کاری کانادایی و تسلط به زبان انگلیسی بستگی دارد.

امتیاز لازم برای اخذ کارت اقامت کانادا
امتیاز بندی ویزای اقامت دائم کانادا

کل امتیازاتی را که کسب می‌کنید صلاحیت شما را برای برنامه‌های متفاوت مهاجرتی به کانادا تعیین می‌کند. اگر موفق به کسب 67 امتیاز شوید به‌عنوان یک شخص واجد شرایط اقامت دائم در کانادا شناخته می‌شوید در نتیجه دعوت‌نامه‌ای برای اخذ PR کانادا را دریافت کرده و در نهایت PR این کشور را کسب خواهید کرد.

مراحل تمدید کارت اقامت دائم کانادا

اعتبار کارت اقامت دائم کانادا 5 سال است. تمدید کارت اقامت بعد از تمام شدن اعتبار و یا در صورتی که کمتر از 9 ماه برای به پایان رسیدن اعتبار آن وجود داشته باشد، انجام می‎شود.

در مرحله اول باید مبلغی را برای تمدید کارت اقامت به صورت آنلاین پرداخت کنید. انجام پروسه تمدید، 49 روز کاری زمان‌بر خواهد بود؛ البته این عدد به صورت دقیق نیست. برای بعضی از افراد ممکن است زودتر تمام شود و برای بعضی دیگر تا یک سال به طول بیانجامد. چهار شرط لازم برای تمدید کارت اقامت دائم وجود دارد که عبارتند از:

  • مقیم دائم کانادا بودن
  • بدون محکومیت جرمی
  • حضور فیزیکی در کشور کانادا

نکته: در صورتی که کارت اقامت شما گم شد، باید سندی مبنی بر گم شدن کارت ارائه دهید.

مدارک لازم برای تمدید اقامت دائم کانادا

برای تمدید کارت PR کانادا به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • مدارک هویتی
  • کپی کارت اقامت دائم فعلی
  • کپی گواهینامه رانندگی
  • مدارک سفر
  • کپی پاسپورت
  • عکس
  • مدارک سکونتی
برای تمدید اقامت دائم کانادا چه مدارکی لازم است؟
مدارک ضروری تمدید کارت PR کانادا

این‌ها مدارکی هستند که برای تمدید کارت اقامت، حتماً باید به اداره مهاجرت ارائه شوند.

مزایای اقامت دائم کانادا

کسانی که موفق به دریافت PR کانادا می‌شوند، از مزایای بسیاری در کشور کانادا برخوردار خواهند شد که بعضی از آن‌ها در پایین لیست شده‌اند:

  • با ویزای اقامت دائم، اجازه تحصیل و کار در هر نقطه از کانادا را دارید.
  • می‌توانید برای دریافت تابعیت کانادا اقدام کنید.
  • از خدمات امنیت اجتماعی و خانوادگی بهره‌مند می‌شوید.
  • تحت قانون کانادایی محافظت می‌شوید.
  • می‌توانید از خدمات بهداشتی و سایر مزایایی که یک شهروند کانادایی دریافت می‌کند، استفاده کنید.
  • کودکان شما از آموزش رایگان بهره‌مند خواهند شد.
  • سفر به ایالات‌متحده آمریکا برای شما بدون مشکل خواهد بود.

با دریافت اقامت دائم کانادا می‌توانید به آسانی در این کشور کار کنید، مجاز می‌شوید که خانواده خود را همراه‌تان به کشور کانادا بیاورید و فرزندانتان را از تحصیل رایگان در مدارس کانادا بهره‌مند کنید. همان‌گونه که متوجه شده‌اید اقامت دائم کانادا با مزیت‌های فراوانی همراه است اما باز هم به‌مانند یک شهروند کانادا نیست و محدودیت‌هایی دارد.

محدودیت‌های دریافت PR کانادا

همان‌طور که در بخش تفاوت حق شهروندی و حق کسانی که دارنده کارت اقامت دائم کانادا هستند، گفتیم، محدودی‌های اقامت دائم در رأی دادن و استخدام در مشاغل دولتی و امنیتی است. برخی از استان‌ها خواستار ارائه حق رأی به این افراد شده‌اند اما فعلاً به مرحله تایید نرسیده است.

دارندگان کارت اقامت دائم باید توجه داشته باشند که برای حفظ این کارت باید از هر 5 سال به مدت 2 سال در کشور کانادا حضور داشته باشند. سفر کاری یا کار برای یک دفتر دولتی در کشور کانادا نیز جزو همان دو سال محسوب می‌شود.

تابعیت کانادا چیست؟

کسانی که در کشور کانادا متولد می‌شوند، می‌توانند تابعیت کانادا را به دست آورند. همچنین تابعیت کانادا را به کسانی که مدت طولانی در کانادا زندگی کرده‌اند، اعطا می‌کنند. این قانون شهروندی یا تابعیت در سال 1977 به تصویب رسیده است. همین قانون مشخص می‌کند که چه کسی برای دریافت تابعیت کانادا، واجد شرایط است. از آن زمان تاکنون این قانون طی 4 مرحله در سال‌های 2007، 2009، 2015 و 2017 توسط 42 نماینده دستخوش اصلاح و تغییرات شده است.

اقامت دائم چه تفاوتی با شهروندی کانادا دارد؟

خیلی از افراد، دریافت PR کانادا را مصادف با اخذ شهروند کانادا می‌دانند، در حالی که این‌گونه نیست. حقوق شهروندی کانادا با حقوق افرادی که کارت اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند، متفاوت است. درواقع می‌توانیم بگوییم که حق‌وحقوق افرادی که مقیم دائم کانادا هستند، محدودتر از شهروندان این کشور است.

شرایط اقامت دائم در کانادا با شرایط شهروندی در این کشور متفاوت است.
تفاوت اقامت دائم کانادا با شهروندی

در ادامه تفاوت‌های اقامت دائم و شهروندی کانادا را به صورت کامل شرح می‌دهیم:

توانایی دریافت پاسپورت

از مهم‌ترین تفاوت‌های اقامت دائم با شهروندی کانادا، توانایی دریافت پاسپورت این کشور است. افرادی که اقامت دائمی این کشور را دارند، حق درخواست پاسپورت را نخواهند داشت. برای داشتن پاسپورت این کشور، افراد ابتدا باید به‌عنوان یک شهروند شناخته شوند.

داشتن حق رأی

در صورتی که بازه زمانی خاصی را در یک کشور اقامت داشتید، امکان درخواست سیتیزنشیپ برای شما فراهم می‌شود. بعد از دریافت سیتیزنشیپ می‌توانید رأی بدهید و در انتخابات آن کشور شرکت کنید.

برخورداری از حمایت دیپلماتیک

وقتی به‌عنوان یک شهروند در کشور کانادا پذیرفته می‌شوید بیشتر از زمانی که موفق به دریافت PR کانادا شده بودید، از حقوقی برخوردار می‌شوید. در این وضعیت حتی می‌توانید اقدام به دریافت پاسپورت کانادایی کرده و حمایت دیپلماتیک از سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های خارج از کشور دریافت کنید.

عدم وجود محدودیت سفر در صورت داشتن شهروندی کانادا

با اخذ شهروندی کانادا می‌توانید به صورت آزادانه و با اختیار خودتان کشور کانادا را ترک کرده و بدون محدودیت زمانی دوباره به این کشور بازگردید. کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند، مانند سایر شهروندان این کشور می‌توانند خدمات آموزشی، بهداشتی و رفاهی این کشور را با بودجه کانادا دریافت کنند.

هزینه زندگی و اقامت دائم در کانادا

درباره شرایط اقامت در کانادا مهم‌ترین موضوعی که باید بررسی شود، هزینه‌های بالای زندگی در کانادا است به خصوص وقتی صحبت از بنزین می‌شود. برای زندگی به‌عنوان یک زوج در این کشور، می‌توان با درآمد ماهیانه 3,500 دلار یک زندگی متوسط را گذراند. با وجود گران بودن مخارج زندگی در کشور کانادا، هنوز هزینه های زندگی در این کشور 13 درصد از زندگی در آمریکا ارزان‌تر تمام می‌شود.

آیا از جزییات هزینه‌های زندگی و اقامت در کانادا با خبر هستید؟ اگر قصد دارید که اقامت دائم کانادا را به دست آورید، باید با هزینه‌های زندگی در آنجا نیز آشنا شوید.

مهم‌ترین مخارجی که زندگی و اقامت در کشور کانادا با خود به همراه دارد، کدام است؟
هزینه زندگی در کانادا

در ادامه برخی از هزینه‌های روزمره اعم از مایحتاج زندگی، هزینه تاکسی، رستوران، غذا و … را بررسی می‌کنیم:

هزینه رستوران‌ها در کانادا

برخی از هزینه‌های رستوران‌ در کشور کانادا به شرح زیر است:

  • غذا در رستوران ارزان: 22.75 دلار کانادا
  • غذا برای 2 نفر در رستوران میان رده برای سه وعده غذایی: 90 دلار کانادا
  • مک میل در مک‌دونالد (یا غذای ترکیبی معادل): 13 دلار کانادا
  • کاپوچینو (معمولی): 4.82 دلار کانادا
  • کوکاکولا/پپسی (بطری 0.33 لیتری): 2.59 دلار کانادا
  • آب (بطری 0.33 لیتری): 2.16 دلار کانادا

در ادامه هزینه مایحتاج زندگی روزانه در کانادا را بررسی می‌کنیم.

هزینه مایحتاج روزمره در کانادا

قیمت مایحتاج روزمره شامل گوشت، فیله مرغ، لبنیات و … را بررسی می‌کنیم:

  • شیر یک لیتری:82 دلار کانادا
  • قرص نان سفید تازه (500 گرم): 3.35 دلار کانادا
  • برنج (1 کیلوگرم): 4.51 دلار کانادا
  • تخم مرغ 12 عددی: 4.39 دلار کانادا
  • پنیر محلی (1 کیلوگرم): 14.8 دلار کانادا
  • فیله مرغ (1 کیلوگرم): 15.39 دلار کانادا
  • گوشت گاو (1 کیلوگرم): 18.62 دلار کانادا
  • سیب (1 کیلوگرم): 5.17 دلار کانادا
  • موز (1 کیلوگرم): 1.87 دلار کانادا
  • پرتقال (1 کیلوگرم): 4.84 دلار کانادا
  • گوجه فرنگی (1 کیلوگرم): 5.09 دلار کانادا
  • سیب زمینی (1 کیلوگرم): 3.26 دلار کانادا
  • پیاز (1 کیلوگرم): 3.32 دلار کانادا
  • کاهو: 3.22 دلار کانادا
  • آب (بطری 1.5 لیتری): 2.32 دلار کانادا

بعد از بررسی مخارج مواد غذایی، نوبت به بررسی هزینه حمل و نقل در کانادا می‌رسد.

هزینه حمل‌ونقل در کانادا

هزینه حمل‌ونقل در کانادا به شرح زیر است:

  • بلیط یک طرفه (حمل‌ونقل محلی): 3.27 دلار کانادا
  • شروع تاکسی (تعرفه معمولی): 4.5 دلار کانادا
  • تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه معمولی): 2 دلار کانادا
  • تاکسی 1 ساعت انتظار (تعرفه معمولی): 34.46 دلار کانادا
  • بنزین (1 لیتر): 1.63 دلار کانادا

با نگاه کردن به این مخارج، می‌توان گفت که هزینه حمل‌ونقل در کانادا در مقایسه با ایران خیلی بیشتر است.

ویزای توریستی کانادا

شرایط اخذ ویزای توریستی کانادا؛ هزینه ها و مدارک لازم برای ویزیتور ویزا

اگر می‌خواهید قبل از مهاجرت به کشور کانادا، از شرایط زندگی در این کشور آگاه شوید می‌توانید با اخذ ویزای توریستی کانادا، به این کشور سفر کنید.

تسهیل شرایط اقامت دائم در کانادا با موسسه مهاجرتی هرمس اپلای

در این مقاله در مورد اقامت دائم کانادا یا و روش‌های دریافت PR کانادا با شما صحبت کردیم، همچنین با شرایط اقامت دائم در کانادا، هزینه‌های زندگی در این کشور، مزایا، نحوه دریافت و تمدید کارت اقامت و … آشنا شدیم. هرگونه سوال و ابهام‌های ذهنی‌تان را با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی هرمس در میان بگذارید. مشاوره از سمت این کارشناسان به صورت رایگان انجام می‌گیرد؛ کافیست فرم مشاوره‌ای رایگان موجود در وب‌سایت هرمس اپلای را تکمیل کنید. خوشحال می‌شویم اگر سوال‌ها و نظرهای ذهنی خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
اقامت دائم کانادا چیست؟
اقامت دائم یک کارت شناسایی است که به دولت کانادا این امکان را می دهد که از وضعیت اقامت شما در کانادا مطلع شود. این موجب می‌شود که متقاضی بتواند به راحتی به خارج از کانادا سفر کرده و بازگردد.
اخذ اقامت دائم کانادا چه مدت طول می کشد؟
برای رسیدگی به درخواست اقامت دائم، فارغ از اینکه در چه رده‌ای درخواست می‌کنید، ۶ تا ۱۲ ماه ممکن است که زمان ببرد.
شرایط دریافت اقامت دائم کانادا چیست؟
عدم سوء پیشینه، مدرک زبان، برگه سلامت و پیشنهاد کاری از مهمترین شرایط دریافت اقامت دائم کانادا هستند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

30 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهره گرمی
3 ماه قبل

سلام میتونم بپرسم راهی هست که بتونم با گرفتن اقامت دائم کانادا مهاجرت کنم؟
و سوال دوم اینکه اسم کارت اقامت دائم کانادا رو میشه برام بنویسید

خانم میرخانی
پاسخ به  زهره گرمی
3 ماه قبل

سلام زهره عزیز وقتتون بخیر
کارت اقامت دائم کانادا در صورتی که شما رزومه خوبی داشته باشید و تحصیلات دانشگاهی و سابقه کار داشته باشید و آیلتس با نمره بالا رو داشته باشید میتونید برای برنامه های مهاجرتی کانادا اقدام کنید و نسبت به درخواست کارت پی آر و یا اقامت کانادا اقدام کنید.

امین نصرتی
3 ماه قبل

میخواستم بدونم راهی که من با دیپلم تجربی بتونم حق اقامت دائم کانادا بگیرم؟و اصلا نحوه گرفتن اقامت دائم کانادا به چه صورت؟شرایط اقامت دائم در کشور کانادا چه شکلیه و اصلا راهی هست که بتونم تبدیل اقامت دائم به شهروندی کانادا انجام بدم؟
ممنون میشم پاسخگو باشید

خانم میرخانی
پاسخ به  امین نصرتی
3 ماه قبل

سلام امین عزیز وقتتون بخیر
بادیپلم تجربی شما میتونید برای ویزای تحصیلی، توریستی و یا سرمایه گذاری کانادا اقدام کنید و بعد از ورود به کانادا در صورتی که بین 3 تا 5 سال براتون حقوق و بیمه رد بشه و در صورتی که در کلاس های شهروندی کانادا شرکت کنید و سوگند شهروندی کانادا یاد کنید میتونید برای تبدیل کارت اقامت کانادا به دریافت شهروندی کانادا اقدام کنید.

عزیز حسن پور
3 ماه قبل

من یک کارگر ساختمانی هستم که بالای بیست سال سابقه کار در ساختمان سازی دارم
هزینه اقامت کانادا و قیمت اقامت دائم کانادا به چه صورتی هستش و ایا مطلبی دارید که درباره قانون حفظ اقامت دائم کانادا باشه

خانم میرخانی
پاسخ به  عزیز حسن پور
3 ماه قبل

سلام عزیز، عزیز وقتتون بخیر
هزینه های زندگی در کانادا شهر به شهر متفاوت هستش ولی بین 2 تا 3 هزار دلار ارزیابی شده و کانادا بطور کلی کشور پرهزینه ای هستش و معمولا افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند و آیلتس دارند نسبت به کانادا اقدام میکنند.

اکبر نصراللهی
3 ماه قبل

سلام ، من مدرک فوق‌لیسانس مهندسی شیمی دارن میخواستم بدونم سیستم امتیاز دهی اقامت دائم کانادا به چه شکل هست و شرایط گرفتن اقامت دائم کانادا برای من به چه صورته
متاسفانه خیلی اطلاعات زیادی راجب روش اقامت دائم کانادا و مراحل اقامت دائم کانادا ندارم برای همین خیلی به راهنمایی هاتون نیاز دارم

خانم میرخانی
پاسخ به  اکبر نصراللهی
3 ماه قبل

سلام اکبر عزیز وقتتون بخیر
توی سیستم امتیازدهی کانادا سن حرف اول رو میزنه و بهترین سن میتونه بین 28 تا 30 سال هستش و وقتی سن شما زا 30سال بره بالاتر هر سال بین 5 تا 10 امتیاز منفی دریافت میکنید حتما باید بعد از گرفتن مدرک فوق لیسانستون حداقل 3 سال سابقه کار با بیمه مرتبط با رشتتون داشته باشید و برای اینکه بخواید امتیاز لازم برای کشور کانادا داشته باشید باید آیلتس 7 یا 7.5 رو تو اسکیل های مختلف داشته باشید و افرادی که مجرد هستند شرایط بهتری دارند اما اگر متاهل هستید همسرتون هم باید شرایط مشابه رو داشته باشه.

سارا معبری
3 ماه قبل

میشه بگید مزایای داشتن اقامت دائم کانادا چیه و معنی حضور داشتن در گروه اقامت دائم کانادا یعنی چی چون چندباری هست که اسمش رو داخل سایتتون دیدم

خانم میرخانی
پاسخ به  سارا معبری
3 ماه قبل

سلام سارا عزیز وقتتون بخیر
کشور کانادا مزایای زیادی داره یکی از این مزایا بیمه خدمات درمانی هستش که بصورت رایگان هستش و دیگری ثبات اقتصادی و پیشرفت کانادا هستش.

کادر هرمس اپلای