بورسیه تحصیلی آلمان

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آلمان

یکی از فرصت‌های تحصیلی عالی که آلمان در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهد، اخذ بورسیه تحصیلی آلمان است. تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار پایین از مزایای این کشور است که توسط دولت آلمان، دانشگاه‌ها و سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شود. بورسیه تحصیلی آلمان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برقرار است؛ همچنین این بورسیه‌ها در رشته‌های مختلف مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و پزشکی در کشور آلمان ارائه می‌شود. ما در این بخش به شرایط بورسیه تحصیلی آلمان و اخذ آن پرداخته‌ایم، پس تا انتها همراه ما باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

مزایای دریافت بورسیه در آلمان چیست؟

پیش از این‌که بدانید کدام بورسیه‌ها در آلمان شامل حال شما می‌شود باید بدانید مزایای بورسیه تحصیلی آلمان چیست. درست است که در آلمان دانشگاه‌ها اغلب هیچ هزینه‌ای برای تحصیل از دانشجویان دریافت نمی‌کنند؛ ولی این مربوط به دانشجوهای خارجی نیست؛ بنابراین دانشگاه‌ها اغلب تلاش می‌کنند با ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی میزان متقاضیان خود را نسبت به کشورهای دیگر افزایش دهند. با این کار آن‌ها می‌توانند به اعتبار خود بیفزایند؛ به همین دلیل رقابت در دادن بورسیه‌ها در آلمان بسیار گسترده است.

مبلغ بورسیه چقدر است؟

میزان مبلغی که به‌عنوان بورسیه تحصیلی آلمان در اختیارتان قرار می‌گیرد بسته به شرایط تحصیلی و برنامه بورس می‌تواند متفاوت باشد؛ البته همان‌طور که می‌دانید ایالات، دانشگاه‌ها و بورسیه‌های مختلف ارقام متعددی را می‌پردازند؛ ولی به طور میانگین اغلب برای دانشجویان کارشناسی ارشد نزدیک به ۹۰۰ یورو، دانشجویان دکتری ۱۲۰۰ یورو، استادیارها و سخنرانان ۲۰۰۰ یورو و اساتید، نزدیک به ۲۲۰۰ یورو در نظر گرفته شده است.

مبلغ بورسیه چقدر است؟

چه مواردی شامل بورسیه می‌ شود؟

علاوه بر مواردی که اغلب بورسیه‌ها را شامل می‌شوند، بورسیه تحصیلی آلمان هزینه رفت‌ و آمد و سفرها را نیز در بر می‌گیرد. علاوه بر این در برخی از شرایط برخی از بورسیه‌ها به همسران و فرزندان نیز تعلق می‌گیرد. حتی بیمه دانشجویی نیز شامل همسران و فرزندان متقاضیان خواهد شد؛ البته یکی از شرایط این است که دوره مالی دانشجو بیش از ۶ ماه باشد. به افرادی با دوره مالی کمتر از این زمان هیچ بیمه‌ ای تعلق نخواهد گرفت.

چگونه برای دریافت بورسیه اقدام کنیم؟

بورسیه اغلب به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که از نظر تحصیلی در رتبه خوبی قرار داشته باشند. دانشجویانی که اغلب نمره کافی را دریافت نمی‌کنند اصلاً گزینه خوبی برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان نیستند؛ اما علاوه بر داشتن رتبه خوب، باید موارد دیگری را نیز رعایت کنید تا نظر متصدیان را جلب کرده و کاری کنید تا بورسیه به شما تعلق بگیرد.

قبل از هر کار باید نامه‌ای بنویسید و در آن به‌صورت کامل توضیح دهید که چرا تصور می‌کنید مستحق دریافت بورسیه هستید. البته باید در ترم تحصیلی که این نامه را ارسال می‌کنید همه تلاشتان را کنید تا نمرات قابل قبولی کسب کنید. از طرف دیگر رعایت انضباط در دانشگاه و برخورد مناسب نیز می‌تواند کلید دسترسی به بورسیه باشد. علاوه بر همه این موارد باید با اطرافیان ازجمله دانشجویان دیگر و اساتید نیز ارتباط خوبی برقرار کنید.

اگر بتوانید کاری خاص انجام دهید یا یکی از ویژگی‌های منحصربه‌ فردتان را بیان کنید که وجه تمایز شما از سایر متقاضیان باشد، برنده‌اید. برای دادن بورسیه نه‌تنها رفتار داخل دانشگاه بلکه سرگرمی داشتن و رفتار خارج از دانشگاه نیز می‌تواند ملاک باشد. یکی از کلیدها این است که به دنبال بورسیه‌هایی نروید که متقاضی زیاد دارند. حتی بورسیه‌های کمتر شناخته‌ شده نیز بسیار جذاب هستند و شانس برد در آن‌ها بیشتر است. همه این عوامل در کنار یکدیگر می‌توانند دریچه‌ای برای به دست آوردن بورسیه تحصیلی موردنظرتان باشند.

اطلاعات کلیدی در مورد بورسیه تحصیلی آلمان

کشور آلمان برای دانشجویان بورس ها و کمک هزینه های تحصیلی ارائه می کند که دانشجویان بتوانند به راحتی از پس هزینه های خود بربیایند. بورسیه های کشور آلمان به دو دسته بورسیه های دولتی و غیردولتی تقسیم می شوند. بورسیه های دولتی نیز خود دو دسته بورسیه DAAD و اراسموس می باشد.

بورسیه DAAD:

اکثر بورسیه های تحصیلی آلمان سالانه در پایگاه اطلاعاتی DAAD اعلام می شود. دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان می تواند با مراجعه به قسمت بورسهای تحصیلی DAAD در صورت وجود بورسیه ای که با شرایطشان هماهنگی داشته باشد، برای درخواست بورس شدن توسط خود سازمانDAAD و سایر موسساتی که زیر نظر این سازمان به دانشجویان خارجی بورس می دهند اقدام کنند.

به غیر از بورسیه هایی که در روی وب سایت DAAD اعلام میشود بورسهای تخصصی تری در آلمان موجود است که بر روی سایت DAAD اعلام نمی شود. برای مطلع شدن از بورسیه هایی که روی سایت سازمان DAAD  اعلام نشده است می توانید با دفتر منطقه ای DAAD، یا دفاتر کنسولگری آلمان و دفتر سازمان بورس دانشگاه ها تماس بگیرید.

اطلاعات کلیدی در مورد بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه اراسموس:

 این بورسیه از طرف کمیسیون اروپا اعطا می شود که یکی از بزرگترین ارائه دهنده های کمک هزینه تحصیلی برای تحصیل در اروپا می باشد. این بورسیه ها هزینه های زندگی در برنامه مبادله دانشجو در اروپا را فراهم می آورد.

بورسیه های خصوصی نیز به دانشجویان کمک هزینه های تحصیلی ارائه می کنند که شامل موسساتی مانند زیر می باشد:

  • بورس فوق دکترا انیشتین که برای دانشجویان فوق دکترا در دانشگاه برلین می باشد.
  • بورس هاینریش بل که برای دانشجویان ارشد و دکترا می باشد.
  • بورس هومبولت که برای دانشجویان فوق دکترا برای گذراندن دوره ای مشخص در در گئورگ فورستر ارائه می شود.
  • بورس KAS که برای دانشجویان ارشد و دکترا زیر 30 سال ارائه می گردد.
  • بورس ماری کوری که برای دانشجویان بین المللی در مقطع فوق دکترا ارائه می گردد.
  • بورس انجمن هلمهولتز که به دانشجویان دکترا و فوق دکترا ارائه می شود.
  • بورس DRD که برای دانشجویان در مقاطع دکترا و فوق دکترا برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

تعداد بیشتری از موسسات برای بورسیه وجود دارد که می توانید برای اطلاع بیشتر از بورسیه تحصیلی آلمان با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سن افراد واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

افرادی که متقاضی دریافت بورس هستند باید بالای ۱۸ سال باشند. در زمان ثبت نام برای دریافت بورس بیش از شش سال از دریافت آخرین مقطع تحصیلی آنها نگذشته باشد. دانشجویان دکترایی که بیش از سه سال از شروع تحصیل آنها در دوره دکتری سپری شده است واجد شرایط دریافت بورس نمی باشند.

دانشجویان فوق دکترایی که بیش از دو سال از آغاز دریافت مدرک دکترای آنها سپری شده باشد واجد شرایط دریافت بورس نمی باشند. دانشجویان فوق دکترایی که درخواست ویزای کوتاه مدت شش ماه کرده اند تا چهارسال بعد از دریافت مدرک دکترا فرصت دارند که از بورسهای دولتی آلمان استفاده کنند. با توجه به شرایط حاکم بر کشور مبدا هر دانشجو سازمان بورس آلمان این اختیار را دارد که در شرایط خاص برای برخی از دانشجویان استثنا قائل شوند.

با مطالعه پایگاه داده DAAD می توانید از جزئیات زمان دقیق ثبت نام برای بورسهای مختلف به همراه مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و همچین بورسیه هایی که به دانشجویان برخی مناطق و کشورهای خاص تعلق میگیرد، آگاه شوید.

سن افراد واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

سطح زبان مورد نیاز

دانشجویان خارجی باید با ارائه مدرک آلمانی مورد تایید سازمان بورس آلمان آشنایی خود را با زبان آلمانی اثبات کنند. مدارک زبان مورد تایید سازمان بورس آلمان نمره متوسط در دو آزمون زیر می باشد.

  • the German Language Test for Admission to Higher Education (DSH)
  • the German as a Foreign Language test (TestDaF)

ارزیابی مدارک

بورس های سازمان DAAD معمولا به فارغ التحصیلان جوانتر و در موارد خاص به دانشجویان سال آخر دانشگاهها تعلق می گیرد. حتی دانشجویانی که در رشته های بازیگری، هنرهای زیبا و موسیقی در حال تحصیل هستند واجد شرایط دریافت بورسیه های   DAAD هستند. فاندها یا کمک هزینه مالی به محقق های جوانتر، اساتید دانشگاه و دانشجویانی که به صورت گروهی زیر نظر استاد خود در آلمان مشغول انجام پروژهای علمی پژوهشی هستند، تعلق میگیرد. منابع مالی این بورسیه ها توسط وزارت امور خارجه آلمان تامین میشود.

انواع ویزای آلمان

ویزای آلمان

آلمان جزو کشورهای محبوب برای مهاجرت است و همواره افرادی زیادی به دنبال دریافت ویزای آلمان هستند.

اخذ بورسیه تحصیلی آلمان به کمک موسسه هرمس اپلای

افراد بسیاری علاقمند به تحصیل در کشور آلمان هستند و میتوانند با دریافت ویزای تحصیلی به آلمان مهاجرت کنند و همچنین پس از تحصیل، مشغول به کار شوند و برای زندگی نیز همان جا بمانند. اما متقاضیان زیادی به دنبال تحصیل رایگان و یا بورسیه تحصیلی آلمان هستند که ما در این مقاله با جزئیات به شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آلمان پرداختیم. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با پرکردن فرم مشاوره رایگان موسسه مهاجرتی هرمس اپلای از کارشناسان مجرب ما در این حوزه مشاوره دریافت کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
انواع بورسیه تحصیلی آلمان کدامند؟
بورسیه DAAD- بورسیه اراسموس- بورسیه های خصوصی
چه کسانی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان هستند؟​
بورس های سازمان DAAD معمولا به فارغ التحصیلان جوانتر و در موارد خاص به دانشجویان سال آخر دانشگاهها تعلق می گیرد. حتی دانشجویانی که در رشته های بازیگری، هنرهای زیبا و موسیقی در حال تحصیل هستند واجد شرایط دریافت بورسیه های DAAD هستند.
مدارک زبان مورد قبول سازمان بورس آلمان کدامند؟
مدارک زبان مورد تایید سازمان بورس آلمان نمره متوسط در دو آزمون زیر می باشد. the German Language Test for Admission to Higher Education (DSH)- the German as a Foreign Language test (TestDaF)
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر مومنی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید. دانشگاه من توی لیست انابین مثبت هست. ایا شانس دریافت بورسیه برای من وجود داره ؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  سحر مومنی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
دریافت بورسیه فقط به دانشگاه بستگی نداره ، ریز نمرات فرد ، سوابق علمی و … در دریافت بورسیه موثر هست .

Merajuddin
4 سال قبل

خیلی عالی هست و فرصت را برای کسانی مهیا میکند که واقعأ حق آنهاست تا به بیرون کشور برای ادامه تحصیل بروند و در بیرون کشور سطح دانش خیلی بلند هست و میتوانند خیلی خوب اسفاده کنند

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  Merajuddin
3 سال قبل

درست میفرمایید، سطح علمی و بالایی وجود داره و فرصت مناسبی برای دانشجویان واجد شرایط بوجود اومده.

کادر هرمس اپلای