هزینه های تحصیل در دبیرستان های ترکیه؛ قوانین و نظام جدید

هزینه های تحصیل در دبیرستان های ترکیه؛ قوانین و نظام جدید

با توجه به رشد علمی و صنعتی کشور ترکیه در حال حاضر متقاضیان زیادی برای  تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه وجود دارد. تحصیل دبیرستان در ترکیه مطلبی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.  یکی از مقاطعی که متقاضیان زیادی دارد دبیرستان می باشد. از این رو ما در این مقاله به بررسی شرایط، مدارک، هزینه ها و … تحصیل دبیرستان در ترکیه می پردازیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

نگاه کلی به تحصیل دبیرستان در ترکیه

طبق قانون اساسی ترکیه، حق تحصیلات ابتدایی برای هر شهروند در این کشور رایگان می باشد. در مدارس این کشور به غیر از مؤسسات دارای مجوز ویژه و خارجی، زبان ترکی باید به عنوان زبان مادری تدریس شود. از سال ۲۰۱۲، دوازده سال تحصیلی برای پسران و دختران اجباری شده که به  سه دوره ی ۴ + ۴ + ۴ ساله تحصیلی تقسیم می شود.

وزارت آموزش و پرورش ملی (MEB) مدیریت آموزشی کشور را برعهده داشته و مسئولیت ایجاد برنامه های درسی، طراحی و ساخت مدارس، ایجاد محیط آموزشی و … را نیز عهده دار می باشد. شورای عالی آموزش ملی درباره برنامه های درسی و مقررات آماده شده توسط وزارتخانه تصمیم گیری می کند. دولت مرکزی ترکیه مسئول تمام هزینه های آموزشی عمومی است  و حدود ۱۰٪ از بودجه عمومی را برای آموزش ملی اختصاص می دهد.

سال تحصیلی در کشور ترکیه به طور کلی در اواسط سپتامبر آغاز می شود و تا اواسط ماه ژوئن (با تغییراتی در میان مناطق شهری و روستایی) برگزار می شود. شیفت های مدارس معمولا به دو صورت نوبت صبح و نوبت بعد از ظهر تقسیم بندی می شوند. مدارس  پنج روز در هفته (دوشنبه تا جمعه) در مجموع ۳۵-۴۰ ساعت درهفته تدریس می کنند. مدت  دو هفته نیز تعطیلات زمستانی بین ماه های ژانویه تا فوریه وجود دارد.

دوره متوسطه در ترکیه

تحصیلات متوسطه به مدت  چهار سال می باشد و شامل مدارس عمومی با رشته های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و فنی و حرفه ای است که  در چهار سال تحصیل برگزار می شوند. دبیرستان های عمومی دانش آموزان را برای موسسات آموزش عالی آماده می کنند. برخی از مدارس متوسطه و مدارس متوسطه خصوصی دارای کلاس های آمادگی زبان خارجی نیز هستند.

علاوه بر دبیرستان های عمومی، دبیرستان های شبانه نیز معمولا در یک ساختمان مدرسه فعالیت می کنند. این مدارس معمولا برای کسانی که پس ازمدرسه کار می کنند، اجازه ادامه تحصیلات رسمی می دهند. اکثر دبیرستان ها متعلق به دولت هستند و فرصت های آموزشی رایگان را فراهم می کنند. به منظور ارائه فرصت های برابر برای دانش آموزان با بودجه محدود، دبیرستان های دولتی با امکانات شبانه روزی وجود دارد. این مدارس رایگان هستند و دانش آموزان با توجه به نتایج آزمونی که می دهند در این مدارس ثبت نام می شوند.

درجه بندی نمره تحصیل دبیرستان در ترکیه

دانش آموزانی که در تمام دبیرستان های عمومی ثبت نام کرده اند تحت پوشش مقررات ملی آموزش و پرورش قرار می گیرند و تمام امتحانات، تکالیف و پروژه ها در یک مقیاس ۱۰۰ نمره ای با معیار درجه بندی پنج رتبه ای اعمال می شوند: رتبه پنج با نمره (۸۵-۱۰۰) =عالی ، رتبه چهار با نمره (۷۰-۸۴)=خوب ،رتبه سه با نمره (۵۵-۶۹) =رضایت بخش ، رتبه دو با نمره (۴۵-۵۴) رد شدن، رتبه یک با نمره (۲۵-۴۴) = شکست خورده، رتبه  صفر با نمره (۲۴-۰) = مردود طلقی می شوند .

همچنین بسیاری از مدارس خصوصی وجود دارند که البته  برای تحصیل در این نوع دبیرستان ها باید هزینه پرداخت کرد. فارغ التحصیلان دبیرستان اگر بتوانند در کنکور و آزمون دانشگاه قبول شوند، می توانند در دانشگاه ها حضور یابند.

به طور کلی هدف از تحصیل دبیرستان، آمادگی دانش آموزان برای ورود به یک حرفه و یا برای آموزش عالی و همچنین آمادگی برای ورود به دانشگاه می باشد. وزارت آموزش و پرورش نظارت بر دبیرستان دارد و دوره ی دبیرستان به مدت ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد و دانش آموزان پس از اتمام دوره ی دبیرستان، مدرک دیپلم را بدست می آورند.

درجه بندی نمره تحصیل دبیرستان در ترکیه

تحصیل در دبیرستان ترکیه برای ایرانیان چه شرایطی دارد؟

به طورکلی تحصیل دبیرستان در ترکیه برای ایرانیان نسبت به سایر کشورها مزیت دارد. به این دلیل که از نظر آموزشی، به نظام آموزشی ایران نزدیک است. از این رو بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند تا فرزندانشان دوران دبیرستان خود را در کشور ترکیه بگذرانند. نزدیک بودن کشور ترکیه از نظر موقعیت جغرافیایی و فرهنگی هم از دیگر مزیت‌هایی است که می‌توان نام برد.
یکی از شرایط تحصیل دبیرستان در ترکیه این است که برای تحصیل باید هزینه پرداخت کرد. هزینه تحصیل در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورها، ارزان‌تر است؛ بنابراین، یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در ترکیه می‌تواند هزینه پایین تحصیل در آن باشد. لازم به ذکر است که آغاز سال تحصیلی در کشور ترکیه، ماه سپتامبر است؛ بنابراین برای تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه باید به مهلت ثبت نام هم توجه داشته باشید.

آزمون ورودی دبیرستان‌های ترکیه و دروسی که تدریس می‌شوند

یکی از شرایط ورود به دبیرستان در کشور ترکیه این است که دانش‌آموز باید در آزمون ورودی باید شرکت کند. اگر دانش‌آموز، موفق به کسب نمره لازم شود، می‌تواند وارد دوره دبیرستان شود و ۴ سال به تحصیل بپردازد. بعد از ۴ سال تحصیل و پاس کردن امتحانات به دانش‎آموز مدرک داده می‌شود که بعد از آن قادر است وارد دوره‌های دانشگاهی شود.
همان‌طور هم که اشاره کردیم، نظام آموزشی ترکیه به نظام آموزشی ایران شباهت دارد. دروسی که در دبیرستان‌های ترکیه تدریس می‌شوند، شبیه به ایران است. در دوره دبیرستان دانش آموز، دروسی چون فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست، تاریخ و اقتصاد را یاد می‌گیرد.

آزمون ورودی دبیرستان‌های ترکیه و دروسی که تدریس می‌شوند

هزینه تحصیل در دبیرستان ترکیه

یکی از مواردی که درباره تحصیل دبیرستان در ترکیه مطرح می‌شود، هزینه تحصیل است. اگر دانش‌آموز در دبیرستان دولتی درس بخواند، تقریبا می‌توان گفت تحصیل او رایگان است. کسانی هم که در دبیرستان‌های خصوصی ترکیه تحصیل می‌کنند، باید به صورت ماهانه یا سالانه، هزینه‌ای بابت تحصیل پرداخت کنند. لازم به ذکر است که میزان شهریه‌ای که از دانش‌آموزان گرفته می‌شود، با توجه به مقطع، رشته و امکانات مدرسه مشخص می‌شود.یکی از موارد بسیار مهمی که لازم است به آن اشاره کنیم، این است که در کشور ترکیه، بعضی از مدارس هستند که به زبان فارسی تدریس می‌کنند. همچنین کادر مدرسه، ایرانی هستند؛ بنابراین برای تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه شما ملزم به یادگیری زبان ترکی نیستید. یکی از دلایلی که باعث ترغیب دانش‌آموزان به تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه شده است، وجود دانشگاه‌های خوب است.
در کشور ترکیه هزینه تحصیل در دبیرستان نسبت به اروپا و آمریکا، کمتر است. همچنین دانشگاه‌هایی با رنکینگ جهانی بسیار خوب در این کشور وجود دارند. در نتیجه بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند که در دبیرستان‌های ترکیه تحصیل کنند تا موفق شوند وارد دانشگاه‌های خوب ترکیه شوند. در کشور ترکیه سبک زندگی، همانند کشورهایی اروپایی است و دانش‌آموز با کسب تجربه چنین سبکی، آمادگی زندگی در کشورهای اروپایی را پیدا می‌کند.

ویژگی دبیرستان‌های ترکیه

در دبیرستان‌های بین المللی ترکیه برای آموزش دانش‌آموزان، از تمامی استانداردهای بین المللی پیروی می‌شود. در نتیجه مدرکی که در نهایت به دانش‌آموز داده می‌شود، مدرک بین‌المللی است. یکی از ویژگی‌هایی که دبیرستان‌های بین‌المللی دارند، این است که هزینه بالایی دارند. این امر، کلی است و هزینه شهریه، با توجه به نوع مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. شهر محل تحصیل هم روی شهریه دبیرستان تاثیر می‌گذارد.

ویژگی دبیرستان‌های ترکیه

از ویژگی‌های دیگری که دبیرستان‌های ترکیه دارند، این است که کلاس‌های آموزشی بسیار خوبی دارند. کیفیت تدریس معلم‌ها در بسیار خوب است. همچنین خدمات و امکانات بسیار مناسبی در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌هایی که در دبیرستان‌های بین‌المللی ترکیه دیده می‌شود، این است که تعداد دانش‌آموزان یک کلاس زیاد نیست. همچنین در بعضی از دبیرستان‌ها، دانش‌آموزانی که از یک کشور باشند، در یک کلاس قرار می‌گیرند. هدف از این نوع کلاس‌بندی، این است که دانش‌آموزان هم زبان در یک کلاس باشند.

بهترین دبیرستان‌های ترکیه برای تحصیل کدامند؟

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با تحصیل دبیرستان در ترکیه پیش می‌آید، این است که کدام یک از دبیرستان‌های ترکیه می‌توانند برای تحصیل بهتر باشند؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بهترین دبیرستان‌ها را به شما معرفی کنیم.

بهترین دبیرستان‌های ترکیه برای تحصیل کدامند؟

BISI

مدرسه BISI یکی از مدارس بین‌المللی کشور ترکیه است. در این مدرسه، نحوه تدریس بر اساس سیستم آموزشی کشور انگلیس انجام می‌شود. همچنین زبان تدریس به زبان انگلیسی است. در نتیجه برای تحصیل در این مدرسه لازم است که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. همچنین اگر تمایل به تحصیل به زبان ترکی یا فارسی داشتید، باید در مدارسی که به زبان ترکی یا فارسی تدریس می‌کنند، ثبت نام کنید.
ناگفته نماند که مدرسه BISI یکی از بهترین مدارس بین المللی است که کلاس‌های آموزشی درسی بسیار باکیفیت برگزار می‌کند. همچنین کارگاه‌های مهارتی و آموزش ورزش هم برای دانش‌آموزان در این مدرسه برگزار می‌شود. در مدرسه BISI مسئولین، انواع اردوهای تفریحی و آموزشی برای دانش‎آموزان در طول سال برگزار می‌کنند.

Istanbul International Community School

مدرسه بین المللی استانبول، یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهر توریستی استانبول است که دانش‌آموزان از کشورهای مختلف برای تحصیل به آن‌جا می‌روند. در این مدرسه، تمامی مقاطع از پیش دبستانی تا متوسطه آموزش داده می‌شود. لازم به ذکر است که تحصیل در این مدرسه نیازمند پرداخت هزینه است. هزینه‌ای که از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، با توجه به امکانات مختلف، متفاوت است. لازم به ذکر است که مدرسه IICS یکی از مدارس مورد تایید NEASC است.
به همین دلیل است که والدین ترجیح می‌دهند، فرزندان خود را در این مدرسه ثبت نام کنند. یکی از ویژگی‌های این مدرسه، این است که هرساله جشن‌های سنتی کشورهای مختلف برگزار می‌کند. همچنین همیشه برای دانش‌آموزان برنامه‌های تفریحی و اردو برگزار می‌کند. برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارتی از دیگر برنامه‌هایی است که توسط مدرسه IICS برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. بعضی از کارگاه‌های آموزشی در این مدرسه، به همراه خانواده برگزار می‌شود.

مدرسه بین المللی استانبول

این مدرسه هم یکی دیگر از مدارس بین المللی بسیار خوب کشور ترکیه است که تحت نظر دانشگاه کمبریج اداره می‌شود؛ در نتیجه می‌توان به کیفیت آن اعتماد کرد. لازم به ذکر است که مدرسه بین المللی استانبول، تحت نظارت آموزش‌وپرورش کشور ترکیه فعالیت می‌کند و همانند مدارسی که در بالا معرفی کردیم، از پیش دبستانی تا دبیرستان در آن تدریس داده می‌شود. همچنین رده سنی دانش‌آموزان در این مدرسه از ۳ تا ۱۸ سال است.
لازم به ذکر است که در حال حاضر دانش‌آموزانی که در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند، از بیش از ۴۰ کشور مختلف دنیا هستند. یکی از ویژگی‌های خوبی که در این مدرسه دیده می‌شود، این است که هزینه‌های تحصیل به صرفه‌ای دارد. از دیگر ویژگی‌های این مدرسه، می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، کلاس‌های ورزشی، آموزش موسیقی، اردوهای مختلف و غیره اشاره کرد.

مدرسه MEF International School

این مدرسه هم یکی دیگر از مدارس بین المللی معتبر کشور ترکیه است که دانش‌آموزان با ملیت‌های مختلف مشغول تحصیل در آن هستند. لازم به ذکر است دانش‌آموزانی که در این مدرسه تحصیل می‌کنند، بعد از تمام شدن دوره دبیرستان خود می‌توانند در آزمون ورودی دانشگاه کمبریج شرکت کنند؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه کمبریج هستید، این مدرسه می‌تواند پل خوبی برای رسیدن به هدف باشد.
لازم به ذکر است که MEF یکی از مدارس بسیار فعال در برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی مختلف برای دانش‌آموزان است. همچنین انواع اردوهای آموزشی و تفریحی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. ناگفته نماند که برای تحصیل در این مدرسه، باید هزینه پرداخت کرد. شهریه مدرسه MEF برای هر مقطع تحصیلی می‌تواند متغیر باشد.

مدرسه ACI

مدرسه ACI یکی دیگر از مدارس بین‎ المللی کشور ترکیه است که می‌توانید تحصیلات دوره متوسطه خود را در آن‌‎جا بگذرانید. تحصیل دبیرستان در ترکیه، برای دانش‌آموزان بین‌امللی، می‌تواند هزینه‌بر باشد. به این دلیل که در این مدرسه هم باید شهریه پرداخت کرد.
مدرسه ACI یکی از مدارس بسیار خوب کشور ترکیه است که هر ساله دانش‌آموزان زیادی از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده و وارد دانشگاه‌های مطرح دنیا می‌شوند. در این مدرسه تدریس و نحوه خدمات، بر اساس استانداردهای بین‌المللی است؛ به همین دلیل است که سطح علمی دانش‌آموزان در آن بسیار بالا است. برای تحصیل در این مدرسه، با توجه به مقطعی که در آن تحصیل می‌کنید، شهریه متفاوتی پرداخت خواهید کرد.

مدارک لازم برای ثبت نام در مدارس ترکیه

برای تحصیل دبیرستان در ترکیه لازم است که حتما بعد از پرداخت شهریه، مدارک خود را ارائه دهید. مدارکی از جمله پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی، عکس ۳ در ۴، مدارک مقطع تحصیلی قبلی و انگیزه‌نامه برای ثبت نام در مدارس ترکیه لازم هستند.
اگر دانش آموز سابقه علمی داشته است یا اینکه جوایزی دریافت کرده بود، بهتر است که در رزومه تحصیلی خود آن‌ها را عنوان کند تا امتیاز بیشتری برای ثبت نام داشته باشد. بعد از اینکه تمکن مالی ثابت شد و مدارک هم تایید شدند، دانش آموز باید کارهای ویزای تحصیلی خود را انجام دهد که در این صورت با داشتن نامه از طرف مدرسه، ویزای تحصیلی خود را دریافت می‌کند.

مدارک لازم برای ثبت نام در مدارس ترکیه

کالج پوزا در ترکیه

کالج پوزا ترکیه

امروزه تحصیل در ترکیه و مهاجرت تحصیلی به این کشور یکی از انتخاب های بسیاری از افراد از جمله ایرانیان می باشد. یکی از دلایلی که دانشجویان و دانش آموزان برای تحصیل، کشور ترکیه را انتخاب می کنند، وجود هزینه های زندگی و تحصیلی پایین و همچنین سطح بالای آموزشی در این کشور می باشد.

سخن پایانی

تحصیل دبیرستان در ترکیه می‌تواند پلی برای رسیدن به دانشگاه‌های مطرح دنیا باشد. با تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه، می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید. به این دلیل که مدارس بین‌المللی در کشور ترکیه، تحت نظارت دانشگاه‌های مطرح دنیا مثل کمبریج و دانشگاه‌های آمریکا هستند.
در نتیجه با فارغ‎التحصیل شدن از تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه، می‌توانید در آزمون‌های ورودی آن دانشگاه‌های شرکت کنید. در این مطلب علاوه بر اینکه توضیحاتی در رابطه تحصیل در دبیرستان های ترکیه دادیم، بهترین مدارس بین‎المللی این کشور را هم به شما معرفی کردیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
زمان اغاز سال تحصیلی ترکیه چه زمانی می باشد؟
سال تحصیلی در کشور ترکیه به طور کلی در اواسط سپتامبر آغاز می شود و تا اواسط ماه ژوئن (با تغییراتی در میان مناطق شهری و روستایی) برگزار می شود
شیفت های مدارس در کشور ترکیه به چه صورت می باشد؟
شیفت های مدارس معمولا به دو صورت نوبت صبح و نوبت بعد از ظهر تقسیم بندی می شوند. مدارس پنج روز در هفته (دوشنبه تا جمعه) در مجموع ۳۵- ۴۰ ساعت درهفته تدریس می کنند
طول تحصیلات متوسطه در ترکیه چند سال می باشد؟
تحصیلات متوسطه به مدت چهار سال می باشد و شامل مدارس عمومی با رشته های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و فنی و حرفه ای است که در چهار سال تحصیل برگزار می شوند
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای