تحصیل در اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی جذابیت بسیاری دارد چراکه هم در بین کشورهای اروپایی قرار دارد و هم محیط آموزشی غنی و مطلوبی را فراهم می‌کند. شرایط تحصیل در اسلواکی به شکلی است که می‌توان از اساتید مجرب و خبره، برنامه‌های آموزشی و امکانات مدرن استفاده کرد اما لازم نیست هزینه‌های سنگینی را برای دریافت آن پرداخت کرد. مهاجرت تحصیلی به اسلواکی با توجه به فضایی که این کشور برای دانشجویان بین‌الملل فراهم کرده، می‌تواند ایده خوبی به خصوص برای ایرانیان مشتاق به تحصیل در کشورهای اروپایی باشد.

بیشتر مراکز آموزش عالی در اسلواکی به وسیله دولت، برخی از مراکز آن به وسیله کلیسا و برخی دیگر به صورت خصوصی اداره می شوند. به طور کلی سه نوع مختلف از مراکز آموزش عالی در اسلواکی وجود دارد:

1-دانشگاه های عمومی:

این دانشگاه ها بیشترین درصد مراکز آموزش عالی را تشکیل می دهند و توسط دولت اداره می شوند.

2-موسسات دولتی:

این موسسات اکثرا مراکز نظامی، آکادمی های پلیس را شامل می شوند و توسط دولت اداره می شوند.

3-دانشکده های خصوصی:

این مراکز توسط وزارت تحصیلات اسلواکی تایید شده و به صورت غیر دولتی اداره می شوند. لازم به ذکر است که این نوع از دانشگاه ها تعداد اندکی از دانشگاه های این کشور را شامل می شوند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

ورود به دانشگاه های اسلواکی

برای ورود به دانشگاه های اسلواکی دانش آموزان باید یک یا چند آزمون ورودی را بگذرانند. تعداد آزمون ها و مفاد آنها با توجه به دانشکده ای که قصد تحصیل در آنها وجود دارد متفاوت است. سال تحصیلی در دانشگاه ها عموما از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد و به دو ترم تقسیم می شود. اگر شما شهروندی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید تحصیل برای شما رایگان است. اما در غیر اینصورت باید سالانه هزینه ای معادل 2500 تا 8000 دلار بپردازید.

زبان اصلی تدریس دروس در دانشگاه های این کشور اسلواک است اما امروزه چند دانشگاه این کشور رشته هایی به زبان انگلیسی هم ارائه می دهند. ی این حال برای مهاجرت تحصیلی به اسلواکی برای برقراری ارتباط با مردم این کشور، لازم است زبان اسلواکی (Slovak) را یاد بگیرید چراکه اغلب مردم این کشور یعنی حدود 78% از جمعیت آن به این زبان صحبت می‌کنند. بیش از 9% از مردم این کشور به زبان مجارستانی صحبت کرده و بعد از آن نوبت به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و روسی می‌شود.

همکاری هرمس اپلای با وزارت علوم جهت اعزام دانشجو

شرایط تحصیل در اسلواکی:

عموما به عنوان یک دانشجوی خارجی زمان شروع پروسه اپلای برای شما همزمان با دانشجویان اسلواک آغاز می شود. برای ادامه تحصیل بیش از 90 روز در این کشور شما نیاز به اجازه اقامت موقت دارید که توسط سفارت اسلواکی در کشور خود می توانید آن را تایید کنید.

اقامت دانشجویی در اسلواکی:

موسسات و دانشگاه های اسلواکی خوابگاه هایی را برای اقامت داشجویان در نظر گرفته اند. شما معمولا اتاق خود را با یک یا دو نفر شریک می شوید و حتی در صورت امکان اتاقی را برای خود دارید. سرویس های بهداشتی معمولا برای دو اتاق مشترک می باشند. برخی از این خوابگاه ها حتی امکانات بیشتری از جمله سالن بدن سازی و استخر را هم در خود دارند. البته امکان اجاره آپارتمان نیز وجود دارد.

هزینه تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی در دانشگاه های این کشور اگر به زبان رسمی کشور انجام شود برای دانشجویان رایگان است ولی در صورت تمایل به تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی بسته به رشته و مقطع مورد نظر مابین 2000 تا 5000 یورو در سال می باشد. اگرچه تحصیل در رشته های پزشکی گرانتر بوده و بین 7000 تا 10000 دلار در سال است. همچنین هزینه دوره زبان در این کشور 6000 تا 7000 یورو می باشد.

یک دانشجوی ایرانی برای تحصیل در کشور اسلواکی ملزم خواهید بود که سالانه بین 500 تا 5,000 یورو بسته به شهریه دانشگاه انتخابی، شهریه پرداخت کند؛ این مبلغ نسبت به شهریه دیگر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. 

برای محاسبه هزینه زندگی در اسلواکی می توان مقداری معادل 1500 یورو در ماه برای یک فرد در نظر گرفت که قسمت عمده آن مربوط به هزینه اسکان ( 515 تا 931 یورو برای خانه مستقل – 150 تا 250 یورو برای خوابگاه دانشجویی ) می باشد.

اما برای تامین مخارج با کار کردن می‌توان گفت که کار کردن در حین تحصیل در کشور اسلواکی (Slovakia) بسته به اینکه ویزای کدام کشور را در دست داشته باشید متفاوت خواهد بود، اما به‌طور کلی برای کار کردن در این کشور باید اقامت موقت یا دائم اسلواکی را داشته باشید.

تحصیل پزشکی در اسلواکی:

پزشکی در اسلواکی یکی از معروفترین رشته ها برای دانشجویان بین المللی است. تحصیل پزشکی در کشور اسلواکی شش سال (12ترم) طول می کشد. فارغ التحصیلان در این حالت به مدرک دکترای عمومی نائل می شوند که نه تنها توسط اتحادیه اروپا بلکه در بسایری از نقاط جهان شناخته شده است. این فارغ التحصیلان دانش تئوری مورد نیاز برای مسائل پیش کلینیکال و کلینیکال را دارند. مطالعات وسیع و پیچیده ای در زمینه ی پیشگیری از بیماری و شناخت انجام می شود.

دانشجویان گروه های 8 تا 15 نفره (بسته به دانشگاه) را تشکیل می دهند و در سمینار ها و… شرکت می کنند. این تحصیلات به زبان انگلیسی ارائه می شود و شهریه ای معادل 9000 تا 10500 یورو در سال را شامل می شود. یکی از مهمترین دانشگاه هایی که در اسلواکی پزشکی را ارائه می کنند دانشگاه کومنیوس است که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران است.

ویزای دانشجویی اسلواکی

شهروندان خارجی که برای تحصیل در اسلواکی به این کشور سفر می کنند و مدت اقامت آنها بیش از 90 روز در یک نیمسال است نیاز به دریافت اجازه اقامت موقت دارند. شما می توانید درخواست ویزای دانشجویی خود را سه ماه جلوتر از تاریخ سفرتان به اسلواکی به سفارت این کشور ارائه دهید. بر اساس قانون، فرآیند دریافت ویزا نباید بیش از 15 روز طول بکشد به جز موارد خاص که ممکن است 60 روز به طول بیانجامد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی اسلواکی

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی اسلواکی

  • فرم تکمیل شده ویزا

  • هزینه اداری (60 یورو)

  • پاسپورت با اعتبار کافی

  • نامه پذیرش دانشگاه

  • مدارک اثبات تمکن مالی

  • بیمه مسافرتی

دانشگاه کمنیوس:

دانشگاه کمنیوس قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه اسلواکی است. دانشگاه کمنیوس در سال 1919 تاسیس شد و در شهر براتیسلاوا پایتخت اسلواکی واقع شده است(به جز دانشکده ی پزشکی جسنیوس که در مارتین واقع شده است). دانشگاه کمنیوس نقش بزرگی را در تحصیل، فرهنگ و علم کشور بازی می کند. دانشگاه کمنیوس رتبه بندی زیر 500 را در میان دانشگاه های جهان داراست و یک مرکز بین المللی شناخته شده برای تحقیق و توسعه است.

 این دانشگاه 13 دانشکده و 27000 دانشجو دارد(21000 دانشجوی تمام وقت). تعداد دانشجوهای بین المللی این دانشگاه 1900 نفر است که از 70 کشور مختلف به این دانشگاه وارد شده اند. تعداد 680 رشته در این دانشگاه وجود دارد که تعدادی از آنها به زبان انگلیسی،آلمانی و فرانسوی هستند. 

لیست دانشکده های دانشگاه کمنیوس را در ادامه ملاحظه می فرمایید. -دانشکده پزشکی -دانشکده حقوق -دانشکده هنر -دانشکده علوم طبیعی -دانشکده آموزش -دانشکده داروسازی -دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی -دانشکده مدیریت -دانشکده Evangelical Lutheran Theological -دانشکده Roman Catholic Theology of Cyril and Methodius -دانشکده ریاضیات -دانشکده فیزیک و انفورماتیک -دانشکده پزشکی جسنیوس(واقع در مارتین)

رشته های ارائه شده به زبان خارجی در دانشگاه کمنیوس:

هر دانشکده در دانشگاه کمنیوس رشته های مختلفی را به زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه ارائه می دهد. رشته های ارائه شده به زبان خارجی: -مدیریت بین الملل(فرانسوی- اسپانیایی) -مدیریت(انگلیسی) -داروسازی(انگلیسی) -پزشکی عمومی(انگلیسی) -دندان پزشکی(انگلیسی) -مطالعات اروپا(انگلیسی) -زبان و ادبیات فرانسوی(فرانسه)

درباره کشور اسلواکی

کشور اسلواکی یکی از کشورهای واقع در مرکز اروپاست. این کشور اروپای مرکزی جمعیتی در حدود پنج و نیم میلیون نفر دارد و به‌عنوان یکی از کشورهای ارزان جهت سفر توریستی مطرح می‌باشد. پایتخت اسلواکی یعنی شهر براتیسلاوا یکی از شهرهای مطرح و مهم قاره‌ی سبز است. جاذبه‌ها و دلایل سفر به اسلواکی تنها محدود به سفرهای تفریحی نیست و هرساله افراد زیادی از گوشه و کنار دنیا و حتی ایران برای ادامه تحصیل، کاریابی، گسترش تجارت، رفع مشکلات پزشکی و … به این کشور مسافرت می‌کنند.

تاریخچه‌ی کشور اسلواکی

به لحاظ تاریخی از سال ۱۹۱۸ میلادی تا سال ۱۹۹۳ که کشور اسلواکی کنونی تشکیل شد، بارها این کشور با نام‌های گوناگون و تحت سلطه‌ی حکومت‌های مختلف بوده است. تقریباً از زمان ساکن شدن اسلواک ها در این منطقه تا سال ۱۹۱۸، این بخش از اروپا به‌عنوان خاک و بخشی از کشور اتریش ـ مجارستان بودند. اسلواکی در دو دوره‌ی تاریخی مابین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۹ و ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۲ به‌عنوان بخشی از کشور چک‌اسلواکی شناخته می‌شد که هم‌اکنون دو کشور مستقل چک و اسلواکی می‌باشند.

 در بین این سال‌ها یعنی ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ نیز کشور جمهوری اسلواکی وجود داشت که کاملاً تحت نظر آلمان‌های نازی اداره می‌شده است. کشور اسلواکی کنونی، امروزه بخشی از کشورهای حوزه‌ی شینگن است و در اتحادیه‌ی اروپا عضویت دارد. عضویت کشور اسلواکی در پیمان ناتو و آتلانتیک شمالی نیز از سال ۲۰۰۴ رسمیت یافت.

موقعیت جغرافیایی کشور اسلواکی

اسلواکی به دریاهای آزاد راه ندارد و تمامی مرزهای آن با همسایگان این کشور به‌صورت مرز خاکی است. واقع‌شدن در اروپای مرکزی باعث شده است کشور اسلواکی از طرف غرب هم‌مرز با کشورهای چک و اتریش باشد. 

واقع‌شدن کشور مجارستان در جنوب این کشور و همچنین کشور لهستان در شمال آن باعث شده است دارندگان ویزای شینگن اسلواکی و کشورهای دیگر اروپایی بتوانند به‌راحتی در میان این کشورها سفرهای خود را انجام دهند. باید اشاره کرد که همسایه‌ی شرقی اسلواکی کشور محبوب دیگری به نام اکراین می‌باشد.به لحاظ مساحت این کشور در رده‌ی ۱۲۷ جهان با مساحت تقریبی ۴۹۰۳۵ کیلومترمربع قرار دارد.

اوضاع سیاسی کشور اسلواکی

اسلواکی ازجمله کشورهای کمونیستی سابق است که هم‌اکنون دارای نظام دموکراسی پارلمانی است و با نام جمهوری اسلواکی در عرصه‌ی سیاست حضور دارد.

اقتصادی کشور اسلواکی

این کشور اروپایی اقتصادی مبنی بر نفت و گاز ندارد. ازجمله برتری‌های اقتصادی کشور اسلواکی بیشتر درزمینهٔ محصولات کشاورزی به‌مانند جو و چغندر قند همچنین صنایع مرتبط با ماشین‌سازی و الکترونیک است. وجود منابع طبیعی همچون معدن فلزات پراستفاده‌ی جهان یعنی آهن، مس و منگنز در اسلواکی، این کشور را به یکی از مطرح‌ترین کشورها در این زمینه تبدیل کرده است.

پول در اسلواکی بر اساس یورو مبادله می‌شود و اقتصاد این کشور وابسته به مشتریانی است که از سراسر دنیا محصولات آن‌ها را خریداری می‌کنند.

تحصیل در اسلواکی با موسسه مهاجرتی هرمس اپلای

شرایط تحصیل در اسلواکی فرصتی عالی را فراهم می‌کند تا دانشجویان بتوانند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین در دانشگاه‌های مدرن اروپایی در رشته مورد علاقه خود درس بخوانند. تحصیل در اسلواکی با داشتن چندین دانشگاه معتبر و برنامه‌های آموزشی سطح بالا می‌تواند شخصیت و نگاه کلی دانشجو را به زندگی به شیوه‌ای سالم تحت تأثیر قرار داده و تا مدتی طولانی همراه او باشد. اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی به اسلواکی گرفته‌اید اما هنوز درباره آن سوالاتی دارید می‌توانید با پر کردن فرم، منتظر تماس کارشناسان هرمس برای دریافت مشاوره رایگان باشید. کارشناسان ما شما را راهنمایی کرده و به سوالاتتان پاسخ خواهند داد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها