تحصیل در آذربایجان

شرایط تحصیل در آذربایجان

شاید شما هم علاقمند به تحصیل در آذربایجان بوده و به دنبال اطلاعات کامل و جامعی در مورد آن هستید، تا تصمیم قطعی خود را بگیرید. در سال‌های اخیر آذربایجان از نظر علمی پیشرفت‌ های چشمگیری داشته و دارای مؤسسات آموزشی معتبر بسیاری در سطح بین‌ المللی بوده است. همه ساله افراد بسیاری از همه جای دنیا برای مهاجرت تحصیلی به آذربایجان اقدام می کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و به دنبال آگاهی از صفر تا صد شرایط تحصیل در آذربایجان می باشید، تا انتهای متن همراه ما باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

تحصیل در آذربایجان

هم‌ جواری جمهوری آذربایجان با روسیه، ارمنستان و گرجستان می‌تواند فرصت‌های کم‌ نظیری را برای دانشجویان علاقه‌ مند به تحصیل در آذربایجان جهت کار، زندگی و حتی مهاجرت ایجاد کند. ارزان بودن این کشور به نسبت کشورهای دیگر اروپا، یکی از مزیت‌ های اصلی جمهوری آذربایجان است.

در اکثر دانشگاه‌های  جمهوری آذربایجان ادامه تحصیل به زبان آذری و یا روسی امکان‌ پذیر است. انتخاب این موضوع با خود شخص دانشجو است و پس از طی یک دوره یک‌ ساله  آمادگی با شهریه ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار انجام‌ پذیر است. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های آذربایجان ۴ سال و شهریه مقطع کارشناسی در کشور آذربایجان سالانه 2000 تا 5000 دلار و کارشناسی ارشد 2500 تا 6000 دلار است.

همان‌ طور که می‌دانید تحصیل در این کشور ارزان است. موضوع مورد توجه در مورد تحصیل در آذربایجان این است که برای ادامه تحصیل دانشجویان بین‌ المللی در کشور آذربایجان در هر مقطع تحصیلی خوابگاه به‌ اندازه کافی وجود داشته و هزینه آن برای هر ماه کمتر از ۲۰۰ دلار است.

اخذ پذیرش تحصیلی کشور آذربایجان

اخذ پذیرش تحصیلی کشور آذربایجان از دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید باکو پایتخت و بزرگ‌ ترین شهر جمهوری آذربایجان:

۱- دانشگاه دولتی باکو:

دارای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی بوده و تحصیل در این دانشگاه به زبان آذری و یا روسی است. در مقطع کارشناسی یک سال و در مقاطع کارشناس ارشد و دکتری چهار ماه دوره آمادگی زبان دارد که شهریه این دوره ۶۰۰ دلار است. شهریه سالیانه مقطع کارشناسی ۱۲۰۰ دلار و کارشناسی ارشد ۱۶۰۰ دلار و دکترا همه رشته‌ها ۱۶۰۰ دلار (اقتصاد و حقوق ۲۰۰۰ دلار) است.

۲- دانشگاه پلی تکنیک آذربایجان:

تحصیل فقط در مقطع کارشناسی و فقط در رشته‌های فنی و مهندسی امکان‌ پذیر است. تحصیل در این دانشگاه به زبان آذری و یا روسی است و یک سال دوره آمادگی داشته و شهریه آن نیز سالیانه ۷۰۰ دلار است. طول دوره تحصیل برای مقطع کارشناسی در این دانشگاه ۴ سال بوده و شهریه آن نیز سالانه ۱۲۰۰ دلار است.

۳- دانشگاه معماری و ساختمان آذربایجان:

در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و فقط در رشته‌های معماری و عمران و ساختمان دانشجو می‌پذیرد. تحصیل در این دانشگاه به زبان آذری و روسی است؛ اما در رشته معماری و عمران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توان به زبان انگلیسی نیز تحصیل کرد. دارای یک سال دوره آمادگی با شهریه ۱۲۰۰ دلار  است. طول دوره تحصیل مقطع کارشناسی در این دانشگاه ۴ سال بوده و شهریه آن سالانه ۱۶۰۰ دلار است.

طول دوره تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه حدود ۲ سال بوده و شهریه آن سالانه ۲۰۰۰ دلار و یا ترمی ۱۰۰۰ دلار است. طول دوره تحصیل مقطع دکتری نیز در این دانشگاه حدود ۳ سال بوده و شهریه آن سالانه ۳۰۰۰ دلار و یا ترمی ۱۵۰۰ دلار است.

۴- آکادمی دولتی نفت آذربایجان:

در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و فقط در رشته‌های مرتبط با نفت و گاز دانشجو می‌پذیرد. تحصیل در این دانشگاه به زبان آذری و یا روسی و پس از گذراندن یک سال دوره آمادگی با شهریه ۱۱۰۰ دلار انجام می‌پذیرد. شهریه و طول دوره‌های مختلف تحصیلی این دانشگاه نیز دقیقاً مانند دانشگاه معماری و ساختمان آذربایجان است.

۵- دانشگاه نقاشی و مجسمه‌ سازی:

در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در رشته‌ های نقاشی، مجسمه‌ سازی، معماری داخلی، طراحی لباس، شیشه و سرامیک دانشجو می‌پذیرد. ادامه تحصیل در آذربایجان در این دانشگاه نیز به زبان‌ های آذری و یا روسی امکان‌ پذیر بوده و شهریه دوره آمادگی زبان ۶۰۰ دلار و شهریه سالیانه مقطع کارشناسی ۱۳۰۰ دلار و مقطع کارشناسی ارشد ۱۷۰۰ دلار است.

هزینه زندگی و تحصیل در جمهوری آذربایجان

برای تحصیل در جمهوری آذربایجان باید حتماً هزینه‌های مربوط به این امر را در نظر داشته باشید. به‌طورکلی می‌توان بیان کرد که هزینه زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه ایران بسیار مناسب به نظر می‌رسد. در واقع حتی افرادی که دارای محدودیت مالی هستند نیز شانس خوبی برای ادامه تحصیل در کشور آذربایجان دارند.

هزینه تحصیل شما در این کشور مرتبط با نوع دانشگاه و رشته‌ای است که انتخاب کرده‌اید. رشته‌هایی همچون پزشکی یا دندانپزشکی قاعدتاً مستلزم هزینه بیشتری هستند. به‌طورکلی می‌توان بیان کرد که هزینه مربوط به تحصیل در کشور آذربایجان به شکل سالانه ۱۰۰۰ الی ۵۰۰۰ هزار است. بخش عمده‌ای از این هزینه صرف خرید کتاب‌های آموزشی و همچنین شهریه دانشگاه می‌شود.

از نظر هزینه زندگی برای دانشجویان نیز می‌توان آذربایجان را در رتبه مناسبی قرار داد. هزینه زندگی در این کشور شامل مواردی همچون هزینه خوراک، مسکن و حمل‌ و نقل است. شما می‌توانید با انتخاب یک آپارتمان خارج از شهر هزینه مسکن خود را به 393 دلار در ماه برسانید. هزینه خوراک در آذربایجان چندان بالا نیست؛ به‌ نحوی‌ که می‌توان تنها با 5 یا 6 دلار یک وعده غذای عالی را در رستوران‌ها تهیه کرد. حمل‌ و نقل عمومی در این کشور نهایتاً‌ ماهی 15 دلار برایتان هزینه‌ دارد.

در کنار هزینه‌ تحصیل در جمهوری آذربایجان و هزینه‌های ضروری زندگی، مواردی همچون مبلغ موردنیاز جهت تفریح، گردش، خریداری پوشاک و… را نیز در نظر داشته باشید. باتوجه‌به موارد گفته شده به‌سادگی می‌توان آذربایجان را در زمره کشورهایی با هزینه کم جهت ادامه تحصیل قرار داد. همین امر خود یک مزیت بسیار مناسب برای افراد متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های آذربایجان محسوب می‌شود.

دانشگاه های جمهوری آذربایجان و رنکینگ آن ‌ها

انتخاب یک دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیل در جمهوری آذربایجان بسیار مهم است. اعتبار مدرک دانشگاه مربوطه می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در آینده شغلی شما بگذارد و به همین دلیل باید تنها به دنبال تحصیل در دانشگاه‌هایی باشید که رتبه مناسبی دارند. از جمله برترین دانشگاه‌ های موجود در کشور آذربایجان باید به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

  • دانشگاه دولتی باکو
  • دانشگاه دولتی اقتصاد
  • دانشگاه دولتی کشاورزی
  • دانشگاه دولتی تربیت‌ بدنی
  • دانشگاه خزر
  • دانشگاه دولتی هنرهای زیبا

تمامی دانشگاه‌های ذکر شده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. از بین آن‌ها، دانشگاه دولتی باکو در سطح بین‌ المللی رتبه بهتری را به خود اختصاص داده است. به‌ عنوان‌ مثال جدیدترین رتبه‌ بندی QS WORD UR 2023 اعلام می‌کند که این دانشگاه در رتبه ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ جای می‌‌گیرد.

اگر علاقه‌ مند به تحصیل در جمهوری آذربایجان آن هم در رشته پزشکی هستید، می‌‌توانید به سراغ دانشگاه خزر بروید. مدرک پزشکی این دانشگاه کاملاً معتبر محسوب می‌شود و حتی پس از بازگشت به ایران می‌توانید از آن به‌منظور طبابت بهره ببرید.

نام دانشگاه رتبه از نظر QS WORD 2023
دانشگاه دولتی باکو BSU رتبه 801-1000 جهان
دانشگاه پزشکی آذربایجان AMU رتبه 1001-1200 جهان
دانشگاه صنعت و فناوری آذربایجان Azerbaijan State University of Industry and Technology رتبه 1201-1400 جهان
دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان Azerbaijan State University of Economics رتبه 1401-1600 جهان
دانشگاه دولتی کشاورزی آذربایجان Azerbaijan State Agricultural University رتبه 1601-1800 جهان
دانشگاه دولتی نفت و گاز آذربایجان Azerbaijan State Oil and Gas University رتبه 1801-2000 جهان
دانشگاه دولتی نفت و گاز غرب آذربایجان Azerbaijan State Oil and Gas University of Western Azerbaijan رتبه 2001-2200 جهان
دانشگاه دولتی گنجه Ganja State University رتبه 2201-2400 جهان
دانشگاه دولتی لنکران Lankaran State University رتبه 2401-2600 جهان
دانشگاه دولتی شوشا Shusha State University رتبه 2601-2800 جهان

کار حین تحصیل در آذربایجان

مورد دیگری که دررابطه‌ با تحصیل در جمهوری آذربایجان باید به آن اشاره کرد، امکان انجام فعالیت‌ های شغلی هم‌ زمان با تحصیل است. دولت این کشور بر اساس قوانین تهیه شده به شما اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک دانشجو، هر هفته ده الی سی ساعت مشغول به کار شوید. این فعالیت شغلی می‌تواند در شرکت‌های بزرگ و یا شرکت‌های نوپا و استارت‌ آپ باشد.

نکته مهم در این رابطه آن است که کار به شکل هم‌ زمان با تحصیل نباید هیچ لطمه‌ای از نظر آموزشی به شما وارد کند. در واقع اگر مشخص شود که به علت فعالیت کاری در حال افت تحصیلی هستید، ممکن است این اجازه از شما گرفته شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که فعالیت‌ کاری بیش از ۱۰ ساعت در هفته را قبول نکنید؛ زیرا می‌تواند تأثیر بسیار بدی بر روی روند یادگیری شما بگذارد.

بورسیه تحصیلی در آذربایجان

بورسیه تحصیلی ارائه شده برای تحصیل در جمهوری آذربایجان نسبت به سایر بورسیه‌هایی که تاکنون در مورد آن‌ها شنیده‌ اید کمی متفاوت است. در واقع امکان دریافت بورسیه پیش از شروع سال تحصیلی برایتان وجود ندارد. کلیه دانشجویانی که مشمول دریافت بورسیه می‌‌شوند باید پس از گذشت دو ترم تحصیلی درخواست خود را برای اخذ بورسیه در اختیار دانشگاه قرار دهند.

تنها افرادی مشمول دریافت بورسیه می‌شوند که در عین داشتن معدل بالا از توانایی مالی خوبی برخوردار نباشند. تعداد بورسیه‌ها محدود است و نمی‌توان بیان کرد که هر دانشجویی می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد؛ به همین دلیل اگر از نظر مالی دارای مشکل خاصی نیستید، بهتر است به‌جای تمرکز روی دریافت بورسیه، بیشتر روی بهبود روند تحصیلی خود تمرکز کنید.

زبان تحصیل در آذربایجان

زبان مربوط به تحصیل در جمهوری آذربایجان رابطه مستقیمی با دانشگاه مدنظر شما دارد. در برخی از دانشگاه‌ها، واحدهای درسی تنها به زبان آذری ارائه می‌شوند. این در حالی است که بعضی از رشته‌های خاص را تنها می‌توان با یادگیری زبان روسی به پایان رساند. دانشگاه‌ هایی که در آن‌ها دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود محدود هستند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که وقت خود را روی یادگیری زبان روسی یا آذری بگذارید.

شایان ذکر است که در زمان دریافت ویزای تحصیلی برای این کشور نیاز نیست مدرک زبان خاصی را ارائه کنید؛ اما درهرصورت شما در حال وارد شدن به یک محیط آکادمیک هستید و باید با اصطلاحات علمی رشته مدنظر خود آشنایی داشته باشید. امکان شرکت در کلاس‌های یادگیری زبان روسی و‌ آذری به‌ صورت هم‌ زمان با تحصیل وجود دارد و بسیاری از دانشجویان مهاجر خارجی در این کلاس‌ ها سطح زبانی خود را بالا می‌برند. برای امور روزمره (خرید، بیرون رفتن و…) باید به‌ خوبی زبان آذری را بشناسید.

مزایای تحصیل در آذربایجان

تحصیل در آذربایجان مزایایی دارد که از جمله آنها نزدیکی به ایران و سهولت رفت‌ و آمد به ایران است. علاوه بر نزدیکی به ایران جمهوری آذربایجان دارای دانشگاه های با کیفت آموزشی بالایی است.

توجه: این مقاله صرفاً جهت اطلاع‌ رسانی است و مؤسسه مهاجرتی هرمس اپلای در این زمینه خدماتی ارائه نمی‌دهد.

ویزای آذربایجان

ویزای آذربایجان

برای سفر به کشور آذربایجان هم مانند تمام کشورها، ابتدا باید ویزای آن را دریافت کرد. اخذ ویزای آذربایجان با وجود قوانین و مجوزهای خاص این کشور برای ورود به آن، چندان سخت نیست و بیشتر افرادی که متقاضی دریافت این ویزا هستند.

راهنمایی جهت تحصیل در آذربایجان

تحصیل در جمهوری آذربایجان می‌تواند انتخابی مناسب برای دانشجویانی باشد که قصد دارند در یک کشور همسایه با ایران، به فعالیت علمی خود ادامه دهند. هزینه تحصیل در این کشور نیز مقرون‌ به‌ صرفه است و به همین دلیل مي‌تواند برای بسیار از افراد مناسب باشد. سطح علمی دانشگاه‌های این کشور نیز مناسب به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل در سال‌های اخیر دانشجویان بسیار زیادی جمهوری آذربایجان را به‌ عنوان اولویت اصلی خود انتخاب کرده‌اند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
بهترین دانشگاه ‌های این کشور کدام ‌اند؟
دانشگاه خزر و دانشگاه دولتی باکو دو انتخاب عالی در این رابطه محسوب می‌شوند که می‌توانید از هر کدام پذیرش بگیرید تا روند تحصیلی خود را ادامه دهید.
بورسیه تحصیل این کشور چطور است؟
برای دریافت بورسیه تحصیل آذربایجان باید حداقل دو ترم در این کشور حضور داشته باشید تا بتوانید درخواستی را برای بورسیه شدن ارائه دهید.
مزیت اصلی تحصیل در این کشور چه چیزی است؟
مهم‌ترین مزیت اصلی تحصیل در کشور جمهوری آذربایجان را می‌توان هزینه‌های پایین و نزدیک بودن آن به کشور خودمان دانست.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای