تحصیل در چک

تحصیل در جمهوری چک

تحصیل در چک (Czech) با توجه به اینکه دانشگاه‌های کشور جمهوری چک با بهترین دانشگاه‌های اروپای مرکزی مقایسه می‌شوند و کیفیت بالایی را در تحصیلات آکادمیک فراهم می‌کند، بسیار منطقی به نظر می‌رسد. دانشجویانی که به‌عنوان مهاجر در این کشور درس خوانده‌اند، شرایط تحصیل در جمهوری چک را برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مطلوب توصیف کرده و رضایت خود را از وضعیتی که تجربه کرده‌اند، نشان داده‌اند. برای مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک، نیاز به اخذ ویزا تحصیلی است که در سه حالت کوتاه مدت (90 روز)، بلند مدت (365 روز) و اجازه اقامت (یک ساله) برای افراد متقاضی تحصیل در این کشور، صادر می‌شود.

تحصیل در جمهوری چک مطلبی است که در این مقاله با جزئیات به آن پرداخته‌ایم. کشور چک (جمهوری چک) در اروپای مرکزی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در سال ۱۹۹۳ در ادامه تقسیم کشور چک اسلواکی سابق به وجود آمد. پایتخت چک شهر پراگ است. ویژگی‌های تحصیل در کشور چک و هزینه‌های زندگی در چک از جمله مواردی هستند که در ادامه درباره آن نکاتی را خواهیم گفت.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

معرفی کشور چک

جمهوری چک (Czech Republic) کشوری با هزاران سال قدمت است که آب‌وهوایی معتدل داشته و در قلب اروپا قرار گرفته است شده است. جمهوری چک بسیار مهاجرپذیر است طوری که بیش از 500,000 نفر از افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند را مهاجرانی تشکیل داده‌اند که اغلب اهل روسیه، اکراین و جمهوری اسلواکی هستند؛ تنها 200,000 از این جمعیت در شهر پراگ (Prague)، پایتخت چک زندگی می‌کنند.

کشاورزی در اقتصاد کشور چک، نقش مهمی را ایفا می‌کند، و عمده محصولات آن، جو و چغندر قند است. دامداری و جنگل‌داری نیز در این کشور تداول دارد. از صادرات کشور چک می‌توان سنگ آهن و زغال سنگ را نام برد. کشور چک، هم اکنون، در حال گذر از سیستم اقتصاد کمونیستی به سمت بازار آزاد و خصوصی سازی صنعت می‌باشد. در جمهوری چک بخش تقریباً وسیعی به نام ایالت سودتنلند وجود دارد که نژاد آلمانی می‌باشند. نزدیک به یک سوم از این کشور را شامل می‌شود و در تمام نواحی چک به خصوص اطراف مرز با آلمان ساکن هستند. سودتلند از ایالت تاریخی آلمان بود که در دوره حکومت رایش سوم برای مدتی به آلمان اضافه شد.

ویژگی‌ های تحصیل در کشور چک

✔ تحصیل در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با اقتصاد رو به رشد

✔ هزینه‌ های زندگی و تحصیل بسیار پایین

✔ اقامت در یکی از با امنیت‌ ترین و زیباترین کشورهای اتحادیه اروپا با بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار غنی

✔ امکان مسافرت به دیگرکشورهای اروپایی در حین تحصیل و امکان اقامت در کشور پس از فارغ التحصیلی

✔ شرط اصلی برای تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی چک دانستن زبان این کشور است

شرایط تحصیل در کشور چک

شرط اصلی برای تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی چک دانستن زبان این کشوراست. اگر دانشجویان به زبان چکی در این کشور تحصیل کنند، می‌توانند از مزایای تحصیل رایگان استفاده کنند. اما در صورت تحصیل به زبان انگلیسی، دانشجویان می‌بایست سالیانه بین ۵ هزار تا 18.5 هزار یورو بسته به رشته و دانشگاه، شهریه پرداخت کنند.

جهت ورود به دانشگاه‌های غیردولتی کافیست با زبان چکی یا انگلیسی آشنایی داشته باشید و وارد دوره ابتدایی در دانشگاه شوید که طول آن شش ماه است و آموزش زبان نیز طی دوره ویژه‌ای به شما داده خواهد شد.

یک‌ترم تحصیلی که ۶ ماه به طول می‌انجامد و آمادگی شما را برای ورود به دانشگاه ایجاد می‌کند. شهریه این دوره زبان بسته به سطح زبان و دانشگاه مورد نظر بین ۳ هزار یورو تا ۵ هزار یورو می‌باشد.

لیست بهترین دانشگاه‌ های جمهوری چک به شرح زیر است:

  • دانشگاه چارلز Charles University
  • دانشگاه تکنیک چک Czech Technical University
  • دانشگاه اقتصاد چک Czech Economic University
  • دانشگاه ماساریک Masaryk University

از معروفترین دانشگاه‌ های اروپا که از آن به نام خواهر دانشگاه سوربون فرانسه یاد می‌شود، دانشگاه چارلز در پراگ است. این دانشگاه با رتبه جهانی 234 یکی از بهترین دانشگاه‌ های اروپایی می‌باشد. بیشتر از ۴۲۴۰۰ دانشجو در ۲۷۰ رشته در ۶۰۰ شعبه دانشگاه چارلز تحصیل می‌کنند، که ۶۰% آن‌ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند.

از دانشکده‌های این دانشگاه می‌توان به دانشکده پزشکی، داروسازی، علوم مهندسی، علوم پایه، ریاضی و فیزیک، هنر، آموزش و پرورش، علوم اجتماعی، علوم‌ انسانی، تربیت بدنی، الاهیات کاتولیک و پروتستان اشاره کرد.

هزینه‌ های زندگی و تحصیل در کشور

هزینه‌ های زندگی در کشور جمهوری چک تقریباً مشابه دیگر کشورهای اروپایی می‌باشد، دانشجویان برای زندگی در این کشور باید هزینه‌ ای حداقلی در حدود 1200 الی 1500 یورو در ماه را در نظر بگیرند، که این هزینه‌ها شامل خوابگاه، خوراک و رفت وآمد است.

البته حداقل و حداکثر این هزینه بسته به سبک زندگی فردی هر شخص متفاوت است. در مجموع این هزینه زندگی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در شهر پراگ را دارند مناسب می‌باشد. طبق قوانین اتحادیه اروپا، دانشجویان مقطع کارشناسی ۱۰ ساعت و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی دارند. متوسط درآمد کار دانشجویی در این کشور ساعتی ۱۰ یورو می‌باشد.

چند نوع بورسیه دانشجویی در جمهوری چک وجود دارد؟

برای تحصیل در جمهوری چک بهتر است با انواع بورسیه تحصیلی در این کشور آشنا شوید. شما از روش‌های مختلفی می‌توانید بورسیه تحصیلی این کشور را دریافت کنید. کشور جمهوری چک همه ساله بورسیه‌های دانشجویی مختلفی را برای دانشجویان در سراسر جهان در نظر گرفته است. در ادامه مهم‌ترین نمونه‌های بورسیه دانشجویی این کشور را با هم بررسی می‌کنیم.

بورسیه تحصیلی اراسموس در جمهوری چک

اراسموس یکی از سازمان‌ های دانشجویی غیرانتفاعی در این کشور است که همه ساله تعداد زیادی دانشجو را از سراسر کشورهای جهان بورسیه می‌کند. این دانشگاه غیرانتفاعی یکی از نماینده‌های محلی کشور جمهوری چک است که در سطح ملی فعالیت می‌کند. همه ساله حدود 7000 دانشجو توسط این دانشگاه بورسیه می‌شوند. البته دقت داشته باشید که این نوع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا است.

بورسیه مربوط به زبان، فرهنگ و ادبیات کشور جمهوری چک

بورسیه دیگری که توسط کشور جمهوری چک برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، بورسیه زبان است. برای دریافت این بورسیه شما باید به  دانشکده فلسفه دانشگاه ماساریک درخواست ارسال کنید. مدت زمان تحصیل در این نوع از بورسیه تنها 3 ماه است و شما نیازی به گذراندن درس‌های متعدد و طولانی را نخواهید داشت. برای دریافت این بورسیه باید حدوداً 8.000  کرون به دانشکده پرداخت کنید.

پس از گذراندن این دوره سه ماهه شما می‌توانید برای تحصیل در رشته‌ های ادبیات، جامعه‌ شناسی، روان‌ شناسی، زبان آلمانی و رومانیایی درخواست دهید. دقت داشته باشید که برای دریافت بورسیه تحصیلی شما باید به زبان این کشور تسلط کامل داشته باشید؛ در غیر این صورت نمی‌ توانید در هیچ یک از دانشگاه‌ های این کشور پذیرش بگیرید.

برترین دانشگاه‌ های جمهوری چک برای تحصیل دانشجویان بین المللی کدامند؟

قدمت آموزش عالی در کشور جمهوری چک به 600 سال پیش می‌رسد، اولین دانشگاه این کشور دانشگاه چارلز (Charles University) بود که در سال 1348 تاسیس شد و هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. امروزه بیش از 70 دانشگاه در جمهوری چک وجود دارد، تنها شهر پراگ 9 دانشگاه دولتی و 36 دانشگاه خصوصی دارد که دانشگاه چارلز هم یکی از آن‌هاست.

جمهوری چک یکی از کشورهایی است که به علم و دانش اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و همین مسئله نیز باعث شده تا این کشور دانشگاه‌ های معتبر متعددی داشته باشد. اگر می‌خواهید به تحصیل در جمهوری چک بپردازید، بهتر است با دانشگاه‌ های برتر این کشور نیز آشنا شوید. در ادامه برخی از معتبرترین دانشگاه‌ های این کشور را به شما معرفی می‌کنیم:

دانشگاه چارلز

یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور جمهوری چک، دانشگاه چارلز است. این دانشگاه به‌ عنوان یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی در سطح جهان شناخته شده است. در این دانشگاه رشته‌هایی همچون علوم اجتماعی، علوم‌ انسانی، مدیریت و تجارت، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی تدریس می‌شوند. برای تحصیل در جمهوری چک، چارلز می‌تواند انتخاب ایده‌ آلی باشد.

دانشگاه ماساریک

یکی از بهترین گزینه‌های تحصیل در کشور جمهوری چک، دانشگاه ماساریک است. در این دانشگاه درس‌ هایی از قبیل پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، مدیریت بازرگانی، امور مالی، اقتصاد، دارایی عمومی و اقتصاد و… توسط اساتید مجرب جهان تدریس می‌ شوند. یک کتابخانه بسیار بزرگ و مجهز نیز در این دانشگاه وجود دارد که تمام دانشجویان قادر به استفاده از آن هستند.

دانشگاه بوهمیای جنوبی

این دانشگاه حدود 30 سال قدمت دارد و یکی از برترین دانشگاه‌ های جمهوری چک محسوب می‌ شود. برای اینکه بتوانید در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوید حتماً باید دوره متوسطه و دبیرستان خود را به پایان رسانده باشید. در این دانشگاه رشته‌هایی همچون اقتصاد، هنر، علوم، الهیات، کشاورزی، مطالعات اجتماعی و شیلات تدریس می‌شوند.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک

برای اینکه بتوانید در جمهوری چک به تحصیل مشغول شوید، باید یک سری مدارک را آماده‌ سازی کنید. این مدارک برای اخذ اقامت تحصیلی بسیار مهم هستند؛ بنابراین پیش از درخواست اقامت سعی کنید این مدارک را تهیه کنید. در ادامه مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی در این کشور را به شما معرفی می‌کنیم:

  • پاسپورت و گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل 6 ماهه
  • 2 عدد عکس پاسپورتی که تازه گرفته شده‌اند
  • ارائه مدارک مربوط به تحصیل و ریزنمرات همراه با ترجمه اصولی و رسمی
  • فرم کامل شده درخواست برای ویزای تحصیلی
  • یک نامه مبنی بر پذیرش تحصیلی از دانشگاه
  • مدارک مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی برای گرفتن اقامت در جمهوری چک (داشتن یک پرینت از حساب بانکی)

اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل در جمهوری چک

ممکن است بخواهید پس از تحصیل در جمهوری چک اقامت بگیرید و در این کشور مستقر شوید. برای این کار شما باید واجد شرایطی که این کشور تعیین می‌کند، باشید. دقت داشته باشید که اخذ ویزای تحصیلی برای ایرانیان زیاد راحت نیست و شما برای کار پس از تحصیل نیز نیاز به نمرات بسیار بالا دارید. شما می‌توانید پس از پایان تحصیلات خود در این کشور مشغول به کار شوید.

البته این موضوع منوط بر این است که شغل شما با رشته تحصیلی‌ تان یکسان باشد. به‌ عنوان نمونه اگر پزشکی خوانده‌ اید نمی‌توانید شغل وکالت را برگزینید یا حتی در رستوران‌های این کشور مشغول به کار شوید. شما باید یک درخواست کار از یک کارفرمای مربوط به رشته تحصیلی‌ تان داشته باشید تا بتوانید در این کشور اقامت بگیرید.

کار دانشجویی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از بهترین کشورها برای کار دانشجویی است. شما در این کشور به‌ راحتی می‌توانید کارهای دانشجویی متناسب با شرایطتان را پیدا کنید. دقت داشته باشید که شرایط کار کردن برای ایرانیان با افرادی که کشور مبدأشان اتحادیه اروپا است کمی متفاوت خواهد بود. دانشجویان می‌توانند متناسب با رشته تحصیلی خود در دوره‌ های کارآموزی شرکت کرده و حقوق دریافت کنند.

علاوه بر این افرادی که سنشان کمتر از 26 سال است می‌توانند در طول سال 30 روز مشغول به کار باشند و برای کار کردن نیازی به مجوز ندارند. همچنین دانشجویان قادر به انجام پروژه‌های تحصیلی، پژوهشی و… نیز هستند و می‌توانند در قبال انجام این پروژه‌ها پول دریافت کنند.

دانشگاه چارلز در پراگ

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

جمهوری چک یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی است که سالانه تعداد بسیار زیادی از افراد در سرتاسر جهان برای تحصیل در این رشته ها به این کشور می‌آیند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با شرایط تحصیل در جمهوری چک آشنا کنیم. دقت داشته باشید که مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک برای ایرانیان، کار ساده‌ای نیست، اگر تصمیم خود را برای تحصیل در این کشور گرفته‌اید لازم است از جهات مختلف، خود را برای آن آماده کنید. برای تحصیل در چک باید زبان رسمی این کشور را بلد باشید و بتوانید بدون مشکل و با تسلط به این زبان، سخن بگویید. شما می‌توانید از بین دانشگاه‌های برتر این کشور بر اساس رشته تحصیلی‌تان یکی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت هرمس اپلای کارهای مهاجرت تحصیلی خود به کشور جمهوری چک را انجام دهید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
برترین دانشگاه های جمهوری چک کدامند؟
از جمله دانشگاه‌های برتر این کشور می‌توان به دانشگاه چارلز، دانشگاه بوهمیای جنوبی، دانشگاه ماساریک و… اشاره کرد.
چه نوع بورسیه هایی برای تحصیل در چک وجود دارند؟
بورسیه تحصیلی اراسموس و بورسیه مربوط به زبان، فرهنگ و ادبیات از جمله بورسیه‌های کشور جمهوری چک به‌حساب می‌آیند که دریافت هرکدام به شرایط مختلفی بستگی دارد.
آیا امکان کار پس از تحصیل وجود دارد؟
اگر از سمت یک کارفرما پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشید، می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنید. لازم به ذکر است شغل انتخابی شما باید متناسب با رشته تحصیلی‌تان باشد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای