تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

اگر شما هم به دنبال تحصیل در مقاطع مختلف آلمان هستید، قطعا از سطح بالای سیستم آموزشی این کشور آگاهی دارید. دانشگاه‌های آلمان از نظر رتبه، کیفیت و استاندارد‌های آموزشی در جهان شناخته شده‌اند. تحصیل در مقاطع مختلف آلمان یک تجربه‌ی یادگیری فراتر از مرزها و یک فرصت منحصر به فرد برای دانش‌آموزان و دانشجویان جهان می‌باشد. رتبه بالای آلمان در همهٔ زمینه ها موجب شده تا فارغ التحصیلان آلمان بتوانند به راحتی‌ در شرکت‌های تجاری و صنعتی استخدام شوند. دانشگاه‌های آلمان با ارائه همه رشته‌های تحصیلی‌ به زبان های آلمانی‌ و انگلیسی‌ باعث جلب توجه همه مشتاقان به تحصیل شده است. در ادامه به بررسی مقاطع مختلف تحصیلی در آلمان می پردازیم و هر آنچه که پیرامون تحصیل در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و … هست، را با شما به اشتراک می گذاریم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

دانشگاه های آلمان

در دانشگاه ها بطور سنتی رشته هایی همچون حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، انسانی و … تدریس می شود و در پایان دوره یکی از مدارک لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری اعطا می شود.

همکاری هرمس اپلای با وزارت علوم
همکاری هرمس اپلای با وزارت علوم

دانشگاه های آموزش عالی حرفه ای Fachhochschule

در صورتی که تحصیلات عملی مهم تر از تحصیلات نظری برای دانشجو باشد، دانشجو می تواند در دانشگاه های حرفه ای تحصیل کند. مزایای این دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های دیگر در این است که دوره ها کوتاه تر است و محتوای درسی از قبل مشخص شده است. همچنین بیشتر جنبه کاربردی تحصیلات در این نوع دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته.

دانشگاه های هنر، فیلم و موسیقی در آلمان

درصورتی که علاقمند به رشته های هنری باشید می توانید در این دانشگاه ها تحصیل کنید. بیش از ۵۶ دانشگاه هنر رشته های هنری از جمله فیلم، موسیقی، طراحی صنعتی، مد و سایر رشته های هنری را به دانشجویان ارائه می کند. برای پذیرش از این نوع دانشگاه ها معمولا دانشجو باید نمونه کارهای خود را برای دانشگاه بفرستد و پس از قبولی اولیه وی باید در یک مصاحبه حضوری شرکت نماید.

تا چندی پیش کلیه دانشگاه ها در آلمان رایگان بوده اند ولی‌ طی چند سال اخیر هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان برای هر ترم به صورت میانگین مبلغ ۵۰۰ یورو می‌باشد. ولی‌ هنوز در برخی‌ استانها دانشگاه‌ها رایگان می‌باشد که این مزیت دانشگاه های آلمان آن را از کلیه کشور‌های اروپایی مجزا کرده است.

دانشگاه های آلمان

هزینه زندگی‌

هزینه‌های زندگی‌ در آلمان به نسبت مخارج شخصی‌ متفاوت است، به طور معمول میانگین مخارج زندگی‌ در آلمان ماهیانه حدود 2,362 یورو می‌باشد.

پاره ای از مخارج در آلمان به صورت زیر می‌باشد:

• هزینه مسکن در آلمان به نسبت مکان و نوع آن بین 939 تا 1,803 یورو می‌باشد.

• هزینه بیمه به صورت سالیانه مبلغ ۷۰ یورو می‌باشد.

• مابقی مخارج شامل هزینه مایحتاج زندگی‌ ماهیانه حدود 800 یورو می‌باشد.

بیمه عمومی در آلمان

تمامی‌ افراد در آلمان بیمه هستند شما از همان لحظه ورود به آلمان باید بیمه داشته باشید و وقتی جهت تعویض ویزای خود به اداره مربوطه مراجعه می‌کنید تا اقامت تحصیلی‌ اخذ نمایید می بایست با قرار داد بیمه که با شرکتهای بیمه آلمان بسته شده و مبلغ آن با توجه به سن و شرکت متفاوت است که میانگین آن در قسمت هزینه‌ها می‌باشد مراجعه نمایید.

اجازه کار در هنگام تحصیل در آلمان

بطور کلی تمامی دانشجویانی که جزو دارندگان اقامت دانشجویی در کشور آلمان میباشند اجازه دارند در این کشور به مدت ۲۰ ساعت در هفته یا ۹۶۰ ساعت در سال کار کنند تا بتوانند هزینه کمک خرج تحصیلی خود را تامین کنند. که این موضوع برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت میباشد و همین امر کشور آلمان را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند جذاب تر کرده است.

اجازه کار در هنگام تحصیل در آلمان

فرصت های بعد از تحصیل در آلمان

پس از پایان دوره تحصیل در آلمان به شما ویزای کوتاه مدت جستجوی کار داده می شود، در صورت استخدام و مشغول شدن به کار به مدت ۵ سال متوالی شما می توانید مستقیماً درخواست پاسپورت آلمانی‌ نمایید.

فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان همواره شانس بالایی در یافتن موقعیت های شغلی مناسب در سر تا سر دنیا داشته اند و کم تر کسی می تواند با یک فارغ التحصیل دانشگاه های آلمان بر سر یافتن شغلی مناسب رقابت کند. از طرف دیگر خود کشور آلمان همیشه یکی از محبوب ترین و گسترده ترین بازارهای کاری جهان به حساب می آید که البته دلیل آن داشتن یک سیستم آموزشی ممتاز می باشد.

پذیرش

در گرفتن پذیرش تحصیلی از آلمان باید به این نکته توجه داشته باشید که رشته مورد نظر باید همان رشته ای باشد که در ایران آنرا گذرانده اید و یا رشته ای شبیه به آن باشد، در غیر این صورت باید از مقطع لیسانس و با شرایط مربوط به آن پذیرش دریافت کنید. از سال ۲۰۰۴ در سیستم آموزشی آلمان گرفتن پذیرش از بسیاری از دانشگاه ها از طریق سازمان Uni Assist انجام می شود.

بنابراین این ارگان مدارک را دریافت کرده و پس از بررسی درصورت واجد شرایط بودن مدارک را به دانشگاه مربوطه می فرستد. در گرفتن پذیرش نمره های دیپلم و یا دانشگاه و همچنین نمره زبان آلمانی و انگلیسی بسیار مهم است. هزینه اولیه درخواست از Uni Assist مبلغ 75 یورو می باشد.

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی

• دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی

• قبولی در دانشگاه سراسری

• گذراندن دوره زبان آلمانی‌ و یا انگلیسی و اخذ مدرک آن (در صورتیکه رشته تحصیلی‌ به زبان آلمانی‌ باشد)

• قبولی در امتحان ورودی دانشگاه و احتمالا گذراندن یکسال کالج در آلمان

نکته:

منظور از قبولی در دانشگاه سراسری تنها قبولی در مقطع لیسانس روزانه و یا شبانه است و مقطع کاردانی و یا دانشگاه های غیر انتفاعی، فنی حرفه ای و … مورد قبول نمی باشد.

مرحله اول: کالج

کالج دوره ای یکساله می باشد که معمولا از ۲ ترم تحصیلی تشکیل شده. همانطور که قبلا ذکر شد، ممکن است در برخی از رشته ها و دانشگاه ها گذراندن دوره یکساله کالج نیاز باشد. در آلمان بیش از ۳۷ کالج به بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی خدمات تحصیلی ارائه می دهد. شرکت در کالج رایگان می باشد و همچنین برخی هزینه ها از جمله هزینه های حمل و نقل در محدوده کالج را پوشش می دهد.

دانشجویان در مدت تحصیل در کالج اجازه کار ندارند و تنها در تعطیلی ما بین دو ترم می توانند کار کنند. بنابراین هزینه زندگی در این مدت بر عهده دانشجو می باشد.

متقاضیان ایرانی که مایل هستند در دانشگاه های آلمان مشغول به تحصیل شوند، در صورتی که در ایران دانشجو نبوده باشند و یا کمتر از دو سال در ایران تحصیل کرده باشند، معمولا باید دوره کالج را بگذرانند.

شرط ورود به کالج قبولی در امتحان زبان آلمانی می باشد. بنابراین گذراندن حداقل ۶۰۰ ساعت زبان آلمانی برای قبولی الزامیست. امتحان کالج ۲ بار در سال برگزار می شود. درصورت قبول نشدن در امتحان دانشجو تنها یکبار دیگر و آن هم پس از گذشت یک نیمسال تحصیلی می تواند تجدید دوره نماید.

ارسال مدارک به این کالج ها معمولا بصورت مستقیم نمی باشد. بدین معنی که دانشجو باید اصل و ترجمه مدارک خود را برای دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است و یا ارگان های مربوط به این کار بفرستد. برای دانستن جزییات این امر باید با کالج مربوطه مکاتبه نمایید.

مرحله دوم:

پس از دریافت پذیرش کالج، مرحله دریافت ویزای تحصیلی می باشد.

مرحله سوم:

پس از قبولی در امتحان کالج دانشجو می تواند پذیرش دانشگاه را دریافت نماید.

متقاضیان تحصیل در مقطع بالاتر از لیسانس

تحصیل در آلمان تحت برنامه Bologna-Reform اجرا می شود، به طوری که اولین مقطع، Bachelor است و سپس دانشجو در صورت تمایل می تواند در مقطع Master و دکتری ادامه تحصیل دهد.

– مدرک کارشناسی

–  مدرک زبان انگلیسی‌ در صورت تحصیل در رشته انگلیسی‌ و یا مدرک آلمانی‌ در صورت تمایل به تحصیل به زبان آلمانی

–  رزومه کاری
– احتمالا قبولی در یک امتحان ورودی

متقاضیان تحصیل در مقطع بالاتر از لیسانس

نکته:

برای پذیرش در مقطع فوق لیسانس و بالاتر دانشجو به شرط داشتن مدرک لیسانس چه از دانشگاه آزاد، دولتی، پیام نور و غیرانتفاعی می تواند اقدام نماید. البته دانشجو نباید انتظار داشته باشد که تمامی واحد های وی پذیرفته شود و ممکن است دانشگاه تعدادی از واحدهای وی را قبول نکند.

مدارک اخذ ویزای تحصیلی‌ آلمان:

گرفتن ویزای تحصیلی بین ۶ تا ۸ هفته طول می کشد و گرفتن تعیین وقت ویزا بصورت آنلاین از طریق سایت سفارت انجام می پذیرد. این ویزا ۳ ماهه است و پس از اخذ آن دانشجو باید در آلمان به اداره اتباع خارجی رفته و آن را تمدید نماید. پس از قبولی ویزا سفارت از دانشجو می خواهد تا برای دریافت آن و همچنین بیمه نامه به سفارت مراجعه نماید.

• فرم پرشده ی درخواست روادید

• پذیرش از دانشگاه‌ یا کالج مورد نظر

• مدارک توانائی مالی به میزان 11,208 یورو برای هر سال تحصیلی‌ به نسبت مدت دوره

• مدارک کاری اگر برای فوق لیسانس و یا دکترا اقدام می شود

• بیمه مسافرتی برای مدتی‌ که قبل از ثبت نام در دانشگاه وارد آلمان میشوید

• پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر

• گذرنامه ی معتبر به همراه دو نسخه رونوشت از صفحات دوم و سوم آن

• عکس رنگی پاسپورتی

• شناسنامه و دو نسخه رونوشت شناسنامه

• مدرک دیپلم دبیرستان، پیش دانشگاهی و گواهی قبولی در کنکور

• مدارک تحصیلات دانشگاهی متقاضی

• مدرکی در مورد سوابق شغلی

• هزینه صدور روادید

سطح زبان برای پذیرش:

در صورتیکه قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی دارید، دانستن زبان آلمانی نیز در سطح A1 الزامیست. امکان تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد و دانشجو باید مدرک TOEFL و یا IELTS را با توجه به نمره درخواستی دانشگاه ارائه کند. اکثر کالج ها انتظار دارند که شما مدرک دوره مقدماتی (ZD) یعنی حداقل 500 ساعت را داشته باشید.

تحصیل در آلمان  مورد تقاضای بسیاری از افراد می باشد . وجود کالج زبان ، امکان بردن همراه، امکان تحصیل در مقاطع مختلف، حق کار حین تحصیل و ….. از شرایط و مزیت های پذیرش تحصیلی آلمان و تحصیل در آلمان می باشد. شما عزیزان می توانید در صورت تمایل به تحصیل در آلمان از طریق تکمیل فرم ارزیابی از کارشناسان ما مشاوره مهاجرت رایگان بگیرید.

هدف ما در موسسه مهاجرتی هرمس اپلای از مطالب ارائه شده در باب تحصیل در مقاطع مختلف آلمان اطلاع رسانی و کمک به عزیزان علاقمند به تحصیل در معتبرترین دانشگاه ها ازجمله دانشگاه های آلمان می باشد. امیدواریم تلاش موسسه مهاجرتی هرمس اپلای باعث تحقق کسب پذیرش آلمان برای شما مخاطب عزیز گردد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

مدارک مورد نیاز:

  • ترجمه گواهی پایان دوره ديپلم به همراه ریز نمرات آن
  • ترجمه گواهی پایان دوره پيش دانشگاهی به همراه ریز نمرات آن
  • کپی پاسپورت
  • گواهی زبان آلمانی حداقل در سطح B1
  • گواهی قبولی در کنکور سراسری
  • انگیزه نامه

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

شرایط مورد نیاز:

یکی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش برای رشته های گروه پزشکی در آلمان، قبولی در کنکور سراسری می باشد. اما تیم ما با استفاده از توانایی نمایندگان خود در آلمان، می تواند برای متقاضیان صرف نظر از رشته و دانشگاه پذیرفته شده در ایران، جهت اخذ پذیرش در رشته های علوم پزشکی اقدام نماید. به عبارت دیگر، در این شرایط مهم نیست که شما در چه رشته و دانشگاهی پذیرفته شده اید، اما قبولی شما باید حتما در یکی از رشته های زیر مجموعه گروه آزمایشی علوم تجربی و در یک دانشگاه دولتی باشد.

مراحل تحصیل:

متقاضیان ابتدا باید به مدت دو ترم، دوره هایی همچون زبان آلمانی، زیست شناسی و ریاضی را در کالج پشت سر بگذرانند، و سپس تحصیل خود را در دانشگاه در یکی از رشته های پزشکی، دندان پزشکی و یا داروسازی آغاز کنند. دروسی که در کالج تدریس می شوند، در سطح همان دروسی است که متقاضی قبلا در دبیرستان و پیش دانشگاهی گذرانده است.

تحصیل در کالج کاملا رایگان می باشد، و در واقع کالج یکی از نهاد های زیر مجموعه دانشگاه هاست، که مخصوص دانشجویان خارجی طراحی شده است و وظیفه آن آماده کردن دانشجو از نظر زبان آلمانی و دروس پایه مانند زیست شناسی و ریاضی قبل از ورود به دانشگاه است.

پذیرش دوره کالج مستقیما توسط دانشگاه های آلمان صادر می شود و صد در صد اعتبار لازم را برای دریافت ویزای تحصیلی نزد سفارت آلمان دارد. متقاضی در طول تحصیل در کالج، کلیه حقوق و مزایای یک دانشجو در آلمان را دارد. پس از اخذ پذیرش و ورود به آلمان، متقاضی باید در آزمون ورودی کالج، که عموما شامل سوالات گرامر زبان آلمانی در سطح B1 و یا B2 و همچنین ریاضی است شرکت کرده و در صورت کسب حد نصاب لازم، می تواند وارد کالج شود و تحصیل خود را به مدت دو ترم در کالج آغاز کند.

اگر هم متقاضی در آزمون ورودی کالج قبول نشود، این امکان به وی داده می شود که مجددا در نوبت بعدی آزمون شرکت کند. علاوه بر این، متقاضی می تواند در آزمون ورودی سایر کالج ها هم شرکت کند و در صورت قبولی در هر یک از آنها، وارد همان کالج شود.

نمره قبولی:

برای ورود به رشته های پزشکی، نمره ای که متقاضی در آزمون پایانی کالج کسب می کند، اهمیت زیادی دارد، بدین معنا که باید معدل کل متقاضی در آزمون پایانی کالج، بین ۱ الی ۱.۳ بشود. در صورت کسب این معدل، متقاضی می تواند در همان دانشگاه که دوره کالج را در آن پشت سر گذاشته و یا هر دانشگاه دیگری در هر کجای آلمان، یکی از رشته های پزشکی، دندان پزشکی و یا داروسازی را انتخاب و تحصیل خود را در دانشگاه شروع کند.

پذیرش از یک دانشگاه برای متقاضی گرفته می شود، اما ابتدا متقاضی باید به مدت دو ترم، در دوره کالج همان دانشگاه شرکت کند. این دوره کاملا تحت نظر دانشگاه و در واقع توسط خود دانشگاه ارایه می شود. در این دوره سر فصل هایی از شیمی، زیست شناسی و ریاضی که متقاضی همگی را قبلا در ایران فرا گرفته است، به همراه زبان آلمانی تدریس می شود.

البته این دوره شامل دو آزمون می باشد. یکی آزمون ورودی که قبولی در آن لازمه ورود به کالج است و دیگری آزمون پایانی که متقاضی باید حد نصاب نمره مورد نیاز را کسب کند، تا اجازه ورود به دانشگاه به وی داده شود. در غیر این صورت باید مجدداً در این آزمون شرکت نماید.

تحصیل در رشته های مهندسی در آلمان

مدارک مورد نیاز:

  • ترجمه گواهی پایان دوره ديپلم به همراه ریز نمرات آن
  • ترجمه گواهی پایان دوره پيش دانشگاهی به همراه ریز نمرات آن
  • کپی پاسپورت
  • گواهی زبان آلمانی حداقل در سطح B1
  • گواهی قبولی در کنکور سرارسری
  • زندگی نامه
  • انگیزه نامه

یکی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش برای رشته های گروه مهندسی، قبولی در کنکور سراسری می باشد. اما موسسه مهاجرتی هِرمس اپلای با استفاده از توانایی نمایندگان خود در آلمان، می تواند برای متقاضیان صرف نظر از رشته و دانشگاه پذیرفته شده در ایران، جهت اخذ پذیرش در رشته های علوم مهندسی اقدام نماید.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان ، شرایط و قوانین آن همواره برای بسیاری از افرادی که قصد تحصیل و حتی مهاجرت به آلمان را داشته‌اند مورد توجه و سؤال بوده است. در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط سنی، مدارک مورد نیاز و هزینه ها، نکاتی را بیان کنیم.

برای تحصیل در مقاطع مختلف آلمان از کجا راهنمایی بگیریم؟

آلمان به دانش آموزان و دانشجویان فرصت می‌دهد تا در مقاطع مختلف تحصیلی آلمان، از دوره‌های زیردیپلمی گرفته تا دکترا، به دنیای دانش و تخصص وارد شوند. چنانچه تصمیم شما برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی آلمان، جدی است به شما توصیه می کنیم بار دیگر مطالبی که پیرامون مقاطع تحصیلی آلمان در این مقاله ذکر شد را مطالعه کنید. همچنین برای سهولت خودتان در امر تحصیل در مقاطع تحصیلی آلمان، می توانید با کارشناسان موسسه هرمس اپلای تماس گرفته تا شما را راهنمایی کنند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
دسته بندی دانشگاه های آلمان ؟
دانشگاه های آلمان​ دانشگاه های آموزش عالی حرفه ای Fachhochschule​ دانشگاه های هنر، فیلم و موسیقی در آلمان​
هزینه زندگی در آلمان حدودا چه قدر است؟
به طور معمول میانگین مخارج زندگی‌ در آلمان ماهیانه حدود 2,362 یورو می‌باشد.
اجازه کار در هنگام تحصیل در آلمان​ چند ساعت می باشد؟
کلیه دارندگان اقامت دانشجویی در آلمان اجازه دارند به مدت ۲۰ ساعت در هفته یا ۹۶۰ ساعت در سال کار کنند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اوین
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر بعد از قبولی کنکور و دادن درخواست باید برای معافیت تحصیلی سربازی دانشگاه در ایران ثبت نام کنم یا نیازی نیست؟

خانم میرخانی
پاسخ به  اوین
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
اطلاعاتتون کلی هستش باید اطلاعات دقیق تری داشته باشیم ولی بهتره که برای اینکه شما مشمول سربازی نشید و معافیت از تحصیل داشته باشید داخل یکی از دانشگاه های ایران ثبت نام کنید تا پروسه کاری و مهاجرتیتون انجام بشه.

بتی نمازی
1 سال قبل

اگه دانشجوی دانشگاه آزاد باشم نمیتونم برای اپلای دانشگاه های دولتی آلمان اقدام کنم؟

کارشناس مهاجرت
پاسخ به  بتی نمازی
11 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر .
ربطی نداره باید دانشگاهتون رو در سایت آنابین بررسی کنید که مورد تایید هست یا خیر .

علی
1 سال قبل

با تشکر از تیم خوب هرمس اپلای

کارشناس هرمس
پاسخ به  علی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
ممنون از شما .

آقای اسدی
2 سال قبل

سلام برای تحصیل در مقاطع مختلف آلمان سطح مدارک زبان متفاوتی نیازه؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  آقای اسدی
2 سال قبل

خیر به صورت کلی برای تحصیل در آلمان به مدرک b2 آلمانی نیاز هست

کادر هرمس اپلای