تحصیل رایگان در کانادا

تحصیل رایگان در کانادا

کانادا همواره به عنوان یک کشور عالی برای ادامه تحصیل شناخته می‌‌شود. دلیل اصلی این امر را می‌توان به مواردی همچون وجود مراکز آموزشی عالی و امکان تحصیل رایگان در کانادا نسبت داد. در حال حاضر، دانشجویان ایرانی بسیار زیادی در این کشور فوق‌ العاده مشغول به ادامه تحصیل هستند.

برای تحصیل در کشور کانادا باید با موارد مختلفی آشنا بود. از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌هایی همچون روش پیدا کردن بورسیه‌ های تحصیلی، مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی و حتی روش یافتن یک شغل مناسب پس از تحصیل اشاره کرد.

در این متن هدف نهایی ما ارائه اطلاعات جامع و به‌ روز در مورد تحصیل در کشور کانادا است. اگر شما نیز از جمله افرادی به شمار می‌آیید که این کشور فوق‌ العاده را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌اند، در ادامه متن ما را همراهی کنید تا با کلیه مراحل ضروری در این زمینه آشنا شوید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

نحوه دریافت ویزای دانشجویی کانادا

برای تحصیل در کانادا، شما باید اجازه تحصیل در کانادا دریافت کنید که به عنوان یک ویزای دانشجویی کانادا برای مدت اقامت شما عمل می‌کند. اگر دوره یا برنامه شما شش ماه یا کمتر طول می‌کشد، نیازی به مجوز تحصیلی کانادا ندارید. با این وجود ممکن است که پیش از ورود به کانادا به هر دلیلی، برای مجوز درخواست کنید – اگر بخواهید تحصیلات خود را ادامه دهید، باید ویزای تحصیلی دریافت کنید.

هنگامی که شما اجازه تحصیل در کانادا داشته باشید، می‌توانید برای تجدید آن از داخل کانادا در صورت تصمیم به ادامه تحصیل، اپلای کنید. برای دانشجویان تمام‌وقت که در یک موسسه تحصیلات عالی معتبر ثبت شده کرده‌اند، با استفاده از مجوز تحصیل می‌توانند به صورت نیمه‌وقت در محوطه دانشگاه کار کنند. شما همچنین می‌توانید در خارج از محوطه دانشگاه کار کنید، به عنوان انترن یا کارآموز بخشی از برنامه‌تان، به صورت دائم در کانادا بمانید یا بعد از فارغ‌ التحصیلی، کار پیدا کنید.

نحوه دریافت ویزای دانشجویی کانادا

اجزای یک درخواست عالی مهاجرت تحصیلی به کانادا

تجربه تحقیق

تجربه تحقیق برای متقاضیان بورس تحصیلی تحصیلات تکمیلی بسیار مهم است، به خصوص در زمینه‌های STEM. داشتن تجربه تحقیق، درخواست شما را به میزان قابل‌ توجهی ارتقا داده و شانس شما را برای تحصیل رایگان در کانادا افزایش می‌دهد. اگر برای درخواست دوره کارشناسی اپلای کرده‌اید و تجربه تحقیق دارید، از مزایای زیادی برخوردار می‌شوید.

معدل GPA (Grade Point Average)

معدلGPA  بالا برای کسانی که برای درخواست تحصیل در دوره‌های کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی اپلای می‌کنند، اهمیت دارد. این شاخص کلیدی است که کالج‌ها و دانشگاه‌ها برای سنجش موفقیت دانشجویان بالقوه در محیط کالج به کار می‌برند.

کارآموزی/ انترن

اگر تجربه کارآموزی داشته باشید، برای پذیرش تحصیل رایگان در کانادا بسیار مفید خواهد بود.

رشته‌ های خدمات اجتماعی / کارهای عام‌ المنفعه

خدمات اجتماعی یکی دیگر از جنبه‌های درخواست شما است که باعث می‌شود، درخواست شما در اولویت قرار گیرد. دانشجویان خدمات اجتماعی، مراقب جامعه خود هستند و به جامعه خود در آینده پاسخ خواهند داد.

مدارک آیلتس / تافل

آیلتس و تافل دو آزمون مهارت انگلیسی هستند. اگر شما یک دانشجوی بین‌ المللی هستید و اهل یک کشور انگلیسی زبان نیستید، باید یکی از این دو مدرک را داشته باشید. دانشجویانی که نمره بسیار بالایی دارند احتمالاً از مزیت تحصیل رایگان در کانادا بهره‌ مند خواهند شد.

آزمون‌ های SAT / ACT و / یا سطح A و / یا امتحان ورودی کالج در کشور شما (کارشناسی)

بسیاری از دانشگاه‌ های کانادا SAT و ACT را قبول می‌کنند که امتحان ورودی کالج برای دوره کارشناسی در آمریکا است. برای شما که به دنبال مهاجرت و تحصیل رایگان در کانادا هستید به شدت توصیه می‌شود که در یکی از این موارد نمره بالا کسب کنید. گزینه دیگری سطحA است که در برنامه درسی بریتانیایی وجود دارد. دانشجویانی که این دوره را تکمیل کرده‌اند، مورد توجه قرار خواهند گرفت. همچنین نمره بالا در آزمون ورودی کالج در کشور مبدأ بسیار توصیه می‌شود.

آزمون‌ های SAT / ACT و / یا سطح A و / یا امتحان ورودی کالج در کشور شما (کارشناسی)

GRE  (تحصیلات تکمیلی)

GRE مخفف Graduate Records Examination یک آزمون برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی است که دانشگاه های کانادا می‌پذیرند. اگر شما برای دوره تحصیلات تکمیلی درخواست می‌کنید، باید نمرهGRE تان بالا باشد.

مقاله چاپ شده در مجله (تحصیلات تکمیلی)

دانشجویانی که قبلاً در یک مجله دانشگاهی مقاله منتشر کرده‌اند، به طور مطلوب در نظر گرفته می‌شوند. این کارها چند موردی است که شانس گرفتن بورس تحصیلی و مهاجرت به کانادا را برای شما افزایش می‌دهد، اگر یک یا چند مورد از این موارد را داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد که به طور رایگان در کانادا تحصیل کنید. بنابراین، چند ماه یا حتی چند قبل از درخواست مهاجرت، شروع به انجام این کارهای ضروری کنید.

جستجو برای منبع تأمین مالی بورس تحصیلی

این یک مرحله ضروری برای تحصیل رایگان در کانادا است. منابع زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کمک مالی کامل، از آن‌ها استفاده کنید. اولاً، پیشنهاد می‌کنیم که برای پیدا کردن منابع تأمین مالی بورس تحصیلی به سایت https://uscollegeinternational.com/canada-scholarships/  مراجعه کنید. دوم، عبارت ” fully funded scholarships in Canada ” را در گوگل سرچ کنید. هنگامی که منابع را پیدا کردید، باید به وب‌سایت‌های بورس تحصیلی رسمی (scholarship) که مرتبط هستند بروید تا اطلاعات اولیه در مورد مهلت درخواست، روند درخواست، واجد شرایط بودن، فرم درخواست و غیره را پیدا کنید.

نحوه یافتن بورسیه‌ های تحصیلی

اولین گام برای آغاز روند تحصیل رایگان در کانادا، پیدا کردن بورسیه‌ های تحصیلی خاصی است که با رشته مورد نظر شما تناسب داشته باشند. شما باید به دنبال دانشگاه‌های مشخصی باشید که این نوع بورسیه‌ها را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهند و می‌توان به کمک آن‌ها ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کرد.

بورسیه‌های تحصیلی به طور معمول در اختیار افرادی قرار می‌گیرند که از نظر تحصیلات دارای رتبه مناسبی هستند. در واقع، اگر نمرات تحصیلی شما در سطح مناسبی قرار دارند، شانس شما برای یافتن یک بورسیه عالی از دانشگاه‌های برتر کشور کانادا افزایش پیدا می‌کند، البته در بسیاری از موارد حتی بدون داشتن بالاترین نمرات نیز می‌‌توان به بورسیه‌ های فوق‌ العاده‌ای دست یافت.

برای یافتن بورسیه‌های تحصیلی می‌توانید از وب‌ سایت‌هایی کمک بگیرید که به همین منظور طراحی شده‌اند. با مراجعه به چنین وب‌ سایت‌هایی امکان جستجو در بین اکثر دانشگاه‌ های جهان در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید متناسب با نیازهای خود دانشگاهی را بیابید؛ بنابراین شناخت سایت‌های فعال در این رابطه جهت کسب امتیاز تحصیل به شکل رایگان در کانادا اهمیت دارد.

نحوه یافتن بورسیه تحصیلی جهت تحصیل رایگان در کانادا و طی کردن مراحل پس از آن دارای روند مختص به خود است. مراحل مربوط به این روند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، همه از ارزش بالایی برخوردار هستند و نقصان در هر یک از آن‌ها منجر به عدم تکمیل گام‌های بعدی می‌شود. به همین دلیل، شناخت کلیه مراحل موجود در این رابطه یک لازمه اساسی است که باید به آن توجه کرد.

نحوه یافتن بورسیه‌ های تحصیلی

معروف‌ ترین سایت‌ های موجود جهت یافتن بورسیه

همان طور که گفته شد، برای یافتن بورسیه تحصیل در کانادا باید به سایت‌های معروف فعال در این حوزه مراجعه کنید. از جمله این سایت‌ها می‌توان به مواردی همچون سایت Scholarships.com، fastbweb.com و unigo.com اشاره کرد. استفاده از این سایت‌ها نیز بسیار راحت است و لازم نیست نگرانی خاصی داشته باشید. هر یک از این سایت‌ها داری بخش ویژه‌ای جهت مشاهده بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های گوناگون در سراسر جهان هستند. به طبع، شما باید برای تحصیل رایگان در کشور کانادا همه دانشگاه‌ های این کشور را به صورت اختصاصی بررسی کنید.

ارسال درخواست اپلای

پس از یافتن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خاصی که امکان دریافت بورسیه از آن‌ها وجود دارد، باید به سراغ گام بعدی از مراحل تحصیل رایگان در کانادا بروید. در این مرحله باید درخواست اپلای یا همان درخواست پذیرش خود را ارائه ‌کنید. این درخواست باید به ایمیل تعیین شده توسط کمیته دانشگاه ارسال شود.

انتظار برای دریافت جواب

پس از ارسال درخواست اپلای نوبت به انتظار برای دریافت پاسخ مناسب از سوی دانشگاه می‌ رسد. چنانچه با درخواست شما موافقت شده باشد، طی یک ایمیل رسمی اعلام می‌شود که شما می‌‌توانید در ترم جدید تحصیلی آن مؤسسه آموزشی مشغول به تحصیل شوید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید برخی مدارک خاص را ارائه کنید. به طور کلی، این مدارک عموماً مربوط به هویت و همچنین سابقه تحصیلی شما هستند. در بسیاری از موارد برای تمدید ویزای تحصیلی نیز باید مدارک مذبور را دوباره در اختیار مراجع ذی‌ ربط قرار دهید. از مدارک مورد نیاز جهت کسب ویزای مربوط به تحصیل رایگان در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسپورت دارای اعتبار (پاسپورت شما باید حداقل شش ماه دیگر به صورت رسمی اعتبار داشته باشد تا بتوان با کمک آن ویزای تحصیلی مورد نظر را گرفت)
  • ارائه چند قطعه عکس با مشخصات مورد نظر سفارت
  • نامه مربوط به اپلای و همچنین نامه مربوط به موافقت با اپلای شما توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزشی تعیین شده
  • رسید مربوط به موافقت با بورسیه تحصیلی شما
  • ارائه کلیه ریز نمرات تحصیلی
  • ارائه اصل مدارک تحصیلی
  • ارائه مدارک مربوط به تمکن مالی دانشجو (میزان تمکن مالی نیز توسط سفارت اعلام می‌شود)
  • ارائه مدارک مربوط به فعالیت‌ های شغلی
  • ارائه مدارک مربوط به وجود گپ تحصیلی (به عنوان مثال، باید مدارک مربوط به ایجاد گپ تحصیلی به دلیل خدمت وظیفه را ارائه دهید.)
  • ارائه مدارک مربوط به عدم وجود سوء پیشینه

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

نکته مهم

شما ممکن است بسته به نوع محیط آموزشی علاوه بر مدارک فوق به مدارک دیگری نیز نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر قصد تحصیل رایگان در کانادا در مقطع دبیرستان را دارید، قاعدتاً باید مدارک مربوط به وجود قیم برای افراد زیر هجده سال نیز ارائه شود. علاوه بر این، دانش‌ آموزان متقاضی باید رسید مربوط به پرداخت هزینه‌ های ابتدایی مدرسه را نیز به همراه داشته باشند.

در برخی از موارد، دانشگاه‌ ها یا سایر مؤسسات آموزشی از شما درخواست می‌کنند که مدرک مربوط به زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (در برخی از استان‌های کشور کانادا) را به آن‌ها ارائه کنید. این مدارک باید به صورت اصل در اختیار مؤسسه مربوطه قرار بگیرند. اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل در ایالت کبک کانادا زندگی کنید، نیاز به تهیه یک نامه با نام CAQ دارید که در آن کلیه اطلاعات مورد نیاز در مورد شما به ارگان‌های دولتی این استان ارسال می‌شود.

به یاد داشته باشید که تحصیل رایگان در کانادا به دو شکل صورت می‌گیرد. در برخی از موارد، دانشگاه یا محل آموزشی که درخواست شما را پذیرفته است، کلیه هزینه‌های زندگی شما را پوشش می‌دهد. این امر با پرداخت مقدار مشخصی کمک هزینه تحصیلی انجام می‌گیرد.

حالت دوم مربوط به شرایطی است که دانشگاه یا مؤسسه مورد نظر تنها عهده‌ دار هزینه‌ های آموزشی شما خواهد بود. در این شرایط، پرداخت هزینه‌های مسکن یا خوراک و پوشاک به عهده خود فرد است. متأسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به این مورد اقدام به ارسال درخواست می‌کنند و در نهایت، با مشکلات زیادی روبه‌ رو می‌شوند.

موقعیت کار پس از تحصیل در کانادا 

مورد دیگری که باید در زمینه تحصیل رایگان در کانادا به آن اشاره کنیم، شرایط مربوط به کسب یک موقعیت شغلی مناسب است. بسیاری از دانشجویان قصد دارند پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه‌‌های مختلف به سراغ پیدا کردن کار در کانادا بروند و در نهایت، ویزای تحصیل رایگان کانادا را به یک ویزای کاری تبدیل کنند. قاعدتاً با تمدید این نوع ویزا می‌توان پس از یک بازه زمانی محدود، اقامت دائم کانادا را به دست آورد که خود یک مزیت بی‌ نظیر است.

یافتن موقعیت شغلی مناسب برای هر فرد رابطه مستقیمی با رشته تحصیلی او دارد. طبیعتاً هرچه تقاضا برای رشته تحصیلی شما در کانادا بیشتر باشد، احتمالاً با سرعت بیشتری به یک موقعیت شغلی قابل قبول با میزان درآمد بالا دست می‌یابید. به عنوان مثال، به دلیل این که تقاضا برای پزشک در کشور کانادا بالا است، افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، به راحتی پس از پایان تحصیلات خود در این کشور استخدام می‌شوند.

خوشبختانه باید بیان کنیم که اکثر دانشجویان خارجی حاضر در کانادا می‌توانند بعد از فارغ‌ التحصیلی یک موقعیت شغلی مناسب را پیدا کنند. توجه داشته باشید که حتی در زمان درخواست برای جاب آفر یا پیشنهاد کاری، پیشنهاد شما به عنوان فردی که در کانادا تحصیل کرده است، نسبت به سایر متقاضیان خارجی در اولویت قرار می‌گیرد. این امر یکی دیگر از مزایای تحصیل رایگان در کانادا به شمار می‌آید که کمتر کسی به آن توجه می‌‌کند. در صورت دریافت ویزای کاری، روند کسب اقامت برایتان تسهیل می‌شود.

موقعیت کار پس از تحصیل در کانادا 

نحوه دریافت ویزای دانشجویی کانادا

دریافت پاسخ مثبت برای تحصیل رایگان در کشور کانادا از سوی دانشگاه یا موسسه‌های آموزشی مختلف تنها آغاز راه شما است. پس از این مرحله، نوبت به دریافت ویزای دانشجویی می‌رسد که خود دارای مراحل گوناگونی همچون ارائه مدارک، بررسی سوابق تحصیلی، مراجعه به سفارت و … است. با انتخاب یک مؤسسه مهاجرتی مجرب می‌توانید چنین گام‌هایی را با سرعت مناسبی طی کنید. ویزای دانشجویی در واقع همان ویزای تحصیلی به شمار می‌آید که به صورت اختصاصی برای دانشجویان صادر می‌شود.

توجه داشته باشید که دریافت ویزای دانشجویی امری پیچیده است. از این رو، نباید در طول مسیر ناامید شوید. شما نیز می‌توانید مانند طیف انبوهی از دانشجویان ایرانی که تحصیل رایگان در کانادا را انتخاب کرده‌اند، مسیر آموزشی خود را به طور کامل تغییر دهید. هرمس اپلای یاور اصلی شما در این زمینه است.

تحصیل در مدارس کانادا برای مهاجران

تحصیل در مدارس کانادا

دولت کانادا اعلام کرد که در سال گذشته (۲۰۲۱) تعداد ۶۳۹۰۵ ویزای دانش آموزی برای دانش آموزان خارجی صادر کرده است که بخش قابل توجهی از این آمار مختص دانش آموزان ایرانی می باشد.

سخن آخر

کانادا همواره به عنوان یکی از بهترین کشورها در قاره آمریکا برای ادامه تحصیل شناخته می‌شود. مراکز علمی این کشور در سطوح مختلف جزء بهترین‌های جهان هستند و دانشجویان این مراکز می‌توانند تجربه لذت‌ بخش حضور در پیشرفته‌ ترین دانشگاه‌ های دنیا را کسب کنند.

تحصیل رایگان در کانادا امکان‌ پذیر است، البته به شرطی که روند قانونی و مناسبی را در پیش بگیرید. کارشناسان هرمس اپلای با سال‌ها تجربه در زمینه یاری رساندن به متقاضیان مفتخر هستند تا شما را در این رابطه یاری کنند. هرمس اپلای بهترین انتخاب برای افرادی است که به دنبال بهترین‌ و معتبرترین مراکز مهاجرتی هستند و می‌خواهند پس از پایان تحصیلات به حضور خود در خاک کشور کانادا ادامه دهند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
برای تحصیل رایگان در کانادا چه باید کرد؟
از آنجایی که هیچ کالجی در کشور کانادا بصورت رایگان نمیباشد برای این موضوع تنها یک راه حل وجود دارد آن هم این است که بورسیه تحصیلی این کشور را بدست آورید تا بتوانید بطور کامل هزینه های تحصیل و اقامتی خود را پوشش دهید.
آیا پس از اتمام مدت ویزای دانشجویی خود در کانادا برای تمدید آن میتوان اقدام کرد؟
بله، شما میتوانید اگر قصد ادامه تحصیل را دارید درخواست تجدید ویزا از داخل کانادا را داشته باشید.
برای ویزای دانشجویی در کشور کانادا داشتن مدرک زبان الزامی میباشد؟
بله، شما میبایست یکی از دو مدرک آیلتس یا تافل را داشته باشید و اگر نمره بسیار بالایی در مدرک زبان خود داشته باشید احتمال برخورداری از مزیت تحصیل رایگان را خواهید داشت.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای