مدارک موردنیاز تحصیل کارشناسی در ترکیه ۲۰۲۳

مدارک موردنیاز تحصیل کارشناسی در ترکیه 2023

کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای شناخته شده در زمینه های گوناگون از جمله در زمینه تحصیل کارشناسی در ترکیه، برای دانشجویان سراسر جهان می باشد. به طور کلی سیستم آموزشی کشور ترکیه برگرفته از سیستم آموزشی اروپایی بوده و به همین دلیل مقصد قابل توجهی برای ادامه تحصیل در بین دانشجویان، از جمله دانشجویان ایرانی می باشد. یکی از مقاطع پرمتقاضی، کارشناسی در ترکیه می باشد. به همین دلیل ما در این مقاله تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه را شرح داده ایم. برای آگاهی از هزینه ها و شرایط با ما همراه باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

زبان رسمی این کشور ترکی استانبولی می باشد ولی زبان تحصیل در این کشور هم انگلیسی هم ترکی است. دوره لیسانس در ترکیه ۴ ساله می باشد و پس از اتمام این مدت می توانید مدرک خود را دریافت کنید.

از آنجایی که اکثر دوره ها در کشور ترکیه به زبان ترکی می باشد لذا شما هنگام ثبت نام می بایست مدارکی دال بر تلسط بر زبان ترکی ارائه دهید. شهریه دانشگاه های ترکیه با توجه به دانشگاه و شهر متفاوت می باشد و شما موظف می باشید هر ترم آن را پرداخت کنید.

هر دانشگاهی آزمون ورودی یا همان YOS مرتبط با خود را دارد که نمره قبولی در آن شرط اصلی ورود به دانشگاه ها می باشد. اعتبار این آزمون دو سال می باشد و هیچ محدودیتی در تعداد آزمون ثبت نامی وجود ندارد. این آزمون شامل دروس پایه است و بعد از قبولی می توانید وارد دانشگاه های دولتی و نیمه خصوصی و یا خصوصی شود.

 

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین مراحلی که پیش روی متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه وجود دارد این است که فرد متقاضی باید یک سری مدارک را برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور ارسال کند. کارشناسان امور آموزش دانشگاه‌های ترکیه مدارک ارسال شده به آن‌ها را موردمطالعه قرار می‌دهند و درصورتی‌که تأیید شوند، به شما اجازه تحصیل در این دانشگاه‌ها را خواهند داد.

برای تحصیل در دوره کارشناسی در ترکیه، معمولاً باید مدارکی ارائه دهید که شامل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه مورد نظر، کپی از پاسپورت، گواهی تحصیلی و مدارک تایید شده مربوط به مدارک تحصیلی قبلی شما باشد. همچنین  برای تحصیل کارشناسی در ترکیه معمولاً لازم است تا شما مدارکی مانند رزومه، نامه توصیه‌نامه از معلم یا استاد قبلی و گاهاً نمرات زبان انگلیسی یا ترکیه‌ای خود را نیز ارائه کنید. این مدارک برای تحصیل در دوره کارشناسی در ترکیه اساسی و ضروری هستند.

ازاین‌رو جمع‌آوری چنین مدارکی بسیار مهم بوده و باید بدانید که اگر مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه را به‌صورت دقیق و کامل گردآوری نکنید، احتمال رد شدن درخواست شما وجود دارد. از مهم‌ترین مدارکی که برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ترکیه لازم است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه
مدار کارشناسی در ترکیه نسبت به دانشگاه ها میتواند متفاوت باشد.

• ارائه فرم درخواست پذیرش
• ارائه مدرک دیپلم دبیرستان که توسط مدرسه شما مورد تأیید واقع شده است.
• رونوشت از سوابق تحصیلی
• ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا ترکی
• ارائه انگیزه نامه
• ارائه رسید پرداخت هزینه‌های تحصیلی دانشگاه
• ارائه مدرک تمکن مالی که نشان دهد شما در زمان تحصیل در این کشور، تمکن مالی کافی را دارید.

البته باید اشاره کرد که بسته به رشته تحصیلی و دانشگاهی که قصد پذیرش آن را دارید، این مدارک می‌توانند متفاوت باشند اما به‌صورت کلی مهم‌ترین مدارکی که تمامی دانشگاه‌های ترکیه‌ای برای تحصیل در مقطع کارشناسی از شما درخواست خواهند کرد، همین مدارک اشاره شده در قسمت بالا خواهد بود. برای اطلاع دقیق از مدارک لازم، می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنید.

ارائه درخواست و پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

آن دسته از متقاضیانی که قصد تحصیل کارشناسی در ترکیه را دارند، باید بعد از جمع‌آوری مدارک خود، درخواست پذیرش از دانشگاه موردنظر خود را ارائه کنند. توجه داشته باشید که حتی در صورت درخواست آنلاین نیز باید مدارک خودتان را قبل از پایان مهلت ثبت‌نام به دانشگاه‌های ترکیه‌ای ارسال کنید. همچنین اگر دانشگاه موردنظر شما آزمون‌های ورودی و یا مصاحبه‌ای را مدنظر داشته باشد، برای شرکت در آن‌ها نیاز است تا به کشور ترکیه سفر کنید.

زمان درخواست برای تحصیل کارشناسی در ترکیه اواسط آگوست خواهد بود و شما موظف هستید تا قبل از پایان یافتن این مهلت، تمامی مدارک لازم را به دانشگاه ارسال کرده باشید.

ارائه درخواست و پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه
با ارسال درخواست به دانشگاه‌های ترکیه، ابتدا بایستی بر روی انتخاب برنامه و دانشگاه متمرکز شوید.

درخواست ویزای دانشجویی ترکیه

اکثر دانشجویانی که قصد تحصیل کارشناسی در ترکیه را دارند، باید برای سفر به ترکیه و رفتن به دانشگاه‌های این کشور، ویزای دانشجویی ترکیه را دریافت کنند. خبر خوش برای این دسته از متقاضیان آن است که پروسه دریافت ویزای دانشجویی ترکیه بسیار ساده و راحت خواهد بود. در مرحله اول شما باید پذیرش یکی از دانشگاه‌های کشور ترکیه را دریافت کنید.

سپس برای دریافت نوبت از سفارت ترکیه در ایران، اقدامات لازم را انجام دهید. بعدازاین یک فرم درخواست ویزای دانشجویی وجود دارد که فرد متقاضی باید آن را دریافت کرده و به‌صورت کامل و صحیح، تکمیل کند. سپس زمانی که نوبت مراجعه حضوری به سفارت ترکیه به شما رسید، باید با در دست ‌داشتن نامه پذیرش دانشگاه، به همراه فرم درخواست، چند قطعه عکس و مدارک هویتی خود، در سفارت حضور پیدا کنید.

در این جا یک مصاحبه حضوری کوتاه برای آشنایی با شما و هدف شما از تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه انجام می‌شود و درصورتی‌که مشکلی در پرونده شما وجود نداشته باشد و شما تمامی مدارک را به‌صورت کامل جمع‌آوری کرده باشید، ویزای دانشجویی شما برای تحصیل کارشناسی در ترکیه صادر خواهد شد. صدور این ویزا نهایتاً ۸ هفته به طول خواهد انجامید.

همچنین به یاد داشته باشید که بعد از ورود به کشور ترکیه باید سریعاً خودتان را به پلیس محلی این کشور معرفی کرده و برای دریافت اقامت ترکیه به اداره مهاجرت رفته و مراحل قانونی آن را طی کنید.

مهم ترین دانشگاه های کشور ترکیه

کشور ترکیه بیش از ۲۰۰ دانشگاه معتبر در خود جای‌داده است که اکثر آن‌ها دولتی بوده و توسط خود دولت به‌صورت مستقیم نظارت می‌شوند. با اینکه دانشگاه‌های قدیمی و با قدمتی در این کشور وجود دارد، اما اکثر دانشگاه‌های ترکیه نسبتاً جوان هستند. تا قبل از سال ۱۹۷۰ تنها ۸ مؤسسه دولتی در این کشور وجود داشت که بعد از اولین دانشگاه خصوص ترکیه با نام دانشگاه بیلکنت در سال ۱۹۸۴ افتتاح شد.

دانشگاه‌های ترکیه برنامه‌های تحصیلی خودشان را مطابق با برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های اروپایی ارائه می‌کنند و به همین دلیل تحصیل کارشناسی در ترکیه می‌تواند بسیار مفید و جذاب باشد. از سوی دیگر برخی از دانشگاه‌های این کشور پیرو برنامه مبادلات دانشجویی بوده و امکان تحصیل در دانشگاه‌های برتر را برای دانشجویان خودشان فراهم می‌کنند.

کشور ترکیه از نظر داشتن برترین دانشگاه‌های جهان و سیستم آموزشی در رتبه ۴۳ جهان قرار گرفته است. از مهم‌ترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل کارشناسی در این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهم ترین دانشگاه های کشور ترکیه
ترکیه با داشتن دانشگاه‌های برجسته‌ای شناخته می‌شود که از لحاظ آموزشی و تحقیقاتی بسیار معتبرند.

دانشگاه کوچ

این دانشگاه در سال ۱۹۹۳ و در شهر استانبول تأسیس شد و به‌عنوان یکی از برترین مؤسسه‌های آموزش عالی در ترکیه شناخته می‌شود. این دانشگاه دارای ۲۲ دوره کارشناسی، ۳۲ دوره کارشناسی ارشد و ۱۸ برنامه دکتر بوده و می‌تواند تجربه یادگیری بین‌المللی را در اختیار حدود ۵۵۰۰ دانشجو خودش قرار دهد.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت که در رتبه‌بندی QS در سال 2023 رتبه 502 را از آن خودش کرده، به معنای شهر یادگیری و علم است. این دانشگاه خصوصی امکان تحصیل کارشناسی در ترکیه را برای دانشجویان خودش فراهم می‌کند. جالب است بدانید که دانشگاه بیلکنت در سال 1984 افتتاح شد و یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی در کشور ترکیه را در خود جای‌ داده است.

دانشگاه سابانجی

یکی دیگر از دانشگاه کشور ترکیه که در شهر استانبول واقع شده، دانشگاه سابانجی است که در پاییز سال ۱۹۹۹ تأسیس شده است. این دانشگاه جوان در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ دانشجو را در خود جای ‌داده و جالب است بدانید که نزدیک به ۴۲ درصد از این دانشجویان از بورسیه‌های تحصیلی مختلف این دانشگاه استفاده می‌کنند.

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) در شهر آنکارا واقع شده است و تاریخ تأسیس آن به سال 1956 برمی‌گردد. امروزه این دانشگاه در حدود 31000 دانشجو را در خود جای‌داده است که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. از آن جایی که تقاضا برای ورود به این دانشگاه بسیار زیاد است، دانشگاه فنی خاورمیانه هرسال تنها 1.5 درصد از دانشجویان برتری که به آن درخواست می‌دهند را پذیرش می‌کند. از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این دانشگاه امکان تحصیل به زبان انگلیسی است.

دانشگاه بوغازیچی

این دانشگاه در سال ۱۸۶۳ و با نام کالج رابرت تأسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از خاک آمریکا تأسیس می‌شد. این دانشگاه در شهر استانبول و نزدیک به یک قلعه تاریخی بنا شده است و دارای مناظر بسیار چشم‌نواز و دیدنی است. این دانشگاه امکان تحصیل کارشناسی در ترکیه را به زبان انگلیسی مهیا کرده و سیستم آموزشی آن منطبق بر سیستم آموزش عالی آمریکا است.

دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین مؤسسه‌های آموزش عالی در ترکیه است که در سال ۱۷۳۳ تأسیس شده است. دانشگاه فنی استانبول در حدود ۳۶۰۰۰ دانشجو دارد که از این میان ۲۳۰۰۰ نفر آن‌ها دانشجو مقطع کارشناسی هستند. از برترین رشته‌های برای تحصیل کارشناسی در ترکیه و در دانشگاه فنی استانبول می‌توان به مهندسی معدن، مهندسی عمران، علوم زمین و دریا، مهندسی برق، مهندسی شیمی، معماری و مطالعات محیطی اشاره کرد.

هزینه های تحصیل کارشناسی در ترکیه

به طور کلی هزینه های تحصیلی در مقطع کارشناسی در بین رشته ها ، متفاوت بوده و معمولا رشته های شاخه علوم انسانی کمتر از رشته های فنی و مهندسی و پزشکی  هزینه دارند . معمولا هزینه تحصیل در این دوره  حدود 240 تا 750 دلار در سال (زبان تدریس ترکی )- 450 تا 1,500 دلار در سال (زبان تدریس انگلیسی) میباشد .

برخی از محبوب ترین رشته های مورد مطالعه مقطع کارشناسی در کشور ترکیه

📌 کسب و کار و مدیریت

📌 حسابداری

📌 بانکداری و مالی

📌 روانشناسی

📌 مهندسی  مکانیک

📌 اقتصاد

📌 فناوری اطلاعات

📌 علوم سیاسی

📌 روابط بین المللی

📌 سیستم های اطلاعاتی

📌 تجارت بین المللی

📌 مهندسی معدن

📌 گردشگری و مهمانداری

📌 مدیریت

برخی از محبوب ترین رشته های مورد مطالعه مقطع کارشناسی در کشور ترکیه
میزان محبوبیت رشته‌های دانشگاهی در ترکیه ممکن است تغییر کند.

مزایای تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه

📌 اعتبار بین المللی مدارک دانشگاه های ترکیه

📌 امکان اخذ اقامت ترکیه

📌 مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیلی

📌 امکان کار درحین تحصیل

📌 سطح آموزشی بالا

📌 آموزش به زبان انگلیسی و زبان ترکی

📌 آوردن فرصت های شغلی فراوان با توجه به تخصص

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

📌 داشتن گواهی پایان دوره تحصیلی دبیرستان به همراه ترجمه

📌 داشتن شرایط مالی مناسب

📌 ارائه مدرک زبان انگلیسی یا شرکت در آزمون زبان ترکی

📌 شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های مورد نظر و کسب نمره‌ قابل قبول

📌 تکمیل فرم درخواست تحصیلی دانشگاه

اعزام دانشجو به ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه با توجه به سیاست های دولت ترکیه در سال های اخیر افزایش یافته است. به عنوان یک دانشجو در ترکیه شما فرصت بزرگی برای آشنایی با فرهنگ فنی و تحصیل در یکی از پایدارترین کشور های جهان را خواهید داشت.

سخن پایانی

از جمله انگیزه های دانشجویان برای ادامه تحصیل در ترکیه، داشتن فرصتی برای تحصیل نسبتاً کم هزینه و با کیفیت، دریافت کمک هزینه تحصیلی شامل پرداخت هزینه های مسکن و هزینه های تحصیل، بیمه درمانی و هزینه های سفر می باشد. پس از دبیرستان، دانش آموزان فرصت دارند تا در امتحان ورودی دانشگاه ها شرکت کرده و نمره قبولی را به دست آورند. دانشگاه ها در آنکارا، استانبول و ازمیر، و کالج های ترکیه متعهد به ارائه یک تجربه آموزشی جامع هستند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
مهم ترین دانشگاه های کشور ترکیه ؟
دانشگاه کوچ دانشگاه بیلکنت دانشگاه سابانجی دانشگاه فنی خاورمیانه دانشگاه بوغازیچی دانشگاه فنی استانبول
مزایای تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه؟
اعتبار بین المللی مدارک دانشگاه های ترکیه امکان اخذ اقامت ترکیه مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیلی امکان کار درحین تحصیل سطح آموزشی بالا آموزش به زبان انگلیسی و زبان ترکی آوردن فرصت های شغلی فراوان با توجه به تخصص
مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه ؟
داشتن گواهی پایان دوره تحصیلی دبیرستان به همراه ترجمه داشتن شرایط مالی مناسب ارائه مدرک زبان انگلیسی یا شرکت در آزمون زبان ترکی شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های مورد نظر و کسب نمره‌ قابل قبول تکمیل فرم درخواست تحصیلی دانشگاه
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای