ثبت شرکت در کانادا

ثبت شرکت در کانادا

اگر قصد ثبت شرکت در کانادا دارید به عنوان شهروند غیر کانادایی لازم است نکات زیادی را در مورد انواع کسب و کار در این کشور بدانید. با ما همراه باشید تا با بخش کوچکی از اقداماتی که برای آغاز کسب و کار موفق در کانادا لازم است انجام دهید آشنا شوید.

اگر اولین بارتان نیست که شرکت ثبت می‌کنید و پیش‌تر این مراحل را طی کردید برای بار دوم بخش زیادی از کارها کاهش خواهد یافت و هزینه‌ها کم خواهد شد. اگر پیش‌تر در هر کجای جهان شرکت ثبت کرده باشید، برای ثبت شرکت در کانادا بهتر است ثبت Extra-Provincial یا ثبت شرکت فرااستانی را انجام دهید. این شیوه ثبت شرکت هم برای شهروندان خارجی و هم شهروندان کانادایی برای ثبت شرکت ایده‌آل است.

برای آنکه بتوانید شرکت فرا استانی ثبت کنید لازم است یک نفر را به عنوان نماینده با سنی بالاتر از ۱۸ سال که به طور مثال در شهر انتاریو سکونت داشته باشد معرفی کنید یا شرکتی در انتاریو به عنوان نماینده داشته باشید. توجه داشته باشید که انتاریو به عنوان مثال گفته شد. هر استان دیگری نیز می‌تواند جای این استان قرار بگیرد و اغلب الزامات مشترکی دارد. برای شروع به کار باید استان مورد نظر خود را ثبت کنید، الزامات و قوانین را مطالعه کنید. اگر قصد داشته باشید در دو استان شرکت ثبت کنید باید این فرایند را برای دو استان انجام دهید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

ثبت شرکت در کانادا برای غیرکانادایی‌ ها

اگر کانادایی نیستید و می خواهید در کانادا کمپانی ثبت کنید و در کشور خود شرکتی ثبت نکرده‎‌اید چند راهکار برای باز کردن یک کسب و کار در کانادا وجود دارد.

ثبت شرکت در کانادا برای غیرکانادایی‌ ها

اولین گام مراجعه به اداره مهاجرت است

اگر هم قصد ثبت شرکت در کانادا دارید و هم می‌خواهید در کانادا زندگی کنید لازم است درخواست مهاجرت به کانادا را ثبت کنید که این تنها راهی است که امکان زندگی و کار را در کانادا فراهم می‌کند.

اگر به اطلاعات مربوط به اداره مهاجرت کانادا نگاه کنید متوجه خواهید شد که دو نوع مهاجرت تجاری وجود دارد. ویزای اول مربوط به کارآفرینان است و ویزای دوم موقعیت‌های شغلی است که برای دو مورد می‌توان در اداره مهاجرت درخواست ثبت کرد و در صورت قبولی به کار و زندگی در کانادا مشغول شد.

 

شرایط آمدن به کانادا به عنوان فردی کارآمد برای تصاحب موقعیت‌های شغلی:

  • تجربه مربوط به فعالیت های فرهنگی و یا ورزشی
  • تجربه در مدیریت مزرعه و قصد کار در مزرعه و بخش کشاورزی
  • سایر عوامل موثر بر درخواست شما برای رفتن به کانادا به عنوان فردی که کار می کند عبارتند از تحصیلات، سن، سازگاری و توانایی های زبان؛ در واقع باید باید قادر به گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن انگلیسی یا فرانسوی باشید تا اجازه کار یا اقامت در کانادا را پیدا کنید.

شرایط آمدن به کانادا به عنوان فردی کارآمد

ثبت شرکت در کانادا بدون نیاز به اقامت

اگر قصد اقامت در کانادا ندارید و می‌خواهید کسب و کار خود را در این کشور ثبت کنید اولین گام شناخت کامل قوانین است. در این مورد قوانین از استان به استان متفاوت است. اینکه چه کاری را در چه استانی می‌توان ثبت کرد را باید با تحقیق پیش از هر اقدامی بدانید تا تصمیم درست بگیرید.

به عنوان مثال، در حال حاضر، استان بریتیش کلمبیا (B.C.) دارای قوانین انعطاف پذیر تری در مورد ثبت شرکت برای افراد غیر مقیم است. در این استان، هرکسی می تواند یک شرکت خصوصی یا مشارکتی را شروع کند مهم نیست که شهروند کانادا باشد یا خیر.

برای شروع کسب و کار در B.C. شما باید:

  • ✔ یک آدرس فیزیکی واقعی برای کسب و کار خود داشته باشید ( آدرس پستی)
  • ✔ مجوز کار از اداره مهاجرت کانادا
  • ✔ درخواست برای سرمایه گذاری در کانادا (قانون کانادا برای سرمایه گذاری عنوان می‌کند که ” غیر کانادایی‌هایی که برای ثبت شرکت در کانادا اقدام می‌کنند می‌بایست برنامه مدون خود را برای کسب و کار ارائه کنند تا مجوز سرمایه گذاری صادر شود”

 

از این مرحله به بعد وارد فرآیند ثبت شرکت در کانادا خواهید شد:

برخی از شرکت‌ها نیاز است که حتما شهروندان کانادایی برای ثبت این شرکت‌ها حضور داشته باشند. بدیهی است که برای این موارد یا باید مهاجرت کنید یا شهروند کانادا باشید.

“حداقل ۲۵ درصد از مدیران باید کانادایی ها باشند. اگر تعداد اعضا کمتر باشد مثلا ۴ نفر باشد حداقل ۱ از ۴ نفر باید کانادایی باشند.”

اگر شرکتی که تاسیس می‌کنید به صورت مشارکتی است باید تصمیم بگیرید که آیا قصد تجارت به صورت استانی یا فدرال دارید یا خیر.

راهی وجود ندارد که بدون داشتن یک یا چند کانادایی در این کشور بتوان برای ثبت شرکت در کانادا اقدام کرد.

مزایا و معایب ثبت شرکت در کانادا

ثبت شرکت در کانادا مزایا و معایبی با خود به همرا دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت در کانادا عبارتند از:

  • سرعت بالای رسیدگی به پرونده‌های درخواست ثبت شرکت
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان
  • امکان انتقال سرمایه به کانادا به‌صورت قانونی
  • امکان تغییر نوع کاربری شرکت یا کسب‌وکار
  • عدم وجود محدودیت ثبت شرکت فقط در یک استان خاص
  • عدم ضرورت داشتن تحصیلات دانشگاهی ولی امتیاز داشتن آن
  • ضروری نبودن تطابق مدرک تحصیلی با سوابق شغلی
  • فراهم شدن تحصیل رایگان برای فرزندان زیر ۱۸ سال
  • بیمه درمانی تکمیلی برای همه اعضای تحت تکفل صاحب شرکت
  • امکان دریافت اقامت دائم کانادا
  • امنیت بالا و ریسک‌پذیری پائین در سرمایه‌گذاری

ثبت شرکت در کانادا معایبی هم دارد. ضرورت آشنایی به زبان فرانسه برای ثبت شرکت در برخی از استان‌های کانادا یا هزینه‌های زیاد برای ثبت برخی از شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های سهامی، برخی از این معایب هستند. هم‌چنین، به این نکته توجه داشته باشید که ثبت شرکت در کانادا برای شرکت‌های سهامی فقط محدود به سطح استانی است. به بیان دیگر، نمی‌توان در سطح فدرال برای ثبت این نوع شرکت‌ها اقدام کرد.

مزایا و معایب ثبت شرکت در کانادا
ثبت شرکت در کانادا

ثبت شرکت در کانادا در سطح فدرال و استانی

ثبت شرکت در کانادا در دو سطح فدرال و استانی انجام می‌شود. شرکت‌هایی که در سطح فدرال فعالیت دارند، می‌توانند در همه استان‌های کشور کانادا فعالیت تجاری داشته باشند. هم‌چنین فعالیت‌های تجاری بین‌المللی برای این کشورها آسان‌تر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که امکان فعالیت شرکت‌های سهامی در سطح فدرال وجود ندارد. این شرکت‌ها محدود به استانی هستند که شرکت مزبور در آن ثبت‌شده است.

ثبت شرکت در کانادا در سطح استانی به این معنی می‌باشد که شرکت موردنظر تنها اجازه فعالیت تجاری در همان استان را دارد. فعالیت تجاری در خارج از کانادا برای این نوع شرکت‌ها ممنوع می‌باشد. میزان سرمایه اولیه موردنیاز برای این نوع شرکت‌ها معمولاً کمتر است که به حوزه فعالیت و بزرگی شرکت بستگی دارد.

ثبت شرکت در کانادا و نرخ‌های مالیاتی

شرکت‌هایی که در کانادا ثبت و راه‌اندازی می‌شوند، باید سالیانه مبلغی را به‌عنوان مالیات بپردازند. با این حال، میزان این مالیات در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا بالا نیست. نرخ مالیات خالص شرکت‌های تازه ثبت‌شده در کانادا، به‌طور متوسط ۱۵% اعلام‌شده است. این نرخ، کمترین میزان مالیات برای شرکت‌های نوپا می‌باشد.

مالیات شرکت‌های ثبت‌شده در کانادا، انواع مختلفی دارد که به نوع تجارت و فدرال یا استانی بودن آن بستگی دارد.

هزینه ثبت شرکت در کانادا

میزان سرمایه اولیه موردنیاز برای ثبت شرکت در کانادا متفاوت است. این رقم به استانی که متقاضی، قصد ثبت شرکت در آنجا را دارد، وابسته است. برای نمونه، برای سرمایه‌گذاری در استان بریتیش کلمبیا به سرمایه اولیه‌ای در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار کانادا نیاز است. هم‌چنین صاحب شرکت باید دست‌کم یک شهروند یا مقیم کانادایی را در شرکت خود استخدام کند.

معمولاً برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا شرکت در کانادا، به سرمایه‌ای در حدود ۷۰ تا ۲۰۰ هزار دلار کانادا نیاز است. البته مبلغ سرمایه موردنیاز، به نوع شرکت و بزرگی آن نیز بستگی زیادی دارد.

علاوه بر سرمایه اولیه برای ثبت شرکت در کانادا در صورتی که متقاضی مایل به فعالیت در یکی از استان‌های کشور کانادا باشد، باید کارمزد ثبت شرکت در استان‌ها را هم بپردازد. این کارمزد در استان‌های مختلف این کشور متفاوت است. اما در مجموع باید مبلغی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ دلار کانادا برای آن درنظر گرفته شود.

این کارمزد شامل کارمزد تشکیل پرونده و کارمزد جستجوی نام شرکت است. برای ثبت شرکت فدرال در کانادا، کارمزد تشکیل پرونده گرفته نمی‌شود. فقط یک کارمزد ۷۵ دلاری برای جستجوی نام شرکت تعیین‌شده‌ است.

برای ثبت شرکت در انتاریو، مبلغ ۳۰۰ دلار کانادا برای تشکیل پرونده و ۷۵ دلار برای جستجوی نام شرکت باید پرداخت شود.

کارمزد تشکیل پرونده در استان‌های بریتیش کلمبیا، کبک، آلبرتا و نووا اسکوشیا، به‌ترتیب ۳۵۰، ۳۲۶، ۴۵۰ و ۳۳۶ دلار کانادا است. کارمزد جستجوی نام شرکت در هر یک از این استان‌ها متفاوت می‌باشد و مبلغی بین ۲۲ تا ۷۵ دلار کانادا است.

هزینه ثبت شرکت در کانادا

ثبت شرکت در کانادا با برنامه owner operator

برنامه owner operator مخصوص افرادی می‌باشد که در حوزه راه‌اندازی شرکت یا موسسات تجاری و اداره کردن آن تجربه دارند. در این شیوه، صاحبان شرکت‌ها یا کسب‌وکارهای خارجی با استفاده از برنامه مهاجرتی نیروی کار خارجی موقت فدرال، شرکت یا کسب‌وکار جدید در کانادا راه‌اندازی می‌نمایند. سپس اعلام می‌کنند که برای مدیریت شرکت یا کسب‌وکار راه‌اندازی شده باید در کانادا حضورداشته باشند. در نتیجه از این طریق، ویزا و مجوز کار موقت در کانادا را کسب می‌کنند.

برای برنامه owner operator، متقاضی ثبت شرکت در کانادا نیاز به دریافت LMIA دارد. شرکت موردنظر باید در زمان اقدام، حداقل شش ماه فعال بوده باشد. هم‌چنین صاحب شرکت به‌صورت حضوری بر روند کار شرکت نظارت و مدیریت داشته باشد.

خرید شرکت یا راه‌اندازی شرکت در این روش، به حداقل صدهزار دلار کانادا نیاز دارد. داشتن طرح تجاری موجه برای شرکت جزو ملزومات استفاده از برنامه owner operator می‌باشد.

LMIA به معنای ارزیابی اثرگذاری بر بازار کانادا است. این مدرک توسط سازمان کار و امور توسعه انسانی کانادا برای افرادی که قصد کار در کانادا (زیر نظر کارفرمای کانادایی) یا راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل در این کشور را دارند، صادر می‌شود. مجوز کار نیز برای کسانی صادر می‌گردد که نامه LMIA آن‌ها نشان دهد ورود آن‌ها به بازار کار کانادا، اثر خنثی یا مثبتی بر روی این بازار دارد.

طرح تجاری برای ثبت شرکت در کانادا

برای ثبت شرکت در کانادا داشتن یک طرح تجاری موجه اهمیت زیادی دارد. طرح تجاری، اهداف و مسیر رسیدن به این اهداف را به‌صورت خلاصه بیان می‌کند. هم‌چنین در طرح تجاری، منابع مالی و حامیان شرکت و میزان سرمایه‌گذاری هر یک از شرکا مشخص می‌شود.

طرح تجاری که برای ثبت شرکت در کانادا عرضه می‌شود، مختص به شرکتی است که فرد یا افراد متقاضی قصد راه‌اندازی آن را دارند. طرح تجاری باید روشن و بدون ابهام باشد. اجزاء تشکیل‌دهنده یک طرح تجاری موجه که باید به‌دقت نوشته شوند عبارتند از:

  • فهرست مندرجات
  • خلاصه اجرایی
  • ایده و مدل کسب‌وکار
  • تحلیل بازار
  • تحلیل رقبا
  • بررسی نقاط قوت و ضعف طرح تجاری
  • روش‌های بازاریابی و استراتژی‌های فروش
  • استراتژی عملیاتی
  • ساختار مدیریتی
  • روش‌ها و زمان هر یک از مراحل راه‌اندازی شرکت
  • مدل تامین مالی شرکت

ساختار شرکت‌ های تجاری در کانادا

برای کسانی که قصد ثبت شرکت در کانادا را دارند، سه گزینه وجود دارد:

۱. شرکت‌های سهامی (با مسئولیت محدود )

برای ثبت این نوع شرکت در کانادا، به حداقل دو عضو نیاز است. ثبت شرکت در کانادا از طریق مشارکتی، مانند شرکت‌های سهامی عام یا خاص در ایران می‌باشد و اگر شرکت دچار ورشکستگی شود، صاحبانش ورشکسته تلقی نمی‌گردند. در واقع، درصورت ورشکستگی شرکت، هر یک از اعضا فقط به میزان سرمایه‌ای که وارد شرکت کرده‌اند، متضرر می‌شوند. هم‌چنین ثبت و راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی در کانادا به سرمایه زیادی نیاز دارد.

۲. شرکت‌های با مالکیت یگانه یا انفرادی

این نوع شرکت را می‌توان به نام یک نفر ثبت کرد. از آن‌جا که در این روش یک نفر صاحب شرکت تلقی می‌شود، درآمد شرکت با درآمد شخصی فرد جمع می‌گردد. در نتیجه، شخص در قبال سود و زیان شرکت مسئولیت کامل دارد. اگر شرکت دچار ورشکستگی شود، احتمال این هست که صاحب شرکت کل دارایی خود را از دست بدهد. ثبت شرکت در کانادا برای این نوع شرکت‌ها، هزینه کمتری نسبت به شرکت‌های مشارکتی دارد.

این نوع شرکت‌ها، به‌واسطه ریسک‌پذیری بالاتر در مقایسه با شرکت‌های دیگر، شانس زیادی در دریافت حمایت مالی از بانک‌ها و موسسات مالی کانادایی ندارند.

۳. شرکت‌های شراکتی

در این نوع شرکت دو یا چند نفر باهم شریک می‌شوند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند. سود و زیان این شرکت، مابین شرکا تقسیم می‌شود. به همین دلیل مسائل حقوقی مربوط به این نوع شرکت‌ها در مقایسه با دو نوع شرکت دیگر پیچیده‌تر است.

مشابه با شرکت‌هایی که در ایران ثبت می‌شوند، حقوق و تعهدات شرکت ثبت‌شده در کانادا، تا زمان اعلام انحلال شرکت وجود دارد. در صورت جدا شدن یا فوت یکی از شرکا، این حقوق و تعهدات از بین نخواهند رفت.

ساختار شرکت‌ های تجاری در کانادا

ثبت شرکت در کانادا از طریق انتقال شرکت

اگر اعضای یک شرکت خارجی، بتوانند ویزا و مجوز کار در کانادا را بگیرند، این امکان وجود دارد که شرکت مزبور به همراه کارمندانش به کانادا منتقل شود. برای این کار، نیازی به دریافت کد LMIA نیست. هم‌چنین چون شرکت وجود داشته و تنها به کانادا انتقال‌یافته، هزینه‌های خرید شرکت در کشور کانادا حذف خواهند شد. طی مراحل قانونی ثبت شرکت در کانادا از طریق برنامه انتقال شرکت، در مقایسه با روش‌های دیگر، زمان کمتری می‌برد. کارکنان نیز می‌توانند در مدت‌زمان کمتری ویزا و مجوز کار در کانادا را بگیرند. ویزایی که برای کارمندان این نوع شرکت‌ها صادر می‌شود، معمولاً یک‌ساله است اما امکان تمدید آن وجود دارد.

بهترین فرانچایزها برای خرید در کانادا

فرانچایز کانادا

یک روش پرطرفدار و آسان برای سرمایه‌گذاری در کانادا، خرید فرا‌نچایز است که نوعی خرید کسب‌وکار است. با این روش، متقاضی یک کسب‌وکار از قبل ایجاد شده را به همراه برخی از امتیازات آن خریداری می‌کند.

سخن آخر

ثبت شرکت در کانادا، یک روش خوب مهاجرتی برای آن دسته از افرادی است که سابقه راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار را دارند. برای ثبت شرکت در کانادا، نیازی به داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی نیست ولی داشتن حداقل دیپلم الزامی است. میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت، به نوع شرکت و بزرگی آن وابسته است. علاوه بر سرمایه اولیه، ثبت شرکت در استان‌های مختلف کانادا، هزینه‌های متفاوتی دارد. ثبت شرکت در کانادا یکی از سرمایه‌گذاری‌های فعال در این کشور است که می‌تواند در نهایت به اخذ اقامت دائم این کشور منجر شود.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
کمترین میزان سرمایه برای ثبت شرکت در کانادا چقدر است؟
میزان سرمایه به طرح تجاری فرد متقاضی بستگی دارد. با این همه، داشتن حداقل سرمایه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار کانادا ضروری به‌نظر می‌رسد. اندازه شرکت نیز تأثیر زیادی در میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت در کانادا دارد. در واقع، هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد، به سرمایه‌ بیشتری نیاز است.
ویزای کار owner operator کانادا، چه نوع ویزایی است؟
در واقع ویزایی به این نام نداریم. اما صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکارها در کشور کانادا می‌توانند با استفاده از روش owner operator برای ویزای کار موقت در کانادا اقدام کنند.
شرایط ثبت شرکت در کانادا در استان‌های این کشور متفاوت است؟
بله استان‌های کشور کانادا، شرایط مختص به خود را در زمینه ثبت شرکت دارند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای