دانشگاه های ایتالیا

معرفی دانشگاه های ایتالیا

تاریخ و زمینه فرهنگی این کشور به دوران باستان باز می گردد. دانشجویان تاریخ و فرهنگ این کشور، از کوچه و خیابان های شهر باستانی رم به عنوان مکان های تاریخی بازدید می کنند. برای بسیاری، رم هنوز همان شهر ابدی و مرکز امپراطوری روم کبیر که قدمت آن به حدود ۲۰۰۰ سال پیش بر می گردد است.

امپراطوری که از بریتانیای کنونی تا خاورمیانه و سوریه گسترش یافت. در دوران اوج این امپراطوری، مصر، بیشتر شمال آفریقا و تقریبا تمام قاره اروپا جزو مساحت این امپراطوری بودند. با توجه به این پیشینه تاریخی و جذابیت های طبیعی، تحصیل در دانشگاه های ایتالیا قطعا یک انتخاب جذاب خواهد بود. در این مقاله می خواهیم راجع به تحصیل در دانشگاه های ایتالیا، اطلاعات کامل و مفیدی در اختیار شما قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

توضیحاتی درباره برترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه بولونیا

جای تعجب نیست که بسیاری از دانشجویان خارجی و بین المللی در ایتالیا احساسی دقیقا مشابه با کشور و خانه خود دارند. یکی از معروف ترین ها، دانشگاه بولونیا است که از سال 1088 تا کنون دانشجویان خارجی و بین المللی را می پذیرد. این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه جهان است. دانشگاه بولونیا هم چنان یک مرکز بزرگ در پیشروی نوآوری دانشگاهی در قرن بیست و یکم باقی مانده است. پروژه دانشگاه بولونیا از زمان آغاز در این شهر، مجموعه ای از استانداردهای مشخص و بالا را در آموزش عالی در سراسر مناطق آموزش عالی اروپا (EHEA) ایجاد کرده است.

دانشگاه رم

دانشگاه های ایتالیایی همواره به میراث، قدمت و کیفیت خود می بالند. دانشگاه رم Tor Vergata بیش از 12 دوره آموزشی بین المللی با کیفیت و معتبر را که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، ارائه می دهد. Tor Vergata در سال 1982 تاسیس شد و در آن زمان یکی از بهترین دانشگاه های نوپای اروپا بود. این دانشگاه در سطح ایتالیا و اروپا همواره به عنوان یکی از برترین دانشگاه ها در زمینه فارغ التحصیلان مشغول به کار و رضایت دانشجویان شناخته می شود.

 

SDA Bocconi میلان

ایتالیا همچنین دارای بهترین دانشگاه ها و مراکز آموزش کسب و کار در اروپا است. از جمله این کالج ها و دانشگاه های معتبر کسب و کار ایتالیایی می توان SDA Bocconi در میلان را نام برد که به عنوان مرکز سرمایه مالی ایتالیا شناخته می شود. دوره های MBA این مرکز دارای شهرت و اعتبار جهانی و بین المللی بوده و بسیاری از مدیران کسب و کارها و بیزینس های معروف جهان، از جمله فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

بسیاری از آن ها نهایت تلاش و تمرکز خود را در سال های اخیر برای بین المللی شدن، جذب بیشتر دانشجویان خارجی با کیفیت و ارائه برنامه های آموزشی ویژه به دانشجویان خارجی به کار گرفته اند. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دوره تحصیلی به زبان انگلیسی در سطح ایتالیا وجود دارد و هر سال، دوره ها و فرصت های بیشتری برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد.

دانشگاه اوربینو کارلو بو

در ادامه شناخت دانشگاه های ایتالیا باید به دانشگاه محبوبی بپردازیم که در شهر اوربینو قرار گرفته است. این دانشگاه بیش از ششصد سال سابقه دارد و به همین دلیل یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های موجود در کشور ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. دانشگاه اوربینو کارلو بو با شعار «پردیس شهری» هرساله پذیرای دانشجویان مختلفی از سراسر جهان است که قصد دارند در این دانشگاه مهم به ادامه تحصیل خود بپردازند.

تعداد دانشجویان این دانشگاه به بیش از سیزده هزار نفر می‌رسد. نکته جالب در مورد دانشگاه اوربینو کارلو بو آن است که دانشکده‌های مختلف آن تنها در یک منطقه خاص قرار ندارند. به عنوان مثال دانشکده حقوق و دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه در بخش‌های گوناگونی از شهر اوربینو ساخته شده‌اند. شاید به همین دلیل باشد که به آن پردیس شهری گفته می‌شود. از جمله دانشکده‌های مهم موجود در این دانشگاه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده علوم محیط زیست
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده ادبیات و فلسفه
  • دانشکده ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی
  • دانشکده زبان‌های مدرن
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده علوم سیاسی
  • دانشکده جامعه‌شناسی
  • دانشکده تربیت‌بدنی

دانشگاه اوربینو کارلو بو در بین دانشگاه های ایتالیا به علت داشتن اساتید مشهور و مجرب خود شناخته شده است. علاوه بر این، کتابخانه مرکزی این دانشگاه یکی از عظیم‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی در سراسر ایتالیا به شمار می‌رود که کلیه دانشجویان می‌توانند بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کنند. دانشگاه اوربینو کارلو بو در سال قبل برنده مدال commandino medal شد که تنها در اختیار مراکز علمی معتبر ایتالیا قرار می‌گیرد.

دانشگاه روما تری (Roma tre)

اگر به دنبال یک دانشگاه مدرن در بین دانشگاه های ایتالیا هستید، این دانشگاه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. دانشگاه مذکور در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده است و به همین دلیل یکی از جوان‌ ترین دانشگاه‌های موجود در سراسر ایتالیا به شمار می‌رود. دانشگاه روما تری (Roma tre) بیش از سی و پنج هزار دانشجو دارد و در شهر رم قرار گرفته است. این دانشگاه به درخواست وزارت آموزش کشور رم تأسیس شد؛ زیرا در بخش متروپلیتن شهر رم عملاً هیچ دانشگاه خاصی وجود نداشت و جای یک مؤسسه آموزش عالی حس می‌شد.

دانشگاه روما تری (Roma tre) دومین دانشگاه بزرگ شهر رم محسوب می‌شود و معماری ساختمان‌ آن از دور نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. این دانشگاه بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی موجود در کل کشور ایتالیا را به خود اختصاص داده و از نظر ارائه مقالات علمی سالانه رتبه نخست را دریافت کرده است. برخی از دانشکده ‌های این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده معماری
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده علوم آموزشی
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده ادبیات و فلسفه
  • دانشکده ریاضیات

رتبه این دانشگاه در بین کل دانشگاه‌ های جهان برابر با 570 است که برای یک دانشگاه تازه‌ تأسیس فوق‌ العاده به نظر می‌رسد. بیش از بیست و پنج درصد کل دانشجویان ایتالیایی دانشگاه روما تری (Roma tre) را به عنوان انتخاب نخست خود جهت ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. دانشکده حقوق این دانشگاه به شکل مداوم در بین دانشگاه‌های AAA کشور ایتالیا قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل بیشترین تعداد از دانشجویان در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

لیست بهترین دانشگاه های ایتالیا

در این بخش برای دسترسی هرچه بهتر شما عزیزان لینک مهمترین دانشگاه ها (به ترتیب رتبه در اروپا و ایتالیا)را قرار دادیم.با کلیک بر روی هر لینک میتوانید وارد سایت دانشگاه مورد نظر شوید.

هزینه زندگی و هزینه تحصیل در ایتالیا

از نظر اقتصادی، ایتالیا یکی از برترین مکان های تحصیل در اروپا برای دانشجویان خارجی است. در حالی که هزینه های اقامت و زندگی در شهرهای بزرگ مانند رم و میلان می تواند بالا باشد، شهرهای کوچکتر در ایتالیا برای دانشجویان خارجی بسیار ارزان ترند و هزینه های تحصیلی، سکونت و خوراک و پوشاک کمتری دارند. در ایتالیا دانشگاه های بزرگ، معمولا برای سکونت دانشجویان بین المللی و خارجی خود اقدام می کنند. اما در غیر این صورت هم امکان پیدا کردن خانه های کوچک تر در این کشور برای زندگی دانشجویی وجود دارد.

 

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه تحصیل نیز نسبتا ارزان تر است. به طور متوسط، تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا در حدود 900 الی 4000 یورو در سال هزینه خواهد داشت. البته دانشگاه های برتر نیز ممکن است دارای هزینه های بیشتری باشند. مثلا دانشگاه رم Tor Vergata یکی از این موارد است که در آن هزینه های تحصیلی به وضعیت مالی شما بستگی دارد. دانشگاه های خصوصی ایتالیا شهریه ای گرانتر و چیزی حدود ۶ تا ۲۰ هزار یورو در سال هزینه بر خواهند بود.

ایتالیا گزینه ایده آل برای مهاجرت

مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا یکی از شیوه های اقامت در اروپا است. ایتالیا یکی از کشورهای جنوب اروپا است که به صورت یک شبه جزیره بوده و پایتخت آن، شهر رم است.

سخن پایانی

گنجینه های تاریخی ایتالیا، پاستا ها و ماکارونی های مخصوص تنها بخشی از جاذبه های فرهنگی و گردشگری ای کشور هستند. از مناطق دولومایتس در شمال تا دریای مدیترانه در جنوب ایتالیا دارای اقلیم و مناطق بسیار زیبا و متنوعی است. تحصیل در دانشگاه های ایتالیا اما بدون توجه به جاذبه های گردشگری و تاریخی و غذاهای ناب این کشور، دارای جنبه های مختلف تعامل اجتماعی و فرهنگی در برخورد با مردم خونگرم اما کمی تنبل ایتالیا است.

 

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
قدیمی ترین دانشگاه ایتالیا چیست؟
یکی از معروف ترین ها، دانشگاه بولونیا است که از سال 1088 تا کنون دانشجویان خارجی و بین المللی را می پذیرد. این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه جهان است
آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد؟
در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دوره تحصیلی به زبان انگلیسی در سطح ایتالیا وجود دارد و هر سال، دوره ها و فرصت های بیشتری برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد.
در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه تحصیل در ایتالیا چقدر است؟
در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه تحصیل نیز نسبتا ارزان تر است. به طور متوسط، تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا در حدود 900 الی 4000 یورو در سال هزینه خواهد داشت.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
rodrigo
2 سال قبل

سلام. پرداخت شهریه بر اساس وضعیت مالی یعنی چی ؟؟؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  rodrigo
2 سال قبل

سلام . یعنی ممکنه از افراد با توانایی مالی بالا هزینه بیشتری دریافت کنند

کادر هرمس اپلای