دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه موضوعی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت تا با امکانات تحقیقاتی، سطح علمی و کیفی و فعالیت های جانبی این دانشگاه ها آشنا شوید. در ادامه شما را با دانشگاه های برتر ترکیه و دانشکده های موجود در این دانشگاه ها  به همراه تعداد دانشجویان و رتبه جهانی دانشگاه آشنا خواهیم کرد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

دانشگاه های برتر ترکیه در آنکارا

دانشگاه های برتر ترکیه آنکارا

 

  •  دانشگاه خاورمیانه (به ترکی استانبولی Orta Doğu Teknik Üniversitesi که به آن ODTÜ نیز گفته می شود)
  •  دانشگاه آنکارا (به ترکی استانبولی Ankara Üniversitesi)
  •  دانشگاه حاجت تپه (به ترکی استانبولی Hacettepe Üniversitesi)
  •  دانشگاه قاضی
  •  دانشگاه بیلکنت
  •  دانشگاه باشکنت

در ادامه سه دانشگاه از دانشگاه های برتر ترکیه در آنکارا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همچنین شما عزیزان می توانید در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه از طریق تکمیل فرم ارزیابی از کارشناسان ما مشاوره رایگان مهاجرتی (تلفنی) بگیرید.

دانشگاه خاورمیانه

یکی از دانشگاه های برتر ترکیه دانشگاه خاورمیانه (Middle East Technical University) به اختصار (METU) واقع در شهر آنکارا، با ارائه ۴٠ رشته تحصیلی در ۵ دانشکده در مقطع لیسانس و ٩٧ رشته تحصیلی در مقطع فوق لیسانس و ۶٢ رشته در مقطع دکتری جزو برترین دانشگاه های ترکیه و خاورمیانه به شمار می رود.

کمپ اصلی این دانشگاه در مساحت ١٠٠.١١ متر مربع قرار گرفته است. علاوه منطقه آموزشی و رفاهی، جنگلی به مساحت ۵٠٠.٧ متر مربع و همچنین دریاچه طبیعی ایمیر در محدوده این دانشگاه قرار گرفته است.

زبان رسمی آموزشی این دانشگاه انگلیسی می باشد، بنابراین شایان ذکر است ارائه مدرک بین المللی زبان انگلیسی و یا قبولی در آزمون زبان انگلیسی این دانشگاه از شروط پذیرش دانشجو در این دانشگاه به شمار می رود.

بیش از یک سوم از ١٠٠٠ رتبه برتر کنکور ملی ترکیه ، این دانشگاه را جهت ادامه تحصیلات خود برمی گزینند و هیئت علمی دانشگاه تنها یک درصد از متقاضیان ثبت نام در این دانشگاه که جمعیتی نزدیک به ۵.١ میلیون نفر را تشکیل می دهند، را می پذیرند.

دانشگاه خاورمیانه

اطلاعات تکمیلی دانشگاه خاورمیانه

دانشگاه خاورمیانه در سال ١٩۵۶ توسط موسسه فنی خاورمیانه (Middle East Institute of Technology) با هدف پیشرفت علمی ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه در زمینه علوم پایه و رشته‌های مهندسی تاسیس گردید.

دانشگاه خاورمیانه آموزش مدرن و پیشرفت های علمی فراوانی نصیب کشور ترکیه ساخت. دانشکده معماری به عنوان اولین مرکز آموزشی این دانشگاه کار خود را در سال ۱۹۵۶ آغاز کرد و در بهار سال ۱۹۵۷ دانشکده مهندسی مکانیک تاسیس گردید و در سال ۱۹۵۹ دانشکده علوم انسانی تکمیل شده و در سال ۱۹۸۲باآغاز به کار دانشکده تربیت معلم این دانشگاه تکمیل گردید.

دانشگاه خاورمیانه بیشترین تعداد بورس های تحقیقاتی بین المللی را در ۵ سال اخیر به خود اختصاص داده است. و این امر هدف این دانشگاه در پیوستن به پروژه های مشارکتی اتحادیه ی اروپا را تامین می نماید.

اطلاعات آماری دانشگاه خاورمیانه

بنابر آمار سال ۲۰۱۷ دانشگاه خاورمیانه پذیرای ۲۶,۷۳۹ دانشجو بوده است. رنکینگ جهانی دانشگاه خاورمیانه ترکیه 576 و در سطح کشور ترکیه 4 بوده است.

دانشگاه خاورمیانه سالانه پذیرای ١۵٠٠ نفر دانشجوی خارجی از سراسر جهان می باشد. همچنین ١۶٨ موافقت نامه در رابطه با برنامه بورس اراسموس و ١٨٢ موافقت نامه جهت تبادل دانشجو و همکاری تحقیقاتی با دانشگاه های خارجی من جمله دانشگاه های آسیای مرکزی، خاورمیانه، آمریکای شمالی، استرالیا، خاور دور و منطقه اقیانوس آرام منعقد گردیده است.

رده بندی جهانی دانشگاه خاورمیانه

طبق رده بندی جهانی صورت گرفته توسط موسسه وبومتریکس (webometrıcs) در سال ٢٠٠٩، دانشگاه خاورمیانه در میان ١۵٠٠٠ دانشگاه، رتبه ۴٣ و رتبه اول ترکیه را به خود اختصاص داده بوده است. و همچنین طبق رده بندی سال 2023، دانشگاه خاورمیانه رتبه 576 جهان را به خود اختصاص داده است.

امکانات آموزشی دانشگاه خاورمیانه

کتابخانه اصلی دانشگاه خاورمیانه با نزدیک به ٠٠٠.۴٠٠ جلد کتاب یکی از بزرکترین کتابخانه های دانشگاهی ترکیه به شمار می رود.

این کتابخانه دارای ١۵٠٠ مجله چاپی و ۵٣٧.۵٠ مجله الکترونیکی، ٢۵۶.٧١ کتاب الکترونیکی و ۶۶ کتاب مرجع الکترونیکی، همچنین ١٧٨٠ کتاب سی دی سریالی، ١٣٠٠ پایان نامه دکترا و ١١۶٠٠ پایان نامه فوق لیسانس امکان تحقیقات و مطالعاتی وسیعی را فراهم می نماید. عموم کتاب های این کتاب خانه به زبان انگلیسی می باشد.
هم چنین کتاب هایی به زبان ترکی، آلمانی و فرانسه در این کتابخانه موجود می باشند.

امکانات رفاهی دانشگاه خاورمیانه

زندگی درون دانشگاه به بخش هایی نظیر فعالیت های انجمن های دانشجویی، (هنری، ورزشی، علمی)، فعالیت های سیاسی، و فستیوال های متعدد تقسیم شده است. کامپوس مرکزی میزبان فستیوال بهاره دانشگاه خاورمیانه بوده که در طول ۵ روز این دانشگاه صحنه کنسرت های متعدد و نمایش های مختلف می باشد.

بخش بزرگی از مساحت دانشگاه خاورمیانه به خوابگاه های دانشجویی اختصاص یافته است که قادر است بیش از ۶۰۰۰ دانشجو را در خود جای دهد. دانشجویان از امکانات رفاهی نظیر سوپر مارکت‌های متنوع درون دانشگاه و بانک های مختلف و دسترسی سریع به دفاتر پستی و رستوران های فراوان درون دانشگاه برخوردار هستند.
همچنین امکانات کامل ورزشی در زمینه‌های مختلف اعم از سالن‌های بدنسازی، زمین‌های تنیس، زمین‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال، زمین دومیدانی و استخرهای سرپوشیده و… در این دانشگاه موجود می‌باشند.

دانشگاه خاورمیانه اقامتگاه، پناهگاه و مراکز متعددی در کوه‌های المداغی و اولوداغ دارد که به انجمن کوهنوردی این دانشگاه خدمات رفاهی و بهداشتی درمانی ارائه می دهد. دانشگاه خاورمیانه دارای ۴۲ دپارتمان می‌باشد که اکثر آنها توسط ۵ دانشکده مدیریت می‌شوند.

دانشکده های دانشگاه خاورمیانه در مقطع لیسانس

دانشکده معماری

دانشکده فنی مهندسی

دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی

دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم آموزشی

 

دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا (Ankara University) با تأسیس دانشکده حقوِق در سال ١٩٢۵ آغاز به کار نمود. این دانشگاه با دارا بودن ١۵ دانشکده، ۵ انستیتو، ١١ مدرسه عالی و ٣١ مرکز تحقیقات جزو قطب های علمی منطقه محسوب می شود.

مجموعا ١٢۵ رشته تحصیلی دردانشگاه آنکارا ارائه می گردد. این دانشگاه به مانند اکثر دانشگاه های برتر ترکیه در یک مکان واحد متمرکز نشده است، به طوریکه غیر از واحد مرکزی، دانشکده ها در محله های تاندوغان، ابن سینا، جِبِجی و دیش کاپی بی پازاری، پراکنده اند.

همچنین رشته های محدودی در شعبات دانشگاه آنکارا در شهرهای چانکری و کاستامونو نیز ارائه می گردد. زبان آموزشی دانشگاه ترکی است.

تعداد کادر آموزشی دانشگاه آنکارا ٣۵۴٢ نفر و تعداد دانشجویان دانشگاه آنکارا قریب به 50000 نفر است.

امکانات آموزشی دانشگاه آنکارا عبارتند از:

کتابخانه و مراکز مطالعاتی

تمامی دانشکده ها و مدرسه های عالی دانشگاه آنکارا دارای کتابخانه و سالن مطالعه هستند. کتابخانه مرکزی دانشگاه نیز در دانشکده زبان و تاریخ و جغرافیا قرار دارد.

این کتابخانه با ١۵ هزار اثر خطی و یک میلیون کتاب در خدمت دانشجویان می باشد. دانشکده ها و مدارس عالی با رایانه ها و شبکه های اینترنتی خود امکان دریافت اطلاعات از داخل و خارج را برای محققان فراهم می سازند.

خوابگاه و مجتمع های رفاهی

هر یک از دانشکده ها و مدارس عالی دانشگاه آنکارا یک سالن غذاخوری و یک کانتین دارد، مضاف بر این در سمت جبجی نیز یک خانه دانشجو وجود دارد که در آن خدمات غذای گرم، چای و نوشیدنی ها ارائه می گردد. لازم به ذکر است این دانشگاه ۵ خوابگاه دولتی دارد.

فعالیتهای فرهنگی، در چهار مجتمع رفاهی جداگانه دانشگاه، ۴ سالن ورزشی، ٢ میدان فوتبال و تعداد زیادی زمین های بسکتبال، والیبال و تنیس وجود دارد. دانشگاه از تیم های ورزشی زیادی برخوردار است و همه ساله برنامه تفریحی و ورزشی برگزار می کند.

علاوه بر آن فعالیت های مربوط به ورزش های طبیعی از قبیل کوهنوردی، پیاده روی، غارگردی و… از برنامه های مداوم این دانشگاه می باشد.

امکانات بهداشتی

مرکز بهداشت دانشگاه آنکارا در خیابان جبجی قرار دارد. علاوه بر آن هر مجتمع دانشگاهی نیز حداقل از حضور یک دکتر بهره می برد. واحد مشاوره راهنمایی و روانی دانشگاه نیز در دانشکده علوم آموزشی قرار دارد.

دانشکده های دانشگاه آنکارا

 

دانشگاه آنکارا متشکل از ١۴ دانشکده به شرح ذیل می باشند:

دانشکده پزشکی

دانشکده دندان پزشکی

دانشکده داروسازی

دانشکده آموزش بهداشت

دانشکده دامپزشکی

دانشکده فن و مهندسی

دانشکده کشاورزی

دانشکده علوم سیاسی

دانشکده حقوق

دانشکده الهیات

دانشکده علوم پایه

دانشکده ارتباطات

دانشکده علوم آموزشی

دانشکده زبان، تاریخ و جغرافیا

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)  یکی از دانشگاه های برتر ترکیه محسوب می شود. این دانشگاه در سال ١٩۶٧ به عنوان یک دانشگاه دولتی تاسیس شده است. طبق طبقه بندی موسسه تحقیقاتی  (URAP) دانشگاه حاجت تپه در سال ٢٠١٠ بهترین دانشگاه ترکیه انتخاب گردید. همچنین این دانشگاه در رتبه 761 بهترین دانشگاه ها در سال 2023 قرار دارد.

کمپ های دانشگاه حاجت تپه

کمپ ها دانشگاه حاجت تپه

 

دانشگاه حاجت تپه متشکل از ۵ کمپ اصلی می باشد که عبارتند از:

کمپ مرکزی

کمپ بیتپه

کمپ بش اولر

کمپ های پولاتلی

کمپ بالا کمال شاهین

کمپ مرکزی دانشگاه حاجت تپه با مساحتی بالغ بر ٢٣.٢١٠ متر مربع در مرکز شهر واقع شده است. کمپ بزرگ دیگر این دانشگاه کمپ بیتپه می باشد که با مساحت ٠٠٠.٠٠٠.۶ متر مربع در منطقه ی بیتپه با فاصله ی ١٣ کیلومتری از مرکز شهر بنا گردیده است.
دانشگاه حاجت تپه ٩ دانشکده، ١٢ انستیتو، ٢٧ مرکز تحقیقات، ١ مرکز آموزش موسیقی و ١۴ مدرسه عالی دارد. تعداد کادر علمی دانشگاه ٣١۵٠ نفر و تعداد دانشجویان آن حدود ٢۵ هزار نفر می باشد.

دانشگاه حاجت تپه

امکانات آموزشی دانشگاه حاجت تپه :

کتابخانه و مراکز مطالعاتی

نظام کتابخانه ای دانشگاه حاجت تپه از مجموع کتابخانه های مرکزی بی تپه، مرکزی پزشکی، مرکز آموزش موسیقی دولتی و مدارس عالی خدمات اجتماعی تشکیل می شود. در این نظام، ٣۵٠ هزار جلد کتاب، فیلم، ویدیو و اطلاعات الکترونیکی وجود دارد همچنین بالغ بر هزار نشریه ادواری نیز به کتابخانه های دانشگاه ارائه می گردد.

خوابگاه و مجتمع های رفاهی

در دو مجتمع رفاهی دانشگاه برای بالغ بر ۴٠٠٠ دانشجو امکان اسکان وجود دارد و از مجتمع رفاهی مرکز آموزش موسیقی حدود ٩٢ دختر و ١٣٣ پسر استفاده می نمایند. در میهمان خانه دانشجویان نیز امکان اسکان ۶٠٠ نفر وجود دارد که اتاق های آن نیز یک نفره و دونفره می باشند.

مراکز فرهنگی و ورزشی

۵۶ باشگاه متعلق به دانشگاه در موضوعات مختلف فرهنگی فعالیت می کنند. این باشگاه ها، برگزاری نمایشگاه، کنسرت، پانل، گردش و… را ترتیب می دهند.

دانشگاه حاجت تپه دارای ٢ سالن ورزشی سربسته و تعداد زیادی زمین بازی بسکتبال، والیبال و فوتبال می باشد. همچنین دانشجویان می توانند از یک سالن پرورش اندام و یک مرکز اسکی با ظرفیت ۵٠ تختخواب استفاده نمایند.

مدارس و دانشکده ها

دانشکده پزشکی (انگلیسی ـ ترکی)
دانشکده دندان پزشکی
دانشکده داروسازی
دانشکده ارتباطات
دانشکده علوم اقتصاد و اداری
دانشکده آموزش
دانشکده فنی مهندسی
دانشکده هنرهای زیبا
دانشکده علوم بهداشت و درمان
دانشکده حقوق
دانشکده ادبیات
دانشکده علوم پایه

تحصیل دبیرستان در ترکیه

تحصیل دبیرستان در ترکیه

با توجه به رشد علمی و صنعتی کشور ترکیه در حال حاضر متقاضیان زیادی برای تحصیل در ترکیه وجود دارد. یکی از مقاطعی که متقاضیان زیادی دارد دبیرستان می باشد.

سخن پایانی

امیدواریم تلاش موسسه مهاجرتی هرمس اپلای باعث تحقق پذیرش از دانشگاه های برتر ترکیه و تحصیل در ترکیه در رشته مورد نظرتان بینجامد.

افتخار موسسه مهاجرتی هرمس اپلای مشاور و مجری کسب پذیرش از دانشگاه های معتبر، ثبت شرکت در اروپا ، اعزام نیروی کار ، مهاجرت تخصصی ، خدمات وقت سفارت و ویزای شینگن در سریعترین زمان ممکن است

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
دانشگاه های برتر ترکیه در انکارا کدامند؟
دانشگاه خاورمیانه دانشگاه آنکارا دانشگاه حاجت تپه دانشگاه قاضی دانشگاه بیلکنت دانشگاه باشکنت
زبان تدریس در دانشگاه خاورمیانه آنکارا چیست؟
زبان رسمی آموزشی این دانشگاه انگلیسی می باشد، بنابراین شایان ذکر است ارائه مدرک بین المللی زبان انگلیسی و یا قبولی در آزمون زبان انگلیسی این دانشگاه از شروط پذیرش دانشجو در این دانشگاه به شمار می رود.
زبان آموزشی دانشگاه آنکارا چیست؟
زبان آموزشی دانشگاه ترکی است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای