آشنایی با دانشگاه های سوئد؛ فهرستی از برترین دانشگاه های سوئد

آشنایی با دانشگاه های سوئد؛ فهرستی از برترین دانشگاه های سوئد

بسیاری از افراد تحصیل در دانشگاه‌ های سوئد را یکی از اهداف خود می‌دانند، زیرا این کشور، شرایط ایدئالی برای زندگی و تحصیل افراد مختلف فراهم کرده است. در حقیقت کشور سوئد با بهرمندی از شرایط عالی آموزش بین‌المللی و ارائه مدرک تحصیلی معتبر در جهان، در فهرست برترین کشور‌ها در خصوص تحصیل قرار گرفته است. به طور کلی تحصیل در برترین دانشگاه‌ های سوئد یک فرصت ایدئال است تا بتوان در دانشگاه‌های برتر جهان آموزش دید و برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده شغلی خود داشت. همچنین هزینه تحصیل در سوئد نسبت به سایر کشور‌های اروپایی کمتر است و می‌توان در کنار تحصیل از امکانات رفاهی و آموزشی مختلفی بهره‌مند شد. بهتر است بدانید که سوئد دانشگاه‌های برتری دارد که در رتبه‌بندی جهانی قرا گرفته‌اند و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. اما آیا شرایط بورسیه در دانشگاه‌ های سوئد فراهم است؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و با فهرست دانشگاه‌ های سوئد آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

دانشگاه لوند

دانشگاه لوند یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های کشور سوئد است که در سال ۱۶۶۶ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه دارای ۸ دانشکده بوده و حدود ۴۴ هزار دانشجو مشغول به تحصیل دارد. این دانشگاه یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی در جهان محسوب می شود که با بیش از ۶۰۰ دانشگاه دیگر مشغول به تبادل اطلاعات و انجام کارهای پژوهشی می باشد. این دانشگاه در رتبه 85 جهانی از لحاظ سطح علمی قرار دارد.

دانشگاه استکهلم

دانشگاه استکهلم چهارمین دانشگاه سوئد از لحاظ قدمت و سابقه فعالیت علمی محسوب می شود. این دانشگاه حدود ۲۸ هزار دانشجو داشته و همواره جز ۱۰۰ دانشگاه برتر بین المللی قرار گرفته  است. یکی از ویژگی های این دانشگاه اعطای شرایط ویژه و برگزاری دوره های جدید برای کارمندان است. دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده علوم کامپیوتر از معتبرترین دانشکده های این دانشگاه به محسوب می شوند.

موسسه سلطنتی فناوری KTH

یکی دیگر از معتبرترین دانشگاه های سوئد دانشگاه KTH است که سابقه تاسیس آن به سال 1827 و در شهر استکهلم بر می گردد. این دانشگاه دارای 9 دانشکده و رشته های متنوع پزشکی، مهندسی، حقوق، ادبیات و غیره است که در سطح علمی بالای آن، این دانشگاه را در رتبه 73 جهانی قرار داده است.

دانشگاه فناوری چالمرز

در معرفی دانشگاه های ایتالیا به دانشگاه چالمرز می رسیم که یکی از قدیمی ترن و معتبرترین دانشگاه های فنی در کل اروپا محسوب می شود. جالب است بدانید حدود ۴۰ درصد مهندسان سوئدی دانش آموخته این دانشگاه فنی هستند. این دانشگاه بیش از ۱۱ هزار دانشجو دارد که در رشته های معماری، علوم پایه و فنی مهندسی مشغول به تحصیل هستند. سطح علمی این دانشگاه در سطح بین المللی آن را در جایگاه 129 جهانی قرار داده است.

دانشگاه گوتنبرگ

از دیگر معتبرترین دانشگاه های این کشور  می توان به دانشگاه گوتنبرگ اشاره کرد که در سال ۱۸۹۱ میلادی در شهر گوتنبرگ تاسیس شده است. این دانشگاه دارای ۸ دانشکده از قبیل علوم انسانی، علوم طبیعی، فناوری اطلاعات، حقوق، اقتصاد و غیره است که افراد زیادی در مقاطع مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه علوم کشاورزی

یکی دیگر از دانشگاه های این کشور که فعالیت های تخصصی و پژوهش های علمی و به روز زیادی در کارنامه خود دارد، دانشگاه علوم کشاورزی سوئد است. دفتر مرکزی این دانشگاه در شهر اوپسلا واقع شده اما با داشتن پردیس های گسترده در سایر شهرهای سوئد، این دانشگاه گسترده ترین دانشگاه سوئد محسوب می شود. این دانشگاه دارای 4 دانشکده کشاورزی، منابع طبیعی، دامپزشکی و جنگلداری است که بیش از 4200 دانشجو مشغول به تحصیل دارد. این دانشگاه در رتبه بندی SLU جز 10 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

دانشگاه اوپسلا

دانشگاه اوپسلا یکی دیگر از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های کشور سوئد است که در سال ۱۴۷۷ میلادی پایه گذاری شده است. این دانشگاه دارای ۶ دانشکده مختلف بوده و حدود ۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی تا دکترا دارد. دانشگاه اوپسلا همواره یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر در سطح بین المللی بوده است.

دانشگاه مید سوئیدن

این دانشگاه یکی دیگر از دانشگاه های کشور سوئد است که در سال ۱۹۹۳ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه دارای ۲ دانشکده علوم انسانی و علوم، فناوری و رسانه است که در مجموع دانشجویان در این دانشگاه در ۸ گروه آموزشی مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در اوسترشوند قرار داشته و دارای ۳ پردیس دانشگاهی می باشد.

موسسه کارولینسکا

این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور سوئد و جهان در زمینه علوم پزشکی می باشد. جالب است بدانید این موسسه وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل در زمینه پزشکی و فیزیولوژی را برعهده دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ تاسیس شده و همواره جز ۵ دانشگاه برتر اروپا و ۴۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

سایر دانشگاه های سوئد

از دیگر دانشگاه های کشور سوئد می توان به دانشگاه های اومئو، لینشوپینگ، سن کوپینگ، لینه، فنی لولئو، بوتبری و غیره اشاره کرد.

اگر تحصیل در سوئد از برنامه های آینده شماست به شما پیشنهاد می دهیم که از کارشناسان موسسه مهاجرتی هرمس اپلای مشاوره مهاجرت تحصیلی دریافت کنید. کارشناسان ما بهترین مشاوره را برای شما تضمین می کنند.

بورسیه برای تحصیل در دانشگاه ‌های مختلف سوئد

از جمله گزینه‌های کاربردی به منظور کاهش هزینه‌های تحصیل در کشورهای خارجی مانند کشور سوئد، استفاده از بورسیه‌های تحصیلی است. با به دست آوردن یک بورسیه مناسب می‌توانید خیال راحتی از بابت عدم نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین در زمان تحصیل خود داشته باشید. بورسیه‌های تحصیلی به طور ویژه برای افرادی که توانایی مالی لازم جهت تحصیل در دانشگاه های سوئد را ندارند یک انتخاب عالی به نظر می‌رسد.

بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های سوئد فرصتی بی‌نظیر برای دستیابی به تحصیلات عالی و تجربه‌ی آموزشی در یک محیط دوستانه و پویا می‌باشند. دولت سوئد و دانشگاه‌های مختلف این کشور به طور مداوم بورسیه‌هایی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که شامل تحصیلات در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکترا می‌شوند

بورسیه‌های تحصیلی در کشور سوئد به دو صورت ارائه می‌شوند. در نوع اول که به آن‌ها بورسیه فول فاند نیز گفته می‌شود، ‌ تمامی هزینه‌های زندگی و تحصیل شما در کشور سوئد بر عهده دانشگاهی خواهد بود که توانسته‌اید پذیرش آن را به دست بیاورید. این نوع بورسیه بهترین مدل از بورسیه‌های تحصیلی در سراسر جهان شناخته می‌شود و باید اولویت اصلی شما باشد.

نوع دیگری از بورسیه‌های مخصوص دانشگاه‌های سوئد، تنها شامل هزینه شهریه دانشجوی مربوطه است و هزینه‌های زندگی، حمل‌ونقل، خوراک و… را شامل نمی‌شود. اگرچه این بورسیه نسبت به بورسیه فول فاند سطح پایین‌تری دارد، اما درهرصورت نباید از اهمیت بسیار بالای آن چشم‌پوشی کرد. این دو نوع بورسیه خود به دو شکل گوناگون در دسترس دانشجویان قرار می‌گیرند.

بورسیه آژانس تحصیلی سوئد یا مؤسسه SIDA

مؤسسه SIDA یا Swedish International Development Agency یک آژانس ویژه تحصیلی در سوئد به شمار می‌آید که با دریافت مبالغ مختلف از نیکوکاران، ‌ موقعیت‌های مناسبی را برای ارائه بورسیه تحصیل در دانشگاه های سوئد فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که این بورسیه به صورت مستقیم از سوی مؤسسه سیدا ارائه می‌شود و دانشگاه عملاً‌ هیچ دخالتی در آن ندارد.

متأسفانه در حال حاضر تنها دانشجویان خارجی کشورهای محدودی می‌توانند از این بورسیه بهره ببرند. کشور ما یعنی ایران جزو کشورهای موجود در فهرست مؤسسه سیدا نیست و به همین دلیل دانشجویان ایرانی توانایی استفاده از بورسیه این مؤسسه را ندارند؛ بنابراین بهتر است به فکر استفاده از روش دوم باشید.

بورسیه مستقیم خود دانشگاه

این نوع از بورسیه تحصیل در دانشگاه های سوئد به صورت مستقیم از سوی خود دانشگاه به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شود. از جمله شرایط عمومی دریافت چنین شرایطی می‌توان به کسب مقام علمی مناسب در مسابقات بین‌ المللی و یا ثبت اختراع اشاره کرد. بورسیه‌های موجود در این رده نیز باتوجه‌به نوع دانشگاه کاملاً متفاوت هستند.

به‌ عنوان‌ مثال بورسیه دانشگاه بوراس یکی از بورسیه‌های مناسب است که تنها شرط دسترسی به آن ارائه ریزنمرات با سطح بالا خواهد بود. البته این بورسیه تنها به‌اندازه نیمی از هزینه شهریه شما است. درهرصورت با مراجعه به وب‌ سایت دانشگاه مدنظر خود می‌‌توانید به راحتی بورسیه‌های قابل دریافت در آن دانشگاه به‌خصوص و همچنین شرایط دریافت آن‌ها را مشاهده کنید.

رشته دکتری در کشور سوئد معمولاً شامل دریافت بورسیه می‌شود؛ به‌ خصوص رشته‌هایی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند مانند رشته‌ علوم رایانه (شاخه هوش مصنوعی) یا رشته‌های مهندسی الکترونیک. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه های سوئد با استفاده از این بورسیه‌ها به شکل مناسبی کاهش می‌یابد و به همین دلیل دانشجویان خارجی باید سعی کنند با ارائه مدارک و اسناد رسمی از موفقیت‌ هایشان این بورسیه‌ها را دریافت کنند.

تحصیل رایگان در سوئد

تحصیل رایگان در سوئد

تا سال 2010، سوئد یکی از معدود کشورهای اروپایی بود که امکان تحصیل رایگان را فراهم نمی‌کرد. اما پس‌ازآن دولت سوئد قانونی را تصویب کرد که به‌موجب آن هزینه تحصیل و اقامت برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا / EEA را با احراز بورس تحصیلی سوئدی متقبل می‌شود.

سخن آخر

ما در این مقاله بطور دقیق دانشگاه های سوئد را مورد بررسی قرار دادیم. سوئد یکی از کشورهای اروپایی میباشد که قانونی تصویب کرده است تا متقاضیان بتوانند هزینه تحصیل و اقامت خود را از طریق بورسیه های تحصیلی بپردازند. در این مقاله مجموعه ای از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های سوئد را گرد آوردیم. اگر شما هم متقاضی مهاجرت تحصیلی به این کشور اروپایی را دارید میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان درباره فهرستی از دانشگاه های سوئد دریافت کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
بهترین دانشگاه های سوئد کدام است؟
دانشگاه لوند – دانشگاه استکهلم – موسسه سلطنتی فناوری KTH – دانشگاه فناوری چالمرز – دانشگاه گوتنبرگ – دانشگاه علوم کشاورزی – دانشگاه اوپسلا – دانشگاه مید سوئیدن – موسسه کارولینسکا
قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه سوئد کدام دانشگاه است؟
دانشگاه لوند یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های کشور سوئد است که در سال ۱۶۶۶ میلادی تاسیس شده است.
معتبرترین دانشگاه فنی کشور سوئد کدام دانشگاه است؟
دانشگاه های چالمرز یکی از قدیمی ترن و معتبرترین دانشگاه های فنی در کل اروپا محسوب می شود.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آقای نامی
2 سال قبل

سلام همه دانسشگاه های سوئد شرایط بورسیه گرفتن رو دارن؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  آقای نامی
2 سال قبل

سلام خیر بستگی به دانشگاه و شرایط شما داره . مایل بودین فرم مشاوره رایگانمون رو پر بفرمایید تا کارشناسانمون دقیق تر راهنماییتون کنند

کادر هرمس اپلای