دانشگاه های کانادا

دانشگاه های کانادا

اگر شما تحصیل در دانشگاه های کانادا را انتخاب کنید، فرصتی برای برخورد و آشنایی با پدیده های متنوع فرهنگی و طبیعی، از دامنه های بریتیش کلمبیا تا چمنزار های استان مانیتوبا، شهرهایی مانند تورنتو، مونترال، ونکوور و کبک با آداب و خلق و خوی متفاوت را خواهید داشت.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

توضیح کوتاه درباره کانادا

با اشغال نیمی از شمال قاره آمریکای شمالی، کانادا به خاطر زیبایی طبیعی و اقلیم های متنوع آب و هوایی توجهات را به خود جلب می کند. چند کشور در جهان می توانند ثروت های کانادا مانند جنگل ها، دریاچه ها و کوه ها و همچنین تنوع بالای فرهنگی را در خود داشته باشند؟ این کشور دارای وضعیت دو زبانه رسمی است. زبان انگلیسی و زبان فرانسوی به طور همزمان در دولت و معاملات و مبادلات رسمی این کشور استفاده می شود.

یکی دیگر از چیزهایی که کانادا با آن شناخته می شود، جمعیت کم آن است. با وجود اینکه کانادا دومین کشور جهان از نظر مساحت است، اما جمعیت کمتری نسبت به کشوری مانند آمریکا دارد. همچنین زمستان های سخت کانادا نیز معروف و مشهور هستند. در برخی از نقاط کانادا، برف تقریبا نیمی از سال زمین را پوشش می دهد؛ اما شما بعید است که در این مناطق دانشگاه پیدا کنید!
دانشگاه های معروف کانادا سالیانه و با شرایط منحصر به هر دانشگاه، دانشجویان خارجی نیز جذب می کنند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

برترین دانشگاه های کانادا

کانادا دارای جایگاه خوبی در میان کشور های توسعه یافته و پیشرو در جهان است. استان های محبوب کانادایی برای دانشجویان بین المللی، انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک هستند که بسیاری از برترین دانشگاه های کانادا در آنها هستند.

برای کسانی که به دنبال تحصیل در یک دانشگاه ممتاز و عالی در یکی از کشورهای توسعه یافته جهان هستند، درخواست تحصیل در کانادا می تواند یک گزینه جذاب باشد. در مجموع 17 دانشگاه کانادا در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها QS در سال 2023 بین 500 دانشگاه برتر قرار دارند. سه دانشگاه از این تعداد، در میان 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

برترین دانشگاه های کانادایی، دانشگاه تورنتو (رتبه ۳۴)، دانشگاه مک گیل (رتبه ۳۱) و دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ۴۷) هستند که به ترتیب در تورنتو، مونترال و ونکوور ( سه شهر از بزرگترین شهرهای کانادا ) واقع شده اند. همچنین تا رتبه ۲۰۳ رتبه بندی جهانی دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مونترال، دانشگاه واترلو و دانشگاه وسترن حضور دارند.

تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کانادا

مدرک کارشناسی در کانادا می تواند به مدت سه یا چهار سال به اتمام برسد. مدرک کارشناسی ارشد نیز بین یک تا سه سال در کانادا به پایان خواهد رسید. این تفاوت های یک ساله بستگی به نوع رشته تحصیلی و میزان فعالیت دانشجو دارند. انواع مراکز تحصیلات تکمیلی در کانادا عبارتند از:

• دانشگاه هایی که تحقیقاتی و پژوهشی هستند و هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهند. بعضی از این مراکز دوره دکتری حرفه ای را نیز ارائه می دهند.
• مراکز هنری و کالج های آموزشی، یا مدارس علوم فنی و حرفه ای که می توانید در آن ها لایسنس ها و گواهی های پایان دوره معتبر اخذ کنید.

تفاوت های دانشگاه های کانادا

دانشگاه های کانادا در اختیار حکومت های ایالتی قرار می گیرند و اداره این دانشگاه ها به عهده ایالت های محلی است. همین عامل می تواند باعث ایجاد تفاوت هایی در تحصیل در دانشگاه های ایالت های مختلف کانادا باشد. به طور خاص، مثلا دوره تحصیلی دانشگاه کبک با دوره های تحصیلی سایر ایالت های کانادا متفاوت است.

این تفاوت ها شامل تعداد ترم و طول تحصیل نسبت به سایر دانشگاه های کانادا هم هست. به عنوان مثال، دانش آموزان پس از به پایان رساندن دوره دوم تحصیل دبیرستانی، باید یک دوره اجباری به عنوان دوره پیش دانشگاهی عمومی و یا دوره کالج حرفه ای (CEGEP) را بگذرانند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا

به منظور تحصیل در دانشگاه های کانادا باید شرایط کسب پذیرش از دانشگاه مورد علاقه خود را بررسی کنید و شرایط خود را با آن تطابق دهید. اکثر دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان خارجی یک مدرک زبان معتبر درخواست می‌کنند. به عنوان نمونه مدرک زبان آيلتس با نمره هفت به بالا می‌تواند مدرک خوبی در این زمینه باشد، البته برخی از دانشگاه‌ها به تازگی مدرک دولینگو را نیز قبول می‌کنند.

چنانچه قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد (master) ادامه تحصیل دهید، باید یک مقاله در سیستم ISI ثبت کرده باشید و سابقه تحصیلی شما نیز در سطح خوبی قرار داشته باشد. تحصیل در دوره دکتری نیز همین شرایط را دارد و متقاضیان باید مدرک زبان و مدارک مربوط به سابقه تحصیلی خود را در اختیار دانشگاه قرار دهند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا

لازم است تا در مورد هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا نیز اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پارامترهای گوناگونی همچون دانشگاه انتخابی شما بر روی این هزینه تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ اما به طور کلی می­توان گفت هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ ها نسبت به دانشگاه‌های کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا به‌ صرفه‌ تر است.

این هزینه چیزی بین بیست الی سی هزار دلار کانادا (به شکل سالیانه) خواهد بود. در صورتی که بتوانید بورسیه تحصیلی کانادا را به دست بیاورید، بخش عظیمی از هزینه فوق کسر می‌شود و در نتیجه به شکل راحت‌ تری می‌توانید دوران تحصیل خود را پشت سر بگذارید.

در کنار این هزینه‌ها‌ باید موارد دیگری همچون هزینه تفریحات، خوراک، حمل‌ و‌ نقل و… را نیز در نظر داشته باشید. خوشبختانه دانشگاه های کانادا امکان دریافت یک سری تخفیفات ویژه را در این رابطه برای شما فراهم می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال، کارت‌های مخصوصی جهت حمل‌ و‌ نقل در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که هزینه مربوط به این موضوع را کاهش می‌دهد.

افرادی که در مقطع دکتری مشغول به تحصیل می‌شوند، معمولاً می‌توانند در صورت داشتن سابقه تحصیلی مناسب درخواست استفاده از قابلیت «فول فاند» را ارائه دهند. این ویژگی‌ به شما اجازه می‌دهد تا کل دوران تحصیل در مقطع دکتری را بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ خاصی پشت سر بگذارید و حتی به صورت ماهیانه مبلغی را از دانشگاه دریافت کنید.

اقامت پس از تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا

کانادا از جمله کشورهایی است که امکان تبدیل کردن ویزای تحصیلی به ویزای کاری در آن وجود دارد. اگر قصد دارید پس از پایان دوران تحصیل خود در دانشگاه‌ های این کشور، به حضور در کانادا ادامه دهید، باید به سراغ این راهکار ویژه بروید. با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری می­توانید اجازه فعالیت شغلی در کشور کانادا را به دست ‌آورید.

به طور معمول پس از فارغ‌ التحصیلی یک بازه زمانی خاص به شما اعلام می‌شود که در طول آن باید نسبت به یافتن موقعیت شغلی مدنظر خود اقدام کنید. این موقعیت شغلی باید درآمد مناسبی داشته باشد تا بتوانید به کمک آن کلیه هزینه‌های زندگی (cost of living) خود را در کانادا تأمین کنید. پس از یافتن شغل مدنظر، نوبت به تبدیل کردن ویزای تحصیل به ویزای کاری می‌رسد که خود شامل یک سری مراحل ویژه است.

تحصیل رایگان در کانادا

تحصیل رایگان در کانادا

کانادا همواره به عنوان یک کشور عالی برای ادامه تحصیل شناخته می‌‌شود. دلیل اصلی این امر را می‌توان به مواردی همچون وجود مراکز آموزشی عالی و امکان تحصیل رایگان در کانادا نسبت داد.

سخن آخر

اگر قصد مهاجرت به کانادا و تحصیل در دانشگاه های کانادا را دارید میبایست در ابتدا درباره دانشگاه ها و شرایط پذیرش و شهری که دانشگاه در آنجا قرار دارد اطلاعاتی را کسب کنید و سپس به انتخاب دانشگاه مورد نظر خود بپردازید. ما در این مقاله درباره تحصیل در کانادا توضیحاتی کوتاه ارائه دادیم . شما می توانید برای اطلاع از جزئیات دانشگاه های پذیرنده و دانشجو های خارجی در کانادا از طریق پرکردن فرم ارزیابی زیر از کارشناسان مجرب ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
بالاترین رتبه دانشگاهی از نظر برترین دانشگاه های کانادا برای کدام دانشگاه میباشد؟
برترین و بالاترین رتبه دانشگاهی مربوط به دانشگاه مک گیل میباشد که رتبه 31 را در جهان کسب کرده است.
مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور کانادا چه مدتی طول میکشد؟
مقطع کارشناسی در کشور کانادا عموما بین سه الی چهار سال میباشد و در مقطع کارشناسی ارشد بین یک الی سه سال. و البته این تفاوت زمانی ها با توجه به رشته تحصیلی و میزان فعالیت دانشجو متفاوت است.
تحصیل مقطع پیش دانشگاهی در کانادا برای دانش اموزان اجباری بوده؟
بله، دانش اموزان باید پس از پایان دوره دوم تحصیلی دبیرستان خود باید در یک دوره پیش دانشگاهی عمومی نیز تحصیل کنند که سال اول دانشگاه را از بین میبرد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای