رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا

رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا

دامپزشکی، یکی از زیر شاخه‌های اصلی پزشکی است. نخستین کلاس درس این رشته در کشور کانادا در سال ۱۸۶۲ میلادی و همزمان با تاسیس دانشکده‌ی دامپزشکی آنتاریو در دانشگاه گوئلف تشکیل شد. دامپزشکی به طور تخصصی بر پیشگیری، درمان و مراقبت از حیوانات متمرکز است. تحقیقات جامع بر بیماری‌های مشترک بین انسان‌ و حیوان و نظارت بر کیفیت تولید محصولات مصرفی حاصله از حیوانات نیز از دیگر فعالیت‌های علمی در چارچوب این رشته‌ی مهم می‌باشد.

 شرایط تحصیل رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا، بسیار مطلوب بوده و سطح علمی مناسب در دانشکده‌های مربوطه در این کشور، سالانه علاقمندان زیادی را از سر تا سر دنیا برای تحصیل در رشته‌ی دامپزشکی به کانادا می‌کشاند. هر آنچه از شرایط لازم برای تحصیل در کشور کانادا نیاز دارید در این مقاله موجود است. پس تا انتها با ما باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

شرایط عمومی پذیرش در رشته‌ی دامپزشکی در کانادا

پذیرش در دانشکده‌های دامپزشکی در کشور کانادا به پیش زمینه‌ی دبیرستانی نیاز دارد. دانش آموزانی که قصد دارند در دانشگاه‌های این کشور، دامپزشکی بخوانند، باید در دبیرستان‌های کانادایی دروس مربوط به این رشته‌ را بگذرانند. این شرایط برای تمام دانش آموزان کانادایی و غیرکانادایی یکسان است و خارجی‌هایی که قصد دارند شرایط لازم برای تحصیل فرزندانشان در رشته‌ی دامپزشکی را از مقطع دبیرستان فراهم کنند، باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایند.

لیست دروسی که دانش آموزان علاقمند به دامپزشکی باید در دبیرستان خوانده و به واسطه آن‌ها خود را برای تحصیل در دانشگاه آماده کنند به شرح زیر است:

  • دروس تخصصی :زیست شناسی، شیمی، فیزیک مقدماتی
  • دروس عمومی : علوم انسانی، علوم اجتماعی، ریاضی

بعد از اتمام دوره دبیرستان، داوطلبانی که حد نصاب نمرات لازم برای پذیرش در دانشکده‌های دامپزشکی کانادا را کسب کرده باشند، باید برای اخذ پذیرش اقدام کنند. حد نصاب نمرات قابل قبول برای تحصیل در رشته دامپزشکی و مدارک عمومی مورد نیاز در هر دانشگاه متفاوت بوده و متقاضیان با توجه به سطح علمی و توانایی مالی خود می‌توانند روند اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادا را آغاز کنند. بدیهی است که برای کسب اطلاع بیشتر از شرایط عمومی و خصوصی هر دانشگاه، بهتر است با مرکز مورد نظر ارتباط گرفته و استعلامات لازم را اخذ کنیم.

شرایط عمومی پذیرش در رشته‌ی دامپزشکی در کانادا

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته دامپزشکی

سطح علمی قابل توجه در دانشگاه‌های کشور کانادا باعث شده تا با پذیرش در شاخه‌ی دامپزشکی، آینده‌ی ایده‌آلی پیش روی دانشجویان این رشته قرار بگیرد. دانشگاه‌های این کشور نیز برای جذب داوطلبانی با سطح علمی بالاتر، شرایط خاصی را برای ورود به رشته‌ی دامپزشکی در نظر گرفته اند.

از میان دانشگاه‌های مطرح در این کشور سه گزینه را به عنوان بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در این رشته معرفی کرده‌ایم. بر طبق آخرین رنکینگ ارائه شده در موسسه‌ی QS، سه دانشگاه گوئلف، کلگری و مونترال، در جمع پنجاه دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در این رشته‌ی پرطرفدار قرار گرفته اند. اخذ پذیرش از این سه دانشگاه برای علاقمندان به رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا مهم تر از سایر مراکز علمی این کشور است. به همین دلیل توضیحات مفصلی در خصوص شرایط خاص پذیرش هر یک از آن‌ها را به شرح زیر ارائه نموده‌ایم:

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته دامپزشکی

دانشگاه گوئلف

قدیمی ترین کلاس درس دامپزشکی در کشور کانادا متعلق به دانشگاه گوئلف است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۴ در استان آنتاریو تاسیس شد و هم‌اکنون بیش از ۳۷۰۰۰ دانشجوی فعال دارد. دانشکده‌ی دامپزشکی یکی از ۷ دانشکده‌ی موجود در گوئلف است و بهترین مجموعه برای تحصیل دامپزشکی در کانادا به حساب می‌آید. برای پذیرش در رشته‌ی دامپزشکی دانشگاه گوئلف، باید دارای مدرک آیلتس و تافل باشید.

طبق قوانین این دانشگاه حداقل نمره‌ی قابل قبول در هر مهارت آیلتس 6 و کم‌ترین نمره مورد تایید در آزمون تافل 89 می‌باشد. همچنین علاقمندان به تحصیل دامپزشکی در گوئلف باید در آزمون پذیرش رشته‌های پزشکی موسوم به MCAT شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. در برخی از موارد دانشگاه از داوطلبان می‌خواهد توصیه‌نامه‌ای تهیه کرده و آن را به امضا و تایید دو دامپزشک برسانند.

دانشگاه کلگری

کلگری یکی از شهر‌های استان آلبرتا در کشور کانادا است. این شهر، یکی دیگر از مهم ترین دانشکده‌های دامپزشکی در دنیا را در خود جای داده است. دانشگاه کلگری دو سال نسبت به رقیب دیرینه‌اش، گوئلف جوان تر بوده و با ۱۴ دانشکده، ۸۵ مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاه و بیش از ۳۰ هزار دانشجو فعال خود، به یکی از مهم ترین مراکز علمی کانادا تبدیل شده است.

دانشکده‌ی دامپزشکی، آخرین دانشکده‌ای است که به این مجموعه‌ی عظیم اضافه شده اما نسبت به قدمت اندکش توانسته به یکی از بهترین مراکز علمی برای تحصیل دامپزشکی در کانادا تبدیل شود. کلگری در رده بندی بهترین دانشکده‌های دامپزشکی در کانادا در رتبه دوم و در جهان در جایگاه چهل و دوم قرار گرفته است.
علاوه بر شرایط عمومی و علمی لازم داوطلب برای پذیرش در رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه کلگری، برای اخذ پذیرش در این دانشگاه باید اقامت دائم کشور کانادا را داشته باشید. برای تحصیل در رشته‌ی دامپزشکی در این دانشگاه نمی‌توان به مدارک دبیرستانی اکتفا کرد و متقاضیان باید دوره‌ی دو ساله‌ی تحصیلات دانشگاهی را پشت سر بگذارند.

در این دوره، دو درس از علوم زیست شناسی، دو درس از شیمی عمومی، یک درس شیمی آلی به عنوان دروس تخصصی، یک درس زبان انگلیسی، یک درس آمار و احتمال و یک درس از علوم انسانی و اجتماعی به عنوان دروس عمومی، تدریس خواهد شد.

داشتن مدرک زبان تافل با حداقل نمره‌ی ۹۲، یکی دیگر از شروط لازم برای متقاضیان تحصیل دامپزشکی در دانشگاه کلگری است.

دانشگاه مونترال

مونترال، سومین دانشگاه مطرح کانادا در حوزه‌ی دامپزشکی است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال از استان کبک تاسیس شده است. دانشکده‌ی دامپزشکی این دانشگاه، جز جوان‌ترین دانشکده‌های این مرکز علمی است. زبان تخصصی این دانشگاه فرانسوی است و همین عامل باعث شده تا مونترال به یکی از محبوب ترین دانشگاه‌ها در بین فرانسوی زبان‌های دنیا تبدیل شود.

دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه مونترال، در رده بندی بهترین مراکز علمی دامپزشکی کشور کانادا در رده‌ی سوم قرار دارد. جایگاه این دانشکده در رده بندی جهانی نیز، یک پله پایین‌تر از کلگری و در رتبه‌ی چهل و سوم می‌باشد.

دانشکده‌ی دامپزشکی مونترال در دو مقطع دانشجو می‌پذیرد. رشته‌های داروی دام، بهداشت دام و سلامت غذا، میکروبیولوژی حیوانات، بیماری‌های مسری، پاتولوژی و پرورش دام و طیور در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش‌های بیماری‌های مسری، پرورش دام و طیور، میکروبیولوژی و پاتولوژی در مقطع دکترای تخصصی برای انتخاب متقاضیان فراهم است.

یکی از دلایل شهرت رشته‌ی دامپزشکی در این دانشگاه به واسطه امکانات تحقیقتاتی و پژوهشی آن است. مراکز تحقیقاتی مجهز، آزمایشگاه‌های به روز و ظرفیت علمی قابل توجه برای تجارب عملی دانشجویان دامپزشکی، مونترال را به یکی از پیشگامان دراین عرصه تبدیل کرده است.

 

دانشگاه ساسکاچوان

این دانشگاه در سال ۱۹۰۷ در شهر ساسکاتون از ایالت ساسکاچوان کانادا تاسیس شد. بزرگ‌ترین دانشگاه این ایالت بوده و در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰۰۰ دانشجوی فعال در آن مشغول به تحصیل هستند. دانشکده‌ی دامپزشکی این دانشگاه، یکی از قدرتمند ترین مراکز علمی در حوزه‌ی دامپزشکی است.

دانشگاه ساسکاچوان یک دانشگاه تحقیقاتی است و فعالیت‌های آزمایشگاهی در آن از سطح بالایی برخوردار است. از شروط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی دامپزشکی، داشتن نمره‌های سطح یک در مقطع کارشناسی است. شرط دیگر برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساسکاچوان، داشتن رزومه‌ی عملی و تحقیقاتی در حوزه‌ی دامپزشکی است.

این دانشگاه برای پذیرش نهایی از داوطلب واجد شرایط مصاحبه‌ی عملی گرفته و بهترین‌ها را می‌پذیرد.

معادل سازی مدرک تحصیلی دامپزشکی در کانادا

یکی از فرآیند‌های تحصیل دامپزشکی در کانادا برای متقاضیان شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی معادل سازی مدرک است. دانشجویانی که قصد دارند، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی را در دانشکده‌های دامپزشکی کانادا سپری کنند، باید مدرک تحصیلی خود در مقطع قبلی را معادل سازی کنند.

 این روند با انجام یک سری آزمون مشخص انجام می‌شود. لازم به ذکر است که معادل سازی مدرک علاوه بر اینکه شرط لازم برای ادامه تحصیل در دانشکده‌های دامپزشکی کانادا است، برای اخذ مجوز کار دامپزشکی در این کشور نیز به افراد متقاضی کمک می‌کند.

نام آزمون‌های مورد نیاز برای معادل سازی مدرک تحصیلی و توضیح مختصر در خصوص هر یک از آن‌ها در قالب جدول زیر ارائه شده است:

ردیف نام آزمون توضیحات
 

 

۱

 

 

 

Basic and Clinical Sciences Exam

 

این آزمون نخستین مرحله برای روند معادل سازی مدرک دامپزشکی است که در آن دانش عمومی داوطلب در خصوص علوم پایه پزشکی و آناتومی حیوانات سنجیده می‌شود.

 

 

۲

 

Veterinary Skill Training and Enhancement Program

 

 

محتوای این آزمون برای سنجش توانمندی عملی و تئوریک داوطلبان در رشته‌ی دامپزشکی طراحی شده است.

 

 

۳

 

 

A.V.E.L

 

 

این آزمون نیز یکی از مراحل مهارت سنجی در حوزه دانش عملی متقاضیان است.

 

 

۴

 

 

Restricted Licenses under Supervision

 

 

برای ارزیابی مخاطب در دانش نظارت در حوزه دامپزشکی است

 

 

۵

 

Clinical Proficiency Examination

 

این آزمون مهارت متقاضی را در دامپزشکی بالینی به چالش می‌کشد.

داوطلبان پس از اخذ نمرات لازم در این آزمون‌ها مدرک CVO.J.E دریافت کرده و روند معادل سازی مدرک تحصیلی خود را با موفقیت پشت سر می‌گذرانند.

 

مراحل تحصیل دامپزشکی در کانادا

دامپزشکی همچون سایر رشته‌ها دارای مقاطع تحصیلی متفاوت است. تحصیل این رشته در کشور کانادا به سه مقطع مختلف تقسیم می‌شود. دانشکده‌های دامپزشکی کانادا در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرند. البته پذیرش دانشجو در هر دانشگاهی قوانین خاص خود را دارد که از سوی خود آن‌ها تعیین می‌شود. با این حال، مقرراتی عمومی بین همه‌ی دانشگاه‌ها بر قرار است که در ادامه به تفکیک مقطع، درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مقطع کارشناسی

داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی رشته‌ی دامپزشکی در کانادا باید دارای دیپلم دوازده ساله‌ی دبیرستانی باشند. نمرات دروس زیست‌شناسی و شیمی در مقطع دبیرستان برای تحصیل در سطح کارشناسی این رشته بسیار مهم است. دوره‌ی کارشناسی این رشته در بعضی از دانشگاه‌ها نیازمند، دوسال تحصیل مقدماتی است. مدت زمان دوره کارشناسی این رشته ۴ یا ۵ سال به طول می انجامد.

جانورشناسی عمومی، بیوشیمی، ژنتیک حیوانی، کالبد‌شناسی عمومی، بافت‌شناسی، جنین‌شناسی، بهداشت و پرورش دام، فارماکولوژی، باکتری، شناسی عمومی، فیزیولوژی مقایسه‌ای و … از جمله دروس تخصصی در حوزه‌ کارشناسی دامپزشکی هستند.

مراحل تحصیل دامپزشکی در کانادا

مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دامپزشکی، باید نمرات خوبی در مقطع کارشناسی این رشته را کسب کرده باشید. مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا مدرک تافل با نمره‌ی ۸۹، دیگر شرط لازم برای تحصیل در سطح کارشناسی ارشد رشته‌ی دامپزشکی است. همچنین سابقه‌ی تحقیقاتی و رزومه‌ی عملی به همراه توصیه‌نامه‌هایی از اساتید دوره‌ی کارشناسی می‌تواند در پذیرش این سطح به شما کمک کند.

از جمله دروس موجود در چارت درسی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دامپزشکی کانادا، می توان به مواردی همچون بیماری‌های درونی دام، بیماری‌های اندام حرکتی، جراحی عمومی، مامایی دامپزشکی، بیماری‌های متابولیک دام، تلقیح مصنوعی دام، جراحی عمومی حیوانات، مسمومیت دام و … اشاره کرد.

مقطع دکترای تخصصی

دامپزشکانی که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد دامپزشکی دارند، می‌توانند برای پذیرش در دوره دکترای تخصصی( PHD ) اقدام کنند. با توجه به این که حداقل سطح مجاز برای پذیرش دوره دکترا در رشته‌ی دامپزشکی B می‌باشد، متقاضیان تحصیل در این مقطع باید 70 تا 80 درصد نمرات لازم را در دو سال آخر تحصیل در مقطع قبلی را کسب کرده باشند. طول مدت این دوره نیز حدود دو سال است.

بخش زیادی از دروس سطح دکترا به صورت عملی و در قالب دوره‌های کارورزی می‌باشد. مواردی مثل کارورزی داخلی دام، کارورزی بیماری‌های طیور، کارورزی جراحی دام، کارورزی مامایی، کارورزی کالبد گشایی و … از جمله‌ی دروس مهم در مقطع دکترای دامپزشکی در کانادا است.

علاوه بر این‌ موارد، دروسی به صورت عمومی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که باید در مقاطع مختلف گذرانده شود. روشن است که تعداد واحد‌ها و عناوین درس‌های عمومی و تخصصی رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت بوده و براساس برنامه‌ریزی‌های درون دانشگاهی تعیین ‌می‌شود.

 

گرایش‌های رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا

برای تحصیل رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا باید گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید. این مجموعه به سه دسته‌ی کلی علوم پایه، پاتوبیولوژی و علوم بالینی تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها گرایش‌های مشخصی را در خود جای داده‌اند. اسامی این گرایش‌ها به شرح جدول زیر است.

ردیف  

گروه

 

گرایش‌های تخصصی

 

۱

 

علوم پایه

 

آناتومی و جنین شناسی دامپزشکی- بافت شناسی مقایسه‌ای- فیزیولوژی، بیوشیمی دامپزشکی، فارماکولوژی، سم شناسی

 

 

۲

 

 

پاتوبیولوژی

آسیب‌شناسی (پاتولوژی) دامپزشکی- انگل شناسی دامپزشکی- ویروس‌شناسی دامپزشکی- باکتری شناسی دامپزشکی- ایمنی‌شناسی دامپزشکی – بهداشت بیماری‌های آبزیان- اپیدمیولوژی- بهداشت کنترل کیفی مواد غذایی

 

 

 

 

۳

 

 

 

بالینی

 

 

بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ- بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک- رادیولوژی دامپزشکی- جراحی دامپزشکی- مامایی و بیماری‌های تولید مثل- بیماری‌های طیور- کیلینیکال دامپزشکی

هزینه‌ی تحصیل دامپزشکی در کانادا چقدر است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که همیشه در ذهن علاقمندان به تحصیلات دانشگاهی مطرح می‌شود، هزینه تحصیل است. سطح علمی قابل توجه دانشگاه‌های کانادا و شرایط تحصیلی مناسب این کشور در رشته‌ی دامپزشکی، باعث شده تا خارجی‌های زیادی برای تحصیل در این رشته راهی کانادا شوند.

 بی شک اصلی ترین مسئله برای این افراد هزینه‌های تحصیل بوده و لازم است تا اطلاعاتی در خصوص حدود شهریه‌ی دانشگاه‌ها کسب کنند. این هزینه به نسبت اعتبار و جایگاه علمی دانشگاه‌ها متفاوت بوده و بهتر است تا برای محاسبه‌ی دقیق‌تر هزینه‌ها به وبسایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. در ادامه این بند به هزینه‌ی تحصیل در چند دانشگاه مهم دامپزشکی در کانادا اشاره خواهیم کرد.

و هزینه‌ی تحصیل در دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه گوئلف، برای کل دوره‌ی تحصیل چهار ساله در حدود ۲۱۶۰۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود.
• دانشجویان دانشگاه ساسکاچوان برای تحصیل در رشته‌ی دامپزشکی این دانشگاه باید به طور سالانه حدود ۳۴۰۰۰ دلار هزینه کنند.
• دانشگاه پرنس ادوارد برای کل هزینه‌ی تحصیل یک دانشجو در رشته‌ی دامپزشکی ۲۲۷۰۰۰ دلار در نظر گرفته است. هزینه‌ی تحصیل در این دانشگاه نسبت به میانگین قیمت‌ها بالاتر است.

هزینه‌های جانبی برای دانشجویان دامپزشکی در کانادا

بدون شک دغدغه تامین هزینه‌های زندگی در کشور کانادا، کمتر از تامین هزینه‌های تحصیل در این کشوراهمیت ندارد. مسکن، خوراک، رفت‌و‌آمد، کتاب و لوازم تحصیل و … مواردی هستند که باید در برآورد مالی افراد لحاظ شود. به طور میانگین بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در ماه برای هزینه‌های زندگی در کانادا صرف می‌شود.

گرایش‌های رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا

آشنایی با محبوب‌ترین دوره‌های فنی و حرفه‌ای در کانادا - آموزش مراقبت‌های بهداشتی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کانادا

در این مقاله سعی بر این است که به طور خاص به معرفی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا پرداخته شود تا مسیرهای ورود به این رشته های پرطرفدار بررسی شده و به سوالات اصلی در این زمینه پاسخ داده شود.

کلام پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره رشته دامپزشکی در کانادا و ابعاد مختلف آن صحبت کردیم. اگر بازهم سوالی در این رابطه دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دامپزشکی کدام است؟
گوئلف، کلگری و ساسکاچوان به ترتیب بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دامپزشکی در کانادا هستند.
گرایش‌های رشته‌ی دامپزشکی در دانشگاه‌های کانادا به چه گروه‌هایی تقسیم می‌شوند؟
گرایش‌های رشته‌ی دامپزشکی در کانادا، به سه گروه علوم پایه، علوم پاتوبیولوژی و علوم بالینی تقسیم می‌شود.
هزینه‌ی تحصیل دامپزشکی در دانشگاه‌های مهم کانادا چقدر است؟
کل هزینه‌ی تحصیل دامپزشکی در دانشگاه گوئلف ۲۲۰۰۰۰ دلار، در دانشگاه ساسکاچوان ۱۸۰۰۰۰ دلار و در دانشگاه پرنس ادوارد ۲۳۰۰۰۰ دلار می باشد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای