در این مقاله می خواهیم دو کشور محبوب و پیشرفته سوئد و فرانسه را با یگدیگر مقایسه کنیم تا کسانی که تمایل به مهاجرت به این دو کشور را دارند بتوانند راحت تر تصمیم گیری کنند و کشور مناسب تری را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند.

 ممکن است بارها زندگی و اقامت در کشوری دیگر از ذهن همه شما عبور کرده باشد. اما زندگی در کشوری غریبه و نا آشنا ممکن است چالش های خاص خود را داشته باشد. البته اصلی ترین چالش برای شما شاید انتخاب کشور مورد نظر باشد، کشوری که برای شرایط شما مناسب باشد و شما هم بتوانید به راحتی شرایط خود را با آن کشور وفق دهید.

اطلاعات کلی درباره دو کشور سوئد و فرانسه

کشور سوئد از جمله کشور هایی است که افراد بسیاری از زندگی کردن در آن لذت می برند. کشور سوئد یکی از امن ترین و مرفه ترین کشور های دنیا است.

سوئد از کشور های حوزه اسکاندیناوی است که در قسمت شمالی قاره اروپا قرار گرفته. کشور سوئد با کشور های فنلاند و نروژ دارای مرز مشترک است. از نظر مساحت این کشور سومین کشور بزرگ در اتحادیه اروپا بوده اما به دلیل کم بودن جمعیت  ( در حدود 10 میلیون نفر ) دارای تراکم جمعیت پایین است. زبان رسمی این کشور سوئدی است و دین رسمی در این کشور وجود ندارد، البته اکثر شهروندان سوئد مسیحی هستند. واحد پول در کشور سوئد، کرون سوئدی است که از سال 1873 میلادی در این کشور استفاده می شود.

فرانسه کشوری است که در قسمت غربی قاره اروپا واقع شده است. زبان رسمی مردم این کشور زبان فرانسوی است. کشور فرانسه از لحاظ سیاسی و اقتصادی از کشور های تاثیر گذار دنیا است و همچنین یکی از تاسیس کنندگان سازمان ملل متحد و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

فرانسه علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیبا، آثار تاریخی قدیمی زیادی که از دوران کهن به جا مانده است دارد و هر ساله 80 میلیون گردشگر و توریست جذب این جاذبه های تاریخی می شوند.

مقایسه سوئد و فرانسه از لحاظ جغرافیا و جمعیت

سوئد و فرانسه

وسعت و جغرافیا

سوئد در منطقه شمالی قاره اروپا واقع شده است و دارای آب و هوای بسیار سردی است. به همین دلیل است که بیشتر جمعیت این کشور در مناطق جنوبی این کشور سکونت دارند.

سوئد با مساحتی در حدود 450 هزار کیلو متر مربع، سومین کشور بزرگ در اتحادیه اروپا می باشد که با داشتن جمعیت 10 میلیون نفره از تراکم جمعیت پایینی برخوردار است. تقریبا 10 درصد از مناطق شمالی سوئد را دریاچه ها و رودخانه ها تشکیل داده است و بیش از نیمی از مساحت آن را مناطق جنگلی تحت پوشش خود در آورده اند. در قسمت های غربی این کشور کوه های اسکاندیناوی قرار گرفته است.

کشور فرانسه یکی از کشور های غربی قاره اروپا است که دارای سواحل زیادی نیز هست. کشور فرانسه دارای مرز مشترک با کشور های بلژیک، لوگزامبورگ، آلمان، سوییس، ایتالیا، موناکو، اسپانیا و اندورا است.

کشور فرانسه با داشتن مساحتی در حدود 547 هزار کیلومتر مربع سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا است و اولین کشور وسیع در بین کشور های اتحادیه اروپا است. همچنین کشور فرانسه دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیادی از جمله سواحل زیبا و مناطق کوهستانی است. رشته کوه های آلپ در قسمت های شرقی این کشور واقع شده است.

آب و هوا

قسمت های شمالی و شمال شرقی کشور فرانسه دارای آب و هوای معتدل است و بخش های جنوبی آن دارای آب و هوای مدیترانه ای است. قسمت های غربی کشور فرانسه اقلیم اقیانوسی دارد به این معنی که میزان بارندگی در این مناطق بالا است و زمستان های معتدل و تابستان های گرم دارد. قسمت های شرقی فرانسه دارای آب و هوای کوهستانی است. مناطق مرکزی کشور فرانسه تابستان های گرم و گاهی طوفانی و زمستان های سردی دارند.

آب و هوا در کشور سوئد کمی متفاوت است. قسمت های شمالی سوئد به دلیل سرمای زیاد تقریبا غیر قابل سکونت است و رودخانه های زیادی دارد. ولی جنوب این کشور آب و هوای معتدل و گرم تری دارد. بیشتر شهرهای بزرگ این کشور در قسمت های جنوبی واقع شده اند و بیشتر تراکم جمعیت نیز مربوط به مناطق جنوبی این کشور است.

جمعیت

جمعیت کشور سوئد در حدود 10 میلیون نفر است که تعداد 7.9 میلیون نفر آنها را سوئدی ها تشکیل می دهند و ما بقی آن مهاجرینی هستند که اقامت دائم و یا موقت این کشور را به دست آورده اند.

تراکم جمعیت در کشور سوئد در حدود 21 نفر در هر کیلومتر مربع است که عدد بسیار پایینی است. بیشتر جمعیت این کشور در قسمت های جنوبی آن که آب و هوای بهتر و گرم تری نسبت به مناطق شمالی آن دارد زندگی می کنند.

جمعیت کشور فرانسه در سال 2023 به حدود 68 میلیون نفر رسیده است که نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده جمعیت کشور فرانسه از سال گذشته چیزی در حدود 265 هزار نفر افزایش داشته است که چیزی در حدود  چهار دهم درصد است و این عدد هنوز در حال افزایش است.

سیاست های دولت فرانسه در خصوص افزایش جمعیت باعث شده که آمار زاد و ولد در این کشور افزایش داشته باشد و نسبت به دیگر کشور های توسعه یافته رشد چشمگیری داشته است.

مقایسه سوئد و فرانسه از لحاظ وضعیت اقتصادی،کاری و تحصیلی

اقتصاد

در گذشته و تا اواخر قرن هجده میلادی سوئد جزو فقیر ترین کشور های اروپا بود اما بعد ها با سیاست هایی که پیش گرفت این کشور رشد اقتصادی خود را به سرعت آغاز کرد. رشد اقتصادی کشور سوئد پس از جنگ جهانی دوم سرعت بیشتری به خود گرفت و درآمد خالص این کشور به طرز قابل توجهی بالا رفت. نرخ بیکاری در حال حاضر در این کشور 5.6 درصد است که نرخ پایینی در بین کشور های جهان است. درآمد کشور سوئد مانند دیگر کشور های کوچک صنعتی، به صادرات تولیدات صنعتی داخلی وابسته است.

فرانسه هفتمین اقتصاد خوب در دنیا را دارد طبق آمار های منتشر شده در سال گذشته تولید نا خالص داخلی این کشور بیش از 2829 میلیارد دلار بوده است. در حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی اروپا بر عهده این کشور است و مهم ترین بخش اقتصاد این کشور در حوزه خدمات است. کشور فرانسه از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و صنعت خودرو سازی است.

سوئد و فرانسه

اشتغال

نرخ بیکاری در کشور فرانسه در سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته و موقعیت های شغلی بسیاری که نیازمند نیروی کار متخصص هستند رو به افزایش است. طبق آخرین آمار منتشر شده نرخ بیکاری این کشور به 7.1 درصد کاهش یافته.

در کشور فرانسه حداقل حقوق برای یک شغل معمولی برای هر ساعت کار 11.27 یورو  است که به طور میانگین معادل مبلغ 134.22 کرون می باشد. حداقل حقوق و دستمزد در سوئد 18,500 کرون در ماه و حداکثر حقوق بیش از 68,556 کرون در ماه است.

حداقل حقوق و درآمد در فرانسه 1,678.95 یورو در ماه می باشد.

کشور سوئد با توجه به کم بودن جمعیت بیشتر از فرانسه به نیروی کار متخصص احتیاج دارد. این کشور با کمبود نیروی کار در زمینه های خدمات بهداشتی، درمانی و معلم رو به رو است. 

البته قابل توجه است که برای دریافت پیشنهاد کار از یکی از سازمان های کشور سوئد شما ملزم به یادگیری زبان سوئدی هستید که می توانید در همین کشور دوره های زبان سوئدی را با پرداخت هزینه بگذرانید و مدرک و نمره مورد نظر را دریافت کنید. در کشور سوئد هم مانند فرانسه تمام افرادی که مشغول به کار هستند بیمه درمانی میشوند و از مزایای آن استفاده می کنند.

تحصیلات

فرانسه به غیر از جاذبه های گردشگری بسیارش دارای دانشگاههای رده بالای بسیاری نیز هست و برای دانشجویان بین المللی از گزینه های بسیار جذاب است. فرانسه در هر سال چیزی در حدود 23 درصد از بودجه ملی خود را به آموزش اختصاص می دهد و به کیفیت آموزشی مراکز تحصیلی اهمیت بسیار زیادی می دهد. دانشگاه های فرانسه هر ساله در رتبه بندی های مختلف جهانی در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار می گیرد.

یکی دیگر از عواملی که فرانسه را تبدیل به کشور جذابی برای دانشجویان بین المللی کرده است، تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشور است. تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه و به زبان فرانسوی برای دانشجویان بین المللی نیز رایگان می باشد و دانشجویان فقط هزینه کمی بابت بیمه دانشجویی و هزینه های ثبت نام را پرداخت می کنند. این رایگان بودن شهریه دانشگاه، کشور فرانسه را برای ایرانیان به گزینه بسیار مناسبی تبدیل کرده است زیرا هزینه های زندگی نیز در این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپا نیز پایین تر است.

کشور سوئد نیز شرایط مناسبی برای تحصیلات دارد. داشتن نظام آموزشی خوب و وجود دانشگاه ها با رتبه های جهانی بسیار خوب در این کشور، سوئد را به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. تا سال 2011 شهریه دانشگاه های سوئد رایگان بود اما بنا به برخی دلایل داخلی پس از سال 2011 دچار تغییراتی شد و تحصیل برای داشجویان بین المللی شامل پرداخت هزینه شد، اما همچنان تحصیل در سوئد به دلیل شرایط بسیار خوب زندگی و کاری انتخاب بسیار مناسبی برای دانشجویان است. همچنین پیشنهاد می کنم مقاله مقایسه‌ای بین مهاجرت به سوئد یا آلمان را مطالعه بفرمایید.

فرانسه
سوئد یا فرانسه
بنر
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هلی
2 سال قبل

سلام من به کشور سوئد علاقه مندم و دوستم به فرانسه علاقه دارد ما موندیم کدوم بهتره بهمون اگه بگید ممنون میشم

کارشناس هرمس
پاسخ به  هلی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
هردو کشور هایی هستند با کیفیت بالا برای زندگی ، بسته به معیار های هر فرد این مقایسه متفاوت خواهد بود .