مزایای بلوکارت آلمان

مزایای بلوکارت آلمان

مزایای بلوکارت آلمان و حقوقی که شامل دارندگان بلوکارت آلمان میشود مساله ای است که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. بلوکارت یک مجوز کار مصوب در سراسر اتحادیه اروپاست که به اتباع ماهر غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا در ۲۵ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا کار و زندگی کنند؛ به‌استثنای دانمارک و ایرلند که مشمول این پیشنهاد نیستند. طرح بلوکارت آلمان توسط اتاق فکر بروگل، با الهام از کارت سبز ایالات‌متحده ساخته‌شده و به پرچم اروپا که آبی است و دوازده ستاره طلایی آن اشاره دارد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

بلوکارت آلمان چیست؟

بلوکارت آلمان عنوان اقامتی برای فارغ‌ التحصیلان است که هدف آن تسهیل و ترویج مهاجرت دائمی افراد باصلاحیت از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به آلمان است. این کارت همانند اجازه اقامت موقت بوده اما گروه خاصی از افراد را هدف قرار می‌دهد و اعتبار بیشتری دارد. دولت آلمان در مشاغلی همچون پزشکان، مهندسان، دانشمندان علوم طبیعی، ریاضیدانان و متخصصان IT که نمی‌تواند پست‌های خالی را به دلیل کمبود نیروهای واجد شرایط پر کند، با اعطای بلوکارت آلمان امتیازات ویژه‌ای را به مهاجران ماهر و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌دهد.

به‌طورمعمول، بلو کارت آلمان حداکثر ۴ سال اعتبار دارد و اگر متقاضیان آن قرارداد کاری با مدت مشخص داشته باشند، ممکن است تاریخ انقضای این کارت، مدت‌زمان کمتری باشد. درهرصورت اعتبار آن 3 ماه بیشتر از قرارداد کار خواهد بود. مبنای قانونی بلوکارت آلمان دستورالعمل 2009/50 / EC شورای انجمن اروپا بوده و به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که اتباع ماهر و بااستعداد کشورهای غیر اتحادیه اروپا را به موقعیت‌های شغلی که با کمبود نیروهای واجد شرایط یا احتمال کمبود نیروی ماهر در آینده مواجه هستند، جذب کند.

بلوکارت آلمان را فقط می‌توان در آلمان و از دفاتر خارجی دریافت کرد. برای اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا که واجد شرایط دریافت کارت آبی آلمان هستند و برای ورود به آلمان نیاز به ویزا دارند، ویزای ملی به‌منظور اشتغال برای آن‌ها صادر می‌شود. به‌محض ورود آن‌ها به آلمان، دفتر خارجی محلی آن‌ها، این کارت را برای این افراد صادر می‌کند.

مشاغلی که بیشترین امتیاز برای دریافت بلوکارت آلمان را دارند

چرا کشور آلمان بلوکارت را معرفی کرده است؟

این ایده برای تأمین کمبود نیروهای ماهر در بازارهای کار اروپا، کاهش بوروکراسی و ارتقا هم ترازی در اتحادیه اروپا از طریق تسهیل مهاجرت اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا بین کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. دستورالعمل اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۹ شرایط و ضوابطی را تعیین کرد که به برخی از اتباع ماهر و بااستعداد کشورهای غیراتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا با سهولت بیشتری اجازه اقامت و کار در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دریافت کنند. در آگوست ۲۰۱۲ دولت آلمان قانونی را تصویب کرد که این بخشنامه را عملی کند و از آن زمان تاکنون بلوکارت آلمان به جذاب‌ترین عنوان اقامت تبدیل‌شده است و مزایای بلوکارت آلمان بر کسی پوشیده نیست. قابل‌درک است که آلمان فعال‌ترین حامی این طرح بوده است.

برخی از مزایای بلوکارت آلمان

بلوکارت آلمان مزایای زیادی در اختیار دارندگان این کارت قرار می‌دهد و یکی از بهترین مزایای این کارت این است که در صورت داشتن مهارت زبانی سطح B1 و پس از گذشت 21 الی 33 ماه فرد دارنده آن می‌تواند مجوز اقامت دائم دریافت کند.

برخی از مزایای بلوکارت آلمان

از دیگر مزایای بلوکارت آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشتغال دارندگان بلوکارت آلمان همراه با سهمیه بیمه اجتماعی مانند سهم بیمه بازنشستگی، بیمه درمانی قانونی و مزایای بیکاری می‌باشد.
  • برای دارندگان این کارت امکان خوداشتغالی به‌عنوان یک کار فرعی حداکثر تا ۱۵ ساعت در هفته فراهم می‌شود.
  • دارندگان این کارت می‌توانند، به مدت ۱۲ ماه متوالی و بدون انقضا آن، در کشورهای غیر اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند، این ماده همچنین شامل اعضای خانواده آن‌ها نیز می‌شود.
  • دارندگان این کارت پس از ۲ سال اشتغال برای تغییر شغل نیازی به اخذ مجوز از خدمات مهاجرت ندارند.
  • خویشاوندان درجه‌یک دارندگان بلوکارت آلمان مانند همسر و همچنین خواهر و برادر زیر ۱۸ سال می‌توانند به دارندگان این کارت ملحق شوند.
  • دارندگان این کارت این حق را دارند که بدون ویزا یک دوره گردشگری حداکثر به مدت ۹۰ روز (از یک بازه زمانی ۱۸۰ روزه) را در سایر کشورهای شینگن بگذرانند.
  • دارندگان این کارت درصورتی‌که شغل خود را از دست بدهند، به مدت ۳ ماه به آن‌ها فرصت پیدا کردن شغل جدید داده می‌شود و سپس از آن‌ها خواسته می‌شود که کشور میزبان را ترک کنند.
  • بستگان درجه‌یک دارندگان این کارت می‌توانند بدون تأخیر و محدودیت در آلمان کار کنند.

دارندگان بلوکارت آلمان به برنامه‌های اجتماعی ازجمله آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و مسافرت، مشابه اتباع آن کشور دسترسی خواهند داشت.

افزایش تقاضا برای بلوکارت آلمان

کشور آلمان از سال ۲۰۱۲ تاکنون ۸۵٪ از کل بلوکارت‌های اعطاشده توسط کشورهای اتحادیه اروپا را صادر کرده است. درمجموع، آلمان از زمان تصویب دستورالعمل صدور بلوکارت تاکنون بیش از ۱۰۴۰۰۰ بلوکارت صادر کرده است. فقط در سال ۲۰۱۸، درمجموع ۲۷۲۴۱ بلوکارت آلمان برای کارگران غیر اتحادیه اروپا با مدرک دانشگاهی صادرشده است که این تعداد ۲۵.۴٪ بیشتر از سال قبل آن بود. حدود ۴۲.۳ درصد از کسانی که در سال ۲۰۱۸ بلوکارت دریافت کرده‌اند، آلمان را ترک کرده‌اند؛ درحالی‌که ۵۷.۸٪ دیگر اعتبار بلوکارت خود را تمدید کردند. همچنین پنج ملیت برتر دریافت‌کننده بلوکارت آلمان شامل اتباع هند، چین، روسیه، ترکیه و برزیل می‌شود.

افزایش تقاضا برای بلوکارت آلمان

 

واجدین شرایط درخواست بلوکارت آلمان

اینکه آیا افرادی که برای بلوکارت آلمان درخواست می‌دهند، واجد شرایط دریافت این کارت هستند یا خیر به دسته‌ای که برای آن درخواست می‌کنند، بستگی دارد. افراد می‌توانند در دسته‌های زیر برای بلوکارت آلمان اقدام کنند:

افرادی که میتوانند برای دریافت بلوکارت اقدام کنند

  • کارگران بسیار واجد شرایط یا ماهر
  • محققان
  • دانش آموزان
  • کارآموزان حرفه‌ای
  • کارگران فصلی
  • نقل و انتقالات درون شرکتی
  • خوداشتغالی/ کارآفرینان

شرایط دقیق صلاحیت ازنظر دسته‌بندی متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال، کارآفرینان معیارهای صلاحیت متفاوتی از دانشجویان را دارند. واجدین شرایط دریافت بلوکارت آلمان کسانی هستند که یک مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان، دانشگاه‌های خارجی شناخته‌شده و یا یک دانشگاه یا کالج خارجی معادل یک دانشگاه یا کالج آلمان داشته باشد. همچنین آن‌ها باید یک پیشنهاد کاری مشخص یا یک قرارداد کاری برای استخدام با حداقل اعتبار یک‌ساله و با حداقل حقوق سالانه ۵۰.۸۰۰ یورو داشته باشد.

ویزای کارآموزی یا آسبیلدونگ آلمان

آوسبیلدونگ

اگر به دنبال کارکردن در آلمان بدون تحصیلات دانشگاهی هستید، برای ورود به بازار کار آلمان صرفا لازم نیست که در دانشگاه های آلمان تحصیل کنید. شما می توانید با گذراندن یک دوره فنی در آلمان (آوسبیلدونگ) تجربه لازم برای کار را به دست آورید و راه ورود به بازار کار را پیدا کنید.

سخن آخر

طرح بلوکارت آلمان فرصتی را برای افراد با مهارت بالا از سراسر جهان فراهم می‌کند تا در یک کشور عضو اتحادیه اروپا زندگی و کار کنند و اعضای خانواده خود را با خود بیاورند. در صورت تمایل، آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که برای مدت نامحدود در کشور میزبان اقامت داشته باشند. بلوکارت آلمان طیف گسترده‌ای از مزایا را برای افراد دارنده آن فراهم می‌کند. مهم‌ترین مزیت این کارت تسهیل روند دریافت اقامت دائم برای دارندگان آن است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
مدت‌زمان دریافت بلوکارت آلمان چقدر است؟
اداره مهاجرت بسته به درخواست‌های موجود، درخواست بلوکارت آلمان را طی چند روز تا چند هفته تأیید و صادر می‌کند. حداکثر زمان پردازش درخواست این کارت ۹۰ روز می‌باشد؛ اگرچه در بعضی موارد ممکن است درخواست بلوکارت آلمان کمتر از یک ماه پردازش شود.
چه کسی واجد شرایط دریافت بلوکارت آلمان است؟
اگرچه ازنظر فنی اتباع غیر اتحادیه اروپا واجد شرایط درخواست بلوکارت آلمان هستند، متقاضیان معمولاً باید دارای مدرک دانشگاهی و پیشنهاد کاری با حداقل یک سال قرارداد باشند.
آیا امکان باز پس گرفتن بلوکارت آلمان وجود دارد؟
بلوکارت‌های آلمان در شرایط محدودی امکان لغو شدن دارند؛ به‌عنوان‌مثال: اگر اعتبار گذرنامه دارنده بلوکارت آلمان به پایان رسیده باشد. اگر کارفرمای دارنده این کارت، مرتکب کلاهبرداری شده باشد. درصورتی‌که مدارک دارنده این کارت اثبات نشود. اگر دارنده این کارت دیگر شرایط لازم را نداشته باشد. درصورتی‌که اقامت دارندگان بلوکارت آلمان تهدیدی برای خط‌مشی عمومی، امنیت عمومی یا بهداشت عمومی کشور میزبان باشد
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داور صحرایی
2 سال قبل

با سلام
به عنوان یه آرایشگر با ۱۵ سال سابقه مدرک فنی حرفه ای و اشتغال همزمان با مدرک رو داره و مهارت کافی تو این رشته کاری رو داره بلو کارت صادر میشه؟؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  داور صحرایی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
در حال حاضر برای کشور آلمان جاب آفری در زمینه تخصص شما موجود نیست . در صورت واجد شرایط بودن میتوانید برای استرالیا اقدام کنید .

کادر هرمس اپلای