اخذ مدرک زبان CLB؛ شرایط و مراحل معادل سازی مدرک CLB

اخذ مدرک زبان CLB؛ شرایط و مراحل معادل سازی مدرک CLB

مدرک CLB، یک استاندارد ارزیابی زبان برای افرادی است که مایل به مهاجرت یا تحصیل در کانادا هستند. این مدرک بر اساس توانایی‌های زبانی در مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن ارزیابی می‌شود. ارزیابی مدرک زبان CLBبه داوطلبان کمک می‌کند تا سطح زبانی خود را در مقایسه با استانداردهای معین کانادایی مشخص کنند و برای ورود به بازار کار یا تحصیل در کانادا آماده شوند. این مدرک به عنوان یک ابزار معتبر و قابل قبول برای نمایش توانایی‌های زبانی در فرآیندهای مهاجرتی و تحصیلی به کار می‌رود و برای افرادی که به دنبال ادامه مطالعات یا شغل در کانادا هستند، بسیار ارزشمند است. در ادامه به معادل‌سازی مدرک CLB اشاره خواهد شد، با ما همراه باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

CLB یا معیار سنجش زبان کانادایی

تمام راه‌ های مهاجرت به کانادا از جمله تحصیلی یا کاری نیازمند ارائه مدرک زبان هستند؛ بنابراین متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا ملزم به ارائه مدرک زبان در یکی از دو زبان رسمی کشور کانادا یعنی انگلیسی یا فرانسه بوده و می‌بایست حداقل نمره زبان را کسب کنند تا بتوانند به برنامه مهاجرتی مورد نظرشان وارد شوند.

معیار سنجش سطح دانش زبان متقاضیان را سازمانی در کانادا بنام Center for Canadian Language Benchmarks  (مرکز سنجش معیار زبان‌ های کانادا) تعیین می‌کند و چهار مهارت را برای ارزیابی سطح زبان  متقاضیان در نظر می‌گیرد که شامل Listening (گوش دادن)، Speaking (صحبت کردن)، Reading (خواندن) و Writing (نوشتن) می‌شود. این سازمان با در نظر گرفتن مهارت‌های فوق، واژه CLB را که مخفف Canadian Language Benchmark (معیار زبان کانادایی) است، برای تعیین سطح دانش زبان کانادا معرفی می‌کند.

آیا این مدرک در خارج از کشور کانادا نیز کاربرد دارد؟

به نظر شما منظور از اختصاصی بودن clb چیست؟ همان‌ طور که بیان شد، CLB به معنای CAANDIAN LANGUAGE BENCHMARK است. با توجه به همین عبارت می‌توان دریافت که مدرک مدنظر تنها در کانادا به عنوان یک مدرک رسمی شمرده می‌شود و بنابراین فقط در همین کشور می‌توانید از آن بهره ببرید. در واقع مدرک سی ال بی در کشورهای اروپایی و یا حتی ایالات متحده آمریکا اهمیت خاصی ندارد و در چنین کشورهایی بهتر است به فکر دریافت مدرک زبان کشور مربوطه یا تافل و آيلتس باشید.

حداقل نمره سی ال بی برای مهاجرت

یکی از پرسش‌های مهمی که در رابطه با سی ال بی از ما پرسیده می‌شود، مربوط به حداقل نمره مورد نیاز در این زمینه جهت تکمیل روند مهاجرت است. به طور کلی نمی ‌توان پاسخ مناسبی به این سوال داد. حداقل نمره به موارد مختلفی از جمله نوع مهاجرت شما بستگی دارد.

در هر صورت می‌توانیم بیان کنیم که نمره شما در این رابطه نباید از هفت کمتر باشد. بسیاری از کالج‌ها همین نمره را به عنوان حداقل نمرده موردنیاز تعیین کرده‌اند و به همین دلیل با دریافت نمره مذکور می‌توانید خیال راحتی از برآورده کردن خواسته‌ های کالج مدنظرتان داشته باشید، البته همین نمره نیز در مقاطع گوناگون تغییر پیدا می‌کند؛ اما در ادامه برای شما بیان می­کنیم که حداقل نمره موردنیاز برای ادامه تحصیل در هر مقطع تحصیلی در clb چیست؟

افرادی که قصد دارند در مدرک لیسانس ادامه تحصیل بدهند، باید حداقل، نمره هفت سی ال بی را گرفته باشند، این در حالی است که برای متقاضیان فوق­ لیسانس این میزان حداقل هشت است. افرادی که خواستار تحصیل در مقطع دکتری هستند، به دلیل پیچیدگی‌ های کلی این مقطع باید نمره سی ال بی برابر با نه داشته باشند؛ بنابراین هرچه نمره سی ال بی بالاتری دریافت کنید، در آینده تحصیل در مقاطع بالاتر در کانادا به شکل ساده‌ تری انجام خواهد شد.

امکان برگزاری این آزمون در ایران

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که چون آزمون‌هایی مثل آیلتس در ایران برگزار می‌شوند، قطعاً سی ال بی نیز در ایران برگزار می­شود و می­توان در کشور خودمان در آن شرک کرد. این یک تصور کاملاً نادرست است. همان‌طور که پیش از این گفته شد، سی ال بی تنها مربوط به کشور کانادا است و طبیعتاً نیازی به برگزاری آزمون آن در سایر کشورها وجود ندارد.

تفاوت اصلی سی ال بی با آیلتس

شاید بپرسید تفاوت آیلتس و clb چیست؟ مهم‌ترین تفاوتی که بین سی ال بی و آیلتس وجود دارد، بحث بین‌المللی بودن است. در حالی که آیلتس یک آزمون بین‌المللی به شمار می‌رود، سی ال بی یک آزمون خاص کشور کانادا محسوب می‌شود. اگرچه نمرات این دو آزمون را می‌توان به هم تبدیل کرد؛ اما نباید آن دو را یکسان در نظر بگیریم؛ زیرا هر یک از آن‌ها در حوزه‌های مختص به خود کاربرد دارند.

آزمون های زبان مورد تأیید کشور کانادا

کشور کانادا آن دسته از مدارک زبان را مورد تأیید قرار می‌دهد که دربردارنده مهارت‌های چهارگانه‌ای باشد که در مطالب پیشین ذکر شد. به طور واضح و قطعی می‌توان گفت که ادارات مهاجرت استانی کانادا به انضمام مرکز سنجش معیار زبان‌های کانادا، تنها ارائه مدارک شرکت در ۳ آزمون زیر را از سوی متقاضیان مهاجرت می‌پذیرند:

  • آزمون زبان انگلیسی آیلتس (IELTS)
  • آزمون زبان انگلیسی سلپیپ (CELPIP)
  • آزمون زبان فرانسوی تف (TEF)

لازم به ذکر است که آزمون CELPIP تنها در کشور کانادا برگزار می‌شود و خارج از کشور کانادا هیچ مرکزی در هیچ کشوری برای برگزاری این آزمون وجود ندارد. در ادامه با ارائه جداولی به شما خواهیم گفت که هر سطح از CLB با چه نمره‌ای از آزمون IELTS و TEF معادل است.

  • سطوح CLB معادل با نمرات IELTS
  • سطوح CLB معادل با نمرات IELTS
  • سطوح CLB معادل با نمرات TEF
شرایط مهاجرت به کانادا با استفاده از مدارک فنی و حرفه ای:

مهاجرت به کانادا

با توجه به امکانات رفاهی و اجتماعی موجود در کشورهای توسعه یافته، امروزه بسیاری از ساکنین سایر کشورها راه های مهاجرت و گرفتن اقامت کشورهای پیشرفته از جمله کشور کانادا را بررسی می کنند.

سخن آخر

در نهایت، مدرک زبان CLB نه تنها به افراد امکان می‌دهد تا سطح دقیق زبانی خود را در مقایسه با استانداردهای کانادایی مشخص کنند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا در فرآیندهای مهاجرتی، تحصیلی یا حرفه‌ای در کانادا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. مدرکCLB، یک ابزار قدرتمند برای نمایش توانایی‌های زبانی است و در راهی قرار می‌دهد که افراد بتوانند با اعتماد به نفس و قدرتمندی، به دنبال اهداف خود در کانادا پیش بروند و در جامعه محلی به خوبی مشارکت کنند. اگر درمورد معادل‌سازی مدرک CLB سوالی دارید میتوانید از مشاوران هرمس اپلای کمک بگیرید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
CLB چیست؟
clb کانادا یک معیار سنجش سطح زبان است که قابل معادل سازی با مدرک زبان آیلتس است.
زبان رسمی کشور کانادا چیست؟
زبان رسمی کانادا هم انگلیسی و هم فرانسوی است؛ اما نزدیک به ۷۰% مردم کانادا به انگلیسی صحبت می‌کنند.
آزمون های مورد تأیید کشور کانادا چیست؟
آزمون زبان انگلیسی آیلتس (IELTS)- آزمون زبان انگلیسی سلپیپ (CELPIP)- آزمون زبان فرانسوی تف (TEF)
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

37 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد طلاوری
1 سال قبل

۲۶سال سن دارم ، کارشناسی صنایع از دانشگاه غیرانتفاعی با معدل ۱۷،۵ و حدود ۳۰ مدرک فنی حرفه ای در زمینه hse دارم و ۱سال سابقه کار در نفت به عنوان افسر ایمنی داشتم، با ایلتس ۶،۵ ، واسه کار و یا تحصیل فول فاند ، میتونم جایی اقدام کنم؟

کارشناس هرمس
در انتظار تایید
پاسخ به  محمد طلاوری
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
برای تحصیل میتونیم کمکتون کنیم . ولی لازمه که اطلاعات دقیقتری از رزومه تحصیلی شما داشته باشیم . لطفا با شماره 02191070170 با ما در تماس باشد تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند .

محبوبه ناذری
1 سال قبل

سلام من ۴۲ سال سن دارم آیلتس ۵.۵ و مدرک کارشناسی حسابداری با سابقه ۲۲ سال کار در جند بانک ولیکن پوزیشن غیر مرتبط. از نظر مالی هم مشکلی ندارم. با توجه به اینکه دانشگاههای کانادا زبان ۶.۵ به بالا میخواهند امکان مهاجرت تحصیلی با کاندیشنال آفر زبانی برایمن وجود دارد؟!

کارشناس هرمس
پاسخ به  محبوبه ناذری
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
خیر متاسفانه .

مریم
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
24 سالمه و لیسانس زبان و سال دیگه مدرک ارشدم و تو رشته حقوق میگیرم.
مدرک تدریس زبان انگلیسی دارم و یک سال سابقه کار تو آموزشگاه و سابقه 2 سال کار در شرکت بیمه رو دارم.
سال آینده مدرک آیلتسم و میگیرم و سطح زبان فرانسمم A2 هست که احتمالا بتونم تا سال آینده ارتقا بدم و مدرک آزمون مربوطه اش و بگیرم.
می خواستم بدونم شانس ویزای کار در رشته هایی مثل تدریس زبان چه انگلیسی یا فرانسوی و یا رشته بیمه ای رو در کانادا دارم؟؟
ممنون از پاسخگوییتون.

کارشناس هرمس
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
در حال حاضر موسسه ما در خصوص مهاجرت کاری به کانادا فعالیتی انجام نمیدهد .

فاهان
2 سال قبل

سلام بنده ۲۶ ساله مجرد هستم کارشناسی معماری دارم و معماری داخلی رو از جهاد دانشگاهی شهیدبهشتی گرفتم آیلتسم ۴ شد خیلی وقت پیش و زبانم خوبه برای دوباره امتحان دادن و مدرک فنی حرفه ای مرتبط با رشته ام دارم میخواستم برای ادامه تحصیل و کار به کانادا یا آمریکا مهاجرت کنم امکانش هست؟ من خاله ام هم آمریکا هستن ولی ۵ سالشون پر نشده برای دعوت نامه. نظرتون رو بگید ممنون میشم.

کارشناس هرمس
پاسخ به  فاهان
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
با توجه به شرایط شما بهتر هست که برای تحصیل در کانادا اقدام کنید اما توجه داشته باشید آیلتس 4 بسیار کم است و باید سطح زبان خودتان را ارتقا دهید .

بهاره ریخته گران
2 سال قبل

با سلام
من 32 سالمه و مدرک مهندسی IT و ارشد مدیریت IT دارم، حدود 7 سال سابقه کار مرتبط دارم و 1 سال سابقه کار تلکام؛چند تا مدرک از فنی حرفه ای و چند مقاله کنفرانسی در زمینه IT، مدرک زبان آیلتس 6.5
همسرم هم مدرک دکتری ادبیات دراماتیک داره و سابقه تدریس
آیا برای اکسپرس انتری کانادا شانسی دارم؟
یا کدام کشور مناسب هست؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  بهاره ریخته گران
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
شرایط شما برای مهاجرت به آلمان و استرالیا بسیار مناسب است . در خصوص کانادا هم باید امتیاز شما به صورت کاملا دقیق توسط کارشناسان مجموعه بررسی شود که نیازمند اطلاعات کاملتری است و برای این کار میتوانید با شماره 02128111107 تماس بگیرید .

رعنا
2 سال قبل

با سلام . من مهندس معماری ۳۶ ساله با ۱۱ سال سابقه کار و ۱۰ سال سابقه بیمه دارم . ایلتس ۷ هم دارم . به نظر شما استرالیا گزینه بهتری است یا کانادا برای اقامت کاری ؟ ممنون از راهنمایی .

کارشناس هرمس
پاسخ به  رعنا
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
قطعا برای کیس شما استرالیا گزینه بسیار مناسبی هست و میتونید برای جاب آفر این کشور اقدام کنید .

توحید
2 سال قبل

سلام بنده 26 سالمه و کارشناس علوم آزمایشگاهی با سابقه کار 2 ساله، در صورتی ک مدرک زبان آیلتس رو با نمره 7 بگیرم کدوم کشور رو گزینه مناسب مهاجرت میبینید؟
ممنون از شما

کارشناس هرمس
پاسخ به  توحید
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
در زمینه تخصص شما در حال حاضر جاب آفری ارائه نشده اما امکان اقدام از طریق دوره های آوسبیلدونگ آلمان را دارید .

حسین سجادی
2 سال قبل

با سلام.بنده کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی از دانشگاه دولتی دارم.دارای 8 سال سابقه کار(بیمه تامین اجتماعی) به عنوان مدیر روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی دارم.36 ساله و متاهل دارای دو فرزند 9 و 3 ساله هستم.همسرم هم فوق دیپلم عکاسی و تصویربرداری دران و همچنین 3 سال سابقه کار عکاسی حرفه ای عروس و اتلیه دارن.
زبانم در حد خوبی هست و قبلا بصورت قراردادی مترجم سازمان بین المللی امور مهاجرت بودم.
ایا امکان مهاجرت از طریق جاب آفر برای بنده و خانواده با توجه به مشخصات بنده هست؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  حسین سجادی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
متاسفانه در حال حاضر در زمینه تخصص شما جاب آفری ارائه نشده اما اگر نمره خوبی در آزمون آیلتس کسب کنید امکان اقدام از طریق روش های امتیاز بندی کشور استرالیا را خواهید داشت .

کادر هرمس اپلای