مهاجرت کارگران ماهر به آلمان؛ تجربه، راهنمایی‌ها و نکات کلیدی

مهاجرت کارگران ماهر به آلمان؛ تجربه، راهنمایی‌ها و نکات کلیدی

مهاجرت کارگران ماهر به آلمان، قانونی جدید است که امکان ورود متخصصان واجد شرایط برای کار به آلمان را فراهم می کند. به این ترتیب مهاجرت نیروی متخصص به آلمان به منظور کار، برای متخصصان ماهر از خارج از اتحادیه ی اروپا، که آموزش های حرفه ای دیده اند اما مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارند امکان پذیر خواهد بود. هم چنین فراموش نکنید که قانون مهاجرت متخصصان به آلمان برای افراد با تحصیلات دانشگاهی، مانند قبل برقرار خواهد بود.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

قانون جدید چه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد؟

بر اساس قانون جدید مهاجرتی آلمان، متخصصان ماهر از کشورهای خارج از اتحادیه ی اروپا می توانند به منظور کار به آلمان مهاجرت کنند. تغییرات کلیدی در این قانون به شرح زیر است:

ویژگی متخصصان واجد شرایط:

در قانون جدید، متخصص ماهر واجد شرایط به کسی می گویند که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و یا مدرک فنی و حرفه ای با گذراندن دوره ی آموزشی به مدت حداقل ۲ سال است. صرف نظر از اینکه شما مدرک دانشگاهی یا مدرک فنی حرفه ای دارید، ابتدا باید صلاحیت فنی خود در شغل موردنظر را که در خارج از آلمان به دست آورده اید ثابت کنید.

دسترسی به بازار کار آلمان:

بر طبق قانون جدید ورود به بازار کار آلمان آسان تر خواهد بود. متخصص حرفه ای باید یک قرارداد کاری یا یک پیشنهاد شغلی خاص داشته باشد. هم چنین تخصص اش باید در آلمان شناخته شده باشد. هیچ بررسی اولویتی توسط آژانس استخدامی فدرال آلمان (BA) انجام نخواهد شد. این به این معنی است که متقاضی آلمانی یا کشوری از اتحادیه ی اروپا برای گرفتن موقعیت شغلی خالی در آلمان، نسبت به یک ایرانی برتری نخواهد داشت. آژانس استخدام فدرال در صورت داشتن شرایط، صلاحیت شما را تایید خواهد کرد.

امکان استخدام:

یک کارمند حرفه ای می تواند مشاغلی که در آن ها تخصص دارد را انجام دهد. این به این معنی است که امکان استخدام در مشاغل مرتبط به حرفه ی اصلی شما نیز وجود دارد. علاوه بر آن متخصصان واجد شرایط دارای مدرک دانشگاهی نیز می توانند در مشاغلی پذیرفته شوند که نیاز به مدرک تحصیلات عالی ندارند. آن ها همچنین می توانند در دیگر مشاغلی که به تخصصشان مرتبط است و نیاز به صلاحیت حرفه ای غیر دانشگاهی دارد مشغول به کار شوند.

این موضوع مشاغل کمکی و نیمه ماهر را شامل می شود: کسب موقعیت شغلی همیشه به داشتن صلاحیت تخصصی نیاز دارد. کارت آبی اتحادیه ی اروپا Blue Card فقط برای مشاغل همراه با مهارت تخصصی صادر می شود. تایید این صلاحیت طبیعتا به مدرک دانشگاهی نیز نیاز دارد.

امکان استخدام

افراد حرفه ای با صلاحیت حرفه ای :

استخدام افراد حرفه ای واجد شرایط که خارج از اتحادیه اروپا هستند، تحصیلات فنی حرفه ای دارند ولی تحصیل دانشگاهی را نگذرانده اند، دیگر محدود به مشاغلی نیست که کمبود نیروی کار در آن ها وجود دارد. اگر شخصی مهارت شغلی شناخته شده ای برای کشور آلمان دارد، اجازه ی اقامتشان به آن ها اجازه می دهد تا در حرفه ی بخصوصشان کار کنند. ایشان هم چنین می توانند در تمام مشاغل نزدیک و مرتبط با تخصصشان در آلمان کار کنند.

ویزای جستجوی کار آلمان:

متخصصان دارای مدرک و مهارت فنی و حرفه ای نیز می توانند برای جستجوی کار به آلمان بیایند. به این منظور یک اقامت حداکثر تا ۶ ماهه به آن ها داده می شود. پیش شرط برای شامل شدن در این برنامه این است که صلاحیت و مهارت شما به عنوان یک خارجی توسط نهاد مربوطه در آلمان تایید شود. شخص باید ثابت کند که می تواند در این مدت جستجوی کار از نظر مالی خودش را تامین کند و هم چنین بتواند به زبان آلمانی صحبت کند تا کار موردنظر را به دست بیاورد. به این منظور حداقل مدرک زبان آلمانی B1 موردنیاز است. در مدت زمان جستجوی کار در آلمان، شخص می تواند حداکثر ۱۰ ساعت در هفته به صورت آزمایشی کار کند. این امر باعث می شود که شخص خواهان کار و کارفرما باهم آشنا شوند و ببینند که آیا مایل به کار با یکدیگر هستند یا خیر.

شایان ذکر است که افراد حرفه ای دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی نیز همانند گذشته می توانند ویزای جستجوی کار آلمان را دریافت کنند. آن ها نیز واجد شرایط کار آزمایشی ذکر شده می باشند.

ویزای جستجوی کار آلمان:

دوره ی اقامت برای آموزش و توسعه ی مهارت:

فرصت ها برای ورود به آلمان به منظور گذراندن دوره ی آموزشی در حال بهبود یافتن است. شرط اصلی واجد شرایط شدن برای این برنامه این است که وقتی شخص در کشور خودش و در خارج از آلمان حضور دارد یک روش مشخص برای شناسایی و بررسی ایشان توسط نهاد مربوطه در آلمان انجام شود. این سیستم بررسی مشخص می کند که مهارت فرد مطابق با الزامات درخواستی توسط دولت آلمان هست یا خیر (در یک گواهی به خصوص به نام “(”Anerkennungsbescheid.

شرط دیگر برای دریافت ویزای آموزش مهارت، دانستن زبان آلمانی است. به این منظور شخص باید حداقل مدرک زبان آلمانی A2 را داشته باشد. اجازه ی اقامت 18 ماهه می تواند تمدید شود. به عنوان مثال برای این برنامه، اقامت می تواند 6 ماه تا حداکثر 2 سال تمدید شود. پس از اتمام دوره ی اقامت، اقامت دیگری به منظور دوره ی آموزش، تحصیل و یا کار می تواند صادر شود.

اجازه ی اقامت دائم برای متخصصان واجد شرایط از سراسر دنیا:

در آینده، متخصصان ماهر خارجی قادر به دریافت اقامت دائم پس از ۴ سال خواهند بود. (در گذشته این مدت پس از ۵ سال بوده است)

کارآموزان و دانشجویان:

ورود به آلمان برای جستجوی محل آموزش:

هم اکنون برای دانشجویان برتر این امکان وجود دارد که برای جستجوی موسسه ای برای آموزش عالی به آلمان وارد شوند. بر اساس قانون جدید، در آینده علاقمندان به دوره های آموزش های فنی حرفه ای نیز می توانند در پی یافتن محلی برای گذراندن این دوره ها به آلمان وارد شوند. پیش شرط زبان برای این برنامه داشتن مدرک زبان آلمانی B2 است. هم چنین شخص باید گواهی ترک مدرسه ی آلمانی در خارج از کشور یا یگ گواهی ترک مدرسه که به شخص حق ادامه ی تحصیل بالاتر را بدهد ارائه دهد. حداکثر سن 25 سال باید باشد و شخص باید تمکن کافی مالی برای گذراندن این دوره را داشته باشد.

دوره ی زبان آلمانی به منظور آمادگی برای دوره ی فنی حرفه ای:

وقتی شخصی اجازه ی اقامت برای دوره ی کارورزی را دارد، می تواند در دوره های آموزش زبان آلمانی(عمومی و یا تخصصی کاری) شرکت کند.

امکانات جدید برای دانشجویان خارجی به منظور تغییر نوع اقامتشان:

دانشجویان خارجی می توانند حتی قبل از اتمام دوره ی تحصیلشان، اقامت خود را به انواع دیگری تبدیل نمایند. به عنوان مثال به جای ادامه تحصیل می توانند دوره ی آموزش فنی حرفه ای را شروع کرده و اقامت مربوط به شرکت در این دوره را دریافت کنند.

قانون مهاجرت ماهران درحال ایجاد امکانات برای تغییر وضعیت: تحت داشتن شرایط خاص و زیر نظر آژانس استخدام فدرال، یک شخص در طول زمان تحصیل و یا گذراندن دوره ی فنی حرفه ای، می تواند پیشنهاد شغلی به عنوان یک متخصص واجد شرایط را دریافت کند. این شغل جدید باعث می شود شخص بتواند نوع اقامتش را به اقامت کاری متخصصان تبدیل کند.

ورود به آلمان برای جستجوی محل آموزش:

اقامت دائم برای کسانی که دوره ی آموزش فنی و حرفه ای را در آلمان گذرانده اند:

قانون جدید، به خارجیانی که در آلمان دوره ی فنی حرفه ای را با موفقیت به اتمام رسانده اند این امکان را می دهد که پس از ۲ سال بتوانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. این مشابه همان قانونی است که برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در آلمان اعمال می شود.

شرایط کار در آلمان برای ایرانیان

کار در آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و می خواهید اطلاعات جامعی درباره شرایط کار در آلمان و بازار کار این کشور برای ایرانیان آشنا شوید، با این مقاله از هرمس اپلای همراه باشید. آلمان، کشور اروپایی با اقتصادی قدرتمند و سطح کیفی بالا برای زندگی می باشد که مدت ها است مورد توجه بسیاری از افراد مهاجر چون مهاجرین ایرانی قرار گرفته است.

سخن آخر

همانگونه که در این مقاله نیز مطالعه کردین قانون مهاجرت متخصصان به آلمان، قانونی جدید است که امکان ورود متخصصان واجد شرایط برای کار به آلمان را فراهم می کند.بر اساس مهاجرت کارگران ماهر به آلمان، متخصصان ماهر از کشورهای خارج از اتحادیه ی اروپا می توانند به منظور کار به آلمان مهاجرت کنند. که در مهاجرت نیروی متخصص به آلمان از طریق قانون جدید تغییراتی بوجود می آید و ما در این مقاله به آن پرداخته ایم. اگر شما نیز قصد مهاجرت به آلمان را دارید میتوانید با پرکردن فرم ارزیابی از کارشناسان مجرب موسسه هرمس اپلای مشاوره رایگان دریافت کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
جدیدترین قوانین مهاجرت متخصصان ماهر به آلمان؟
قانون مهاجرت متخصصان ماهر به آلمان، قانونی جدیدی است که امکان ورود متخصصان واجد شرایط برای کار به آلمان را فراهم می کند. این قانون جدید از ۱ مارس ۲۰۲۰ در حال اجراست. به این ترتیب مهاجرت به آلمان به منظور کار، برای متخصصان ماهر از خارج از اتحادیه ی اروپا، که آموزش های حرفه ای دیده اند اما مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارند امکان پذیر خواهد بود. هم چنین فراموش نکنید که قانون مهاجرت کاری به آلمان برای افراد با تحصیلات دانشگاهی، مانند قبل برقرار خواهد بود
قانون مهاجرت متخصصان ماهر به آلمان چیست؟
قانونی جدید است که امکان ورود متخصصان واجد شرایط برای کار به کشور آلمان را فراهم می کند.
تغییراتی که در قانون جدید اتفاق می افتد شامل چه مواردی میشود؟
-دسترسی به بازار کار آلمان -امکان استخدام -استخدام افراد حرفه ای واجد شرایط -اثبات صلاحیت فنی خود
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهید حسامی
1 سال قبل

ممنون از مقاله کاملتون .

کارشناس هرمس
پاسخ به  ناهید حسامی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
ارائه مطالب جامع و کامل به شما وظیفه ماست . ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید .

بهزاد معصومی
4 سال قبل

سلام.لطفا شرایط خودحمایتی المان رو توضیح بدین.ممنون

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  بهزاد معصومی
3 سال قبل

سلام
منظور از خودحمایتی، اثبات تمکن مالی است که در صورت پیدا نکردن کار در کشور مقصد بتوانید از هزینه های خود بربیایید.
بین 5تا10 هزار یورو در 3ماهه آخر ویزا در حساب ارزی شما باید بلوکه باشد. که در نهایت پس انداز مناسبی برای شروع در یک کشور جدید با شرایط متفاوت خواهد بود.

کادر هرمس اپلای