مهاجرت به آلمان

در این مقاله به بررسی شرایط عمومی مهاجرت به آلمان و بهترین راه های آن برای ایرانیان می پردازیم. مهاجرت به آلمان از راه های مختلفی امکان پذیر است که با مطالعه این مقاله می توانید بهترین و آسان ترین راه را متناسب با شرایط خودتان انتخاب کنید.

جمهوری فدرال آلمان کشوری پیشرفته در زمینه های علمی و اقتصادی در اروپا می باشد که با کشور هایی مانند دانمارک، لهستان، اتریش، سوئیس، بلژیک و هلند همسایه است. کشور آلمان یکی از مهاجرپذیرترین کشور های دنیا می باشد و هر سال از تمام کشورهای مختلف جهان برای مهاجرت به این کشور اقدام می کنند.

جمعیت آلمان هم اکنون نزدیک به 83.31 میلیون نفر می باشد و مساحت آن نیز ۳۵۷ هزار کیلومتر مربع می باشد. پایتخت این این کشور، برلین می باشد و یکی از شهر های تاریخی اروپا به حساب می آید. طبیعت بکر و جاذبه های توریستی باعث شده تا تعداد زیادی از مردم از راه های مختلف وارد کشور آلمان شوند.

راه های مهاجرت به آلمان

همانطور که گفتیم راه های گوناگونی جهت مهاجرت به کشور آلمان وجود دارد:

  • مهاجرت تــــــــحصیلی
  • مهاجرت کـــــــــــــــــــاری
  • مهاجرت از راه ازدواج
  • مهاجرت از راه تــــــولد
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت. قبل از توضیح موارد بالا پیش نیازهای مهاجرت به آلمان را بیان می کنیم.

راه های مهاجرت به آلمان

شرایط عمومی مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله هم ذکر شده اند. این روش ها هر کدام پیش نیازهای خاص خود را دارند اما این موارد در همه آنها مشترک است. موارد مورد نیاز مشترک در تمام روش ها در زیر آورده شده است.

اثبات توانایی مالی

تمام روش های مهاجرت دارای هزینه هایی هستند. این هزینه ها برای هر روش حداقلی دارد. به عنوان مثال اگر شما از طریق ویزای کار آلمان مهاجرت می کنید، باید توانایی تامین مخارج خود را تا دریافت اولین حقوق را داشته باشید.

داشتن بیمه سلامت

در صورتی که پوشش بیمه معتبر نداشته باشید نمی توانید به آلمان مهاجرت کنید. به شما توصیه می کنیم از شرکت های بیمه آلمانی، بیمه دریافت کنید. به احتمال زیاد بیمه شرکت های خارجی توسط مراجع داخلی آلمان قبول نخواهد شد.

حداقل مهارت های زبان آلمانی

برای زندگی در آلمان به داشتن حداقل مهارت زبان نیاز دارید. معمولا سطوح زبان در کشورهای اروپایی به سه سطح A و B و C تقسیم می شوند. این سه سطح هم هر کدام به دو سطح 1 و 2 تقسیم می شوند. سطح A1,A2 پایین ترین سطح و C1,C2 بالاترین سطح مهارت زبانی می باشد. برای مهاجرت به کشور مذکور در آزمون زبان آلمانی شرکت کنید و مدرک A1 یا B1 داشته باشید. در صورتی که بخواهید شهروندی آلمان را دریافت کنید به مدرک زبان سطح C1 یا C2 احتیاج خواهید داشت.

گرفتن ویزای آلمان

برای مهاجرت به آلمان نیاز به دریافت یکی از انواع ویزای این کشور دارید که در پایین انواع آن را آورده ایم:

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

تحصیلات عالی در کشور آلمان در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ارائه می شود. دوره های کارشناسی در آلمان ۴ ساله و دوره های ارشد بسته به شهر و دانشگاه بین ۲ تا ۳ سال می باشد. دوره های دکتری در آلمان نیز ۴ سال زمان نیاز دارد.

دانشگاه های آلمان به دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می شود لذا بستگی به این که چه دوره ای می خواهید بخوانید باید زبان مورد نظر را بگذرانید. برای تحصیل در آلمان به زبان آلمانی نیاز به مدارک B2 یا تستداف یا DSH که آزمون های بین المللی زبان آلمانی می باشد دارید.

اگر بخواهید به زبان انگلیسی ادامه بدهید نیاز دارید تا مدرک آیلتس با نمره ۶.۵ را داشته باشید. نزدیک به ۱۱۰ دانشگاه در آلمان وجود دارد که اکثر آن ها رایگان می باشد. هزینه ای اندک در حدود ۳۰۰ یورو ترمی نیاز دارد. دانشگاه های ایالت بادن ووتمبرگ به تازگی اقدام به گرفتن شهریه می کنند که در حدود ۱۵۰۰ یورو در ترم می باشد.

ددلاین دانشگاه ها نیز با هم متفاوت است ولی به طور کل برای ترم زمستان ۱۵ جولای و برای ترم تابستان ۱۵ ژانویه می باشد. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان باید مدارک زیر را ارائه بدهید:

  • ✔ مدارک تحصیلی
  • ✔ انگیزه نامه
  • ✔ مدرک زبان
  • ✔ توصیه نامه
  • ✔ سابقه کاری

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه برای دریافت ویزا باید به سفارت مراجعه کنید. مدت زمان انتظار جهت مصاحبه هم اکنون بسیار طولانی می باشد.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

مدارک لازم جهت ارائه در روز مصاحبه :

  • فرم درخواست
  • عکس
  • گذرنامه
  • شناسنامه
  • تمکن مالی
  • مدارک دانشگاهی
  • پذیرش دانشگاهی
  • مدرک زبان
  • رزومه
  • انگیزه نامه

مهاجرت به آلمان از طریق کار

مهاجرت به آلمان از طریق کار

در آلمان مهاجرت کاری به دو صورت می باشد. نوع اول آن مهاجرت با داشتن جاب آفر آلمان می باشد. اگر شما بخواهید به این روش به آلمان مهاجرت داشته باشید باید از طرف کارفرما یک دعوتنامه برای شما فرستاده شود. دریافت دعوتنامه هم اکنون نسبت به سابق بسیار آسان تر شده است.

چون کشور آلمان یک کشور صنعتی می باشد بنابراین نیاز به نیروی متخصص و به خصوص مهندسین دیده می شود. لازم است برای کار در آلمان مدرک تحصیلی مرتبط با رشته داشته باشید و همچنین ۲ تا ۳ سال باید سابقه کار داشته باشید.

با توجه به این که رفاه شاغلان در آلمان بالا می باشد بنابراین زندگی مرفهی برای شما و خانواده شما فراهم می کند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری به صورت زیر است:

✔ تکمیل فرم درخواست
✔ دو قطعه عکس
✔ پاسپورت
✔ شناسنامه
✔ بیمه
✔ مدارک تحصیلی
✔ پرینت حساب
✔ سابقه کار
✔ رزومه
نوع دوم مهاجرت کاری ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار در آلمان می باشد. افرادی که دارای تخصص و مهارت می باشند این فرصت را دارند که ویزایی ۶ ماهه دریافت کنند و در طی این مدت به دنبال شغل مورد نظر خود در کشور آلمان بگردند.

برای این کار باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید و همچنین مدتی سابقه کار در رزومه شما ثبت شده باشد. مهارت آلمانی و انگلیسی خوب نیز نیاز است.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

یکی از راه های متداول جهت مهاجرت و اخذ اقامت آلمان ازدواج با یک فرد آلمانی و یا فردی مقیم این کشور است. از آنجایی که تاکنون روش های مختلف تقلب در این زمینه دیده شده لذا به راحتی نمی توانید مهاجرت کنید و باید حتما اثبات کنید که ازدواج کرده اید. کسی که با شما ازدواج می کند باید ثابت کند که می تواند از لحاظ مالی شما را در کشور آلمان تامین کند و نباید سو پیشینه داشته باشید.

مدارکی مانند زیر باید ارائه گردد تا سفارت از این نظر قانع گردد:

✔سند ازدواج
✔ایمیل
✔مدارک شناسایی
✔گواهی عدم سوءپیشینه
✔گواهی سلامت
✔حداقل مدرک زبان (A1)
برای اینکه بتوانید پاسپورت آلمانی دریافت کنید باید ۳ سال با هم در این کشور زندگی کرده باشید.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

مهاجرت به آلمان از طریق تولد

مهاجرت به آلمان از طریق تولد

دو شیوه برای اعطای تابعیت وجود دارد که یکی  اصالت خون و دیگری اصالت خاک می باشد. اصل خاک به این معناست که اگر شخصی تحت هر شرایطی در خاک یک کشور به دنیا بیاید از تمامی حقوق و مزایای یک شهروند آن کشور برخوردار می باشد اما اصل خون بدین معناست که شخص متولد باید از پدر یا مادر یک شهروند تابعه متولد شده باشد.

کشور آلمان بر اساس اصل خون بنا شده بنابراین اگر فرزندی از پدر و مادر غیر آلمانی در خاک آلمان متولد شود نمی تواند درخواست تابعیت آلمان را ارائه کند ولی اگر حداقل یکی از والدین دارای تابعیت آلمانی باشد می تواند درخواست خود را جهت دریافت تابعیت آلمان ارائه کند. اگر پدر یا مادر متولد آلمان باشد فرزند نیز آلمانی محسوب می گردد. اگر فردی از پدر مادری نامعلوم در آلمان به دنیا بیاید نیز آلمانی محسوب می گردد.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

تمامی افرادی که خارجی هستند و حد مشخصی از سرمایه را دارند می توانند ویزای سرمایه گذاری بگیرند. برای ویزای سرمایه گذاری شما باید در حدود 360,000 یورو سرمایه داشته باشید. از طرفی اگر شرکت داشته باشید باید بتوانید مخارج یک سال شرکت که شامل حقوق دوازده ماه، هزینه اجاره دفتر و هزینه های جانبی را تامین کنید. دریافت اقامت سرمایه گذاری به ۴ شکل زیر ممکن است:

✔ راه اندازی کسب و کار بر مبنای فعالیت های حرفه ای
✔ شرکت مسئولیت محدود
✔ شرکت تضامنی
✔ دفتر نمایندگی یا شعبه

شما می‌توانید شرایط اخذ ویزای کار و همچنین ثبت شرکت را در وب سایت موسسه مهاجرتی هرمس اپلای مطالعه کنید.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت به صورت زیر می باشد:

  • ✔ فرم درخواست ویزا
  • ✔ عکس
  • ✔ پاسپورت معتبر
  • ✔ شناسنامه
  • ✔ تشریح کامل و حاوی جزییات طرح شما
  • ✔ مدارک تحصیلی
  • ✔ مدارک مربوط به سوابق شغلی
  • ✔ رزومه
  • ✔ مدرک زبان
  • ✔ تمکن مالی

بهترین راه مهاجرت به آلمان برای ایرانیان

در حال حاضر به قطعیت نمی توان بهترین روش را برای همه تجویز کرد. هر شخص بر اساس شرایطی که دارد روش مهاجرت خود را انتخاب می کند. با این حال می توان گفت در حال حاضر بهترین و پرطرفدارترین روش مهاجرت به آلمان از طریق ویزای کار این کشور است. دلیل اینکه مهاجرت کاری را انتخاب کردیم این است که شما از بدو ورود دارای درآمد هستید. همین امر می تواند تا حد بسیار زیادی از استرس ناشی از مهاجرت شما بکاهد.

سوالات متداول

ASK QUESTION

در این بخش برایتان پرتکرار ترین سوالات مهاجرتی که کلاینت ها از شرکت مهاجرتی ما پرسیده اند را آماده کرده ایم.

برای تحصیل به زبان آلمانی نیاز به چه مدارکی است؟

 برای تحصیل در آلمان به زبان آلمانی نیاز به مدارک B2 یا تستداف یا DSH که آزمون های بین المللی زبان آلمانی می باشد دارید.

برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان نیاز به چه مدارکی است؟

اگر بخواهید به زبان انگلیسی ادامه بدهید نیاز دارید تا مدرک آیلتس با نمره ۶.۵ را داشته باشید.

هزینه ی تحصیل در دانشگاه های آلمان چقدر است؟

نزدیک به ۱۱۰ دانشگاه در آلمان وجود دارد که اکثر آن ها رایگان می باشد. هزینه ای اندک در حدود ۳۰۰ یورو ترمی نیاز دارد. دانشگاه های ایالت بادن ووتمبرگ به تازگی اقدام به گرفتن شهریه می کنند که در حدود ۱۵۰۰ یورو در ترم می باشد.

برای مهاجرت کاری به آلمان به سابقه کاری نیاز است؟

بله شما باید حداقل بین ۲ تا ۳ سال سابقه کار داشته باشید.

شهرهای معروف آلمان کدام اند؟

شهرهای برلین، دورسلدورف، مونیخ، هامبورگ

کارشناس هرمس
59 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
1 ماه قبل

سلام 37سال سن دارم با مدرک ارشد میکروبیولوژی و 6سال سابقه کار در شرکت های داروسازی با سمت های کارشناس سرپرست و مدیر تولید. میتونم برای کار در آلمان اقدام کنم؟

شقایق میرخانی
پاسخ به  سعید
1 ماه قبل

سلام سعید عزیز وقتتون بخیر
در حال حاضر کشور آلمان فراخوان ویژه ای برای رشته میکروبیولوژی نداره و بهتره که اول برای ویزای تحصیلیش اقدام کنه و اگر تونستید جذب بازار کارش بشید.

سعید
پاسخ به  شقایق میرخانی
1 ماه قبل

سپاس

نازنین
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر .برای رشته مهندسی کامپیوتر مقطع ارشد کدوم شهر ودانشگاه آلمان بهترهستش؟؟
برای اپلای تحصیلی هم ۳سال سابقه کار نیازه؟؟

خانم میرخانی
پاسخ به  نازنین
4 ماه قبل

سلام نازنین عزیز وقتتون بخیر
در مورد شهر و دانشگاه، تیم اجرایی بعد از شروع پروسه نظر میدن

مینا
1 سال قبل

سلام
من ۳۹ سالم هست، خانم و مجرد هستم
رشته تحصیلیم کارشناسی تاریخ هست
و زبان المانی تا a2خوندم
مدراک فنی تعدادی دارم مثل هتلداری …
مدارکی هم از جهاددانشگاهی دارم مثل تایپ سریع ده انگشتی انگلیسی، فتوشاپ تبلیغاتی، فتوشاپ عکاسی و ..
هیچ سابقه کاری جایی ندارم متاسفانه.
خیلی تمایل دارم برای کار به المان یا اتریش بروم.؟
ایا برای من هم امیدی هست؟
چون رشته تحصیلی من متاسفانه اینجا هم برایش کار نبود.
با تشکر

کارشناس هرمس
پاسخ به  مینا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
متاسفانه با توجه به شرایطی که فرمودید آفر کاری برای شما ارائه نشده اما اگر تمایل داشته باشید میتوانید برای دوره های آوسبیلدونگ پرستاری آلمان اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که با توجه به شرایط سنیتون امسال آخرین فرصت شما برای اقدام خواهد بود .

پریا
1 سال قبل

با سلام و‌ وقت بخیر. سایت نوشته شده (موسسه هرمس هیچگونه فعالیتی در زمینه مشاوره شغلی و اعزام نیروی کار به خارج از کشور نداشته و در این خصوص صرفا به عنوان یک موسسه همکار با کاریابی خارجی کاربین دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره مجوز ۵۲۰۰۹ همکاری می کند) خب پس ما چطور به شما اعتماد‌کنیم وقتی فعالیتی در این زمینه ندارید؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  پریا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
شما میتوانید برای پروسه مهاجرت کاری خود با کاریابی بین المللی کاربین کار کنید چرا که قدرت اجرایی بالایی دارند و زیر نظر مستقیم وزارت کار فعالیت میکنند .

مهدی
1 سال قبل

برای ما ایرانی ها مهاجرت به آلمان رو پیشنهاد میکنید یا کانادا؟
من مهندس it هستم.

کارشناس هرمس
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
برای رشته شما قطعا آلمان رو توصیه میکنیم .

رحیم کریمی
1 سال قبل

سلام . خسته نباشید . ممنون از مقاله کاملتون . بسیاری از سوالات من در مقاله شما پاسخ داده شد.

کارشناس هرمس
پاسخ به  رحیم کریمی
1 سال قبل

خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده .

محمد خضرزاده نوشتم
1 سال قبل

سلام
درآمد ماهیانه اتاق عمل در آلمان چقدر است و اگر سابقه کار در ایران نداشته باشیم و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی بخوایم اقدام کنیم میشه ….؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  محمد خضرزاده نوشتم
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
حدودا سالانه 32 تا 47 هزار یورو که این مبلغ با توجه به مهارت و سابقه کار افراد افزایش میابد . ولی بدون داشتن سابقه کار امکان مهاجرت کاری وجود ندارد .

خانوم ریاحی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
مهاجرت به آلمان از طریق خرید خانه امکانپذیره؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  خانوم ریاحی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
بله یکی از راه های مهاجرت به آلمان ، خرید ملک در این کشور است . موسسه هرمس اپلای در این زمینه خدماتی ارائه نمیدهد.