در سال‌های اخیر، الگوهای مهاجرت به خارج از کشور تحت تأثیر تغییرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرارگرفته است. برای مثال، میلیون‌ها نفر برای فرار از فقر، خشونت و نابسامانی‌های سیاسی، مهاجرت به خارج از کشور مادری را به‌ عنوان بهترین راه‌ حل انتخاب کرده‌اند. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، تعداد مهاجرین ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا نزدیک به 21.8 میلیون نفر بود که 4.9% از جمعیت اروپا را به خود اختصاص می‌دهد.  با موسسه مهاجرتی هرمس اپلای در این مقاله همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دلایل اصلی مهاجرت به خارج از کشور

نتایج تحقیق جمعیت شناسان جهان نشان می‌دهد که افراد به‌واسطه مشکلات داخلی و یا جاذبه کشورهای دیگر به مهاجرت به خارج از کشور اقدام می‌کنند. ازجمله دلایلی که افراد را به مهاجرت به خارج از کشور سوق می‌دهند می‌توان به عوامل اجتماعی-سیاسی، عوامل جمعیتی/اقتصادی و عوامل محیطی اشاره کرد.

عوامل جمعیتی و اقتصادی

تغییر جمعیت می‌تواند بر نحوه زندگی و مهاجرت افراد تأثیر به سزایی داشته باشد. رشد، کاهش و یا پیری جمعیت موجب بهبود و یا پسرفت وضعیت اقتصادی، موقعیت‌های شغلی و یا سیاست‌های مهاجرت در کشورهای مقصد خواهد شد. مهاجرتی که بر پایه عوامل جمعیتی و اقتصادی انجام شود، رابطه مستقیمی با استاندارهای شغلی، موقعیت‌های شغلی و سلامت اقتصادی کشور دارد. از عوامل جذب‌کننده مهاجرین به کشورهای دیگر می‌توان به حقوق بالا، موقعیت‌های شغلی بهتر، استاندارد بالای زندگی و موقعیت‌های تحصیلی بهتر اشاره کرد. در صورت نابسامانی در موقعیت اقتصادی، افراد بیشتری به مهاجرت به خارج از کشور فکر خواهند کرد.

عوامل محیطی مهاجرت به خارج از کشور

عوامل محیطی

همواره محیط به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مهاجرت به خارج از کشور در نظر گرفته‌شده است، زیرا مردم بسیاری برای فرار از بلایای طبیعی، همچون زلزله، سیل و طوفان، برای اسکان در کشورهای دیگر اقدام می‌کنند. از سوی دیگر، تشدید روزبه‌روز مشکلات آب و هوایی می‌تواند افراد بیشتری را به مهاجرت به خارج از کشور ترغیب کند. بر اساس اطلاعات سازمان بین‌المللی مهاجرت، “مهاجرت محیطی” مختص افرادی است که به دلیل تغییر مستمر و یا ناگهانی شرایط محیطی مجبور هستند محل زندگی خود را ترک کرده و به‌صورت موقت و یا دائم در کشور دیگر به زندگی بپردازند.

رشد جمعیت، فقر، شرایط حکومتی و جنگ و نزاع ازجمله عواملی هستند که باعث می‌شوند امکان اندازه‌گیری تعداد و نسبت این نوع مهاجرین تقریباً غیرممکن باشد. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050، نزدیک به 1 میلیارد مهاجر محیطی داشته باشیم.

مقاله پیشنهادی 

دیگر دلایل مهاجرت به خارج از کشور

به‌طور خلاصه، لیست عواملی که می‌توانند افراد را به ترک کشور مادری سوق دهند، عبارت‌اند از:

  • شرایط سخت زندگی

  • عدم وجود موقعیت‌های شغلی مناسب

  • عدم وجود موقعیت‌های تحصیلی مناسب

  • عدم توجه به حقوق سیاسی و مذهبی

  • تهدید به مجازات از سوی عامل دولت

  • مجازات و تبعیض به‌واسطه تفاوت‌های نژادی، عقیدتی و …

  • عدم توانایی برای پیدا کردن شریک زندگی

  • عدم آزادی مذهبی

  • کمبود مزارع کشاورزی و ناتوانی در کشت

  • شرایط قانونی و سیاسی نامناسب و محدودکننده

  • اقتصاد روبه‌زوال

  • گرسنگی یا خشکسالی

  • نزاع فرهنگی میان گروه‌های مختلف

  • تبعید

  • فراوانی جمعیت

 

از عواملی که افراد و مهاجرین را به کشورهای دیگر جذب می‌کنند می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • شرایط بهتر زندگی

  • مهاجرت زنجیری (به‌واسطه افرادی که پیش‌ازاین با موفقیت در کشور مقصد مستقر شدند)

  • موقعیت بهتر برای به دست آوردن مزارع کشاورزی

  • مزارع کشاورزی ارزان

  • – جذب سریع ثروت

  • موقعیت‌های شغلی بیشتر

  • احتمال دریافت حقوق بالاتر

  • برنامه‌ها و خدمات رفاهی بهتر

  • مدارس باکیفیت

  • آزادی سیاسی

  • موقعیت‌های فرهنگی

  • تشکیل جوامع فرهنگی و مذهبی منحصربه‌فرد

  • موقعیت بهتر برای یافتن شریک زندگی

  • موقعیت آب و هوایی بهتر

  • رفت‌وآمد آسان از مرزهای مختلف

  • تعرفه‌های کمتر

دلایل مهاجرت به خارج از کشور

مزایای مهاجرت به خارج از کشور

مهاجرت به خارج از کشور می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای شما به ارمغان بیاورد .که مهم ترینشان، شامل:

1. موقعیت سفر

یکی از بهترین مزیت‌های مهاجرت به خارج از کشور، فراوانی شهرها و مناطق جدیدی است که جان می‌دهند برای گشت‌وگذار و کاوش. پس از ورود به کشور موردنظر، روتین زندگی شما کاملاً تغییر خواهد کرد. اگر قصد شما فرار از تکرار فعالیت‌های روزانه است، مهاجرت به خارج از کشور می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد که موقعیت مناسبی برای کسب تجارب جدید و دستیابی به موقعیت‌های بهتر را مهیا خواهد کرد.

2. گسترش دانش و اطلاعات

دانش و تجاربی که به‌واسطه مهاجرت به خارج از کشور کسب خواهید کرد، بسیار ارزشمند خواهند بود. موزه‌ها، کتاب‌ها، کلاس‌ها، تورها و غیره همگی معلم شما خواهند بود. حتی یک مکالمه ساده و معنی‌دار با غریبه‌ای در سوپرمارکت نیز می‌تواند موجب گسترش هرچه بیشتر دانش شما شود. این تجارب به‌گونه‌ای هستند که با خواندن کتاب‌های مختلف و یا جستجوی آنلاین کسب نمی‌شوند.

3. رشد فردی

بدون شک مهاجرت به خارج از کشور موجب رشد فردی شما ازنظر عاطفی و همچنین فیزیکی خواهد شد. این امکان وجود دارد که رشد عاطفی شما به‌واسطه شرایط کشور مادری با موانع زیادی روبرو شده باشد. زیرا در اغلب موارد هر آنچه که قادر به تجربه آن بودید را پشت سر گذاشته و چالش عاطفی و فیزیکی جدیدی در مقابل شما قرار ندارد.

4. روابط جدید

مهاجرت به کشورهای دیگر شما را در موقعیتی قرار خواهد داد که مجبور به زندگی در محله و مناطق جدید خواهید بود. در این موقعیت تمامی مردم شهر برای شما غریبه هستند و علاوه بر این، رفت‌وآمد در آن محیط ناآشنا دشوار خواهد بود. یکی از آسان‌ترین راه‌های مستقر شدن در محیط‌های جدید، معرفی خود به افراد غریبه و گفت‌وگو با آن‌هاست. با گذر زمان، گستره روابط شما به‌تدریج بزرگ‌تر خواهد شد و این روابط می‌توانند سختی‌های مهاجرت به خارج از کشور را به خاطره‌ای تلخ و دور از خیال تبدیل کنند.

از سوی دیگر، مهاجرت به خارج از کشور می‌تواند به معنای گسترش روابط حرفه‌ای نیز باشد. اشتغال در محیط‌های حرفه‌ای، شرکت‌ها و یا شرکت در برنامه‌های کارآموزی راهی برای آغاز روابط کاری جدید است که به پیشرفت حرفه‌ای شما کمک شایانی خواهند کرد. این روابط بین‌المللی، کلید موفقیت شما در آینده می‌شوند.

مزایای مهاجرت به خارج از کشور

معایب مهاجرت به خارج از کشور

هر تصمیمی عواقب خاص خود را دارد؛ به‌ویژه در مواقعی که تصمیم شما، مسیر زندگی‌تان را تغییر خواهد داد. شما باید بتوانید با در نظر گرفتن معایب مهاجرت به خارج از کشور بهترین تصمیم را برای زندگی آینده خود اتخاذ کنید.

1. شوک فرهنگی

زمانی که برای اولین بار به خاک یک کشور جدید قدم می‌گذارید، شوک فرهنگی وارده می‌تواند باعث دلتنگی شدید شما برای وطن شود. در ابتدا به‌شدت تحت تأثیر محیط جدید قرار خواهید گرفت و ممکن است ناامید شوید. خبر خوب آن است که شوک فرهنگی پدیده‌ای کاملاً موقت است و با در نظر گرفتن این حقیقت، تمامی موقعیت‌ها و شرایط قابل‌تحمل خواهند شد.

بهترین راه برای سازگاری هرچه سریع‌تر با محیط جدید، گشت‌وگذار و حضور فیزیکی در موقعیت‌های مختلف است؛ حتی اگر در این موقعیت مجبور شوید غذاهای نامتعارف و جدید را امتحان کنید. هرچه بیشتر در معرض فرهنگ جدید قرار گیرید، روتین زندگی شما با سرعت بیشتری عادی خواهد شد.

2. محدودیت‌های زبانی

اگر کشور مقصد شما کشوری است که با زبان رسمی آن ناآشنا هستید، در این صورت با موانع ارتباطی و محدودیت‌های زبانی بی‌شماری روبه‌رو خواهید بود. بنابراین، بهتر است پیش از مهاجرت به خارج از کشور و یا پس از ورود به کشور مقصد، در کلاس‌های زبان رسمی کشور مورد نظر شرکت کنید. اگرچه یادگیری یک زبان جدید کار چندان آسانی نخواهد بود، بااین‌حال، مطمئن باشید که غیرممکن نیز نیست. شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با تلاش و تمرین مستمر، راه ارتباطی خود با مردم محلی را باز کنید.

3. مشکلات مالی

یکی از چالش‌های اصلی مهاجرت به خارج از کشور، مدیریت منابع مالی و هزینه‌های زندگی قبل و بعد از مهاجرت و به‌ویژه در ابتدای ورود به کشور است. هیجان و رغبت شما برای زندگی در محیطی جدید کاملاً قابل‌درک است. بااین‌حال، تمامی مخارج باید با برنامه‌ریزی دقیق و منطقی انجام شود تا پس از سپری شدن روزهای شادی، با مشکلات مالی مواجه نشوید.

از سوی دیگر این امکان وجود دارد که تا هفته‌ها و یا ماه‌ها نتوانید شغل موردنظر خود را پیدا کنید. در این موقعیت بهتر است بودجه ماهانه خود را در نظر گرفته و مقداری از منابع مالی خود را پس‌انداز کنید. بااین‌حال می‌توان پیش از مهاجرت به خارج از کشور نیز برای یافتن موقعیت‌های شغلی مناسب اقدام کرد.

4. سندروم "فرد جدید"

رفتن به مدرسه جدید در اواسط سال تحصیلی را در نظر بگیرید. مهاجرت به خارج از کشور نیز حس و حالی مشابه با این موقعیت به شما خواهد داد. هیچ مهاجری پس از اسکان در کشور جدید قادر نیست پس از باز کردن درب منزل با دوستان و آشنایان قدیمی مواجه شود. بهترین راه برای مقابله با این موقعیت آن است که بر دلایل مهاجرت خود تمرکز کنید و صبور باشید.

رتبه‌بندی پاسپورت ایران برای مهاجرت به خارج از کشور

پاسپورت و موقعیت شهروندان ایرانی به‌گونه‌ای است که مهاجرت آن‌ها به کشورهای خارجی با سختی‌های فراوانی همراه خواهد بود. تحریم‌های بین‌المللی و عدم دسترسی به برخی کشورها بدون گرفتن ویزا ازجمله دلایلی هستند که رتبه پاسپورت ایران در جهان را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند. 50 کشور در سطح جهان وجود دارند که ایرانیان می‌توانند بدون درخواست ویزا برای سفر و مهاجرت به آن‌ها اقدام کنند (این یعنی 22% از 227 کشور و منطقه مسکونی در کره زمین). برخی از این کشورها عبارت‌اند از: گرجستان، هائیتی، زامبیا و ترکیه.

رتبه‌بندی پاسپورت ایران برای مهاجرت به خارج از کشور

رفع محدودیت‌های پاسپورت با گرفتن پاسپورت دوم

علاوه بر دسترسی بدون ویزا به کشورهای دیگر، در دست داشتن پاسپورت دوم می‌تواند موقعیت‌های تحصیلی و شغلی بهتری را در اختیار ایرانیان قرار دهد. بسیاری از شهروندان ایرانی تمایل دارند فرزندانشان در بهترین مدارس و دانشگاه‌های اروپا، انگلستان و یا آمریکا تحصیل کنند. پاسپورت دوم می‌تواند دسترسی شما به این مناطق را بسیار راحت‌تر و محتمل‌تر کند. برخی از بهترین کشورها برای دریافت پاسپورت دوم برای شهروندان ایرانی عبارت‌اند از: بلغارستان، جمهوری دومینیکن و ترکیه.

- پاسپورت دوم از کشور بلغارستان

ترکیب پاسپورت ایرانی و بلغاری بهترین نتیجه را به همراه داشته و شما می‌توانید با تکیه‌بر این پاسپورت‌ها به 188 کشور دسترسی داشته باشید. 56.2% از تولید ناخالص جهان توسط این کشورها پوشش داده می‌شود. پس از دریافت شهروندی بلغارستان شما می‌توانید برای تحصیل، زندگی و کار در کشورهای اتحادیه اروپا اقدام کنید. علاوه بر این، دارندگان پاسپورت بلغارستان می‌توانند بدون دریافت ویزا به استرالیا، روسیه، سوئیس و همچنین کانادا سفر کنند. برنامه شهروندی سریع بلغارستان به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران می‌توانند پس از 18 ماه اقامت در این کشور و سرمایه‌گذاری 1,024,000 یورو، شهروند شوند. درخواست شهروندی بلغارستان از سوی شهروندان ایرانی بدون هیچ محدودیتی امکان‌پذیر است.

- پاسپورت دوم از کشور جمهوری دومینیکن

در حال حاضر، جمهوری دومینیکن تنها کشور منطقه کارائیب است که از مهاجرت ایرانیان جلوگیری نمی‌کند. دولت دومینیکن در صورتی به سرمایه‌گذاران ایرانی پاسپورت خواهد داد که این افراد حداقل 10 سال خارج از ایران زندگی کرده باشند و تمامی منابع مالی آن‌ها نیز خارج از ایران واقع باشد. با ترکیب پاسپورت ایرانی و جمهوری دومینیکن، افراد می‌توانند به 157 کشور، ازجمله انگلستان و منطقه شینگن، سفر کنند. برنامه شهروندی جمهوری دومینیکن دو راه برای دریافت شهروندی این کشور در نظر گرفته است: اهدای حداقل 100,000 دلار به دولت و سرمایه‌گذاری در املاک به ارزش حداقل 220,000 دلار.

- پاسپورت دوم از کشور ترکیه

پاسپورت ترکیه راه شما برای سفر و مهاجرت به 126 کشور را باز خواهد کرد. علاوه بر این، ترکیه ازلحاظ جغرافیایی و فرهنگی بسیار به ایران نزدیک بوده و می‌تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت به خارج از کشور باشد. یکی از جاذبه‌های اصلی ترکیه آن است که شهروندان این کشور می‌توانند برای شهروندی آمریکا نیز اقدام کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند در طول 3-6 ماه و با سرمایه‌گذاری 250,000 یورو در املاک شهروند ترکیه شوند.  

کشورهایی با بهترین برنامه مهاجرتی برای افراد متخصص (مجوز کاری)

اتریش

کارگر ساختمانی، مهندس مکانیک، راننده قطار

استرالیا

مهندس هوانوردی، متخصص طب سوزنی، برق‌کار و خیاط

ایرلند

رادیوگرافیست، متخصص پروتز، انیماتور، طراح وب

نیوزلند

دکتر عمومی، دامپزشک، آشپز حرفه‌ای، متخصص هوافضا

آفریقای جنوبی

معمار، کارگر فصلی ماهر برای پشم زنی، ژئوشیمیست، تکنسین جنگلداری

انگستان

زیست‌شناس، رقاص، آشپز حرفه‌ای، جوشکار

کشورهایی با بهترین موقعیت برای استارت‌آپ

شیلی

دانمارک

استونی

فرانسه

ایرلند

پرتغال

جمهوری موریس

اسپانیا

 

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی به خارج کشور

استرالیا

کانادا

فرانسه

موریس

پرتغال

اسپانیا

هلند

نیوزلند

مکزیک

نروژ

  

بهترین کشورهای برای دریافت مجوز کار پس از اتمام تحصیل

آلمان

اسپانیا

موریس

نیوزلند

انگلستان

 

بهترین کشورهای مهاجرت به خارج از کشور برای جوانان (ویزای تفریحی)

آرژانتین

استرالیا

اتریش

فرانسه

آلمان

ایرلند

ایتالیا

ژاپن

نیوزلند

فیلیپین

اسلواکی

کره جنوبی

تایلند

ترکیه

ویتنام

بهترین کشورهای مهاجرت به خارج از کشور برای جوانان

بهترین کشورها برای کار از راه دور و کار آزاد

آرژانتین

باربادوس

کرواسی

جمهوری چک

دبی

استونی

آلمان

موریس

مکزیک

پرتغال

اسپانیا

 

بهترین کشورهای مهاجرت به خارج از کشور برای بازنشستگان

آرژانتین

توان مالی برای مهاجرت: 6 هزار دلار آمریکا در سال

ایرلند

توان مالی برای مهاجرت: 60 هزار دلار در سال

پرتغال

توان مالی برای مهاجرت: 15 هزار دلار در سال

فیلیپین

توان مالی برای مهاجرت: 20 هزار دلار در سال

اسپانیا

توان مالی برای مهاجرت: 30 هزار دلار در سال

تایلند

توان مالی برای مهاجرت: 24 هزار دلار در سال

جمع‌بندی مقاله مهاجرت به خارج از کشور

مهاجرت به خارج از کشور همانند جابه جایی منزل از یک منطقه به منطقه دیگر نخواهد بود. این نوع تغییر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بررسی‌های بی‌شمار است. مهاجرت به خارج از کشور شما را در معرض تجارب و موقعیت‌های جدیدی قرار می‌دهد که در صورت باقی ماندن در کشور مادری تجربه نمی‌شد. اگرچه این تغییر نوعی ماجراجویی جذاب و منحصربه‌فرد خواهد بود؛ بااین‌حال شما باید اطلاعات دقیقی در خصوص راه‌های مهاجرت به خارج از کشور، کشور مقصد، شهر موردنظر و فرهنگ مردم محلی جمع‌آوری کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها