مهاجرت کاری به کانادا

مهاجرت کاری به کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورها برای انجام تجارت و بیزینس است. طبق گزارش بانک جهانی، کانادا از نظر شاخص آسانی مدیریت تجارت در دنیا در رده ۲۳ قرار دارد. نیروی کار در این کشور بسیار تحصیل کرده هستند. نرخ مالیات عملکرد آن نیز جز پایین‌ ترین‌ های جهان است. به همین دلایل (و البته دلایل بی‌شمار دیگری) است که بسیاری از دارندگان کسب‌وکار، کارآفرینان و سرمایه‌ گذاران به دنبال مهاجرت کاری به کانادا هستند. کانادا راهکارهایی چون «ویزای طلایی»، «شهروندی با سرمایه‌ گذاری» و دیگر برنامه‌ های این‌ چنینی ندارد که به کمک آن‌ها بتوانید به ازای بردن پول و سرمایه به این کشور شهروندی آن را دریافت کنید.

البته راه‌های فراوان دیگری برای مهاجرت کاری به کانادا هست تا دارندگان کسب‌ و کار، کارآفرینان و سرمایه‌ گذاران بتوانند با سرمایه‌ گذاری در کانادا شهروند آن شوند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

گزینه‌ های مهاجرت کاری به کانادا

برای تاجران، سرمایه‌ گذاران و کارآفرینان به‌طورکلی سه گزینه هست که از طریق آن‌ها می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند:

اکسپرس اینتری (Express Entry)

– برنامه‌های گزینش استانی (Provincial Nominee Programs)

– شرکت‌های استارتاپ

 

مهاجرت کاری به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری نوعی سامانه مهاجرتی رقابتی است. متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا بر اساس اکسپرس اینتری رتبه‌بندی می‌شوند. سپس افرادی که رتبه بالاتری داشته باشند می‌توانند برای اقامت دائم کانادا اپلای کنند. معیارهای رتبه‌بندی به‌طورکلی عبارت‌اند از: سن، تحصیلات، تسلط بر زبان، تجربه کاری و دیگر عوامل.

متقاضیان اکسپرس اینتری باید تحت یکی از این سه برنامه مهاجرت اقتصادی فدرال ذی‌صلاح شناخته شوند:

– دسته کارکنان فدرال ماهر (FSWC)

– دسته تجربه کار در کانادا (CEC)

– دسته تاجران ماهر فدرال (FSTC)

البته بخشی از برنامه گزینش استانی (PNP) نیز با برنامه اکسپرس اینتری برای مهاجرت کاری به کانادا همسو است. به‌هرحال افراد باید برای ورود به کاندیداهای اکسپرس اینتری، نخست مشمول یکی از این برنامه‌ها باشند. الزامات صلاحیت برای هر یک از این برنامه‌ها برای مهاجرت کاری به کانادا متفاوت است. اما نکات مشترکی نیز بین آن‌ها هست. همه نامزدها باید دست‌کم یک سال تجربه حرفه‌ای در حوزه کاری خود داشته باشند. همچنین آن‌ها می‌بایست از سطح معینی از تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسه برخوردار باشند که این مسئله از طریق یکی از آزمون‌های تأییدشده بررسی می‌شود. سوابق جنایی و پزشکی نیز می‌توانند اثر بزرگی بر تأیید یا رد صلاحیت شخص و مهاجرت کاری به کانادا بگذارند.

مهاجرت کاری به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

⇐ گام‌ های مهاجرت کاری به کانادا از طریق اکسپرس اینتری عبارت‌ اند از:

۱- فراهم کردن پروفایل اکسپرس اینتری: افراد واجد شرایط می‌توانند پروفایل اکسپرس اینتری خود را برای فهرست شدن در میان دیگر متقاضیان ثبت کنند. پروفایل اکسپرس اینتری حکم اظهارنامه (EOI) را دارد. نامزدهای واجد شرایط برای مهاجرت کاری به کانادا بر اساس پروفایلشان رتبه‌بندی خواهند شد.

امتیازدهی اکسپرس اینتری بر اساس یک سیستم امتیازدهی جامع (CRS) با حداکثر امتیاز ۱۲۰۰ است. هرچه نامزدها رتبه خود را بالاتر ببرند، احتمال آنکه دعوت‌نامه برای تقاضا (ITA) بگیرند بیشتر می‌شود.

۲- ساخت پروفایل شغلی در بانک مشاغل (اختیاری): کسانی که مستقیماً از سوی یک شرکت کانادایی پیشنهاد شغلی (جاب آفر) نداشته‌اند، می‌توانند در بانک مشاغل کانادا (Canada Job Bank) ثبت‌نام کنند. در این وب‌سایت کارفرمایان کانادایی کارکنان را شناسایی کرده و بر اساس مهارت‌هایشان برمی‌گزینند.

۳- دریافت دعوت‌ نامه (ITA): اداره امور مهاجرتی و شهروندی کانادا (IRCC) هر چند وقت یک بار ( معمولاً هر دو هفته یک بار) به بررسی پرونده‌های اکسپرس اینتری می‌پردازد. پس از بررسی، کسانی که از رتبه معینی بالاتر باشند دعوت خواهند شد تا برای دریافت اقامت دائم کانادا اپلای کنند. اگر کسی دعوت نشود، پرونده او پس از ۱۲ ماه منقضی خواهد شد و او دوباره باید پرونده خود را ثبت کند.

۴- درخواست برای اقامت دائم: پس از دریافت دعوت‌نامه اکسپرس اینتری (ITA) شما ۶۰ روز فرصت دارید تا تقاضای خود را برای اقامت دائم ثبت کنید. در این مرحله شما باید همه اطلاعات فردی و هویتی و دیگر اسناد مربوطه را ارائه دهید. همه فرایند درخواست اقامت دائم به‌صورت الکترونیکی خواهد بود.

پس از ثبت تقاضانامه‌ تان باید منتظر تصمیم نهایی بمانید. ۸۰ درصد تقاضانامه‌های اقامت دائم در کمتر از شش ماه تأیید (یا رد) می‌شوند. پس از تأیید، شما خواهید توانست وضعیت اقامت دائم خود را در کانادا فعال کنید. 

مهاجرت کاری به کانادا با برنامه‌ های گزینش استانی (PNP)

این روش برای مهاجرت به کانادا با روش اکسپرس اینتری کمی متفاوت است. چراکه در این روش متقاضیان باید تقاضای خود را مستقیماً به یکی از برنامه‌های گزینش استانی (PNP) ارائه دهند. با استفاده از این فرایند اپلای کردن نیز، مهاجران کاری در صورت داشتن شرایط می‌توانند اقامت دائم و سپس شهروندی کانادا را دریافت نمایند.

گرچه جزئیات مهاجرت کاری به کانادا در این فرایند برای هر استان متفاوت است، اما روند کلی الزامات آن معمولاً به شرح زیر است:

جهت مهاجرت کاری به کانادا از این طریق، شما ابتدا باید تقاضانامه خود را برای استان موردنظرتان ثبت کنید. پس از پذیرفته شدن اولیه تقاضانامه شما و ارسال یک دعوت‌نامه برایتان، شما باید برای مصاحبه اپلای کرده و در آن قبول شوید. در صورت قبول شدن، یک قرارداد عملکردی با آن استان امضا خواهید کرد و سپس برای دریافت مجوز کار در کانادا اپلای می‌کنید. پس از آمدن به کانادا به‌عنوان یک فعال تجاری خارجی، باید شرکتتان را تأسیس کنید و طبق قرارداد عملکردی که با استان بسته‌اید آن را راه‌اندازی نمایید. درنهایت برای گزینش استانی اپلای می‌کنید و اقامت دائم از آن طریق به شما اعطا می‌شود.

البته این روند کلی فرایند مهاجرت کاری به کانادا از طریق گزینش استانی است. جزئیات روندها از استانی به استان دیگر فرق می‌کند.

⇐ مزایای روش گزینش استانی برای مهاجرت کاری به کانادا

یکی از مهم‌ترین مزایای روش گزینش استانی، الزامات زبانی سطح پایین آن است. برای مثال ایالات انتاریو، پرنس ادوارد ایلند و ساسکاچوان تنها به نمره CLB 4 بسنده می‌کنند.

⇐ معایب روش گزینش استانی برای مهاجرت کاری به کانادا

از بدی‌های این روش می‌توان به نیاز به سرمایه اولیه بالا (مثلاً ۱۵۰۰۰۰ دلار کانادا و حتی بالاتر) اشاره کرد. همچنین الزاماتی در مورد دارایی‌های خالص شما وجود دارد و دریافت اقامت دائم از این طریق نیز بیشتر طول می‌کشد (۲۴ تا ۳۶ ماه).

 

مهاجرت کاری به کانادا برای شرکت‌ های استارتاپ

برنامه ویزای استارتاپ کمک می‌کند تا کارآفرینان مهاجر بتوانند اقامت دائم دریافت کرده و جای پای خود را در کانادا محکم کنند. هدف اصلی این برنامه جذب کارآفرینان مهاجر برای مهاجرت کاری به کانادا است. این افراد می‌توانند به کمک برنامه مذکور تجارت‌های درازمدتی را برپا کنند و از این طریق بسیاری از کانادایی‌ها را استخدام کرده و به رشد اقتصاد کانادا کمک نمایند.

دلیل جذابیت برنامه استارتاپ کانادا برای مهاجرت کاری به کانادا آن است که در این برنامه هیچ ضرورتی مبنی بر داشتن سرمایه اولیه وجود ندارد. همچنین مبلغ حساب بانکی شرط نیست و متقاضیان می‌توانند هر جای کانادا که مایل بودند زندگی کنند. افزون بر این‌ها، اگر تجارتِ شرکتِ کارآفرینِ مهاجر شکست بخورد، این امر تأثیری بر وضعیت اقامت دائم آن‌ها نخواهد گذاشت.

متقاضیان برنامه ویزای استارتاپ برای مهاجرت کاری به کانادا باید شرایط زیر را داشته باشند:

– دریافت نامه پشتیبانی از سوی دست‌کم یکی از سازمان‌های تأییدشده کانادا

– داشتن نمره زبانی حداقل CLB5 در یکی از زبان‌های فرانسه یا انگلیسی

– داشتن بودجه کافی برای تهیه حداقل امکانات در کانادا (۲۵۰۰ دلار آمریکا برای یک نفر، ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا برای یک خانواده)

– زندگی در استانی به‌جز کبک

– نداشتن سوابق جدی امنیتی و پزشکی

سازمان‌ های تأییدشده کانادا درواقع گروه‌های تجاری هستند که توسط اداره امور مهاجرتی و شهروندی کانادا (IRCC) انتخاب شده‌اند تا از شرکت‌های استارتاپ حمایت کنند. هر یک از این سازمان‌ها به‌طور مستقل تصمیم می‌گیرد که کدام پیشنهادات تجاری را برای مهاجرت کاری به کانادا بررسی کند. همچنین هر سازمان قوانین مربوط به خودش را دارد. اگر سازمانی مایل باشد تا ایده تجاری شما را بررسی کند، ابتدا پتانسیل پیشرفت آن ایده را سنجیده و سپس احتمال موفقیت یا عدم موفقیت آن را محاسبه می‌کند. آنگاه اگر قرار شد که از پیشنهاد شما حمایت کند، یک حمایت‌ نامه برایتان خواهد فرستاد. شما با استفاده از این حمایت‌ نامه می‌توانید برای دریافت مجوز کاری و درنهایت اقامت دائم اقدام کنید.

فرایند اپلای کردن برای مهاجرت کاری به کانادا در برنامه ویزای استارتاپ بسته به روندهای بررسی و ملاحظه پیشنهادات در هر سازمان متفاوت است، اما به‌طورکلی به‌صورت زیر می‌باشد:

– تهیه ارائه اسلایدی و برنامه تجاری

– پایه‌گذاری یک شرکت در کانادا

– ورود به بازار تجارت

– ارائه طرح تجاری به سازمان‌ های تأییدشده

– اپلای برای مهاجرت

مهاجرت کاری به کانادا از طریق خوداشتغالی (Self-Employed)

این برنامه برای کشاورزان خوداشتغال، ورزشکاران بین‌المللی و حرفه‌ای یا اهالی برجسته فرهنگ و هنر است که می‌توانند ثابت کنند توانایی خوداشتغالی در کانادا را دارند. برای این افراد یک ویزای مهاجرت کاری به کانادا تحت برنامه فدرال افراد خوداشتغال صادر می‌شود.

در دیگر روش‌ های مهاجرت کاری به کانادا متقاضیان باید هزینه اولیه‌ای انجام دهند. اما در این روش تنها از آن‌ها درباره تجربه‌شان در حوزه کاری خود و نیز شواهدی مبنی بر موفقیت خوداشتغالی آن‌ها پرس‌وجو می‌شود.

لازم است که در پنج سال گذشته فرد دست‌ کم دو سال تجربه کاری مرتبط داشته باشد. ورزشکاران بین‌المللی و سرشناسان هنر و فرهنگ برای مهاجرت کاری به کانادا باید ثابت کنند که:

– دو سال در حوزه مربوطه‌ شان خوداشتغال بوده‌اند.

– دو سال در حوزه مربوطه‌ شان در سطح جهانی فعالیت داشته‌اند.

– دست‌ کم هرکدام از موارد بالا را یک سال انجام داده‌اند.

مهاجرت کاری به کانادا از طریق خوداشتغالی (Self-Employed)

کشاورزان خوداشتغالی که می‌خواهند زمینی را خریده و اداره کنند، باید ثابت نمایند که حداقل در پنج سال گذشته دو سال تجربه مدیریت زمین داشته‌اند. همچنین همه‌کسانی که از طریق برنامه خوداشتغالی ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند در همه استان‌های کانادا به‌جز کبک که برنامه خوداشتغالی مخصوص خود را دارد، زندگی کنند.

به متقاضیان خوداشتغالی امتیازاتی داده خواهد شد. این امتیازات مجموعاً صد امتیاز هستند و بر اساس تحصیلات (۲۵)، تجربه (۳۵)، سن (۱۰)، تسلط بر زبان (۲۴) و سازگاری (۵) تعیین می‌شوند. نامزدهای موفق باید حداقل امتیاز ۳۵ را کسب کرده باشند.  

درآمدها در کانادا

درآمد میانگین سالانه در کانادا در سال 2023 برابر با 39,127 دلار کانادا برآورد شده است. این یعنی نیمی از جمعیت کانادا کمتر از این میزان و نیمی دیگر بیش از آن درآمد دارند. البته بازه درآمدی حدودا بین 34,125 تا 72,249 دلار کانادا است. پس به‌ احتمال زیاد درآمد شما پس از مهاجرت کاری به کانادا بسیار خوب باشد.

بهترین شهرها برای مهاجرت کاری به کانادا

کانادا برای کسانی که قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارند سرزمین فرصت‌ها است. هر یک از شهرهای آن از جنبه‌هایی برتری دارند. شما باید شهر موردنظر خود را که برای حرفه‌تان بهتر است انتخاب کنید. اما به‌طورکلی، بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کاری به کانادا عبارت‌ اند از:

⇐ تورنتو، استان انتاریو

نرخ بیکاری تورنتو 5.8 % است. تورنتو از نظر تجارت و صنعت برترین شهر کانادا و یکی از بهترین‌های جهان است. تقریباً دفاتر مرکزی همه صنایع خدمات مالی بزرگ مانند بانک‌ها و بیمه‌ها در این شهر هستند. تولید و توزیع انواع کالا و خدمات نیز در آن گسترش چشمگیری یافته است.

⇐ ونکوور، بریتیش کلمبیا

نرخ بیکاری ونکوور 5.4% و رشد کار در آن ۱/۷% است. بیشتر صنایع بزرگ مانند تولیدات تلویزیونی و فیلم، حمل‌ونقل دریایی، مسکن، هتل و لوازم‌خانگی در این شهر هستند.

⇐ مونترال، استان کبک

نرخ بیکاری مونترال 4.6% است. زبان اصلی این شهر فرانسوی بوده و آن را اروپایی‌ ترین شهر آمریکای شمالی قلمداد کرده‌اند.

⇐ کبک سیتی، استان کبک

نرخ بیکاری کبک سیتی 3 % و نرخ رشد کار در آن ۱/۴% بوده است. بیشتر شغل‌های کبک سیتی در دسته‌بندی‌های مراقبت بهداشتی، توزیع کالا و مدیریت اداری قرار می‌گیرد. البته بازار کار در این شهر متنوع است و پتانسیل بالایی برای رشد دارد.

⇐ کلگری، استان آلبرتا

نرخ بیکاری کلگری 7.1 %و نرخ رشد کار آن ۶/۳% است. صنعت عمده این شهر انرژی مانند نفت و گاز می‌باشد.

⇐ ادمونتون، استان آلبرتا

نرخ بیکاری ادمونتون 6.1% است. همچنین نرخ رشد کار آن ۴/۱% می‌باشد. بااین‌حال، بسیاری از شغل‌های خوب و ثابت کانادا در ادمونتون پیدا می‌شوند. صنایع عمده ادمونتون عبارت‌اند از: کارخانجات تولیدی، حمل‌ونقل و سیستم توزیع، مهندسی محیط‌زیست، پتروشیمی و گردشگری.

⇐ اتاوا، استان انتاریو

نرخ بیکاری اتاوا 4.4% و نرخ رشد کار در آن ۵/۳% است. این شهر یکی از توسعه‌یافته‌ترین شهرهای کانادا و پایتخت فدرال آن به شمار می‌رود. اتاوا را دولتی‌ترین شهر کانادا می‌دانند. بنابراین اگر تحصیلات و تجربه کاری شما به کارهای دفتری مربوط و به دنبال کار در بخش‌های دولتی هستید، اتاوا گزینه بسیاری مناسبی خواهد بود.

 

دیگر شهرهای خوب کانادا برای مهاجرت کاری به کانادا عبارت‌اند از: کیچینر واترلو در استان انتاریو، هالیفاکس در استان نوا اسکوشیا، ساسکاتون در استان ساسکاچوان  و میسیساگا.

حداقل دستمزد در کانادا

هر یک از استان‌های کانادا قوانینی را در مورد حداقل دستمزد وضع کرده‌اند. پرداخت کمتر از این دستمزد به کارکنان ممنوع می‌باشد. البته افراد ماهر و کارکنان باتجربه بسیار بیشتر از این مبالغ دریافتی دارند:

استان

دستمزد حداقلی ساعتی

آلبرتا ۱۵.۰۰ دلار
بریتیش کلمبیا 16.75 دلار
مانیتوبا 14.15 دلار
نیوبرانزویک 14.75 دلار
نیوفاندلند 14.5 دلار
نورسوست تریتوریز 15.20 دلار
نوا اسکوشیا 14.50 دلار
نوناووت ۱۶.۰۰ دلار
انتاریو 15.5 دلار
پرینس ادوارد ایلند 14.5 دلار
کبک 15.25 دلار
ساسکاچوان 13 دلار
یوکان 16.77 دلار
مزیت گرفتن ویزای کار دانمارک

مهاجرت کاری

شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی اچ‌ اس‌ بی‌ سی (HSBC) رتبه‌بندی بهترین کشورها برای مهاجرت کاری را منتشر کرد.

سخن آخر

مهاجرت کاری به کانادا یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به این کشور می‌باشد. زیرا کانادا جزو بهترین کشورها برای انجام تجارت است. راه‌های گوناگونی برای مهاجرت کاری به کانادا وجود دارد. سه راه اصلی عبارت‌اند از: اکسپرس اینتری، برنامه‌های گزینش استانی که طبق قوانین هر استان طراحی شده‌اند و مهاجرت برای شرکت‌ های استارتاپ که قوانین و روندهای خاص خود را دارد. تقریباً همه تاجران و کارآفرینان موفق که بتوانند به اقتصاد کانادا کمک کنند، شانسی برای مهاجرت کاری به کانادا خواهند داشت.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
۱- آیا راه انداختن کسب‌وکار در کانادا پس از مهاجرت کاری به کانادا آسان است؟
کشور کانادا مقرراتی را برای آغاز یک کسب‌وکار جدید وضع کرده است. بااین‌حال، این کشور در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان سومین کشور خوب جهان ازنظر شرایط مناسب برای شروع یک کسب‌وکار شناخته شد. ثبت رسمی کسب‌وکار در کانادا در حالت عادی تنها یک روند ساده دارد و به‌طور میانگین پنج روز طول می‌کشد.
۲- شروع کسب‌وکار در کانادا چقدر هزینه دارد؟
به‌طور میانگین دارندگان کسب‌وکار در کانادا چیزی بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار کانادا برای شروع کسب‌وکارهای خود هزینه می‌کنند. اما گاه برای بعضی از تجارت‌ها می‌توان کار را با ۱۰۰۰ دلار نیز آغاز کرد.
۳- آیا کسانی که شهروند کانادا نیستند، می‌توانند در آن کار پیدا کنند؟
اگر شما شهروند کانادا نباشید یا اقامت دائمتان هنوز قطعی نشده باشد، برای کار در کانادا به مجوز کاری نیاز خواهید داشت. بدین منظور باید به اداره امور مهاجرتی و شهروندی کانادا (IRCC) مراجعه کنید.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای