مهندسی کامپیوتر در آلمان

مهندسی کامپیوتر در آلمان

مهندسی کامپیوتر در آلمان مطلبی است که در این مقاله با جزئیات به آن پرداخته ایم. اگر مطمئن نیستید که چرا باید آلمان را برای تحصیل یا کار در رشته مهندسی کامپیوتر انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما این است که این مقاله موسسه مهاجرتی هرمس اپلای در مورد مهندسی کامپیوتر در آلمان را از دست ندهید. ما در این مقاله هر آنچه که لازم است برای تحصیل و کار در رشته مهندسی کامپیوتر در کشور آلمان بدانید را، به شما خواهیم گفت. در انتهای مقاله می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

مهندسی کامپیوتر در آلمان، یکی از رشته های پر طرفدار است که چه از لحاظ تحصیلی و چه از لحاظ کاری، جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

کشور های بسیاری هستند که رشته علوم کامپیوتری یا IT در میان رشته های دانشگاهی آن ها جایگاه ویژه ای دارد و همچنین بازار کار خوبی برای مهندسان کامپیوتر در آن ها فراهم است، اما بدون شک کشور آلمان، نه تنها پیشرفته ترین کشور اروپایی در حوزه دیجیتال است بلکه بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر و کار در این زمینه نیز می باشد

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

چرا مهندسی کامپیوتر در آلمان؟

آلمان، یک کشور تمام دیجیتالی است و دانشگاه ها و کالج های بسیار عالی در این حوزه دارد.

آلمان کشوری است که به کشور دیجیتالی معروف است ، چرا که این کشور دیجیتالی شدن را به طور کامل پذیرفته است یا به عبارتی دیگر کاری کرده است که مردم آن بیشترین مهارت دیجیتالی را داشته باشند و از خدمات عمومی دیجیتالی استفاده کنند . از این رو تعجبی ندارد که دانشگاه ها و کالج های آلمان به پذیرش دانشجویان در رشته مهندسی کامپیوتر علاقه خاصی دارند و همچنین آلمان هر ساله تقاضای خود برای جذب متخصصان فناوری اطلاعات و مهندسان کامپیوتر افزایش می دهد .

بازار کار مهندسی کامپیوتر در آلمان یکی از پایه های اصلی اقتصاد این کشور است.

علاوه بر مطالعه مهندسی کامپیوتر در آلمان ، شرایط کاری در این کشور ، برای فارغ التحصیلان این رشته بسیار عالی است ، چرا که کمبود نیروی متخصص در این زمینه به وضوح به چشم می خورد و همچنین شرکت های بسیاری در این کشور هستند که سالانه سرمایه گذاری بسیاری بر روی تحقیق و توسعه علوم کامپیوتر می کنند . لازم بدانید این موضوع ، یکی از دلایلی است که آلمان عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و سومین اقتصاد قدرتمند جهان را دارد .

هرمس اپلای

مهندسان کامپیوتر در آلمان از حقوق و مزایای خوبی برخوردار می شوند.

آلمان با توجه به اینکه یکی از پیشرفته ترین کشور ها در زمینه علوم کامپیوتری به شمار می رود ، اما همچنان به دنبال پیشرفت است و این موضوع باعث شده است که رقابت خوبی در حوزه تحصیلی و کاری این رشته به وجود بیاید . این موضوع باعث شده کارفرمایان بسیاری مزایای کاری خوب و حقوق بسیار عالی برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر بگیرند .

شما می توانید با استفاده از این رشته اقامت دائم آلمان را کسب کنید.

همانطور که کمی پیش گفتیم ، آلمان با کمبود نیروی متخصص در این حوزه روبه رو است و این موضوع باعث می شود شما با توجه به مدارک تحصیلی و سابقه کاریتان در رابطه با رشته مهندسی کامپیوتر ، به سادگی بلوکارت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا و در نتیجه اقامت دائم در این کشور را اخذ کنید .

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان بسیار مقرون به صرفه است.

علاوه بر شرایط کاری و تحصیلی عالی برای رشته مهندسی کامپیوتر، با توجه به اینکه آلمان کشوری است که هزینه های تحصیل و زندگی در آن پایین است ، این کشور می تواند یکی از بهترین مقصد های مهاجران از هر لحاظ باشد .

لیست دانشگاه های آلمان که کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر را ارائه می دهند:​

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • موسسه فناوری کارلسروهه
  • دانشگاه آخن RWTH
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه فنی Darmstadt
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه Saarland

بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان:

دانشگاه RWTH Aachen  بزرگترین دانشگاه فنی آلمان و همچنین برجسته ترین موسسه علوم و تحقیقاتی در اروپا است. این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، بهترین دانشگاه آلمان است. دوره های موجود در این دانشگاه برای رشته مهندسی کامپیوتر، اکثرا به زبان انگلیسی برگزار می شود.

هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

تحصیل در آلمان در هر رشته ای از آنجا که هزینه بسیار کمی دارد، به گونه ای رایگان محسوب می شود.

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های دولتی آلمان نیز رایگان تلقی می شود، اما هزینه تحصیل در دانشگاه ها یا مراکز خصوصی آلمانی، حدود ۲۰۰۰۰ یورو تا ۳۰۰۰۰ یورو در سال برآورد شده است.

لازم بدانید که از سال 2017 به بعد دانشگاه های Stuttgart ،Mannheim ،Karlsruhe ،Freiburg  ،Heidelberg  و …. که در ایالت Baden-Württemberg قرار دارند، شهریه دانشجویان مهاجر که از خارج اتحادیه اروپا به این کشور آمدند را پرداخت می کنند که این مبلغ معادل 1500 یورو در هر ترم می باشد که در مقایسه با سایر کشور های اروپایی، بسیار مقرون به صرفه است.

هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

مواردی که برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان باید به آن توجه کنید:

اگر قصد دارید در آلمان به تحصیل بپردازید، برای انجام روند مهاجرت و ثبت نام در دانشگاه مورد نظرتان باید به این نکته توجه کنید که ترم زمستانی در ماه سپتامبر یا اکتبر و ترم تابستانی در ماه مارس یا آوریل آغاز می شود. همچنین توجه داشته باشید که اصولا دانشگاه های آلمان اطلاعیه ها و اخبار مربوط به خود را در وب سایت هایشان منتشر می کنند. بنابراین اگر قصد جدی برای ادامه تحصیل در آلمان دارید، بررسی سایت های دانشگاه های یاد شده را دست کم نگیرید.

یکی از مدارکی که اکثر دانشگاه های آلمان از متقاضیان خود طلب می کنند، رزومه تحصیلی است. این رزومه باید شامل تمام مدارک تحصیلی و همچنین دوره های حرفه ای باشد که در آن شرکت کرده اید.

مقطع کارشناسی ارشد

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان را دارید، باید این را بدانید که برخی دانشگاه های آلمان از جمله مونیخ و RWTH ACHEN کسب حداقل نمرات GRE یعنی نمره بالای 310 را جز یکی از معیار های پذیرش قرار می دهند. برخی دانشگاه های آلمان مانند دانشگاه  RWTH ACHEN و دانشگاه فنی آلمان که در سنگاپور نیز شعبه دارند، به خصوص برای رشته های مهندسی نمره GATE را معیار پذیرش قرار می دهند که البته بیشتر در مورد دانشجویان مهاجر هندی صدق می کند. البته داشتن حداقل نمره 5/6 CGPA ،شانس شما را برای پذیرش دانشگاه در آلمان افزایش می دهد.

مدرک زبان مورد نیاز

دانشگاه های آلمان دانشجویانی را می پذیرند که به زبان انگلیسی یا آلمانی تسلط بسیاری دارند. حداقل نمره 5/6 IELTS نیز برای بسیاری از دانشگاه های آلمان اهمیت بسیاری دارد، به خصوص اگر قرار باشد، کلاس هایی که در آن شرکت می کنید به زبان انگلیسی برگذار شوند.

به غیر از IELTS ،تعداد قابل توجهی از دانشگاه های آلمان حداقل نمره 81 TOEFL را نیز به عنوان مدرکی که ثابت می کند شما به زبان انگلیسی تسلط کافی دارید، می پذیرند. لازم بدانید تسلط به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد بسیار مهم تر از مقطع کارشناسی است و همچنین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، دارا بودن سطح A1 زبان آلمانی الزامی است.

ارائه مدرک زبان آلمانی نیز برای برخی دانشگاه ها نیز ضروری است، از این رو بهتر است قبل از ثبت نام در آزمون TestDaF یا آزمون DSH شرکت کنید البته برای بسیاری از دانشگاه ها مدرک TestDaf مورد تائید است.

بعد از تکمیل کار پذیرش و تائیدیه دانشگاه، الزامی است که برای دریافت بیمه درمانی اقدام کنید چرا که دارا بودن بیمه درمانی برای تمامی دانشجویان در آلمان اجباری است.

کار مهندسی کامپیوتر در آلمان

با توجه به اینکه آلمان بازار کار فوق العاده ای برای مهندسان کامپیوتر دارد و همچنین در این حوزه با کمبود نیرو مواجه است، بسیاری از فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر به همین دلیل به آلمان مهاجرت می کنند.

کار در آلمان به عنوان یک مهندس کامپیوتر مزایای کاری بسیاری برای شما به همراه دارد و حتی شما می توانید از طریق موقعیت شغلی خود، با توجه به تحصیلات و سابقه کارتان، بلو کارت آلمان را دریافت کنید و در نتیجه اقامت دائمی آلمان را به دست آورید.

کار مهندسی کامپیوتر در آلمان

درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان

درآمد یک مهندس کامپیوتر در آلمان به عوامل گوناگونی از جمله سابقه کار، مدرک تحصیلی، مهارت ها و توانایی منحصر به فرد و… دارد اما همانطور که در اول مقاله گفتیم، بازار کار رقابتی موجود در این حوزه و کمبود نیرو متخصص باعث شده درآمد مهندسان کامپیوتر در آلمان دائما افزایش پیدا کند.

طبق آخرین آمار ثبت شده در سال 2023، درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان به طور سالانه حداقل 41000 یورو و حداکثر 75000 یورو بوده است. البته در برخی شرکت های کوچک درآمد سالانه ۳۸۰۰۰ یورو نیز گزارش شده است و ناگفته نماند که برخی مهندسان کامپیوتر خوش شانس درآمد سالانه بیشتری نیز دارند.

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویسان

بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویسان

از آنجا که برنامه نویسی یکی از شغل های پرطرفدار و پر متقاضی در این روزها می باشد، این بار تصمیم گرفته ایم که به معرفی بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویسان در سال ۲۰۲۲ بپردازیم. در این مقاله شما می توانید با بهترین کشورها برای مهاجرت برنامه نویسان آشنا شوید و سپس با توجه به اطلاعاتی که به دست آوردید، بهترین کشور برای مهاجرت خود به عنوان یک برنامه نویس را تعیین کنید. با موسسه مهاجرتی هرمس اپلای در این مقاله همراه باشید.

سخن آخر

مهندسان کامپیوتری که به آلمان مهاجرت می کنند از استقبال خوبی برخوردار می شوند اما برای کار در آلمان به عنوان یک مهندس کامپیوتر باید حقایقی را قبل از مهاجرت به آلمان بدانند.

در حال حاضر ۲۱ درصد از مهندسان کامپیوتر در آلمان بیش از ۵۵ سال سن دارند و از این رو بیشتر شرکت ها به دنبال نیرو ماهر و جوان به عنوان جایگزین می گردند. این موضوع باعث می شود یافتن کار برای مهندسان کامپیوتر در این کشور به خصوص در مناطقی از جمله هامبورگ، اشتوتگارت، برلین و مونیخ  بسیار آسان و سریع صورت گیرد.

مهدنسان کامپیوتری که از کشور های غیر اتحادیه اروپا به آلمان مهاجرت می کنند، با توجه به اینکه کمبود نیرو در این کشور وجود دارد، می توانند تنها با استفاده از مدرک تحصیلی و یک قرار داد کاری یک ساله، بلو کارت آلمان را دریافت کنند.

برای یک مهندس کامپیوتر، محل کار او میزان دانش مورد نیاز به زبان آلمانی را تعیین می کند. به طور مثال هر چه شرکتی که در آن کار می کنید بزرگ تر باشد نیاز شما به دانش زبان آلمانی کم تر است، البته در صورتی که تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشید. اما به طور کلی برای یک مهندس کامپیوتر در آلمان خوب است که به سطح B1 زبان آلمانی را داشته باشد و زمانی که کار خود را شروع کرد سطح B2 را آغاز کند. ناگفته نماند که دانستن زبان حرفه علوم کامپیوتر به انگلیسی و آلمانی نیز بسیار مهم است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان:​ کدامند؟
دانشگاه RWTH Aachen
هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان​ چه مقدار می باشد؟
تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های دولتی آلمان نیز رایگان تلقی می شود، اما هزینه تحصیل در دانشگاه ها یا مراکز خصوصی آلمانی، حدود ۲۰۰۰۰ یورو تا ۳۰۰۰۰ یورو در سال برآورد شده است
مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز برای تحصیل مهندسی کامپیوتر در آلمان چیست؟
دانشگاه های آلمان دانشجویانی را می پذیرند که به زبان انگلیسی یا آلمانی تسلط بسیاری دارند. حداقل نمره 5/6 IELTS نیز برای بسیاری از دانشگاه های آلمان اهمیت بسیاری دارد، به خصوص اگر قرار باشد، کلاس هایی که در آن شرکت می کنید به زبان انگلیسی برگذار شوند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

56 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
8 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر باشه
برای رشته مهندسی نرم افزار در مقطع لیسانس حتما به زبان انگلیسی نیازه یا فقط لمانی کافیه؟

خانم میرخانی
پاسخ به  علیرضا
7 ماه قبل

سلام روزتون بخیر
شرایطتون باید بررسی شود داشتن در صورت داشتن سابقه کار مرتبط میتوان هم با زبان المانی و هم انگلیسی اقدام کرد.

غزل بیگی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
بنده متولد 62 هستم یک فرزند 5 ساله دارم و مدرک کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر از دانشگاه علوم تحقیقات دارم و 13 سال سابقه کاری دارم. همسرم کارشناسی ارشد مدیریت مالی با 18سابقه کار در زمینه امور مالی و سابقه 25 سال تدریس و فعالیت در زمینه موسیقی را دارد. ضمنا ایشون آموزشگاه موسیقی هم دارند.
الان قصد اقدام مهاجرت به کشور آلمان رو دارم. میخواستم بپرسم چه مراحلی رو باید طی کنیم؟ و چه مدارکی لازم داریم؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  غزل بیگی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر.
اگر سابقه کاری که فرمودید مرتبط با رشتتون باشه امکان اقدام برای آلمان برای شما وجود داره اما توجه داشته باشید که با توجه به شرایط سنیتون باید هرچه سریعتر اقدام کنید .

مهدی
1 سال قبل

سلام، بنده دیپلم فنی حرفه ای کامپیوتر با معدل 17 دارم، در حال حاضر داشنجوی ترم 7 کارشناسی آموزش زبان انگلیسی هستم و متولد آبان 79 هستم، با توجه به بازار کار نه جندان جالب رشتم در آلمان، تصمیم دارم دوره کارشناسی رو دوباره در رشته مهندسی کامپشوتر در آلمان بخونم. آیلتس 8 دارم، یادگیری زبان آلمانی هم مسئله ای نداره برام. آیا برای تحصیل در این رشته، با توجه به رشته کنونی دانشگاه ام، نیاز به شرکت در آزمون ورودی هست یا با مدارک زبان و تمکن مالی میتونم کارشناسی بخونم تو آلمان؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
خیر نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست .

الی
1 سال قبل

با سلام و احترام
۲۴ سالم هست لیسانس روانشناسی، میخوام برای کارشناسی کامپیوتر اقدام کنم برای آلمان، امکانش هست؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  الی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
درصورتی که زبانتون آماده باشه و یا بتوانید در یک سال زبان رو به حد مورد نیاز برسونید میتونیم براتون اقدام کنیم .

پوریا نصری
1 سال قبل

سلام و درود مرسی از توضیحاتتون میخواستم بدونم با مدرک دیپلم رشته کامپیوتر و بدون سابقه کاری میتونم تو آلمان کار پیدا کنم؟
برای مهاجرت هم میخوام از طریق سرمایه گذاری اقدام کنم فقط میخوام بدونم کار میتونم پیدا کنم‌یا خیر

کارشناس هرمس
پاسخ به  پوریا نصری
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
باید از طریق ثبت شرکت اقدام کنید که در این صورت در بیزینس خودتون مشغول به کار میشید اما بدون سابقه کار پیدا کردن کار براتون دشوار میشه .

سهیلا اردوانی
1 سال قبل

ممنون از تیم خوب هرمس اپلای

کارشناس هرمس
پاسخ به  سهیلا اردوانی
1 سال قبل

ممنون از شما .

Amir
2 سال قبل

سلام من دوازدهم انسانی هستم چند سوال دارم ممنون میشم منو از گرفتاری نجات بدید دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب مهندسی نرم افزار قبول بشم بدون کنکور آیا معتبر است مدرک و دانشگاه برای اپلای کردن یا حتما باید دانشگاه خوب باشه؟ و رشته نرم افزار بازار کار خوبی در آلمان داره یا خیر اگر نداره ممنون میشم بگین باتشکر ❤

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  Amir
2 سال قبل

سلام باید در سایت انابین چک کنید ببینید ایا دانشگاهتون مورد قبول کشور المان هست یا خیر . و برای رشته نرم افزار میتونید اقدام کنید

مریم بنایی
2 سال قبل

با سلام .آیا کارشناس برق از دانشگاه ایران میتواند برای کارشناسی ارشد کامپیوتر در آلمان پذیرش بگیرد.

کارشناس هرمس
پاسخ به  مریم بنایی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
رشته ارشد شما باید مرتبط با کارشناسی شما باشد در غیر این صورت باید دلیل قابل قبول و محکمی برای تغییر رشته داشته باشید .

کادر هرمس اپلای