مهندسی کامپیوتر در کانادا

مهندسی کامپیوتر در کانادا

یکی از رویاهای مهندسین کامپیوتر، تحصیل مهندسی کامپیوتر در کانادا می باشد. این رشته یکی از محبوب ترین رشته ها در جهان است که به طور مداوم در حال رشد و توسعه می باشد. کانادا یکی از کشورهایی است که برای علاقه مندان این رشته شرایط بسیار عالی فراهم می کند و از آن جا که دانشگاه های کانادایی برای تدریس این رشته از بروز ترین روش ها و تکنولوژی ها استفاده می کنند و همچنین بازار کار مهندسی کامپیوتر در کانادا رونق خوبی دارد، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از وب سایت موسسه مهاجرتی هرمس اپلای، برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، به بررسی رشته مهندسی کامپیوتر بپردازیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد تحصیل و کار در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا و فعالیت به عنوان یک مهندس کامپیوتر در بازار کار این کشور اطلاعات مفیدی به دست آورید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا

رشته مهندسی کامپیوتر ترکیبی از رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر است و از این مهندسان کامپیوتر علاوه بر طراحی و برنامه نویسی نرم افزار ها، تخصص های ویژه ای در زمینه های مهندسی برق و سخت افزار ها به دست می آورند.

اگر در کانادا به مطالعه رشته مهندسی کامپیوتر بپردازید، می آموزید:

  • با دانش عمیقی که در حوزه نرم افزار ها و سخت افزار ها به دست می آورید، موجب پیشرفت این حوزه شوید.
  • با سیستم های رایانه ای منحصر به فرد کار کنید.
  • در زمینه های تخصصی رباتیک، واقعیت مجازی و … مهارت ویژه ای پیدا کنید.
  • نرم افزار های کارآمد و موثری خلق کنید.
  • و …

بهترین دانشگاه های کانادا برای مطالعه رشته مهندسی کامپیوتر

دانشگاه کارلتون

دانشگاه کارلتون، بهترین دانشگاه کانادا برای مطالعه رشته مهندسی کامپیوتر است. این دانشگاه در اتاوا قرار دارد و دانشکده مهندسی کامپیوتر خود را از سال ۱۹۸۰ راه اندازی کرده است. در ابتدا فعالیت دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه کارلتون تنها مقطع کارشناسی این رشته را ارائه می داد اما در حال حاضر این دانشگاه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و .. علوم کامپیوتر را اراده می دهد. تمرکز دانشگاه کارلتون در حوزه علوم کامپیوتر بر روی زمینه های تخصصی بازی های رایانه ای، امنیت رایانه و اینترنت؛ علوم داده و …. می باشد.

دانشگاه اتاوا

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اتاوا، با دانشکده مهندسی برق این دانشگاه از سال ۱۹۹۷ ادغام شده است. در حال حاضر تمرکز و هدف این دانشکده از دانشگاه اتاوا بر پردازش اصول پایه و استفاده از آن ها برای ساخت چیزهای کاربردی برای دنیای واقعی می باشد که در راستا این موضوع زمینه های تخصصی ویژه ای را ارائه می دهد.

دانشجویانی که در این دانشگاه مشغول تحصیل می شوند، امکان استفاده از سیستم Accelerated Stream را دارند که به آن ها اجازه می دهد تنها ظرف مدت 5 سال کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را نیز به پایان برسانند.

دانشگاه مک مستر

برنامه رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه مک مستر، شباهت بسیاری با برنامه همین رشته در دانشگاه اتاوا دارد. ویژگی جالب برنامه درسی علوم کامپیوتر این دانشگاه این است که دانشجویان علاوه بر برنامه نویسی به طراحی سیستم های اطلاعاتی و توسعه پایگاه نیز تسلط پیدا می کنند. دانشگاه مک مستر برنامه های تخصصی چون دوره مکاترونیک، مهندسی نرم افزار و حتی مهندسی سلامت الکترونیکی را ارائه می دهد. تحصیل در این دانشگاه چشم انداز شغلی بی همتایی را برای شما به ارمغان می آورد و تضمین کننده این است که بعد از فارغ التحصیلی بهتری شغل را پیدا خواهید کرد.

دانشگاه سیمون فریزر

دانشگاه سیمون فریزر، ممکن است اولین دانشگاهی نباشد که هنگام صحبت کردن در مورد بهترین دانشگاه های دانایی برای مطالعه این رشته، در ذهن ها تداعی می شود اما این دانشگاه افتخارات بسیاری در حوزه دارد و برای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر بهترین امکانات تحقیقاتی را فراهم می کند.

این دانشگاه بین المللی کانادایی، یکی از پر جمعیت ترین دانشگاه های بین المللی شناخته می شود که دانشکده علوم کامپیوتر آن از ۱۹ درصد جمعیت کل دانشگاه سیمون فریزر، تشکیل شده است. ناگفته نماند که رشته علوم کامپیوتر این دانشگاه با دانشگاه ژجیانگ در چین همکاری فوق العاده ای دارد و با تحصیل در این دانشگاه می توانید دو مدرک همزمان به دست آورید.

دانشگاه آلبرتا

گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه آلبرتا، در نوع خود یکی از بزرگ ترین گروه ها بهترین گروه های این رشته می باشد که در سال ۱۹۶۴ تاسیس شده است. امروزه دانشگاه آلبرتا دوره های و فرصت های تحقیقاتی فوق العاده را برای دانشجویان علاقه مند به حوزه هوش مصنوعی، بازی های رایانه ای، رباتیک، گرافیک رایانه و … ارائه می دهد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دانشگاه در توسعه و پیشرفت برخی از سریع ترین رایانه های جهان، کمک شایانی کرده است و حتی ابر رایانه هایی که در وزارت انرژی ایالت متحده آمریکا استفاده می شوند، توسط همکاری جمعی از دانشمندان علوم کامپیوتری دانشگاه آلبرتا تولید شده است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل که در مونترال قرار دارد، نه تنها در رابطه با رشته مهندسی کامپیوتر، بلکه در رابطه با تمامی رشته ها جزء بهترین دانشگاه های کانادا به شمار می رود. این دانشگاه سالانه بودجه تحقیقاتی قابل توجهی را در اختیار دانشجویان خود می گذارد.

اگر در این دانشگاه به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر بپردازید، ۱۰ انتخاب مختلف برای اخذ تخصص ویژه ای در این رشته دارد که کسب هر کدام باعث می شود شرایط کاری عالی با درآمد خوب به دست آورید و همچنین در طی تحصیل به تجربیات ارزشمندی دست پیدا کنید.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال یکی از 15 دانشگاه برتر کانادا در حوزه تحقیق است که یک دانشگاه فرانسوی انگلیسی محسوب می شود. این دانشگاه عضو U15 کانادا می باشد و جز بزرگ ترین دانشگاه های کانادا به شمار می رود. دانشکده علوم کامپیوتر مونترال، برنامه ای انعطاف پذیر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد.

دانشگاه واترلو کانادا

دانشگاه واترلو یکی از بهترین دانشگاه های جهان برای مطالعه رشته مهندسی کامپیوتر محسوب می شود. دانشگاه واترلو بهترین امکانات را در اختیار دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر می گذارد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی از زیبا ترین دانشگاه های کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیا است که دانشکده علوم کامپیوتر آن جز بزرگ ترین والبته قدیمی ترین گروه های این رشته به شمار می رود.  دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۶۸ تاسیس شده است و در حال حاضر یکی از برجسته ترین مراکز تحقیقات کامپیوتری کانادا به شمار می رود. این دانشگاه ۶ برنامه تخصصی ویژه در دوره کارشناسی ارشد ارائه می دهد که اکثر آن ها از ترکیب تجارت با علوم کامپیوتر به وجود آمده اند.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو در رابطه با رشته علوم کامپیوتر، در سطح جهانی از شهرت ویژه ای برخوردار است و در بین بهترین دانشگاه های جهان برای مطالعه رشته مهندسی کامپیوتر، رتبه ۲۵ را دریافت کرده است. این دانشگاه بیش از ۵۰ سال است که دانشکده علوم کامپیوتری خود را تاسیس کرده است. در چند دوره اخیر تعداد دانشجویان بین المللی این دانشکده از دانشگاه تورنتو افزایش چشم گیری داشته و پیش بینی می شود که به زودی، ۲۰ درصد جمعیت دانشکده علوم کامپیوتر آن را دانشجویان بین المللی تشکیل بدهند.

سمت های شغلی که بعد از فارغ التحصیلی از رشته مهندسی کامپیوتر، در کشور کانادا می توانید به دست آورید:

  • مهندس کامپیوتر
  • مهندس توسعه نرم افزار
  • مهندس نرم افزار
  • مدیر فناوری اطلاعات
  • مهندس رباتیک
  • توسعه دهنده واقعیت مجازی

بازار کار مهندسی کامپیوتر در کانادا

با توجه به اینکه در حال حاضر، بیش از ۴۴ درصد جمعیت مهندسان کامپیوتر کشور کانادا، از مهندسان تازه کار تشکیل شده است و این به این معنی است که کشور کانادا سیاست های فراوانی برای جذب مهندسان کامپیوتر به کار گرفته است، بازار کار بسیار عالی برای مهندسان کامپیوتری که می خواهند به تازگی به کار در این کشور مشغول شوند، وجود دارد.

اگر از مهندسان کامپیوتر شاغل در این کشور، در مورد میزان رضایع از کار و موقعیت شغلی شان صحبت کنید، بیش از نیمی از آن ها به شما خواهند گفت که از شغل خود، میزان درآمدی که دارند، مزایای شغلی که کارفراماشان به آن ها می دهد و …. بسیار راضی هستند. طبق آمار های منتشر شده از میزان رضایت شغلی مهندسان کامپیوتر در کانادا، نرخ رضایت شغلی این گروه شغلی در کانادا، از ۰ تا ۵، ۳.۹۳ ارزیابی شده است

درآمد یک مهندس کامپیوتر در کانادا

طبق آمار های منتشر شده میزان درآمد یک مهندس کامپیوتر در این کشور در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

  • حداقل درآمد سالانه: ۷۹,۹۵۰ دلار
  • میانگین درآمد سالانه: ۹۲,۸۲۰ دلار
  • حداکثر درآمد سالانه: ۱۵۴,۴۱۷ دلار

میانگین درآمد برخی از سمت های شغلی مهندسان کامپیوتر:

 

سمت شغلی

میانگین درآمد تقریبی در سال

مهندس توسعه نرم افزار ۱۰۴,۸۹۳ دلار
مهندس ارشد نرم افزار ۱۱۸,۵۹۸ دلار
مهندس کامپیوتر ۹۲۸۲۰ دلار

 

میانگین درآمد یک مهندس کامپیوتر در برخی مناطق کانادا:

درآمد مهندسی کامپیوتر در کانادا، در منطقه انتاریو: ۷۰۶۲۶ – ۱۰۸,۸۰۹ دلار و در منطقه آلبرتا: ۱۱۳,۰۷۳ دلار می باشد.

میانگین درآمد یک مهندس کامپیوتر در برخی مناطق کانادا

میانگین درآمد مهندسان کامپیوتر در برخی از شرکت های محبوب کانادایی:

توجه داشته باشید که برخی از این ارقام تخمین زده شده اند.

نام شرکت

میانگین پرداختی به مهندسان کامپیوتر در سال

IBM Canada Ltd. ۸۹,۱۵۷ دلار (تخمین زده شده)
Amazon.com Inc ۱۲۴,۴۷۰ دلار (تخمین زده شده)
Ericsson Inc. ۸۷,۸۷۸ دلار (تخمین زده شده)
Telus Corporation ۸۴,۵۲۴ دلار (تخمین زده شده)
Avanade Corporation ۶۰,۰۰۰ – ۱۲۳,۱۹۲دلار (تخمین زده شده)

هزینه تحصیل مهندسی کامپیوتر در کانادا

یکی از مهم‌ ترین پرسش‌ هایی که باید در مورد مهندسی کامپیوتر در کانادا به آن پاسخ داد، سؤالات مربوط به هزینه‌های تحصیل در این رشته است. به طور کلی باید بیان کرد که هزینه تحصیل شما در این رشته به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که هر یک از آن‌ها دارای اهمیت خاصی هستند. اصلی‌ترین فاکتور در این زمینه دانشگاهی است که قصد دارید در آن به تحصیل بپردازید.

طبیعتاً دانشگاه‌ های بزرگ و بسیار معتبر شهریه بالاتری را از دانشجویان خود درخواست می‌کنند و هزینه تحصیل در آن‌ها می‌ تواند از سالانه هفت الی بیست هزار دلار کانادا شروع شود و به سی هزار دلار نیز برسد. علاوه بر این، نباید هزینه‌های مربوط به خوراک، پوشاک و … را نیز فراموش کرد.

در این بین، باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از دانشگاه‌های برتر برای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر در کشور کانادا بورسیه‌های خاصی را ارائه می‌کنند. اگر از جمله افرادی هستید که در المپیادهای بین‌ المللی کامپیوتر رتبه مناسبی را کسب کرده‌اید یا در مقاطع تحصیلی خود بسیار موفق بوده‌اید، می‌توانید برای دریافت این بورسیه‌ ها اقدام کنید.

پرداخت هزینه‌های تحصیل در مهندسی کامپیوتر در کانادا با استفاده از این بورسیه‌ها به راحتی صورت می‌گیرد. از این رو، می‌توان گفت که اگرچه هزینه‌های کلی تحصیل در مقطع مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های کانادایی کمی بالا به نظر می‌رسد، اما می‌توان با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی این هزینه‌ها را به شکل مناسبی کاهش داد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در این کشور

رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌ های کانادا به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. در واقع، همه واحدهای شما در کلیه دانشگاه‌ های مهم این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. به همین دلیل، می‌توان اصلی‌ ترین مدرک مورد نیاز جهت ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر را داشتن یک مدرک زبان مناسب دانست.

دانشگاه‌های مختلف حداقل مدرک زبان مورد نیاز خود را به شما اعلام می‌کنند. عموماً از متقاضیان تحصیل در این رشته درخواست می‌شود که آیلتس آکادمیک 7.5 داشته باشند، اما در هر صورت بهتر است که به اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

برای تحصیل در این رشته باید ریزنمرات کلیه مقاطع تحصیلی خود را در اختیار دانشگاه قرار دهید. برای مثال، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مستلزم ارائه ریزنمرات مقطع کارشناسی است. داشتن یک رزومه تحصیلی مناسب و توصیه‌نامه از اساتید برتر قطعاً به شما در این مسیر کمک می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای کار به عنوان مهندسی کامپیوتر در کانادا

مهندسی کامپیوتر در کانادا دارای بازار کار مناسبی است و اکثر افراد بلافاصله پس از پایان دوران تحصیل خود می‌توانند در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوند. لازمه این امر ارائه مدارک معتبر مربوط به این رشته است. شرکت‌های مختلف معمولاً در همان مراحل اولیه استخدام مدارک تحصیلی و رزومه کاری شما را به طور کامل بررسی می‌کنند.

چنانچه از رزومه و مدرک تحصیلی مناسبی برخوردار باشید، پیدا کردن یک موقعیت شغلی با درآمد بالا برای شما به راحتی صورت می‎گیرد. در شرکت‌های کانادایی برای مهندسان کامپیوتر احترام زیادی قائل هستند و مهاجران خارجی بسیاری در این بخش فعالیت می‌کنند؛ بنابراین برای فعالیت در این حوزه شغلی باید مدارک تحصیلی و رزومه خود را در اختیار شرکت مورد نظرتان قرار دهید.

مهارت‌ های مورد نیاز برای شغل مهندسی کامپیوتر

از مهندسی کامپیوتر در کشور کانادا همواره به عنوان یکی از مهم‌ ترین زمینه‌های شغلی یاد می‌ شود. افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، باید برخی مهارت‌های خاص را داشته باشند که از بین آن‌ها می‌ توان به مواردی همچون توانایی برنامه‌ نویسی به شکل مناسب و همچنین توانایی حل مشکلات با اولویت‌ بندی صحیح اشاره کرد.

در واقع، این توانایی‌ ها برای یک فرد فعال در حوزه مهندسی کامپیوتر در کانادا کاملاً ضروری هستند و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌ پوشی کرد. علاوه بر مهارت‌های گفته شده، عموماً افراد باید توانایی کار به شکل تیمی را داشته باشند تا بتوانند پروژه‌ های ارائه شده را به نحو احسن تکمیل کنند.

حقوق کارگران ساده در کانادا

کار در کانادا

کشور کانادا یکی از قدرتمند‌ ترین اقتصاد‌های جهان محسوب می‌شود و روش‌های متنوعی برای کار در کانادا وجود دارد. همچنین بعد از عبور از بحران کرونا این کشور نیاز به نیروی کار را در تخصص‌های مختلف اعلام کرده است.

سخن آخر

مهندسی کامپیوتر از مهم‌ترین حوزه‌های شغلی در دنیای امروز است. در حال حاضر، همه امور ما به کامپیوترها ارتباط دارند و این وظیفه مهندسان کامپیوتر است که چنین ارتباطی را برقرار کنند. این رشته در کشورهای مهم دنیا همانند کانادا همواره متقاضیان بالایی دارد. تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا و کسب یک موقعیت شغلی مناسب می‌تواند تضمین‌کننده آینده روشن شما باشد. اگر هدف شما دستیابی به چنین مواردی است، می‌توانید هم ‌اکنون با کارشناسان هرمس اپلای تماس بگیرید تا در این رابطه شما را یاری کنند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
مناسب‌ ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر چه مواردی هستند؟
این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه کارلتون، اتاوا، مک مستر، سیمون فریز، آلبرتا، مک گیل، مونترال و واترلو هستند.
آیا بازار کار مهندسی کامپیوتر در کانادا مناسب است؟
بله، افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به یک موقعیت شغلی مناسب دست یابند.
چرا باید در کانادا مهندسی کامپیوتر را انتخاب کنیم؟
درآمد مناسب و امنیت شغلی بالا مهم‌ترین مواردی هستند که مهندسی کامپیوتر را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کنند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیوان محی الدینی
2 سال قبل

با خوندن این مقاله تون یکم به آینده رشته تحصیلیم امیدوارم شدم. واقعیتش من کامپیوتر و خصوصا گرایش آی تی رو خیلی دوست دارم و قصد ادامه تحصیل و کار در کشور کانادا رو هم دارم. ممنون از اطلاعات ارزشمندی که از طریق سایت در اختیارمون میزارید.

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  کیوان محی الدینی
2 سال قبل

سلام . خواهش میکنم . خوشحالیم که براتون مفید واقع بود

کادر هرمس اپلای