سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا؛ ناک کانادا چیست؟

سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا؛ ناک کانادا چیست؟

ناک کانادا، یکی از مناطق جذاب و متنوع در کشور کانادا است که به دلیل زیبایی‌های طبیعی، تنوع فرهنگی و اقلیم متنوع، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این ناحیه با وسعتی گسترده و مناظری زیبا از سواحل دریاچه‌های بزرگ، کوه‌های فراوان، جنگل‌های پرآوازه و رودخانه‌های آرام، از یک سو، و شهرهای پویا و فرهنگ متنوع، از سوی دیگر، ارائه دهنده یک تجربه چند وجهی به بازدیدکنندگان است. این منطقه، همچنین به عنوان یک مرکز فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی شناخته شده و در برگیرنده تنوع فرهنگی مردمانش از جوامع بومی تا جامعه‌های مهاجر و گردشگران بین‌المللی است.

دولت کانادا برای متقاضیان کار در کانادا دسته‌بندی ‌ناک را در نظر گرفته است که ناک سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا است که به وسیله این سامانه متقاضی مهاجرت، با نوع و تجربه کاری آشنا میشود. با خواندن این مقاله به بسیاری از سوالات شما مانند، NOC کانادا چیست؟ مشاغل ‌ناک کانادا چی هستند؟ یا اینکه چگونه میتوان با ناک در کانادا ویزای کاری دریافت کرد؟ جواب خواهیم داد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

درباره کانادا

کانادا پس از روسیه پهناورترین کشور جهان است اما با وجود این مساحت چیزی کمتر از نصف ایران جمعیت دارد. آب و هوای این کشور سرد، قطبی و توسط سه اقیانوس محاصره شده و تنها همسایه آن آمریکا است. بیشتر جمعیت کانادا در مرز آمریکا که معتدل است قرار دارد. نرخ پایین بیکاری و بالا بودن شاخص‌های کیفیت زندگی موجب شده که این کشور مهاجران بسیاری را هرساله برای کار و زندگی به خود جذب کند.

از تمام روش‌های مهاجرتی که کانادا برای مهاجران در نظر گرفته است، روش مهاجرت کاری از همه مقرون به صرفه و بهتر است. بهترین روش‌های مهاجرتی به کانادا نیز به صورت اسکیل ورکر و اکسپرس اینتری در نظر گرفته شده است.

ناک کانادا

انواع برنامه مهاجرتی به کانادا

برنامه‌های متنوعی برای متقاضیان مهاجرت کانادا در نظر گرفته شده است. از مهمترین این برنامه‌ها می‌توان به مهاجرت کاری فدرال و کبک، برنامه نامزدی استانی کانادا و از برنامه‌های دیگر می‌توان به برنامه تاجران ماهر و تجربه کاری اشاره داشت. متقاضیان کاری در کانادا می‌توانند براساس شرایط، مهارت و تجربه کاری سامانه خود یکی برنامه‌های کاری کانادا را انتخاب کنند.

یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا تحت عنوان Express Entry می‌باشد که شما می‌توانید با ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک خود در این سامانه برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید. پس از این که در این سامانه تمام شرایط و مدارک خود را ثبت کردید، پروفایل شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این برنامه مهاجرتی بر اساس مهارت، توانایی و دانش، شما را امتیازبندی می‌کند. در نهایت تمام کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند انتخاب شده و برای آن‌ها دعوت نامه ارسال خواهد شد.

ناک شغلی چیست؟

سامانه طبقه‌بندی مشاغل کانادا یا ناک، سیستمی مبتنی بر Express Entry کانادا و پروژه مشترک اشتغال و توسعه اجتماعی در کانادا است. ناک رابطه مستقیمی نیز با مرکز آمار کانادا دارد و طبق این سیستم بیش از ۳۰۰۰۰ عنوان شغلی در ۵۰۰ گروه طبقه‌بندی شده‌اند. طبق این سیستم مشاغل در کانادا به ۴ سطح و ۱۰ نوع مهارت طبقه‌بندی شده اند. این سیستم توسط تمام دانشجویان، کارگران، کارفرمایان و مشاوران شغلی و سازمان‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین نسخه از سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا در سال ۱۹۹۲ و نسخه دوم آن در سال ۲۰۰۱ و نسخه بعد آن در سال ۲۰۰۶ ارائه و آخرین بازبینی این سیستم نیز در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ انجام گردید. قرار است که هر ۱۰ سال این سیستم بروزرسانی شود. ناک در واقع یک پایگاه داده است که مشاغل کانادا را برای کسانی که قصد مهاجرت به کانادا دارند طبقه بندی کرده است.

ناک شغلی NOC اطلاعات مربوط به شغل، وظایف و مهارت‌های مخصوص هر شغل را به متقاضیان و کارفرمایان ارائه می‌دهد. هر فرد متقاضی باید شرایط و الزامات شغلی که ارائه داده شده است را داشته باشد.

شرایط مورد نیاز برای مهاجرت کاری ‌ناک در کانادا

برای آنکه بدانید شرایط کار در کانادا از طریق ناک شغلی را دارید لازم است که از طریق وبسایت رسمی ‌ناک شغلی مورد نظر خود را بررسی کنید. پس از ثبت شرایط و مدارک خود در ناک کانادا، اطلاعات جهت اینکه آیا الزامات لازم را برای کار در کانادا را دارید یا خیر مورد بررسی قرار میگیرد.

یکی از مهمترین الزاماتی که شما برای کار در کانادا شغلی باید داشته باشید مهارت در زبان فرانسوی یا انگلیسی است. به غیر از سن مناسب، مدرک تحصیلی و سابقه کار  نیز باید داشته باشید تا شانستان برای پذیرش در کانادا افزایش یابد.

عواملی که بر روی پذیرش شما در ناک کانادا تاثیر گذار است شامل :

  • داشتن پیشنهاد شغلی از کانادا
  • سطح زبان همسرتان
  • داشتن خویشاوند نزدیک در کانادا
  • داشتن سطح زبان آیلتس ۷
  • داشتن حداقل مدرک لیسانس (در صورتی که در خاک کانادا هستید می‌توانید با مدرک فنی نیز به دنبال کار مورد نظر خود برگردند)

مدارک مورد نیاز سفارت برای اکسپرس اینتری کانادا

پس از دریافت پذیرش کار در کانادا، وقت آن رسیده که مدارک زیر را ارائه دهید:

• مدارکی دال بر هویت شما
• پاسپورت معتبر
• چهار قطعه عکس در سایز پاسپورت
• مدارکی که نشان دهد شما شرایط پذیرش کار در کانادا را دارید
• ارائه گواهی Dacceptation du Quebec
• پر کردن فرم درخواست اجازه کار در کانادا (IMM ۱۲۹۵)
• بررسی مدارک کامل شده برای کار در کانادا (IMM ۵۴۸۸)
• درخواستی مبنی بر اقامت موقت در کشور کانادا
• تکمیل فرم‌های IMM ۵۴۰۹ و IMM5476
• تمکن مالی

مشاغل ‌ناک کانادا

طبقه‌بندی مشاغل ‌ناک کانادا

ناک NOC سیستمی است که از طریق آن مشاغل در کانادا طبقه‌بندی شده اند. بر اساس این سیستم، مشاغل کانادا در ۵ سطح تقسیم‌بندی شده اند. سطوح ‌ناک کانادا ۰ (صفر)، A، B، C و D هستند.

بر اساس ‌ناک شغلی گروه‌های کاری به صورت زیر طبقه‌بندی شده اند.

سطح مهارت صفر (کارهای مدیریتی): نیاز به داشتن مهارت بالا (تجربه مدیریتی)
• مدیریت رستوران
• مدیر معدن
• کاپیتان کشتی دریایی (ماهیگیری)

سطح مهارت A: داشتن مهارت بالا (مشاغلی که نیاز به دانش آکادمیک دانشگاهی هستند):
• پزشکی
• دندانپزشکی
• وکالت
• معماری

سطح مهارت B: داشتن مهارت بالا (مشاغل فنی و ماهر که نیازمند مدرک دیپلم دانشگاه و کارآموزی هستند):
• لوله کش
• برق کار

سطح مهارت C: داشتن مهارت متوسط (مشاغلی که نیاز به آموزش‌های دبیرستان و یا آموزش مخصوص آن شغل را دارند)
• قصابی صنعتی
• رانندگان کامیون
• شغل‌های مرتبط با خدماتی

سطح مهارت D: نیاز به مهارت خاصی ندارد (مشاغل کارگری که فرد در هنگام کار آموزش می‌بیند)
• چیدن میوه
• کارکنان نظافت
• کارگران میدان‌های نفتی

تمام کسانی که می‌خواهند وارد کانادا شوند باید حداقل مهارت کاری سطح ۰، A و B را داشته باشند. به طور مثال به کسانی که می‌خواهند در کانادا در طرح اسکیل ورکر کار کنند اگر سطوح C و یا D قرار داشته باشند، پذیرش داده نمی‌شود.

مهاجرت به کانادا با سطح مهارت C یا D

اگر سطح مهارت شما در حد C و یا D قرار داده شده باشد، می‌توانید در برنامه‌های نامزدی استانی و همچنین برنامه مهاجرت آتلانتیک کانادا نیز اقدام کنید. شما با این طرح می‌توانید مجوز کار موقت در کانادا را نیز دریافت کنید.

چگونه کد ناک شغلی خود را انتخاب کنیم

هر شغل و مهارتی در کانادا یک کد چهار رقمی دارد که به آن کد ناک گفته می‌شود. هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در کانادا از کدهای ‌ناک استفاده می‌کنند. این کدها بسیار کاربردی بوده و برای تدوین استراتژی استخدام کمپانی‌های کانادا طراحی شده اند. هر کدام از این کدها چهار رقم دارند که معنای خاصی نیز دارند:

شماره رقم اول: نوع مهارت

این رقم نوع شغل، تحصیلات و یا مهارتی که شما دارید را نشان می‌دهد.

شماره دوم: سطح مهارت

این رقم تجربه کاری و تحصیلات شما را نشان می‌دهد.

شماره سوم:

این قسمت بر اساس دو رقم اول به شما داده می‌شود و شامل ۴۰ گروه است.

شماره چهارم:

این رقم از گروه‌های اصلی تشکیل شده است. این بخش شامل ۱۴۰ گروه نیز می‌شود.

به طور مثال کد نانوایی را بررسی می کنیم، کد نانوایی در ناک ۶۳۳۲ است. رقم ۶ اول مهارت فروش و خدمات نانوا را نشان می‌دهد. عدد ۳ نیز سطح مهارت این شغل را نشان می‌دهد. عدد ۳ نشان میدهد که فرد متقاضی مهارتی در سطوح کارآموزی و کالج دارد. شماره ۶۳ نیز به سطح مهارت و مشاغل خدماتی وی اشاره دارد. رقم ۶۳۲ نیز به تمام کارهایی اشاره دارد که می‌تواند شامل قصابی و نانوایی وی باشد.

مشاغل ‌ناک کانادا

پیدا کردن کد NOC

پیش از اینکه فعالیت کاریتان را در کانادا شروع کنید، باید اطمینان داشته باشید که کد مورد نظر شما در فیلد کاری کانادا قرار داشته باشد و با این روش خواهید شد که آیا کد مورد نظر شما در سطوح صفر، A و یا B قرار دارد یا خیر. برای پیدا کردن کد NOC باید حتما به سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید. می‌توانید با این روش با جستجوی عنوان شغلی و یا وظایف شغلی خود بفهمید که کد مورد نظر شغل شما چیست.

برای پیدا کردن کد مورد نظر خود مراحل زیر را سپری کنید:

  • به سایت اداره مهاجرت کانادا به آدرس زیر مراجعه کنید:
  • عنوان شغلی مورد نظر خود را سرچ کنید.
  • نزدیک‌ترین شغل مورد نظرتان را در لیست مشاغل کار کانادا پیدا کنید.
  • وظایف شغلی مورد نظرتان را بررسی کنید.
  • اگر شغل مورد نظر خود را پیدا نکردید، می‌توانید عنوان شغلی دیگری را بررسی کنید.

در این مرحله باید پس از پیدا کردن کار مورد نظر خود بدانید که ایا شرح وظایفی که به شما نشان داده شده است با وظایف و مسئولیت‌هایی که در سابقه کاری خود داشته‌اید مطابقت دارد یا خیر.  برای آنکه بدانید با وظایفی که به شما پیشنهاد شده است میتوانید در کانادا کار کنید با مشاوران و متخصصان هرمس اپلای در تماس باشید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر میخواهید با برنامه اسکیل ورکر کانادا از طریق اکسپرس اینتری وارد کانادا شوید، باید نامه معتبری از تمام کارفرمایان قبلی و فعلی خود داشته باشید. افسران مهاجرتی با این نامه‌ها بررسی خواهند کرد که آیا وظایف و مشاغل شما با توضیحات سیستم ‌ناک مطابقت دارد یا خیر. در پایان لازم به ذکر است که شغل مورد نظر خود را به درستی انتخاب کرده باشید که در فرآیند کاری و مهاجرتی شما از این طریق اشکالی ایجاد نشود.

مشاغل ‌ناک کانادا همراه با کد آن‌ها

دولت کانادا هرساله بسته به نیازمندی‌های هر استان شغل‌های مورد نظر خود را ارائه می‌دهد. هر متقاضی کار در کانادا می‌تواند با مراجعه به سایت رسمی دولت کانادا، رشته مورد نظر خود را از لیست مشاغل کار در کانادا پیدا کند. در زیر نمونه‌های مشاغل که شامل کد ناک نیز میشوند را مشاهده کنید:

ناک کانادا

 

نام انگلیسی شغل نام شغل کد ناک سطح مهارت ناک
Legislator قانونگذار ۰۰۱۱ صفر
Other business services manager مدیریت بخش های تجاری و خدماتی ۰۱۲۵ صفر
Architecture and science managers مدیران آرشیتکت و علوم ۰۲۱۲ صفر
Police Officer ماموران پلیس ۰۴۳۱ صفر
Recreation, sports and fitness program and service directors مدیریت بخش های  تفریحی و ورزشی ۰۵۱۳ صفر
Securities agents, investment dealers and brokers نمایندگی اوراق بهادار، فروشندگان و دلالان ۱۱۱۳ A
Financial and investment analysts تحلیلگران مالی و سرمایه گذاری ۱۱۱۲ A
Managers in transportation مدیران حمل و نقل ۰۷۳۱ A
Professional occupations in business management consulting مشاغل حرفه ای در مشاوره مدیریت بازرگانی ۱۱۲۲ A
Professional occupations in advertising, marketing and public relations مشاغل در رابطه با تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی ۱۱۲۳ A
Administrative officers کارمند اداری ۱۲۲۱ B
Purchasing agents and officers نمایندگان و افسران خرید ۱۲۲۵ B
Administrative assistants دستیار مدیریت ۱۲۴۱ B
Insurance underwriters بیمه گر ۱۳۱۳ B
Assessors, valuators and appraisers ارزیاب ، ارزیابی کننده و ارزیابی کننده ۱۳۱۴ B
General office support workers کارگران پشتیبانی دفتر عمومی ۱۴۱۱ C
Receptionists پذیرندگان ۱۴۱۴ C
Dispatchers اعزام کننده ۱۵۲۵ C
Dental assistants دستیار دندانپزشک ۳۴۱۱ C
Cashiers صندوقدار ۶۶۱۱ D
Light duty cleaners تمیز کننده ها ۶۷۳۱ D
Janitor سرایدار ۶۷۳۳ D
Labourers in textile processing کارگران در فرآوری نساجی ۹۶۱۶ D
Labourers in food and beverage processing کارگر صنایع نوشیدنی ۹۶۱۷ D
محاسبه امتیاز اسکیل ورکر کانادا

اسکیل ورکر

از مهم‌ترین روش‌های ‌مهاجرتی در سال‌های ‌اخیر، اخذ ویزای نیروی کار ماهر (Skilled worker) است. در این روش دولت در کشورهای مقصد، برای یک سری فاکتورهای مشخص امتیازاتی تعیین می‌‌‌کنند.

سخن پایانی

NOC کانادا یک سیستم طبقه‌بندی شده مشاغل کار در کانادا است. به موجب این سیستم یعنی همان ناک شغلی کانادا کمپانی‌ها می‌توانند نیروهای مورد نظر خود را دریافت کنند. ناک در ۵ سطح، صفر، A، B، C و D قرار می‌گیرد. برای انکه کار مورد نظر خود را در کانادا پیدا کنید، باید در ابتدا به سایت رسمی ‌ناک کانادا مراجعه کنید. سپس خواهید دانست که آیا وظایفی که از شما خواسته شده است با سابقه کاری شما مطابقت دارد یا خیر. اگر مطابقت نداشت، باید به دنبال کاری باشید که با شرایط کاری تان انطباق داشته باشد. هر شغلی بسته به سطح و نوع مهارت، یک کد چهار رقمی دارد. شما می‌توانید با جستجوی کار مورد نظر در کانادا ببینید که آیا شغل مورد نظر با شرایط شما برابر است یا خیر. لذا میتوانید با دریافت ‌ناک مورد نظر خود اقدام به دریافت ویزای کاری کانادا کنید.

در صورتی که مایل هستید، در برترین اقتصاد و بازار کار دنیا در حرفه خود فعالیت کنید موسسه هرمس اپلای با داشتن ارتباطات مستقیم با کارفرمایان کانادا می‌تواند به شما برای مهاجرت کاری در کانادا کمک کند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
هدف‌ ناک کانادا چیست؟
هدف ‌ناک این است که به کمپانی‌ها در کانادا کمک کند تا بتوانند نیروهای لازم خود را از یک سیستم یکپارچه دریافت کنند.
چه کسانی میتوانند ناک شغلی کانادا را دریافت کنند؟
کسانی که در طبقه‌بندی ۰، A و یا B قرار گرفته شانس بیشتری برای دریافت ویزای کاری کانادا خواهند داشت.
چند شغل در سیستم طبقه‌بندی کار کانادا وجود دارد؟
۲۰۶ NOC در این سیستم وجود دارد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای